سایر آموزش

کارگاه آموزشی کاربردی خبرنویسی

kargahe_amozeshiye_khabar_nevisi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آموزشی کاربردی خبرنویسی”

کارگاه آموزشی کاربردی خبرنویسی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمکارگاه آموزشی کاربردی خبرنویسی

اسلاید 2: مقدمه: از آغاز خلقت ، آگاهی از وقایع و رویدادهای جدیدی که پیرامون آدمی روی می دهند ، نیاز همیشگی او بوده است. این نیاز در دوران مختلف از طریق ارتباطات غیرکلامی مانند نقاشی، آتش و دود، و کلامی به شکل های گوناگون تامین شده است اما با پیدایش خط و نوشته و تاسیس رسانه های مکتوب و متعاقب آن رسانه های الکترونیکی (رادیو و تلویزیون) و در حال حاضر اینترنت و گسترش خیرکننده اشکال ”خبررسانی“ در مقایسه با گذشته تفاوت یافته و حساسیت و اهمیت آن بیشتر شده است.گرچه رسانه ها کارکردهای مختلفی چون آموزشی ، تفریح و سرگرمی و راهنمایی دارند اما بخش خبر و نیاز محسوس تر به اخبار در مقایسه با سایر بخش ها اهمیت آن را دو چندان کرده است. امروزه رسانه ها به خوبی از اهمیت انتشار اخبار در جذب مخاطبان آگاهی یافته و به همین جهت به تدریج خبررسانی به یکی از مهمترین وظایف آنان تبدیل شده است. صفحات مطبوعات و خصوصا روزنامه ها اکنون بیش از سایر مقولات مطبوعاتی دیگر نظیر گزارش، مصاحبه، مقاله و .... به خبر اختصاص می یابد. اخبار علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی اکنون بیشتر ستونها و صفحات مطبوعات را پر می کند و مطبوعات در رقابت با یکدیگر می کوشند تا با سرعت هرچه بیشتر اخبار مورد علاقه تعداد افزون تری از افراد جامعه را منتشر کنند. بنابراین اهمیت و جایگاه ”خبر“ در مقایسه با سایر بخش های مطبوعاتی ایجاب می کند تا آشنایی با خبرنویسی در اولویت بوده و نخستین گام کسانی باشد که وارد عرصه روزنامه نگاری می شوند.

اسلاید 3: در هر دقيقه از روز، اتفاقات بيشماري در جهان روي مي دهد. رسانه هاي خبري از ميان اين حوادث، تعدادي را انتخاب كرده و به عنوان خبر ارائه مي دهند. و بدون وجود يك روش متداول و روال جاري در برخورد با اين حوادث و اطلاعات بيكران، هيچ سازمان خبري نمي تواند درست عمل كند. هریک از اندیشمندان و صاحبنظرانیکه در عرصه ارتباطات فعالیت کرده اند با استفاده از تجربیات و دیدگاه و استنباطات خود در عرصه مطبوعات تعریف خاصی را برای خبر ارایه کرده اند که البته در رخبی موارد تا حدودی با هم تفاوت دانرد.روزنامه نگاران معمولاً براي خود، ضوابط و معيارهايي دارندكه با توجه به آن معيارها، وقايع «خبري» را از «غيرخبري» تميز مي دهند.اين حقيقت دارد كه ضوابط و معيارهاي گزينش خبر، تحت تأثير عوامل گوناگوني شكل مي گيرد. از اين رو آنچه به نام «خبر» ارائه مي شود، حاصل تصميم گيريهاي مختلف است. اين نيز حقيقت دارد كه وقايع دنياي خارج، واقعي، عيني و تغييرناپذيرند؛ بنابراين با توجه به اين اعمال نظرها، تصميم گيريها و انتخابها،«خبر»واقعيت (Reality) را به صورت واقعيت نسبي (Relative) نشان مي دهد درواقع رویداد و پیام باید دارای ویژگی ها و ارزش هایی باشد که به آن خبر بگوییم .از این ویژگی ها در عرصه خبر نویسی به نام ارزش های خبری یاد می شود. البته باید در نظر داشت که در ماهيت هر رويدادی ارزشهايي نهفته است اما همه این اویژگی ها نمی تواند جزء ارزش های خبری باشد از سویی نیز باید گفت که خبری که برای انتشار گزینش می شود باید حداقال دارای یکی از ارزش های خبری و یا تلفیقی از چند ارزش خبری باشد.چه چيزي خبر محسوب مي شود؟

اسلاید 4: ارزش های خبری کدامند؟ همانگونه که اشاره شد پیام باید دارای ویژگی هایی باشد که به آن بتوانیم خبر اطلاق کنیم بر همین اساس 7 ارزش برای یک پیام قایل خواهیم بود تا به آن خبر گفته شود: این ارزش ها عبارتند از: 1-شهرت(Fame/ Prominence)(شخاص، اشیاء و نهادهایی که از شهرت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند به همان میزان از ارزش خبری بالاتری برخوردارند البته شهرت شخص ممکن است حقیقی یا حقوقی باشد در هر صورت هر چه شاخص تر باشد ارزش خبری بیشتر است. علت مهم بودن شهرت در ارزش های خبری داشتن سندیت، اهمیت و ذهنیت برای خوانندگان است. خبر مسافرت رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی و افتتاح نیروگاه در این استان از خبر مسافرت یک وزیر به همین استان و افتتاح یک سد مهمتر است.( در صورت ارجح نبودن سایر ارزش های خبری) دیدگاهی منتقدانه در این زمینه وجود دارد و آن این است که خبرها مردم عادی را پوشش نمی دهند چونکه اینان از شهرت برخودار نیستند روزنامه نگاران فقط به شماهیر آنهم بیشتر از نوع قدرتمند و قدرتمدار آنان می پردازند حال آنکه قهرمانان واقعی مردم هستند مثال: معاون اول رییس جمهور در همایش کانون های فکر: دولت احمدی نژاد از کانون های فکر حمایت می کند. خبرگزاری ایسنا: دکتر پرویز داودی معاون اول رییس جمهور گفت: دولت نهم با توجه به توانی که در اختیار دارد از کانون های فکر حمایت می کند. وی با مبارک دانستن تقارن هفته بسیج با همایش کانون های فکر افزود:... 2-بزرگی کثرت و فراوانی ( تعداد و مقدار)(Magnitube) این ارزش خبری به طور عمده اعداد و ارقام را شامل میش شود و هرچه حجم و آمار بیشتر باشد ارزش خبری بیشتر است ارزش خبر سانحه تصادف و کشته شدن 7 نفر بیشتر از خبر سانحه تصادف و کشته شدن دو نفر است مثال:2 میلیون و 700 هزار دانش آموخته دانشگاهی بیکارند دبیرکل مجمع متخصصان ایران با اعلام این خبر افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده از 4 میلیون ایرانی ساکن در خارج از کشور 60 درصد دانش اموخته دانشگاه ها هستند که باید زمینه جذب آنان که در نوع خود از تخصص های بالایی نیز برخوردارند، فراهم شود. 3-درگیری ( اختلاف و منازعه، حوادث ، برخورد آراء)(Confict) این گونه از رویدادها حاوی برخوردهایی هستند که در شکل های مختلف جلوه گر می شوند و بین افراد، گروه ها، ملتها و کشورهای مختلف صورت می گیرد.اخبار مربوط به سرقتها، جنگ ها، قتل ها ، تصادفات، زلزله و آتشفشان ها و نظایر آن از این جمله هستند مثال: حل اختلاف هسته ای ایران از طریق مذاکره مستقیم خبرگزاری فرانسه: دو تن از سناتورهای آمریکایی خواستار حل اختلاف فناوری هسته ای ایران از طریق مذاکره مستقیم شدند. مثال: اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد برای حل مشکل صنفی ] به خیابان کشیده شد گروه اجتماعی- تجمع صنفی دانشجویان دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران که ظهر دیرو.ز آغاز شده بود، به بیرون از دانشکده فنی کشیده شد

اسلاید 5: 4- مجاورت(Proximity) مجاورت جغرافیایی که توجه و حساسیت را برمی انگیزاند- مجاورت معنوی( زبان ، دین ، ملیت و اشتراکات) خوانندگان و مخاطبان مایلند که ابتدا خبرهای مربوط به محله، شهر، کشور و کشورهای همجوار خود را برای خواندن در اولویت قرار دهند مجاورت ممکن است به صورت جغرافیایی، معنوی ، فرهنگی ، هنری، صنفی ، تحصیلی و حتی به صورت جنسیتی باشد مثال: یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه ها زن هستند تهران- خبرگزاری مهر- به رغم این که در دهه های گذشت زنان نقش کمرنگی در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی داشته اند امروزه بیش از یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی در تصاحب زنان است. دکتر محمد علیپوری دبیر ستاد رفاه اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب افزود: 5-استثناء و شگفتی (Oddity) این نوع خبرها از نظر کم سابقه بودن، غیرعادی بودن ، نادر بودن، و عجیب بودن دارای ارزش خبری هشتندمانند تولد گوساله دو سر، قدبلندترین فرد جهان، کسب مقام نخست در المپیاد های جهانی توسط دانشجویان ایرانی از ان جمله اند. مثال: رییس جهاد دانشگاهی کشور: نخستین حیوان شبیه سازی شده در ایران تا پایان امسال متولد می شود خبرگزاری ایسنا: رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال ، خبر تولد نخستین جیوان شبیه سازی شده توسط پژوهشگران این نهاد علمی را به مردم شریف ایران بدهیم. 6- تازگی و زمان (Timelyness) هرچه زمان وقوع رویداد تا انعکاس خبر کمتر باشد ارزش خبری بیشتر است. در دنیای امروز که رقابت بین مطبوعات بسیار زیاد است روزنامه هایی موفق تر هستند که حاوی اخبار تازه تر و به موقع باشند عضو بسیج دانشجویی دیروز از تشکیل پارلمان دانشجویی حمایت کرد ایسنا: عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران روز گذشته با حمایت از پارلمان دانشجویی بر غیر دولتی بودن آن تاکید کرد. حمید موسوی گفت: 7-دربرگیری(Impact) یک رویداد هر چه بر افراد و گروه های بیشتر در یک جامعه تاثیر بگذارد اعم از تاثیر مثبت یا منفیف مستقیم یا غیرمستقیم دارای ارزش خبری بیشتری است مانند خبر بازگشایی مدارس سراسر کور، خبر در مورد وام دانشجویی و نظایر از آن جمله اند.

اسلاید 6: مثال هاي خبرنويسي:-هدایت صحیح افکار عمومی امنیت پایدار در جامعه ایجاد می کند( در برگیری)توقف سیر عمودی تصافات بعد از 12 سال(تازگی)20هزار میلیارد ریال برای توسعه آذربایجان شرقی اختصاص یافت( مجاورت)اجماع نظر مشترک کشورهای حاشیه خزر(مجاورت)برگزاری جشن ازدواج 400زوج شاهد و ایثارگر استان( مجاورت-فراوانی)7 دهکده مهارت در 10 استان کشور ایجاد می شود(فراوانی- دربرگیری)نیمی از کاررگان جهان در فقر زندگی می کنند( فراوانی دربرگیری)ایجاد بیش از 18 هزار شغل در آذربایجان شرقی(فراوانی-دربرگیری-مجاورت- استثناء- تازگی)ورود 299 تن طلای قاچاق به کشور( فراوانی- شهرت- استثناء- برخورد)150هزار کنکوری مجاز انتخاب رشته می کنند(فراوانی- دربرگیری)استعفای همزمان دو وزیر (شهرت- برخورد)عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه(شهرت- مجاورت معنوی- تازگی)تروریست به خانه ات برگرد(برخورد-دربرگیری- شهرت)در حوادث ، تازه های علمی و پزشکی ، باستان شناسی : تازگیدر نشریات سیاسی ، هنری و ورزشی: شهرت برخورددر نشریات اقتصادی : فروانی- دربرگیریدر نشریات علمی :استثناء و تازگی

اسلاید 7: کلید خبرنویسی کجا قرار دارد؟اگر ارزش های خبری به اخبار شکل می دهند“ عناصر خبری ” اخبار را به نمایش می گذارند و این عناصر خبری کلیدی برای خبرنویسی به شمار می روند.1-كه(چه کسی) (Who) شخص یا اشخاص و اشیایی که در واقعه و رویداد شرکت یا مداخله دانرد یا به نحوی با آن ارتباط دارند 2- کی( When) زمان وقوع رویداد3-کجا(Where) مکان وقوع رویداد4-چه( ماهیت- چه چیزی) (What) آنچه که رویداد را تشکیل می دهد و موضوع و نوع واقعهو ماهیت آن را مشخص می کند5-چرا(Why) علت و انگیزه ای که سبب وقوع رویداد شده است6-چطور- چگونه(How) نحوه وقوع رویداد و تریکب و کیفیت آن را توصیف و تشریح می کندالبته باید یادآور شویم بین عناصر خبری و ارزش های خبری رابطه مستقیم وجود دارد:چه کسی با شهرت- چه چیزی با دربرگیری، شگفتی و فراوانی-کجا با مجاورت- چه وقت با تازگیخبرنگار کارآزموده هر گاه می خواهد رویدادی را به خبر تبدیل کند تلاش می کند تا هر شش عنصر فوق را در خبر و گزارش خود لحاظ کند .در نظر گرفتن این عناصر به غنای خبر می افزاید و تصویر جامعی از رویداد را به مخاطب ارایه می کند و در واقع خبرنگار برای آنکه بتواند خبر جامعی را ارایه دهد در برابر هر رویداد این شش پرسش را برای تکمیل خبر، از دیگران می پرسد تا خبری کامل و بی نقص تهیه کند.مثال ها: وزیر امور خارجه عازم دهلی نو شد- وزیر امور خارجه امروز عازم دهلی نو شد-وزیر امور خارجه امروز برای مذاکره در مورد بحران کشمیر عازم دهلی نو شدپاره ای نکات مهم: تنها در صورتی می توان از نام و نام خانوادگی یک فرد در آغاز خبر استفاده کرد که ذکر نام وی تداعی چهره او را در ذهن مخاطب ایجاد کند-روزنامه نگاران در مواردی که عنصر چه چیزی از ویژگی های فراوانی و دربرگیر برخوردار است از آن به عنوان عنصر جذاب خبر در پاراگراف اول استفاده می کنند.-عنصر کجا از لحاظ مجاورت در دو شکل جغرافیایی و معنوی بروز می کند- عناصر خبری چرا و چطور جنبه های تحلیلی و توصیفی رویدادها را تبیین می کنند

اسلاید 8: تعریف خبر؟حال با اطلاعاتی که داریم می توانیم تعریف جامع تری از خبر ارایه دهیم:خبر گزارش واقعی از یک رویداد عینی است که دارای یک یا چند ارزش خبری بوده و توسط عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می گیرد.عوامل تاثيرگذار بر خبر:، در ماهيت هر رويداد تعدادي از «ارزشهاي خبري» به نسبتي نهفته است. ارزشي كه هر رويداد واقعي در ماهيت خود دارد. عيني ثابت و تغييرناپذير است. درحالي كه آنچه به نام «خبر» در روزنامه چاپ مي شود و يا از طريق راديو وتلويزيون پخش مي شود، حاصل تاثير عوامل گوناگوني است.كه واقعيت را به صورت واقعیت نسبي نشان مي دهد.از لحظه اي كه يك رويداد شكل مي گيرد تا لحظه اي كه به صورت «خبر» منتشر مي شود افراد گوناگوني در انتخاب و نحوه ارائه خبر آن رويداد دخالت و تصميم گيري مي كنند. در حالي كه ارزشهاي خبري نهفته در رويداد ظاهراً از عوامل تعيين كننده در ارائه خبر يك رويداد به شمار مي آيند. اما عوامل ديگري نيز نقش خود را به صورت آشكار يا نهان ايفا مي كنند. اين عوامل كه تحت تاثير فرهنگ و نظام حاكم بر هر كشور قرار دارند و بر فرآيند تهيه، انتخاب و ارائه خبر اثر مي گذارند، به اختصار عبارتند از: 1. عوامل درون سازماني: اين عوامل كه در درون يك سازمان خبري وجود دارند. و بر نحوه انتخاب، تهيه و ارائه خبر اثر مي گذارند. شمال اعمال نظر مديريت موسسه به صورت آشكار يا نهان (سياست خبري) جامعه پذيري كاركنان موسسه خبري با توجه به معيارها و ارزشهاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي، مذهبي، فرهنگي، و غيره اعمال نظر شخصي خبرنگار بر اساس باورها، نگرشها و اعتقادات او، مسائل فني روزنامه (ميزان جا در صفحه) و غيره است. 2. عوامل برون سازماني: عواملي كه از خارج سازمان بر فرايند خبر تاثير مي گذارند، شامل محدوديتهاي قانوني، اعمال نفوذ اشخاص حقيقي و حقوقي (خصوصي يا دولتي)، منابع خبري (روابط عمومي)، صاحبان آگهي، گروههاي فشار، خوانندگان روزنامه و غيره است. در اصل، روزنامه نگار بايد يك رويداد خبري را بي طرفانه گزارش كند. اصل عينيت را رعايت كند همانند يك پستچي ناقل پيام خبري باشد و كوشش كند واقعه را به همان شكلي كه اتفاق افتاده گزارش كند. و نه به صورتي كه خود او، سردبير و يا افراد ديگر مايلند اتفاق افتاده باشد. همان طوركه مي دانيم «عينيت» (Objectivity) يك مفهوم نسبي است كه تحت تاثير عوامل گوناگون قرار مي گيرد. بنابراين «عينيت» مطلق تصوري بيش نيست. در الگوي هاي ارتباطي، به اين اعمال نظرها كه خود آگاه يا ناخودآگاه صورت مي گيرد. «پارازيت» يا «اختلال» مي گويند. بنابراين، اعمال نظر خبرنگار و يا مدير روزنامه دركوچك و بزرگ كردن واقعه اي كه استحقاق و ارزش آن را ندراد. يك نوع اختلال محسوب مي شود. با همه اين احوال، روزنامه نگار مي كوشد، يك واقعه را همان طوري كه اتفاق افتاده است و استحقاق و ارزش آن را دارد، گزارش كند. و از تاثير عوامل گوناگون حتي الاامكان بكاهد. به عبارت ديگر، كوشش روزنامه نگاران بر اين باشد كه خبر را به نظر گرفتن ارزشهاي نهفته در خبر گزارش كنند و نه با ارزشهاي ساختگي و يا اعمال نظرهايي كه خبر را به يك داستان تخيلي تبديل مي كند.

اسلاید 9: حال خبر را چگونه تنظیم کنیم؟..............با اطلاعاتی که اکنون داریم بهتر می توانیم تشخیص دهیم که چه رویدادی می تواند خبر باشد . قبل از آنکه وارد بحث تنظیم خبر و سبک های آن شویم بهتر است با ارکان خبر آَشنا شویم.ارکان خبر: الف- تیتر ب- لید ج-بدنه و متن د-سابقه

اسلاید 10: لید (Lead)چیست؟ليد قسمت اول خبر را در سبک خبرنویسی هرم وارونه را لید می گویند که خواننده را به خواندن متن ترغیب می کند لید مهمترین قسمت خبر است که با حداقل کلمات بیان می شود حداکثر از 30 واژه تجاوز نمی کند حداکثر در دو جمله است و وظیفه هدایت کردن و کشاندن مخاطب را به خواندن متن خبر را بر عهده داردروشن ، ساده و قابل فهم نوشته می شود و از تکرار ولژه ها خودداری می شودو شروع آن با عنصری است که خواننده را جلب می کنددر لید به عناصر خبری پاسخ داده می شود و براساس اینکه کدام عنصر خبر ارزش خبری بیشتری دارد می توان لید را بر همان اساس تنظیم کرد.

اسلاید 11: انواع لیدالف- از نظر شروع مطلب و برجسته سازی عناصر خبریلید که: رییس جمهوری گفت:لیدکجا: تهران حمله ارتش روسیه به چچن را محکوم کردلید چه: شکلی از فعل یا حالت مصدری آن که سخت ترین نوع لید است اما جذابترین آن به شمار می آید مانند: انفجار گاز در یک کارگاه 5 کشته بر جای گذاشتلید کی:توصیه می شود لید با امروز، دیروز و فردا شروع نشود مگر مثل: فردا نتایج کنکور سراسری 2/1 میلیون نفر اعلام می شودلید چرا: بر اثر سقوط بهمن در جاده هراز دو اتوبوس به دره پرتاب شدندلید چگونه: با سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دومین سمینار آسیب شناسی اموزش عالی کشور آغاز به کار کرد

اسلاید 12: ب- انواع لید بر اساس محتوا:-لیدهای تک موضوعی -( لیدهای ساده)-لیدهای عمقی از کل به جزء مانند: لایحه اصلاح طلاق در مجلس به تصویب رسید بر اساس این لایحه زنان.............-لیدهای نقلی ( مستقیم- غیرمستقیم-تاکیدی(نقل قول جزئی ))مستقیم: رییس کل بانک مرکزی گفت:“......“ جمله عینا نقل قول می شودغیر مستقیم : رییس کل بانک مرکزی خبر از پرداخت ارز به قیمت 400 تومان به واردکنندگان کالا دادنقل قول جزئی: یک کلمه یا معدودی کلمه را داخل گیومه می گذاریمرییس کل بانک مرکزی خبر از ”شکوفایی اقتصادی“ در سالجاری دادلید تمثیلی ” عاقبت جوینده یابنده شود“ این شعار کاوشگران اداره باستانشناس است که روز گذشته ....لید سوالی ( بیشتر در گزارش) با اغاز سال تحصیلی دانشجویان غیربومی از خود می پرسند آیا بازهم برای دریافت سهمیه خوابگاه مشکلی خواهند داشت؟لید توصیفی( در اخبار فرهنگی و هنری در مجلات و نشریات غیرخبری) سیاوش قرمز ، تهمینه آبی روشن در فضای مه آلود در نمایشگاه هنری ....

اسلاید 13: لیدهای چندموضوعی-لید متراکم:یک سری از اطلاعات که مرتبط به هم هستند به خواننده منتقل می کنیم.100 کشته، 20مجورح و 10 میلیارد ریال خسارت در نتیجه زلزله 4 ریشتری امروز تهران گزارش شد-لیدفهرستی: ارزش اطلاعات با هم برابر است مثل مصوبات جلسات هیئت دولت و مجلس - لید مقایسه ای : بین دو رویداد مقایسه می شوددر حالی که بسیاری از مردم ساکن جنوب تهران در بی آبی به سر می برند، سازمان آب و فاضلاب این شهر از قطع آب مصرف کنندگان پرمصرف مناطق اعیان نشین تهران خودداری می کند-لید تاریخی:در این نوع لید ضمن یادآوری سابقه رویداد با ذکر تاریخچه ای که به حادثه گنونی منجر شده می توان علاقمندی مخاطبان را تحریک کردکه در اخبار حوادث معمول است-ليد استنباطي: در اين ليدها غالباً استنباط روزنامه نگار از رويداد، عنصر اصلي را تشكيل مي دهد.

اسلاید 14: نکات مهم در تنظیم لید:-مکان و محل وقوع خبر حتما اشاره شود-در لید نباید اسم به کار برد مگر آنکه خواننده به محض خواندن اسم آن را بشناسداز تکرار کلمات ، استفاده از کلمات خارجی و نامفهوم خودداری شودهر چه منابع خبری بیشتر باشد تنوع خبری بیشتر استلیدهای پرمحتوا و کم محتوالید بی محتواارزشهای خبری را داراست و به عناصر خبری پاسخ می گوید ولی مهمترین قسمت خبر نیست شروع خبر است ولید پرمحتوا تمام اطلاعات در لید گفته می شود ولی ما باید از هردوی اینها پرهیز و لید مناسب را انتخاب کنیم. تفاوت مقدمه با لید: مقدمه حاوی مطالب کلی در ارتباط با موضوع است اما لید مهمترین قسمت و یا خلاصه مهم ترین قسمت رویداد که دارای یک یا چند ارزش خبری است لید 20 تا 30 واژه دارد البته در خبر تحلیلی استثناء داریمبا خواندن لید به راحتی می توان تیتر را به دست آورد

اسلاید 15: مفاهیم اساسی در خبر:-درستی خبر( اگر مطالعه قبلی نداشته باشیم )-روشنی خبر( میزان تسلطی به زبانی که خبر را می نویسیم نشان می دهد)-جامعیت خبر(به ابهامات پاسخ داده می شودمانند استفاده از آرشیو و..)

اسلاید 16: انواع سبک های تنظیم خبر:- سبك هرم وارونه (Inverted Pyramid )؛- سبك تاريخي (Chronological style)؛- سبك تاريخي به همراه ليد (Combination Style)؛- سبك پايان شگفت انگيز (Surprise ending )؛

اسلاید 17: سبك هرم وارونه: درسبك هرم وارونه قاعدة هرم حاوي جذابترين ، ودر بسياري از مواقع، حاوي مهمترين بخش خبر (به شكل نگاه كنيد) است و نوك آن _ بخش انتهايي _ حاوي بي اهميت ترين بخشهاي ماجراست.

اسلاید 18: در واقع درسبك هرم وارونه مطالب با توجه به ميزان اهميت آنها از بالا به پايين تنظيم مي شوند. گفتني است كه تعيين چگونگي پاگرفتن اين سبك خبرنويسي يك علت تاريخي مطرح مي كنند گفته مي شود كه اختراع تلگراف بيشترين تأثير را بر شكل گيري و تكوين سبك هرم وارونه گذاشت. پس از كشف تلگراف، روزنامه نگاران و به ويژه روزنامه نگاران آمريكايي، هنگام بروز جنگ داخلي درآمريكا به هنگام مخابرة خبر از ترس قطع ارتباط تلگرافي اصل مطلب را ابتدا مخابره مي كردند وسپس اگر ارتباط قطع نمي شد، ساير جزئيات خبر را مخابره مي نمودند. در هر حال، همانگونه كه گفته شد، پاراگراف اول (ليد) در سبك هرم وارونه اصلي ترين بخش مطلب را در خود جا مي دهد و ساير پاراگرافها به ترتيب اهميت به دنبال پاراگراف اول مي آيند. اين توالي و چيدن مضامين و به عبارت بهتر طبقه بندي مضامين، در عين حفظ رابطه منطقي ميان اجزاي خبر بايد از مهمترين و اصلي ترين اجزاي اطلاعات به طرف بي اهميت ترين بخشهاي مطلب صورت پذيرد. تأکيد اين نكته ضرور ي است كه: سبك هرم وارونه عمدتاً به دو منظور مورد استفاده قرار مي گيرد و مقبوليت دارد: شيوة طبيعي نقل وقايع؛ چنانكه مردم درخبر دهي به يكديگر از همين شيوه وسياق پيروي مي كنند. مشخص شدن سريع تكليف خواننده با متن: خواننده به محض خواندن پاراگراف نخست، اگر تمايلي به خواندن موضوع حس كند، بقيه مطلب را خواهد خواند و به اين ترتيب وقت او تلف نخواهد شد.

اسلاید 19: سایر مزایای تنظیم خبر به سبک هرم وارونه:الف- چونكه اصل مطلب درپاراگراف اول (ليد) مي آيد كار تيتر زدن هم آسان مي شود؛ ب- اگر به دليل تراكم مطلب قرار باشد كه از متن خبر كاسته شود، حذف پاراگرافهاي بعد كه حاوي مطالب بي اهميت تر هستند، امكان پذير است. مزيت ديگر سبك هرم وارونه اين است كه به سبب اختصار و ايجازي كه دارد، جاي كمتري در روزنامه مي گيرد و به اين ترتيب جا براي ساير خبرها باز مي شود و اين امر به تنوع مضموني روزنامه كمك مي كند ضمن اينكه خبرهاي بلند و طولاني اساساً خوانندگان كمتري دارند. در ميان روزنامه نگاران اين يك اصل پذيرفته شده است كه افزايش پاراگرافها با تعداد خوانندگان دقيقاً رابطه معكوس دارد يعني كه هر چه تعداد پاراگرافها بيشتر شود خوانندگان آن كمتر خواهند شد. صفحه آرايان هم از مطالبي كه با سبك هرم وارونه تنظيم مي شوند، بيشتر استقبال مي كنند زيرا كه اين اخبار هم در هنگام تراكم مطلب، قابل كوتاه شدن هستند و هم به زيبايي صفحات كمك مي كنند هر چند كه بستن صفحات با خبر هاي كوچك براي صفحه آرايان دشورا تر است. شايان ذكر است كه سبك هرم وارونه به رغم همة مزاياي آشكاري كه دارد، داراي معايبي نيز هست. معايب سبك هرم وارونه: -خبر نگار به خاطر قدرت مانوري كه اين سبك از نظر جابه جايي عناصر خبري به او مي دهد، قادر به اعمال نظر مي شود؛ -خواننده چونكه اصل مطلب رادر پاراگراف نخستين خبر، خوانده است، ممكن است كه از مطالعة بقية خبر منصرف شود؛-آنچه در پارگراف اول ( ليد) آمده است، دوباره درخبر تكرار مي شود. كاربرد سبك هر م وارونه: روزنامه نگاران از سبك هرم وارونه براي تنظيم خبر هاي مربوط به سمينارها، سخنرانيها و اخبار روزمره بهره مي گيرند.

اسلاید 20: یک نمونه برای تنظیم خبر به سبک هرم وارونه:تقاضا براي نفت اوپك در سه ماهه دوم سال ميلادي جاري صد هزار بشكه در روز كاهش خواهد يافت. بر اساس تازه ترين گزارش دبيرخانه اوپك، در حالي كه تقاضاي جهاني براي نفت در سه ماهه اول سال جاري با صد هزار بشكه افزايش به 55/65 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد، درخواست براي نفت اوپک کاهش خواهد يافت و به سطح 3/23 ميليون شبکه در روز مي رسد. به اين ترتيب روند كاهش سهم اوپك از بازار جهاني آنچنان ادامه خواهد يافت. ميانگين تقاضا براي نفت خام اوپك در سال جاري 62/24 ميليون بشكه در روز پيش بيني شده است كه از ميانگين سال گذشته كمتر است. همچنين دبير خانه اوپك در مورد تقاضاي جهاني نفت در سال جاري پيش بيني هايي كرده است.

اسلاید 21: سبك تاريخي (Chronological style)؛ در سبك تاريخي برخلاف سبك هرم وارونه مطالب به همان صورتي كه به لحاظ زماني تحقق يافته اند و در قالب خبر ارائه مي شوند. مطالب را به ترتیب اهمیت نمی اوریم بلکه به ترتیب و نظمی که اتفاق افتاده است آورده می شود فقط بازگو کننده هستیم.در اين سبك، روزنامه نگار به داوري نمي پردازد و كاري به اين ندارد كه كدام خبر يا بخش ماجرا مهم تر است تا آن را در پاراگراف نخست (ليد) خبر ارائه كند. بنابراين در سبك تاريخي تا حدود زيادي از اعمال نظر خبرنگار جلوگيري مي شود و برخلاف سبك هرم وارونه، مطلب به طرزي كامل تر ارائه مي گردد. البته سبك تاريخي هم ليد خاص خود را دارد كه به صورت مقدمه بر تارك خبر قرار مي گيرد اما به اين دليل نمي توان آنرا ليد ناميد كه بيش از حد كلي است و موارد كلي خبر را بيان مي كند. از مزایای آن این است که کامل است ولی برای مخاطب از نظر وقت ايجاد مشكل می کند يا انتخاب تيتر را مشكل مي كند در صفحه بندي هم با مشكل مواجه مي شويم. البته بيشتر در مورد اخبار حوادث و ورزشی کاربرد دارد.به طور کلی ماجرا با حفظ توالی زمانی بیان می شود

اسلاید 22: - سبك تاريخي به همراه ليد (Combination Style)؛ در اینجا به جای مقدمه لید می نویسیم در این روش لید یک بار دیگر در متن خبر تکرار می شود اين سبك، همانگونه كه نام آن گواهي مي دهد، تلفيقي از دو سبك هرم وارونه و سبك تاريخي است و خاص پوشش دادن به خبرهاي شهري و حادثه اي . سبك تاريخي به همراه ليد در ميان روزنامه نگاران و به ويژه وقتي كساني كه رويدادهاي شهري و خبرهاي حوادث را پوشش مي دهند از جذابيت بسيار بالا برخورداراست. سبك تاريخي به همراه ليد در بسياري از مواقع به ويژه وقتي كه از يك بلوغ مضموني و ساختاري برخوردار شود، شانه به شانه داستان مي زند:.روزنامه نگاران حرفه اي در سبك تاريخي به همراه ليد از هر تكنيكي (برگرفته از نقاشي، سينما، داستان نويسي و...) براي افزودن به كشش دراماتيك اين ساخت بهره مي گيرند. در اين سبك اصل ماجرا به صورت ليد ارائه مي گردد و سپس با فضا سازي، به تبيين ماجرا پرداخته مي شود. البته اگر خبر حوادث کوتاه باشد به سبک هرم وارونه تنظیم می شود و اگر طولانی بوده و اطلاعات ما زیاد باشد به سبک تاریخی با لید تنظیم شود.

اسلاید 23: سبك پايان شگفت انگيز (Surprise ending )؛ سبك پايان شگفت انگيز از سبكهاي شيرين خبرنويسي است در اين سبك قفل ماجرا در پايان خبر باز مي شود و خواننده را شگفت زده مي كند طبعاً اين سبك به اين دليل پا به عرصة ادبيات روزنامه نگاري گذاشته است كه به نياز نوجويي خواننده پاسخ دهد. البته اين سبك نمي تواند براي ارائه هر خبري مورد استفاده قرار گيرد. سبك پايان شگفت انگيز بيشتر در خور رويدادهايي است كه خود از چاشني شگفتي و ندرت برخوردارند و روزنامه نگار براي آنكه اين چاشني راكاملاً كارساز كند، از اين سبك بهره مي جويد. توصيه مي شود كه نبايد سعي شود كه رويدادهاي طولاني در قالب اين سبك عرضه گردند. براي اين كار سبك تاريخي به همراه ليد، كه به آن پرداختيم، فرصتهاي بيشتري را در اختيار نويسنده قرار مي دهد. در سبك پايان شگفت انگيز، هم مي توان از ايجاز سبك هرم وارونه و هم از فضاسازي خاص سبك تاريخي به همراه ليد بهره برد. بياييم يك ماجراي فرضي را در دو سبك ارائه كنيم. اين ماجراي فرضي، كه سوژه اي عجيب دارد، در تنظيم اول به سبك هرم وارونه است، عملاً قرباني نگارش شده است، اما در تنظيم دوم كه به سبك پايان شگفت انگيز ارائه شده، كاملاً جذاب وشيرين است، زيرا كه ماجرا، مناسب همين سبك پايان شگفت انگيز بوده است.

اسلاید 24: يك مثال:تنظيم به سبك هرم وارونه: «جورج» پسر 18 ماهة آقاي «آرتوراسميت» شهردار بيرمنگام از يك حادثه عجيب جان سالم به در برد. جورج در اتوميبل پدرش در بالاي يك تپه نشسته بود كه ناگهان در پي يك بازيگوشي دندة اتومبيل را خلاص كرد، اتومبيل به پايين تپه سرازير شد و به شدت به اتومبيل ديگري كه در پايين تپه پارك شده بود برخورد كرد. خوشبختانه در اين حادثة عجيب، هيچكس آسيب جدي نديد و فقط آقاي اسميت كه در صندلي عقب اتومبيل خودش در حال خوردن ساندويچ بود، جراحت ناچيزي برداشت. ضمناً پليس كه كمي بعد به صحنة حادثه رسيد، آقاي اسميت را مجبور به پرداخت غرامت كرد. تنظيم با سبك پايا ن شگفت انگيز: حالا همان خبر را به سبك پايان شگفت انگيز ارائه مي كنيم و مي بينيم كه چقدر زنده تر و شيرين تر ارائه مي شود، چونكه عملاً مناسب سبك پايان شگفت انگيز است: پليس تصميم گرفت راننده جواني را كه باعث يك تصادف عجيب شده بود، مجازات نكند. «جورج » پسر «آرتور اسميت »، شهردار بيرمنگام، پشت فرما ن اتومبيل پدرش كه بر بالاي تپه اي پارك شده بود، نشسته بود، او بي آنكه قصد قبلي داشته باشد دندة اتومبيل خاموش را خلاص كرد و قبل از آنكه فرصت هيچ واكنشي پديد آيد اتومبيل از تپه سرازير شد و با ماشين ديگري كه در پايين تپه پارك شده بود به شدت برخورد كرد. خوشبختانه در اين حادثة عجيب، هيچكس آسيب جدي نديد و فقط آقاي «اسميت» كه در صندلي عقب اتومبيل مشغول خوردن ساندويچ بود، جراحت مختصري ديد. پليس فقط به يك دليل با اين رانندة جوان برخوردنكرد: او 18 ماهه بود.

اسلاید 25: دو نمونه سبک دیگر خبری: -سبك بازگشت به عقب: در این سبک خبر گفته شده و بعد به عقب برمی گردیم که این روش خبر را طولانی می کند و امروزه منسوخ شده است در سبك بازگشت به گذشته، كه نقطة مقابل سبك تاريخي است، متن خبر با آخرين بخش رويداد شروع مي شود و سپس سابقه و پيشينة ماجرا ارائه مي گردد. سبك بازگشت به گذشته، كه براي هر نوع خبري مناسب نيست، صرفاً به كار ارائة خبرهاي نسبتاً كوتاه مي آيد و بايد مراقب بود كه مطلب به شكلي عرضه نشود كه به درك آن لطمه وارد آيد. ا-سبك تشريحي:ما در سبك تشريحي همانطور كه واقعه را قسمت به قسمت گزارش مي كنيم براي هر بخش از خبر توضيحات كافي حاشيه اي مي دهيم. سبك تشريحي بيشتر به كار خبرهايي مي آيد كه دربارة آن ها اختلاف نظرهاي بسيار وجود دارد. از سبك تشريحي مي توان در تنظيم خبرهاي بلند و همچنين گزارش نويسي- به ويژه گزارشهاي تفصيلي- استفاده كرد. -

اسلاید 26: تیتر و اجزاء آن: ( روتیتر- تیتر اصلی-زیرتیتر- سوتیتر)تیتر چکیده مهمترین قسمت لید که باید در حداقل واژه ها که دارای مفهومی خاص، روشن ، واضح و به دور از ابهام باشد با فعل تمام شود کوتاه باشد از کلمات بیگانه، ناآشنا، غیرمامونش و تکرار کلمات در ان خودداری شودبا حروف اضافه شروع نشود کشش و ضربه اصلی را وارد کند. خواننده را به خواندن لید و سپس متن خبر جلب کند. سوالی نباشد. فعل منفی نداشته باشد مگر اینکه حاکی از خبری باشدتمامی خبرها غیر از خلاصه خبرها تیتر اصلی دارد( خلاصه خبراز یک پاراگراف بیشتر نیست و به صورت مجموعه به چاپ می رسد) تیتر اصلی خود به خود باید دارای مفهومی مستقل باشدو بدون روتیتر معنی داشته باشد. روتیتراز حروف تیتر کوچکتر در ارتباط با تیتر است که به تیتر اصلی کمک می کند. زیر تیتر به موازات تیتر اصلی و با حروف کوچکتر می آید. خلاصه تیتر( سوتیتر) از اطلاعات داخل متن خبر استخراج می شود و جملات آن معمولا طولانی است که به دو دلیل ارایه می شود الف -ارایه اطلاعات بیشتر و ب- زیبایی صفحه و کمک به صفحه بندی. در تیتر روتیتر و زیر تیترنقطه استفاده نمی شود فقط علامت نقل قول: کاربرد دارد اما در سوتیتر در گذاشتن نقطه مختاریم.میان تیتر: از یک واژه تا یک جمله بسیار کوتاه میان سطور خبر قرار می گیرد که به منظور هدایت خواننده در مطالعه خبر و تقسیم بندی اطلاعات و همچنین زیبایی صفحه کاربرد دارد.

اسلاید 27: چند نکته دیگر در مورد تیتر:آینده نگری در تیتر: تیتر را از لید در می آوریم اگر ما بتوانیم اطلاعاتی را اضافه کنیم به آن آینده نگری می دهیمبهتر است تیتر ما ضرباهنگ داشته باشد تقسیم بندی از این نظر:یکنواخت: رییس جمهور به لبنان می رودموجی: هفته ای در پیش است بارانی، برفی و سردضربه ای یا شکسته: بار محکمتری داردکودتا در لبنان شکست خوردتیتر باید مانند یک مصرع شعر موزون باشد.تیترهای استنباطی: نقل قول نمی شود برداشت صحیح نویسنده از قسمت یا مجموعه خبر و خواننده از تیتر مفهوم کلی خبر را درک می کند که این موضوع حساس است و باید در آن دقت شود.ایران خود را برای انتخابات آماده می کندتیترهای تبلیغی( اقناعی) دارای بار تبلیغی، تهییج آوریا آرام کننده، تحریک افکار عمومی ، جاانداختن سیاسیت در جامعه رییس جمهوری: آقای اوباما مزاحم نشویددر تیتر کلا از نوشتن یا استفاده از صفت باید خودداری کنیم تیترغیرمتعارف: چارچویهای تیترزنی را کنار می گذاریمدر تهران خاک باریددو تیتره: شیوه جدیدی است که در خصوص خبرهای چندموضوعی در رویدادهای تلفیقی کاربرد دارد دو موضع که پیرامون یک محور اصلی است .و گاها از نظر ظاهری شبیه هم نیستند ولی ارتباط معنوی به شکل مخفی با هم دارند. تیتر اول بدون فعل و تیتر دوم با فعل و به دومین سطر کشیده می شود که کنجکاوی خواننده را سبب می شود. مانند:حمایت جهانی از مردم افغانستانکابل همچنان زیر آتش استتیتر اگر نقل قول باشد اشکالی ندارد که امری باشدتیتر سوالی خیلی بندرت استفاده می شود

اسلاید 28: پاره ای نکات مهم در خبر نویسی: توجه به منبع خبر: مطالب خبري كه توسط خبرنگار تنظيم مي شود باید دارای منبع باشد چرا که خبری که دارای منبع است دارای ارزش و اهمیت بیشتری است. منبع ریشه خبر را تشکیل می دهدو در واقع به فاعل حقیق یا حقوقی گفته می وشد که اصل خبر از او سرچشمه می گیرد و باید دراولین پاراگراف خبر (لید) آورده شود همراه با مکان و نام منبع مخابره کننده خبر وز مان آن است.خلاصه نویسیاستفاده از پاراگراف های کوتاه حداکثر 20 کلمه ایرعایت اصل وحدت خبر و رویدادرعایت انصاف در تنظمی خبرپرهیز از بکارگیری صفتداشتن شروعی تحریک کننده و ساده استفاده از فعل معلوم مگردر مواردی که خبرنگار قصد معرفی فاعل را به دلایلی نداشته باشد افزودن سابقه رویداد به خبر اظهارنکردن نویسنده در خبررعایت علایم و نشانه های فارسی و درست نویسی تشریح و معرفی افراد و اجزای خبر که ناشناخته هستندرعایت نکات مربوط به عدد نو.یسیدر خبرهای هنری ظرافت هنری در نظر گرفته شودخبرهای حادثه ای حالت ماجراجویانه داشته باشد تا با خواننده ارتباط برقرا رکندسبک هرم .وارونه به جز خبرهایی مثل ورزشی و حوادث که به طور توصیفی و تحلیلی ارایه می شوند بکار می رودسبک تاریخی همراه با لید در موادری که ماجراستخبر ورزشی باید با هیجان و روحیه بیان شودخبر علمی در مورد کشفیات و پددیه های نوین

اسلاید 29: حال با اطلاعاتی که داریم چگونه یک رویداد را به خبر تبدیل کنیم؟1- در مرحله اول باید تشخیص داد که رویداد موردنظر دارای ارزشهای خبری لازم برای تبدیل شدن به خبر را داراست یا نه ؟2-جمع آوری اطلاعات در مورد و پاسخگویی با عناصر خبری تا آنجا که امکان دارد توجه به موضوع منبع که به اعتباربخشی خبر کمک موثری می نماید3-انتخاب شیوه مناسب برای تنظیم خبر، لید مناسب که اینکار با طبقه بندی اطلاعات جمع آوری شده ممکن است

اسلاید 30: انواع خبر از نظر نحوه تهیه :1- اخبار تولیدی راسا به تولید خبر اقدام می کنیم اینجا مهمترین مسئله سوژه یابی است2-اخبار پوششی : خبرنگار با حضور در محل رویداد نسبت به تهیه آن اقدام می کند3-اخبار دریافتی مانند اخبار دریافتی از روابط عمومی ها4- تهیه خبر از اطلاعیه ها و بیانیه ها5-تهیه خبر از آمار ، جداول و نمودارها

اسلاید 31: نمونه ای از سوژه یابی در روابط عمومی دانشگاه ها:1- اخبار مربوط به حوزه پژوهشی طرح های پژوهشی -0 اعتبارات تخصیص داده شده- تولید اخبار مقایسه ای- ثبت اختراعات2-اخبار مربوط به حوزه فرهنگی نظیر برپایی نمایشگاه ها-انتشار نشریات دانشجویی- اخبار نشست ها-( پیش خبر- تهیه خبر پوششی- مصاحبه های حین رویداد- خبرهای پایان رویداد )3-اخبار مربوط به حوزه عمرانی طرح ها ، 4-تهیه پیش خبرها5-اخبار مربوط به اطلاعیه ها بیانیه ها در مناسبت ها6- خبرهای با سوژه ثابت مانند آغاز سال تحصیلی ، پذیرش دانشجو- تعداد رشته های جدید7-تهیه خبر از مصاحبه ها

اسلاید 32: عدد نویسی در مطبوعات:صفر تا هشت حروفي9 و 10 حسابياعداد دو و سه رقمی حسابیاعداد بیش ازیک صفر ( هزار، میلیون و ...)اعداد بیش از سه رقمی ترکیبی(2728585: دو میلیون و 728هزار و 585)درصدها در نگارش مطبوعاتی حروفی توام با قانون اعداد دو درصد، 20 درصدکسری : حروفی تاریخ: داخل متون حروفی -در بالای مکاتبات حسابی

اسلاید 33: آشنایی با برخی واژه ها:مطلب خبری: انچه در رسانه ها ارایه می شود و دارای ارزش خبری استشامل: گزارش -خبر –تحلیل- تفسیر- مقاله- یاداشت و نظر-مصاحبه- نقد- گزارش: خبر بسط یافته و گسترش یافته یک خبر است- گزارش تلفیقی از خبر و تحقیق و بازسازی هنرمندانه است در گزارش به دو عنضر علت و نحوه اهمیت بیشتری داده می شود-گزارش بیان تصویری و توصیفی از یک خبر،واقعه و یک موضوع اجتماعی است که دربرگیری دارد.مقاله: ارایه اندیشه های مکتوب -تفاوت مقاله های مطبوعاتی با دیگر مقالات در ویژگی ایجاز و اخباری بودن است البته برخی ویژگی های دیگر از جمله وحدت موضوع، وحدت زمان-وحدت مکان-انسجام – استنتاج- در آن رعایت می شود. تقسیم بندی مقالات:مقالات ساده خبری- مقاله های علمی تحقیقی- مقالات وصفی تخیلی و داستانی

اسلاید 34: مقالات ساده خبریسرمقاله: سرمقاله آيينه افكار گردانندگان نشریه است که بوسیله سردبیر یا یکی از روزنامه نگاران مجرب با هدف استدلال درباره یک موضوع ، یک رویداد و صرفا ابراز عقیده و نظر بی طرفانه درباره رویدادی خاص است یادداشت ونظر: در محدوده خاصی نیستند معمولا موضوعات روز نقد می کنند نثر آن هم متفاوت است- تفسیر: گزارش اخیر وقایع همراه با ارایه عقیده و نظر نویسندو پاسخ به عنصر خبری چراتحلیل: مقاله ای است که نویسنده می کوشد تا علل و چگونگی برزو حادثه و وقوع اخبار را بدون آنکه نظر شخصی خود را مداخله دهد شرح و به عناصر خبری چرا و گونه توامان پاسخ دهد

اسلاید 35: آشنایی با رسانه های خبریخبرگزاری ها : وظیفه تهیه عکس و خبر برای سایر رسانه هاخبرگزاری های رسمی و فعال در تبریز:خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- خبرگزاری ایلنا- خبرگزاری فارس – خبرگزاری دانشجویان ایران-باشگاه خبرنگاران جوان – خبرگزاری قرآنی( ایکنا) – خبرگزاری شبستان- خبرگزاری ایسکانیوز- خبرگزاری آنا- شبکه خبر دانشجو-خبرگزاری آریا- خبرگزاری موج- خبرگزاری مهرصدا و سیما – واحد مرکزی خبرروزنامه ها و نشریات محلی و سراسری

اسلاید 36: شیوه های رایج برای ارسال خبر و ارتباط با مطبوعات و رسانه های خبری در تبریز1- دعوت از رسانه ها برای پوشش اخبار و رویدادها2-تهیه خبر از سوی روابط عمومی و ارسال آن نحوه ارسال: ارسال از طریق فاکس- ارسال از طریق پست الکترونیک3-دارا بودن سایت خبری روابط عمومی پایان با آرزوی توفیقمطالب برگفته از منابع مختلف ،جزوات و کتب آموزشی به همراه تجربیات شخصی پیمان پاکزاد – رضا عظیم آذری

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید