کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

آموزش منابع انسانی بر اساس استاندارد ISO 10015:1999

amozesh_manabe_ensani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش منابع انسانی بر اساس استاندارد ISO 10015:1999”

آموزش منابع انسانی بر اساس استاندارد ISO 10015:1999

اسلاید 1: استاد : جناب آقای دکتر مقامی دانشجو:محدثه کریمی زادهکارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی آموزش منابع انسانی بر اساس استاندارد ISO 10015:1999

اسلاید 2: مدیریت منابع انسانیامروزه سازمان هایی که به خرد و هوشیاری شناخته شده اند به روشنی دریافته اند که: دیر باید تا که سر آدمی آشکار گردد از بیش و کمی

اسلاید 3: فهرست مفهوم ISOمفاهيم اوليه ISO 10015 مراحل چهارگانه آموزشاسناد مورد نياز براي مميزي ISO 10015

اسلاید 4: مفهوم ISO The International Organization for Standardizationسازمان بين المللي استاندارد سازي يك اتحاديه جهاني است كه كار آماده سازي استانداردهاي بين المللي را بر عهده دارد. الزامات سيستم مديريت كيفيت در ويرايش ISO 9001-2008 علاوه بر تضمين كيفيت محصول در صدد افزايش رضايت مشتري نيز مي باشد.

اسلاید 5: مقدمهاﻣﺮوزه ﻣﺒﺤﺚ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﻤﻮدن آﻣﻮزش ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاري ﻛﻼن ﻣﻮسسات ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ، و ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ اﻋﻢ از ﺧﺼﻮﺻﻲ و دوﻟﺘﻲ ﺑﺮاﻣﺮآﻣﻮزش ﻳﻜﻲ از ﺿﺮورﻳﺎت ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . در اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻛﻪ ﺑﺤﻖ ﻳﻜﻲ از ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻔﺮدﺗﺮﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ در زﻣﻴﻨﻪ آﻣﻮزش اﺳﺖ,دﻧﻴﺎﻳﻲ از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و ﻣﻄﺎﻟﺐ آﻣﻮزﺷﻲ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ .اﻳﻦاﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮاي اﻳﺠﺎد,اﺟﺮا و ﻧﮕﻬﺪاري ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ و ﻣﻮﺳﺴﺎت ﺑﺴﻴﺎر اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد .با پیاده سازی اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد در ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎي آﻣﻮزش ﺷﺮﻛﺖ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ زﺑﺎن ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺧﻮد را ﻫﻤﻨﻮا ﺳﺎﺧﺖ .این استاندارد میخواهدساده اندیشی وسطحی نگری را به فرایند اموزش با رویکردی حرفه ای وتخصصی به امر اموزش تغییردهد. 6

اسلاید 6: آموزشآﻣﻮزش ﺑﻌﻨﻮانﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗـﺎﺛﻴﺮﮔـﺬار در ﻫـﺮ ﻓﺮآﻳﻨﺪي اﺳﺖ. آﻣﻮزش از دﻳﺪﮔﺎه اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻳﺰو 10015, ﺑﻌﻨﻮان ﺧﻄﻮط راﻫﻨﻤﺎي ﻛﻠﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻴﻔﻴﺖ درﺳﻴﺴﺘﻢآموزش، ﺑﻪ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻓﺮاﻫﻢ آوري و ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ و رﻓﺘﺎرﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮآورده ﺳﺎﺧﺘﻦ اﻟﺰاﻣﺎت عملیاتی آن اﻃﻼق ﻣﻲ ﮔﺮدد . نمایندگان 22 کشوردردسامبر 1999 پیش نویس اصلی استاندارد را طراحی کرده اند. این استاندارد در تمامی سازمانهای خدماتی- تولیدی بازرگانی و... کاربرد دارد.7

اسلاید 7: مفاهيم اوليه استاندارد بين المللي ISO 100151- دامنه كابرد : راهنمايي هاي مندرج در اين استاندارد در رابطه با ايجاد، اجرا ، نگهداري و بهبود راهبردها در سيستم هاي آموزشي كه بر كيفيت محصولات عرضه شده تاثير مي گذارد شامل مي شود.

اسلاید 8: مفاهيم اوليه استاندارد بين المللي ISO 100152- مراجع الزامي : استاندارد ها و مدارك استاندارد گونه زير شامل مقرراتي است كه از طريق ارجاع به آنها در متن استاندارد حاضر جزئي از اين استاندارد به شمار مي آيد. در صورتيكه به مدركي با ذكر تاريخ انتشار ارجاع شده باشد ، اصلاحات يا تجديد نظر بعدي آن شامل اين استاندارد نمي شود ولي به طرفين موافقت نامه هايي كه بر اساس اين استاندارد تنظيم شده باشند توصيه مي شود امكان به كار گيري چاپهاي جديد اين مدرك را بررسي كنند . در مورد مداركي كه بدون ذكر تاريخ انتشار به آنها ارجاع شده است ، همواره آخرين چاپ از هر مدرك ارجاع شده معتبر است. آخرين اطلاعات لازم را مي توان از اعضاي ISO و TEC و استاندارد هاي بين المللي معتبر و رايج كسب نمود.

اسلاید 9: مفاهيم اوليه استاندارد بين المللي ISO 100153- اصطلاحات و تعاريف : 1-3- شايستگي : به كارگيري دانش ، مهارت و رفتار در عملكرد 2-3- آموزش : فرآيند اجراو توسعه دانش ، مهارت و رفتار جهت تامين نيازها

اسلاید 10: مزاياي استقرار سيستم ISO 100151- برنامه ريزي سيستماتيك فرايندهاي آموزشي2- افزايش بهره وري فعاليت هاي آموزشي 3- بهبود آمار فعاليت هاي آموزشي4- تغيير نگرش كاركنان نسبت به فعاليت هاي آموزشي

اسلاید 11: مزاياي استقرار سيستم ISO 10015 5- قابليت ادغام با ساير سيستم هاي مديريت6- افزايش شهرت و اعتبار سازمان7- اخذ گواهينامه از طريق مميزي سيستم توسط يكي ازشركت هاي گواهينامه دهنده8- خودارزيابي و سنجش حدود انطباق با الزامات ISO 10015

اسلاید 12: مفاهيم اوليه استاندارد بين المللي ISO 100154- راهنمايي هايي براي آموزش : 1-4- آموزش فرايند چهار مرحله اي

اسلاید 13: براي انتخاب و اجراي آموزش به منظور جبران فاصله مربوط به شايستگي موجود نسبت به شايستگي مورد انتظار ، مديريت بايستي مراحل زير را در فرايند آموزش مورد نظارت قرار دهد:الف- تعيين نيازهاي آموزشيب- طراحي و برنامه ريزي آموزشج- اجراي آموزشد- ارزيابي نتايج آموزش 14

اسلاید 14: چرخه آموزش1-تعيين نيازهاي آموزشي3- ارائه آموزش4- ارزيابي بروندادهاي2- طراحي و برنامه ريزي آموزشينظارت

اسلاید 15: مسئوليت تصميم گيري در مورد لزوم خريد و تدارك محصولات وخدمات مورد نياز از درون يا بيرون از سازمان در رابطه با هر يك از مراحل چهار گانه فرايند آموزش و نظارت بر آنها ، و اينكه چه هنگام بايستي اين كار انجام گيرد، بايستي بر عهده مديريت باشد براي مثال ، برخي از سازمانها ممكن است استفاده از كار شناسان برون سازماني را جهت تجزيه و تحليل نياز هاي آموزشي خود مفيد بدانند. تامين خدمات آموزشي

اسلاید 16: مشاركت مناسب كاركنان شايسته ، به عنوان بخشي از فرايند آموزش ، مي تواند منجر به احساس مالكيت بيشتري نسبت به فرايند آموزش شده و در نتيجه در تامين موفقيت آن مسئوليت بيشتري را بپذيرد. مشاركت كاركنان17

اسلاید 17: نيازسنجي آموزشي‌مفهوم نیاز:نياز يك مفهوم عمومي است كه در زمينه هاي مختلف كاربرد نسبتاً وسيعي دارد و تعاريف متعددي از آن ارائه مي شود.به طور كلي برداشتها و تعاريف ارائه شده از نياز را مي توان به چهار دسته زير طبقه بندي كرد:1-نیاز بعنوان فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب: يكي از متداولترين و مقبولترين تعاريف از نيازاست . نياز به موقعيتي دلالت دارد كه در آن وضعيت موجود يا حاضر با وضعيت مطلوب فاصله دارد. وضعيت مطلوب يا مورد نظر در برگيرنده ايده‌آل‌ها ، هنجارها‌، ترجيحات ، انتظارات و ادراكات مختلف درباره آنچه كه بايد باشد ، است.2-نیاز بعنوان یک خواست و تر جیح:اين برداشت از نياز ، عموماً داراي كاربرد گسترده اي است. آنچه هسته اصلي اين نظريه را تشكيل مي دهد آن است كه نظرات و عقايد افراد و گروهها درخصوص نياز كانون اصلي نيازسنجی است.3-نیاز بعنوان یک عیب یا کاستی:در اين مفهوم نياز هنگامي مطرح مي شود كه در يك مورد خاص حداقل سطح رضايت به دست نيامده است يا نمي تواند به دست آيد4-برداشت ترکیبی:از اين ديدگاه آنچه كه بين وضع موجود و وضع مطلوب قرار دارد ؛ آنچه كه ترجيحات ، علايق و انتظارات افراد را شكل مي دهد و سرانجام آنچه كه بر عملكردهاي مطلوب اثر منفي دارد ، همگي نشانگر نياز هستند

اسلاید 18: نيازسنجي آموزشياهداف نيازسنجي:1-فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی:از طريق فرايند نيازسنجي اهداف و مقاصد برنامه مورد شناسايي قرار مي گيرند،اقدامات ضروري براي اجراي برنامه ها مشخص مي شوند و نوع و ميزان تلاشها و منابعي كه براي دستيابي به هدفها بايد مصرف شوند ، تعيين مي شوند .2-ارزیابی وسنجش:نيازسنجي فرايند ارزيابي اوليه براي اجراي برنامه هاي آتي است.3-پاسخگو و مسئول كردن موسسات و نظامهاي آموزشي :يكي از اهداف فرايند نيازسنجي آن است كه نظامها و سازمانهاي آموزشي را نسبت به نتايج تلاشها و اقداماتشان مسئول و پاسخگو نگهدارد.4-تشخيص يا شناسايي ضعفها و مسائل و مشكلات اساسي سازمان يا نظام :در برخي موارد با وجود تلاشهاي گسترده ، بسياري از اقدامات عقيم مي ماند و نظام ياسازمان در تحقق رسالت حقيقي خود با شكست مواجه مي شود. براساس نتايج حاصل از نيازسنجي ، مديران و برنامه ريزان مي توانند حوزه ها و قلمروهاي بحراني را شناسايي و تصميمات مقتضي را درخصوص نحوه رفع يا برخورد با آنها اخذ كنند.5-رشد و توسعه سازمان و کارکنان:امروزه توسعه سازماني و رشد و پرورش مستمر كاركنان يكي از مسائل اساسي فرايند مديريت آموزشي است. تحقق چنين امري تنها از طريق طراحي و به كارگيري نظام مستمر نيازسنجي در ابعاد آموزشي امكانپذير است.‌6- استفاده بهینه از منابع و امکانات: در تمامي نظامهاي آموزشي ، در مقابل خواسته ها و نيازهاي متعدد و متنوع ، امكانات و منابع انساني ، مالي و مادي محدودي وجود دارد و گذشته از اين ، زمان لازم براي تحقق تمامي نيازها وجود ندارد. بنابراين مي‌توان گفت نيازسنجي حداكثر استفاده از منابع موجود در جهت تحقق هدفهاي مهم و با ارزش را امكانپذير مي سازد

اسلاید 19: نيازسنجي آموزشيموارد زیر در تجزیه و تحلیل سازمان و کشف نیازهای آموزشی کارکنان مورد نظر است :1- اهداف سازمان (هدف اصلی تشکیل سازمان و اهداف فرعی آن)2- نمودار سازمانی (ساختار تشکیلاتی)3- منابع انسانی  پیش بینی شده در ساختار سازمانی   4- منابع انسانی موجود5- وظایف و مسئولیت های بخش های مختلف سازمان6- سرعت گردش کار7- روابط بین کارکنان سازمان8- روحیه افراد9- میزان دلبستگی و علاقه کارکنان به کار10-  میزان حقوق و مزایا و امتیازات شغلی11- محیط انجام کار از نظر فضا و جا و مکان12- میزان تحصیلات کارکنان مشاغل موجود13- انواع مشاغل سازمان14- میزان شکایات در واحدهای مختلف

اسلاید 20: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي1-2-4- كليات نيازسنجي : - تعيين فاصله بين شايستگي موجود و شايستگي مورد انتظار - تعيين آموزش موردنياز براي كاركناني كه شايستگي موجود آن‌هاباشايستگي موردنياز براي كارهاي آن‌ها مطابقت ندارد. - تعيين نيازهاي آموزشي كاركنان - مستند سازي نيازهاي آموزشي

اسلاید 21: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي2-2-4- تعيين نيازهاي سازمان : - خط و مشي كيفيت سازمان- خط و مشي آموزشي- الزامات مديريت كيفيت- مديريت منابع- طراحي فرايند

اسلاید 22: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي3-2-4- تعيين ، تجزيه و تحليل الزامات مربوط به شايستگي : - تغييرات سازماني يا فناوري كه بر فرايندهاي كاري اثر مي گذارد - سوابق حاصل از فرايندهاي آموزش - ارزيابي از شايستگي كاركنان براي انجام كارهاي خاص- گردش پرسنلي در مورد كاركنان موقتي- صدور گواهينامه- درخواست هاي دريافتي از كاركنان براي دستيابي به اهداف سازماني

اسلاید 23: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي3-2-4- تعيين ، تجزيه و تحليل الزامات مربوط به شايستگي : - نتايج بازنگري هاي فرايند و اقدامات اصلاحي مربوط به عدم انطباقها- قوانين ، مقررات و دستورالعمل هايي كه بر فعاليت هاي سازمان اثر دارند . - تحقيق در بازار براي پيش بيني يا خواسته هاي جديد مشتري

اسلاید 24: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي4-2-4- بازنگري شايستگي : - انجام مصاحبه يا تكميل پرسشنامه توسط كاركنان و مديران .- مشاهدات - بحث گروهي- اطلاعات ارائه شده توسط متخصصين

اسلاید 25: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي5-2-4- تعيين فاصله هاي مربوط به شايستگي : - مقايسه شايستگي هاي موجود با شايستگي هاي مورد انتظار و ثبت آنها

اسلاید 26: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي6-2-4- شناسايي راه حل هاي رفع اختلاف مربوط به شايستگي : - از طريق آموزش اختلاف كاهش يابد- از طريق طراحي مجدد فرايندها- از طريق استخدام كاركنان جديد- از طريق گردش شغلي

اسلاید 27: 2-4-گام هاي نيازسنجي آموزشي7-2-4- تعيين مشخصه هاي نيازهاي آموزشي : - تعيين نيازهاي آموزشي مشاغل- مستند نمودن نيازهاي آموزشي- تحت كنترل داشتن مستندات

اسلاید 28: انواع فنون متداول در نيازسنجي آموزشي به شرح زير است:روش دلفي (Delphi Technique)روش فيش باون(Fishbone Technique)روش تل استار (Telstar Technique)روش بارش مغزي يا طوفان ذهني (Brain Storming)روش پيمايش (Survey Technique)

اسلاید 29: 3-4- طراحي و برنامه ريزي آموزشي1-3-4- كليات برنامه ريزي آموزشي : - طراحي و برنامه ريزي براي فاصله هاي مربوط به شايستگي- تعيين معيارهاي ارزشيابي نتايج آموزش و نظارت

اسلاید 30: 3-4- طراحي و برنامه ريزي آموزشيبرنامه ریزی آموزشی برنامه ریزی آموزشی به عنوان زیر بنای ایجاد تحولات علمی و تکنولوژی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. البته برنامه ریزی آموزشی از زندگی فردی و شخصی انسان شروع به زندگی اجتماعی و کاری او تسری پیدا می کند. در برنامه ریزی های آموزشی باید به جمیع جهات و کلیه ابعاد مذکور توجه شود. بنظر می رسد که علت عدم موفقیت بسیاری از برنامه های آموزشی و بهسازی منابع انسانی را می توان در عملیات آموزش بدون برنامه ریزی شده و بدون تفکر و تعمق کافی جستجو نمود. درصورتی که برنامه ریزی های صحیح آموزشی نه تنها آسیب پذیری مدیران ، مسئولان ، کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی را تقلیل خواهد داد ، بلکه نیل به اهداف کارکنان و سازمان را هم تضمین خواهد نمود و کار را برای مدیران ساده تر خواهد کرد.

اسلاید 31: 3-4- طراحي و برنامه ريزي آموزشي2-3-4- تعيين محدوديت ها : - محدوديت هاي مربوط به قوانين و مقررات- الزامات مربوط به خط مشي ( بالاخص محدوديت هاي منابع انساني)- ملاحظات مالي- الزامات مربوط به زمان بندي آموزش- محدوديت در دسترسي به افراد توانمند

اسلاید 32: 3-4- طراحي و برنامه ريزي آموزشي3-3-4- روش هاي آموزش و معيارهاي انتخاب : - دوره ها و كارگاه هاي داخل يا خارج از سازمان- كارآموزي ها- تربيت و مشاوره در حين كار- خودآموزي- آموزش از راه دور

اسلاید 33: 3-4- طراحي و برنامه ريزي آموزشي4-3-4- مشخصه هاي برنامه آموزشي : - تعيين سرفصل هاي دوره آموزشي- تعيين اهداف دوره- شرايط شركت كنندگان در دوره- روش آموزش- زمان بندي دوره- مشخصات ارائه دهنده- الزامات مالي- روش ارزشيابي

اسلاید 34: 3-4- طراحي و برنامه ريزي آموزشي5-3-4- انتخاب پيمانكار آموزشي : - ارزيابي مدرسين دوره ها- ارزيابي مراكز آموزشي خارج از سازمان

اسلاید 35: 4-4- اجراي آموزش1-4-4- كليات : - پشتيباني از آموزش دهنده و آموزش گيرنده- نظارت بر كيفيت آموزش ارائه شده

اسلاید 36: 4-4- اجراي آموزش2-4-4- پشتيباني آموزش : الف - پشتيباني قبل از آموزش - توجيه پيمانكار آموزشي از طريق ارائه اطلاعات مناسب - توجيه آموزش گيرنده در مورد ماهيت آموزش - ايجاد ارتباط بين آموزش گيرنده و مدرس

اسلاید 37: 4-4- اجراي آموزش2-4-4- پشتيباني آموزش : ب - پشتيباني در حين آموزش - فراهم كردن فضا ،ابزار، تجهيزات و مستندات - فراهم كردن فرصت مناسب براي فراگير در بكارگيري شايستگي هاي كسب شده - ارائه بازخورد به مدرس و فراگيران درباره عملكرد

اسلاید 38: 4-4- اجراي آموزش2-4-4- پشتيباني آموزش : ج - پشتيباني بعد از آموزش- دريافت اطلاعات بازخوردي از آموزش گيرنده- دريافت اطلاعات بازخوردي از مدرس - ارائه اطلاعات بازخوردي به مديران و كاركنان درگير

اسلاید 39: 5-4- ارزشيابي آموزش1-5-4- كليات : - آيا آموزش اثربخش بوده ؟(اهداف سازمان و آموزش تامين شده است ؟) 1-گرفتن بازخورد از آموزش گیرنده و آموزش دهنده 2-گرفتن بازخورد ازمدیران و سرپرستان 3-جمع بندی نتایج برنامه 4-بررسی عملکردآموزش گیرندگان در بلند مدت 5-تهیه گزارشات ارزشیابی 6-نظارت و ارتقای فرآیند آموزش

اسلاید 40: 41انواع شیوه های نظارتی 1-رایزنی 2- مشاهده و جمع آوری اطلاعات 3-تایید فرآیندآموزش5-4- ارزشيابي آموزشنظارت مستلزم بررسی كامل فرآیند آموزش در هر یك از چهار مرحله است

اسلاید 41: 42ارزشیابی نتایج آموزش:5-4- ارزشيابي آموزشﺟﻬﺖ ﺣﺼﻮل اﻃﻤﻴﻨﺎن از اﻳﻨﻜﻪ آﻣﻮزﺷﻬﺎي ﺑﺮﮔﺰارﺷﺪه در ﺟﻬﺖ اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه ﺑﻮده و دوره ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲاﺟﺮا ﺷﺪه از اﺛﺮﺑﺨﺸـﻲ ﻣﻄﻠﻮب در ﺟﻬﺖ رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ارزﺷﻴﺎﺑﻲ آﻣﻮزﺷﻲ اﺳﺖ .

اسلاید 42: 43انواع ارزشیابی:1- ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﺑﺼﻮرت ﻛﻮﺗـﺎه ﻣـﺪت (ارزشیابی روﺷﻬﺎي آﻣﻮزش,ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ,ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﻛﺴﺐ ﺷﺪه و....) 2- ارزشیابی بصورت ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت ( ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺷﻐﻠﻲ آﻣﻮزش ﮔﻴﺮﻧـﺪه و ﺑﻬﺒـﻮد ﺑﻬـﺮه وري ) اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮد 5-4- ارزشيابي آموزش

اسلاید 43: 44 ﺑﺮاي اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺨﺸﻴﺪن ﺑﻪ ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ و اﻃﻤﻴﻨﺎن از اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﻮدن آن ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺮاﺣـﻞ قبل ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺎرت و ﺑﻬﺒـﻮد ﻗـﺮار ﻣـﻲ ﮔﻴـﺮد . در ﺻﻮرﺗﻴﻜﻪ ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﻣﻮزش اﺛﺮﺑﺨﺶ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻳﻜﻲ از اﻋﻤﺎل زﻳﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد : اﻧﺠﺎم اﻗﺪام اﺻﻼﺣﻲ , ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻧﻈﺮ در روش اﺟﺮاﻳﻲ آموزش ,ابداع یک روش وراه حل غیر آموزشیاعتبار بخشی به فرایند آموزش

اسلاید 44: شاخص هاي اثربخشي آموزشي1- افزايش ميزان سود2- بهبود توليد3- كاهش دوباره كاري4- كاهش ضايعات5- كاهش خرابي دستگاهها6- كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات

اسلاید 45: شاخص هاي اثربخشي آموزشي7- افزايش درصد زمان فعاليت8- كاهش هزينه هاي عمليات9- كاهش مشكلات عملكرد پرسنلي10- افزايش فروش11- افزايش سهم بازار12- كاهش زمان فرايند

اسلاید 46: شاخص هاي اثربخشي آموزشي13- كاهش نارضايتي مشتري14- كاهش تغييرات پرسنلي15- كاهش غيبت16- كاهش مشكلات انضباطي17- بهبود عملكرد كاركنان

اسلاید 47: گردآوری داده ها وتهیه گزارش درنهایت اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﻬﻴﻪ ﮔﺰارﺷـﺎت ﻣﺮﺑﻮﻃـﻪ ﺑـﺮاي ﺛﺒـﺖ در ﺳـﻮاﺑﻖ آﻣﻮزﺷـﻲ ﺟﻬـﺖ راﻫﻨﻤـﺎﻳﻲ در اﺧـﺬ تصمیمات آﺗﻲ ﻣﻲ ﮔﺮدد ،که شامل موارد زیر می شود. 1- ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫﺎي ﻧﻴﺎزﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲ 2-ﻣﻌﻴﺎرهاي ارزﺷﻴﺎﺑﻲ و ﺷﺮﺣﻲ از ﻣﻨـﺎﺑﻊ 3-روﺷـﻬﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ زﻣﺎﻧﺒﻨـﺪي ارزﺷـﻴﺎﺑﻲ 4- ﺗﺤﻠﻴـﻞ داده ﻫـﺎي ﮔﺮدآوري ﺷﺪه 5- ﺑﺎزﻧﮕﺮي ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﻲ 6- ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد 48

اسلاید 48: اسناد مورد نياز در مميزي1- خط مشي كيفيت سازمان و آموزش : - توسط مدير ارشد سازمان تعريف مي شود - اهداف و وظايف سازمان را بايد مشخص نمايد - توجه به رضايت مشتريان مد نظر قرار گيرد - مدون باشد ، اجراء گردد و نگهداري شود - در دسترس گروه هاي ذينفع قرار گيرد- مورد بازنگري ادواري قرار گيرد - به توسعه و بهسازي نيروي انساني توجه نمايد - تعهد مديريت ارشد مبني بر بهبود مداوم را شامل شود - تعيين نماينده كيفيت

اسلاید 49: اسناد مورد نياز در مميزي2- مسئوليت و اختيارات : - شرايط احراز مشاغل ( مسئوليت ، توانايي ، تحصيلات ) - شرح وظيفه شغلي - وظايف ، مسئوليت ها و اختيارات كاركنان آموزش مشخص شود

اسلاید 50: اسناد مورد نياز در مميزي3- الزامات قانوني : - مستند بودن دستورالعمل ها ، ضوابط و مقررات سازمان - اعمال ضوابط در دستورالعمل هاي اجرايي - به روز نگهداري اطلاعات ضوابط سازماني - ابلاغ ضوابط سازماني به كاركنان ذينفع

اسلاید 51: اسناد مورد نياز در مميزي4- بهبود مستمر فعاليت ها : - تعيين اهداف كيفيتي - رسيدگي و تحقيق در خصوص عدم انطباق ها - شروع و تكميل اقدامات پيشگيرانه و اصلاحي - تائيد موثر بودن اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه - بازنگري نتايج مميزي قبل و رفع عدم انطباق ها

اسلاید 52: اسناد مورد نياز در مميزي5- مدارك آموزشي : - استاندارد مهارت و آموزشي مشاغل - تقويم آموزشي - پرونده هاي آموزشي كاركنان - نتايج ارزشيابي و اثربخشي آموزش - چك ليست هاي كنترلي - تحليل اجرايي فرايندهاي آموزشي

اسلاید 53: اسناد مورد نياز در مميزي6- دستورالعمل هاي كاري : - ساختار واحد آموزش بر اساس استاندارد طراحي شود - تشريح عناصر اصلي سيستم مديريت و روابط متقابل آنها - فرايند انجام كارها مدون گردد - رجوع دادن فرايندها به مستندات - شاخص هاي آموزشي براي هر فرايند تعريف شود- بازنگري مدارك بصورت ادواري انجام گيرد

اسلاید 54: اسناد مورد نياز در مميزي6- دستورالعمل هاي كاري : ( هرم مستندات ) - خط مشي - نظامنامه كيفيت - روش هاي اجرايي - دستورالعمل ها - فرم ها ، چك ليست ها و ....

اسلاید 55: اسناد مورد نياز در مميزي 7- پايش و اندازه گيري : - قصد اصلي از پايش، حصول اطمينان از اين امر است كه فرآيند آموزش همان گونه كه لازم است مديريت شده و به اجرا در مي‌آيد - دروندادهاي پايش ممكن است تمامي سوابق مربوط به كليه مراحل فرآيند آموزش را شامل گردد.

اسلاید 56: اسناد مورد نياز در مميزي 7- پايش و اندازه گيري : - اندازه گيري كمي و كيفي فعاليت هاي آموزشي متناسب با نيازهاي سازمان - ثبت داده ها و نتايج حاصل از پايش و اندازه گيري به شكل مناسب انجام گردد تا آناليز اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه متعاقب آنرا ميسر نمايد

اسلاید 57: اسناد مورد نياز در مميزي8- منابع : - منابع انساني مورد نياز آموزش تامين گردد - منابع مالي لازم براي آموزش در نظر گرفته شود - منابع مادي ( فضا و امكانات ) براي آموزش مهيا گردد

اسلاید 58: اسناد مورد نياز در مميزي9- ارزيابي تامين كنندگان : - ارزيابي مدرسين دوره هاي آموزشي - ارزيابي مراكز آموزشي خارج از سازمان - ارزيابي ساير تامين كنندگان

اسلاید 59: اسناد مورد نياز در مميزي10- گزارش عملكرد آموزشي : - گزارش عملكرد فعاليت هاي آموزشي - خلاصه گزارش عملكرد - تعيين نقاط ضعف و قوت برنامه ها - تعيين برنامه هاي سال آينده (آموزشي و كيفيتي ) - ارائه ريز گزارش عملكرد به تفكيك فرايندها - گزارش عملكرد بودجه آموزشي - تحليل گزارش عملكرد

اسلاید 60: اسناد مورد نياز در مميزي11- تعمير و نگهداري تجهيزات : - بازديد دوره اي از تجهيزات - ثبت سوابق

اسلاید 61: اسناد مورد نياز در مميزي12- سيستم كدينگ : - كدگذاري اسناد و مدارك

اسلاید 62: با سپاس از توجه شما

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان