کایزن
اسلاید 1: استاد محترم: گردآورنده:
اسلاید 2: مقدمهقبل و بعد از جنگ جهانی دوم کالاهای ژاپنی به داشتن قیمت ارزان و کیفیت پایین معروف بودند.این موضوع فقط مربوط به کالاهای تولیدی نبود بلکه خدمات عمومی نیز در حد بسیار نازلی ارایه میشد.در چنین شرایطی تلاشهای فراوانی در جهت بهبود کیفیت کالاها و خدمات آغاز گردید.روشهای آماری کنترل کیفیت که توسط والتز شوهارت رد آمریکا مورد استفاده قرار گرفت با نگرشی جدید در یال 1950 توسط ایشیکاوا به عنوان تضمین کیفیت به کار گرفته شد.پس از مدتی ژاپنیها به این نتیجه رسیدند که این روش باید متناسب با فضای فرهنگی و کاری ژاپن بهبود یابد.به همین دلیل از سال 1965 میلادی روشهای جدید کنترل کیفی ژاپنی که امروزه کایزن نامیده میشود بهطور وسیع در اکثر سازمانهای تولیدی و غیرتولیدی ژاپن به اجرا درآمد.
اسلاید 3: كايزن (KAIZEN) چيست؟كايزن يك واژه واصطلاح ژاپني و از تركيب( KAI+ZEN ) به معناي بهبود مستمر و تدريجي مي باشدكه توسط آقاي Massaki Imai در سال 1986 ارائه گرديد. در واقع كايزن براين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري و يا ناگهاني باشيم بلكه هرنوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته ومستمر و پايدار باشد، ارتقاي بهره وري را درسازمان به ارمغان خواهد آورد.
اسلاید 4: مفهوم کایزنخاستگاه کایزن کشور ژاپن است.این اصطلاح از کلمات متداول و پرمحتوای ژاپنی است و برخی آن را مذهب سوم ژاپن میدانند.کایزن به معنی بهبود پیوسته و مستمر، توأم با مشارکت همه افراد در یک سازمان یا شرکت است که میتواند به عنوان یک فرهنگ فراگیر عرصههای مختلف اندیشه،آموزش و پژوهش و کار و تولید را در کلیه ابعاد فردی و اجتماعی دربرگیرد.در چنین فرهنگی کارگر از مدیر خود میآموزد و مدیر از ایدهها،آراء،افکار و نظرات کارگر خود بهره میجوید.در واقع محتوای نظری و سیستم فلسفی کایزن،آموزش مستمر،مشارکت و تلاش گروهی،تحول دایمی و تعامل تمام افراد سازمان است.کایزن از دو واژهء KAI و ZEN تشکیل شده که اولی به معنای تغییر و دومی به معنای خوب است.بنابراین کایزن را میتوان اینگونه تعریف کرد:بهبود-تغییر برای بهتر شدن کایزن نهتنها تلاش مداوم در جهت حفظ استانداردها است،بلکه به منظور ارتقای آنها نیز به کار گرفته میشود.
اسلاید 5: کایزن سیستمی است که تمامی کارکنان را در بر می گیرد از مدیریت بالا گرفته تا پائین ترین قسمت ها هر کس با ارائه پیشنهادات مداوم در بهبود و توسعه سهمی داشته باشد مورد تشویق قرار می گیرد ارائه پیشنهادات مستمر است به عنوان مثال شرکت تویوتا یکی از راهبران شهره بکارگیری کایزن است در سال 1999 در یکی از شرکت های آمریکایی 7000 کارمند تویوتا بیش از 75000 پیشنهاد ارائه کردند که 99 درصد آنها اجرایی شد این بهبود های جزئی ولی مستمر سر جمع نقش زیادی در بالا بردن بهره وری بهبود کیفیت ،ایمنی بیشتر ، تحویل وعرضه سریع تر ، هزینه های پائین تر و جلب رضایت بیشتر مشتری دارد. کایزن بر مبنای ایجاد اصلاحات اندک ولی بی وقفه حرکت می کند بهبود همیشگی در بهره وری ، ایمنی و کارایی ضمن کاهش موارد اتلاف ، این پیشنهادات تنها محدود به موارد خاصی چون تولید یا بازاریابی نمی شود کایزن بر مبنای ایجاد تغییر در همه جوانب عمل کرده و .بهبود را به ارمغان می اورد
اسلاید 6: فلسفه کایزندر واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. کایزن سیستم مدیریتی است که با زمان به پیش می رود و اگر مدیریت بخواهد که کارکنان را تغییر دهد باید خودش تغییر کند. معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد. فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد. پژوهشگر، لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند.کایزن مستلزم صرف وقت و تلاش از سوی مدیریت است .تزریق سرمایه نمی تواند جای صرف وقت و تلاش را بگیرد.سرمایه گذاری بر روی کایزن یعنی سرمایه گذاری بر روی مردم .به بیان دیگر کایزن متکی به مردم است در حالی که نوآوری به تکنولوژی و پول وابسته است
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.