کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (فصل پنجم: E-Business and E-Commerce)

صفحه 1:
پنام خدا کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنلیع (21774( نیمسال دوم تحصيلي 1385-1386 یکشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00 Lecture 5

صفحه 2:
كاربرد كامبيوتر در مهندسى صنايع (<26 م907( E-Business and E-Commerce

صفحه 3:
مطالعه موردی: فروشگاه های زنجیره ای 1]6 111-1 * فروشگاه های زنجیره ای در تابوان با بیش از 700 فروشگاه * فروش بیش از 3000 محصول مختلف * مشکل: کنترل موجودی اقلام در فروشگاه های مختلف (موجودی زیاد - هزینه. و عدم موجودی - کاهش سود و از دست دادن مشتری)

صفحه 4:
مطالعه موردی: فروشگاه های زنجیره ای 311-1166 (ادامه) وضعیت ابتدایی کنترل موجودی: - بصورت دستی. و وقت گیر (21 نفر ساعت در هفته برای هر فروشگاه) - دقت پایین 7 عملی پرهزینه و بسیار کند 7 عدم رضایت کارمندان. تامین کنندگان؛ و مشتریان

صفحه 5:
مطالعه موردی: فروشگاه های زنجیره ای 311-1166 (ادامه) وضعیت بهبود یافته (راه حل): * فاز یک (بهار2002): - استفاده از کامپیوتر های جیبی که کارمندان می توانستند میزان موجودی اقلام را در انبار وارد کامپیوتر کنند و از کاغذ بازی بکاهند. - به محض پایان کار و اتصال کامپیوتر به دستگاه مرکزی. اطلاعات ‎ay‏ اداره مرکزی انتقال پیدا می کرد. * فاز دو (2003): - استفاده ازتکنولوژی 6006 08۲ برای سهولت خواندن اطلاعات - کاهش اشتباهات اپراتور در خواندن اطلاعات

صفحه 6:
مطالعه موردی: فروشگاه های زنجیره ای 311-1166 (ادامه) نتایج: * کاهش زمان برای کنترل موجودی هر فروشگاه به 4 نفر ساعت در هفته * کاهش 4090 اشتباهات * افزايش سرعت و سهولت ارسال سفارش * حذف کاغذ بازی * کاهش سطح موجودی در فروشگاه ها * افزايش رضایت کارمندان. مشتریان, و تامین کنندگان

صفحه 7:
مطالعه موردی: فروشگاه های زنجیره ای 311-1166 (ادامه) نکته ها: * خروجی یک سیستم اطلاعاتی تنها به خوبی ورودی های آن است. ؟ اگر اطلاعات به سرعت و دقت کافی جابه ‎Le‏ نشوند (مانند حالت اول در ابن موسسه). واکنش های مورد نیاز نیز سریع نخواهند بود. ۴ بهبود های حاصل شده در این سیستم بر مبنای استفاده از تجارت الکترونیکی (0۳0۵6۲66) ۳160۳060 بود که باعث سهولت انتقال اطلاعات گردید.

صفحه 8:
:E-Commerce , E-Business » ‏مروری‎ 1 ‎Electronic Commerce (EC) °‏ مبحثی است که در آن فرایند های خرید. فروش. انتقال. يا تعویض محصولات. خدمات. و اطلاعات از طربق شبکه های کامپیوتری توسط اینترنت مورد بحث قرار می گیرد. ‎bilo Electronic Business (E-business) °‏ تعريفكسترهم ترواز 100 بوههو نه تنها شاملخريدو فروش بلکه شامل‌خدماتبه مشتریان‌همکووبا ش رکاءلنجام ۲-00 ولنجاملنواع داد و ستد ها با سازمان‌های

صفحه 9:
تعاریف: ۶ ۴ ۳۵۲1۵1 ۷۵۲5۱15 ۳۷۲6۵: تسجارتمی‌تسولند بسطور کامل‌با جزیی صور نا اکترونیکینجام شود. Virtual ‏مقابل‎ »o Brick-and-Mortar (bb jb3l. °

صفحه 10:
E-Commerce ‏انواع دادو ستد های‎ ¢ Business-to-business (B2B): most of the time the business is like this. * Collaborative Commerce (c-commerce): Business partners collaborate electronically. * Business to consumers (B2C) ¢ Consumers to consumer (C2C): an individual sells products or service to other individuals. Can be called customer to customer as well. 0

صفحه 11:
انواع داد و ستد هاى ‎E-Commerce‏ (ادامه): ¢ Intrabusiness ( Intraorganizational ) commerce: An organization uses EC to improves its organization. Special case: B2E (business to its employees). * Government to citizens (G2C) and to others: The Government provide services for its citizens. * Mobile Commerce (m-commerce): Doing EC in wireless environment such as using cell phone to access internet. ad

صفحه 12:
مدل هاى 8115112655 ب)۳: * هر يك ازانواع 1500 مى توانند در يك يا جند نوع از 61 8115111655 ها كه توسط موسسه ها اجرا مى شوند به كار روند. مدل هاى اساسى 1800 در جدول 51 ارايه شده اند. ae

صفحه 13:
تاریخچه ۳: * روشی شناخته شده از ابتدای دهه 70 میلادی * افزایش استفاده از آن در آغاز دهه 90 میلادی ؟ افزايش سرعت استفاده از آن پس از سال 2000 * در حال حاضر کمتر موسسه ای وجود دارد که از 6 استفاده aa

صفحه 14:
محدوده ‎EC‏ ‏* محدوده ن6:] بسیار وسیع بوده و در جدول بعدی قابل روبت است. ‎EC °‏ دارلیک یبرد هایمتعددی‌بودد که تسعدادواز آنها در ‏* برای استفاده از ۳61 در این فعالیت ها موسسه ها نیازمند اطلاعات صحیح. ساختار مناسب. و خدمات حمایتی می باشند. ‎ae

صفحه 15:
Electronic Commerce Applications + Dire Markating + Sioeke, Jobe + One Barking + Proculement and Purchasing Malls + Ausions «va = Tranaactons + Ontine Publahing + Customer Sarvices «tain People: Public Policy: Marking ane Business Buyers, Soler, ‘Taxes. Lega ‘Advertising: Lonistes. Partnership: Intermedia Privacy Issues, Marea! Reoserch 7 ‏و۳ اقلق‎ 5606 15 ‏ی‎ Premotios, and Convent, Seotiy dein Yontres, People, an ‘octnvcal Siancarde ‘Web Centon Syren Exchanges. Management Development marketplaces, “Consort 1 Infrastructure o, @ @ @ 9 Common Business Mossagirg and Mtimecia Content ‏مها ما‎ Intertectng Services ihasinicture ‏مات تامهم‎ ‘ena Network (lalecom, cable TV. Inieasiracture (Geourty smart Inrasiructre Pupisnng infeervetire —_irelsa, intern (The detapases, ccardsiethencaton, (EDI, email Hypertext (HTML JAVA, Workd ‘VAN, WAN, LAN, logitis customers, Sectonic payments, ‏مس‎ Wide Web, VAML) Inranet, Extranet, ‘and applets) ‘Grectoneseataegs) eoms} ‏ام ممم‎ phones)

صفحه 16:
* کنترل تمامی این ارتباطات نیازمند یک مدیریت قوی برای طراحی. سازماندهی. انگیزه بخشی. طراحی استراتژی. مهندسی مجدد فعالیت ها و ... می باشد.

صفحه 17:
مزایا و محدودیت ها اشکست های ©©0113112©1)-11: * كمتر نوآورى در تاريخ بشر می تواند با مزیت های ۳ ‎2S 5x1, Commerce‏ ؟ این مزایا همچنان در حال شناسایی و توسعه می باشند. a

صفحه 18:
* مزایای اساسی 167 برای یک موسسه عبارتند از(جدول 52): 7 امکان دسترسی مستقیم به بازار هاب داخلی و جهانی - کاهش هزینه های پردازش. توزیع. و... - سهولت در کسب اطلاعات مورد نیاز * مزيت مهم 1900 براى يك مشتری عبارت است از: - دسترسى به يك بازار وسيع به همراه محصولات متنوع ؟ مزایای اساسی 3267 براى يك جامعه عبار تند از: - سهولت انتقال اطلاعات و محصولات ميان مردم در شهر هاى مختلف (تمرکز زدایی) مخصوصا در کشور های پیشرفته 06

صفحه 19:
* :176 دارلیمحدودین‌هایتکنولوژیکیو غیر تسکنولوئیکیمی بساشد کسه بساعشک‌ندییشد و مقبولیتن‌می‌گردد.لهملین مشکلاته بایتند ازاجدول5.3): - عدم وجود یک استاندارد ایمنی مورد قبول برای همه برای تبادل اطلاعات - کافی نبودن پهنای ‎bandwidth‏ و گرانی آن برای برقراری ارتباط - تصور جامعه از نا امن بودن. غیر قابل اعتماد بودن. مصوب نشدن موارد قانونی آن. و در مواردی نا کافی بودن تعداد خریداران و فروشندگان است. * با گذشت زمان این مشکلات کمرنگ تر خواهند شد.

صفحه 20:
2 مکانیزم های ‎I> :E-COMMELCE‏ و معاوضه هه حراج هاى الكترونيكى: قيمت ابتدابى از طرف فروشنده و سپس افزايش آن توسط مشتريان. مزاياى 1000 دراين زمينه:هزينه ناجيز و امكان رجوع مشتريان فراوان (فروش فرش هاى ايرانى) حراج هاى 10150172301 حراج هاى معكوس

صفحه 21:
کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ‎dead -JOIP PE)‏ پنجم مثال: e-BAY.COM

صفحه 22:
3 كاربرد هاى 2601 15: ‎E-commerce °‏ 82607 بافروش01211126 كتابقوسط موسسه 4311232013 به مشتريارآغاز شدوهر سلاقه ميزلن دادوستد بسه لین وش‌ب صور نف ملییفزلیش می‌بابد.. ‎home shopping °‏ 45+ - ارسال کاتالوگ های مختلف به منازل ‏- برنامه های متنوع تبلیغاتی تلویبزیونی ‏دارای محدودیت های فراوان

صفحه 23:
* خرید ابنترنتی هزبنه های تولید کاتالوگ را از بین می برد و همچنین قابلیت جستجو را برای متقاضیان فراهم می کند. * در صورت انجام خرید های 0101136 اغلب مشکلاتی برای موسسه و يا مشتربان ایجاد می شود که می توان به کمک 17 آنها را مرتفع نمود. مهم ترین این مشکلات عبارت است از: 7 تداخل وظایف میان توزیع کنندگان عمومی و توزیع کنندگان اینترنتی (فروش اتومبیل)

صفحه 24:
Online (2 cos ؟ می توان ‎cla a 32 E-Commerce b‏ قیمت تمام شده را تا ۰40 کاهش داد. * برای محصولات قابل انتقال بصورت دیجیتالی (موزیک, کتاب. و...) می توان این درصد کاهش را افزایش داد. ۰ لاتی تند که چنین قابلیتی ندارند و محدوده ای برای کاهش هزینه انها موجود است (خرید مبلمان) or

صفحه 25:
خدماتی وجود دارند که تمامی مراحل دریافت آنها دیجیتالی شده است (دریافت بلیط هواپیماء و....) تعدادی از این خدمات عبارتند از: کارهای بانکی خرید و فروش سهام کاربابی خدمات مسافرتی خرید و فروش خانه

صفحه 26:
4 تحقیقات بازار و تبلیغات ‎Online‏ ‏* دانستن سلیقه مشتری بسیار مهم است. ؟ دانستن علاقه افراد یک منطقه. افراد سنین خاص. علاقه بر حسب جنسیت. (11108 0۳060 کب و... کمک شایانی به افزايش فروش می کند. * مدل رفتار مشتریان 0۳186 (صفحه 193)

صفحه 27:
* چکونه می توان با انجام تحقیق به روی بازار سلیقه مشتری را پیدا کرد؟ (مطالعه بر عهده خودتان) صفحات 195 و 196

صفحه 28:
5 كاربرد هاى 19218: * 85# حجم 100 بصورت 13213 * اساس زنجيره تامين و بهبود آن * داراى مدل هاى متعدد كه سه مدل اصلى آن: ‎Sell-Side Marketplace —‏ ‎Buy-Side Marketplace -‏ ‎Electronic Exchanges —‏ همه

صفحه 29:
5 کاربرد های 12 (ادامه): :Sell-Side Marketplace J.o * فروش محصولات و با خدمات توسط موسسه از وب سایت داخلی يا وب سايت ديكر (مشابه 61 192). * نكات اساسى در اين زمينه: - وجود كاتالوى الكترونيكى براى مشتريان - وجود 21111012 1015072101 * موسسه هایی نظیر ]1۳81۷ ,01560) ,12©11ازاين روش استفاده می کنند.

صفحه 30:
5 كاربرد هاى 13213 (ادامه): مدل ۷۲۵1۵1۴18۵06 9100-اظ: * موسسه نیاز خود را به محصولات يا خدمات در وب سایت خود اعلام می کند. * دادوستد بصورت 2116110132 ۲66156 انجام می شود. ‎G General Electric auuwgo °‏ %15 هزینه های مناقصه و 085 هزبنه های کاغذ بازی خرید را با این عمل کاهش داده است. همچنین زمان پردازش نیز نصف شده است. ‎9۵

صفحه 31:
5 كاربرد هاى 13213 (ادامه): ‎:Electronic Marketplace J..‏ * خریداران و فروشندگان متعددی داد و ستد های خود را بصورت 6 و اغلب در وب سایت های خاصی انجام می دهند. 60

صفحه 32:
Intrabusiness and Business-to- 5.6 :employees * موسسه ها می توانند فعالیت های تجاری خود با کارکنان را از اين طریق انجام دهند. هه

صفحه 33:
E-Government and Consumer to 5.7 :Consumer EC * ارایه خدمات دولتی از طریق ‎EC‏ ‏* دارای مزایای فراوان در سرعت ارایه خدمات و کیفیت وه

صفحه 34:
:Consumer to Consumer EC 5.7 EBay. COM ° or

صفحه 35:
8 خدمات حمابتی مورد نیاز برای پیاده سازی -:1 ‎:Commerce‏ * در ماورای 6-601001067606 فعالیت های فراوانی انجام می شود. * هنگام خرید 01011126 عموما خریدار و فروشنده همدیگر را نمی * فعالیت هایی برای تراکنش های مالی و با ثبت سفارش ها هه

صفحه 36:
نحوه پرداخت: * هنگام خرید 0۳011۳6 نمی توان از پول نقد. چک. 101165 ۲ استفاده کرد. گاهی خریداران حتی کارت اعتباری را نیز قبول نمی کنند. * گاهی هزینه ثابت این پرداخت ها از قیمت محصول بیشتر است.

صفحه 37:
نحوه پرداخت: ۶ لذا 7 چک های الکترونیکی 7 کارت های اعتباری الکترونیکی 7 پول های الکترونیکی ایجاد شده اند. * مثال: نحوه خرید کتاب از ]۸۵۷۲۸203۰00

صفحه 38:
امنیت پرداخت های الکترونیکی: © دو نکته اساسی در این زمینه عبارتند از: - پیش نیاز های یک پرداخت الکترونیکی مطمئن شناخت طرف های مورد معامله برای طرفین * اطمینان از صحت تقاضا * عدم توانایی خریدار در عدم پذیرش سفارش و حالت عکس آن * عدم مداخله سایرین (۳1۲۷۸0) * ایمنی خریدار در ارایه اطلاعات کارت اعتباری - روش هایی که پرداخت را انجام می دهند. (مطالعه بر عهده دانشجو) 9

صفحه 39:
9 مسایل قانونی در مورد ۳6: ‎Privacy °‏ ‎Domain name °‏ Tax Issues °

بنام خدا کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ((21774 نيمسال دوم تحصيلي 1385-1386 يكشنبه ها و سه شنبه ها 10:30-9:00 ‏Lecture 5 1 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ((21774 فصل پنجم: ‏E-Business and E-Commerce 2 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مطالعه موردی :فروشگاه های زنجیره ای Hi-Life • فروشگاه های زنجیره ای در تایوان با بیش از 700فروشگاه • فروش بیش از 3000محصول مختلف • مشکل :کنترل موجودی اقالم در فروشگاه های مختلف (موجودی زیاد = هزینه ،و عدم موجودی = کاهش سود و از دست دادن مشتری) 3 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مطالعه موردی :فروشگاه های زنجیره ای ( Hi-Lifeادامه) • وضعیت ابتدایی کنترل موجودی: – بصورت دستی ،و وقت گیر ( 21نفر ساعت در هفته برای هر فروشگاه) – دقت پایین – عملی پرهزینه و بسیار کند – عدم رضایت کارمندان ،تامین کنندگان ،و مشتریان 4 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مطالعه موردی :فروشگاه های زنجیره ای ( Hi-Lifeادامه) وضعیت بهبود یافته (راه حل): • فاز یک (بهار:)2002 – استفاده از کامپیوتر های جیبی که کارمندان می توانستند میزان موجودی اقالم را در انبار وارد کامپیوتر کنند و از کاغذ بازی بکاهند. – به محض پایان کار و اتصال کامپیوتر به دستگاه مرکزی ،اطالعات به اداره مرکزی انتقال پیدا می کرد. • فاز دو (:)2003 – استفاده ازتکنولوژی bar codeبرای سهولت خواندن اطالعات – کاهش اشتباهات اپراتور در خواندن اطالعات 5 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مطالعه موردی :فروشگاه های زنجیره ای ( Hi-Lifeادامه) نتایج: • کاهش زمان برای کنترل موجودی هر فروشگاه به 4نفر ساعت در هفته • کاهش %90اشتباهات • افزایش سرعت و سهولت ارسال سفارش • حذف کاغذ بازی • کاهش سطح موجودی در فروشگاه ها • افزایش رضایت کارمندان ،مشتریان ،و تامین کنندگان 6 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مطالعه موردی :فروشگاه های زنجیره ای ( Hi-Lifeادامه) نکته ها: • خروجی یک سیستم اطالعاتی تنها به خوبی ورودی های آن است. • اگر اطالعات به سرعت و دقت کافی جا به جا نشوند (مانند حالت اول در این موسسه) ،واکنش های مورد نیاز نیز سریع نخواهند بود. • بهبود های حاصل شده در این سیستم بر مبنای استفاده از تجارت الکترونیکی ( )Electronic Commerceبود که باعث سهولت انتقال اطالعات گردید. 7 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.1مروری بر E-Businessو :E-Commerce • ) Electronic Commerce (ECمبحثی است که در آن فرایند های خرید ،فروش ،انتقال ،یا تعویض محصوالت، خدمات ،و اطالعات از طریق شبکه های کامپیوتری توسط اینترنت مورد بحث قرار می گیرد. • ) Electronic Business (E-businessدارای ت عریفگ سترد ه ت ریاز ECب ود ه و ن ه ت نها ش املخرید و همکاری ا ش رکا ،ان جام ب شتریان ، خدمات ه م ب ش ب لکه ش امل ف رو ، ،E-Learningو ان جام انواع داد و س تد ها ب ا س ازمانهای ی اشد. م ختلفم ب 8 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم تعاریف: • :Pure versus Partial ECت جارتم یت واند ب طور صورت لکترون یکیان جام ش ود. ا جزیی ب امل ا ی ک • سازمان های Brick-and-Mortarدر مقابل Virtual 9 فصل پنجم-(21774( کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع :E-Commerce انواع دادو ستد های • Business-to-business (B2B): most of the time the business is like this. • Collaborative Commerce (c-commerce): Business partners collaborate electronically. • Business to consumers (B2C) • Consumers to consumer (C2C): an individual sells products or service to other individuals. Can be called customer to customer as well. 10 فصل پنجم-(21774( کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع :) (ادامهE-Commerce انواع داد و ستد های • Intrabusiness ( Intraorganizational ) commerce: An organization uses EC to improves its organization. Special case: B2E (business to its employees). • Government to citizens (G2C) and to others: The Government provide services for its citizens. • Mobile Commerce (m-commerce): Doing EC in wireless environment such as using cell phone to access internet. 11 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مدل های :EC Business • هر یک از انواع ECمی توانند در یک یا چند نوع از Business Modelها که توسط موسسه ها اجرا می شوند به کار روند .مدل های اساسی ECدر جدول 5-1ارایه شده اند. 12 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم تاریخچه :EC • روشی شناخته شده از ابتدای دهه 70میالدی • افزایش استفاده از آن در آغاز دهه 90میالدی • افزایش سرعت استفاده از آن پس از سال 2000 • در حال حاضر کمتر موسسه ای وجود دارد که از ECاستفاده نمی کند. 13 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم محدوده EC • محدوده ECبسیار وسیع بوده و در جدول بعدی قابل رویت است. ی ود ه ک ه ت ع داد یاز آن ها در • ECدارایک اربرد هایم تعدد ب جدول مایاناس .ت ن ب ا الی • برای استفاده از ECدر این فعالیت ها موسسه ها نیازمند اطالعات صحیح ،ساختار مناسب ،و خدمات حمایتی می باشند. 14 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 15 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم • کنترل تمامی این ارتباطات نیازمند یک مدیریت قوی برای طراحی ،سازماندهی ،انگیزه بخشی ،طراحی استراتژی ،مهندسی مجدد فعالیت ها و ...می باشد. 16 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مزایا و محدودیت ها/شکست های:E-Commerce • کمتر نوآوری در تاریخ بشر می تواند با مزیت های E- Commerceبرابری کند. • این مزایا همچنان در حال شناسایی و توسعه می باشند. 17 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم • مزایای اساسی ECبرای یک موسسه عبارتند از(جدول :)5.2 – امکان دسترسی مستقیم به بازار هاب داخلی و جهانی – کاهش هزینه های پردازش ،توزیع ،و... – سهولت در کسب اطالعات مورد نیاز • مزیت مهم ECبرای یک مشتری عبارت است از: – دسترسی به یک بازار وسیع به همراه محصوالت متنوع • مزایای اساسی ECبرای یک جامعه عبارتند از: – سهولت انتقال اطالعات و محصوالت میان مردم در شهر های مختلف (تمرکز زدایی) مخصوصا در کشور های پیشرفته 18 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم • ECدارایم حدود یتهایت کنولوژیکیو غ یر ت کنولوژیکیم ی ب اشد ک ه ب اعثک ندیرشد و م قبول یتآنم یگ ردد .اهماین م شکالتع بارتند از(جدول:)5.3 – عدم وجود یک استاندارد ایمنی مورد قبول برای همه برای تبادل اطالعات – کافی نبودن پهنای bandwidthو گرانی آن برای برقراری ارتباط – تصور جامعه از نا امن بودن ،غیر قابل اعتماد بودن ،مصوب نشدن موارد قانونی آن ،و در مواردی نا کافی بودن تعداد خریداران و فروشندگان است. • با گذشت زمان این مشکالت کمرنگ تر خواهند شد. 19 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.2مکانیزم های :E-Commerceحراج و معاوضه • حراج های الکترونیکی :قیمت ابتدایی از طرف فروشنده و سپس افزایش آن توسط مشتریان .مزایای ECدر این زمینه:هزینه ناچیز و امکان رجوع مشتریان فراوان (فروش فرش های ایرانی) • حراج های forward • حراج های معکوس 20 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم مثال: ‏e-BAY.COM 21 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.3کاربرد های :B2C تاب وس ط ت • B2C E-commerceب ا ف روش onlineک م وس سه Amazonب ه م شتریانآغاز ش د و هر س ا نال ه م یزان صورت ماییافزایشم یی ابد.. ن دادوس تد ب ه اینروشب • home shoppingقدیمی: – ارسال کاتالوگ های مختلف به منازل – برنامه های متنوع تبلیغاتی تلویزیونی دارای محدودیت های فراوان 22 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم • خرید اینترنتی هزینه های تولید کاتالوگ را از بین می برد و همچنین قابلیت جستجو را برای متقاضیان فراهم می کند. • در صورت انجام خرید های onlineاغلب مشکالتی برای موسسه و یا مشتریان ایجاد می شود که می توان به کمک IT آنها را مرتفع نمود .مهم ترین این مشکالت عبارت است از: – تداخل وظایف میان توزیع کنندگان عمومی و توزیع کنندگان اینترنتی (فروش اتومبیل) 23 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم خدمت دهی :Online • می توان با E-Commerceهزینه های قیمت تمام شده را تا %40کاهش داد. • برای محصوالت قابل انتقال بصورت دیجیتالی (موزیک ،کتاب، و )...می توان این درصد کاهش را افزایش داد. • محصوالتی هستند که چنین قابلیتی ندارند و محدوده ای برای کاهش هزینه انها موجود است (خرید مبلمان) 24 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم • خدماتی وجود دارند که تمامی مراحل دریافت آنها دیجیتالی شده است (دریافت بلیط هواپیما ،و )....تعدادی از این خدمات عبارتند از: • کارهای بانکی • خرید و فروش سهام • کاریابی • خدمات مسافرتی • خرید و فروش خانه 25 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.4تحقیقات بازار و تبلیغات :Online • دانستن سلیقه مشتری بسیار مهم است. • دانستن عالقه افراد یک منطقه ،افراد سنین خاص ،عالقه بر حسب جنسیت ، )Segmentation( ،و ...کمک شایانی به افزایش فروش می کند. • مدل رفتار مشتریان ( onlineصفحه )193 26 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم • چگونه می توان با انجام تحقیق به روی بازار سلیقه مشتری را پیدا کرد؟ (مطالعه بر عهده خودتان) صفحات 195و 196 27 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.5کاربرد های :B2B • 85%حجم ECبصورت B2B • اساس زنجیره تامین و بهبود آن • دارای مدل های متعدد که سه مدل اصلی آن: – Sell-Side Marketplace – Buy-Side Marketplace – Electronic Exchanges 28 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.5کاربرد های( B2Bادامه): مدل :Sell-Side Marketplace • فروش محصوالت و یا خدمات توسط موسسه از وب سایت داخلی یا وب سایت دیگر(مشابه .)B2C • نکات اساسی در این زمینه: – وجود کاتالوگ الکترونیکی برای مشتریان – وجود forward auction • موسسه هایی نظیر Dell, Cisco, IBMاز این روش استفاده می کنند. 29 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.5کاربرد های( B2Bادامه): مدل :Buy-Side Marketplace • موسسه نیاز خود را به محصوالت یا خدمات در وب سایت خود اعالم می کند. • دادوستد بصورت reverse auctionانجام می شود. • موسسه General Electricتا %15هزینه های مناقصه و تا %85هزینه های کاغذ بازی خرید را با این عمل کاهش داده است .همچنین زمان پردازش نیز نصف شده است. 30 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.5کاربرد های( B2Bادامه): مدل :Electronic Marketplace • خریداران و فروشندگان متعددی داد و ستد های خود را بصورت onlineو اغلب در وب سایت های خاصی انجام می دهند. 31 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم ‏Intrabusiness and Business-to- 5.6 :employees • موسسه ها می توانند فعالیت های تجاری خود با کارکنان را از این طریق انجام دهند. 32 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم ‏E-Government and Consumer to 5.7 :Consumer EC • ارایه خدمات دولتی از طریق EC • دارای مزایای فراوان در سرعت ارایه خدمات و کیفیت 33 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم :Consumer to Consumer EC 5.7 • EBay. COM 34 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 5.8خدمات حمایتی مورد نیاز برای پیاده سازی E- :Commerce • در ماورای e-commerceفعالیت های فراوانی انجام می شود. • هنگام خرید onlineعموما خریدار و فروشنده همدیگر را نمی شناسند. • فعالیت هایی برای تراکنش های مالی و یا ثبت سفارش ها 35 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم نحوه پرداخت: • هنگام خرید onlineنمی توان از پول نقد ،چکmoney ، ،orderاستفاده کرد. • گاهی خریداران حتی کارت اعتباری را نیز قبول نمی کنند. • گاهی هزینه ثابت این پرداخت ها از قیمت محصول بیشتر است. 36 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم نحوه پرداخت: • لذا – چک های الکترونیکی – کارت های اعتباری الکترونیکی – پول های الکترونیکی ایجاد شده اند. • مثال :نحوه خرید کتاب از AMAZON.COM 37 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم امنیت پرداخت های الکترونیکی: • دو نکته اساسی در این زمینه عبارتند از: – پیش نیاز های یک پرداخت الکترونیکی مطمئن • شناخت طرف های مورد معامله برای طرفین • اطمینان از صحت تقاضا • عدم توانایی خریدار در عدم پذیرش سفارش و حالت عکس آن • عدم مداخله سایرین ()PRIVACY • ایمنی خریدار در ارایه اطالعات کارت اعتباری – روش هایی که پرداخت را انجام می دهند( .مطالعه بر عهده دانشجو) 38 کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ( -(21774فصل پنجم 509مسایل قانونی در مورد :EC • Privacy • Domain name • Tax Issues 39

51,000 تومان