جریان های نوظهور معنویت گرا در ایران
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آیین اشو
- آیین بودا
- آیین تنتره
- آیین جین
- آیین رام الله
- آیین سای بابا
- آیین کریشنا
- آیین ودا
- برهمنیسم
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت جریان های نوظهور معنویت گرا در ایران
- پاورپوینت رایگان
- جریان های انحرافی
- جریان های عرفانی
- جریان های معنوی آمریکایی
- جریان های معنوی هندی
- جریان های نوظهور
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- سلسله های دراویش
- عرفان
- عرفان گرایی
- عرفان مسیحیت
- عرفان ناب اسلامی
- عرفان یهود
- فراعنه
- فرقه
- مدعیان دروغین
- معنویت چینی
- معنویت گرایی
- معنویت های نوظهور
- هندوئیسم
- یوگا
امتیاز
جریان های نوظهور معنویت گرا در ایران
اسلاید 1: جریانهای نوظهور معنویتگرا درایران تهیه و تنظیم : فاطمه قاصدزیر نظر استاد محترم : دکتر مجتبویرشته مشاورهدانشگاه تربیتمعلم شهید بهشتیزمستان 1388
اسلاید 2: www.themegallery.comCompany Logoمقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور1- عرفان ناب اسلامي و دينيمنابع عرفان ناب اسلامي: قرآن احاديث ادعيهپيشگامان دوره اخير:ميرزا حسينقلي همداني، بهاري همداني، سيد احمد كربلايي، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، آيت الله شاه آبادي، آيت الله قاضي طباطبايي، علامه طباطبايي، امام خميني (ره)
اسلاید 3: www.themegallery.comCompany Logo1- عرفان ناب اسلامي و دينيمنابع عرفان ناب اسلامي: قرآن احاديث ادعيهپيشگامان دوره اخير:ميرزا حسينقلي همداني، بهاري همداني، سيد احمد كربلايي، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، آيت الله شاه آبادي، آيت الله قاضي طباطبايي، علامه طباطبايي، امام خميني (ره)آيت الله ملكي تبريزيعلامه طباطباييمقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور
اسلاید 4: www.themegallery.comCompany Logo1- عرفان ناب اسلامي و دينيمنابع عرفان ناب اسلامي: قرآن احاديث ادعيهپيشگامان دوره اخير:ميرزا حسينقلي همداني، بهاري همداني، سيد احمد كربلايي، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، آيت الله شاه آبادي، آيت الله قاضي طباطبايي، علامه طباطبايي، امام خميني (ره)مقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور
اسلاید 5: www.themegallery.comCompany Logo2- مدعيان دروغينمدعيان دروغين طيف وسيعي را شامل مي شوند:رمل و اسطرلاب، پيشگويي، جادوگري، طالع بيني، طلسم نويسي، ارتباط با ارواح و اجنه، ارتباط با امام زمان(عج)، نيابت امام زمان(عج)، مهدويت، پيامبري و الوهيت. گفتنی است که اينگونه ادعاهای دروغین متاسفانه باعث فريب برخی انسانهای ساده لوح شده است که بايد نسبت به آن روشنگری کرد. مقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور
اسلاید 6: www.themegallery.comCompany Logo3- سلسله هاي دراويشبرخي سلسله هاي موجود در ايران:ذهبيه، نعمت اللهي، اهل حق،گناباديه، خاكساريه، اويسيه، كميليه، چشتيه، الاهيه، کبرويه، نقشبنديه، قادريه و ...- شايان ذکر است که خطاها و ايرادهای اساسی فراوانی نظير مريد بازی، قطب گرايی، شريعت گريزی، اذکار نا معتبر و جايگزينی خانقاه به جای مسجد نسبت به اين سلسله ها وجود دارد.مقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور
اسلاید 7: www.themegallery.comCompany Logo3- سلسله هاي دراويشبرخي سلسله هاي موجود در ايران:ذهبيه، نعمت اللهي، اهل حق،گناباديه، خاكساريه، اويسيه، كميليه، چشتيه، الاهيه، کبرويه، نقشبنديه، قادريه و ...شايان ذکر است که خطاها و ايرادهای اساسی فراوانی نظير مريد بازی، قطب گرايی، شريعت گريزی، اذکار نا معتبر و جايگزينی خانقاه به جای مسجد نسبت به اين سلسله ها وجود دارد.مقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور
اسلاید 8: www.themegallery.comCompany Logo4- معنويتهای نوظهورمقدمه : جريانهاي عرفاني موجود در كشور
اسلاید 9: تقسیم بندی جريانهای معنویت گراwww.themegallery.comCompany Logoجريانهای معنوی هندیجريانهای معنوی آمريکاییعرفان مسيحيتعرفان يهودمعنويت چينی فراعلمجریانهای نوظهورمعنویت گراسينمای ماورا
اسلاید 10: تقسيم بندی جريانهای معنويت گراwww.themegallery.comCompany Logoجريانهای معنوی هندیجريانهای نوظهورمعنويت گرانوظهور باستانی ودابرهمنجينبوداتنترهيوگااشوسای بابارام اللهکريشنايوگاناندادالايی لاما
اسلاید 11: www.themegallery.comCompany Logoجریانهای معنوی هندیباستانیآیین وداآیین ودا تاریخچهدر اواسط هزاره دوم قبل از میلاد، آریایی ها از سلسله جبال هندوکش در جنوب سیبری به سه طرف حمله ور شدند:- بخشی به اروپا رفتند و نژادهایی چون یونانی ها، لاتینها، ژرمنها و اسلاوها را به وجود آوردند.- بخشی به هند رفتند و کیش هندویی را پدید آوردند.- بخشی به ایران سرازیر شدند و آیین زرتشتی را بنیان نهادند.کیش ودایی پس از اختلاط آریایی ها با نژاد اصیل هند یعنی دراویدی ها پدید آمد. کتاب مقدساقوام چند گانه پرست آریایی هند برای خدایان خود قربانی می کردند و هنگام تقدیم قربانی سرودهایی می خواندند.این سرودها به علاوه افسانه ها، حکایات و داستانهایی که از طریق روحانیون به ایشان منتقل شده بود به تدریج جمع آوری شد و نخستین و قدیمی ترین کتاب مقدس هندویی به نام ودا شکل گرفت. بخشهای مختلف کتاب وداریگ ودا: مجموعه بیش از هزار سروده مذهبی که در چند بخش تنظیم شده است.سامه ودا: سروده هایی که به هنگام نوشیدن شراب مقدس خوانده می شد.یجور ودا: کلام منثوری که به قصد تلاوت برای تقدیم قربانی، ادعیه و اوراد قرائت می شد.آتهروه ودا: مجموعه افسونها و اورادی که به قصد سحر و جادو از زمانهای دور باقی مانده است.
اسلاید 12: www.themegallery.comCompany Logoباستانیبرهمنیسمبرهمنیسم (هندوئیسم) تاریخچهدر اواخر قرن هفتم قبل از میلاد، برهمن ها قدرت را در هند بدست گرفتند. در این دوران عالمان روحانی مرتبه ای بلند یافتند و مورد توجه حاکمان و امیران واقع شدند. کتاب مقدسکتاب مقدس برهمنها به جز کتاب وداها، کتاب اوپانیشادها است. این کتاب بزرگترین منبع تفکر و اندیشه عرفانی در تاریخ هند به شمار می رود. برخی ویژگیهای آیین هندو- جانشین شدن اندیشه وحدت و اعتقاد به روح مطلق کیهانی به جای اندیشه چند گانه پرستی- اصل تناسخوجود نظام اجتماعی - طبقاتی غیر قابل تغییر : 1- طبقه برهمنان یا روحانیان2- طبقه کشتریه ها یا امیران و اشراف زادگان3- طبقه ویسیه ها یا کشاورزان و صنعتگران4- طبقه شودره ها یا چاکران و خدمتگزارانبر این اساس هر کس از طبقات چهارگانه خارج بود پاریا یا نجس محسوب می شد. چنانکه هیچ فردی از طبقه ای حق هیچ گونه ارتباط با طبقه دیگر را نداشت.در برابر آیین برهمن دو فرقه قیام کردند و مدعی شدند که می توانند انسان را از تحیر و سرگردانی در چرخه تناسخ برهانند و به نجات ابدی نزدیک نمایند. یکی از آنها فرقه جین بود و دیگری آیین بودا.جریانهای معنوی هندی
اسلاید 13: www.themegallery.comCompany Logoباستانیآیین برهمنیسمآیین برهمنیسم (هندوئیسم) نقد و بررسی1- وجود سه طریق مختلف عمل، علم و اخلاص برای نجات انسانها.2- پایمال کردن حقوق زنان و تحقیر آنها.3- اعتقاد راسخ به نظام طبقاتی و جلوگیری پیروان از تلاش برای از بین بردن آن.جریانهای معنوی هندی
اسلاید 14: www.themegallery.comCompany Logoآیین جین تاریخچهمؤسس این آیین شخصی به نام مهاویره (599 قبل از میلاد الی 527 قبل از میلاد) می باشد.مهاویره که از اشراف زادگان هندی بود در سن 30 سالگی از زندگانی کاخ نشینی خسته شد و به سلک مرتاضان در آمد. او در هیچ قریه ای بیش از یک روز و در هیچ شهری بیش از پنج روز ساکن نشد تا دلبستگی به کسی یا چیزی پیدا نکند. سرانجام پس از 13 سال هنگامی که در ساحل رودخانه ای نشسته و در اعماق فکر و اندیشه فرو رفته بود به حالت نیروانه واصل گشت. این لحظه او را جین (فتح و پیروزی) نامیدند. مبانی اعتقادی جین- ریاضات شاقه : نجات روح فقط در گرو ریاضت شدید و کشتن نفس به صورت افراطی است.- قانون اهیمسا : انسان هیچ جانداری را نباید بیازارد، از این رو حتی کشاورزی حرام است چون ممکن است در حین کشاورزی موجوداتی کشته شوند.- استمداد از بشر یا کتاب بشری بی تأثیر است. هر فرد باید از درون خود استمداد بجوید. اعمال روحانی آیین جین- پرهیز از قتل و آزار موجودات زنده- پرهیز از دروغ و هر قول و فعلی که موجب غضب یا حرص شود.- اجتناب از هر چیزی که به انسان عطا نشده باشد.- خودداری از هر گونه علاقه به چیزی.- اجتناب از شهوت جنسی.باستانیآیین جینجریانهای معنوی هندی
اسلاید 15: www.themegallery.comCompany Logoباستانیآیین برهمنیسمآیین جین نقد و بررسی1- وجود ریاضات شاق که هیچ گونه وجاهت عقلی، انسانس و الهی ندارد2- پایمال کردن حقوق زنان و تحقیر آنها.3- اعتقاد راسخ به نظام طبقاتی و جلوگیری پیروان از تلاش برای از بین بردن آن.4- قانون اهیمسا اگر هم درست باشد باید بیشتر نسبت به انسانها به کار رود تا حیوانات و گیاهان5- نا دیده گرفتن برخی غرائز طبیعی در انسانجریانهای معنوی هندی
اسلاید 16: www.themegallery.comCompany Logoآیین بودا (بودیسم) تاریخچهمؤسس این آیین سیدارته گوتمه (بودا) (560 قبل از میلاد الی 480 قبل از میلاد) می باشد.بودا نیز مانند مهاویره از طبقه اشراف هند بود که در روزگار جوانی عیش و نوش را ترک گفته و به سلک مرتاضان در آمد. وی در 36 سالگی هنگامی که زیر درخت انجیری در دریای تفکر غرق بود به حالت نیروانه نائل آمد و پس از آن در شهر عرفانی بنارس به مدت 45 سال به ترویج اندیشه های خود پرداخت. آموزه های بودا- اعتقاد به تناسخ- پرهیز از هرگونه تفکر غامض و پیچیده فلسفی، مباحث الهیات و مافوق الطبیعه- چهارحقیقت جلیل (اصل رنج) کتاب مقدسقدیمیترین کتاب مقدس بودا تی پیتکه می باشد. دو شاخهدر دوره های بعد بودا به دوشاخه بزرگ منشعب شد : - مهایانه در چین، کره، ژاپن، تبت (آیین لاما) و مغولستان- هینیانه در برمه، تایلند یا کامبوجباستانیآیین بوداجریانهای معنوی هندی
اسلاید 17: www.themegallery.comCompany Logoآیین بودا (بودیسم) نقد و بررسی1- نفی تفکر فلسفی در عین فلسفی بودن.2- نفی تقدیر الهی و تاکید بیش از حد بر آزادی انسان (تفکر شبه اومانیستی).3- اصالت دادن به رنج به عنوان تنها بعد زندگی انسان.4- نفی خود و انانیت و در عین حال قبول تناسخ.5- نفی خداوند.6- نفی معادباستانیآیین بوداجریانهای معنوی هندی
اسلاید 18: www.themegallery.comCompany Logoآیین تنتره آیین تنتره که دارای قدمت تاریخی بسیار و پیروان گسترده ای در هند می باشد بر خلاف مکاتب عرفانی پیشین، آدمی را به بهره گیری از همه جنبه های وجودی خویش به ویژه امکانات جسمی و مادی برای کمال و تعالی دعوت می کند. در تفکر تنتره انزوا، گوشه گیری و ریاضت جایی ندارد و انسان به استفاده از تمام لذائذ دنیوی تشویق می گردد. در آیین تانتریک، هوشیاری کلی تنها از طریق اتحاد دو جنس مذکر و مؤنث فراهم می شود . تمرینهای آیین تنتره : انجام تمرینات یوگا، خواندن اذکار مقدس، تشریفات نوشیدن شراب، استفاده از مواد نیروزا و برگزاری مراسم آمیزش جنسی به صورت دسته جمعی. کتاب مقدس تنتره کامه سوتره نام دارد.چشم تنترهراه تنترهباستانیآیین تنترهجریانهای معنوی هندی
اسلاید 19: www.themegallery.comCompany Logoآیین تنترهچشم تنترهراه تنترهباستانیآیین تنترهجریانهای معنوی هندی نقد و بررسی1- نفی خداوند.2- نفی معاد3- ترویج استفاده افراطی از شراب4- ترویج سکس و روابط جنسی آزاد
اسلاید 20: www.themegallery.comCompany Logoیوگا انواع یوگا - منتره یوگا- کرمه یوگه- بهکتی یوگا- کندالینی یوگا- راجا یوگا- یوگا پاتانجلی کالبدهای هفت گانه، چاکراهای هفت گانه و نادی ها سانکهیه قدیمی ترین مکتب فلسفی هندوها است و به دنبال برنامه ای برای تمییز ماده از روح بود. در واقع یوگا برنامه عملی این مکتب فلسفی به شمار می رود. هدف از یوگا رسیدن به پالایش مطلق است. نوظهوریوگاجریانهای معنوی هندیچاکراها
اسلاید 21: www.themegallery.comCompany Logoیوگا نقد و بررسی1- بن بست روش شناسی؛ ادعاهای یوگا پشتوانه عقلی، علمی و وحیانی ندارند.2- عدم وجود مؤلفه های عرفانی در یوگا3- عدم دستیابی به آرامش حقیقیچاکراهانوظهوریوگاجریانهای معنوی هندی
اسلاید 22: www.themegallery.comCompany Logoآیین اشو گاه شمار زندگیتولد: یازدهم دسامبر 1931فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه سائوگر: 1953تدریس فلسفه در دانشگاه جبال پور هند : 9 سالتأسیس بزرگترین مرکز بین المللی مراقبه در پونای هند : 1974مهاجرت به آمریکا : 1981اخراج از آمریکا به دلایلی از جمله فساد اخلاقی!! : 1985فوت : نوزدهم ژانویه 1990 شخصیت اشو روحیه تمرد و عصیان گری در دوران کودکیتکبر و غرور فوق العاده در شخصیت اشو آثار اشواشو هرگز کتابی ننوشت ولی مجموعه 7000 سخنرانی و 1700 نوار ویدئو و کاست از وی در بیش از 600 جلد کتاب انتشار یافته و تقریباً تمامی آنها به 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. ویژگی های آثار اشوزبان ساده و قابل فهم برای همگاناستفاده فراوان از حکایات و قصه ها برای بیان مقصودارائه روشها و تکنیکهایی عملی جهت مبارزه با رنجها و سختی های زندگینوظهورآیین اشوجریانهای معنوی هندی
اسلاید 23: www.themegallery.comCompany Logoآیین اشو نقد و بررسی1- تناسخ، نیروانه، اصالت بدن2- مفهوم خدا در اندیشه اشو3- نفی زهد و توبه4- نفی زیارت5- نفی الگو و اسوه6- نفی تقدیر7- جواز بت پرستی8- نفی اعتقادات9- نفی مذهب10- تئوریزه کردن روابط آزاد جنسیمعنویت اشو = معنویت سکس آزادنوظهورآیین اشوجریانهای معنوی هندی
اسلاید 24: www.themegallery.comCompany Logoآیین سای بابا در میان جریانهای عرفانی دو نفر با نام سای بابا دیده می شوند:سای بابا شیردی (1835 تا 1918 میلادی) وی پیروان چندانی در هندوستان نداردساتیا سای بابا متولد 1926، رهبر یکی از فرقه های پرطرفدار و جذاب عرفانی که هوادارانی نیز در داخل ایران دارد. عوامل جذابیت ساتیا سای بابا- تعالیم ساده و همگانی- معجزات متعدد که از سوی مریدان شایع شده استنوظهورآیین سای باباجریانهای معنوی هندی
اسلاید 25: www.themegallery.comCompany Logoآیین سای بابا نقد و بررسی1- بی اعتقادی به خدا2- برابری مذاهب3- ذکر و سلوک بشری4- تأثیر پذیری از مسیحیت5- اصالت دادن به قدرتهای معنوینوظهورآیین سای باباجریانهای معنوی هندی
اسلاید 26: www.themegallery.comCompany Logoآیین رام الله تاریخچهدر سال 1440 میلادی شخصی به نام شیخ کبیر پانتیس در هندوستان پا به عرصه وجود نهاد که بعد ها به استادی بزرگ با پیروان بسیار مبدل گشت. شیخ کبیر مبدأ دو جریان مذهبی در هندوستان می باشد:- یکی از شاگردان وی به نام بابا نانک آیین سیک را در هندوستان بنیان نهاد.- از آنجا که پدر شیخ کبیر مسلمان و مادرش تابع مذهب ویشنو بود، وی تلاش کرد آیینی مرکب از اسلام و ویشنو مطرح نماید. از این رو جریانی به نام رام الله پدید آورد. رام خدای ویشنو و الله خدای اسلام است و پیام رام الله این است که رام همان الله است و الله همان رام.نوظهورآیین رام اللهجریانهای معنوی هندی
اسلاید 27: www.themegallery.comCompany Logoآیین رام الله نقد و بررسی1- اعتقاد به برخی مبانی آیینهای هندی بخصوص یوگا2- اصالت بخشی به عشق زمینی3- نزدیکی به تعالیم مسیحیت4- برابری ادیان5- پیوند دو جنس انسانی برای رسیدن به یگانگی روحانینوظهورآیین رام اللهجریانهای معنوی هندی
اسلاید 28: www.themegallery.comCompany Logoدو نفر به نام کریشنا شهرت یافته اند: کریشنامورتی: وی در سال 1896 در خانواده ای برهمن در هندوستان متولد شد و در سال 1986 درگذشت. از وی حدود 60 کتاب پدید آمده که بسیاری از آنها به زبان فارسی منتشر شده است. انجمن T.Sاو سالیانی رهبر انجمن تئوسوفیان بود . راما کریشنا : در قرن نوزدهم میلادی افکار خود را منتشر ساخت. رهبر این طایفه در ایران فردی به نام وارنا کریشنا است.نوظهورآیین کریشناجریانهای معنوی هندیآیین کریشناکریشنا مورتیراما کریشنا
اسلاید 29: www.themegallery.comCompany Logoآیین کریشناکریشنا مورتیراما کریشنانوظهورآیین کریشناجریانهای معنوی هندی نقد و بررسی1- اندیشه های کریشنا مورتی ترکیبی از عناصر اصلی آیینهای هندو با روانشناسی جدید است.2- تأکید بر عنصر آرامش برای رفع نیاز انسانهای مدرن. در حالی که آرامش حقیقی تنها در سایه یاد خدا پدید می آید.
اسلاید 30: www.themegallery.comCompany Logoیوگانانداتولد : پنجم ژانویه 1893 در هندوستانوفات : هفتم مارس 1952 در آمریکا یوگاناندا مدعی است انسان با کشف دنیای درون خویش می تواند درون و بیرون وجود خود را هماهنگ نماید. در سال 1920 برای شرکت در کنگره بین المللی لیبرالهای مذهبی در بوستون آمریکا دعوت شد و در طی 10 سال بعد از آن به سخنرانیهای متعددی در آمریکا پرداخت. نقد و بررسی1- در خداشناسی یوگاناندا آثاری از چند خدایی دیده می شود2- وی سعی دارد تثلیث مسیحیت را با تعالیم هندو پیوند بزند3- به تناسخ اعتقاد دارد4- وی ازدواج را مخالف پرستش خدا می دانست و تن به این کار نداد5- او کریا یوگا را آموزش می دادنوظهوریوگانانداجریانهای معنوی هندی
اسلاید 31: www.themegallery.comCompany Logoدالایی لاما تاریخچهتولد : ششم جولای 1935بنابر یک سنت ناحیه تبت، تنزین گیاتسو در سن دو سالگی به عنوان تجسم دوباره دالایی لامای سیزدهم که در سال 1932 از دنیا رفته بود شناخته شد و به عنوان دالایی لامای چهاردهم معرفی گردید.او به عنوان رهبر بوداییان تبت که دارای شخصیت ضد چینی است، بارها از سوی رهبران آمریکا و اسرائیل مورد تقدیر قرار گرفته است.نوظهوردالایی لاماجریانهای معنوی هندی نقد و بررسی1- تلفیق اندیشه های هندو با عرفان مسیحیت و روانشناسی جدید.2- اصالت دادن به شاد زیستن و پرداخت هرگونه بهایی برای رسیدن به شادمانی.3- قائل بودن به تکثر و پلورالیزم دینی.4- اعتقاد به اصالت فایده و عمل (پراگماتیسم). 5- او یک شخصیت کاملا سیاسی و وابسته به آمریکا و اسرائیل است
اسلاید 32: www.themegallery.comCompany Logoسرخ پوستیاکنکارپائولو کوئلیوتولتکسوساحریجریانهای معنوی هندیجریانهای معنوی آمریکاییجریانهای نوظهورمعنویت گراشيطان پرستيتقسیم بندی جریانهای معنویت گرا
اسلاید 33: www.themegallery.comCompany Logoجریانهای معنوی آمریکاییعرفان تولتکعرفان تولتک تولتکها مردمانی در جنوب مکزیک می باشند که از هزاران سال پیش با افکار و آیین و سنتهای باستانی خویش به یافتن خرد معنوی مشغول بوده اند. در حال حاضر فردی به نام دون میگوئل روئیز از طایفه تولتکها بر آن شده است تا آموزه های ایشان را به بشریت عرضه نماید. وی از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، سخنرانی ها و سفرهای تبلیغی به معرفی آیین خود می پردازد. آموزه اصلی تولتک، چهار میثاق است. نقد و بررسیاصول و عناصر عرفان تولتک بیش از آنکه عرفان باشد، یک سلسله گزاره های اخلاقی است که بعضی از آنها ناقص یا نادرست است.سرخ پوستی
اسلاید 34: www.themegallery.comCompany Logoعرفان سو یکی از اقوام بزرگ سرخپوستی در مکزیک شاخه اوگ لالا تتون سو می باشد که دارای آیین کهنی است و امروزه به نام خرد معنوی سو مشهور است. رهبر این شاخه در عصر حاضر فردی به نام گوزن سیاه است که در سال 1862 متولد شده و در سال 1950 از دنیا رفته است. نخستین کتابی که حالات وی را گزارش می کند به نام گوزن سیاه سخن می گوید در سال 1932 منتشر گردید و در سال 1378 به فارسی تر جمه شد. این مسلک به آیین چپق مقدس معروف است.جریانهای معنوی آمریکاییعرفان سوسرخ پوستی
اسلاید 35: www.themegallery.comCompany Logoعرفان ساحری عرفان ساحری مهمترین نوع عرفان سرخ پوستی است که گاهی آن را به نام عرفان عقاب می خوانند. نماینده این جریان کارلوس کاستاندا می باشد. تولد او بنا به گفته خودش در سال 1935 و در برزیل و بنا به گزارش اسناد مهاجرت وی به آمریکا 1925 و در پرو می باشد. کاستاندا در سال 1973 دکترای خود را در رشته مردم شناسی از دانشگاه کالیفرنیا گرفت و در سال 1988 درگذشت. تعالیماستاد کاستاندا، بزرگ جادوگر مکزیکی به نام دون خوان می باشد. او دارای 12 اثر ترجمه شده به زبان فارسی است که در آنها به اندیشه های عرفان سرخ پوستی می پردازد. اساس تعالیم دون خوان این است که جهت نیل به خرد معنوی باید علاوه بر انجام حرکات جادویی، از گیاهان اقتدار (گیاهان تخدیری و توهم زا) استفاده کرد.جریانهای معنوی آمریکاییعرفان ساحریسرخ پوستی
اسلاید 36: www.themegallery.comCompany Logoعرفان ساحری نقد و بررسی1- اصالت بخشی به سحر به عنوان روش معنوی2- مسئله رویابینی3- استفاده از گیاهان و داروهای توهم زا4- پنهان داشتن کارهای خیر و تظاهر به کارهای بد5- نفی گذشته شخصی6- مرگ در خدمت دنیا7- عدم وجود خدا، قیامت، وحی و نبوت8- آموزه های اخلاقی درست و نادرستمعنویت کاستاندا = معنویت مواد مخدرجریانهای معنوی آمریکاییعرفان ساحریسرخ پوستی
اسلاید 37: www.themegallery.comCompany Logoاکنکار معنویت اکنکار یا اک یکی از مکاتب کاملاً جدید معنوی است که در ایالات متحده آمریکا پدید آمد و امروزه در ایران نیز پیروانی دارد. مؤسس این عرفان پال توئیچل افسر نیروی دریایی آمریکا است که در سالهای 1965 تا 1971 به تبلیغ مکتب خویش پرداخت. پس از وی شخصی به نام داروین گرایس در سالهای 1971 تا 1981 رهبری این جریان را به دست گرفت. از آن پس هارولد کلمپ که او نیز سابقه خدمت در نیروی هوایی آمریکا را در پرونده دارد، استاد حق در طریقت اکنکار می باشد.پال توئیچلهارولد کلمپمعبد اکنکار در آمریکاجریانهای معنوی آمریکاییاکنکار
اسلاید 38: www.themegallery.comCompany Logoاکنکار نقد و بررسی1- سفر روح یا موت اختیاری2- دیدن و شنیدن نور و صوت خداوند3- نقش ذکرهای بشری4- روش تخیلی برای سفر روحانی5- آمیختگی به مفاهیم آیینهای هندی6- طبقات عالم به صورت موهوم7- خصوصیات استاد و مرشد8- قانون کرمه یا عمل و عکس العمل9- اکنکار ورای سایر مذاهب و ادیان10- هدف از سفر روح11- عدم اعتقاد به جایگاه حقیقی برای خداوندپال توئیچلهارولد کلمپمعبد اکنکار در آمریکاجریانهای معنوی آمریکاییاکنکار
اسلاید 39: www.themegallery.comCompany Logoپائولو کوئلیو تاریخچهتولد: 27 اوت 1947 در برزیلپائولو به دلیل مخالفت با نظر والدینش در مورد شغل آینده و طغیان در برابر ایشان سه بار در بیمارستان روانی بستری شد و در آنجا شوک الکتریکی را تجربه نمود.شاخصه دوران جوانی پائولو شرکت در جریانهای سیاسی، مبارزه علیه نظام سرمایه داری، وابستگی به انجمن رام و جریان هیپی گری، اعتیاد به انواع مواد مخدر، شراب و زن و نیز شیفتگی در برابر افکار مارکس، انگلس و چگوارا می باشد. آثار پائولو کوئلیوپائولو در سن 40 سالگی دست به قلم برد و نوشته هایی با شهرت جهانی پدید آورد. آثار کوئلیو امروزه در بیش از 140 کشور جهان و به 56 زبان ترجمه شده است. او تا کنون دارای 18 اثر می باشد. پائولو کوئلیو در ایرانکوئلیو در خرداد ماه 1379 به دعوت رسمی و با استقبال چشمگیر به عنوان نخستین نویسنده غیر مسلمان پس از انقلاب اسلامی وارد ایران شد و به مدت 10 روز از ایران دیدار کرد.جریانهای معنوی آمریکاییپائولو کوئلیو
اسلاید 40: www.themegallery.comCompany Logoپائولو کوئلیو نقد و بررسی1- سابقه استفاده افراطی و فراوان از مواد مخدر2- اندیشه هایی التقاطی از معنویت ساحری کاستاندا، معنویت مسیحیت و افکار مارکسیستی3- تئوریزه کردن روابط آزاد جنسی به عنوان راه رسیدن به عرفانمعنویت پائولو کوئلیو = معنویت موادمخدر + معنویت سکس آزادجریانهای معنوی آمریکاییپائولو کوئلیو
اسلاید 41: www.themegallery.comCompany Logoشيطان پرستي تاريخچهتاريخچه شيطان پرستي به عهد باستان مي رسد. در قرون وسطي به دليل قدرتهاي زيادي كه در كتاب تورات و انجيل به شيطان داده شده بود نوع جديدي از شيطان پرستي شكل گرفت. شيطان پرستي مدرن در سال 1966 در آمريكا توسط فردي يهودي به نام آنتون لاوي پايه گذاري شد. نمادهامهمترين نماد شيطان پرستي ستوني است به نام ابليسك كه امروزه در ميادين مهم بسياري از كشورهاي جهان قرار دارد. برنامه ها1- خونخواري2- خون بازي3- مراسم ساليانه4- هالووينجریانهای معنوی آمریکاییشيطان پرستي
اسلاید 42: www.themegallery.comCompany Logoشيطان پرستي نقد و بررسي1- نفي خدا و معاد2- ابليس به جاي خدا قرار مي گيرد و مقدس مي شود در حاليكه بر اساس آيات قرآن كريم ابليس بزرگترين دشمن انسان است.3- ترويج باده گساري و روابط آزاد جنسي4- ترويج طغيان و سركشي عليه تمامي هنجارهاي الهي و اجتماعي5- گسترش موسيقي خشن و با محتواي ركيك6- ترويج ترس، خشونت و احساسهاي منفي7- ارائه جهانبيني سياهجریانهای معنوی آمریکاییشيطان پرستي
اسلاید 43: تقسیم بندی جریانهای معنویت گراwww.themegallery.comCompany Logoجریانهای معنوی هندیجریانهای معنوی آمریکاییعرفان مسیحیتجریانهای نوظهورمعنویت گرا
اسلاید 44: www.themegallery.comCompany Logoعرفان مسیحیت عرفان مسیحی را می توان زاییده بن بست عقلانیت در آیین مسیحیت دانست. متفکران و الهیون غربی پذیرفته اند که اعتقادات مسیحیت و در رأس آن مسئله تثلیث قابل دفاع عقلانی نیست و از این رو لازم دانستند که دین را از ساحت عقل به ساحت دل منتقل نمایند. به تعبیر دیگر رویکرد تجربه دینی بر خلاف عرفان اسلامی که پشتوانه ای کاملاً استدلالی و عقلی دارد غیر عقل گروانه و حتی ضد عقلی است. از آنجا که مسیحیت امروز، در حوزه جامعه و سیاست حرفی برای گفتن ندارد، دنیای غرب تجارب عرفانی مسیحیت را راه حلی برای معضلات روانی انسان غربی از جمله ترس، تنهایی و عصیان دیده است. حال آنکه دین مبین اسلام تنها دینی است که هم پشتوانه سترگ اعتقادی، استدلالی و نظری را به همراه دارد و هم در بعد عمل می تواند مشکلات فردی و اجتماعی بشر را حل کند. آغازگر عرفان مسیحیت پولس قدیس می باشد، بعد از او شخصیتهایی نظیر آگوستین، اکهارت، ترزا و سادرسینگ این جریان را استمرار بخشیده اند. امروزه گروههایی نظیر فرقه دوستان خدا، کواکرها و کلیساهای خانگی برخاسته از عرفان مسیحیت در جهت جذب جوانان مشغول فعالیت می باشند.
اسلاید 45: www.themegallery.comCompany Logoعرفان مسیحیت نقد و بررسی1- تجربه عرفانی مهمترین عنصر عرفان مسیحیت2- احساسات دینی یا دین احساسی نتیجه غیر عقلانی کردن مسیحیت3- اعتقاد به پراگماتیسم در حوزه تجارب عرفانی
اسلاید 46: تقسیم بندی جریانهای معنویت گراwww.themegallery.comCompany Logoجریانهای معنوی هندیجریانهای معنوی آمریکاییعرفان مسیحیتعرفان یهودجریانهای نوظهورمعنویت گرا
اسلاید 47: www.themegallery.comCompany Logoعرفان یهود (کابالا) از عرفان یهود در فارسی به آیین قباله، قبالا یا کابالا تعبیر می شود. درباره عرفان یهود تنها یک کتاب به زبان فارسی در دست است: آیین قبالا، عرفان و فلسفه یهود تر جمه شیوا کاویانی ؛ نشر فراروان.کابالیسم یک آیین رمزی است که عمدتا در پی کشف حکمت مرموز اعداد و حروف کتاب مقدس می باشد. همچنین این مسلک نظامی برای خلقت هم ارائه داده است.واقعیت آن است که یهود اساساً عرفان ندارد و آیین قبالا در واقع ترکیبی است از کیشهای عرفانی مسیحیت، یوگا، زرتشت و تصوف اسلامی. نقد و بررسییهود اصولاً فاقد عنصری به نام عرفان است و عرفان کابالا در واقع تلفیقی از کیشهای مسیحیت، یوگا، آیینهای عرفانی هند، تفکر نوافلاطونی، آیین زرتشتی و تصوف اسلامی است.
اسلاید 48: www.themegallery.comCompany Logoذن بودیسمجریانهای معنوی هندیجریانهای معنوی آمریکاییعرفان مسیحیتعرفان یهودمعنویت چینی جریانهای نوظهورمعنویت گراتقسیم بندی جریانهای معنویت گرا
اسلاید 49: www.themegallery.comCompany Logoمعنویت چینی (ذن بودیسم) در قرن ششم میلادی یک راهب بودایی به نام بودی دارما به توصیه استادش رهسپار چین شد و معبد شائولین را برای مراقبه و نشر تعالیم خود برگزید. وی به تدریج در سراسر چین محبوبیت یافت و پس از چندی مذهب بودایی را با مذهب رایج چین (تائو) ترکیب کرد و مکتب ذن بودیسم را بنانهاد.آیین ذن اصولی دارد که بر طبق آن حرکتهای رزمی پایه ریزی شد که مجموع آنها را کانگ فو نامیدند. سایر ورزشهای رزمی نیز از کانگ فو زاده شدند. نقد و بررسی1- در مکتب ذن متون مقدس ، مناسک مذهبی و ساختن معبد نفی شده است.2- تمایل شدید به انزوا طلبی مطلق وجود دارد3- عقلانیت ، فلسفه و علم رد می شود.4- در این آیین خدا ، معاد ، وحی و نبوت وجود ندارد.5- در این آیین نیروی تائو اصالت دارد که ارتباطی به عرفان ندارد.
اسلاید 50: www.themegallery.comCompany Logoفراروانشناسیروان درمانیجریانهای معنوی هندیجریانهای معنوی آمریکاییعرفان مسیحیتعرفان یهودمعنویت چینی فراعلمجریانهای نوظهورمعنویت گراتقسیم بندی جریانهای معنویت گرا
اسلاید 51: www.themegallery.comCompany Logoفرا علم پس از جنگ جهانی دوم اتحاد جماهیر شوروی جهت کنترل اذهان سربازان به منظور نیل به اهداف نظامی، مطالعاتی را درباره پدیده های فوق طبیعی آغاز نمود. حاصل این مطالعات در سال 1970 منتشر شد و غرب و علی الخصوص آمریکا را برای عقب نماندن از قافله تحریک کرد. تا کنون بیش از 50 جریان حاصل این مطالعات بوده است که آنها را می توان در دو دسته طبقه بندی کرد : فراروانشناسی : فنگ شویی، ریکی، تاروت، ان ال پی، هیپنوتیزم، مدیتیشن، تجسم خلاق، موفقیت، طالع بینی و ...روان درمانی : هاله بینی و انرژی درمانی، رنگ درمانی، موسیقی درمانی، سنگ درمانی و ... نقد و بررسی1- بسیاری از تأثیرات فراروانشناسی و روان درمانی تا کنون به اثبات علمی نرسیده و تأیید نشده اند.2- در صورت وجود تأثیرات مثبت در این روشها باید گفت که این امر ربطی به عرفان ندارد چرا که عرفان معرفت و تقرب به خداوند است.
اسلاید 52: تقسیم بندی جریانهای معنویت گراwww.themegallery.comCompany Logoجریانهای معنوی هندیجریانهای معنوی آمریکاییعرفان مسیحیتعرفان یهودمعنویت چینی فراعلمجریانهای نوظهورمعنویت گراسینمای ماورا
اسلاید 53: www.themegallery.comCompany Logoسینمای معناگرا ورود مباحث معنوی به دنیای هنر هفتم به دهه 1970 میلادی در آمریکا باز می گردد. طی این مدت بیش از 100 فیلم سینمایی برجسته در حوزه معنویت و ماورا ساخته شده است. هالیوود اعلام نموده است در سالهای 2003-2004 ، 30 درصد فیلمهای سینمایی تولید شده توسط این شرکت به حوزه معنویت و ماورا مربوط بوده است.چندی است کارتونها، انیمیشنها و بازیهای رایانه ای به دلیل توان بیشتر در جذب مخاطب، مورد توجه روز افزون قرار گرفته اند. نقد و بررسی1- محتوای تمامی فیلمها و کارتونهای ماورا از مسلکهای معنویآلوده و غیر معتبری تشکیل می شود که در اسلایدهای قبلی با آنها آشنا شده اید. نکته مهم اینکه باید میان زبان عرضه و پیام تفکیک نمود چرا که ممکن است زبان عرضه، جذاب اما پیام آلوده باشد.
اسلاید 54: www.themegallery.comCompany Logoسخن آخر نقد کلی بر معنویتهای جدیدمشکل تمامی معنویتهای بیگانه در یک کلام این است که:در رأس آنها خدای مورد نظر اسلام وجود ندارد در آنها شریعت آسمانی جایگاهی ندارد- در آنها اعتقاد به معاد معنی ندارد تمامی آنها بر اساس آزمایش ها و تجربیات شخصی انسانها پدید آمده اند و در یک کلام همه آنها معنویت سکولار محسوب می شوند. برخی ویژگیهای جریانهای معنوی نوپدید - به نیاز های بشر در هر دوره کاملاً توجه دارند و برای پاسخ به آنها راهکارهای عملی، مؤثر و محسوس فراهم آورده اند.- بسیاری از این مکاتب عرفانی در تولید بسیار ضعیف اما در ادبیات و رعایت زبان مخاطب موثر عمل می کنند.
اسلاید 55: www.themegallery.comCompany Logoجریانهای معنوی هندیباستانینوظهور: ودا – برهمنیسم – جین – بودا – تنتره : یوگا – اشو – سای بابا – رام الله – کریشنا – یوگاناندا – دالایی لاما جریانهای معنوی آمریکاییسرخ پوستیاکنکارپائولو کوئلیو: تولتک – سو – ساحری عرفان مسیحیتعرفان یهودمعنویت چینیفرا علمسینمای ماوراذن بودیسمفراروانشناسیروان درمانی1234567
اسلاید 56: منابع : 1 - تاریخ ادیان – علیاصغر حکمت – تهران – انتشارات ابن سینا2 - درقلمرو وجدان – عبدالحسین زرین کوب3 - ادیان زنده جهان – رابرت ای هیوم – ترجمه عبدالرحیم گواهی4 - آشنایی با ادیان بزرگ – حسین توفیقی – انتشارات فرهنگ و ایثار اسلامی5 - ادیان آسیایی – مهرداد جهادwww.themegallery.comCompany Logo
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.