کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

کارآفرینی در ایران ۲

karafrini_dar_iran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارآفرینی در ایران ۲”

کارآفرینی در ایران ۲

اسلاید 1: به نام یگانه معبود هستی بخش

اسلاید 2: گرد آورنده :فاطمه اکبری زیر نظر استاد محترم:جناب آقای مهندس بهرامی زاده دی ماه سال 1387

اسلاید 3: موضوع :کارآفرینی در ایران

اسلاید 4: كارآفريني، كليد شكوفايي، نوآوري و خلاقيت‌

اسلاید 5: کارآفرینی، پلی است که نوآوری را به شکوفایی تبدیل می‌کند واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی «Entreprendre» به معنای متعهد شدن اسـت. بنابـر تعریف واژه‌نامه دانشگـاهی وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطرات یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند. کارآفرینی عبارتسـت از فرآینـد ایجـاد ارزش از راه تشکیل مجموعهُ منحصر به فردی از منابع به منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها. کارآفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می کند و هدف اصلی‌اش سود آوری و رشد است .

اسلاید 6: واژه کارآفرینی ترجمه‌ای از کلمه Enterpreneurship است، که باعث شده معنی آن مقداری همراه با ابهام باشد و از این ترجمه ایجاد کار و اشتغال‌زایی تفسیر شود. اما کارآفرینی دارای مفهومی ارزشمندتر از اشتغال‌زایی است .در کشورهای توسعه یافته به کارآفرینی به عنوان راهبردی برای توسعه می‌نگرند و به دلیل جایگاه ویژه کارآفرینان در روند توسعه پایدار و رشد و شکوفایی اقتصادی، تلاش می کنند افراد را به فعالیت‌های کارآفرینانه هدایت کنند و در این راه به آموزش کارآفرینی و ترویج و تبلیغ آن اهمیت می‌دهند.

اسلاید 7: کارآفرینی در کشور ما تا چند سال پیش جایگاهی نداشت، در حالی‌که در کشورهای توسعه یافته از اواخر دهه ۱۹۷۰ به بعد به موضوع کارآفرینی توجه جدی شده ، و پس از آن نیز کشورهای در حال توسعه از اواخر دهه ۱۹۸۰ این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند.برای حل بسیاری از مشکلات کشورمان، می‌توان به کارآفرینی به عنوان یک راه حل موثر نگریست، کارآفرینان با توانمندی ویژه‌ای که در تشخیص فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت در جهت توسعه این موقعیت‌ها دارند، می‌توانند دولت را در رسیدن به توسعه همه جانبه و حل مشکلات اقتصادی و تحولات اجتماعی یاری نمایند.

اسلاید 8: کارآفرینی هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. برخی از مدیران کشور معتقدند که معضل بیکاری با کارآفرینی رفع می‌شود، در حالی که کارآفرینی گاهی ضد اشتغال هم می‌شود؛ خلاقیت و نوآوری، پویایی، عشق به کار و تلاش مستمر، مخاطره پذیری، آینده‌نگری، ارزش آفرینی، آرمان‌گرایی ، فرصت‌گرایی ، نیاز به پیشرفت، مثبت اندیشی و رقابت‌مندی زیربنا و اساس زندگی کارآفرینانه است.برداشت ناصحیح و متفاوت از کارآفرینی می تواند یکی از چالش‌های عمده گسترش فرهنگ کارآفرینی در کشور باشد، برداشت ناصحیح از مفهوم کارآفرینی با توجه به جوانان تحصیل‌کرده و بیکار در کشورمان موجب مشکلاتی خواهد شد که در نهایت ممکن است خطرناک باشد.

اسلاید 9: بنا به نظر برخی از کارشناسان:” تعریف کردن کارآفرینی به اشتغال‌زایی و خوداشتغالی نه تنها اشتباه است بلکه بسیار خطرناک می‌باشد زیرا با این برداشت از کارآفرینی، طرح‌هایی کارآفرینانه شناخته می شوند و از حمایت‌های دولتی و رانت‌های اقتصادی برخوردار خواهند شد که تعداد بیشتری افراد را به کار گمارند. همچنین دولت بستری را جهت چنین فعالیت‌هایی طراحی و آماده می‌سازد که دقیقا مخالف جهت، معنا و حال و هوای کارآفرینی است. ”خلاصه کردن کارآفرینی به اشتغالزایی موجب نادیده گرفتن پیامدهای مثبت و مهم آن خواهد شد. کارآفرینی همراه خود دارای ویژگی‌های مثبتی چون: بارور شدن خلاقیت‌ها، ترغیب به نوآوری و توسعه آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعه تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است. باید با نگاهی جامع به کارآفرینی از همه پیامدهای مهم آن بهرمند شویم.هر چند اشتغالزایی یکی از رهاوردهای مهم کارآفرینی است.

اسلاید 10: ـ در مورد کارآفرینی و تعریف آن ، به اندازه‌ی کافی بحث شده است. هر چند باید اذعان کرد که تعاریف مختلف و متفاوتی از کارآفرینی ارائه شده است ؛ تعریف عام کارآفرینی عبارت است از راه‌اندازی کسب و کار جدید و یا یک سازمان جدید که نوعا همراه با خطر پذیری و عدم قطعیت است. در واقع معنای عام کارآفرینی، ایجاد یک کسب و کار جدید است.در تعریف خاص کارآفرینی شرایط متفاوت می‌شود و با تعریف پیچیده‌تر و کاملتری از کارآفرینی مواجه هستیم. در این تعریف صاحب‌نظران بر مباحثی چون ارزش آفرینی و شناسایی تاکید دارند. لذا تعریف خاص کارآفرینی عبارت است از : فرآیند شناسایی ، پیگیری، و بهره‌برداری از فرصت‌های شناخته شده به منظور حداکثرسازی ارزش ناشی از آنهاست. این ارزش می‌تواند اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی باشد. فرصت قلب کارآفرینی است. فرصت عبارت است از نیازهای پنهان و تامین نشده که افراد جامعه برای تامین آنها حاضرند هزینه‌اش را بپردازد.

اسلاید 11: متاسفانه در کشورمان ، تا به حال به تعریف جامعی از کارآفرینی نرسیده‌ایم، تعاریف ارائه شده توسط مدیران اجرایی و مردم متفاوت و حتی گاهی غلط است. این برداشت‌های متفاوت از کجا ناشی می‌شود؟ـ اصلی‌ترین و عمده‌ترین دلیل این تفاوت‌ها به نوپا بودن مبحث کارآفرینی در کشور باز می‌گردد، هنوز در ابتدای راه هستیم، در مقایسه با کشورهایی چون آمریکا و هند که سالیان طولانی در این حوزه تجربه دارند، عمر آموزش و پژوهش کارآفرینی در ایران هنوز به یک دهه نرسیده است. هر چند معتقدیم با این عمر کم قدم‌های مناسبی برداشته شده است.

اسلاید 12: ویژگی‌های فرد کارآفرین چیست؟ ـ در این باره به اندازه‌ی کافی اطلاع رسانی شده است، اما می‌خواهیم ویژگی‌های کارآفرینان ایرانی را تشریح کنیم. این ویژگی‌ها حاصل مطالعاتی است که در این زمینه انجام داده‌ایم، هر چند با معیارهای جهانی تفاوت زیادی ندارد:اولین ویژگی‌ توفیق طلبی است، کارآفرینان به موفقیت می‌اندیشند. و بیشتر از دیگران کار می‌کنند از این رو دوستدار پیشرفت و رشد هستند.ویژگی دوم افراد کارآفرین خطر پذیری است، البته این خطرپذیری از نوع معقول و متاثر از فرهنگ ایرانی است، خطر پذیری و ریسک پذیری از ویژگی‌های عمده کارآفرینان است. در واقع کارآفرینان فعالیت و کارهای جدیدی را شروع می‌کنند علیرغم اینکه از نتیجه آن اطمینان کامل ندارند.ویژگی سوم کار آفرینان به عملگرایی آنان باز می‌گردد. این افراد عملگرا هستند و به دنبال تئوری و مسائل این چنینی نیستند.

اسلاید 13: ویژگی‌ چهارم چالش‌ طلبی است، کار آفرینان به وضع موجود راضی نیستند و همیشه به دنبال انجام بهتر کارها هستند، از ویژگی‌های دیگر کارآفرینان ایرانی، رویاپردازی، سلاست فکری، تحمل ابهام و خلاقیت می‌باشد. این ویژگی‌ها‌ی هشتگانه مهمترین ویژگی‌های کار آفرینان ایرانی است که پس از مطالعه و تحقیق بدست امده است. نتایج این تحقیق منجر به بومی سازی بخشی از دانش کارآفرینی در کشور شده است.

اسلاید 14: چه تفاوتی بین مخترع و کارآفرین وجود دارد؟ ـ مخترع کسی است که یک ایده را به یک محصول اولیه تبدیل می‌نماید ولی این محصول ممکن است هیچ گاه تولید نشود و یا مخترع الزاما به دنبال این نیست که کسب و کاری را از این طریق ایجاد نماید و یا از این طریق ارزش آفرینی نماید. اما کارآفرینی فرآیند تشخیص فرصت و بهره برداری از آنها به منظور حداکثرسازی ارزش ناشی از فرصت می باشد. از این رو کارآفرین کسی است که فرصت کارآفرینانه را در قالب محصول یا خدمت جدید بکار گیرد.

اسلاید 15: تقسیم‌بندی‌های کارآفرینی ـ در یک دسته بندی کلی، کار آفرینی فردی و کار آفرینی سازمانی داریم. کار آفرینی فردی یا مستقل، راه اندازی یک کسب و کار جدید توسط یک فرد و یا یک گروه است. در کار آفرینی سازمانی یا شرکتی برای بهبود وضعیت یک سازمانی که در حال فعالیت است، مجموعه اقداماتی صورت می‌گیرد تا سازمان ارزش آفرینی بیشتر و بهتری داشته باشد.

اسلاید 16: نوع دیگری از دسته بندی وجود دارد که بر اساس نوع ارزش آفرینی تقسیم بندی می‌شوند: مثلا اگر ارزش آفرینی در عرصه اقتصادی باشد کار آفرینی اقتصادی نامیده می‌شود، اگر در عرصه‌ی فرهنگی و اجتماع باشد، کارآفرینی اجتماعی گفته می شود و در کارآفرینی تقلیدی نیز اساس تقلید از کارآفرینی انجام شده توسط فرد یا افراد دیگر است. در کارآفرینی اقتصادی، هدف اصلی کسب سود و انتفاع است درحالیکه در کارآفرینی اجتماعی، هدف غیرانتفاعی است مانند راه اندازی انجمن های خیریه یا انجمن های علمی، در کارآفرینی تقلیدی، کارآفرین از طریق کپی برداری یا الگوگیری از محصولات و خدمات نوین سایر کارآفرینان اقدام به راه اندازی کسب و کار می نماید. سرانجام کارآفرینی زنان نیز از جمله انواع کارآفرینی است که به مقوله زنان و فعالیت ها و چالش ها و موانع کارآفرینی از دیدگاه زنان می پردازد.

اسلاید 17: آموزش در کار آفرینی در علم مدیریت یک سوال قدیمی وجود دارد که می‌گوید مدیریت ذاتی است یا اکتسابی؛ تا مدت‌ها بحث بر این بود که مدیریت امری کاملا ذاتی است. رهبران مادرزادی رهبر به دنیا می‌آیند، چنین بحثی در کار آفرینی هم مطرح است. عده‌ای معتقدند که کار آفرینان کارآفرین متولد می‌شوند.اما در عمل بر اساس تحقیقاتی که طی ۵۰ سال گذشته صورت گرفته است حکایت از موضوع دیگری دارد، همانطور که تحقیقات ثابت نکرده‌اند که مدیریت ذاتی است، در مورد کار آفرینی هم چنین نتیجه‌ی صادق است. هر چند نفی هم نشده که ذاتی نیست، واقعیت این است که می‌توان ویژگی‌های مختلف را به افراد آموزش داد، می‌توان ویژگی‌های کار آفرینی را اکتساب کرد، ۹۰ درصد کار آفرینی از طریق آموزش قابل اکتساب است، حدود ۱۰ درصد می‌تواند ذاتی باشد که این مقدار هم از به محیط و اجتماع مربوط است یعنی فرد در محیطی قرار گرفته که اجازه ریسک کردن و خط پذیری داشته و یا شاهد فعالیت‌های اطرافیان خود در این زمینه‌ها بوده است.

اسلاید 18: کار آفرینی یا شغل آفرینی قاعدتا بین کار آفرینی و اشتغالزایی ارتباطی وجود دارد، اما این دو مساوی هم نیستند. گاهی ممکن است با شروع یک کسب و کار جدید و یا شرکت جدید چند نوع شغل از بین برود و چندین نفر بیکار شود ، اما گاهی همزمان چندین شغل جدید به وجود می‌آید.به طور کلی کار آفرینی الزاما مساوی با شغل آفرینی نیست اما می‌تواند یکی از مزایای آن شغل آفرینی باشد. در عین حال کارآفرینی می‌تواند باعث کاهش اشتغالزایی شود در واقع در برخی موارد کارآفرینی باعث می‌شود تا به جای انجام امور به صورت سنتی و دستی، کاملا مکانیزه شوند، این مساله سبب می‌شود تا چند نفر بیکار شوند، اما در نهایت باعث ارتقا کیفیت کالا و یا خدمات ‌شود که در نهایت باعث و پیشرفت توسعه می‌گردد.

اسلاید 19: ▪ GEM چیست؟ ـ GEM، دیده‌بان جهانی کارآفرینی، یک کنسرسیوم تخصصی کارآفرینی دانشگاهی است که ایران در مهر ماه سال ۸۶ عضو این سازمان شده است. هدف این کنسرسیوم کشف رابطه بین کارآفرینی و توسعه اقتصادی است. این سازمان به دنبال ارایه شاخص‌ها و استانداردهای جهانی کارآفرینی می‌باشد که با این شاخص‌ها بتوان کشورها مختلف را مقایسه و مطالعه کرد این کنسرسیوم با ۱۰ کشور در سال ۱۹۹۲ شروع به فعالیت کرده و در سال ۲۰۰۷ تعداد اعضای آن به ۴۷ کشور رسیده است.

اسلاید 20: ویژگی‌ها و شرایط جامعه با مدل‌ها و الگوهای کارآفرینی ـ بهترین روش یا الگوی توسعه کارآفرینی در جامعه وجود ندارد که بتوان آنها را کپی برداری کرد و در یک جامعه دیگری با ویژگی های فرهنگی دیگری بکار برد. اما چهارچوب های کلی که در همه‌ی کشورهای که در توسعه کارآفرینی موفق بوده اند را می توان یافت. یکی از مهمترین عوامل موثر در توسعه کارآفرینی، ایجاد و توسعه شرایط چهارچوب کارآفرینانه (محیط ویژه کسب و کار) می باشد. آنچه که در زمینه محیط کسب و کار در جامعه ما وجود دارد، کمتر از متوسط است، مثلا از نظر فضای آزاد بازار، ‌که شرکت‌ها بتوانند ایجاد شوند و فعالیت کنند و در فضای رقابتی قرار بگیرند، شرایط مطلوب نیست. کارآفرینان می‌گویند برای ورود به بازار مشکلی ندارند اما برای رقابت با شرکت‌های قدیمی مشکل دارند و شرایط شفاف نیست.

اسلاید 21: به طور کلی در مولفه‌های اصلی کارآفرینی مانند آموزش، نگرش فرهنگی اجتماعی به کارآفرینی، ورود به حوزه کارآفرینی، پشتوانه مالی برای کارآفرینی و.. وضعیت از متوسط کمتر است و مطلوب نیست. نامناسب بودن فضای کسب و کار حکایت از دخالت دولت در بازار، وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر، وجود دستگاه‌های نظارتی موازی و متعدد، ریسک بالای فعالیت‌های کسب و کار در ایران دارد. از این رو،‌ دولت‌ها نقش کلیدی در توسعه کارآفرینی ایفا می‌کنند.به هر حال،‌ توسعه‌ی کارآفرینی در همه کشورها همواره با موانع جدی مواجه بوده است. از این‌رو، توسعه‌ی کارآفرینی در ایران نیز نیازمند عزم ملی است. توسعه‌ی کارآفرینی به عنوان یک مقوله فرابخشی، می‌بایستی در همه‌ی ارگان‌ها، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و دولتی مورد توجه قرار گیرد.

اسلاید 22: نهادینه سازی و فرهنگ سازی در کارآفرینی ـ برای توسعه و نهادینه‌سازی باید از فرهنگ ملی شروع کرد، فرهنگ ملی باید به گونه‌ای ارتقا یابد که خطرپذیری، خلاقیت، تشویق‌کردن، استقلال کاری و .. را تشویق و ترویج نماید. فرهنگ ملی برآوردی از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگی‌هایی است که وجود دارد، باید تلاش کرد تا کارآفرینی به فرهنگ خانواده‌های ایرانی نفوذ کند و پذیرفته شود، کارآفرینی باید در مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود. باید به جای آموزش بابا نان داد به کودکانمان بیاموزیم که بابا کار می‌کند ، فرهنگ کار در اسلام تاکید فراوان شده است. در تحقیقی که از دانشجویان کارشناسی صورت گرفته، از هر ۱۵ نفر دانشجو فقط ۴ نفر کار می‌کنند و بقیه کار نمی‌کنند، در حالی‌که در کشورهای دیگر دانشجویان کار می‌کنند و باید هم کار کنند، نه فقط به بهانه کسب درآمد، بلکه برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم کار و تمرین برای فردا.

اسلاید 23: باید بازی‌های خلاق را در مهد کودک‌ها و مدارس ترویج کنیم، جشنواره‌ها کارآفرینی را در سطح مدارس برگزار نماییم. در آمریکا از هر ۱۲ فارغ‌التحصیل دانشگاه حداقل یک نفر کسب و کار جدید راه‌اندازی می‌کند، این نتیجه توجه به کارآفرینی و فرهنگ سازی در جامعه است. در فرهنگ سنتی ما، بسیاری از آموزه‌های کارآفرینی وجود دارد، اما مدتی است که به فراموشی سپرده شده؛ تا همین چند سال پیش دانش‌آموزان در تابستان‌ها و حتی اوقات فراغت به شغل پدر می پرداختند یا کاری انجام می‌دادند و مهارتی می‌آموختند، اما این روزها به جای تشویق فرزندانمان به کار و تلاش، آنان را به کلاس‌های شنا و دیگر اقدامات صرفا سرگرم کننده تشویق می‌کنیم ،که همین مساله باعث می‌شود تا فرصت تجربه‌اندوزی آنان را از بین ببریم و در نهایت باعث می‌شویم تا فضای دیگری را تجربه نمایند،چنین شرایطی برای نسل آینده مناسب نیست، شرایط به گونه‌ای است که والدین حتی در دوران دانشگاه ،در انتخاب واحد هم به فرزندانشان کمک می‌کنند! با این شرایط نمی‌توان کارآفرینی را گسترش داد و به فکر آینده بود.

اسلاید 24: نقش رسانه‌ها در ترویج و نهادینه کردن کارآفرینی ـ در بررسی‌هایی که دیده‌بان جهانی کارآفرینی(GEM) انجام داده است، به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه توجه رسانه‌ای به کارآفرینی بیشتر باشد، تمام شاخص‌هایی کارآفرینی در بالاترین سطح قرار می‌گیرد. با تبلیغ و ترویج کارآفرینی و معرفی کارآفرینان برتر، در رسانه های عمومی قصد کارآفرینانه در جامعه افزایش یافته است. لذا رسانه‌ها، نقش کلیدی در توسعه و فرهنگ کارآفرینی در جامعه دارد، ابزار فرهنگ‌سازی، رسانه است.توجه به کارآفرینی نباید مقطعی باشد بلکه می‌بایست یکی از اهداف رسانه‌ها ترویج کارآفرینی باشد.صدا و سیما باید در تولید و ساخت برنامه‌ها و فیلم‌ها، جایی را برای کارآفرینی و خلاقیت باز کنند جای خالی تولیدات رسانه‌ایی مرتبط با کارآفرینی و خلاقیت در سینما و رادیو و تلویزیون کاملا مشهود است.

اسلاید 25: ▪ مقام معظم رهبری سال ۸۷ را سال نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری کردند، از آنجایی که کارآفرینی با نوآوری ارتباط مستقیم دارد و در نهایت موجب شکوفایی می‌گردد ـ کارآفرینی، پلی است که نوآوری را به شکوفایی و رشد و توسعه تبدیل می‌کند. از این نامگذاری برای توسعه کارآفرینی می‌توان بهره‌های فراوانی برد.می‌توان برای نهادینه شدن کارآفرینی در کشور ، ترویج خلاقیت و نوآوری از این فرصت و تدبیر رهبر معظم انقلاب استفاده کرد. همین تکرار و تبلیغ این نام در جامعه، خود باعث ترویج نوآوری و شکوفایی می شود و در واقع نسلی از جامعه خود را با این مفاهیم درگیر خواهند کرد و آن را به کار خواهند بست.

اسلاید 26: شرایط فعلی کار آفرینی در ایران كارآفريني را موتور توسعه اقتصادي كشورها ناميده‌اند. در كشورهاي پيشرفته دنيا از اواخر دهه 1970 به بعد به موضوع كارآفريني عنايت جدي شده و حتي در بسياري از كشورهاي در حال توسعه هم از اواخر دهه 1980 آن را مورد توجه قرار داده‌اند.‌ در كشور ما تا شروع اجراي برنامه سوم توسعه، به موضوع كارآفريني پرداخته نشده بود. حتي در محافل علمي و دانشگاهي نيز به جز موارد نادر، فعاليتي در اين زمينه صورت نگرفته بود. مشكل بيكاري و پيش‌بيني حادتر شدن آن در دهه 1380 موجب شد كه در زمان تدوين برنامه سوم، موضوع توسعه كارآفريني با اهميت تلقي شود. ترجمه تك‌بعدي كارآفريني از واژه‌اي وارداتي، موجب شده است كه از اين واژه ايجاد كار و يا اشتغال‌زايي برداشت شود. در حاليكه جوهر آن تعهد و ارزش‌آفريني بوده و صد البته در اين مفهومي وزين‌تر و وسيع‌‌تر از اشتغال‌زايي است.‌

اسلاید 27: اين برداشت ناصحيح از مفهوم كارآفرين و همچنين افزايش شديد نيروي انساني جوياي كار به ويژه در بين دانش‌آموختگان دانشگاهي، موجب شده بسياري از سياستهايي كه براي توسعه آن اتخاذ شده و همچنين بخشنامه‌ها و سخنراني‌هاي مسئولان در اين خصوص، صرفا از جنبه اشتغال‌زايي مورد توجه قرار گيرد. در حاليكه كارآفريني داراي پيامدهاي مثبت و مهم ديگري همانند بارور شدن خلاقيت‌ها، ترغيب به نوآوري و توسعه آن، افزايش اعتماد به نفس، ايجاد و توسعه فناوري، توليد ثروت در جامعه و افزايش رفاه عمومي است. اگر تنها به جنبه اشتغال‌زايي كارآفريني توجه شود، از ساير پيامدهاي آن بي‌بهره خواهيم ماند. در هر حال توسعه كارآفريني به عنوان رويكردي نوين براي جامعه ما بسيار ضروري است.‌

اسلاید 28: از آنجا كه ارتقاي نظام كارآفريني و نوآوري كشور و افزايش اشتغال مولد و پايدار از الزامات ضروري تحقق سند چشم‌انداز 20ساله جمهوري اسلامي ايران است، نقش ويژه و متفاوت دولتها در حوزه اشتغال و كارآفريني هدايت، و حمايت اين حركت است، بنابراين ضروري است عمده‌ترين وظيفه دولت توانمندسازي محيط براي كارآفريني و اشتغال قلمداد شود و اين توانمندسازي در ابعاد و سطوح مختلف و در محيط فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و سياسي و در نهايت توسعه زيرساختهايي مرتبط با اين امر خواهد بود.‌بر همين اساس وزارت كار و امور اجتماعي طبق يك برنامه منسجم فرهنگي، فعاليتهاي مختلفي را در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ كارآفريني در جامعه و تزريق مفاهيم نوآوري، خلاقيت و ارزش آفريني پيگيري و اجرا كرده كه از آن جمله مي‌توان به برگزاري جشنواره ملي كارآفرينان برتر اشاره كرد.‌

اسلاید 29: كارآفريني را موتور توسعه اقتصادي كشورها ناميده‌اند. در كشورهاي پيشرفته دنيا از اواخر دهه 1970 به بعد به موضوع كارآفريني عنايت جدي شده و حتي در بسياري از كشورهاي در حال توسعه هم از اواخر دهه 1980 آن را مورد توجه قرار داده‌اند.‌در كشور ما تا شروع اجراي برنامه سوم توسعه، به موضوع كارآفريني پرداخته نشده بود. حتي در محافل علمي و دانشگاهي نيز به جز موارد نادر، فعاليتي در اين زمينه صورت نگرفته بود. مشكل بيكاري و پيش‌بيني حادتر شدن آن در دهه 1380 موجب شد كه در زمان تدوين برنامه سوم، موضوع توسعه كارآفريني با اهميت تلقي شود. ترجمه تك‌بعدي كارآفريني از واژه‌اي وارداتي، موجب شده است كه از اين واژه ايجاد كار و يا اشتغال‌زايي برداشت شود. در حاليكه جوهر آن تعهد و ارزش‌آفريني بوده و صد البته در اين مفهومي وزين‌تر و وسيع‌‌تر از اشتغال‌زايي است.‌

اسلاید 30: اين برداشت ناصحيح از مفهوم كارآفرين و همچنين افزايش شديد نيروي انساني جوياي كار به ويژه در بين دانش‌آموختگان دانشگاهي، موجب شده بسياري از سياستهايي كه براي توسعه آن اتخاذ شده و همچنين بخشنامه‌ها و سخنراني‌هاي مسئولان در اين خصوص، صرفا از جنبه اشتغال‌زايي مورد توجه قرار گيرد. در حاليكه كارآفريني داراي پيامدهاي مثبت و مهم ديگري همانند بارور شدن خلاقيت‌ها، ترغيب به نوآوري و توسعه آن، افزايش اعتماد به نفس، ايجاد و توسعه فناوري، توليد ثروت در جامعه و افزايش رفاه عمومي است. اگر تنها به جنبه اشتغال‌زايي كارآفريني توجه شود، از ساير پيامدهاي آن بي‌بهره خواهيم ماند. در هر حال توسعه كارآفريني به عنوان رويكردي نوين براي جامعه ما بسيار ضروري است.‌

اسلاید 31: از آنجا كه ارتقاي نظام كارآفريني و نوآوري كشور و افزايش اشتغال مولد و پايدار از الزامات ضروري تحقق سند چشم‌انداز 20ساله جمهوري اسلامي ايران است، نقش ويژه و متفاوت دولتها در حوزه اشتغال و كارآفريني هدايت، و حمايت اين حركت است، بنابراين ضروري است عمده‌ترين وظيفه دولت توانمندسازي محيط براي كارآفريني و اشتغال قلمداد شود و اين توانمندسازي در ابعاد و سطوح مختلف و در محيط فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و سياسي و در نهايت توسعه زيرساختهايي مرتبط با اين امر خواهد بود.‌ بر همين اساس وزارت كار و امور اجتماعي طبق يك برنامه منسجم فرهنگي، فعاليتهاي مختلفي را در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ كارآفريني در جامعه و تزريق مفاهيم نوآوري، خلاقيت و ارزش آفريني پيگيري و اجرا كرده كه از آن جمله مي‌توان به برگزاري جشنواره ملي كارآفرينان برتر اشاره كرد.‌

اسلاید 32: امسال سومين جشنواره ملي كارآفرينان برتر به منظور شناسايي و معرفي برترينهاي كارآفريني و كسب و كار كشور برگزار شد و طي آن 12 كارآفرين برتر در سه رشته صنعت، خدمات و كشاورزي انتخاب شدند.براي اينكه كارآفرينان اقدام به فعاليت كارآفرينانه خود كنند، عوامل متعددي وجود دارد. بخشي از اين عوامل دروني، شخصيتي و انگيزشي بوده و برخي عوامل نيز بيروني (محيطي اعم از محيط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي) است.‌براي رشد و توسعه كارآفريني در كشور لازم است دولت وارد عمل شده و عوامل بازدارنده تا حد ممكن كاهش يابد و عوامل مثبت و تشويق‌كننده تا حد امكان تقويت شود. در اين ميان تاثير و امكان تغيير در شرايط محيطي و عوامل بيروني براي دولتها بيشتر است. تغيير دروني بيشتر به شرايط تربيتي در كودكي و خصوصيات فردي باز مي‌گردد كه تغيير در آن دشوار و در سنين بالا بسيار اندك است.‌شناخت دقيق موانع محيطي پيش روي كارآفرينان اهميت بسياري براي دولتمردان دارد.‌

اسلاید 33: بررسي موانع توسعه كارآفريني‌ به منظور شناسايي و بررسي موانع توسعه كارآفريني در كشور، پژوهشي تحت همين عنوان از برگزيدگان سومين جشنواره ملي كارآفرينان برتر انجام شد. در اين تحقيق موانع كارآفريني از سه بعد عوامل ضدانگيزشي، موانع قانوني و محيط كسب و كار مورد بررسي قرار گرفت و نتايج زير حاصل شد:خطرپذيري مالي زياد و ترس از دست دادن سرمايه شخصي مهمترين عامل ضد انگيزشي از نظر پاسخ‌دهندگان بوده است. عدم‌ دستيابي به منابع مالي براي سرمايه‌گذاري، موانع اداري، هزينه‌ها و فقدان مهارتها از ديگر عوامل ضدانگيزشي ذكر شده است.‌

اسلاید 34: مطابق نظر برگزيدگان سومين جشنواره ملي كارآفرينان برتر، موانع توسعه كارآفريني در ايران به ترتيب اهميت عبارتند از:‌قوانين و مقررات بانكي، قوانين مالياتي، قانون تجارت، قانون كار، وجود انحصارات دولتي ناشي از قوانين و مقررات، قوانين و مقررات گمركي، قانون شهرداري، قوانين و مقررات صادرات و واردات، قانون و مقررات ورشكستگي، قوانين ثبت شركتها، قانون تجميع عوارض، قوانين حقوق مالكيت معنوي و ثبت اختراع و قوانين زيست محيطي.‌

اسلاید 35: بررسي موانع و مشكلات كارآفريني بدون بررسي و شناخت محيط كسب و كار كامل نخواهد شد. طبق نظر كارآفرينان برگزيده، نارساييهاي محيط كسب و كار براي شركتهاي جديد و در حال رشد به ترتيب اهميت عبارتند از:‌ ‌*‌ فقدان زيرساختهاي تجاري، تخصصي و حرفه‌اي مورد نياز شركتهاي جديد و در حال رشد ‌* عدم حمايت هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي از كارآفريني‌ *‌ نبود زيرساختهاي مناسب فيزيكي براي اين شركتها‌ *‌ فقدان وجود حمايت مالي كافي از اين شركتها * ناكافي بودن برنامه‌هاي دولتي براي كمك به شركتهاي مذكور * عدم تاكيد نظام تعليم و تربيت بر توسعه كارآفريني‌ * نبود فضاي آزاد بازار‌ *‌ ناكافي بودن سياستهاي دولتي براي شركتهاي جديد * عدم انتقال شايسته نتايج تحقيق و توسعه دولت به شركتها

اسلاید 36: نتايج حاصل از اين تحقيق بيانگر آن است كه نامناسب بودن فضاي كسب و كار حكايت از وجود قوانين و مقررات دست و پاگير، وجود دستگاههاي نظارتي موازي و متعدد و ريسك بالاي فعاليتهاي كسب و كار در ايران دارد.‌از اين رو دولتها نقش كليدي در توسعه كارآفريني بازي مي‌كنند. به هر حال توسعه كارآفريني در اغلب كشورها با موانع جدي مواجه بوده است. از اين رو توسعه كارآفريني در ايران نيازمند عزم ملي است و به عنوان يك مقوله فرابخشي بايد در همه ارگانها، سازمانها، نهادهاي عمومي و دولتي مورد توجه قرار گيرد.پیامدهای توسعه کارآفرینی در جامعه با فرض برطرف شدن موانع و چالش‌های ـ اولین پیامد، ارتقا روحیه نشاط و نوآوری در کشور است، از مشکلات بیکاری کاسته می‌شود، کارآفرینی، امید را در دل مردم افزایش می‌دهد، از بار مسئولیت‌های فراوان دولت می‌کاهد، فرهنگ کار و گرایش به کار کردن را نهادینه می‌کند و از معضلات اجتماعی چون اعتیاد، بزهکاری و... جلوگیری می‌نماید، در حوزه ا قتصاد باعث توسعه و تولید ثروت می‌شود. در یک کلام موجب توسعه پایدار می‌گردد.

اسلاید 37: مزيتهاي ايران درایجاد کار افرینی جغرافياي چند آب و هوايي/موقعيت ژئوپوليتيكيجمعيت مستعد فراوان تحصيلكرده /با نرخ بالاوجود نفت و گاز و صنايع پتروشيميدسترسي به مواد اوليه آسان فراوان/معادن

اسلاید 38: اقدامات کارافرینی در ایرا نـ باتوجه به وضع موجود، باید نگاه جامع و بلندمدت به کارآفرینی داشته باشیم برای تعالی و توسعه کارآفرینی در کشور اقدامات مناسبی صورت گرفته است. اقدامات فرهنگی چون؛ برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر کشور، راه‌اندازی دانشکده کارآفرینی، دبیرخانه کاراد، پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و تعیین روز ملی کارآفرینی از اقدامات مثبتی است که صورت پذیرفته و زمینه‌ساز حرکت به سوی فرهنگ کارآفرینی محسوب می‌شود.در حال حاضر باید به دنبال تربیت و آموزش کارآفرینان و مربیان کارآفرینی باشیم، آموزش‌های کارآفرینی باید کاربردی باشد تا ایده‌ها بتوانند تجاری‌سازی شوند. باید برای نهادینه سازی کارآفرینی در کشور فعالیت‌های بی‌شماری را انجام دهیم

اسلاید 39: منابع http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2008%5C05%5C05- http://www.irantop10.com/archives/000199.php

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید