کسب و کار مدیریت و رهبری

تربیت ارزیاب بر اساس مدل EFQM

tarbiate_arzyab_bar_asase_modele_efqm

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تربیت ارزیاب بر اساس مدل EFQM”

تربیت ارزیاب بر اساس مدل EFQM

اسلاید 1: دکتر بهروز ریاحیرئيس هيات مديره انجمن علمي کيفيت ايرانعضو هیأت مدیره انجمن مهندسی صنایع ایرانارزیاب و مدرس رسمی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا1تربيت ارزياب بر اساس مدل EFQM The EFQM Assessor Training Course

اسلاید 2: فهرست مطالببخش اول: جايزه ملی كيفيت ايران چيست ؟بخش دوم: ارزشها و مفاهيم بنيادين سر آمدی و معيارهای ارزيابیبخش سوم: امتياز دهی بر اساس منطق RADAR2

اسلاید 3: 3بخش اول :جایزه ملی کیفیت ایران چیست؟

اسلاید 4: جايزه ملی كيفيت ايران چيست ؟ جايزه ملی كيفيت ايران جايزه ای است ملی كه بر اساس مصوبه يكصد و دومين جلسه شورايعالی استاندارد، در روز 18 آبان هر سال مصادف با روز ملی كيفيت توسط رياست محترم جمهوری اسلامی ايران به برترين و سر آمدترين سازمانهای ايرانی حائز شرايط در بخش های مختلف كشور كه در زمينه ارتقا كيفيت و سر آمدی كسب و كار فعاليت های چشمگيری را انجام داده اند، اعطا می گردد.4

اسلاید 5: بيش از 70 كشور دارای برنامه جايزه ملی كيفيت هستند!5ضرورت جايزه ملی كيفيت ايرانکشورهای فاقد برنامه جایزه ملی کیفیتکشورهای دارای برنامه جایزه ملی کیفیت

اسلاید 6: مشهورترين جوايز كيفيت6جایزه ملی کیفیتمالکوم بالدریججایزه دمینگجایزه کیفیت اروپا

اسلاید 7: مدل سرآمدی INQA چيست ؟7مدل جايزه ملی كيفيت ايران (INQA) يك چارچوب و الگوی خود ارزيای است كه موجب حركت و هدايت فعاليتهای بهبود مستمر در سازمانها می گردد.توجه داشته باشید INQA

اسلاید 8: منافع جايزه ملي كيفيت ايران (1)افزايش آگاهي عمومي نسبت به اهميت كيفيت و ضرورت توجه بيش از پيش به آن در سطح جامعه.حركت بسوي نظام مديريت كيفيت جامع با در اختيار داشتن يك متدولوژي اجرايي علمي.امكان ارزيابي سازمانهاي كشور بر اساس معيارهاي علمي ارزيابي عملكرد.امكان خود ارزيابي سيستماتيك توسط سازمانها و شناخت نقاط قوت و ضعف خويش و همچنين مقايسه با ساير سازمانها 8

اسلاید 9: منافع جايزه ملي كيفيت ايران (2)امكان شناسايي دستاوردهاي موفق سازمانها در زمينه بهبود كيفيت و معرفي آنها به ساير سازمانها به منظور الگو برداريشناسايي و معرفي سازمانهاي برتر و سر آمد كشور و ارج نهادن به تلاش آنها.”افزايش توان رقابت پذيري سازمانهاي كشور در سطح ملي و بين المللي و همچنين افزايش سازگاري آنها با بازارهاي منطقه اي و بين المللي” 9

اسلاید 10: 10بخش دوم :ارزشها و مفاهيم بنيادين سر آمدي و معيارهاي ارزيابي

اسلاید 11: الگوي جايزه ملي كيفيت ايران جايزه ملي كيفيت ايران با الگوگيري از آخرين ويرايش مدل سرآمدي كسب و كار بنياد مديريت كيفيت اروپا (EFQM) طرح ريزي شده است. اين مدل ساختاري غير تجويزي داشته و از دو بخش اساسي تشكيل شده است: ارزشها و مفاهيم بنيادين سرآمدي مدل و معيارهاي ارزيابي11

اسلاید 12: ارزشها و مفاهيم بنيادين سر آمدي INQA12

اسلاید 13: نتيجه گراييسر آمدي به ايجاد توازن و جلب رضايت تمامي ذينفعان سازمان بستگي دارد. اين ذينفعان در حالت عمومي عبارتند از: كاركنان، مشتريان، تأمين كنندگان، جامعه، سهامداران و ساير كساني كه در سازمان منافع مالي دارند.13

اسلاید 14: مشتري مداريداوري نهايي در مورد كيفيت محصولات و خدمات با مشتري است. ايجاد وفاداري درمشتري و حفظ آن و بدست آوردن سهم بازار، در بهترين شكل ممكن از طريق توجه جدي به نيازهاي مشتريان فعلي و بالقوه امكان پذير است. 14

اسلاید 15: رهبري و ثبات در مقاصدرفتار رهبران سازمان ايجاد كننده شفافيت و ثبات در مقاصد سازمان است و محيطي را فراهم مي سازد كه در آن سازمان و كاركنان مي توانند به سرآمدي دست يابند. 15

اسلاید 16: مديريت بر اساس فرآيند ها و واقعياتيك سازمان هنگامي مؤثرتر عمل خواهد كرد كه تمامي فعاليتهاي مرتبط با هم در آن درك شده و بطور نظام مند مديريت شوند و تصميمات مرتبط با عمليات جاري سازمان و بهبودهاي طرح ريزي شده بر اساس اطلاعات قابل اعتمادي كه در برگيرنده برداشتهاي ذينفعان است، اتخاذ شوند. 16

اسلاید 17: مشاركت و توسعه كاركنانتمامي توان بالقوه كاركنان سازمان وقتي به درستي بكار گرفته خواهد شد كه يك سري ارزشهاي مشترك و فرهنگ اعتماد متقابل و توانمند سازي در سازمان حاكم باشد. 17

اسلاید 18: يادگيري ، نوآوري و بهبود مداومعملكرد سازمان هنگامي به بيشترين ميزان خود خواهد رسيد كه مبتني بر مديريت دانش و به اشتراك گذاشتن آن همراه با فرهنگ يادگيري، نوآوري و بهبود مداوم باشد. 18

اسلاید 19: توسعه شراكت هايك سازمان هنگامي مؤثرتر كار خواهد كرد كه يك رابطه سودمند متقابل با شركاي تجاري خود بر اساس اعتماد، مشاركت دانش و يكپارچگي داشته باشد.19

اسلاید 20: مسئوليت هاي اجتماعي سازمانمنافع بلند مدت سازمان و كاركنان آن هنگامي تأمين خواهد شد كه رويكردهاي اخلاقي رعايت شده و سازما فراتر از انتظارات و مقررات جامعه عمل نمايد. 20

اسلاید 21: ارتباط بين ارزشها و مدل (1)21 معيارهاي فرعيارزشها 123مسئوليت هاي اجتماعي سازمان ********توسعه شراكت ها ****يادگيري، نوآوري و بهبود مداوم ********مشاركت و توسعه كاركنان ********مديريت بر اساس فرآيند ها و واقعيات *****رهبري و ثبات در مقاصد ******مشتري مداري * * *نتيجه گرايي ** * * * 12345123412345

اسلاید 22: ارتباط بين ارزشها و مدل (2)22مسئوليت هاي اجتماعي سازمان*******توسعه شراكت ها*****يادگيري، نوآوري و بهبود مداوم***مشاركت و توسعه كاركنان***********مديريت بر اساس فرآيند ها و واقعيات*رهبري و ثبات در مقاصد*****مشتري مداري**********نتيجه گرايي 123451234512121212 معيارهاي فرعيارزشها 456789

اسلاید 23: مدل جايزه ملي كيفيت ايران23یادگیری و نوآوریتوانمند سازهانتایج

اسلاید 24: توزيع امتيازات در مدل جايزه ملي كيفيت ايران 24

اسلاید 25: فرایند بهبود مداوم25یادگیری و نوآوریتوانمند سازهانتایج

اسلاید 26: ارتباط توانمند سازها و نتايج فاصله زمانی26اتخاذ تصميم ... ... پيامد و نتايج علل ... ... آثارتلاش سازماني ... ... تأثير بر كاركنان و عملكرد

اسلاید 27: ارتباط بين معيارها و معيارهاي فرعي برخي از ارتباطات آشكار بين معيارهاي توانمند ساز و نتايج بقرار زير است:معيار 3 با معيار 7 معيار 4 و 5 با معيار 9 معيار 2 با معيار 5 و 9 برخي از ارتباطات بين معيارهاي فرعي نيز بقرار زير است:معيارفرعي 1-2 و 2-4 با 5-1معيار فرعي 1-4 و 2-5 با 3-4معيار فرعي 1-3 و 5-5 با 6-127

اسلاید 28: توانمند سازها Enablers 28توانمند سازها توانمند سازها، علت و بوجود آورنده نتايج هستند. رهبري محرك ساير توانمند سازها مي باشد.

اسلاید 29: ساختار معيارهاي توانمند ساز29نكات پيشنهادي (خطوط راهنماي غير تجويزي)رهبريخط مشي و استراتژيمنابع انسانيشراكت ها و منابعفرآيند ها1-51-41-31-21-1معيارهاي فرعيمعيارهاي اصلی

اسلاید 30: 1 – رهبري Leadershipتعريف:رهبران سرآمد مأموريت و دورنما سازمان را تعيين نموده و دستيابي به‌ آنها را تسهيل مي نمايند. آنها ارزشهاي سازماني و سيستم هاي مورد نياز براي موفقيت پايدار را ايجاد و از طريق اعمال و رفتار خود به اجرا در مي آورند. در دوران تحولات آنها ثبات در مقاصد دارند. هر كجا كه لازم باشد چنين رهبراني قادر هستند جهت سازمان را تغيير داده و سايرين را براي پيروي از آن تهيج نمايند. 30

اسلاید 31: معيارهاي فرعيرهبران مأموريت، دورنما، ارزشها و اصول اخلاقي سازمان را بوجود آورده و خود الگوي فرهنگ سرآمدي در سازمان مي باشند. (20 امتياز) رهبران شخصاً به منظور اطمينان يافتن از ايجاد و بكار گيري سيستم مديريت سازمان و بهبود مداوم آن، مشاركت دارند. ( 20 امتياز ) رهبران با مشتريان شركا و نمايندگان جامعه درتعامل هستند. (20 امتياز ) رهبران فرهنگ سرآمدي را در كاركنان سازمان تقويت مي كنند. ( 20 امتياز) رهبران تحولات سازماني را شناسايي و از آن حمايت مي نمايند. (20 امتياز) 31

اسلاید 32: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي321-3تعامل با مشتريان، شركا و جامعه1-2ايجاد و اجراي سيستمهاي مديريت سازمان1-1 مقصد، جهت گيري و فرهنگ سرآمدي1-4انتقال اطلاعات، انگيزش، حمايت و تقدير از كاركنان1-5شناسايي و حمايت از تغييرات سازمانيتقويت رفتارايجاد تغييرات و تحولات

اسلاید 33: 2 – خط مشي و استراتژي Policy & Strategyتعريف: سازمانهاي سر آمد مأموريت و دورنماي خود را از طريق بوجود آوردن يك استراتژي متمركز بر منافع ذينفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشي كه در آن فعاليت مي كنند، به اجرا درمي آورند. خط مشي ها، برنامه ها، اهداف و فر آيند ها به منظور تحقق استراتژي ها بوجود آمده و جاري مي گردند. 33

اسلاید 34: معيارهاي فرعيخط مشي و استراتژي مبتني بر نيازها و انتظارات حال و آينده ذينفعان مي باشد. (20 امتياز ) خط مشي و استراتژي بر اساس اطلاعات حاصل از اندازه گيري عملكرد، تحقيقات، يادگيري و فعاليت هاي مرتبط برون سازماني مي باشد. (20 امتياز )2خط مشي و استراتژي بوجود آمده و بازنگري و به روز مي گردد. (20 امتياز) خط مشي و استراتژي در سازمان انتقال يافته و از طريق چراچوب فرآيند هاي كليدي جاري مي گردد. (20 امتياز) 34

اسلاید 35: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي35جاري كردن خط مشي و استراتژي2-1 نيازها و توقعات حال و آينده ذينفعان2-2 اندازه گيري عملكرد، تحقيقات و يادگيري2-3 ايجاد، بازنگري و به روز كردن2-4 انتقال و جاري كردن از طريق فرآيند هاي كليديايجاد خط مشي و استراتژيدرونداد

اسلاید 36: 3 – منابع انساني Human Resourceتعريف : سازمانهاي سر آمد تمامي توان بالقوه كاركنان خود را در سطوح فردي، تيمي و سازماني مديريت نموده، بهبود داده و شكوفا مي سازند. آنها عدالت و برابري را ترويج كرده و كاركنان خود را در امور مشاركت داده و توانمند مي سازند. اين سازمانها از كاركنان خود مراقبت نموده، با آنها ارتباط برقرار نموده و آنها را مورد تشويق و تقدير قرار مي دهند به گونه اي كه در آنها انگيزه و تعهد به استفاده از مهارتها و دانش خود براي منافع سازمان ايجاد شود.36

اسلاید 37: معيارهاي فرعيمنابع انساني برنامه ريزي و مديريت شده و بهبود مي يابند. (18 امتياز) دانش و شايستگي كاركنان شناسايي شده ، توسعه يافته و حفظ مي گردد. ( 18 امتياز ) كاركنان مشاركت داده شده و توانمند مي گردند. (18 امتياز) كاركنان و سازمان گفتمان دارند. (18 امتياز) كاركنان مورد تشويق، تقدير و توجه و مراقبت قرار مي گيرند. (18 امتياز) 37

اسلاید 38: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي38اقدام محيط مناسب تمركز بر توانايي ها با توجه به اهداف3-1 برنامه ريزي، مديريت و بهبود منابع انساني3-5 تشويق، تقدير و مراقبت3-2 دانش و شايستگي كاركنان3-3مشاركت و توان افزايي3-4 ارتباطات دو سويه ( متقابل )

اسلاید 39: 4 – شراكت ها و منابع Partnership & Resourcesتعريف:سازمانهاي سرآمد شراكت هاي بروز سازماني، تأمين كنندگان و منابع داخلي خود را به منظور پشتيباني از خط مشي و استراتژي و اجراي اثر بخش فرآيند ها، برنامه ريزي و مديريت مي نمايند. آنها به هنگام برنامه ريزي و در حين مديريت بر شراكت ها و منابع، ميان نيازهاي فعلي و آتي سازمان، جامعه و محيط توازن ايجاد مي نمايند. 39

اسلاید 40: معيارهاي فرعيشراكت هاي برون سازماني مديريت مي گردند. (18 امتياز) منابع مالي مديريت مي گردند. (18 امتياز)ساختمانها، تجهيزات و مواد مديريت مي گردند. (18 امتياز) فناوري مديريت مي گردد. (18 امتياز)اطلاعات و دانش مديريت ميگردد. ( 18 امتياز)40

اسلاید 41: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي412خط مشي و استراتژي4-1 شراكت هاي برون سازماني4-2 منابع مالي4-3 ساختمانها، تجهيزات و مواد4-4 فناوري4-5 اطلاعات و دانش همسوسازیهمسوسازی

اسلاید 42: 5 – فرآيند ها Processesتعريف: سازمانهاي سرآمد فرآيند هاي خود را به منظور جلب رضايت كامل و ايجاد ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان طراحي نموده، مديريت كرده و بهبود مي بخشند.42

اسلاید 43: معيارهاي فرعي فرآيند ها بطور نظام مند طراحي و مديريت مي گردند. (28 امتياز) فرايند ها در صورت نيازبا استفاده از نوآوري به منظور جلب رضايت كامل وايجاد ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان بهبود مي يابند. (28 امتياز) محصولات و خدمات بر اساس نيازها و انتظارات مشتري طراحي و تكوين مي يابند. ( 28 امتياز) محصولات و خدمات توليد و تحويل شده و پشتيباني مي گردند. (28 امتياز) روابط با مشتري مديريت گرديده و ارتقاء مي يابد. (28 امتياز) 43

اسلاید 44: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي44مديريت و توسعه5-1 طراحي و مديريت فرايندها5-2 بهبود فرايندها5 –3 طراحي و تكوين5-4 توليد، تحويل و خدمات پس از فروش5-5 روابط با مشتري6 نتايج مشتريانمحصولات و خدمات مديريت فرايندهاي عمومي

اسلاید 45: نتايج Results45نتایج نتايج، نتيجه ومعلول توانمند سازها مي باشند.نتايج كليدي عملكرد، حاصل ساير نتايج مي باشد.

اسلاید 46: ساختار معيارهاي نتايج46نتايج مشترياننتايج منابع انسانينتايج جامعه نتايج كليدي عملكرد6 –1 (75%)داده هاي برداشتي7-1 (75%) داده هاي برداشتي8-1 (25%) داده هاي برداشتي9-1 (50%) دستاوردهاي عملكردي9-2 (50% ) شاخص هاي عملكرديِ8-2 (75%)شاخص هاي عملكردي7-2 (25 %)شاخص هاي عملكردي6-2 (25%)شاخص هاي عملكرديمعیار های فرعی معیارهای اصلی

اسلاید 47: ارتباط دروني معيارهاي نتايج 47Leading indicatorsLagging indicatorsبرداشت ذينفعاننتايج و دستاوردهاي عملكردي 6a7a8a9a6b7b8b9bشاخص هاي عملكرديفاصله زماني

اسلاید 48: 6 – نتايج مشتريان Customer Resultsتعريف:سازمانهاي سرآمد بطور فراگير نتايج مهم و برجسته مرتبط با مشتريان خود را اندازه گيري نموده و به آنها دست مي يابند.معيارهاي فرعي:6-1 شاخص هاي برداشتي (150 امتياز) 6-2 شاخص عملكردي (50 امتياز ) 48

اسلاید 49: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي496-1 شاخص هاي برداشتيديدگاه مشتريان6-2 شاخص هاي عملكرديسنجش هاي داخليبازخورعملكرد

اسلاید 50: 7– نتايج منابع انساني Human Resource Resultsتعريف:سازمانهاي سر آمد بطور فراگير نتايج مهم و برجسته مرتبط با منابع انساني خود را اندازه گيري نموده و به آنها دست مي يابند.معيارهاي فرعي: 7-1 شاخص هاي برداشتي (5/67 امتياز ) 7-2 شاخص هاي عملكردي (5/22 امتياز)50

اسلاید 51: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي517-1 شاخص هاي برداشتيديدگاه کارکنان7-2 شاخص هاي عملكرديسنجش هاي داخليبازخورعملكرد

اسلاید 52: 8 – نتايج جامعه Society Resultsتعريف: سازمانهاي سر آمد بطور فراگير نتايج مهم و برجسته مرتبط با جامعه را اندازه گيري نموده و به آنها دست مي يابند.معيارهاي فرعي:8-1 شاخص هاي برداشتي (15 امتياز ) 8-2 شاخص هاي عملكردي (45 امتياز) 52

اسلاید 53: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي538-1 شاخص هاي برداشتيديدگاه جامعه8-2 شاخص هاي عملكرديسنجش هاي داخليبازخورعملكرد4شراكت ها و منابع5 فرآيند ها

اسلاید 54: 9– نتايج كليدي عملكرد Key performance Resultsتعريف: سازمانهاي سر آمد بطور فراگير نتايج مهم و برجسته مرتبط با عناصر اصلي خط مشي و استراتژي را اندازه گيري نموده و به آنها دست مي يابند.معيارهاي فرعي:9-1 دستاوردهاي كليدي عملكرد ( 75 امتياز)9-2 شاخص هاي كليدي عملكرد (75 امتياز) 54

اسلاید 55: ارتباط و تعامل معيارهاي فرعي559-1 دستاوردهاي كليدي عملكرد سنجش دستاوردها9-2 شاخص هاي كليدي عملكردسنجش هاي داخليدستیابی به برنامهپیش بینی ها4شراكت ها و منابع5 فرآيند ها2خط مشی واستراتژی

اسلاید 56: كار گروهي شماره 1 درك مدل سر آمدي INQA56دستور العمل: لطفاً بررسي نماييد هر يك از مفاهيم زير در كداميك از معيارهاي مدل مورد توجه قرار گرفته شده است.1 از3

اسلاید 57: كار گروهي شماره 1 درك مدل سر آمدي INQA572 از 3

اسلاید 58: كار گروهي شماره 1 درك مدل سر آمدي INQA583 از 3

اسلاید 59: كار گروهي شماره 2 درك مدل سر آمدي INQA59دستور العمل: لطفاً پس از مطالعه هر يك از بيانيه هايي جدول زير، معيار اصلي و معيارهاي فرعي مرتبط با آنرا مشخص نماييد.1 از 4

اسلاید 60: كار گروهي شماره 2 درك مدل سر آمدي INQA602 از 4

اسلاید 61: كار گروهي شماره 2 درك مدل سر آمدي INQA613 از 4

اسلاید 62: كار گروهي شماره 2 درك مدل سر آمدي INQA624از 4

اسلاید 63: بخش سوم: امتياز دهي بر اساس منطق RADAR63

اسلاید 64: منطق RADAR چيست ؟منطق RADAR مي گويد هر سازمان نياز دارد كه: نتايجي را كه بعنوان بخشي از فرآيند دستيابي به خط مشي و استراتژي هاي خود هدف گذاري نموده است، تعيين كند .مجموعه اي از رويكرد هاي با ثبات و يكپارچه را كه منجر به نتايج مي گردد را طرح ريزي و ايجاد نمايد.رويكرد ها را به طريقي نظام يافته (سيستماتيك) و بگونه اي كه از استقرار كامل آنها اطمينان حاصل شود، جاري و اجرا نمايد.نتايج حاصله از بكارگيري رويكردها را مورد ارزيابي و بازنگري قرار دهد به گونه اي كه بهبودهاي مورد نياز شناسايي شود.64

اسلاید 65: منطق RADAR65تعيين نتايج مورد انتظارResultsارزيابي و بازنگريAssess & Reviewبرنامه ريزي و توسعه رويكردها Approachesجاري سازي و اجراي Deploy

اسلاید 66: ماتريس امتياز دهي RADARماتريس امتياز دهي RADAR از تعدادي عنصر (Element) و ويژگي (ِAttributes) تشكيل شده است: نتايج، رويكردها، جاري سازي و ارزيابي و بازنگري عناصر ماتريس امتياز دهي مي باشند.هر عنصر شامل تعدادي ويژگي مي باشد.عناصر و ويژگي ها مي بايستي براي ارزيابي تمامي معيارهاي فرعي مدل جايزه ملي كيفيت ايران مورد استفاده قرار گيرد.66

اسلاید 67: عناصر و ويژگي هاي ماتريس RADAR67

اسلاید 68: ارزيابي توانمند سازهادر ماتريس امتياز دهي RADAR معيارهاي توانمند ساز بر اساس سه عنصر زير مورد ارزيابي قرار مي گيرند:1 – رويكرد Approach2 – جاري سازي Deployment 3 – ارزيابي و بازنگري Assessment & Review 68

اسلاید 69: توانمند سازها: رويكرد Approach (1)آنچه را كه سازمان در رابطه با هر معيار فرعي انجام مي دهد يا برنامه ريزي مي كند كه انجام دهد و پوشش دهنده روش، استاندارد، آيين نامه، مقررات و توافقات مي باشد رويكرد ناميده مي شود.در ارزيابي رويكرد بايد به دو ويژگي زير توجه نمود:1 – تناسب / منطقي بودن Sound 2 – يكپا رچه و هماهنگ بودن Integrated 69

اسلاید 70: توانمند سازها: رويكرد Approach (2)1 – تناسب / منطقي بودن Sound1-1- وجود منطق روشن و مستدل – در اين ويژگي به خوبي قابل درك بودن و به صورت قابل فهم ايجاد شدن رويكرد مورد توجه است.1-2- تعريف و فرآيند روشن ايجاد رويكرد – در اين ويژگي تعريف صحيح و روشن رويكرد و پيروي از فرآيندي مناسب جهت ايجاد رويكرد، مورد توجه است.1-3- توجه به نيازهاي كليه ذينفعان – در اين ويژگي ايجاد رويكرد به شكلي كه نيازهاي همه ذينفعان در آن ديده شده باشد، مورد توجه است.70

اسلاید 71: توانمند سازها : رويكرد Approach (3)2 – يكپارچه و هماهنگ بودن Integrated 2-1- پشتيباني از خط مشي و استراتژي – چگونگي ارتباط، پشتيباني و تبعيت رويكرد از خط مشي و استراتژي سازمان.2-2- هماهنگي، پيوند وارتباط رويكردها – عدم وجود تضاد و تعارض بين ساختار و مفاد رويكرد با ساير رويكردهاي مرتبط درمحدوده مورد بررسي و همچنين در صورت لزوم مرتبط بودن و اتصال رويكرد با ساير رويكردها.71

اسلاید 72: توانمند سازها: جاري سازي Deployment(1)جاري سازي در برگيرنده تمامي فعاليت هايي است كه سازمان جهت جاري ساختن صحيح و سيستماتيك رويكردها انجام مي دهد.در ارزيابي جاري سازي رويكرد بايد به دو ويژگي زير توجه نمود: 1 – اجراي رويكرد Implemented 2 – استقرار نظام مند رويكرد Systematic72

اسلاید 73: توانمند سازها: جاري سازي Deployment(2) 1– اجراي رويكرد Implemented ميزان اجراي واقعي رويكرد به صورت افقي و عمودي در تمامي فرآيند هاي مرتبط و در تمامي بخشها و واحدهاي مرتبط سازمان 2 – استقرار نظام مند رويكرد Systematic وجوه شواهد عيني دال بر بكارگيري رويكردها به روشي نظام مند و سيستماتيك 73

اسلاید 74: توانمند سازها: ارزيابي و بازنگري (1)ارزيابي و بازنگري (Assessment & Review) دلالت بر آن دارد كه سازمان چه اقداماتي را براي بازنگري و بهبود رويكردهاي خود و بكار گيري آنها انجام مي دهد.در بررسي ارزيابي و بازنگري بايد به سه ويژگي زير بايد توجه نمود: 1 – اندازه گيري Measurement 2 – يادگيري Learning 3 – بهبود Improvement 74

اسلاید 75: توانمند سازها: ارزيابي و بازنگري (2)1 - اندازه گيري Measurement بررسي اندازه گيري هاي مناسب و منظم انجام شده در مورد رويكردها و اثر بخشي بكارگيري و اجراي آن 2 – يادگيري Learning بررسي فعاليت هاي يادگيري انجام شده به منظور شناسايي بهترين تجربيات و موفقيت ها به منظور تعريف فرصتهاي بهبود 3 – بهبود Improvement بررسي چگونگي استفاده از نتايج اندازه گيري و يادگيري در شناسايي، اولويت بندي، طرح ريزي و اجراي بهبودها.75

اسلاید 76: نتايج: نتايج سر آمد (1)نتايج (Results) نشان مي دهند كه سازمان به چه دستاوردهاي دست يافته است. امتياز مربوط به نتايج از طريق ويژگي هاي زير حاصل مي شود: 1 – روندها Trends 2 – اهداف / مقاصد Targets 3 – مقايسه ها Comparisons 4 – روابط علي Causes 76

اسلاید 77: نتايج: نتايج سر آمد (2) 1– روندها Trends روند به معني سابقه آماري از يك موضوع است. بررسي و جود روند مثبت در نتايج و/ يا عملكرد خوب و پايدار– مشاهده مدارك، شواهد و آمارهايي دال بر وجود روند مثبت و يا عملكرد خوب و پايدار در رابطه با نكته مورد بررسي.77

اسلاید 78: نتايج: نتايج سر آمد (3)2 – اهداف / مقاصد Targets بررسي وجود اهداف / مقاصدي مشخص و كمي و ميزان دستيابي به آنها در رابطه با نكات مورد بررسي.اهداف تحقق يافته اند – وجود مدارك و شواهدي كه اهداف و عملكرد واقعي را مقايسه نموده و دستيابي به اهداف را اثبات نمايد.اهداف مناسب هستند – متناسب بودن اهداف با ظرفيت ها و واقعيت ها در زمينه نكات مورد بررسي.78

اسلاید 79: نتايج: نتايج سر آمد (4)3 – مقايسه ها Comparisons مقايسه نتايج بدست آمده با متوسط صنعت و يا بهترين مؤسسات يا سازمانهاي مشابه شناخته شده .4 – روابط علي Causes نتايج توسط رويكرد ها حاصل شده اند. وجود شواهدي دال بر ارتباط و وابستگي عملي نتايج با رويكردهاي بكار گرفته شده در سازمان.79

اسلاید 80: نتايج: دامنه Scopeدامنه در برگيرنده يك بخش از سازمان و يا يك معيار و يا هر دوي آنها مي باشد و امتياز آن با توجه به موارد زير تعيين مي گردد: نتايج تمامي حوزه هاي مرتبط سازمان را پوشش مي دهند.با توجه به معيار مورد بررسي، گستره كاملي از نتايج ارايه گرديده است.نتايج بطور مناسبي بخش بندي و تفكيك شده اند.80

اسلاید 81: روش امتياز دهي : رويكرد كلي (1)سند اظهار نامه را با هدف دستيابي به يك تصوير كلي از سازمان، بطور كامل مطالعه نماييد . سند اظهار نامه را بر اساس شواهد درج شده در آن ارزيابي نماييد. نقاط قوت، نواحي قابل بهبود و نكات مورد توجه در بازديد از محل را در مورد هر يك از معيارهاي فرعي در كتابچه ارزيابي درج نماييد.اطمينان حاصل نماييد كه نقاط قوت، نواحي قابل بهبود و نكات مورد توجه در بازديد از محل با جملات كامل درستي نوشته شده اند و به راحتي براي خودتان و ديگران قابل خواندن و فهم هستند. 81

اسلاید 82: روش امتياز دهي : رويكرد كلي (2)امتياز هر يك از معيارهاي فرعي را با توجه به موارد زير تعيين نماييد: نقاط قوت نواحي قابل بهبود ماتريس امتياز دهي RADAR موضوعات كليدي را ليست كنيد.82

اسلاید 83: امتياز دهي توانمند سازها83

اسلاید 84: واژه كليدي – توانمند سازها84

اسلاید 85: شناسايي نقاط قوت براي توانمند سازهادر جستجوي اطلاعاتي مرتبط با موارد زير باشيد: مناسب بودن/ منطقي بودن و يكپارچه بودن رويكردها جاري شدن نظام مند رويكرد در تمامي حوزه هاي مرتبط سازمان اندازه گيري هاي انجام شده فعاليت هاي يادگيري صورت گرفتهبهبودهاي انجام شده در نتيجه فعاليت هاي اندازه گيري و يادگيري 85

اسلاید 86: شناسايي نواحي قابل بهبود براي توانمند سازهادر جستجوي موارد زير باشيد: نتايجي ارايه شده اند اما رويكردي وجود ندارد. رويكرد با ساير رويكردها ارتباط و پيوندي ندارد.عدم وضوح فرايند (ها) غير نظام مند (يا كم نظام مند) بودن جاري سازي رويكردها عدم وجود شواهد عيني در مورد فعاليت هاي اندازه گيري و/ يا يادگيري عدم وجود بهبود بر اساس فعاليت هاي اندازه گيري و/ يا يادگيري انجام شده موارد ذكر نشده اي كه شما انتظار ديدن آن را داشته ايد.86

اسلاید 87: ماتريس امتياز دهي رادار RADAR Scoring Matrix معيارهاي توانمند ساز Enablers Criteria 87

اسلاید 88: امتياز دهي نتايج88

اسلاید 89: واژه هاي كليدي – نتايج89ویژگی هادامنه امتیاز روندها(براي هر يك از ويژگي ها روش متفاوتي وجود دارد) اهداف 0% مقايسه ها25% روابط علي50 % دامنه75%جمع100%

اسلاید 90: شناسايي نقاط قوت براي نتايجدر جستجوي موارد زير باشيد : روندهاي مثبت اهداف / مقاصد دست يافته باشند مقايسه هاي انجام شده با ديگران ( داخلي و / يا خارجي ) نتايج ما حصل و معلول رويكردها باشند. شاخص ها تمامي حوزه هاي مرتبط را پوشش داده باشند. 90

اسلاید 91: شناسايي نواحي قابل بهبود براي نتايجدر جستجوي موارد زير باشيد:روند هاي منفي يا شكست هاي بوجود آمده در تداوم عملكرد خوب سازمان اهداف تعيين و برقرار نشده اند و يا سازمان به آنها دست نيافته باشد. مقايسه هاي محدود با ديگران عدم وجود درك روشن از روابط علي نتايج با رويكردها دامنه نتايج تمامي حوزه هاي سازمان راپوشش نداده باشد.عدم وجود ارتباط و اتصال روشن بين شاخص ها و نتايج دستاوردهاي سازمان 91

اسلاید 92: ماتريس امتياز دهي رادار RADAR Scoring Matrix معيارهاي نتايج Results Criteria92

اسلاید 93: كارت مسير ياب Pathfinder93

اسلاید 94: سفر بسوي سر آمدي كسب و كار94

اسلاید 95: كار گروهي شماره 3 تمرين امتياز دهي توانمند سازها 95دستور العمل: لطفا ً پس از مطالعه هر يك از جملات جدول زير، امتياز آنرا بر اساس عناصر و ويژگي هاي ماتريس RADAR تعيين نماييد.1 از2

اسلاید 96: كار گروهي شماره 3 تمرين امتياز دهي توانمند سازها 962 از2

اسلاید 97: كار گروهي شماره 4- تمرين امتياز دهي نتایج 97دستور العمل: لطفاً پس از مطالعه هر يك از جملات جدول زير، امتياز آنرا بر اساس عناصر و ويژگي هاي ماتريس RADAR تعيين نماييد .1 از2

اسلاید 98: كار گروهي شماره 4- تمرين امتياز دهي نتایج 982 از2

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید