کسب و کار مهارت‌های شخصی

گوش‌دادن فعالانه Active Listening

Active-Listening-1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گوش‌دادن فعالانه Active Listening”

گوش‌دادن فعالانه Active Listening

اسلاید 1: گوش‌دادن فعالانهActive Listening

اسلاید 2: عنوانگوش‌دادن فعالانهنوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعارتباطات و مهارت هاسطحفردیپیچیدگیکم

اسلاید 3: خوب شنیدن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که باید آنرا کسب کنید. اینکه تا چه اندازه شنونده¬ی خوبی هستید، بر اثربخشی شغلی و کیفیت روابط شما با دیگران، تاثیر زیادی دارد.•ما گوش می دهیم تا اطلاعات کسب کنیم.•ما گوش می دهیم تا درک کنیم.•ما گوش می دهیم تا لذت ببریم.•ما گوش می دهیم تا یادبگیریم.با این وجود فکر می کنید تا چه اندازه در دست یابی به این اهداف، موفق هستیم. بر اساس پژوهشی که اخیرا انجام شده است؛ ما در بهترین شرایط تنها بین 25 تا 50 درصد از آن چیزی را که می شنویم، به یاد می آوریم. این بدان معناست که اگر مدت 10 دقیقه با مدیر، همکار یا مشتری خود گفتگو کنید؛ آن ها بین 2.2 تا 2.5 دقیقه از صحبت های شما را واقعا می شنوند.همین شرایط برای شما نیز وجود دارد. زمانیکه اطلاعات یا دستوراتی را دریافت می کنید؛ تمام آن پیام را نمی شنوید؛ پس باید امیدوار باشید که مهمترین مطالب در همان 25تا50درصد قرار بگیرند که شما خواهیدشنید. اما اگر اینگونه نشود چه؟شما برای کسب مهارت های ارتباطی مناسب و قوی، نیازمند سطح بالایی از خودآگاهی هستید. اگر سبک برقراری ارتباط خود را بخوبی بشناسید، می توانید بر اطرافیان خود تاثیراتی قوی و بادوام بگذارید. بهترین راه برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب، تمرین گوش دادن فعالانه است. بنابراین باید تمام توجه خود را به او معطوف کنید و به سایر اتفاقاتی که در جریان هستند، اجازه ندهید موجب سردگمی شما شوند. حتی بحث و سوالات متقابل خود شما هم می تواند موجب بروز اختلال و سردرگمی شود. تمام این موانع، در ایجاد سوتفاهم و گوش دادن ناقص و سطحی به مطالب؛ تاثیرگذارند. اگر حفظ تمرکز روی کلام فرد برایتان دشوار است؛ سعی کنید که جملات او را بصورت ذهنی برای خود تکرار کنید. با این کار هم پیام او را تقویت کرده اید و هم لغزش فکری خود را کنترل می نمایید.

اسلاید 4: جهت تقویت مهارت های شنیداری خود باید کاری کنید که دیگران بدانند شما با تمام توجه خود به صحبت های آن ها گوش می دهید. برای درک اهمیت موضوع، به این فکر کنید که شاید تاکنون در گفتگویی شرکت کرده باشید که در میانه آن این سوالات برای شما ایجاد شود: آیا طرف مقابل، به صحبت های شما گوش می دهد؟ آیا متوجه پیام شما شده است؟ آیا اصلا این گفتگو ارزش ادامه دادن دارد؟. اگر پاسخ این سوالات منفی باشد؛ به قول معروف، انگار با دیوار صحبت می کنید؛ کاری که هیچ فردی به آن علاقه ندارد!یکی از کارهای مناسب برای نشان دادن توجه خود؛ تکان دادن سر یا گفتن کلماتی شبیه بله! ، خُبو غیره، است. البته این به معنای موافقت با پیام فرد نیست؛ بلکه تنها نشان از دقت و توجه شما دارد.همچنین استفاده از زبان بدن و سایر نشانه ها می تواند به شما در حفظ تمرکز ذهنی کمک کرده و این تمرکز و توجه را به مخاطب نیز نشان بدهد.علاوه بر موارد فوق، باید نسبت به مخاطب بگونه ای واکنش نشان بدهید که هم او را به ادامه صحبت تشویق کند و هم اطلاعات لازم را در اختیار شما بگذارد. زمانیکه با تکان دادن سر یا گفتن واژه خب، توجه خود را به فرد نشان می دهید؛ می توانید سوالات و نظرات مناسب و دقیقی را مطرح کنید. این کار یعنی اینکه شما پیام ارتباط را بخوبی درک کرده اید. یک شنونده فعال باشیدبرای گوش دادن فعالانه باید 5 عامل کلیدی را در نظر بگیرید. این عوامل هم به شما در بهتر گوش دادن کمک خواهندکرد و هم تمرکز و توجه شما را به مخاطب نشان خواهندداد.1. توجه کنیدتوجه فردی و تایید خود را نسبت به پیام فرد سخنگو، نشان بدهید. آگاه باشید که حتی نشانه ها نیز پیام شما را منتقل خواهندکرد:•مستقیما به فرد سخنگو نگاه کنید.•فکرهای نامرتبط را کنار بزنید. ذهن خود را برای تکذیب مخاطب آماده نکنید.•به عوامل محیطی اجازه ایجاد اختلال و سردرگمی ندهید.•به زبان بدن فرد سخنگو نیز توجه نمایید.•از پچ پچ کردن و صحبت کردن با دیگران خودداری کنید.

اسلاید 5: 2. توجه و دقت خود را نشان بدهید•برای نشان دادن توجه خود، از زبان بدن و ایما و اشاره استفاده کنید.•در مواقع مناسب، سر خود را تکان بدهید.•پلبخند بزنید و از سایر حالت های چهره خود استفاده کنید.•به نحوه نشستن خود توجه کنید که نشان از پذیرش و دعوت به گفتگو داشته باشد.•با جملات یا کلمات کوتاه، فرد را به ادامه صحبت کردن تشویق کنید.3. بازخورد بدهیدگاهی مفروضات، فیلترها، قضاوت ها و اعتقادات ما موجب ایجاد انحراف در شنیده های ما می¬شوند. بعنوان یک شنونده، نقش شما شنیدن آن چیزی است که در حال بیان شدن است. پس شاید لازم باشد که این شنیده ها را بازگو کرده و سوالاتی مطرح نمایید.•شنیده های خود را با گفتن جملاتی نظیر: چیزی که من شنیدم اینه که... ، انگار که شما...، تفسیر کنید. این کار، یکی از بهترین راه ها برای بازگو کردن شنیده ها می باشد.•سوالاتی را مطرح کنید که نکات خاصی را روشن می کنند: منظورت از آن جمله چی بود؟، آیا منظورت از ... این بود که ...؟.•هر از گاهی، گفته های فرد را خلاصه کنید.. زود قضاوت نکنیداگر مرتب، صحبت های طرف مقابل را قطع کنید؛ نه تنها زمان خود را هدر داده اید، بلکه انگیزه و انرژی او را از بین برده و مانع از درک کامل پیام این گفتگو می شوید.•به مخاطب اجازه بدهید تا صحبت های خود را به اتمام برساند.•با بحث های متقابل و سوالات پی درپی، کلام او را قطع نکنید.

اسلاید 6: 4. واکنش به موقع و مناسب داشته باشیدگوش دادن فعالانه، الگویی برای ایجاد احترام و درک متقابل است. شما اطلاعات و دیدگاه های جدید کسب می کنید؛ پس با هجوم بردن به مخاطب و مغلوب کردن او در گفتگو، ارزش بیشتری ایجاد نخواهیدکرد.•در واکنش های خود، گشاده رو، بی ریا و صادق باشید.•از نظرات خود، محترمانه دفاع کنید.•با مخاطب همانطوری رفتار کنید که انتظار دارید با شما رفتار بشود.به هنگام گوش دادن، هوشیار باشید و همواره به خودتان یادآوری کنید که هدف، درست شنیدن تمام گفته های طرف مقابل است. پس سایر افکار و رفتارها را کنار بگذارید و تمام تمرکز خود را بر پیام دریافتی، معطوف نمایید. سوال بپرسید، واکنش نشان بدهید و تفسیر کنید؛ تا مطمئن شوید که پیام را بدرستی درک کرده اید. اگر چنین نکنید؛ چیزی که شما می شنوید از چیزی که طرف مقابل بیان می کند، کاملا متفاوت خواهدبود!

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطسلسله مراتب گوش دادن فعال SIER SIER Hierarchy of Active Listeningشش جنبه گوش دادن موثر Six Facets Of Effective Listeningمزایااگر شنونده بهتری شوید، سطح بهره وری خود را بهبود می بخشید؛ همچنین قابلیت خود را در تاثیرگذاری بر دیگران و متقاعدکردن آن ها، ارتقا داده و از بروز تعارض ها و سوتفاهم های احتمالی جلوگیری می کنیدکاربردهاشنیدن، مهارتی است که می توان با ارتقای آن از مزایای بیشتری برخوردار بشوید. درواقع اگر شنونده بهتری شوید، سطح بهره وری خود را بهبود می بخشید؛ همچنین قابلیت خود را در تاثیرگذاری بر دیگران و متقاعدکردن آن ها، ارتقا داده و از بروز تعارض ها و سوتفاهم های احتمالی جلوگیری می کنید. این تمام چیزی است که برای موفقیت در محیط کاری خود لازم دارید.معایب

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان