آنالیز شکاف – Gap Analysis
اسلاید 1: آنالیز شکافGap AnalysisMGTools.ir
اسلاید 2: عنوانآنالیز شکافنوعابزارمراحل استفادهطراحیموضوعتغییرات و سازمانسطحفردیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: شالوده اصلی برنامهریزی استراتژیک، شناسایی وضعیت موجود، بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان از یکسو و به تصویر کشیدن آینده مطلوب در قالب تدوین چشمانداز و مقاصد استراتژیک از سوی دیگر و در نهایت پیدا کردن راهی برای رسیدن به این آینده مطلوب است که در اصطلاح به آن استراتژی گفته میشود. امروزه برای تدوین استراتژی از ابزارهای گوناگونی استفاده میشود که از معروفترین آنها میتوان به ماتریس SWOT، تدوین و تحلیل سوالات بحرانی، ماتریسهای ارزیابی داخلی و خارجی اشاره کرد. یکی از بهترین و ایدهآلترین ابزارهای موجود برای برنامهریزی استراتژیک روش تحلیل شکاف GAP ANALYSIS) ) است. در این روش هدف، شناسایی و تحلیل شکاف بین وضعیت موجود سازمان و وضعیت مطلوب آن در حوزه مربوطه و نیز یافتن راهکارهای نو و مناسب برای پوشش این شکاف است. در تعریفی دیگر تحلیل شکاف «تعیین فاصله بین مکانی که هماکنون قرار داریم و مکانی که در نظر داریم به آنجا برسیم و شناسایی روش طی این فاصله» عنوان میشود. نکته قابلتامل و شاید بزرگترین مزیت این ابزار این است که در همه حوزههای سازمانی و نیز در همه سطوح سازمانی این ابزار مورد استفاده است، به عبارت دیگر از زیرساختهای سازمان گرفته تا خردترین برنامههای عملیاتی، میتوان بهصورت کاملا نظاممند شکافها را شناسایی کرد و برای پوشش آنها برنامهریزی مقتضی را انجام داد. ابزار آناليز شكافت يك روش ايده آل براي تعيين منابع و فعاليت هاي لازم براي پركردن شكاف عملكردي مي باشد. اين شكاف در نتيجه مقايسه وضعيت فعلي و وضعيت مطلوب يا آينده با الگوبرداري ، تحقيق بازار يا ساير نتايج مقايسات داده ها به دست مي آيد. سه چیز در استفاده از ابزار تحلیل شکاف بسیار کلیدی است: 1. توانایی شناسایی نقاط ضعف و قوت در قالب شکاف و اندازهگیری و امتیازدهی به آنها. 2. توانایی در تعیین هدفهایی که سازمان را به آینده مطلوب تعیین شده نزدیک کند. 3. دقت و ظرافت در اولویتبندی پوشش شکافها بر اساس اهداف تعیین شده و تخصیص منابع اثربخش. مورد سوم شاید ازکلیدیترین موارد در اجرای اثربخش این ابزار استراتژیک باشد. اکثر سازمانهای ایرانی در اولویتبندی پروژههای بهبود و شکافهای استراتژیک خود در حوزههای مختلف بازاریابی، منابع انسانی، مالی و حتی تحقیق و توسعه دارای چالشهای اساسی هستند و بعضا نمیدانند که سرمایه و منابع سازمان را چگونه تقسیم کنند که بهترین اثربخشی را داشته باشند، اگر منابع سازمان بر اساس اولویتبندی استراتژیک صورت گرفته و طبق اولویتبندی شکافهای موجود منطبق بر مقاصد استراتژیک در سازمان صورت گیرد، بسیاری از این چالشها مرتفع خواهد شد، در این صورت سازمان منابع خود را صرف پوشش شکافهایی میکند که به اهداف استراتژیک سازمان متصل است و با پوشش شکاف، اهداف نیز بیشتر محقق میشوند و این یعنی بهترین حالت اثربخشی در تخصیص منابع است، اما گاهی پیش میآید که سازمانها در تعیین مقاصد استراتژیک خود اشتباهات فاحشی انجام میدهند و بعضا اهداف بهصورت مناسبی تعیین نمیشوند و در مراحل اجرای روش تحلیل شکاف، سازمان را دچار مشکلات زیادی میکند، پس برای مقابله با این ریسک، قبل از شناسایی و تحلیل شکافهای استراتژیک باید یک ممیزی بر اهداف کلان و استراتژیهای تدوین شده انجام گیرد و از مناسب چیده شدن این اهداف اطمینان حاصل شود. این ممیزی را در علم استراتژیک باعنوان تطابق استراتژی مطرح میکنند و مفهوم آن، تطبیق دادن استراتژیها با شرایط و مقتضیات محیطی کنونی سازمان است، به گونهای که استراتژی دقیقا با شرایط محیطی که سازمان در آن قرار دارد هماهنگ شود.
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطچکلیست checklistماتریس مقایسه ای Comparison Matrixچرخه دمینگ Deming PDSA Cycleمدل بهبود تطبیقی Benchmarkingمزایاساده و قابل اجرا ،امکان ارزیابی در چند بعدکاربردهابراي مشخص شدن شكاف هاي مقايسه بر اساس مبنا benchmarking) )براي مشخص كردن داده هاي ورودي براي تغيير سازمانيبراي تسهيل جمع آوري داده ها براي فرآيند برنامه ريزي براي مشخص كردن احتياجات براي رسيدن به اهداف آيندهمعایبنیاز به آموزش قبل از استفاده از تکنیک
اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.