مهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

آشنایی با مدل مبنا (قسمت اول)

صفحه 1:
به نام خدا عنوان درس سوم: آشنایی با مدل مبنا (قسمت اول) (تشكيل كميته راهبري» شناخت وضعیت موجود سازمان» تدوتن اصول ارزشيء نرسیم افق چشم‌انداز» تدوین بیانیه ماموریت)

صفحه 2:
شرکت مدیریت و برنامه‌ریزی صنایع و اترژی مینا 1 ‎es‏ سا ی کم ‎Ne‏ ‏۸۷ ۷ ۱۷ ۷۰۸ ۵۵۵۱۵۰ 6۵

صفحه 3:
:در بايان مطالعه اين درس خواهید توانست *نقش کمیته راهبری برنامه‌ریزی استراتژیک را در فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک "نحوه شناخت سازمان به عنوان گام اولیه فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک را تشریم كنيد اصول ارزشى را تعريف نموده و نحوه تدوين آن را بيان كنيد "تعریف شفافی از اخفق چشم‌اندان ضرورت آن و نحوه ترسیم آن داش تعریف شفافی از بیانیه ماموریت. ضرورت آن و نموه تدوین آن داشته باشید

صفحه 4:

صفحه 5:
قش و وظیة آرایه دوره‌های آموزشی, ارایه مدل برنامهريزى. اجراى مدل, دفاع از نتایج. تلاش برای ایجاد فرهنگ استراتژیک ریاست کمیته راهبری, ابلاغ تصمیمات استراتژیک به واحدهاء تعهد همه‌جانبه در قبال برنامه پیشبرد برنامه‌ریزی استراتژیک, رابط میان مشاور و سازمان, انجام آمور هماهنگی. مجری برنامه در داخل سازمان شركت در دوره‌های آموزشی, شرکت در جلسات کمیته و ارایه نظریات مدّثر. همکاری در پیشبرد برنامه‌های راهبردی, تصویب‌کننده نهایی کار اعضاي مسوول دپارتمان برنامه‌ریزی / طرم و برنامه یا ... کمیته راهبری برنامه‌ریزی ‎pol)‏ ردیف

صفحه 6:
شناخت وضعیت موجود سازمان با دبدگاه استراتژیک شناخت راهبردی- شامل شناخت استراتژی‌ها. برنامه‌های بلندمدت. میان‌مدت و کوتاهمدت در وضعیت فعلی و شناخت مجموعه پروژه‌های در دست. و عملکرد سازمان ۷ساسنامه سازمان ‎bode”‏ و سوابق کامل اعضای هیات مدیره و مدیرعامل ”معرفى سازمان. سوابق كذشته. محصولات و خدمات و مشتریان گزارشات هیات مدیره به مجمع در ارتباط با عملکرد سازمان ۷مستندات خودارزیابی نتایج ارزیابی عملکرد سازمان (هر سازمان با استفاده از معیارهای خاص, ۱ انجام می‌دهد. فارغ از میزان ‎Craw‏ و دقت این کار در سازمان. تمامی مستندات مریوطه خصوصاً در سال آفر فعالیت دریافت می‌شوم) ”فهرست کامل پروژه‌های انجام شده (خصوصاً در ۵ سال گذشته) با تاکید بر پروژه‌های انجام شده در هوزه‌های مدیریتی به همراه نتایع اجرای آن

صفحه 7:
شناخت وضعیت موجود سازمان با دیدگاه استراتژیک شناخت ساختاری ”شرح وظايف مصوب واهدهای مختلف سازمانی "مقررات قانونی در ارتباط با نمودار سازمانی ۷" سایر مستندات در ارتباط با ساختار شناخت فرایندی- با هدف کسب شناخت کامل نسبت به فرایندهای سازمانی در تولید محصولات یا ارایه خدمات

صفحه 8:
تدوین اصول ارزشي سازمان ک‌لیست اصول ارزشی شرکت ‎Gyo‏ *مجموعه‌ای از باورها و رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول کارکنان را نشان دهد *بر اساس مجموعه‌ای از لغات متداول که صدها شرکت استفاده می‌کنند نباشد بلکه منمصر به سازمان باشد *با فعالیت‌های واقعی کسب و کار سازگاری داشته باشد *آن را به نظام انگیزش, ارتقاء. و سنجش عملکرد گره زد ۳( باورها و اخلاقیات مدیران ارشد گرفته شود *توسط همه کارکنان قابل درک باشد *با گذشت زمان و تغییر شرایط و استراتژی‌های سازمان. دستفوش تغییر نشود

صفحه 9:
ترسیم افق چشم‌انداز تصویری ذهنی و محرک از آینده مطلوب سازمان است. ۶ مهیج و انرژی‌زاست و بالاترین استانداردی است که یک سازمان می‌تواند خود ۱ در قبال میزان نیل به آن سنجش کند. ۰ آرزه و ریا آینده سازمان را به تصوير می‌کشد. ۶ نشانگر تصورات ایده‌الی است که سازمان می‌خواهد نسبت به مشتریان. کارکنان و جامعه داشته باشد. * باعث ‎Cues‏ کارکنان به سمت آینده مطلوب می‌شود مثال : چشم‌انداز ۱۰ سال قبل مایکروسافت: "ما مي‌خواهيم در بيست سال آينده هر شخص در هر کجاي دنیا, یک کامپیوتر شخصي در منزل خود داشته باشد "

صفحه 10:
کارکنان چگونه برای موفقیت سازمان خواهند کوشید؟ سازمان ما برای کارکنان چه شکلی خواهد داشت؟ عناصر قابل استفاده در ترسیم افق چشم‌انداز در قبال مجمع و سهامداران چه وضعیتی خواهیم .داشت VISION چگونه برای مشتریان خود ایجاد ارزش خواهیم کرد؟ سازمان ما چگونه فواهد ‎Sag)‏

صفحه 11:
چک‌لیست تدوین چشم انداز *فلاصه و به صورت چند پاراگراف کوتاه. ساده و قابل درک است * همسو و همراستا با مشم انداز بیست‌ساله کشور و صنعت است * مدیران در تدوین بیانیه چشم‌انداز مشارکت داشته‌اند " در عین هال که مبتنی بر وآقعیت‌ها و توانمندی‌های سازمان است. چالشآمیز و دشوار است * الهام بخش, قابل به ذهن‌سپاری و هدایت‌کننده رفتار بوده و تاثیر ذهنی مثبتی ایجاد می‌کند ‎ay *‏ آینده مطلوب سازمان برای تمامی ذی‌نفعان توجه شده است ‎a *‏ جایگاه سازمان در کشور و جهان ‎angi‏ شده است ‏* به جایگاه سازمان در قبال همه ذی‌نفعان (کارکنان. مشتریان. سهامداران و جامعه) توجه شده است ‏* نقش تکنولوژی‌های مرتبط در چشم‌انداز مورد توجه قرار گرفته است ‎

صفحه 12:
چک‌لیست تدوین چشم انداز نموه ترسیم افق چشم‌انداز در مدل مبنا "مرور مستندات سازمان و کسب شناخت از وضعیت فعلی *مصاهبه با مدیریت ارشد به منظور درک تصور ایده‌ال آن‌ها از آینده سازمان "انجام مطالعات بنج‌مارک روی چشم‌انداز صنایع مشابه *ترسیم افق چشم‌انداز پیشنهادی ۲۰ ساله سازمان (با توجه به موارد فوق) *تشکیل جلسه کمیته راهبری, ارایه مفاهیم چشه‌انداز و ارایه چشم‌انداز اهذ و اعمال نظرات اصلامی اعضای کمیته روی چشم‌انداز پیشنهادی *نهایی کردن و تصویب بیانیه چشم‌انداز

صفحه 13:
تدوین بیانیه ماموریت * جمله یا عبارتی که بدان وسیله. قصد یک سازمان از مقصود سازمان‌های مشابه متمایز می‌شود. * مأموریت. بیان کننده "علت وجودی" سازمان است. بلکه به آینده نزدیک توجه دارد و محصولات. خدمات. مشتریان و فرایندهای کاری کلیدی را توصیف می‌کند. * بیانیه مأموریت. نباید بسیار وسیع یا کم عمق باشد. به مثال زير توجه كنيده بیانیه مأموریت شرکت زنیت (آ) در دهه ۱۹9۰: " ما سازنده بهترین دستگاه‌های تلویزیون هستیم." انیه مأموریت موتورولا (داسب() در دهه ۱۹9۰: استفاده از تکنولوٌی برای خدمترسانی ‎ay‏ جامعه." اين تعريف باعث شد که با گذشت زمان به سمت. ساخت تلفن, پیجر و دستگاه موبایل روی آورند. پس بیانیه مأموریت نباید دید سازمان را برروی فرصت‌های جدید ببندد.

صفحه 14:
NF NN: gs Jas gs caggale guy ‏جك ليست‎ وضوم سازمان از سایر سازمان‌ها یا رقبا متمایز سازد. هه كه سازمان انجام خواهد داد (در يك افق زمانى معمولاً ۵ ساله)؛ تعریف و از آن مهمتر آنهه )| سازمان انجام نخواهد داد. مشخص كند. *بر توانایی‌ها و قابلیت‌های سازمان بنا شده و معقول و منطقی باشد. *به سازمان این امکان را بدهد که در ارتباط با فرصت‌های آینده. تصمیمات مطلوبی اتفاذ کند. *بدون ذکر جزییات. محصولات و خدمات کلیدی و عمده سازمان را بیان کند. *طول آن متجاوز از یک پاراگراف نباشد. *برای همه کارکنان به خوبی قابل درک باشد. ‎oye‏ از کلمات پیهیده بوده و متنی روان داشته باشد. "بر زمان خیلی دور متمرکز نیوده و با هشم‌انداز مشتبه نشود. "در مواقع لزوم و هر چند وقت یکبار قابلیت بازنگری داشته باشد تا شرایط بینی نشده در آن لحاظ شود.

صفحه 15:

صفحه 16:
شما موفق به اتمام سومین جلسه بادگيري شدید

به نام خدا عنوان درس سوم: آشنايي با مدل مبنا (قسمت اول) (تشکيل کميته راهبري ،شناخت وضعيت موجود سازمان ،تدوين اصول ارزشي، ترسيم افق چشم‌انداز ،تدوين بيانيه ماموريت) نقشه راهنماي مدل مبنا :در پايان مطالعه اين درس خواهيد توانست ‏با قسمتي از مجموعه اول مدل مبنا آشنا شويد ‏نقش کميته راهبري برنامه‌ريزي استراتژيک را در فرايند برنامه‌ريزي استراتژيک تشريح کنيد ‏نحوه شناخت سازمان به عنوان گام اوليه فرايند برنامه‌ريزي استراتژيک را تشريح کنيد ‏اصول ارزشي را تعريف نموده و نحوه تدوين آن را بيان کنيد ‏تعريف شفافي از افق چشم‌انداز ،ضرورت آن و نحوه ترسيم آن داشته باشيد ‏تعريف شفافي از بيانيه ماموريت ،ضرورت آن و نحوه تدوين آن داشته باشيد مجموعه شناخت و آماده‌سازي مدل مبنا )(CSF ‏CSF تشکيل کميته راهبري نقش و وظيفه اعضاي مسؤول رديف ارايه دوره‌هاي آموزشي ،ارايه مدل برنامه‌ريزي ،اجراي مدل ،دفاع از نتايج ،تالش براي ايجاد فرهنگ استراتژيک مشاور برنامه‌ريزي استراتژيک 1 رياست کميته راهبري ،ابالغ تصميمات استراتژيک به واحدها ،تعهد همه‌جانبه در قبال برنامه مديرارشد شرکت 2 دپارتمان برنامه‌ريزي /طرح و برنامه يا .... 3 کميته راهبري برنامه‌ريزي راهبردي 4 پيشبرد برنامه‌ريزي استراتژيک ،رابط ميان مشاور و سازمان ،انجام امور هماهنگي ،مجري برنامه در داخل سازمان شرکت Rدر دوره‌هاي آموزشي ،شركت در جلسات كميته و ارايه نظريات مؤثر ،همکاري در پيشبرد برنامه‌هاي راهبردي ،تصويب‌کننده نهايي کار شناخت وضعيت موجود سازمان با ديدگاه استراتژيک استراتژيها ،برنامه‌هاي بلندمدت ،ميان‌مدت و ‌ شناخت راهبردي -شامل شناخت کوتاهمدت در وضعيت فعلي و شناخت مجموعه پروژه‌هاي در دست ،و عملکرد ‌ سازمان ‏اساسنامه سازمان ‏مشخصات و سوابق کامل اعضاي هيات مديره و مديرعامل ‏معرفي سازمان ،سوابق گذشته ،محصوالت و خدمات و مشتريان ‏گزارشات هيات مديره به مجمع در ارتباط با عملکرد سازمان ‏مستندات خودارزيابي نتايج ارزيابي عملکرد سازمان (هر سازمان با استفاده از معيارهاي خاص ،ارزيابي عملکرد را انجام مي‌ دهد .فارغ از ميزان صحت و دقت اين کار در سازمان ،تمامي مستندات مربوطه خصوص ًا در سال آخر فعاليت دريافت مي‌شود) ‏فهرست Rکامل پروژه‌هاي انجام شده (خصوص ًا در 5سال گذشته) با تاکيد بر پروژه‌هاي انجام شده در حوزه‌هاي مديريتي به همراه نتايج اجراي آن شناخت وضعيت موجود سازمان با ديدگاه استراتژيک شناخت Rساختاري ‏شرح وظايف مصوب واحدهاي مختلف سازماني ‏مقررات قانوني در ارتباط با نمودار سازماني ‏ساير مستندات در ارتباط با ساختار شناخت فرايندي -با هدف کسب شناخت کامل نسبت به فرايندهاي سازماني در توليد محصوالت يا ارايه خدمات تدوين اصول ارزشي سازمان چکليست اصول ارزشي شرکت مبنا ‌ ‏ مجموعهاي از باورها و رفتارهاي قابل قبول و غيرقابل قبول کارکنان را ‌ نشان دهد ميکنند ‏بر اساس مجموعه‌اي از لغات متداول که صدها شرکت استفاده ‌ نباشد بلکه منحصر به سازمان باشد ‏با فعاليت‌هاي واقعي کسب و کار سازگاري داشته باشد ‏آن را به نظام انگيزش ،ارتقاء ،و سنجش عملکرد گره زد ‏از باورها و اخالقيات مديران ارشد گرفته شود ‏توسط همه کارکنان قابل درک باشد استراتژيهاي سازمان ،دستخوش تغيير ‌ ‏با گذشت زمان و تغيير شرايط و نشود چشمانداز ‌ ترسيم افق • • • • • تصويري ذهني و محرک از آينده مطلوب سازمان است. ميتواند خود انرژيزاسRت و باالتريRن اسRتانداردي اسRت کRه يRک سRازمان ‌ ‌ مهيRج و را در قبال ميزان نيل به آن سنجش کند. آرزو و رؤياي آينده سازمان را به تصوير مي‌کشد. نشانگRر تصRورات ايده‌الRي اسRت کRه سRازمان مي‌خواهRد نسRبت به مشتريان، کارکنان و جامعه داشته باشد. باعث ترغيب کارکنان به سمت آينده مطلوب مي‌شود مثال :چشم‌انداز 20سال قبل Rمايکروسافت: ”م;ا مي‌خواهي;م در بيس;ت س;ال آينده ه;ر شخ;ص در ه;ر کجاي دني;ا ،يک کامپيوتر شخصي در منزل خود داشته باشد“ چشمانداز ‌ عناصر قابل استفاده در ترسيم افق کارکنان چگونه براي موفقيت سازمان خواهند کوشيد؟ در قبال مجمع و سهامداران چه وضعيتي خواهيم داشت نقطه تمايز محصوالت و خدمات ما چه خواهد بود ؟ ‏VISION سازمان ما براي کارکنان چه شکلي خواهد داشت؟ چگونه براي مشتريان خود ايجاد ارزش خواهيم کرد؟ نقش فناوري در سازمان ما چگونه خواهد بود؟ چکليست تدوين چشم انداز ‌ ‏خالصه و به صورت چند پاراگراف کوتاه ،ساده و قابل درک است همسو و همراستا با چشم انداز بيست‌ساله کشور و صنعت است چشمانداز مشارکت داشته‌اند ‌ مديران در تدوين بيانيه توانمنديهاي سازمان است ،چالش‌آميز ‌ در عين حال که مبتني بر واقعيت‌ها و و دشوار است الهام بخش ،قابل به ذهن‌سپاري و هدايت‌کننده رفتار بوده و تاثير ذهني مثبتي ميکند ايجاد ‌ ذينفعان توجه شده است به آينده مطلوب سازمان براي تمامي ‌ به جايگاه سازمان در کشور و جهان توجه شده است ذينفعان (کارکنان ،مشتريان ،سهامداران و به جايگاه سازمان در قبال همه ‌ جامعه) توجه شده است تکنولوژيهاي مرتبط در چشم‌انداز مورد توجه قرار گرفته است ‌ نقش چکليست تدوين چشم انداز ‌ نحوه ترسيم افق چشم‌انداز در مدل مبنا ‏مرور مستندات سازمان و کسب شناخت از وضعيت فعلي ‏مصاحبه با مديريت ارشد به منظور درک تصور ايده‌ال آن‌ها از آينده سازمان ‏انجام مطالعات بنچ‌مارک روي چشم‌انداز صنايع مشابه ‏ترسيم افق چشم‌انداز پيشنهادي 20ساله سازمان (با توجه به موارد فوق) ‏تشکيل جلسه کميته راهبري ،ارايه مفاهيم چشم‌انداز و ارايه چشم‌انداز پيشنهادي ‏اخذ و اعمال نظرات اصالحي اعضاي کميته روي چشم‌انداز پيشنهادي ‏نهايي کردن و تصويب بيانيه چشم‌انداز تدوين بيانيه ماموريت جملRه يRا عبارتRي کRه بدان وسRيله ،قصRد يRک سRازمان از مقصRود سRازمان‌هاي مشابRه متمايز مي‌شود. مأموريت ،بيان کننده "علت وجودي" سازمان است. بلکRه بRه آينده نزديRک توجRه دارد و محصوالت ،خدمات ،مشتريان و فرايندهاي کاري کليدي را توصيف مي‌کند. بيانيه مأموريت ،نبايد بسيار وسيع يا کRم عمق باشد .به مثال زير توجه کنيد: بيانيه مأموريت Rشرکت زنيت ( )Zenithدر دهه :1960 " ما سازنده بهترين دستگاه‌هاي تلويزيون هستيم". بيانيه مأموريت موتوروال ( )Motorolaدر دهه :1960 "اسRتفاده از تکنولوژRي براي خدمت‌رسRاني بRه جامعه ".ايRن تعريRف باعRث شRد کRه بRا گذشت زمان بRه سRمت RسRاخت تلفRن ،پيجRر و دسRتگاه موبايRل روي آورند .پRس بيانيRه مأموريRت نبايRد ديد سازمان را برروي فرصت‌Rهاي جديد ببندد. چک‌ليست تدوين ماموريت در مدل مبنا سازمانها يا رقبا متمايز سازد. ‌ ‏به وضوح سازمان از ساير ‏آنچه که سازمان انجام خواهد داد (در يک افق زماني معمو ًال 5ساله) ،تعريف و از آن مهمتر آنچه را سازمان انجام نخواهد داد ،مشخص کند. ‏بر توانايي‌ها و قابليت‌هاي سازمان بنا شده و معقول و منطقي باشد. ‏به سازمان اين امکان را بدهد که در ارتباط با فرصت‌هاي آينده ،تصميمات مطلوبي اتخاذ کند. ‏بدون ذکر جزييات ،محصوالت و خدمات کليدي و عمده سازمان را بيان کند. ‏طول آن متجاوز از يک پاراگراف نباشد. ‏براي همه کارکنان به خوبي قابل درك باشد. ‏عاري از کلمات پيچيده بوده و متني روان داشته باشد. ‏بر زمان خيلي دور متمرکز نبوده و با چشم‌انداز مشتبه نشود. ‏در مواقع لزوم Rو هر چند وقت يکبار قابليت بازنگري داشته باشد تا شرايط پيشبيني نشده در آن لحاظ شود. ‌ مجموعه شناخت و آماده‌سازي مدل مبنا )(CSF ‏CSF شما موفق به اتمام سومين جلسه يادگيري شديد

51,000 تومان