تحول گفتمان خانواده
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيمتحول گفتمان خانواده
اسلاید 2: چرا بايد از خانواده گفت؟افزایش ناسازگاری و کاهش رضایتمندی!!کاهش عمر خانواده و افزایش طلاق!!چرا سازگاری کاهش یافته است؟چرا نارضایتی افزایش یافته است؟چرا طلاق افزایش یافته است؟
اسلاید 3: استراتژی پایداری و رضایتمندیخـانـواده خـوبازدواج خـوبزندگی خـوبفلسفه خـوب
اسلاید 4: توضیح استراتژینظریه تحکیم و رضامندی: «مودت و رحمت»قرآن کریم: (وجعل بينكم مودة و رحمة)عامل تحقق؟ دیدگاه «انسان – خدا» (زمینه سازی انسان + جعل خدا )مسئولیت همسران در مودت و رحمت چیست؟مسئولیت در اتخاذ فلسفه ازدواجمسئولیت در انتخاب همسرمسئولیت در همسرداریپژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 5: سبب شناسی آسیب های خانواده (1)تغییر در مفهوم خانواده جایگاه و میزان ارزشگذاری ازدواجغلبه نگاه قراردادی بر نگاه قدسیفلسفه و علت ازدواج کردنغلبه فلسفه جنسی بر فلسفه الهیتغییر تعریف خانوادهبروز اشکال جدید خانواده!!؟؟پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 6: ویلیام گاردنر در کتاب نبرد علیه خانواده: خانواده از نو تعريف شد تا هر گروهي از مردم را كه با هم زندگي مي كنند، در بر بگيرد. ميشل معتقد است كه بالا رفتن ميزان طلاق يك پديده كوتاه مدت نيست، بلكه كفاره مفهوم جديد ازدواج استپژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 7: سبب شناسی آسیب های خانواده (2)تغییر در سبک همسرگزینیمعیارهای انتخاب همسرغلبه معیارهای مادی (ثروت، شهرت، زیبایی) بر معیارهای دینیالگوی تصمیم گیریغلبه الگوهای «استقلالی» و «استبدادی» بر «مشارکتی»پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 8: تحول در سبک انتخاب همسرنتیجه بررسیهای گوپتا و سینگ (1982، به نقل از: بستان، 1383 و مظاهری، 1388) بر روی پنجاه زوج نشان داده همسرانی که به خاطر عشق به یکدیگر ازدواج کرده بودند، به مرور زمان از شدت عشق آنها کاسته میشود. اما آنهایی که به شکل سنتی و با مداخله خانوادهها صورت گرفته، به مرور زمان عاشق همسر خود میشوند و این روند صعودی در ده سال نخست ادامه دارد. این بررسی نشان داده، گروه نخست پس از پنج سال، بسیار کمتر از گروه دوم عاشق همسر خود بودهاند! جی می گوید (1996، به نقل از مظاهری، 1388) در مناطق مذهبی که نقطه آغاز ازدواج عشق نبوده، حدود 95% ازدواجها موفق گزارش شده و در مناطق کمتر مذهبی، میزان طلاق حدود 50% گزارش شده است. پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 9:
اسلاید 10: و اما در ایران....در ایران، مظاهری و همکاران(1388)، در دو بررسی تجربی، رابطه میان سبک انتخاب همسر را با دو موضوع اساسی یعنی «سازگاری زناشویی» و «پایداری خانواده» سنجیدهاند. در بررسی نخست، پنج سبک همسرگزینی مشخص شدهاند که عبارتند از:1) «خواستگاری با رضایت خود و خانواده»،2) «خواستگاری و ازدواج اجباری»،3) «آشنایی و ازدواج با رضایت خانواده»،4) «شیفتگی و ازدواج با مخالفت خانواده» 5) «آشنایی و ازدواج اجباری». سپس رابطه آنها با سازگاری زناشویی بررسی شده است. پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 11:
اسلاید 12: در بررسی دوم، سبک ازدواج با انتخاب خود ولی برای فرار از خانه نیز اضافه شده و رابطه سبکهای ششگانه با پایداری خانواده بررسی شده است. در پایداری نیز سه گونه خانواده در نظر گرفته شده است: «راضی»، «ناراضی و در جستجوی درمان» و «متقاضی طلاق». نتیجه:89% همسران راضی به یکی از دو سبک «خواستگاری و ازدواج با رضایت خود و خانواده» و «آشنایی و ازدواج با رضایت خود و خانواده» ازدواج نمودهاند. بیش از 43% زوجهای ناراضی و متقاضی مشاوره، یکی از دو سبک «آشنایی و ازدواج اجباری» و «ازدواج با انتخاب خود ولی برای فرار از خانه» را گزارش کردهاندبیش از 48% همسران متقاضی طلاق نیز یکی از دو سبک «خواستگاری و ازدواج اجباری» و «شیفتگی و ازدواج با مخالفت خانواده» را به عنوان سبک انتخاب همسر بیان نمودهاند. پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 13:
اسلاید 14: زوجهای همخانه به منظور تعمیق آشنایی برای شکلدهی یک زندگی خوب و موفق در آینده طراحی شدهاند. با این حال پژوهشها نشان میدهند که این نوع ازدواج، شانس شکست در ازدواج را افزایش میدهد! زیرا: اولاً شادمانی و رضایت کمتری نسبت به دیگران دارند. ثانیاً صمیمیت و ارتباط نزدیک میان آنها کمتر است. ثالثاً اعتماد کمتری به یکدیگر دارند. رابعاً از آزادی کمتری در زندگی زناشویی برخوردازند. خامساً خشونت میان آنها بیشتر است. سادساً پایداری خانواده در این نوع ازدواجها کمتر است! و سابعاً سلامت روان فرزندان پایین تر استتحلیل: این اقدامات امکان کسب تجربه را به افراد نمیدهد و زوجها فرصت سازگاری به دست نمیآورند. (مونت گومری، به نقل از: جعفری نژاد و اردشیر زاده، 1383)
اسلاید 15: یک سؤال مهم!!چرا کسانی هم که سبک انتخاب همسر مناسبی دارند، دچار مشکل می شوند؟پاسخ: سبک همسرداری ناشایستهپژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 16: سبب شناسی آسیب های خانواده (3)تغییر سبک همسرداریتغییر جایگاه خانواده (ارزش درجه2)تغییر ساختار مسئولیت در خانواده (غلبه دیدگاه تشابه)تغییر مناسبات میان اعضای خانواده (غلبه رویکرد حقوق بر اخلاق)تغییر توان همسرداری (فقدان اخلاقیات مؤثر بر پایداری و رضامندی)و...پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 17: تحول در سبک همسرداریافزیش تحقیقات در باره ارزش شناسی مذهبی (religious axiological) و نقش آن در پایداری خانوادهارزش های مذهبی پیش بینی کننده موفقیت زناشویی و طول عمر ازدواج هستند و به زندگی افراد اصول و هدف میدهند (دولاهیت و المبرت، 2007، گودمن و دولاهیت، 2006)هنگامی که زوجین ارزش ها و تجربیات مذهبی مشترکی دارند مذهب منجر به موفقیت بیشتر آنان در ازدواج می شود (دولاهیت و لامبرت، 2007؛ ویلکاکس، 2007) .پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 18: مبنای برتر در زندگی!ارزش های مذهبی پیش بینی کننده برتری مدل «رسومی» (covenantal) ازدواج (تأکید بر فداکاری فردی و تعهد کامل به ازدواج) بر مدل «قراردادی» (contractual) ازدواج (مذاکره بین زوجین و تقدم نیازهای افراد بر قید و بندهای زناشویی)(سانچز 2002)پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 19: معنای بر تر و زندگی مقدس!!ارزش های مذهبی در زندگی زناشویی می توانند معنای محوری برای ازدواج باشند (ماهونی، 2003)زوجینی که به ارزش های مقدس مذهبی معتقد باشند معمولاً به ازدواجشان نیز به عنوان یک «رابطه مقدس» نگاه می کنند که هدف آن تعالی ارزش های مذهبی است (پارگامنت و ماهونی، 2005)پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 20: زندگی امن!همسران می توانند از ارزشهای مذهبی به عنوان «محفظه ای امن» (safe container) در تعارضات زناشویی استفاده کنند (لامبرت و دولاهیت، 2006؛ ص 442)پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیث
اسلاید 21: نقشه راه زندگی!!ارزش های مذهبی باعث می شوند زوجین به مذهب به عنوان نقشه مسیرهای زناشویی (marital road map of sorts) نگاه کنند و مذهب راهنمای آنها در روابط جنسی، نقش های جنسیتی و فداکاری در ازدواج باشد.(ماهونی و همکاران، 2003)پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیثز
اسلاید 22: تعهد و وفاداری به زندگی!!بیشترین ارزش زناشویی که معمولاً مطالعات به بررسی ارتباط آن با ارزش های مذهبی پرداخته اند، تعهد و وفاداری زناشویی است (دولاهیت و لامبرت، 2007؛ وید و دلامتر، 2002؛ تریس و گیسن، 2000) . افرادی که هرگز به تشریفات مذهبی توجه نداشتند نسبت به آنها که بیش از یکبار در هفته به تشریفات مذهبی توجه می کردند 2/5 برابر احتمال بیشتری داشت تا درگیر خیانت زناشویی شوند. (آتکینز و همکارانش 2001) پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دارالحدیثز
اسلاید 23: بررسی نظام ارزش شناسی مذهبی زوجین با سازگاری بالا در ایرانبین زوجین دارای تنیدگی زناشویی و زوجینی که از روابط خود رضایت دارند در ارزش های زناشویی که در گفتگوهای درون شخصی آنها نمایان می شود، تفاوت وجود دارد و بررسی این تفاوت ها می تواند باعث ارائه الگویی شود که به افزایش رضایت زناشویی زوجین کمک می کند (باکوم و همکاران، 1996؛ برادبوری و فینچام، 1993؛ کوردک ، 1992).
اسلاید 24: حضور و نظارت خداوند متعالحضور خداوند در انتخاب همسرنظارت خداوند بر زندگی زناشوییحکمت و تقدیر خداوند در زندگی زناشوییپیروی ازدستورات خدا در باره رابطه زناشوییدیدن سختیها به عنوان امتحان الهی- آرامش و رضایت- بخشش و گذشت- تعهد و وفاداری- تعالی مادی ومعنویهستی شناسی مذهبیازدواج به عنوان یک نهاد مقدس که از سوی خداوند تعیین شده استکمک های خداوند متعالتوکل به خدا در حل مشکلات و مواجهه با تعارضاتخداوند به عنوان پیوند دهنده و نزدیک کننده دلهاامدادهای غیبی (غیر مستقیم) خداوندتأثیرات غیر مستقیمالهام از روایات معصومان علیهم السلامالگوگیری از سبک زندگی خانوادگی معصومان (ع)اعمال و نیایش های مذهبینیایش و دعا برای حلّ مشکلات خانوادگیانجام مشترک اعمال مذهبی (عاملی برای نزدیک شدن)رعایت ارزشهای اسلامی (عاملی در رضایت خانوادگی)روحیه الهی در زندگی خانوادگی
اسلاید 25: تعـهد زناشوییرضایت زناشویینظام ارزش شناسی دینی* در نظر گرفتن رضایت خداوند در هنگام ارتباط با همسر* رعایت شئونات اسلامی در برخورد با نامحرم* ارزش قائل شدن به دستورات دینی در تعامل با خانواده* وفاداری به همسر به عنوان یک ارزش دینی* بخشش و گذشت* خوش خلقی و احترام به همسر* صداقت در برخورد با همسر* تربیت صحیح دینی فرزندان* انجام وظایف زناشویی به عنوان نوعی عبادت خداوند* احترام به خویشاوندان خصوصاً والدینبهره گیری از الطاف خداوند در زندگی زناشوییمقدس شدن ازدواج(ارتباط خداوند با زندگی زناشویی)نقش نظام ارزش شناسی مذهبی زوجین بر زندگی زناشویی زوجین مذهبی (رضاپور، 1392)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.