ASQ_barname_koodakan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تست غربالگری ASQ”

تست غربالگری ASQ

اسلاید 1: هدف کلی : ارتقاء آگاهی پرسنل در زمینه برنامه کودکانهدف اختصاصی : ارتقاء آگاهی پرسنل در زمینه ثبت اطلاعات در سامانه سیب و برنامه تکامل کودکانروش تدریس سخنرانی و کارگاهیمحتوا :Power point وسایل کمک آموزشی : ویدئو پروژکتور

اسلاید 2: اهداف آموزشی:در پایان این دوره انتظار می رود فراگیران بتوانند 1- روش ثبت اطلاعات کودکان را در سامانه سیب را بداند.2- اطلاعات مراقبتی کودکان را به طور صحیح در سامانه سیب وارد نماید.3- برنامه تکامل را بشناسد و گروه هدف را شناسایی کند و اقدام در جهت ارزیابی انجام دهد.4- در تکمیل فرم تکامل بدرستی اقدام کند و کلیه کودکان 100% غربالگری تکامل شوند و ارجاع به موقع انجام گیرد.

اسلاید 3: ASQ Ages Stages Questionnairesیک تست غربالگر است با خصوصیات زیر: ASQ1- بصورت دوره ای درفواصل مناسب از 4 تا 60 ماهگی کودک را از نظرتکاملی ارزیابی می کند. 2-تکمیل پرسشنامه نسبتا ساده است که والدین با تحصیلات ابتدایی نیز می توانند بدرستی آن راپرکنند:درگیرنمودن والدین می تواند نیازهای خانواده رادراین رابطه برطرف کندصحت ودقت غربالگری را افزایش می دهدهزینه بری غربالگری را کاهش دهد

اسلاید 4: دارای 19 پرسشنامه برای 19 گروه سنی مختلف است که توسط والدین یا مراقب کودک پر می شود .در سال اول و دوم هر 2ماه یکبار (4-6-8-10-12-14-16-18-20-22-24 ماه)در سال سوم هر3 ماه یکبار (24-27-30-33-36)در سال چهارم و پنجم هر 6ماه (36-42-46-54-60) ASQ پرسشنامه سنین و مراحل 4 ماهگی

اسلاید 5: هرپرسشنامه 5 حیطه تکاملی را در بر می گیرندASQ Ages Stages Questionnairesحیطه برقراری ارتباط Communication حیطه حرکات درشت Gross motor حیطه حرکات ظریف Fine motor حیطه حل مسئله Problem solving حیطه شخصی – اجتماعی Personal-social

اسلاید 6: هرپرسشنامه حاوی 30 سوال شامل 6 سوال برای هر یک از حیطه های پنجگانه طراحی شده است:ASQ Ages Stages Questionnairesبلهگاهیهنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ ____2-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟____3- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟____4- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟____5- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ ____6-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ ____جمع کل ___جمع کل ___جمع کل ___جمع کل ___حیطه برقراری ارتباط Communication

اسلاید 7: در پایان هر پـرسشنامه یک موارد کلی نیز برای درج نظرات کلی والدین در نظر گرفته شده و هر کجا لازم بوده از آنان خواسته شده در مورد مسئله مورد نظر توضیح بدهند.ASQ Ages Stages Questionnairesمـــــوارد کـــــلیبله خیر 1-بنظر شما آیا کودکتان خوب می شنود؟ اگر نه توضیح دهید..........................2-آیا کودک از دو دست خود در یک حد استفاده می کند ؟ اگر نه توضیح دهید.........3-زمانی که به کودکتان کمک می کنید تا در حالت ایستاده قرار گیرد ،آیا دراکثر مواقع روی کف پاهایش می ایستد؟ 4- آیا سابقه ناشنوایی و یا مشکلات شنوایی در دوران کودکی اعضای خانواده ی هر یک از والدین وجود دارد ؟ 5- آیا به نظر شما ، کودکتان از نظر بینایی مشکلی دارد ؟ اگر بله توضیح دهید...................6- آیا در مورد کودک خود نگرانی خاصی دارید؟ اگر بله توضیح دهید...............

اسلاید 8: 9

اسلاید 9: 10

اسلاید 10: برای هرسوال 3 گزینه پاسخ در نظر گرفته شده است : بله برای موقعی که کودک قادر به انجام آن کار هست گاهی فعالیت مورد اشاره بصورت گهگاه یا به تازگی از کودک سر زده باشد ؛ “هنوزنه برای موقعی که هنوز این رفتا‏ر یا فعالیت بخصوص را انجام نداده است، ASQ Ages Stages Questionnaires

اسلاید 11: هر حیطه تکاملی، حاوی 6 سوال است:سوالات به ترتیب از آسان به سخت تنظیم شده اند. 2 سوال اول ضریب تکاملی 75(بین 69 تا 77) ،2 سوال بعدی ضریب تکاملی85 (بین82-90)،2سئوال آخرضریب تکاملی 100 (120- 91)،را ارزیابی می کنند ASQ ویژگی سوالات

اسلاید 12: 2-هر سوال یک شاخص مهم تکاملی را مورد پرسش قرار می دهند.3-هر سوال رفتار مناسب کودکان آن گروه سنی را مورد پرسش قرار می دهد.4-در طرح سوالات از کلماتی استفاده شده تا افرادی با سطح تحصیلات پنجم ابتدائی نیز متوجه منظور سوال بشوند.ASQ ویژگی سوالات

اسلاید 13: 5-هر کجا لازم بوده تصویر کوچکی اضافه شده تا مفهوم سوال روشنتر شود.ASQ ویژگی سوالات

اسلاید 14: 6-هر کجا لازم بوده مثالی نیز از رفتار مورد نظر زده شده است.ASQ ویژگی سوالات

اسلاید 15: توضیح دهید که پرسشنامه برای تعیین کارهایی که هر کودک می تو اند یا نمی تواند انجام دهد طراحی شده استتأکیدکنید که آنها باید هر یک از فعالیت های مورد نظر را در کودک خود بررسی ، ارزیابی کرده و سپس به سوا لات پاسخ دهند.در هر سوال3 ‏گزینه پاسخ دارد که باید تنها یکی از پاسخ ها در فضای مربع کوچک کنار آن علامت زده شودبخش عمومی » یا ارزیابی کلی معمولا شش سوال وجود دارد که پاسخ « بلی » یا « خیر » ‏دارند ASQ توضیحات ضروری به والدین

اسلاید 16: گاهی پیش می آید که کودک فعالیت مورد نظر را قبلا انجام می داده است ولی در حال ‏حاضر آن را انجام نمی دهد یا بندرت انجام می دهد در این صورت باید به سوال مورد نظر هم پاسخ « بلی» بدهندبه پدر و مادر تاکید کنید که تکمیل پرسشنامه را تبدیل به یک بازی خانوادگی کنند تا همگی از آن ‏لذت ببرند.ASQ توضیحات ضروری به والدین

اسلاید 17: هر پرسشنامه را تنها می توان از یک ماه قبل تا ماه بعد از گروه سنی قید شده ‏بر روی آن استفاده ‏کردبرای کودکانی که بیشتر از 3 ‏هفته زودتر از موعد مقرر (9ماهگی) به دنیا آ مده اندباید تا رسیدن ‏به سن 2 ‏سالگی ، سن اصلاح شده آنها را حساب کرد و پرسشنامه ای را که مطابق سن اصلاح شده است ‏در اختیار آنها گذاشت ASQ دستورالعمل استفاده ازپرسشنامه

اسلاید 18: شیرخوار 6‏ماهه ای مراجعه کرد که 8 ‏هفته زود تر از موعد ‏مقرر به دنیا آ مده بود، برای محاسبه پس از اصلاح،8 ‏هفته ( یعنی تقریبا2 ‏ماه ) را از سن تقویمی کنونی او کم می کنیم و لذا برای او پرسشنامه 4 ماهگی باید تکمیل شود.ASQ دستورالعمل استفاده ازپرسشنامه

اسلاید 19: نحوه عمل برای خارج از محدوده ‏سنی مورد نظر :ابتدا از پرسشنامه مربوط به سن کمتر ‏استفاده می کنیم . اگر موفق شدیم برای تمام سوا لات پرسشنامه از کودک پاسخ بلی بگیریم . پرسشنامه سن بالاتر را برای او امتحان می کنیمپدران و مادران بی سواد یا کم سواد که نمی توانند خود آن را تکمیل کنند باید این کار را به کمک یک فرد با سواد دیگر در ‏همان خانه انجام دهندASQ دستورالعمل استفاده ازپرسشنامه

اسلاید 20: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی حیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ ----2-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟----3- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟----4- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟----5- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ ----6-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ ---جمع کل _____جمع کل _____جمع کل _____جمع کل _____ابتدا پرسشنامه را برای یافتن احتمالی سوالاتی که پدر و مادر بدون پاسخ گذاشته اند جست و جو  می کنیم.

اسلاید 21: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی کودک فعالیتی را که در سوال مطرح شده است قبلا انجام می داده و هم اکنون دیگر انجام نمی دهد و به جای آن فعالیت پیشرفته تری را انجام می دهد . باید به آن سوال پاسخ بلی داد. حیطه حرکات درشت 8 ماهگیبلهبلهگاهیهنوز نه1-زمانیکه کودک را روی زمین می نشانید آیا از دست هایش بعنوان تکیه گاه استفاده می کند؟( اگر پیش از این خودش بدون تکیه دادن به دست هایش ، صاف می نشسته است ، پاسخ بله را علامت بزنید .) ____2- آیا کودک از حالت خوابیده به پشت ، روی شکم غلت زده و در همین حالت دست هایش را از زیر تنه اش بیرون می کشد؟ ____3- آیا کودک با قرار گرفتن روی دست ها و زانوهایش ، به حالت چهار دست و پا در می آید؟____4- اگر هر دو دست کودک را صرفاً برای حفــظ تعــادل وی بگیـرید ، آیا در حالی که ایستـاده است، وزنش را روی کف پاهایش تحمـل می کند؟ ____5- آیا کودک بدون کمک دست هایش به عنوان تکیه گاه چند دقیقه صاف می نشیند ؟____6-زمانیکه کودک را نزدیک وسایلی مانند چهار پایه ، صندلی ، نرده تختش ، یا پشتی در حالت ایستاده قرار می دهید ، آیا بدون تکیه دادن سینه اش به آن وسیله ، با نگه داشتن دستش ، خودش را در وضعیت ایستاده نگه می دارد؟ ____جمع کل ____جمع کل ____جمع کل ____جمع کل ____

اسلاید 22: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی حیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ ----2-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟----3- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟----4- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟----5- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ ----6-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ ---جمع کل _____جمع کل _____جمع کل _____جمع کل _____به هریک از سوالات ، با در نظر گرفتن 10 امتیاز برای پاسخ « ‏بلی » ،5 ‏امتیاز برای پاسخ « گاهی » ‏و  صفر امتیاز برای پاسخ « هنوز نه » ، در قسمت فضای خالی کنار هر سوال ، امتیاز دهید .

اسلاید 23: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی حیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ 102-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟103- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟54- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟55- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ 06-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ 0جمع کل __30_جمع کل __30_جمع کل __30_جمع کل __30_امتیازات مربوط به هر یک از حیطه های تکاملی را درپایین آن قسمت جمع بندی کنید .

اسلاید 24: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی حیطه یک انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگینحیطه یک انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگینچهار ماهگیحیطه برقراری ارتباط38.727.9شانزده ماهگیحیطه برقراری ارتباط35.222.2چهار ماهگیحیطه حرکات درشت38.125.2شانزده ماهگیحیطه حرکات درشت42.129.5چهار ماهگیحیطه حرکات ظریف35.822.9شانزده ماهگیحیطه حرکات ظریف39.528.5چهار ماهگیحیطه حل مساله41.630.5شانزده ماهگیحیطه حل مساله44.534.9چهار ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی39.126.6شانزده ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی37.725.3شش ماهگیحیطه برقراری ارتباط38.927.9هیجده ماهگیحیطه برقراری ارتباط35.422.2شش ماهگیحیطه حرکات درشت27.310.4هیجده ماهگیحیطه حرکات درشت45.234.5شش ماهگیحیطه حرکات ظریف41.430.7هیجده ماهگیحیطه حرکات ظریف37.726.2شش ماهگیحیطه حل مساله41.731.3هیجده ماهگیحیطه حل مساله39.228.3شش ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی34.220.8هیجده ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی42.931.9هشت ماهگیحیطه برقراری ارتباط4028.8بیست ماهگیحیطه برقراری ارتباط37.824.8هشت ماهگیحیطه حرکات درشت37.124.2بیست ماهگیحیطه حرکات درشت43.732.5هشت ماهگیحیطه حرکات ظریف46.737.3بیست ماهگیحیطه حرکات ظریف38.327.2هشت ماهگیحیطه حل مساله45.836.5بیست ماهگیحیطه حل مساله4232.6هشت ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی41.129.2بیست ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی40.929.7امتیازات مربوط به هر یک از حیطه های تکاملی را با « نقطه برش» اعلام شده در برگه « نقاط برش» برای همان حیطه تکاملی در گروه سنی مورد نظر ، ‏مقایسه کنید .

اسلاید 25: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی چنانچه امتیازات در هر یک از حیطه های تکاملی از نقطه برش اعلام شده در ستون دو انحراف پایین تر از میانگینکمتر یا بر آن منطبق بود ‏کودک باید برای پیگیری و ارزیابی های دقیق تر ارجاع شودحیطه حرکات درشت 8 ماهگیبلهگاهیهنوز نه1-زمانیکه کودک را روی زمین می نشانید آیا از دست هایش بعنوان تکیه گاه استفاده می کند؟ 102- آیا کودک از حالت خوابیده به پشت ، روی شکم غلت زده و در همین حالت دست هایش را از زیر تنه اش بیرون می کشد؟ 53- آیا کودک با قرار گرفتن روی دست ها و زانوهایش ، به حالت چهار دست و پا در می آید؟54- اگر هر دو دست کودک را صرفاً برای حفــظ تعــادل وی بگیـرید ، آیا در حالی که ایستـاده است، وزنش را روی کف پاهایش تحمـل می کند؟ 05- آیا کودک بدون کمک دست هایش به عنوان تکیه گاه چند دقیقه صاف می نشیند ؟06-زمانیکه کودک در حالت ایستاده قرار می دهید ، آیا بدون تکیه دادن سینه اش به آن وسیله ، با نگه داشتن دستش ، خودش را در وضعیت ایستاده نگه می دارد؟ 0جمع کل 20 نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی  حیطه ها یک انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگینهشت ماهگیحیطه برقراری ارتباط4028.828.8هشت ماهگیحیطه حرکات درشت37.124.224.2هشت ماهگیحیطه حرکات ظریف46.737.337.3هشت ماهگیحیطه حل مساله45.836.536.5هشت ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی41.129.229.2

اسلاید 26: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی حیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ 102-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟103- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟54- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟55- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ 06-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ 0جمع کل __30_جمع کل __30_جمع کل __30_جمع کل __30_ نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی  حیطه ها یک انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگینشش ماهگیحیطه برقراری ارتباط38.927.927.9شش ماهگیحیطه حرکات درشت27.310.410.4شش ماهگیحیطه حرکات ظریف41.430.730.7شش ماهگیحیطه حل مساله41.731.331.3شش ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی34.220.820.8چنانچه امتیازات در بین دو ستون یک انحراف پایین تر از میانگین و دو انحراف پایین تر از میانگینقرارگیردباید پدرومادرتمرین هایی برای رشد ویادگیری کودک درسنین مربوطه انجام دهدومجددا تست برای کودک انجام گیرد

اسلاید 27: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی نقاط برش ASQ در کودکان ایرانی  حیطه ها یک انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگیندو انحراف پایین تر از میانگینشش ماهگیحیطه برقراری ارتباط38.927.927.9شش ماهگیحیطه حرکات درشت27.310.410.4شش ماهگیحیطه حرکات ظریف41.430.730.7شش ماهگیحیطه حل مساله41.731.331.3شش ماهگیحیطه شخصی- اجتماعی34.220.820.8اگربرای باردوم ارزیابی بالاتراز ستون یک انحراف پایین ترازمیانگین” قرارنگیرد کودک برای پیگیری و ارزیابی های دقیق تر ارجاع شود.حیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ 102-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟103- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟104- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟55- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ 56-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ 0جمع کل _40_جمع کل _40_جمع کل _40_جمع کل _40_

اسلاید 28: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نهایی بخش سوا لات عمومی، هر گونه  ‏نگرانی، صرف نظر از امتیاز ‏اخذ شده برای ارزیابی های ‏دقیق تر کودک ارجاع شود.‏مـــــوارد کـــــلیبله خیر 1-بنظر شما آیا کودکتان خوب می شنود؟ اگر نه توضیح دهید..........................2-آیا کودک از دو دست خود در یک حد استفاده می کند ؟ اگر نه توضیح دهید.........3-زمانی که به کودکتان کمک می کنید تا در حالت ایستاده قرار گیرد ،آیا دراکثر مواقع روی کف پاهایش می ایستد؟ 4- آیا سابقه ناشنوایی و یا مشکلات شنوایی در دوران کودکی اعضای خانواده ی هر یک از والدین وجود دارد ؟ 5- آیا به نظر شما ، کودکتان از نظر بینایی مشکلی دارد ؟ اگر بله توضیح دهید...................6- آیا در مورد کودک خود نگرانی خاصی دارید؟ اگر بله توضیح دهید...............

اسلاید 29: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نسبی اگر بیش از 2 سوال از هر یک از حیطه های تکاملی بدون پاسخ باشد، ‏امتیاز دهی صحیح به آ‏ن حیطه تکاملی ممکن نخواهد بود حیطه حرکات درشت 8 ماهگیبلهبلهگاهیهنوز نه1-زمانیکه کودک را روی زمین می نشانید آیا از دست هایش بعنوان تکیه گاه استفاده می کند؟( اگر پیش از این خودش بدون تکیه دادن به دست هایش ، صاف می نشسته است ، پاسخ بله را علامت بزنید .) ____2- آیا کودک از حالت خوابیده به پشت ، روی شکم غلت زده و در همین حالت دست هایش را از زیر تنه اش بیرون می کشد؟ ____3- آیا کودک با قرار گرفتن روی دست ها و زانوهایش ، به حالت چهار دست و پا در می آید؟____4- اگر هر دو دست کودک را صرفاً برای حفــظ تعــادل وی بگیـرید ، آیا در حالی که ایستـاده است، وزنش را روی کف پاهایش تحمـل می کند؟ ____5- آیا کودک بدون کمک دست هایش به عنوان تکیه گاه چند دقیقه صاف می نشیند ؟____6-زمانیکه کودک را نزدیک وسایلی مانند چهار پایه ، صندلی ، نرده تختش ، یا پشتی در حالت ایستاده قرار می دهید ، آیا بدون تکیه دادن سینه اش به آن وسیله ، با نگه داشتن دستش ، خودش را در وضعیت ایستاده نگه می دارد؟ ____جمع کل ____جمع کل ____جمع کل ____جمع کل ____

اسلاید 30: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نسبی اگر فقط به یکی از سوالات یک حیطه تکاملی پاسخ داده نشده بود با تقسیم کردن امتیاز کلی آن حیطه تکاملی بر تعداد سوا لات پاسخ داده شده ، رقمی ‏بین  0 ‏تا 10 بدست می آید وسپس به امتیاز کلی همان حیطه اضافه می نماییم . حیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ 102-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟103- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟104- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟55- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ --6-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ 0جمع کل _35_جمع کل _35_جمع کل _35_جمع کل _35_ امتیاز نسبی سوال پنج 7 = 5 تقسیم بر 35امتیاز کلی اصلاح شده 42 = 7 + 35

اسلاید 31: ASQ دستورالعمل نحوه امتیاز دهی نسبی در صورتیکه دو سوال یک حیطه بدون پاسخ باقی مانده بود، ‏همان محاسبات قبلی ‏را انجام می دهیم با این تفاوت که رقم رادو برابر می کنیم و سپس به امتیاز کلی اضافه می نماییمحیطه برقراری ارتباط 6 ماهگیبلهگاهی هنوز نه1-آیا کودک جیغ می زند ؟ 102-زمانی که کودک با صدای خودش بازی می کند ، آیا از خودش صداهای کلفت یا حلقی مانند قرقر یا خرخر را در می آورد؟103- زمانی که خارج از دید کودک هستید و او را صدا می کنید ،آیا به سمت شما بر می گردد؟104- زمانی که صدای بلندی می آید ، آیا کودک برمی گردد تا ببیند آن صدا از کجا آمد؟--5- آیا کودک صداهایی مانند «دا»،«گا » ، « با » را از خودش در می آورد؟ --6-اگر صداهایی که کودکتان از خودش در می آورد را تقلید کنید ، آیا آن صداها را بعد از شما تکرار می کند ؟ 0جمع کل _30_جمع کل _30_جمع کل _30_جمع کل _30_ 7/5 = 4 تقسیم بر 30امتیاز نسبی سوال چهاروپنج 15 = 2 ضرب بر 7/5امتیاز کلی اصلاح شده 45 = 15 + 30

اسلاید 32: باید  ‏از نگران وآشفته کردن پدرو مادر پرهیز کرد. به زبان کاملا ساده و قابل فهم برای سطح تحصیلی- اجتماعی آنها و ترجیحا به زبان مادری یا بومی آنها ، سخن بگوئید. اعلام کنید که نتایج ارزیابی حکایت ازاین داشته است که بررسی های دقیق ترو تخصصی تر بر روی کودک آنها لازم است. استفاده از کلماتی چون «تست یا آزمون » ‏« رد شدن از تست » « غیر طبیعی»  و امثالهم خودداری کنید.متخصصینی را که می توانند جهت ارزیابی های دقیق تر و تخصصی تر به آنها مراجعه کنند، با اعلام نام ، آدرس، ‏شماره تلفن و خدماتی که توسط ایشان قابل ارائه است ، معرفی نمایید. ASQ نکاتی درمورد نحوه ارجاع کودک

اسلاید 33: پزشک معین شهرستاندر این مرحله پزشک معین شهرستان تا آموزش کشوری تست تشخیصی تکاملی با توجه به نتیجه تست ASQ، کودک را به حیطه های مربوطه (کاردرمان، گفتار درمان، روانشناس، نورولوژیست کودکان و.... ) ارجاع می دهد. پیگیری کودک ارجاع داده شده جهت اقدامات لازم توسط پزشک معین انجام می گیرد.

اسلاید 34: فرایند تکمیل فرم ASQ در بیمارستاناولین فرم ASQ در زمان ترخیص به همراه آموزشهای لازم جهت تکمیل آن به والدین تحویل می شود تا در طی این مدت که معمولا هر 2 ماه است فرم را تکمیل کرده و در زمان مراجعه پیگیری به همراه خود به کلینیک امام رضا بیاورد،در زمان مراجعه مجدد پس از دریافت فرم، ASQ تکمیل شده و انجام امتیاز دهی، جهت دریافت فرم بعدی ASQ والدین را به مرکز امام رضا ارجاع دهید.

اسلاید 35:  شناسایی اولیه مشکلات تکاملی کودکان از نظر انجام مداخلات توانبخشی اهمیت زیادی دارد.مشکلات تکاملی در نوزادان پره ترم و IUGR از شیوع بالاتری نسبت به سایر نوزادان برخوردار است.لذا برای کلیه شیر خواران پر خطر تست تکامل ASQ بر اساس برنامه ی پیگیری شیرخوار پرخطر انجام خواهد شد.

اسلاید 36: معیارهای تعیین شیر خواران پر خطر1- وزن تولد کمتر از 1500 گرم یا سن بارداری کمتر از 32 هفته بارداری ( 32> GA )2- وزن تولد بیشتر از 1500 گرم یا سن بارداری بیشتر از 32 هفته بارداری (32< GA )و یکی از شرایط زیر:

اسلاید 37: معیارهای تعیین شیر خواران پر خطر الف- نوزادان با توقف رشد داخل رحمی ( IUGR)ب- آسفیکسی حین یا قبل از زایمان (7> ph در نمونه بند ناف یا گازهای خونیABG در ساعت اول زندگی یا نمره اپگار کمتر یا مساوی 3 در دقیقه 5)فرایندهای Nero Developmental Evaluationالف-معاینات نورولوژیکب- بررسی اختلالات تکاملی

اسلاید 38: زمان بررسی و تکمیل پرسشنامه ها در نوزادان پرخطردر طی بستری نوزاد در NICU آموزشهای لازم در مورد اهمیت و نحوه پیگیری و زمانهای انجام آن به والدین داده می شود.شیرخواران در فواصل زمانی مشخص در کلینیک FOLLW UP ویزیت خواهند شد. زمانهای ویزیت این نوزادان از نظر تکامل 2، 4 و 8 ماهگی (سن اصلاح شده) خواهد بود.بررسی کامل تکامل در 12 ماهگی (اصلاح شده) انجام خواهد شد.این پرسشنامه همچنین در سن اصلاح شده 2 و 3 سالگی برای کودکانیکه لازم است همچنان در برنامه بررسی قرار گیرند در برنامه پیگیری قرار داده می شود و والدین بعد از تکمیل همراه خود به جلسه ویزیت می آورند.

اسلاید 39:

اسلاید 40: در برنامه بررسی اختلالات تکاملی شیرخواران به 3 گروه ذیل تقسیم می گردند و حداکثر زمان بررسی آنها نیز آورده شده است:گروه A :سن حاملگی کمتر از 28 هفته بارداری یا وزن کمتر از 1001 گرم ( بررسی تا موقع مدرسه)گروه B :سن حاملگی 28 تا 32 هفته بارداری یا وزن 1001 تا 1501 گرم (بررسی تا 24 ماه)

اسلاید 41: گروه C :سن حاملگی 32 تا 37 هفته بارداری یا وزن 1501 تا 2500 گرم (بررسی تا 12 ماه) در موارد زیر بررسی تا 12 ماه بایستی ادامه یابدمننژیت و انسفالیت سیستمیک هیپوگلیسمیا ،تشنج وضعیت عصبی غیر طبیعی در زمان ترخیص جراحی های بزرگ ستون فقرات – قفسه سینه – شکم عفونت سیستمیک هرپس سیمپلکس تعویض خون

اسلاید 42:

اسلاید 43: سربلند باشید

اسلاید 44: تاریخچهمجموعه ASQ در سال های 1980 دردانشکده بهداشت دانشگاه اورگون( Oregon)آمریکا طراحی شده است. موتور محرک این برنامه :والدین نیاز به ابزارهایی برای ارزیابی و مداخله کودکان درمعرض خطر یا دچار انواع معلولیت دارند . کودکانی که از نظر عوامل محیطی، مسایل پزشکی یا مسایل بیو لوژیک دچار مشکلاتی هستند، نیاز مند تستهایی هستند تا روند رشد وتکامل آنها را بررسی و پیگیری نماید. فشار فزاینده ی اقتصادی روی دولت یا و خانواده های دارای کودک معلول

اسلاید 45: روند طراحی وتعمیم ایده اولیه سوالات از Revised Gesell Examinationومعیار های استاندارد تکاملی این تست از تست bayley و gesell گرفته شده است . پرسشنامه در خانواده های بسیار فقیر کم سوادو در سطح پایین اقتصادی نیز براحتی قابل تکمیل است تا سال 1998 پرسشنامه تا سنین 60 ماهگی کامل شد . اولین نسخه چاپ شده رسمی پرسشنامه ASQ در سال 1995 در اختیار سرویس های بهداشتی قرار گرفت و در نیویورک ،فلوریدا، داکوتای شمالی، مینه سوتای غربی بعنوان ابزار مناسب برای غربالگری کودکان بکار گرفته شد.

اسلاید 46: هر سوال 2 شرط برای انتخاب شدن داشته است .اول اینکه به راحتی توسط والدین قابل مشاهده وگزارش باشد،ثانیا اینکه این سوال براحتی احتمال وقوع درداخل منزل داشته باشدوتابع فرهنگ خاصی نباشد.

اسلاید 47: RELIABILITY انجام آزمایش مجدد روی 175 کودک توسط همان والدین به فاصله زمانی 2-3 هفته بعد بیش از 94% همخوانی نتایج (test – retest reliability) را با انحراف معیار 1/.نشان داد .و حدود 112 کودک نیز پس از انجام تست توسط والدین ، توسط یک فرد با تجربه در ASQ تست مجدد (interrater reliability) شدند .نتیجه این تست نیز بالای 90% نتایج یکسان را بین این دو گروه نشان می داد.Internal consistency پرسشنامه ها با بررسی ارتباط بین حیطه تکاملی و score کلی و اندازه گیری ضریب الفای کرونباخ نشان داده شده است.برای حیطه ارتباطات این ضریب از 63/.در 4 ماهگی تا 75/.در 24 ماهگی، برای حرکات درشت از53/.در 4 ماهگی تا 87/. در 16 ماهگی و برای حرکات ظریف از 49/.در 20 ماهگی تا 79/. در 8 ماهگی متغییر بود .در حیطه حل مسئله ،ضریب الفای کرونباخ از 52/.در 20 ماهگی تا 75/. در 8 ماهگی تغییرات داشت .نهایتا در حیطه فردی اجتماعی الفا از 52/. تادر 16 ماهگی تا 68/. در 12 ماهگی نوسان داشت.

اسلاید 48: در بررسی validity در کودکان با disability ،96 درصد کودکان بر اساس ارزیابی والدین نیازمند بررسی بیشتر بودند .لذادرکودکان دارای معلولیت نیز این تست از ارزش بالایی برخوردار است. توانایی تست در تعیین اختلال تکاملی بیش از 96 درصد محاسبه شده است انالیز واریانس در گروههای مختلف سنی و حیطه های پنجگاه تکاملی در بین گروههای بدون ریسک و باریسک حاکی از مناسب بودن نقاط برش تعیین شده برای هر دوگروه میباشد

اسلاید 49: در تحقیقات فراوانی که روی این تست صورت گرفته موارد زیر مشخص گردیده اند1-اعتبار تست تا 91% است.2-میزان منفی کاذب 13-1% می باشد.3-میزان مثبت کاذب تست 16-7% است.4-حساسیت تست تا 90% است.5-ویژگی آن 91-81% می باشدASQ ASQ تحقیقات در مورد

اسلاید 50: 51

اسلاید 51: 52

اسلاید 52: 53

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید