یادگیری مجازی
اسلاید 1: راهنمای اوليه دانشجويان جهت فعاليت در محيط يادگيری مجازی
اسلاید 2: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفمعرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS) دانشگاه شهيد بهشتي با بهرهمندي از زيرساخت سختافزاري و نرمافزاري مناسب و نيروي انساني متخصص، در نظر دارد برخي دورههاي دانشگاهي را در مقاطع کارشناسي ارشد و کارشناسي بصورت مجازي در قالبي کارآمد و موثر به علاقهمندان ارائه نمايد. اشخاصي که در حوزهی فناوري اطلاعات مشغول به فعاليت هستند، علاقهمند به ارتقاي سطح آگاهيها و دانش خود ميباشند و در عين حال براي حضور منظم در کلاسها فرصت کافي در اختيار ندارند، مخاطب اصلی آموزشهای مجازی در رشته مدیریت فناوری اطلاعات محسوب میشوند. طبيعتاً چنين افرادي به خوبي با فضاي مجازي آشنا هستند و فعاليت در آن را تجربه نمودهاند. بعلاوه از سطح مناسبي از سواد رايانهاي برخوردارند، بدين معني که قادر هستند امور جاري خود را مبتني بر فناوري اطلاعات به انجام برسانند. از آنجا که محيط آموزش مجازي، بر محوريت يادگيرنده بنا نهاده شده، انگيزه فراگيران ضامن اصلی کارآيي و کارآمدی اين دوره براي ايشان است. بنابراين مناسب است صرفاً افرادي اقدام به حضور در اين دوره ها نمايند که به آموزشهايي که ارائه ميشود نياز دارند و نه صرفاً مدرک آن.ابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 3: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفمعرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS) ارائه درخواست اوليه براي ثبت نام و ارسال مدارک بصورت الکترونيکي و از طريق وبسايت دورههاي مجازي دانشگاه شهید بهشتی به نشاني:http://vu.sbu.ac.ir/ انجام ميشود. سپس مدارک توسط گروه پذيرش دورههاي مجازي بررسي و افراد برگزيده از طريق وبسايت معرفي ميشوند. اين افراد با ارسال پست الکترونيکي و تماس تلفني نيز مطلع خواهند شد. پذيرفته شدگان در روزهاي مقرر همراه با اصل مدارکي که قبلاً نسخه الکترونيکي آنها را ارسال نمودهاند، براي ثبت نام به دانشگاه مراجعه مينمايند. پس از ثبت نام نيازي به حضور فيزيکي افراد در محل دانشگاه نيست؛ مگر در زمان امتحانات. تمامي آزمونها، جلسات ارائه سمينار، دفاع از پايان نامه و نظاير آنها بطور حضوري برگزار ميشوند. فراگيران با تخصيص نام کاربري و کلمه عبور منحصر به فرد با ورود به سيستم مديريت يادگيري (LMS) از محتواي آموزشي استفاده و در کلاسهاي برخط و جلسات مباحثه شرکت مي نمايند.ابزارهای مورد نیاز
اسلاید 4: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفمعرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS) در سالهای اخير، فناوري اطلاعات و ارتباطات در بسياري از حوزههاي زندگي بشري ورود پیدا کرده و آنها را دستخوش تغييرات شگرفي نموده است. قابلیت توسعه سريع، به اشتراک گذاري دانش و محتوای آموزشی با حداقل هزینه، استقلال يادگيري از مکان و زمان و از همه مهمتر، محوريت يادگيرنده از مختصات توسعه و کاربري فناوري اطلاعات در آموزش است. آموزش الکترونیکی یا به تعبیر جامعتر، یادگیری الکترونیکی (e-Learning) دامنه بسیار گستردهای را پوشش میدهد. آموزش به کمک کامپیوتر (Computer aided training)، آموزش مبتنی بر کامپیوتر (Computer based training) و آموزش مبتنی بر وب (Web based training) همگی جزو آموزشهای الکترونیکی محسوب میشوند. آنچه در اينجا مد نظر میباشد، آموزشهایی است که در محیط گسترهی جهانی وب یا به اختصار، اينترنت ارائه میشود.ابزارهای مورد نیاز
اسلاید 5: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیدانشجو: در آموزش الکترونیکی یا بطور صحیحتر یادگیری الکترونیکی، همانطور از نام آن پیداست محور اصلی یادگیرنده است. انگیزه یادگیرنده موتور پویایی و کارآمدی دوره های مجازی است و به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. دانشجویان از طریق سیستم مدیریت یادگیری میتوانند در فضای مجازی با یکدیگر و نیز با سایر ارگان یادگیری الکترونیکی، تعامل برقرار نمایند.استاد: نقش هدایت و راهبری را عهده دار است. معمولاً محتوای آموزشی توسط استاد همان درس طراحی و ارائه میشود. در هر ترم، در خلال تعدادی کلاس برخط استاد به ارائه مطالبی علاوه بر محتوای آموزشی میپردازد.آموزشيار: دستیار استاد است که در طول ترم با دانشجویان ارتباط بیشتری دارد، سوالات را پاسخ میدهد، تکالیف را تصحیح میکند و در کلاس های برخط حضور دارد. پشتیبان: فردی است که در مدت آموزش همواره پاسخگوی مشکلات فنی و کاربری سیستم است. همچنین همواره فرایند آموزش توسط این رکن آموزش الکترونیکی پیگیری میشود. به عبارت دیگر این فرد همواره حضور موثر یادگیرندگان را در فرایند یادگیری پیگیری مینماید. ابزارهای مورد نیاز
اسلاید 6: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیسیستم مدیریت یادگیری (LMS):سيستم مديريت يادگيري، يک محيط نرم افزاري است که در آن فرايند ياددهي- يادگيري بر بستر شبکه اجرا ميشود. ارتباط اساتيد و دانشجويان با يکديگر و نيز پيگيري و پشتيباني فرايند از طريق اين سيستم انجام ميشود .داشته (Asset): یک منبع کوچک و تک منظوره میباشد که میتوان آن را در چندین محتوا مورد استفاده قرار داد که میتواند صدا، تصویر، انیمیشن، جاوا اسکریپت، HTML، XML، Flash، متن ساده و .. باشد. شی محتوایی اشتراک پذیر یا جزء آموزشی (Sharable Content Object یا Learning Object): کوچکترین بخش محتوای آموزشی است که یاد گیرنده به طور مستقیم با آن در تعامل است. یک شی آموزشی میتواند شامل چندین ”داشته“ باشد. ابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 7: درس: هر دوره شامل چند درس اصلی و پیش نیاز خواهد بود. برای مثال دوره مدیریت فن آوری اطلاعات شامل پیش نیاز مبانی سازمان و مدیریت و درس اصلی فناوری اطلاعات میباشد. دوره درسی (رشته): هر دوره درسی شامل چند واحد درسی میشود. برای مثال دوره مدیریت فن آوری اطلاعات یا دوره های کوتاه مدت.مجموعه محتوا (Content Aggregation): گروهی از منابع آموزشی است که هر یک از آنها دارای مفهومی جامع و رسا میباشد. هر دوره درسی از مجموعه ای از مجموعههای محتوا تشکیل شده است.ادامه ...نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیاز
اسلاید 8: بلاک: صفحات سیستم مدیریت آموزش به بخشهای مجزایی تقسیم شده است. که بر یک از این بخش ها بلاک گفته میشود. مانند بلاک ”فعالیت ها“ ماژول: بعضی بلاکها شامل زیربخشهایی هستند. برای مثال بلاک ”فعالیتها“ شامل ماژولهای ”کارگاههای آموزشی“ و ”آزمونها“ و ... میباشد.بلاکماژولنقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیاز
اسلاید 9: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیسیستم مدیریت یادگیری (LMS) به همراه محتوای پویا، آموزش از دور را برای مخاطبان امکان پذیر میسازد. به همین دلیل لازم است که شما دانشجوی محترم تا حدودی با کاربری سیستم و نحوه تعامل با استاد و دستیار ایشان آشنایی داشته باشید.در همین راستا بر آن شدیم تا بخشهای مختلف سیستم را به سادگی تشریح نماییم.ابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 10: بلاک های عمومی: بعد از ورود به سیستم، بلاکهای عمومی مشاهده میشوند.2- بلاک آخرین آخبار سایت: شما میتوانید آخرین خبرهای مربوط به سایت را در این بلاک مشاهده نمایید. امکان مشاهده کلیه اخبار نیز داده خواهد شد. در اولین فرصت بعد از ورود به سیستم به این بلاک سری بزنید. 1- بلاک ورود به سیستم: جهت ورود به سیستم، لازم است که نام کاربری و رمز عبور خود را در این بلاک وارد نمایید. 3- بلاک دوره های درسی: عناوین درس های شما در این بلاک نمایش داده میشوند.نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 11: 1- بلاک افراد: 2- بلاک پیغام: لیست افراد شرکت کننده در این درس آورده شده است که شامل هم کلاسی ها و اساتید این درس خواهد بود. در این بلاک میتوان با شرکت کننده ها بیشتر آشنا شده، فایل شخصی آنها را دیده و برای آنها پیغام ارسال نمایید. پیغام های خوانده نشده به همراه نام کاربری فرستنده به صورت آفلاین نمایش داده میشود. در اولین فرصت بعد از ورود به سیستم به این بلاک سری بزنید. بلاک های مدیریت درس: بعد از انتخاب درس مورد نظر، بلاک های مدیریت درس مشاهده میشوند.نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 12: 3- بلاک تقویم: 4- بلاک مدیریت: کلیه تاریخهای مهم مانند شروع امتحان و پایان آن، تاریخ تحویل تمرین ها و ... در این بلاک نمایش داده میشود. در اولین فرصت بعد از ورود به سیستم به این بلاک هم سر بزنید.در این بلاک، کارنامه این درس را مشاهده مینمایید. نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 13: 5- بلاک آخرین اخبار درس: شما میتوانید آخرین خبرهای مربوط به درس را در این بلاک مشاهده نمایید. امکان مشاهده کلیه اخبار نیز داده خواهد شد. در اولین فرصت بعد از ورود به سیستم به این بلاک سری بزنید. 6- بلاک فعالیت ها: کاربر گرامی بلاک فعالیتها شامل لیست ماژولهاي فعالیت این درس میباشد که توسط استاد تهیه شده است. برای مثال با کلیک روی ماژول تکلیفها، لیست آنها به تفکیک جلسه نمایش داده میشود. این بلاک شامل ماژولهای منابع اطلاعاتی و ماژول فعالیتها میباشد.نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 14: 7- بلاک کاربران حاضر: در این بلاک نام کاربری افرادی که تا 5 دقیقه قبل وارد سیستم شده اند را مشاهده مینمایید. در نتیجه در صورت حاضر بودن اساتید و دستارانشان میتوانید با آنها ارتباط مستقیم برقرار نمایید. در این بلاک نام کاربری خود را نیز مشاهده مینمایید. اکنون شما کاربر آزمایشی هستید. همانطور که در شکل مشاهده مینمایید در کنار کاربران حاضر در سیستم به غیر از شما، آیکون قرار گرفته شده است. که با کلیک روی آن میتوانید پیغام خود را تایپ نمایید. در صورتی که لازم باشد برای افرادی که اکنون در سایت حاضر نیستد، پیغام بگذارید به بلاک افراد مراجعه نمایید. 8- بلاک درس های من: در صورتی که بیش از یک درس داشته باشید، عناوین این درس ها در این بلاک نمایش داده میشوند. نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 15: ماژول های منابع اطلاعاتی و فعالیتها: از این ماژول برای ارجاع به یک فایل بارگذاری شده در سیستم (PDF,Gif,JPEG,WAV,AVI,DOC,PPT,…) و یا یک صفحه وب روی اینترنت استفاده میشود. برای مثال ممکن است استاد برای مطالعه بیشتر، مراجع را در قالب یک فایل PDF، آدرس وب سایت های مربوطه یا فایل ارائه (PPT) دروس را در اختیار شما قرار دهد. ماژول لینک به فایل یا وب سایت: محتوای درس در قالب ماژول فهرست آورده خواهد شد. در واقع در هر جلسه، محتوای یک فصل- یک بخش در یک ماژول فهرست که نام فصل- بخش را دارد، آورده میشود. در هر فهرست نیز اجزاء آموزشی فصل- بخش دیده میشود.ماژول فهرست: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 16: تابلو اعلانات زمان شروع امتحانات، کارگاه ها و ... را نمایش میدهد. در اولین فرصت بعد از ورود به سیستم به این بخش مراجعه نمایید. در این تابلو شما نیز مثل استاد و مدیر سیستم میتوانید متن های عمومی و خبرهای مربوط به دوره و یا موضوعات جالب را برای اطلاع سایرین روی تابلو قرار دهید یا برای استاد و یا سایر همکلاسی های خود پیغام عمومی بگذارید . مثلا یک بحث جدید را شروع کنید و از دیگران نظر خواهی کنید و به صورت وبلاگ دانشجویی از آن استفاده کنید . لازم به ذکر است که ارسال تکالیف و فایل های مورد نظر استاد از این طریق ممنوع است و ارزیابی نخواهد شد. تقریبا در انتهای هر جزء آزمون هايي با قابليت سؤالات چند گزينهاي، صحيح /غلط و پاسخ كوتاه طراحی شده است. آزمون ها تصحیح شده و نمرات آن در کارنامه ثبت میشوند. ماژول تابلو اعلانات: ماژول آزمون: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 17: ماژول تكاليف ، شما را جهت ارائه يك محتواي ديجيتالي (با هر قالبي) و ارسال آن برای استاد متعهد میسازد. تکالیف توسط اساتید و یا آموزشیاران بررسی شده و برای آنها امتیاز در نظر گرفته میشود. تكاليف عادي شامل مقالات، پروژه ها، گزارشات و غيره ميباشند. نمرات تکالیف در بلاک مدیریت (کارنامه) نمایش داده میشود. لازم به ذکر است که با توجه به نظر استاد تکالیف در یک مدت زمان مشخصی قابل دسترسی و ارسال خواهند بود و در صورت تمام شدن فرجه زمانی تعیین شده ، دسترسی به تکالیف امکان پذیر نخواهد بود. سؤالي از دانشجویان پرسیده میشود که میتوانند انتخابي را از ميان چند پاسخ تعيين نمایند. اين روش ميتواند به عنوان يك نظرسنجي سريع در مورد يك موضوع؛ اجازه رأي دادن به كلاس براي تعيين جهت درس؛ يا جمعآوري تحقيقات، مفيد باشد. ماژول تکلیف: ماژول سؤالات چندگزینه ای: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 18: انجمن از مهمترين ابزارهاي سيستم مديريت یادگیری ميباشد كه مباحثات درس در اين بخش انجام ميگيرد. یک انجمن ميتواند شامل کلیه شرکت کنندگان و یا گروه خاصی از آنها باشد. در قالب هاي گوناگون قابل مشاهده میباشد. با ثبت نام در يك انجمن، شركت كنندگان، كپي هر ارسال جديد را در پست الكترونيكي خود دريافت ميكنند. در صورت امکان شما ميتوانید در انجمن های مختلف شرکت نمایید. انجمن ها شامل تابلو اعلانات، انجمن خبری و دیگر انجمنها میباشد. گاهی اوقات شرکت در انجمن ها الزامی است مانند تابلو اعلانات.اين ماژول ليستي از تعاريف و اصطلاحات درسی را در قالب یک فرهنگ در اختیار شما میگذارد. لغات ميتوانند در قالب هاي مختلفي جستجو يا مرور شوند. همچنين فرهنگ لغات، به شما امكان خارج كردن لغات از يك فرهنگ به فرهنگ ديگر (اصلي)، در همان درس را ميدهد. ماژول انجمن: ماژول واژه نامه: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیازادامه ...
اسلاید 19: فعالیتهای گروهی يك ابزار ارزيابي گروهي ميباشد. در صورتیکه درسی دارای کارگاه باشد در ابتدای دوره اعلام میشود و افراد گروه بندی میشوند. در این قسمت به شركت كنندگان امكان ارزيابي پروژههاي يكديگر نیز داده میشود. این ماژول به شركت كنندگان اجازه ميدهد كه از طريق وب با استاد و یا سایر کاربران حاضر بر روی سایت (آنلاین) مباحثه و گفتگوی همزمان داشته باشند. در اين روش دانشجویان ميتوانند روي يك موضوع خاص، برداشت هاي مختلفي داشته و به بحث بپردازند. شرکت در کلاس های آنلاین ضروری میباشد که برنامه زمانبندی آنها در ابتدای هر دوره به شما ارائه خواهد شد. ماژول فعالیتهای گروهی: ماژول کلاس آنلاین: نقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیاز
اسلاید 20: ابزارهای مورد نیاز جهت فعاليت در محيط يادگيری مجازی با سیستم مدیریت یادگیری آورده شده است:1- جستجوگر Internet Explorer 6.0 به بالا2- یک نرم افزار پخش کننده صدا وتصویر (مانند Windows Media Player)3- نرم افزار های کاربردی Microsoft Office و Acrobat Reader 4- انتخاب اندازه صفحه مونیتور در بهترین حالت (768*1024)5- هدفون يا بلندگو جهت گوش دادن به توضیحات استاد و محتوای صوتینقش ها در آموزش الکترونیکیاصطلاحات و تعاریفتوصیفی از آموزش الکترونیکیسیستم مدیریت یادگیری (LMS)معرفی دوره های مجازی دانشگاه شهید بهشتیابزارهای مورد نیاز
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.