حاکمیت شرکتی – Corporate Governance
اسلاید 1: حاکمیت شرکتیCorporate GovernanceMGTools.ir
اسلاید 2: عنوانحاکمیت شرکتینوعنظریهمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحی / برنامه ریزی / بازنگریموضوعتغییرات و سازمانسطحگروهی / سازمانی / فراسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود میشود. این، الگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی بیان میشود. در آن سوی طیف، حاکمیت شرکتی را میتوان به صورت شبکهای از روابط در نظر گرفت که نه تنها میان شرکت و مالکان آنها (سهامداران) بلکه میان شرکت و تعداد زیادی از ذینفعان از جمله کارکنان، مشتریان، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و... وجود دارد. چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذینفعان دیده میشود. راهبری شرکتی یا راهبری بنگاه یا حاکمیت شرکتی یا حاکمیت بنگاه، طبق تعریف ارائه شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، عبارت است از رویهها و فرایندهایی که طبق آنها سازمان هدایت و کنترل میشود. ساختار راهبری شرکتی توزیع حقوق و مسئولیتها بین فعالان مختلف سازمان – مثل هیئت مدیره، مدیران، سهامداران، و دیگر ذینفعان - را مشخص میکند؛ و قواعد و رویههایی را برای تصمیمسازی معین میکند. به عبارتی حاکمیت شرکتی، بر روابط میان ذینفعان یک شرکت حکومت میکند تا سهامداران دارای سود بیشینه شوند و در عین حال منافع همه ذینفعان برآورده شود. مهمترین این ذینفعان سهامداران، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت هستند. طبق نشریه اصول حاکمیت شرکتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) شش اصل بنیادی راهبری شرکتی عبارتند از : - اطمینان از مبانی یک چارچوب راهبری شرکتی اثربخش؛ - حقوق سهامداران و کارکردهای مالکیتی کلیدی؛ - رفتار عادلانه با سهامداران؛ - نقش ذینفعان در راهبری شرکتی؛ - افشا و شفافیت؛ - مسئولیتهای هیئت مدیره. تریکلر در سال 1994 سه وظیفه حاکمیت شرکتی را اینگونه بیان میکند: 1- شکل دادن به وظایف و عملکرد شرکت (در راستای تاثیر در ماموریتهای شرکت) 2- شکل دادن به کاراییها (کمک به افزایش عملکرد سازمان) 3- تطابق وظایف (با ماموریتها و استراتژی) البته حاکمیت شرکتی دارای معانی مختلف دیگری نیز میشود که تعاریف و توضیح بالا جامع همهی این تعاریف هستند. رژیمهای حاکمیت شرکتی بین کشورهای مختلف، متفاوت است. اما در هر کدام از این رژیمها سه مسئله به صورت خاص وجود دارد: 1- ساختار اعضا 2- عضویت اعضا 3-وظایف و مسئولیتهای اعضا
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطشفافیت سازمان Corporate Transparency نظریه گروه مرکزی Core Group Theory پاسخگویی سازمانی Corporate Accountability مسئولیت سازمانی Corporate Responsibility مزایاعمومیت این مساله برای تمامی سازمانها و نهادها کاربردی بودن این نظریهکاربردهاتعامل میان اعضای حاکمیتی یک سازمان کنترل و هدایت شرکتمعایبپیچیده بودن طراحی و استقرار حاکمیت شرکتی مناسب برای بسیاری از سازمانها دخالت قوانین کشور در انتخاب و طراحی حاکمیت شرکتی مناسب
اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.