آموزش طرح کسب و کار
اسلاید 1: 1آموزش طرح کسب و کار تهیه و تنظیم: مجتبی ناهیددانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی
اسلاید 2: 2نکته سرا طرح کسب و کارهر روز هزاران سیب در اطراف ما از درختان فرو می ریزد ، اما آنچه وجود ندارد دیدگان نیوتنی است.******و یک نکته مهم : مطالعه و داشتن اطلاعات بروز، فاکتور بسیار مهم در موفقیت کسب وکار در بازار امروز می باشد.
اسلاید 3: 3طرح کسب و کارفلسفه پیدایی طرح کسب و کار:انسان های بیشماری دارای افکار و تصورات ذهنی خلاقانه و خاصی می باشند که برای عملیاتی کردن آن نیاز به مطرح ساختن آن به غیر دارند ، اما به دلیل عدم توانایی در تصویر سازی آن هیچگاه موفق به پیاده سازی افکار خود نمی گردند .باید باور داشت اگر این افراد توانایی پیاده سازی تصورات ذهنی خود را داشته و یا می داشتند امروز شاید در زمره موفقترین انسانها بوده و باعث تغییر مسیر زندگی خود می شدند . در مقابل انسان هایی نیز بودند که می توانستند این تصورات را به واقعیت تبدیل نمایند اما به دلیل سرعت تغییرات در عصر کنونی که به عصر عدم تداوم شهرت یافته که در آن اندوخت ها وتجارب گذشته لزوما تضمین کننده آینده نمی باشد و با پیچیده تر شدن تجارت و بازارها حضور و بقا در عرصه های داد و ستد و تجارت تخصصی تر گشته و به تبع آن تبدیل کردن ایده ها به واقعیت و به محصولات و خدمات به تنهایی امکان پذیر نمی باشد و نیاز به شریک و یا سرمایه گذاری در اینگونه طرح ها به یک نیاز راهبردی و گسترده در عصر حاضر مبدل گشته است.
اسلاید 4: 4طرح کسب و کاراز این رو ، جهت مستندسازی اطلاعات اینگونه طرح ها و نحوه بررسی دقیق تر به نقاط ضعف و قوت آنها ،تلاش برای دست یابی به یک برنامه عمل را ایجاب نمود.این برنامه عمل باعث گردید تا جهت پیاده سازی تصورات ذهنی و ایده ها و جهت ایجاد یک روال همسان ، فرمتی بوجود آید تا هم شرکا و سرمایه گذاران و هم صاحب ایده بتواند مسیر و روشهای حرکت خود تا هدف مطلوب را به صورت سیستماتیک نمایان سازد ، این مهم از سال 1970 میلادی و با نام طرح کسب و کار رواج یافت و باعث تحول در ساختار اقتصادی کسب و کارها ، مخصوصا کسب و کارهای کوچک گردید.
اسلاید 5: 5طرح کسب و کارتعریف طرح کسب و کار:برنامه عملی است که در آن نقشه و مسیر حرکت را بسوی غایت نهایی طرح مورد نظر جهت کسب موفقیت نشان داده و به صاحبان ایده امکان مهندسی نمودن(مجدد) ساختار نقشه و مسیر را جهت بهبود مکرر حتی در میانه راه را نیز فراهم می نماید.
اسلاید 6: 6طرح کسب و کارچرا طرح كسب و كار برای تعریف دقیق و مشخص یک جمله: من در چه کسب و کاری هستم؟ایجاد یک نقشه راه برای اقدام به ریسک موفقیت آمیزبرای چک کردن بسیاری از ایده ها و نظر ها در شرایط واقعیامکان سنجی ایده کسب و کاربرای تصمیم گیری بهترداشتن ابزاری برای راهنمایی و اندازه گیری میزان موفقیت و پیشرفتایجاد اعتماد در شرکاء و یا سرمایه گذاران و دریافت کمکهای مالینقد واقعی ایده و کسب و کار پیش رو قبل از اینکه دیگران از آن مطلع گردند.
اسلاید 7: 7طرح کسب و کارمی توان چرایی طرح کسب و کار را از دو منظر دیگر نیز مورد واکاوی قرار داد:الف: چرایی از منظر درونی کسب و کار: یک ابزار مناسب و کلیدی برای وسعت بخشیدن به دامنه دید مدیران طرح ها ایجاد می نماید تا نسبت به ارتقاء سطح کسب وکار بیاندیشند. این طرح یک برنامه استراتژی است و نسبت به همسو کردن دیدگاه های مجریان کسب و کار جهت دست یابی به یک هدف مشترک گام بر می دارد.ب: چرایی از منظر برونی کسب و کار: جهت جلب حمایت های خارجی و جذب سرمایه گذاران بوده و می تواند جلب سرمایه گذاری ، اخذ امور مالی بانک ها ، بهبود روابط مشتری و توزیع ، را به همراه داشته باشد.
اسلاید 8: 8طرح کسب و کارخصوصيات يک برنامه كسب و كار1- خلاقانه ولي از اصول پيروي ميكند 2- به لحاظ مالي مطمئن ولي انعطافپذير3- براي امروز نوشته ميشود ولي سه تا پنج سال آينده را نيز در برداشته باشد4- يك برنامه رسمي ولي به سادگي قابل خواندن 5- چشمانداز دار ولي منطقي 6- منحصر بفرد بودن
اسلاید 9: 9اتاق فکر طرح کسب و کار سئوال:در چه هنگام برنامه کسب و کار در طرح ریزی دچار سویه گیری می شود ؟
اسلاید 10: 10طرح کسب و کار جواب : - نبود اهداف واقع بینانه - عدم پیش بینی موانع - عدم تعهد -کمبود تجربه ( تجاری یا تکنیکی) - نبود بازار مناسب
اسلاید 11: 11طرح کسب و کارچهار عامل مهم برای یک کسب و کار جدید:1- برون سپاری : خدمات مورد نیازی چون حقوقی، حسابرسی و تبلیغات و ... بهتر است از بیرون اخذ شوند.2- فرصت از دست رفته : حتماً عاقلانه هزینه – فایده را در هر شرایطی در نظر بگیریم و در محاسبات هزینه فرصتهای از دست رفته را وارد کنیم.3- عوامل بیرونی : عواملی وجود دارند که در اختیار مانیستند مثل، قوانین محیطی، نرخ بهره، نرخ تورم، و... که باید برای مواجهه شده همواره با هرنوع تغییر در آنها برنامه داشت.4- خطر و مانع : یک آمادگی برای هر نوع خطر و مانع احتمالی داشته باشیم و برنامه های انعطاف پذیر داشته باشیم.
اسلاید 12: 12طرح کسب و کارانواع طرح کسب و کار:الف- طرح کسب و کار خلاصهب- طرح کسب و کار کاملج- طرح کسب و کار عملیاتید- طرح کسب و کار وامه- طرح کسب و کار توصیفیو- طرح کسب و کار مالیی- طرح کسب و کار فروش
اسلاید 13: 13نکته سرا طرح کسب و کارتوجه ویژه مطالعات نشان میدهد افرادی که بدون مطالعه و تنظیم طرح کسب و کار (BP) اقدام به کار می کنند، در مقابل مشکلات و فراز و نشیب های اقتصادی و بازار توان کمتری دارند. لذا احتمال ورشکستگی و عدم موفقیتشان زیاد می شود.
اسلاید 14: 14طرح کسب و کارگام های بنیادین در تهیه طرح کسب و کارالف- جمع آوری داده های صحیحب- تشریح دقیق و جز به جز طرحج- تعیین نوع طرحد- تخصیص دادن مسئولیت ها
اسلاید 15: 15طرح کسب و کاریک طرح کسب و کار دارای مراحل زیر است:خلاصه مدیریتیتوصیف کسب و کار و استراتژیتیم مدیریت و سازماندهیتحلیل بازار و رقبامحصول یا خدماتبازاریابی و فروشاطلاعات مالی ضمائم
اسلاید 16: 16طرح کسب و کار1- خلاصه مدیریتیاین بخش با توجه به اینکه در بردارنده چکیده ای از مطالب و اطلاعات کل طرح کسب و کار می باشد معمولا در آخرین مرحله تدوین طرح کسب و کار تهیه می گردد اما به دلیل اهمیت موضوعی و ایجاد نمودن دید کلی به سرمایه گذاران ، شرکا و ... طرح در اول طرح کسب و کار ارائه می گردد. در واقع خلاصه مدیریتی یک دید گذرا اما بسیار عمیق فنی به مخاطب خود ارائه می نماید مخصوصا به مخاطبی که حوصله خواندن کل طرح را نداشته و با خواندن این بخش می تواند نسبت به طرح شما ارائه نظر دهد و تصمیم گیری کند با شما مشارکت نماید یا خیر
اسلاید 17: 17طرح کسب و کارفایده خلاصه مدیریتی : وقتي خواننده خلاصه مدیریتان را مطالعه كرد ميتواند به هر فرد ديگر بگويدشما قرار است چه كنيد.در یک کلام خلاصه مدیریتی باید: كوتاهآخرين بخشي كه نوشته ميشودسراصل موضوعخلاصه فعاليتهااندازهترجيحاً دو صفحه حداكثر پنج صفحهخلاصه مديريتی بايد:منطقي روشنهيجان انگيزخلاصه مديريتی شبيه يك رزومه است.اگر بتواند توجه خواننده را جلب نمايد بقيه گزارش نيز خوانده خواهد شد.
اسلاید 18: 18طرح کسب و کار2- توصیف کسب و کار و استراتژیالف: مشخصات شرکتنام شرکتنوع شرکت (با مسئولیت محدود، سهامی خاص، تعاونی و ....)تاریخ تاسیس شرکتاطلاعات مهم در مورد منابع مالی شرکتمحل شرکتآدرس و شماره های تماس شرکتآدرس وب سایت شرکت
اسلاید 19: 19طرح کسب و کارب- ماموریت کسب و کار:تعريف چشم انداز (Vision) يك تصویر ذهني از اينكه سازمان به چه شكلي در آينده توسط علاقه مندان آن ديده خواهد شد و با آنان چگونه رفتار خواهد كرد .مربوط مي شود به اينكه : چه مي تواند باشد ؟بهتر است چه چيزي باشد ؟چشم انداز وضعيت و موقعيت شرکت را در محيط آينده آن تعريف مي كند .
اسلاید 20: 20طرح کسب و کارتعریف ماموریت(Mission) ماموریت يك مؤسسه ، منظور اصول منحصر به فردي است كه آن مؤسسه را از مؤسسات مشابه متمايز مي سازد و دامنه عمليات آن را بر حسب كالا - منطقه تعيين مي كند .ماموریت سازمان جهت گيري آن را در آينده ، براي تحقق چشم انداز تعريف شده مشخص مي كنددستور العملي كلي براي اينكه در بيانيه ماموریت سازمان ها چه موضوع هايي گنجانده شود ، يا اينكه مختصر باشد يا مشروح ، وجود ندارد .در عمل سازمان ها بيانيه ماموریت خود را با شكل و محتواي گونا گون تهيه مي كنند ، ولي دست كم شامل دو جزء مهم است : فلسفه سازماني و مقصود سازماني
اسلاید 21: 21طرح کسب و کارفلسفه سازماني : بيانگر ديدگاه و باور هاي اساسي ، ارزشها ، آرزوها و اولويت هاي مديران استراتژيك سازمان است .مقصود سازماني : شامل نوع فعاليت هايي است كه سازمان انجام مي دهد يا تمايل به انجام آن ها دارد و نوع سازماني كه هست يا تصميم دارد كه باشد .بيانيه ماموریت(Mission Statement ) سندي است رسمي شامل گزاره هايي روشن درباره باور هاي اساسي ، ارزش ها ، اولويت هاي هدف گذاري و جهت گيري فعاليت هاي جاري و آينده سازمان كه براي تحقق يافتن چشم انداز مورد نظرسازمانوعلاقه مندان به آن تنظيم مي شود .
اسلاید 22: 22طرح کسب و کارج- شرکت : گذشته ، حال ، آیندهتاریخچه شرکت (مانند: تاریخ تاسیس-مسیرهای ترقی-شکستها و...)وضعیت فعلی شرکت(مانند: تولیدات فعلی-تعداد کارکنان-وضعیت صنعت و بازار و...)آینده شرکتمعرفی تیم مدیریت و اطلاعات تماسسهامداران(مانند: تعداد سهام داران-میزان سهام آنان-سمت سهام داران و...)رابطه با تامین کنندگان
اسلاید 23: 23طرح کسب و کار3- تیم مدیریت و سازماندهینيروي انساني مورد نياز (لیست تفکیکی کلیه پرسنل مورد نیاز بر اساس دسته بندی های تولیدی، تحصیلی، مهارتی، جنسی و رده های سازمانی).چگونگي استخدام و نگهداری نیروی انسانی(مانند: نحوه اعطای حقوق-پاداش و نحوه جبران خسارت و...)نمودار سازمانيمدیران اجرایی و مشاوران با ذکر سوابق و علت انتخاب و توانایی آنهااعضای هیات مدیره، مدیر عامل و سهامدارن بهمراه درصد سهام هر کدام
اسلاید 24: 24طرح کسب و کار4- تحلیل بازار و رقبا الف-شناسایی بازار مناسب:1-روندهای بازاریابی:اندازه بازارروند رشد بازارسهم بازاررقابت قوانين و مقررات موثر در بازار (انحصارات، قيمتگذاري و …)
اسلاید 25: 25طرح کسب و کار2- فهمیدن بازارفرایند خریدبخش بندی بازار: مانند:جمعيتشناختي (جوانان، بازنشستهها، زنان و …) عوامل فرهنگي - اجتماعي اقتصادي (طبقه متوسط، ثروتمندان، كارمندان دولت و …)جغرافياييحساسيتهاي خريد (ملاحظات ويژه در هنگام خريد : نوشابه بدون قند)
اسلاید 26: 26طرح کسب و کارب- موقعیت یابی در بازار:بازارسازیرهبری در فناوریروش مدیریتی(مانند: رشد آهسته و با دقت در بازار)فلسفه خدمات(مانند: ارائه خدمات در سطح بی رقیب)کیفیت محصول(مانند: تولید محصول با کیفیت عالی و قیمت رقابتی)تحقیقات بازار(عامل ارتباط دهنده بین مصرف کنندگان و مشتریان و جامعه از طریق اطلاعات به بازار)
اسلاید 27: 27نکته سرا طرح کسب و کارتوجه ویژه نقطه آغازین همه کسب و کارهای موفق یک ایده ی خوب و خلاقانه است ، اما نقطه پایانی همه ایده های خوب لزوما یک کسب و کار موفق نیست.*******من چه چیزی می فروشم با اینکه مدل کسب و کار من چیست دو پارادایم متفاوت و در دو سر یک پیوستارند.
اسلاید 28: 28طرح کسب و کار5- محصول یا خدمتالف- تولید و فرایندها:ارسال محمولهانبار کردنپشتیبانی لجستیکینحوه بسته بندی و حمل و نقلهزینه های تولید و نحوه پوشش دادن آنهاب- کنترل کیفیت و پیشرفت مداوم:پیشگیری از تولید محصولات بی کیفیتخدمات پس از فروش برنامه ریزی برای مقابله با محصولات خراب
اسلاید 29: 29طرح کسب و کارج- ریسک و مسائل قانونی:بررسی سیاست ها و قوانین کشوریبررسی نحوه اخذ مجوزهای لازمد- شناسایی هزینه ها:مانند:1- هزینه های آزمایشگاهی2- ساختمان اداری3- هزینه های راه اندازی شرکت4- هزینه های دریافت وام5- سایر هزینه های قبل از بهره برداری
اسلاید 30: 30طرح کسب و کار6- دانش فنی و مهندسی7- هزینه های بسته بندی8- هزینه های حقوق و دستمزد کارکنان9- هزینه های فروش10- هزینه های مدیریت11- ملزومات اداری12- کامپیوتر13- هزینه های دحمل و نقل14- مالیات15- استهلاک16- هزینه های صادرات و ...
اسلاید 31: 31طرح کسب و کار6- بازاریابی و فروشالف- آمیخته بازاریابی ( 4p):محصول (مانند: نام تجاری کالا-کیفیت-خدمات پس از فروش و ...)قیمت (مانند: لیست قیمت-تخفیفها-شرایط پرداخت و ...)توزیع (مانند: کانالهای مختلف توزیع-واسطه ها-جابجایی-انبار و ...)ترویج : -روابط عمومی (مانند: شفاف سازی و اجتماعی سازی کسب وکار از طریق رسانه های عمومی و تخصصی – اسپانسرشیپ ها و ....)
اسلاید 32: 32طرح کسب و کار - برنامه های تبلیغات (مانند: رادیو، تلوزیون، مجلات تخصصی، بروشور،تبلیغات اینترنتی و روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی - فروش شخصی (مانند: ارائه راه حل در فروش، نیروهای فروش آموزش دیده، فروش مشاوره ای، سازماندهی نیروهای فروش و ..... بسیار مهم خصوصا در B-to-B )ب-فرایند فروش:روشهای فروش: در این بخش بررسی دقیق هزینه های فروش بسیار مهم استپشتیبانی فروشندگان: توجه به مشوق ها برای افراد فعال در بخش فروش
اسلاید 33: 33طرح کسب و کار7- اطلاعات مالی الف- پيشبيني صورت جريان نقدي: منابع جريان نقدي درآمدهاي ناشي از فروش وامهاي بانكي آورده سهامدارانمصارف جريان نقدي هزينههاي راهاندازي هزينههاي جاري ساير داراييها
اسلاید 34: 34طرح کسب و کارب- پيشبيني ترازنامهسمت راست: بدهيهاي جاريبدهيهاي بلندمدتحقوق صاحبان سهامسمت چپ: داراييهاي جاريداراييهاي ثابت ساير داراييها
اسلاید 35: 35طرح کسب و کارج- پيشبيني صورت حساب سود و زيان:درآمد ناشي از فروش كم ميشود: هزينههاي فروشدرآمد ناويژهكم ميشود: هزينههاي كالاي فروش رفته سود عملياتي سود ناشي از ساير فعاليتها (سرمايهگذاريها)سود يا زيانPBIT))كم ميشود: مالياتكم ميشود: هزينه بهرهسود يا زيان پس از ماليات و نرخ بهره (PAIT)
اسلاید 36: 36طرح کسب و کارد- منابع و محل هزينه منابع ماليآورده موسسين سرمايهگذاري سرمايهگذاران وامهاي بانكي پيشفروش فروش سهام و اوراق بهادار خريد قسطي (پرداخت با تاخير)
اسلاید 37: 37طرح کسب و کاره- تحليل نسبتهاي مالي (خصوصاً نسبت سودآوري):نسبت پوشش بدهيهاحاشيه سودگردش داراييهانرخ بازگشت سرمايه (ROI) نرخ بازگشت حقوق صاحبان سهام (ROE)نسبتهاي نقدينگينسبتهاي فعاليتنسبتهاي سودآورينسبتهاي ارزش بازار
اسلاید 38: 38نکته سرا طرح کسب و کارتوجه ویژه:هر تصميمي در كسب و كار به يك عدد منتهي ميشودكه بر روي هم ، بخش مالي برنامه کسب و کار شما را ميسازد
اسلاید 39: 39طرح کسب و کار8- ضمائمرزومه پرسنلگزارش اعتبارات دريافتشدهنامههاي مرجعاسناد حقوقيمطالعات كارشناسي فرضيات
اسلاید 40: 40طرح کسب و کارنکات کلیدی و قابل توجه در تدوین طرح کسب و کار:1-خلاصه و مفید بنویسید.2- از اطلاعات واقعی و بروز استفاده کنید.3- روی اطلاعات و محاسبات مالی تاکید کنید.4- طرح را بزور توجیه پذیر نکنید-سر خودتان را کلاه نگذارید.5- برای شروع و نگهداری هر کسب و کاری سه توجه وجود دارد ، آنها را در تدوین طرح کسب و کارتان جدی بگیرید: الف- توجه به نیروهای کارآمد و همسان کار. ب- توجه به مشتریان و جنبه های انسانی کسب و کار( تعهد به اخلاقیات). ج- توجه به اصول بنیادینی که برای کسب و کارتان طرح ریزی کرده اید و مهمتر ؛ تعهد به آن اصول.
اسلاید 41: 41طرح کسب و کار6- طوری طرح را بنویسید که شریک و سرمایه گذار راهی برای عدم همکاری با شما نداشته باشند یعنی اهداف طرح باید طوری باشد که موقعيت برد براي دو طرف را القا بخشد.7- طوری طرح را بنویسید که کاملا اجرايي باشد و خواننده حس کند که بحث اجرايي است نه نظري و خيالي.8- طوری طرح را بنویسید که در آن آگاهي دقيق خود از صورت مسئله و فهميدن کامل مشکلات سرمايه گذار در متن منعکس گردد.
اسلاید 42: 42طرح کسب و کاربا تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.