اوراق تجاری – Commercial Papers
اسلاید 1: اوراق تجاریCommercial PapersMGTools.ir
اسلاید 2: عنواناوراق تجارینوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعمالی و سرمایه گذاریسطحسازمانیپیچیدگیکم
اسلاید 3: نوعی اوراق قرضه کوتاه مدت، با سررسید ۲۷۰ روز یا کمتر است، که توسط شرکتهای مالی و مؤسسات غیرمالی، منتشر میشود دو بازار عمده اوراق تجاری عبارتند از: بازار اوراق تجاری دلاری بازار اوراق تجاری یورویی كه از ابعاد محدودتری در مقایسه با اوراق تجاری دلاری برخوردار است.بازار به بازار محلی آمریكا برای اوراق تجاری اطلاق می شود لیكن شركت های غیر آمریكایی نیز می توانند به آن دسترسی داشته باشند. در حوزه اروپا، بازارهای محلی اوراق تجاری در ابعادی نه چندان قابل ملاحظه در حال فعالیت هستند. برنامه انتشار اوراق تجاری اگرچه اوراق تجاری اوراق بهادار كوتاه مدت تلقی می شوند لیكن برای برنامه های بلندمدت تر نیز مدنظر قرار می گیرند. به عنوان نمونه، اوراق تجاری یورویی معمولا برای برنامه های سه تا پنج ساله منتشر شده و به فروش رسانیده می شوند. اوراق تجاری در آمریكا عموما بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی و یا قید شرط مشخص منتشر می شوند. به عنوان مثال، شركت ها می توانند برنامه انتشار اوراق تجاری با سررسید پنج ساله تا سقف مبلغ ۲۰۰میلیون دلار را پیش بینی كنند. به محض شروع این برنامه، شركت ها قادر خواهند بود تا سقف مبلغ پیش بینی شده، اوراق تجاری را كه دارای سررسیدهای ۳۰ یا ۶۰ روزه هستند، منتشر كنند. در این ارتباط لازم به ذكر است كه برنامه انتشار به صورت پیوسته قابل طراحی بوده به نحوی كه اوراق تجاری جدید دارای این قابلیت هستند كه در هر دوره زمانی و حتی در صورت لزوم به صورت روزانه منتشر شوند. از آنجایی كه این اوراق، مستمرا به سررسید خود رسیده و بازپرداخت می شوند، بنابراین امكان انتشار اوراق تجاری بیشتری فراهم می شود. لیكن باید توجه داشت كه هیچ گاه ارزش كل اوراق تجاری منتشره نباید از سقف تعیین شده در برنامه تجاوز كند. چنانچه كل مبلغ ۲۰۰میلیون دلار برای یك دوره زمانی چندین ساله مورد نیاز باشد شركت در همان ابتدای برنامه احتمالا اوراق تجاری را با سررسید های شش ماهه صادر و با انتشار اوراق تجاری دیگری پیش از سررسید اوراق تجاری منتشره اولیه، نسبت به بازخرید آنها اقدام و بدین ترتیب برنامه را برای شش ماه دیگر ادامه می دهد. ابعاد یك برنامه انتشار اوراق تجاری با میزان سقف استقراض مورد نیاز سنجیده شده به نحوی كه كمترین برنامه انتشار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون دلار در نظر گرفته می شود. از آنجایی كه اوراق تجاری با برنامه چندین ساله منتشر می شوند، بنابراین می تواند برای منتشر كنندگان اوراق علاوه بر یك ابزار كوتاه مدت بازار سرمایه، به عنوان یك منبع تامین مالی بلندمدت محسوب شوند. عرضه مستمر در بازارهای اوراق تجاری معمولا منتشركنندگان این قبیل اوراق، میزان عرضه را به صورت روزانه به اطلاع عموم می رسانند. اوراق جدید در دامنه قیمتی توافق شده با صادركننده اوراق عرضه می شود. خط اعتباری جایگزین: صادركنندگان اوراق تجاری اغلب با استفاده از وجوه حاصله از انتشار اوراق جدید نسبت به بازخرید اوراق منتشره سررسید شده قبلی اقدام می كنند. البته همواره احتمال بروز ریسك عدم تمایل سرمایه گذاران به خرید اوراق منتشره، اجرای كامل برنامه های موردنظر صادركنندگان را با خطرات جدی مواجه می سازد. منتشر كنندگان اوراق تجاری معمولا با ترتیب دادن امكان بهره گیری از یك خط اعتباری قابل جایگزین بانكی، در برابر بروز خطر مذكور از خود محافظت خواهند كرد. میزان این خط اعتباری ترجیحا معادل ۱۰۰درصد مبلغ برنامه بوده لیكن در خصوص منتشركنندگان ممتاز اوراق تجاری كه درصدد انتشار میزان قابل ملاحظه ای از اوراق مذكور و عرضه آن به بازار هستند، در نظر گرفتن خط اعتباری معادل ۶۰درصد ارزش برنامه پیش بینی شده امكان پذیر است. در موارد ضروری وجوه موردنیاز برای بازپرداخت اوراق سررسید شده می تواند از طریق خط اعتباری فوق الذكر تامین شود.
اسلاید 4: خط اعتباری پشتیبانی كننده یك برنامه اوراق تجاری می تواند در شمول یكی از موارد مطروحه زیر قرار گیرد: خط اعتباری توافقی استاندارد. خط اعتباری نوسانی. خط اعتباری گردان. در حالتی كه انتشار دهنده اوراق از خط اعتباری توافقی استاندارد استفاده می كند، می تواند درصورت نیاز در قبال یك سفته ۹۰ روزه از خط اعتباری خود تا سقف توافق شده پول برداشت كند. بدیهی است كه در پایان مدت ۹۰ روز باید كل مبلغ برداشت شده را پرداخت كند. در حالتی كه انتشار دهنده اوراق از خط اعتباری نوسانی استفاده می كند، می تواند درصورت نیاز از خط اعتباری خود تا سقف مبلغ توافق شده پول برداشت و در هر تاریخی پیش از انقضای دوره زمانی در نظر گرفته شده (حتی یك روز بعد از برداشت) نسبت به بازپرداخت آن اقدام كند. استفاده از این روش به دلیل به حداقل رسیدن هزینه بهره، برای شركت ها دارای جذابیت است. در حالتی كه انتشار دهنده اوراق از خط اعتباری در گردش استفاده می كند، می تواند به اندازه نیاز از خط اعتباری خود برداشت و سپس آن را بازپرداخت كند. در این حالت فقط هزینه بهره مربوط به میزان وجوه برداشتی از خط اعتباری پرداخت می شود. بدیهی است هزینه خط اعتباری نیز به مبلغ فوق اضافه می شود. ساماندهی یك برنامه انتشار اوراق تجاری متداول ترین روش انتشار اوراق تجاری از طریق برنامه فروش است. شركتی كه برنامه انتشار اوراق تجاری را طراحی می كند و معمولا به عنوان هماهنگ كننده برنامه نامیده خواهد شد توسط یك بانك سرمایه گذاری پیشنهاد می شود. وظایف هماهنگ كننده عبارتند از: در صورت موافقت منتشر كنندگان اوراق، ایجاد شبكه واسطه ای فروش از طریق دعوت از یك یا چند موسسه جهت پذیرش انجام كار به عنوان واسطه فروش برنامه انتشار. تعداد واسطه های فروش دعوت شده با توجه به ابعاد برنامه متفاوت خواهد بود. تعیین یك عامل پرداخت كه مسوولیت صدور و تایید برگه های اوراق تجاری و بازپرداخت سرمایه در سررسید را به عهده خواهد داشت.راهنمایی در ارائه اسناد و مدارك، نیازمندی های تنظیم و نظارت، جنبه های قانونی، قیمت گذاری و زمانبندی انتشار اوراق نیز باید اخذ رتبه اعتباری اوراق منتشره پیش از تاسیس شبكه فروش. انتشار اوراق تجاری در زمان انتشار اوراق تجاری، منتشر كننده در مورد سررسید، مقدار و همچنین قیمت اوراق تجاری تصمیم گیری می كند. البته لازم به ذكر است كه از هماهنگ كننده انتشار اوراق انتظار می رود كه در مورد قیمت راهنمایی های لازم را ارائه كند. اغلب منتشر كنندگان اوراق به منظور اینكه در طی روز به نرخ های بازار اجازه نوسان داده شود، به صورت روزانه به واسطه های فروش خود اختیار می دهند كه با نرخ بهره معینی به معامله اوراق بپردازند. واسطه فروش جزئیات اوراق تجاری مورد نظر منتشر كننده شامل مقدار، سررسید و نرخ تخفیف را ارسال خواهد كرد. سپس گروه های فروش برای فروش اوراق به سرمایه گذاران تلاش می كنند.
اسلاید 5: ابزارهای مرتبطاوراق بهادارSecurity اوراق قرضهBond (finance) مزایااوراق تجاری برای شرکتهایی که در کوتاه مدت به وجه نقد نیاز دارند، ابزار مالی مؤثری محسوب میشود. همچنین این اوراق میتوانند به عنوان راهکار تأمین مالی میان مدت و حتی دراز مدت نیز مورد استفاده قرار گیرند.کاربردهااوراق تجاری برای شرکتهایی که در کوتاه مدت به وجه نقد نیاز دارند، ابزار مالی مؤثری محسوب میشود. همچنین این اوراق میتوانند، به عنوان راهکار تأمین مالی میان مدت و حتی دراز مدت نیز مورد استفاده قرار گیرند. در این حالت، شرکت، اوراق تجاری جدید را به قصد پرداخت بدهیهای سررسید شده قبلی خود منتشر میکند. البته در سالهای اخیر بازار اوراق تجاری به طور فزآینده توسط بانکهای تجاری، به عنوان منبع وجوه قابل استقراض، مورد استفاده قرار گرفته است.معایباوراق تجاری بدون پشتوانه هستند و معمولاً بازپرداخت آنها به وسیلة دارایی خاصی تضمین نمیشود. هر چند که بنگاههای فروشنده این اوراق، میبایست دارای خطوط پشتیابی کننده از طرف بانکهای تجاری باشند. در اکثر کشورها دسترسی به این بازار، قانونمند است و تنها بنگاههایی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و از حداقل سرمایه تعیین شدهای برخوردار باشند، میتوانند به انتشار اوراق تجاری اقدام کنند. اوراق تجاری همانند اسناد خزانه، به صورت تنزیل شده به فروش میرسند و بازده آنها به روش نرخ تنزیل محاسبه میشود.اوراق تجاری بر خلاف اسناد خزانه، بازار دست دوم قابلتوجهی ندارند و این عامل باعث کاهش قدرت نقدشوندگی آن شده است.
اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.