کسب و کار اقتصاد و مالی

الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در اصناف و بازاریان

kar_goroohe_eghtesade_moghavemati_asnaf_ba_bazarian

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در اصناف و بازاریان”

الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در اصناف و بازاریان

اسلاید 1: کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازاریان

اسلاید 2: امام جواد (علیه­السلام) فرمودند:«سه چیز است که هرکس آنها را مراعات کند هرگز پشیمان نگردد؛ اجتناب از عجله و شتاب، مشورت کردن، توکل بر خدا در هنگام تصمیم­گیری.»

اسلاید 3: «مردانی که هیچ خرید و فروشی آنها را از یاد خدا غافل نمی­کند.»(سوره نور،37)

اسلاید 4: مقدمه:اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی ماست. اقتصاد مقاومتی تحرک اقتصاد با روحیه­ی جهادگونه در مقابل دشمن است و بالاخره اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم­سازی و محکم­سازی پایه­های اقتصادی که باید درون­زا، برون­گرا، مردم بنیاد و عدالت محور باشد.اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و اعتماد به محصولات و کالاهای داخلی. موتور محرک اقتصاد مقاومتی «مدیریت جهادی و عزم ملّی» است.رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر تنگناهای اقتصادی، ایده اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند و سیاست­های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و الزامات ده­­گانه زیر را در روز اول فروردین 95 بیان نمودند:

اسلاید 5: الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

اسلاید 6: الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتیشناسایی و تمرکز بر فعالیت­ها و زنجیره­های اقتصادی مزیت­دار کشور و تدوین نقشه راه.حمایت از تولید داخلی.توجه به حمایت از تولید ملّی و توانمندی داخلی در مبحث واردات.مدیریت منابع مالی و پولی توسط سیستم بانکی در راستای حمایت از تولید و رونق صادرات.دانش بنیان شدن بخش­های مهم اقتصاد داخلی و توجه به نوآوری­های اقتصاد ملّی.بهره­برداری از سرمایه­های خدادادی و ملّی با بهره­وری مناسب و اثربخش.انتقال فناوری ملّی در تجارت خارجی.مبارزه با فساد مالی، اداری و ویژه خواری و قاچاق کالا و ارز.افزایش بهر­وری از انرژی با اصلاح الگوی مصرف.نگاه ویژه و تقویت صنایع متوسط و کوچک.

اسلاید 7: شورای همفکری اصناف و بازاریان به دبیری سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در راستای تحقق سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) و پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی با در نظرگرفتن الزامات ده­گانه در خصوص اقتصاد مقاومتی، با تشکیل جلسات متعدد کارگروه اقتصاد مقاومتی با حضور صاحب­نظران و کارشناسان امر در حوزه­های مختلف اصناف و بازار و با توجه به تحلیل و بررسی برآوردها، تحلیل شرایط موجود، تبیین مواضع، تعیین اولویت­ها، سیزده عنوان برنامه را به شرح زیر ارائه می­نماید:

اسلاید 8: مقام معظم رهبری (حفظه الله): «اگر بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله­ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه اینها در مجموعه­ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده می­شود.»

اسلاید 9: مصوبات 13 گانه کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازارایان کشور

اسلاید 10: مصوبات 13 گانه کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازارایان کشورتشکیل کارگروه­های اقتصاد مقاومتیبند1: کارگروه اقتصاد مقاومتی با ترکیب اتاق اصناف، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، اساتید حوزه، دانشگاه، تجار و بازرگانان و ... در همه شهرستان ها تشکیل می شود.بند2: این کارگروه با ترکیب فوق الذکر به تعداد 15 الی 20 نفر تشکیل می­گردد. رئیس آن از میان معتمدین اصناف و بازار و دبیری آن به عهده بسیج اصناف می­باشد.بند3: جلسات به صورت منظم و در صورت نیاز هفته­ای یا حداقل دو هفته یکبار برگزار شده و مستندات و مصوبات آن به مرکز ارسال می­گردد.بند4: وظیفه این کارگروه، سیاست­گذاری، برنامه­ریزی، ارائه راهکار و تعامل با کارگروه مشابه در استان و کشور بوده و خط مشی­ها و توصیه­های کارگروه مرکز را مدنظر قرار می­دهد.بند5: در جلسات به مسائل مهم بومی در امر تولید و توزیع پرداخته می­شود و راهکارهای اصلاحی و عملیاتی ارائه گردیده و اجرایی خواهد شد.بند6: وظیفه کارگروه استان که توسط سازمان بسیج اصناف استان تشکیل می­شود، علاوه بر سیاست­گذاری، بررسی صورتجلسات کارگروه­های شهرستانی و کمک جهت تحقق مصوبات با استفاده از ظرفیت استان و کشور می­باشد.1

اسلاید 11: مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی): «برخی از فروشگاه­ها مقیّد شده­اند که غیر تولید داخلی را نفروشند، تابلو هم زده­اند که در این فروشگاه فقط تولید داخل فروش می­رود. بارک­الله آفرین بر این انسان با غیرت، به این انسان مصلح.»

اسلاید 12: فرهنگ­سازی و تبلیغاتبند1: فرهنگ­سازی و فضاسازی مناسب تبلیغی در راستای اقتصاد مقاومتی در بازارها، پاساژها و مجتمع­های تجاری، مغازه­ها و صنوف مختلف با استفاده از ظرفیت­های هنری، علمی و فرهنگی.بند2: تهیه محصولات فرهنگی و هنری مناسب اعم از پوستر، سی­دی، کاریکاتور در راستای تبیین اهمیت مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملّی با بهره­گیری از بیانات بزرگان و شعارهای تاثیرگذار «ایرانی، ایرانی بخر».بند3: تهیه کلیپ، تیزر تبلیغاتی و تعامل با مدیران بازارها و پاساژها و مجتمع­های تجاری برای پخش در راستای حمایت از محصولات و کالاهای ایرانی.بند4: اتحادیه ها، اتاق های اصناف، بسیج اصناف، در تدارک پذیرایی و خرید امکانات و ملزومات، حتی المقدور از کالا و محصولات خارجی استفاده نکنند. (مانند نسکافه خارجی، موز،...)2

اسلاید 13: آموزشبند1: ارائه آموزش­های لازم در خصوص اقتصاد مقاومتی بویژه ضرورت مصرف کالای داخلی، مبارزه با قاچاق، اصلاح الگوی مصرف در قالب دوره­های آموزشی فقه بازار، حلقات صالحین، سخنرانی­های مذهبی، نشست های صنفی و ...بند2: استفاده از ظرفیت ائمه جماعات مساجد بازار، اساتید دانشگاه، رؤسای اتحادیه­ها، معتمدین بازار و نخبگان در راستای اهمیت اقتصاد مقاومتی و الزامات آن.بند3: ارائه آموزش­ها و مهارت­های مناسب به تولیدی­های صنفی جهت تولید کالا و محصولات با کیفیت.بند4: نشستی توسط کارگروه با حضور صاحبان تولیدی و مسئولین جهت گفتگو و تبادل نظر برگزار می­گردد.3

اسلاید 14: استفاده از ظرفیت رسانه­هابند1: استفاده از ظرفیت رسانه ملّی و محلی (صداوسیما)، مطبوعات و مجلات و وسایل ارتباط جمعی بویژه شبکه­های اجتماعی و فضای مجازی جهت فرهنگ­سازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی.بند2: تهیه برنامه­های مستند، فیلم کوتاه، تئاتر و ... با همکاری رسانه ملّی و محلی و پخش از صدا و سیما و تهیه گزارش خبری و برگزاری میزگرد در برنامه­های صداوسیما با حضور تولیدی­ها و فعالان صنف و ...بند3: ارائه محصولات فرهنگی هنری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی.بند4: معرفی واحد­های تولیدی و توزیعی نمونه به رسانه­ها جهت ارائه الگوی موفق.4

اسلاید 15: مقام معظم رهبری (حفظه­الله):«گفته می­شود که اگر ما بتوانیم بهر­ه­وری انرژی را ارتقاء بدهیم، بالا ببریم و صرفه جویی کنیم، صد میلیارد دلار صرفه­جویی خواهد شد. این را جدّی بگیرید...»

اسلاید 16: اصلاح الگوی مصرفبند1: اصلاح الگوی مصرف و مدیریت انرژی بویژه برق در واحدهای صنفی با همکاری توانیر با اجرای دقیق مفاد تفاهم­نامه فی­ما­بین بسیج اصناف و بازاریان و توانیر (بپیوست)بند2: بسیج اصناف شهرستان­ها با اشراف بسیج استان و همکاری اتاق­های اصناف و اتحادیه­ها نسبت به اجرای مفاد تفاهم­نامه توانیر اقدام کنند.بند3: مسئول بسیج اصناف استان با همکاری توانیر نسبت به مشخص نمودن مصرف برق در واحدهای صنفی در سال 1394 به تفکیک شهرستان­ها اقدام نموده و ضمن اطلاع­رسانی به بسیج اصناف شهرستان و اتاق­های اصناف، نسبت به کاهش مصرف برق در پایان سال 1395، چشم­اندازی را تعریف می­کند.بند4: یکی از ملاک­های ارزیابی بسیج اصناف شهرستان­ها و استان و اتاق­های اصناف و اتحادیه­ها در پایان سال 1395 میزان کاهش مصرف برق در واحدهای صنفی خواهد بود و افراد موفق مورد تشویق قرار خواهند گرفت.بند5: در سایر انرژی­ها نیز تلاش خواهد شد که مصرف بهینه گردد.5

اسلاید 17: بسمه تعالی«تفاهم نامه»در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) در خصوص اقتصاد مقاومتی و مزّین نمودن سال جاری به نام (اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) و همچنین جلسات برگزار شده و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات مذکور و به منظور ارتقاء بهره وری استفاده از انرژی الکتریکی، موافقت گردید، بسیج شرکت توانیر و بسیج اصناف و بازاریان کشور اقدامات ذیل را جهت اجرایی نمودن مدیریت مصرف انرژی الکتریکی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سطح اصناف و بازاریان کشور بعمل آورند.تشکیل جلسات هماهنگی در سطح ملّی جهت تدوین نقشه راه و برنامه ریزی بلند مدت در راستای استمرار اقدامات اجرایی با حضور کارشناسان دو مجموعه.ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز طرفین بخصوص در ارتباط با میزان مصرف برق توسط واحدهای صنفی بر تفکیک استان و شهرستان جهت هدف گزاری و تدوین نقشه راه.انجام اقدامات اجرایی در اصناف مختلف جهت کاهش مصرف برق.ایجاد بستر مناسب جهت آگاه سازی اصناف و بازاریان در راستای مدیریت مصرف، بهینه سازی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر توسط بسیج اصناف در سراسر کشور.حضور کارشناسان و متخصصین شرکت توانیر و شرکت های زیر مجموعه جهت آموزش ارائه راهکار و ایجاد حساسیت به منظور اجرای اقدامات اجرایی (توسط بسیج شرکت توانیر) در سراسر کشور.آموزش اصناف و بازاریان معرفی شده از سوی بسیج اصناف و بازاریان کشور در راستای ممیزی انرژی اصناف و ارائه راهکار و راهنمایی به منظور استفاده از انرژی های تجدیدپذیر.برگزاری همایش، نشست و کارگروه های تخصصی مشترک در تهران و شهرستان ها با محوریت اقدامات فوق الذکر توسط شرکت توانیر.بررسی نتایج اقدامات اجرایی توسط شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق بر اساس قبوض صادره به تفکیک شهرستان ها.ارائه گزارش عملکرد از اقدامات انجام شده به صورت مشترک و به صورت دوره ای به منظور ارائه به مسئولین مربوطه.بسج اصناف و بازرایان کشور بسیج شرکت توانیر

اسلاید 18: شناسایی ظرفیت­ها و نیازمندی­هابند1: ظرفیت و نیازمندی­های شهرستان­ها و استان­ها به تفکیک، در خصوص محصولات با کیفیت داخلی و بومی و کالای تولیدی صنفی و کالاهای مصرفی توسط کارگروه­ها و با همکاری سایر بخش­ها، شناسایی شده و جمع­بندی آن به همراه نیازهای آن شهرستان به محصولات و کالاهای دیگر مناطق به کارگروه مرکز ارسال می­شود. بند2: کارگروه اقتصاد مقاومتی مرکز نسبت به جمع­بندی اطلاعات مربوط به ظرفیت­ها و نیازمندی­ها اقدام می­کند.6

اسلاید 19: مقام معظم رهبری (مدظلّه­العالی):« الان چند هزار کارگاه و کارخانه متوسط و کوچک در کشور هست. اگر چنان چه این آماری که به من داده­اند و به بنده گفتند که %60 از اینها الان دچار بیکاری و تعطیلی هستند درست باشد؛ این خسارت است.»

اسلاید 20: شناسایی واحدهای تولیدی صنفیبند1: شناسایی میدانی واحدهای تولیدی تعطیل، نیمه تعطیل، نیمه فعال و فعال صنفی پروانه دار به همراه علت­یابی آن.بند2: با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه­های تولیدی پایش واحدهای تولیدی فوق­الذکر توسط کارگروه صورت پذیرفته، علّت وضعیت موجود و راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب این واحدها احصاء می­گردد.بند3: نماینده اتحادیه مربوطه، نماینده بسیج اصناف و نماینده کارگروه در واحد تولیدی حتماً حضور یافته و ضمن تکمیل فرم پیوستی با مشکل واحد صنفی از نزدیک آشنا می­شوند.7

اسلاید 21: شناسایی واحدهای تولیدی صنفیبند4: اطلاعات و آمار اخذ شده به کارگروه شهرستان ارائه شده و بلافاصله به کارگروه استان و مرکز ارسال می­گردد. در هر سه مرحله از شناسایی واحدها آمار و اطلاعات در کارگروه شهرستان بررسی شده و در خصوص آن تصمیم­گیری می­شود. مثلاً در مرحله اول 5 واحد شناسایی شده تعیین تکلیف می­شوند و کارگروه منتظر جمع­آوری آمار همه کارگروه­ها نمی­ماند بلکه در مراحل بعدی کار را دنبال می­کند. البته در هر مرحله آمار به استان و مرکز استان ارسال می­شود.بند5: واحدهای اولویت­دار و مزیت­دار که قابل احیاء و حمایت هستند مشخص می­گردد.بند6: در کارگروه نسبت به رفع موانع تولید و برگشت واحدهای تولیدی به چرخه­ی تولید تصمیم­گیری می­شود.7

اسلاید 22: شناسایی واحدهای تولیدی صنفیبند7: تولیدهای موفق بعنوان الگو به سایر تولیدی­ها معرفی می­شوند و تبادل تجربه صورت می­پذیرد.7

اسلاید 23: زافتتاح حساب اقتصاد مقاومتیبند1: افتتاح حساب اقتصاد مقاومتی توسط کارگروه شهرستان در یکی از بانک­ها یا صندوق­های قرض­الحسنه در راستای حمایت از تولید داخلی.بند2: صاحبان امضاء به تشخیص کارگروه رئیس اتاق اصناف، معتمد اصناف و بازار و بسیج اصناف خواهند بود.بند3: خیّرین و علاقه­مندان بویژه اصناف و بازاریان نسبت به واریز وجه به این حساب تشویق و ترغیب می­شوند.بند4: اتحادیه­های صنفی نسبت به واریز وجه به این حساب با موافقت هیات مدیره اتحادیه اقدام می­نمایند.8

اسلاید 24: افتتاح حساب اقتصاد مقاومتیبند5: از تسهیلات سایر بانک­ها، صندوق­ها و منابع دولت و ... نیز استفاده می­شود.بند6: نحوه حمایت از تولید در قالب پرداخت تسهیلات و سایر موارد در دستورالعمل جداگانه­ای ارائه خواهد شد. البته این تسهیلات بدون بهره و با حداقل کارمزد و در چارچوب ضوابط شرعی می باشد.8

اسلاید 25: مقام معظم رهبری (مدظلّه­العالی) فرمودند: «بسیج تعریف مشخصی دارد؛ آحاد مردمی که با هدف والای الهی و با روحیه خستگی­ناپذیر، وسط میدان هر جا که لازم باشد، حضور پیدا می­کنند. هر جا که بسیج حاضر باشد معنایش این است که ملّت ایران حاضر است.»

اسلاید 26: بازاریابی داخلیبند1: بازاریابی داخلی جهت ارائه کالاها و محصولات تولیدی واحدهای صنفی به واحدهای توزیعی سراسر کشور از طرق مختلف به ویژه فضای مجازی با حذف واسطه­های غیر ضرور.بند2: کارگروه مرکز بعد از دریافت اطلاعات مربوط به ظرفیت­ها و نیازمندی­های هر استان (مورد6)، آن را به سراسر کشور معرفی می­کند.بند3: سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور نسبت به معرفی محصولات و کالاها به سراسر کشور از طریق بازارچه اینترنتی و فضای مجازی اقدام می­کند.9

اسلاید 27: صادراتبند1: بازاریابی خارجی جهت رونق صادرات کالاها و محصولات تولیدی واحدهای صنفی با همکاری اتاق بازرگانی، بانک توسعه صادرات و اتحادیه­ها و ...بند2: کارگروه مرکز، نیازمندی­های کشورهای هدف صادراتی را شناسایی نموده و به تولیدکنندگان صنفی خوشنام سراسر کشور اعلام می­نماید و زمینه­های صادرات را فراهم می­کند.بند3: کارگروه­های شهرستان و استان نسبت به معرفی تولیدی­های توانمند در امر صادرات به کارگروه مرکز اقدام می­کنند.بند4: کارگروه­ها نسبت به برگزاری آموزش توانمندسازی اصناف و بازاریان در امر صادرات با حضور علاقمندان و با همکاری اتاق بازرگانی اقدام می­کند.بند5: دبیرخانه ستاد حمایت بسیج از صادرات با دبیری بسیج اصناف و بازاریان کشور در تهران تشکیل شده است.10

اسلاید 28: ایجاد نشان تجاریبند1: زنجیره­ای کردن تولیدی­ها به تفکیک صنوف با محوریت اتحادیه­ها جهت ایجاد نشان تجاری در قالب تعاون و همکاری.بند2: اتحادیه­های تولیدی، واحدهای تولیدی علاقمند را به صورت زنجیره و شبکه تحت یک یا چند عنوان تجاری سازماندهی می­کند. این کار می­تواند توسط تعاونی­ها و یا اشخاص صورت پذیرد.بند3: بعد از تشکیل زنجیره، محصولات تولیدی­های صنفی با عنوان تجاری عرضه شده و امکان رقابت در فضای تبلیغی فراهم می­شود. البته تولیدی­هایی که به زنجیره و خوشه تبدیل شده­اند، همچنان فعالیت­های معمولی خود را انجام خواهند داد.11

اسلاید 29: مطالبه­گریکارگروه­ها بعد از احصاء مشکلات موجود، نسبت به مطالبه­گری از نهادهای دولتی مرتبط با اصناف و بازار در خصوص رفع مشکلات از قبیل نحوه اخذ مالیات، اصلاح قوانین، کاهش بهره تسهیلات، ارزان و ... با شیوه­های متنوع اقدام می نمایند.12

اسلاید 30: تشویقکارگروه­های فعال اقتصاد مقاومتی شهرستانی و استانی در راستای تحقق برنامه­های اقتصاد مقاومتی در پایان سال مورد تشویق قرار خواهد گرفت. 13

اسلاید 31: زمنشور اخلاقی بازار

اسلاید 32: زمنشور اخلاقی بازارتقوای اقتصادی-جهاد اقتصادیاینجانب برای رضای خدا و به جهت کسب روزی حلال به کسب و کار مشغول شده و ضمن اعتقاد به اینکه روزی دهنده خداوند متعال است به رعایت موارد زیر متعهد می گردم:ذکر و یاد خدا را در همه احوال بویژه در کسب و کار سر لوحه کار خود قرار می دهم.همیشه در سخن و گفتارم راستگو باشم.عیب و ایراد کالای خود را پنهان نکنم و از کالای خود تعریف بی مورد ننمایم.از اعتماد مشتری سوءاستفاده نکنم چون فرموده اند:«بر کسی مپسند آنچه تو را نیست پسند.»در معامله سوگند نخورم.در معامله انصاف را رعایت نمایم.در گفتار و نگاه خود اخلاق و ادب را رعایت نمایم.بین مشتریان فرق نگذاشته و همه را یکسان ببینم و با رعایت کامل ادب و با حوصله با مشتریان برخورد نمایم. (مشتری نیز شئونات و اخلاق اسلامی را رعایت خواهد نمود.)نظافت و بهداشت را رعایت می نمایم.از غش در معامله، اجحاف، فریب، کم فروشی، تقلب و موارد غیر شرعی خوددای نمایم.سعی می کنم در نماز اول وقت شرکت نموده و دیگران را نیز به این امر تشویق نمایم.با همچراغان و بازاریان برادرانه و دوستانه مراوده نمایم.

اسلاید 33: زمنشور اخلاقی بازارتقوای اقتصادی-جهاد اقتصادیبر مشتریان آسان بگیرم.با شاگردان خود با اخلاق اسلامی برخورد نمایم و نسبت به رفتار و پوشش آنها داشته باشم.شئونات اسلامی در کسب و کار اعم از پوشش مناسب، دکوراسیون مغازه، جملات و تصاویر مورد استفاده در مغازه و غیره را کاملاً رعایت نمایم.در حمایت از تولیدات داخلی سعی نموده اجناس داخل را به مشتریان عرضه نمایم.تمام قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار را رعایت نمایم.

اسلاید 34: شادی ارواح مطهر شهدا، امام شهدا، بلاخص شهدای اصناف و بازارصلوات

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید