کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه‌های راهبردی مدیریت منابع آب وزارت نیرو در زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب، بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها

barname_modiriyate_manane_ab_va_rahkarha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه‌های راهبردی مدیریت منابع آب وزارت نیرو در زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب، بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها”

برنامه‌های راهبردی مدیریت منابع آب وزارت نیرو در زمینه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب، بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها

اسلاید 1: 1بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: 2شركت سهامي مديريت منابع آب ايرانمعاونت هماهنگي حوضه هاي آبريز برنامه های راهبردی مدیریت منابع آب وزارت نيرو در زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب ، بررسی چالش ها و ارائه راهکارها سمينار حفاظت كيفي منابع آب و استفاده از آبهاي بازيافتي 9 خرداد ماه 1390 - شركت سهامي آب منطقه اي خراسان شمالي

اسلاید 3: 3فهرست مطالب:1- مقدمه2- مشكلات آلودگي منابع آب كشور3-اهم موازين قانوني مرتبط با مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب در حیطه عملکرد وزارت نیرو4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرو در زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب5- سیر تغییر و تحولات ساختار سازمانی مدیریت محیط زیست وکیفیت منابع آب در وزارت نیرو6- بررسی اهم مشکلات و نقاط ضعف موجود در راستای انجام وظایف مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشوردر وزارت نیرو7- راهكارهاي پيشنهادي

اسلاید 4: 41- مقدمه : بخش عظيمي از مناطق كشور با محدوديت منابع آب روبروست و استفاده نادرست از منابع محدود آب و ايجاد آلودگي در اين منابع منجر به بروز بحرانها و فاجعه هاي زيست محيطي خواهد شد.روند رو به رشد توسعه كشور،گسترش مراكز صنعتي، استفاده بيش از حد از كود و سموم در كشاورزي ، تخليه پسابها به منابع آبي پذيرنده ، زهابهاي كشاورزي و فاضلابهاي بيمارستاني، خانگي و...كميت و كيفيت منابع آبي محدود و ارزشمند كشور را به شدت تهديد مي‌كند .گسترش روز افزون نيازها و تقاضاها در جامعه براي دسترسي به منابع آب با كيفيت مناسب، افزايش چشمگير هزينه‌هاي تأمين آب جدید و ضرورت كنترل آلودگي منابع آب با در نظر گرفتن محدوديت منابع آبي كشور، مديريت منابع آب را از جنبه‌هاي مختلف با چالشهاي جدي روبرو ساخته است. لذا تأمين برنامه‌هاي لازم به منظور حصول توسعه پايدار و حفظ محيط زيست و كيفيت منابع آب كشور از ضروریات محسوب می گردد.

اسلاید 5: 2- مشكلات آلودگي منابع آب كشور

اسلاید 6: 63-اهم موازين قانوني مرتبط با مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب در حیطه عملکرد وزارت نیرو:اصل 50 قانون اساسي ايران: (حفاظت محيط زيست وظيفه عمومي تلقي شده است ) اهم قوانین برنامه اي :برنامه سوم توسعه بند ج ماده 104 (تطبيق مشخصات فني واحد‌هاي توليدي با ضوابط محيط زيستي و كاهش آلودگيها و اخذ جريمه از واحدهاي آلاينده )، ماده 105 (انجام ارزيابي زيست محيطي طرحهاي توسعه اي ،تبصره 2 ماده 106 ( ايجاد و توسعه شبكه‌هاي اندازه‌گيري منابع آلوده كننده آب و تقويت مباني مديريت كيفي آب) ، ماده 134 (صدور مجوز بهره‌برداري از منابع آب براي مصارف واحدهاي بزرگ منوط به اجراي تأسيسات جمع‌آوري فاضلاب، تصفيه و دفع بهداشتي پساب و اخذ جريمه از واحدهاي آلاينده) برنامه چهارم توسعه : ماده 60( تقويت و توانمند سازي ساختارهاي مرتبط با محيط زيست و منابع طبيعي) ماده 59 ( ارزشهاي زيست محيطي و اقتصادي منابع آب ) ، ماده 20( تنفيذي ماده 134 قانون برنامه سوم )، بند الف ماده 64( ارتقاء آگاهي هاي عمومي) ، ماده 71 ( ارزيابي اثرات زيست محيطي )، ماده 17( نگرش مديريت جامع و توامان عرضه و تقاضا در كل چرخه آب با رويكرد توسعه پايدار) اسناد بخشی و فرا بخشی مربوط به برنامه چهارم توسعه :سند بخشی محیط زیست : (بخش ط- حفاظت و احياء منابع طبيعي-آب (سند بخشی مدیریت منابع آب : ( بخش ب - حفاظت و پايداري كمي و كيفي منابع آب )

اسلاید 7: 3-اهم موازين قانوني مرتبط با مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب در حیطه عملکرد وزارت نیرو: بخشنامه هاي مهم:الف- بخشنامه هاي مرتبط با آبزي پروري وگردشگري بخشنامه شماره 23832/40/100مورخ 78/10/7 در خصوص نحوه آبزي پروري در منابع آب سطحي ابلاغيه شماره 5619/100 مورخ 84/2/14 در خصوص نحوه آبزي پروري وگردشگري در منابع وتاسيسات آبي ابلاغيه شماره 73978/100 مورخ 86/12/5 در خصوص نحوه آبزي پروري وگردشگري در منابع وتاسيسات آبي

اسلاید 8: ب- بخشنامه های مرتبط با استفاده از پساب در ایران :1- ابلاغيه نحوه تخصيص پساب تصفيه خانه هاي شهري(به شماره.......... مورخ........... )2- بخشنامه شماره 700/87512 مورخ 8/11/86 معاونت محترم امور آب و آبفا درخصوص ضرورت بهره‌گیری و استفاده مجدد از پساب حاصل از تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و روستایی3- بخشنامه شماره 100/31/4586 مورخ 29/2/80 وزارت نیرو در خصوص بهره‌گیری و تخصیص بهینه فاضلابهای تصفیه شده شهری و صنعتی و زهابهای کشاورزی4- شیوه نامه استفاده از آبهای بازیافتی ( پیوست ابلاغیه شماره 100/40833 مورخ 6/12/80 ) بخشنامه هاي مهم:

اسلاید 9: تعیین مصارف فاضلاب تصفیه شدهارزیابی فرایند تصفیهآیا الزامات مصرف کنندگان رعایت می شود؟اصلاح فرایند تصفیهویژگی ها و الزامات مصرف کنندگانمصرف کنندگان بالقوهمصرف کنندگان بالفعلتدوین برنامه مدیریت استفاده از فاضلاب تصفيه شدهخیربلیشکل 1- نمودار جریان مطالعات استفاده از فاضلاب تصفیه شدهروند کلی مطالعات طرحهای استفاده از فاضلابهای تصفیه شده شهری در حال ساخت و در حال بهره برداری

اسلاید 10: شروعتصفيه فاضلاب تا حد استاندارد خروجي( شركت آب و فاضلاب )نمونه برداري و آناليز پساب خروجي توسط آزمايشگاه معتمد مطابق با برنامه زماني مربوطه (شركت آب و فاضلاب )ارسال نتايج آناليز پساب خروجي به اداره كل حفاظت محيط زيست به صورت هفتگيارسال نتايج آناليز پساب خروجي به شركت آب منطقه اي به صورت هفتگيتطبيق كيفيت پساب با استاندارد خروجي(اداره كل حفاظت محيط زيست)بررسي نتايج آناليز، تطبیق با استاندارد خروجي، تنظيم گزارش و مستندسازي (شركت آب منطقه اي)تشكيل جلسه كميته مشترك نمايندگان شركت آب منطقه اي، آب و فاضلاب و اداره محيط زيست مربوطه جهت ارائه راهکارهای اساسی برای دستیابی به استاندارد خروجيتخليه به محيط پذيرنده در فصول غيركشاورزي و یا در صورت عدم وجود متقاضي استفاده از پسابتحويل گیری پساب جهت مصرف در كشاورزي در فصول مربوطه (شركت آب منطقه اي )نتايج بررسي تطبيقآناليز پساب خروجي با استاندارد مليبليخير12اتخاذ تصميم در مورد نحوه تخليه يا تخصيص پساب تا زمان اجرايي شدن راهکارهاپایان21دیاگرام مسئولیتها و گردش کاری سازمانی نظامنامه پایش کیفی پساب خروجی از تصفیه خانه‌های‌ فاضلاب شهری به منظور استفاده مجدد در مصارف کشاورزی

اسلاید 11: 11تدوین و تصویب کمیته حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب در شرکت مدیریت منابع آب ایران و برنامه ریزی جهت عملیاتی شدن آن در سطح شرکت و شرکت های آب منطقه ایتدوین نظام نامه مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب نظارت در عملیاتی شدن پایش کیفیت منابع آب سطحی و زیر زمینی در استانهای کشور در قالب طرحهای ”تكميل و تجهيز شبكه هاي اندازه گيري منابع آبو مدیریت کیفی منابع آب”تدوین و ارائه فصل نامه آموزشی الکترونیکی محیط زیست و کیفیت منابع آب در سایت شبکه خبری آب) در 13شماره(پیگیری مستمر و نظارت بر تعریف ، تهیه و تدوین دستورالعمل ها، راهنما، ضوابط و...مرتبط با مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب برنامه ریزی و تلاش در جهت تقویت وگسترش هماهنگي و همكاريهاي فراسازماني بویژه با سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به اشتراکات قانونی و وظایف اجرایی 4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرو در زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 12: 12نظارت بر اجراي برنامه هاي ارزيابي ريسک زيست محيطي ناشي از سوانح آلودگي و حوادث طبيعي بر منابع آبتلاش در جهت تقویت جایگاه و احد های محیط زیست و کیفیت منابع آب در شرکت های آب منطقه ای و تامین منابع اعتباری لازمه جهت اجرای طرحهای مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب برنامه ریزی و اقدام در جهت ارتقا ء دانش علمي و فني و آموزش های تخصصی در جهت حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب از طریق برگزاری کارگاههای تخصصصی انجام بازدید های مستمر استانی به منظور ارائه راهبرد های بخشی و بررسی مشکلات و معضلات اجرایی و اتخاذ راهکار اجرایی مشترک جهت رفع موانع اجرایینظارت بر اجرای نظام نامه پايش كيفي استفاده از پساب خروجي تصفيه خانه هاي فاضلاب شهري در مصارف كشاورزي” از بخشنامه بهره گیری و استفاده مجدد از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهری 4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرودر زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 13: 13نظارت بر اجرای طرح مدیریت کیفی آب در راستای تبصره 2 ماده 106 قانون برنامه سوم (تقویت مبانی مدیریت کیفی منابع آب) در 5 محور محور1 : مطالعه چگونگي تعيين حريم‌هاي كيفي منابع آب زيرزميني و برنامه‌ريزي جهت عملياتي شدن آن در سطح كشور با پيشرفت 100 درصد محور2: تدوين برنامه بهره‌برداري از آبهاي شور، لب‌شور و غير متعارف در سطح حوضه‌هاي آبريز كشور با پيشرفت 100 درصد محور 3 : تهيه مدل كامپيوتري ارزيابي اثرات زيست‌محيطي سدها و سازه‌هاي آبي با پيشرفت 100 درصد محور 4: تهيه و تدوين برنامه‌هاي اجرايي آگاهي‌رساني حفاظت كيفي منابع آب با پيشرفت 100 درصد محور5 : تهيه نرم‌افزار برنامه جامع مديريت كيفي منابع آب با پيشرفت 90درصد 4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرودر زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 14: 14محورهای جدید طرح «مطالعات کمی و کیفی منابع آب كشور»

اسلاید 15: به مناسبت نام گذاري سال 2010 ميلادي به عنوان آب پاك براي جهاني سالم از سوي سازمان ملل، اولين همايش ملي آب پاك با همكاري دانشگاه صنعت آب و برق(شهيد عباسپور) در روزهاي 11 و 12 اسفند ماه سال 1389 ، برگزار شد. برگزاري اولين همايش ملي «آب پاك»

اسلاید 16: 16 1. اعم فعاليتهاي آگاهی رسانی حفاظت کيفی آب از طريق رسانه های ملی (دفتر برنامه ريزي منابع آب)توليد و پخش 42 برنامه ، ( 5 دقيقه اي رئال)شبكه يك سيما_ ( در مرحله مراحل نهايي توليد مي باشد)توليد و پخش سه آيتم نمايشي 10 دقيقه‌اي در برنامه) “فيتيله جمعه تعطيله” (شبكه دو سيما (در مرحله تدوين متون نمايشي مي با شد)توليد و پخش 14 برنامه، (30 دقيقه‌اي ميزگرد علمي)شبكه چهار سيما (مرحله توليد به اتمام رسيده و در مرحله پخش مي باشد)توليد و پخش 22 برنامه، (15دقيقه‌اي (راديو جوان (پخش شده است).تهيه و تدوين «كتاب مجموعه قوانين و مقررات حفاظت از كيفيت منابع آب» ( در مرحله تهيه و جمع آوري مطالب مي باشد). تهيه،تدوين وانتشار بروشور و كتابچه هاي حفاظت از كيفيت منابع آب و تهيه و طراحي تابلوهاي تيپ حفاظت از تاسيسات و منابع آبهدف این محور، اجرایی نمودن نتایج حاصل از پروژه تهیه و تدوین برنامه های اجرایی آگاهی رسانی حفاظت کیفی آب در سطح ملی و حوضه آبریزی است.

اسلاید 17: 172. پروژه هاي در دست بررسي جهت واگذاري به مشاور-سال 90 1. پروژه: پايش و مديريت كيفيت مخازن سدهاي تامين آب شرب(پايش و مديريت كيفيت آب در سطح حوضه آبريز و مخازن سدها در اقاليم مختلف بعنوان الگوي كشوري): سد استقلال (ميناب) هرمزگان سد تجن (مازندران) سد مهاباد ( آذربايجان غربي) سد دوستي (خراسان رضوي) سد درودزن (فارس)2.پروژه:‌ مديريت و برنامه ريزي آب شيرين‌كن‌هاي شهري، صنعتي و كشاورزي با رويكرد محيط زيست3.پروژه: بررسي ظرفيت خودپالايي رودخانه زاينده رود

اسلاید 18: 18اهم استانداردها و دستورالعمل هاي تهيه شده در زمينه محيط زيست و كيفيت منابع آب:دستورالعمل پایش کیفیت آبهای سطحی(جاری)دستورالعمل اجرایی پایش کیفیت آب مخازن پشت سدهاضوابط زیست محیطی برداشت مصالح رودخانه ایضوابط زیست محیطی تغذیه مصنوعیراهنماي مطالعات تعيين ظرفيت خودپالايي رودخانهضوابط زیست محیطی استفاده مجدداز آبهای برگشتی وپسابهاراهنماي چگونگي بررسی اثر فعاليت‌هاي كشاورزي بر كيفيت و كميت آبهاي سطحیراهنماي مطالعات كيفيت آب مخازن سدهاي بزرگدستورالعمل ارزيابي زيست محيطي طرح‌هاي مهندسي رودخانه و طرح‌هاي آب و فاضلاب دستورالعمل ارزيابي اثرات طرح‌هاي سدسازي بر محيط زيست 4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرودر زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 19: 19اهم استانداردها و دستورالعمل هاي تهيه شده در زمينه محيط زيست و كيفيت منابع آب:استاندارد كيفيت آب آشاميدنيراهنماي ارزيابي كيفي منابع آبراهنماي حفاظت كمي و كيفي منابع آب زيرزميني و تجهيزات بهره‌برداري از آنهاراهنماي كنترل كيفيت در مراحل مختلف تصفيه آب آشاميدنيدستورالعمل رفتارسنجي كيفي آبهاي زيرزمينيو... 4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرودر زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 20: 20لازم به توضيح اينكه :كليه پروژه هاي تحقيقاتي زيست محيطي در سايت الكترونيكي http://www.wrm.ir/researchقابل دسترسي و دانلود مي باشد .كليه استاندارد ها و پيش نويس استاندارد هاي زيست محيطي در سايت http://www.wrm.ir/standardقابل دسترسي و دانلود مي باشد .4- عملكرد شاخص مديريت منابع آب وزارت نیرودر زمينه مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 21: 215- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه دوم توسعه تشكيلات مذكور در شركت مديريت منابع آب ايران تشكيل نگرديد وليكن در برخي از شركت هاي آب منطقه اي مانند شركت آب منطقه اي تهران واحد حفاظت كيفي تشكيل گرديد. برنامه سوم توسعه دفتر مديريت کيفي منابع آب درسال 1379 با 5 پست کارشناسي در معاونت حفاظت و بهره برداري شركت مديريت منابع آب تشكيل گرديد . برنامه دوم توسعه

اسلاید 22: 22 در اين راستا تشكيلات حفاظت از کيفيت و محيط زيست منابع آبي شركت هاي آب منطقه اي در سه سطح دفتر،گروه و كارشناس مسئول تعيين و تصويب گرديد. ولیکن تشكيلات مذكور در برخي از شركت ها علي‌رغم پيگيري هاي به عمل آمده به دليل عدم توجه كافي به این مهم از اثر بخشي و سطح علمي و اجرايي لازم برخور نمي با شد .صفبرنامه سوم توسعه5- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران در ابتدای برنامه چهارم توسعه ستادتشكيل دفتر محيط زيست و کيفيت منابع آب در حوزه معاونت برنامه ريزي و امور اقتصادي به منظور جامعيت بيشتر و پوشش دادن هرچه کامل تر کليه فعاليت هاي مورد انتظار از قبيل سياست گزاري، برنامه‏ريزي، نظارت و کنترل فعاليت هاي مرتبط با مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب

اسلاید 23: 23 ساختار تشکيلاتي واحدهاي حفاظت کيفي شرکتهاي آب منطقه اي با توجه به پيگيريهاي به عمل آمده از 20 نفر در سال 1379، به 70 نفر در سال 1382 افزايش یافت وليکن عليرغم تلاشهاي بعمل آمده، ساختار تشکيلاتي واحدهاي حفاظت کيفي شرکت هاي آب منطقه اي به دليل محدوديت‏هاي شديد اخذ مجوز استخدام بصورت کامل استقرار نيافته است. برخي ديگر از مشکلات واحدهاي حفاظت کيفي در شرکت هاي آب منطقه اي در زمينه نيروي انساني به شرح ذيل ميباشد:مسئوليت هاي چند گانه برخي کارشناسان يا مسئولين حفاظت کيفي و عدم ابلاغ کارشناس حفاظت کيفي به مسئول حفاظت کيفي به عنوان يک مسئوليت مستقلاختصاص پست کارشناس حفاظت کيفي ابلاغي به کارشناسان شاغل در واحدهاي ديگر در برخي شرکت‏هاي آب منطقه ايفقدان تخصص هاي لازمه در مجموعه شرکت هاي آب منطقه اي به دليل جديد بودن اين مقوله در ابتدای برنامه چهارم توسعهصف5- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران

اسلاید 24: 24 با ایجاد و شروع به کار معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران حذف گردید. به تبع این موضوع دفتر محيط زيست و کیفیت منابع آب در قالب دو گروه به شرح ذیل فعالیت های سیاست گذاری ، راهبری و نظارت را ساماندهی نموده است.معاونت امور آب و آبفا5- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران

اسلاید 25: 25 گروه « بررسي‌های زيست محيطي» در دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفا به منظور پوشش دادن ابعاد سياستگزاري و هماهنگي بین بخش های آب و آب و فاضلاب ( وظایف حاکمیتی ) استقرار یافته است که اهم محورهای شرح وظایف این گروه به شرح ذیل می باشد : مطالعه و بررسي مسائل زيست محيطي و تدوين الزامات و مصاديقاطمينان از رعايت ملاحظات زيست محيطي در روند تصميم گيري هاتدوين و استقرار نظام هاي رعايت الزامات و استانداردهاي زيست محيطي در صنعتبررسي و ارائه استراتژي ها و برنامه هاي حفظ و بهبود محيط زيستتدوين نظام استقرار توسعه پايدارمعاونت امور آب و آبفا5- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران

اسلاید 26: 26 در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار همگام با مدیریت به هم پیوسته در حوضه های آبریز کشور ،گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب در دفتر برنامه ریزی منابع آب و در معاونت هماهنگی حوضه های آبریز به منظور پوشش دادن به وظایف راهبري و نظارت ، پشتیبانی و ارائه راهکار به شرکتهاي آب منطقه‌اي و هماهنگی و همکاری در ملحوظ نمودن دیدگاههای حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب در سطوح مختلف فعالیتهای شرکت مدیریت منابع آب از قبیل مطالعات ، طرح و توسعه حفاظت و بهره برداری و مدیریت و برنامه‌ریزی استقرار یافته است. شرکت مدیریت منابع آب ایران5- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران

اسلاید 27: 27شركت ‌هاي آب منطقه‌ايمعاونت آب و آبفاشركت مديريت منابع آب ايران معاونت هماهنگي حوضه‌هاي آبريز دفتر برنامه‌ريزي منابع آب ..............................................................گروه محيط‌زيست و كيفيت منابع آبمعاونت حفاظت و بهره‌برداريروابط عمومي معاونت توسعه مديريت ا مور مجامع شركت معاونت طرح و توسعهدفتر حراست وزارت نيرو

اسلاید 28: 28با در نظر گرفتن اینکه نيروهاي پيش بيني شده مورد نياز در برنامه سوم توسعه هنوز به طور کامل در شرکتهاي آب استاني استقرار نيافته‌اند و تنوع فعاليت ها و شرح وظايف و مسئوليت هاي پيش بيني شده و تأكيد برنامه چهارم توسعه (ماده 60) مبني بر لزوم ايجاد، تقويت و توانمندسازي ساختارهاي مناسب براي فعاليتهاي زيست محيطي، در حال حاضر با توجه به محدودیت های موجود ، سطح تشکیلاتی حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب در شرکت های آب منطقه ای به صورت گروه در نظر گرفته شده که با توجه به مشکلات عدیده برخی از شرکت های آب منطقه ای در زمینه آلودگی‌های کیفیت و محیط زیست منابع آب مانند تهران، اصفهان ،گیلان و مازندران و... این سطح تشکیلاتی به هیچ وجه کافی نمی باشد . لذا عملياتي نمودن برنامه هاي محيط زيست و کيفيت منابع آب در سطح شرکت های آب منطقه‌ای مستلزم تکميل، استقرار کامل و ارتقاء ساختار تشکيلاتي به منظور اجراي بهینه و موثر برنامه‌هاي حفاظت از کيفيت و محيط زيست منابع آبي با توجه به مستندات قانوني برنامه چهارم توسعه مي باشد. برنامه چهارم توسعهصف5- بررسی سیر تغییرات ساختاری مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب شركت مديريت منابع آب ايران

اسلاید 29: 29 6- بررسی اهم مشکلات و نقاط ضعف موجود در راستای انجام وظایف مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشوردر وزارت نیرو موازی کاری و تداخل وظایف، عدم ارتباط بین دستگاههایی که دارای وظایف مشترک یا مرتبط هستند :در ارتباط با مدیریت کیفیت آب تنها به تعریف وظایف و اختیارات و نیز برقراری ضوابط و قوانین اکتفا شده است و دستگاههایی که دارای وظایف مشترک یا مرتبط هستند ، فاقد هرگونه نظام مديریتی برای اطلاع و اقدام مشترک و یامرتبط اند. بخشی نگری و پیگیری اهداف مستقل :عدم تعریف ارتباطات معطوف به هدف در مدیریت کیفیت منابع آب و بخشی‌نگری دستگاههای مرتبط با تامین، انتقال و بهره برداری از آب سبب گردیده تا واحدهای مختلف سعی در به‌حداکثر رساندن اهداف خود بدون رعایت ملاحظات حفاظت از محیط زیست وکیفیت منابع آب نمایند.این امر بعضا در تضاد با اهداف مدیریت محيط‌زيست و کیفیت منابع آب است .

اسلاید 30: 30توسعه روز افزون تقاضاي آب براي مصارف مختلف و محدوديت منابع آبعدم شفافيت سياست هاي اقتصادی و ارزش ذاتي آبعدم شفافیت و جامعیت قوانین در زمینه حفاظت کیفيت و محیط زیست منابع آب و وجود تداخل وظایف و امور بلاتصدیعدم تکافوی استانداردها و دستورالعمل‌های لازم به منظور حفاظت از کیفیت و محیط زیست منابع آبیعدم رعایت توان سرزمین و در نظر نگرفتن اهمیت و اولویت منابع آب در استقرار و توسعه کاربریهافراهم نبودن زیر ساختهای اجرایی لازم جهت مدیریت کیفیت و محیط زیست منابع آبیفقدان پیشینه آماری و اطلاعاتی در زمینه مدیریت کیفیت و محیط زیست منابع آب 6-بررسی اهم مشکلات و نقاط ضعف موجود در راستای انجام وظایف مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشور در وزارت نیرو

اسلاید 31: 317- اهم راهكارهاي پيشنهادي به پشتوانه اصل پنجاهم قانون اساسي، حفظ محيط زيست ، يك وظيفه همگاني تلقی شده و براساس آن مسائل مربوط به كنترل و كاهش آلودگي منابع آب نيز وظيفه كليه نهادهاي حقوقي و افراد حقيقي كشور مي باشد . به عبارت دیگر هرچند در قانون توزیع عادلانه آب و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مسئولیت پیشگیری، کنترل و ممانعت از آلودگی منابع آبی کشور برعهده سازمان حفاظت محیط زیست می باشد ولیکن باتوجه به تنوع در منابع تامین آب ، انواع مصارف و چرخه مصرف آب و نیز وضعیت مالکيت آب و بهره برداری ممکن از آن درحالتهای مختلف، سبب گردیده است تا دستگاههای اجرایی متعددی در مدیریت کیفیت آب کشور سهیم باشند. 7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )

اسلاید 32: 327-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 33: 337- اهم راهكار هاي پيشنهادي 7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )

اسلاید 34: 347-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 35: 35با در نظر گرفتن روند روز افزون توسعه و جدید بودن مقولات غیر سازه ای نسبت به مقولات سازه ای ، انجام اقدامات حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب نمی‌تواند هم گام با توسعه حرکت نموده و علاوه برآن هرچند که اقدامات موثری در جهت ایجاد و تقویت هماهنگي لازم، فراسازماني انجام شده ولیکن نیازمند ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌ها می باشد.در راستای ايجاد يكپارچگي در مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب كشور تدوين و تصويب «استراتژي ملي مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب» ضروری محسوب می گردد. با تدوين چنين استراتژي ملي، مي‌توان قوانين و مقررات لازم را نيز به تناسب، اصلاح و يا وضع كرد و مشاركت مؤثر همه ذينفعان را در فرايند مديريت محيط زيست و كيفيت آب تضمين و روند آنرا در درازمدت پايدار نمود. نمودار ذيل عناصر و فرايند كلي در توسعه و تدوين استراتژي ملي مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب كشور را نشان مي دهد. 7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 36: 367-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 37: 37الف – اهداف سیاستهای ملیبه طور ايده‌آل، اهداف سياست‌هاي ملي در چارچوب استراتژي ملي مديريت محيط زيست ، كيفيت منابع آب و استفاده پايدار از منابع آب كشور از طريق حفاظت و ارتقاء كيفي منابع آبي با تضمين توسعه اقتصادي- اجتماعي تحقق مي‌يابد. اين مهم در سياست‌‌هاي جمهوري اسلامي ايران اعم از قانون اساسي، سندهاي ملي توسعه درازمدت چشم‌اندازهاي تدوين شده براي توسعه، سندهاي برنامه‌‌هاي پنج‌ساله اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به طريق مختلف در اهداف كلان كشور لحاظ شده و خلاء هاي قانوني در اين زمينه وجود ندارد. مشكل اصلي مشخص نبودن راه رسيدن به اين اهداف است كه بايد نهادينه و قانونمند گردد. براي مشخص كردن اين راه بايد دو عنصر مهم را به درستي در تدوين استراتژي، لحاظ و به مورد اجرا گذاشت كه عبارتند از :اصول سياست‌هاي مليراهنماهاي ملي7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 38: 38 اصول سياستهاي ملياصول سياستهاي ملي در مديريت كيفي آب را مي توان در موارد ذيل خلاصه كرد:توسعه اقتصادي براي تامين و رفاه اجتماعي بايد به نحوي باشد كه بتوان آنرا براي نسلهاي آينده تضمين نمايد.موجب برقراري عدالت بين افراد يك نسل و نسلهاي آينده در استفاده از آب شود.حفاظت تنوع زيستي و حفاظت از اساسي ترين فرايند هاي اكولوژيكي و حياتي محيطي در مديريت كيفي تضمين شود.7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7- اهم راهكارهاي پيشنهادي

اسلاید 39: 39 راهنما هاي ملي راهنماهاي ملي در برگيرنده روشها و دستور العملهاي روشني است كه بر اساس آن برنامه هاي توسعه هاي منابع آب بايد در چارچوب آنها براي حفظ كيفيت آب صورت پذيرد. متاسفانه اقدامات انجام شده در اين زمينه محدود است. اين راهنماها به شرح ذيل پيشنهاد مي گردد :راهنماي مديريت به هم پيوسته حوضه هاي آبريز در مناطق مختلف كشور راهنماهاي ملي براي مديريت فاضلابهاي،آبهاي سطحي شهري،تصفيه خانه ها در مقابل آبهاي پذيرنده در مناطق مختلف كشورراهنماي ملي براي مديريت كيفي آب سطحي و زيرزمينيراهنماي ملي براي استفاده آب در كشاورزي ،شيلات و آبزيان در مناطق مختلف كشورراهنماي تهيه برنامه مديريت كيفي براي اجرا در سطح ملي، منطقه اي و محليراهنماي ملي براي تأمين آب آشاميدني در مناطق مختلف كشورراهنماي ملي براي استفاده آب در صنايع به وي‍‍ژه با آلودگي هاي شديد مانند معدن و نظير آن در مناطق مختلف كشورراهنماي ملي تكميلي براي ارزيابي اثرات زيست محيطي منابع آب در مناطق مختلف كشور و...7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )7-اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 40: 40ب – اجراي برنامه در سطوح مختلف ملي، منطقه‌اي و محلي در حال حاضر توسعه منابع آب بيشتر ناظر بر اهداف مكاني خاص است و يكپارچگي اكوسيستم هاي آّبي در بسياري از حالات اصلاً منظور نمي‌شود. در اين راستا فرايندهاي اصلي اجرا در سطح ملي، منطقه‌اي و محلي مي‌تواند به قرار زير باشد : پيوستگي در سطح ملي در روش‌هاي به كار گرفته شده براي برقراري اهداف و استانداردها شفافيت و روشني در فرايند اداري شفافيت در واگذاري مسئوليت‌ها و وظايف در مراحل مختلف اداري و بهره‌برداري مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي حل مسائل ساختار اداري و نيازها و تناسب آب با شرايط اقتصادي و اجتماعي در حد زيرحوضه‌هامشاركت تمامي ذينفعان در فرايند تصميم‌گيري، تهيه برنامه و اجراي استراتژي استفاده از فرصت‌ها براي تقويت مكانيزم‌هاي اقتصادي در انجام وظايف مديريت محيط زيست و كيفيت آب و ... 7- اهم راهكار هاي پيشنهادي 7-1-راهكار اصلي ( استقرار نظام مديريت محيط زيست و كيفيت منابع آب )

اسلاید 41: 417- 1- زیر سیستم های اساسی مديريت محیط زیست و كيفيت منابع آب پيشگيري : كليه اقداماتي كه به نحوي قبل از ايجاد هر گونه آلودگي صورت مي‌گيرد مانند ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و... كنترل و نظارت : كليه اقداماتي كه جهت كاهش آلودگي‌هاي ناشي از كاربريها و فعاليتهاي استقرار يافته انجام مي‌شود. پايش : كليه برنامه‌ها و فعاليتهايي كه وضعيت كيفي منابع آبي را در طي دوره‌هاي زماني مختلف مورد نظارت و رديابي قرار مي‌دهد.اصلاح و بازنگریاطلاع رسانیمطالعات پایه7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 42: 427-2- ساير راهكار هاي پيشنهادي محاسبه هزينه‌‌هاي مربوط به اقدامات سازه‌اي و غيرسازه‌اي لازم به منظور حفاظت از محيط‌زيست و كيفيت منابع آبي جهت پيشنهاد براي اعمال اين هزينه‌ها در تعرفه‌هاي آب استقرار و توسعه نظام پايش كيفيت منابع آب و پهنه‌بندي كيفيت منابع آب كشور تدوين و اجراي برنامه جامع مديريت كيفيت و محیط زیست منابع آب بازنگري در قوانين و مقررات مرتبط با حفاظت كيفيت و محیط زیست منابع آب تنظيم بهره‌برداري منابع آب با توجه به جنبه‌هاي حفاظت از کیفیت و محیط زیست كنترل آلودگي، حفاظت كمي و كيفي و تعيين حريمهاي كيفيت منابع آب 7- اهم راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 43: 43 پهنه‌بندي آسيب‌پذيري منابع آب كشور نسبت به بلاياي طبيعي تدوين برنامه مديريت ريسك منابع آب در مقابل بلاياي طبيعيتوسعه مشاركت مردمي و اجرای برنامه های آموزشی در امر حفاظت كمي و كيفي منابع آبتعریف طرحهای مطالعاتی به منظور تدوین استاندارد ها و دستورالعمل ها و ... مرتبط با حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آبارزيابي اثرات زيست‌محيطي پروژه‌هاي توسعه منابع آب و ارزيابي استراتژيك زيست‌محيطي طرحها و برنامه‌هاي توسعه منابع آبایجاد بانک اطلاعاتی مدیریت محیط زیست و کیفیت منابع آب کشور 7- اهم راهكار هاي پيشنهادي 7-2- ساير راهكار هاي پيشنهادي

اسلاید 44: با سپاس از توجه شما

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید