روش شناسی تجزیه و تحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی
اسلاید 1: Leila olyaei فصل اول روش شناسي تجزيه وتحليل مباحث ويژه مديريت دولتيDr.monshizade
اسلاید 2: ديدگاه هاي مطالعه علمي رفتار انسانها در سازمانقطعيت گرا و اثبات گرا ( رفتارگرا) ;بررسي رفتار انساني به عنوان بخشي از جهان طبيعي با استفاده از روشهاي مطالعه علوم طبيعي مانند فيزيک،شيمي...که متکي بر مشاهده و بررسي روابط علي متغيرها با استفاده از روشهاي تجربي و آزمايشگاهي در قالب آزمون فرضيه مي باشندپديدارشناسانه و تفسيري (شناختي) ; نمي توان با استفاده از مشاهده و روشهاي آزمايشگاهي، آنچه در مغز انسانها و در فرهنگها اتفاق افتاده ، بررسي کرد چون مطالعه تحت تاثير عوامل مختلف (اثر هاثورن ) حالت تصنعي و حتي غير اخلاقي به خود ميگيرد.اثر هاثورن ; وقتي افراد مورد مطالعه و مشاهده قرار ميگيرند ، آنچه از خود بروز ميدهند تحت تاثير شرايط تحقيق قرار ميگيرد و متفاوت از رفتاريست که در شرايط واقعي رخ ميدهد
اسلاید 3: ديدگاه اثبات گرايي توصيف و تشريح مطالعه رفتارهاي قابل مشاهده تبيين جستجوي قوانين عام و جهان شمول و ثابت براي مديريت رفتارهاپيش بيني مبتني بر دانش ايجاد شده از روابط مستمر بين متغيرهاکنترل هدف، شکل دادن رفتارها با دستکاري متغيرهاي بيروني مقا يسه دو ديدگاه با توجه به سلسله مراتب اهداف انجام مطالعات علمي رفتار انسانها ديدگاه پديدارشناسيمطالعه حالتهاي ذهني دروني،معاني و تفاسيرتمرکز بر درک وتفسير افراد در جهان واقعيبراي تبيين رفتار مبتني بر درک و آگاهي مشترک از واقعياتمختلف اجتماعي و سازمانيهدف، تغيير اجتماعي و سازماني از طريق ارائهآگاهي هاي حياتي و بسيار مهم
اسلاید 4: راهبردها و روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي (مارتين دنس کامبMATTYN DENS COMBE ; ) - راهبردهاي تحقيق; مطالعات ميداني، موردکاوي (مطالعه موردي/مورد پژوهي/قضيه کاوي)، مطالعات آزمايشگاهي، اقدام پژوهي، قوم نگاري - روشهاي تحقيق ;که در راستاي راهبردهاي تحقيق بکار گرفته ميشوند همان روشهاي جمع آوري داده ها (مشاهده ،مصاحبه ،پرشسنامه،...) مي باشد هدف از موردکاوي ; پل ارتباطي بين شکاف مباني نظري کتابخانه اي و اطلاعات زندگي واقعي است. پژوهشگر پديده اي را مطالعه مي کند که به صورت واقعي و طبيعي رخ داده بدون اينکه دستکاري يا کنترل در کار باشد. تعاريف; - يک راهبرد تحقيق که بر درک پويايي هاي به وجود آمده در درون مجموعه اي خاص تمرکز ميکند. - بررسي نظام يافته يک يا مجموعه اي از رويدادهاي مرتبط به هم با هدف تشريح و تبيين پديده اي خاص - بررسي عميق و چند وجهي يک پديده اجتماعي با استفاده از روشهاي تحقيق کيفي و منابع متعدد توام با تفصيلات زياد - پژوهشي که برتشريح، تفهيم ،پيش نگري وکنترل فرايندها،افراد،گروهها،سازمانها،صنايع،فرهنگ و دولت متمرکز است.
اسلاید 5: تاريخچه موردکاويلائوتسه فيلسوف چيني مي گويد ’ اگر شما به من چيزي بگوييد گوش خواهم داد،چيزي نشان دهيد خواهم ديد اما اگر به من اجازه دهيد چيزي را تجربه کنم ، ياد خواهم گرفت ‘ دهه 1880 ; ميلادي احيا مجدد مورد کاوي توسط لانگدل ( سرپرست دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد ) و بکارگيري آن در دانشکده هاي حقوق،بازرگاني و پزشکي وي دريافت دانشجويان با مطالعه آرا واقعي قضات مطالب بيشتري ميآموزند تا صرفا استفاده از متون حقوقي از آن به بعد برنامه هاي گسترده اي براي استفاده از مورد کاوي در سر تا سر جهان به مرحله اجرا در آمد
اسلاید 6: ويژگي هاي موردکاويتمرکز عميق بر نمونه (تعدادکمي از نمونه ها) و موضوعي خاص به جاي تمرکز بر طيفي وسيع از نمونه ها و موضوعي کلي تاکيد بر روابط و فرايندها به جاي نتايج و خروجيها مجموعه اي طبيعي به جاي موقعيت تصنعياستفاده از منابع متعدد ( روشهاي مختلف جمع آوري داده ها) به جاي يک روش جمع آوري داده ها نگرش کل گرا و سيستمي به جاي انفکاکي کاربردهاي موردکاوينظريه پردازي با استفاده از روش استقرايي ( درحاليکه رويکرد علوم طبيهي براي آزمون نظريه بکار ميرود) تشريح روابط علي در مداخلات زندگي واقعي و مورد خاص و امکان تعميم نتايج در صورت امکان ( درحاليکه علوم طبيعي به دنبال بيان حقايق عام و جهاني ست ) تشريح زمينه و محيط زندگي واقعي که مداخله اي در آن رخ داده است به عنوان يک ابزار ارزيابي
اسلاید 7: توجه به طيف وسيع و متعددي از افراد و موضوعاتشامل اطلاعات بسيارو مشکلات چند گانه استتدوين توسط نويسندگان متخصصماهيت پيچيده قضايا (داشتن راهنماي آموزشي ضروريست )1- با توجه به محتوا و محدوده مشکلاتي که بايد حل شوندانواع موردکاوي ; اکتشافي تبييني /تفسيريتشريحي/توضيحيدرون خيز ; وقتي پژوهشگر در قضيه منافعي دارد ابزاري ; وقتي قضيه براي درک بيشتري از چيزي بکار ميرود که براي مشاهده گر آشکار استجمعي ; وقتي گروهي از قضايا مطالعه ميشوندمفهومي تحليلي سنتي توجه به طيف محدود و خاصي از افراد و موضوعاتتدوين توسط نويسندگان تازه کارعريض و طويل بوده و اغلب شامل 3 تا 5 مشکل در حوزه هاي مختلف مثل مالي،منابع انساني،.... مي باشد به عبارتي هم شامل مسائل مفهومي و هم تحليلي ست2- ين 19933- استيک 1995
اسلاید 8: مزايا و معايب موردکاويمزايامتمرکز بريک يا تعدادکمي از نمونه ها (باعث قادر نمودن پژوهشگر در توجه به روابط و فرايندهاي اجتماعي و بررسي پديده در قالب نگرش سيستمي به عنوان يک کل ميشود)ايجاد فرصت لازم براي تصميم گيري عملي و حل مسئله قبل از بکارگيري آن در موقيت واقعي (آزمون راهکارها در محيطي بدون خطر)نقطه عطفي براي کارگروهي با تجارب و زمينه هاي مطالعاتي مختلفايجاد امکان استفاده از روشهاي چند گانه تحقيق و منابع اطلاعاتي متنوع براي پژوهشگر و در نتيجه تسهيل اعتبار بخشي داده هامعايبترديد در قابل تعميم بودن يافته هاي اين رويکردمتکي بر فرايندها به جاي خروجيها و داده هاي کيفي به جاي کمي و آماري ( باعث در مظن اتهام قراردادن اين رويکرد که فاقد درجه ثبات وصلابت موردنظر در تحقيقات علوم اجتماعي ست) تعيين مرزهاي قضيه و تعريف روشن ودقيق ازآن،کار مشکلي ست عدم همکاري لازم با مورد کاو در دسترسي به محيط سازماني و در نتيجه با مشکل مواجه شدن فرايند تحقيق ذهني بودن مطالعه موردي و اينکه نتايجه تحقيق تحت تاثير افکار و ويژگيهاي پژوهشگر است الف- دسترسي (توانايي فرد در درک درست از واقعيت)ب- درک قبلي (دانش و بينش و تجربيات قبلي پژوهشگر
اسلاید 9: موردکاوي روشي اثربخش براي آموزش مشارکت فعال دانشجويان تقويت مهارت تصميم گيري تحت شرايط عدم اطمينان و پيشگا ميتقويت مهارت تحليلي و شهوديتقويت مهارت يکپارچه سازي تقويت مهارت متقاعد کنندگيتقويت اطلاعات زمينه ايمزاياي مورد کاوي نسبت به روشهاي سنتي آموزش (سخنراني...)
اسلاید 10: تعيين موضوع مطالعه و تعريف جامع و کامل آن انتخاب قضيه مرتبط با موضوع گرد آوري نظريه هاي مرتبط از طريق مرور متون موجود در خصوص موضوع مورد مطالعه ( به اعتبار يافته هاي پژوهش کمک ميکند)جمع آوري و سازماندهي داده ها و اطلاعات با استفاده از منابع چندگانه داده ها (مستندات،اسناد بايگاني،مصاحبه،مشاهده مستقيم، مشاهده مشارکتي،مصنوعات فيزيکي(رايانه..))تجزيه و تحليل داده ها و دستيابي به نتايج در سايه بحث و گفتگوي گروهي (15 تا 20 نفره/ 6 تا 12 نفره ؛ مدت 45 دقيقه ؛ استاد محور /دانشجومحورباتوجه به سطح بلوغ و تجربه مشارکت کنندگان)دو روش عمده براي تجزيه و تحليل از نظر پروستانو : 1) عبارات واکنشي درپايان قضيه ، پرسشهاي رسمي و بررسي مباني نظري مرتبط با قضيه براي هدايت بحث گروهي 2) شناسايي مشکل و عوامل ايجاد کننده آن،ارائه راه حلها و چگونگي اجراي راهکارها و ارزيابي پيامدهاي آنها نقشه مطالعه موردي(فعاليتهاي مورد نياز براي بهره گيري مناسب از مورد پژوهشي)
اسلاید 11: روايي اعتبار(درجه مقبوليت) در صورت تکرار عميات مربوط به يک مطالعه به ويژه جمع آوري داده ها،نتايج مشابهي حاصل شود (درمرحله جمع اوري داده ها رخ ميدهد) معيار بررسي رواييايجاد بانک داده هاي مطالعه مورديتهيه پيش نويسي از مطالعه مورديسازه ; تدوين معيارهاي دقيق عملياتي براي مفاهيم مورد مطالعه (درمرحله جمع اوريو ترکيب داده ها رخ ميدهد)معيار بررسي روايي منابع متعددي از شواهد/ بازنگري گزارش/ تلفيق روشهاي کيفي و کميدروني ;اطمينان از جعلي و ساختگي نبودن روابط علي ايجاد شده بين متغيرها (درمرحله تجزيه وتحليل داده ها رخ ميدهد)معيار بررسي روايي تهيه فهرستي از مطالب/پيوند دادن مفروضات با متون علمي/نقل قولهاي کافي در گزارش بيروني ; قابل تعميم بودن نتايج تحقيق (درمرحله طرح تحقيق رخ ميدهد)اعتبار و روايي موردکاوي
اسلاید 12: مقدمه (بيانگر خلاصه اي از قضيه وموقعيت تصميم با هدف جلب توجه و رغبت دانشجويان در انجام مطالعه موردي/شامل نام و موقعيت تصميم گيرنده،زمان و مکان وقوع قضيه، موقعيتي که نياز به اقدام است) زمينه (شامل مروري بر تقدم و تاخر رويدادها،تاريخچه وزمينه و بسترهاي سازماني قضيه،افراد مهم درگير در وظيفه تصميم گيري و تحصيلات و تجربه آنها،محيط داخلي و خارجي تاثير گذار بر موضوع)متن قضيه (طولاني ترين بخش قضيه شامل شرح کاملي از موقعيتي که بايد تجزيه و تحليل شود و به صورت داستان وار اعم از شفاهي يا مکتوب ارائه ميشود)موقعيت (بندي که هدايتگر خواننده در جهت تعريف مشکل و کمک به وي در اتخاذ راهکارهاي لازم است)کتاب راهنماي آموزش دهندگان پرسشها براي بحث و بررسي مباحثه عمومي(موخره) شامل خلاصه اي از پيامدهاي واقعي يا اقدامات بکارگرفته شده توسط سازمان+ پيشنهادات استادان براي مطالعه بيشتر و افزايش دانش در خصوص قضيه مربوطهساختار يک قضيه اثربخش
اسلاید 13: برقراري ارتباط بين مفاهيم نظري و کاربردهاي عملي در درسهايي مثل تنظيم ،اجرا ،ارزيابي خط مشي عمومي و حل مسئله چالشهای تعریف مسئله 1- شناسایی عارضه به جای مشکل 2-تعریف مسئله توام با راه حلها 3- مسایل ادراکیراههای شناسایی مسئله 1- استفاده از علائم و سرنخهای تاریخی(اتکاء به تجربیات گذشته) 2-برنامه ریزی (استفاده از پیش بینی و سناریو برای آنچه انتظار میرود در آینده اتفاق بیافتد)3-ادراکات ديگران (مثلا پی بردن به مشکل خدمات ناکافی از شکایات مشتریان )جايگاه مورد کاوي در مباحث ويژه مديريت دولتي
اسلاید 14: مثالتغییر وتحول از مدیریت سنتی به جدید، تمرکز زدایی از طریق حکومتهای محلی،بحرانهای ملی نظیر بحران زلزله وهسته ای ، فساد اداری در دولت ، تکریم ارباب رجوع ، برنامه ریزی و نظارت و غیرهبررسی مسائل ساختاری وادغام سازمانها و وزارتخانه های دولتی ، موضوعات استخدامی وروابط کار ومشکلات دیوانسالاری دولتی در سازمانهای داداری و غیره3- سطح خرد یا روانشناسی سازمانی (بررسی موضوعات رفتاری وتعاملات بین افراد در درون سازمانها) ارتباطات انسانی ، انگیزش، کیفیت زندگی کاری، رفتار شهروندی سازمانی ، رفتارهای سیاسی وتضاد ، مقاوت در مقابل تغییر ، هدایت و رهبری ، مدیریت مشارکتی و غیره 1- سطح کلان یا ملی (مرتبط با سرنوشت کل جامعه)2- سطح میانه یا ساختاری یا سازمانی (به تحلیل مباحث بین سازمانی ، وزارتخانه ای و ساختاری می پردازد و گستردگی کمتری نسبت به سطح کلان داردسطوح تجزیه وتحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی مثالمثال
اسلاید 15: 3- رویکرد مدیریتی (سنتی – جدید ) - توجه به مدیریت دولتی به عنوان تلاش مدیریتی همانند سایر فعالیت ها در بخش خصوصی - ارتباط با کارکرد قوه مجریه در خصوص اجرای قانون در عرصه عمل 1- رویکرد سیاسی- تمرکز بر مردمی بودن مدیریت دولتی- ارتباط با موضوعات مرتبط با خط مشی گذاری قوه مقننه پیگیر وظیفه2- رویکرد حقوقی - توجه به حاکمیت ، قانون اساسی وقوانین ومقررات در مدیریت دولتی- ارتباط با کارکردهای قضایی دولت وحفظ حقوق قانونیرویکردها در تجزیه وتحلیل مباحث ویژه مدیریت دولتی
اسلاید 16: ویژگیهای رویکردهای مختلف مدیریت دولتی رويکرد حقوقیرويکرد سياسیرويکرد مديريت دولتی جديدر ويکرد مديريت دولتی سنتیويژگيهابی نقص بودن امور از نظر قانونی ، فرایند های مربوط به رویه های قانونی ، حقوق واقعی ، حمایت از برابری ، عدالتنمایندگی ، مسئولیت پاسخگوییاثربخشی هزینه ، پاسخگویی به مشتریانصرفه جویی ، کارایی اثر بخشیارزشهاحکمیت وداوریتکثر گرایی سازمانیساختار رقابتی ومشابه شرکتهای بازرگانی وخصوصیدیوان سالاری از نوع ایده آل وبرساختار سازمانیشخصیت حقیقی ، شخصیت عاقلعضو گروهمشتریروابط غیر شخصی –فرد به عنوان کنش گر منطقینگرش به افرادتحلیل موردی به صورت استقرایی، تحلیل قانونی به صورت قیاسی ، استدلال هنجاری وتکلیفی ، فرایند طرح ادعاهای طرفین دعواتوافق افکار عمومی ، گفتمان ومباحثهنظریه ، مشاهده ، سنجش ، آزمایشعقلایی وعلمیرویکرد شناختیبودجه بندی درست وقانونیروش تدریجی وافزایشی( توزیع مزایا وهزینه های سربار)عملکردمدار وبازار گرامنطقی و بر اساس تجزیه وتحلیل هزینه وفایدهبودجه بندیتصمیم گیری تدریجی بر مبنای عرفتصمیم گیری تدریجی در فضای آشفته و آشوبناکنامتمرکز ، کمینه سازی هزینه هاعقلایی ، جامعتصمیم گیریقوه قضائیهقوه مقننهقوه مجریهقوه مجریهقوای دولتی پیگیر وظیفه
اسلاید 17: معرفی برخی منابع ومتون جانبی مرتبط با قضیه مورد بررسی توسط استاد به دانشجویان تنظیم خلاصه ای از محورهای قضیه، بیان اهداف وپیشنهادات ، تهیه سوالات برای مباحثه توام با پاسخهای پیشنهادی به صورت مکتوب توسط دانشجویان 1- قبل از کلاسآمادگی برای تحلیل قضیه مرور تکالیف در قالب سخنرانی کوتاه توسط استاد طرح سوالات با توجه به قضیه تجزیه وتحلیل قضیه با مشارکت دانشجویان جمع بندی پایانی به کمک استاد 2- حین کلاس ارزیابی دانشجویان توسط استاد و ثبت نمره مشارکت از طريق مرور پیشنهادات مکتوب و شفاهی بحث وتبادل نظر توسط دانشجویان درخصوص تحلیلهای صورت گرفته ونحوه کاربردی بودن مطالب 3- پایان کلاس
اسلاید 18: 1- مباحثه کلاسی : مشارکت فعالانه هردانشجو در مباحث کلاس که لازمه آن مرور مبانی نظری، تهیه چکیده کوتاهی از حقایق خاص، ایده ها وتحلیلها و نتیجه گیریست که منجر به افزایش درک ویادگیری دانشجو میشود راهبردهای مورد کاوی2- مباحثه گروهی 3- گزارش مکتوب :: شبیه آماده شدن برای مباحثه کلاسی اما مطالب با دقت بیشتری سازماندهی وتایپ می شود
اسلاید 19: رهنمودهای موفقیت در مورد کاوی مباحث ویژه مدیریت دولتی ( فرد دیوید- کتاب قضایایی در مدیریت راهبردی - مبحث رهنمودهای پنجاه گانه برای موفقیت در تجزیه وتحلیل قضیه ) محول کردن نقش مخالف به یک فرد یا گروهی از افراد جهت کشف نقایص در فرآیند مورد کاوی و ایجاد روحیه پرسش گری عارضه ها را با علت وریشه های مسئله اشتباه نگیریم توجه به جزئیات ( گاهی برخی موضوعات ممکن است بی اهمیت به نظر برسند اما درواقع نقش اساسی در تجزیه وتحلیل ایفاء کنند ) مرور مباحث نظری برای تجزیه وتحلیل قضایا تقسیم کار بین اعضای تیم کاری، هدف گذاری برای خود وتیم ، تنظیم برنامه زمانبندی برای دسترسی به اهداف مستدل ومستند کردن قضاوت ها واستدلالهای خود با عنایت به داده های واقعی
اسلاید 20: رهنمودهای موفقیت در مورد کاوی مباحث ویژه مدیریت دولتی ( فرد دیوید- کتاب قضایایی در مدیریت راهبردی - مبحث رهنمودهای پنجاه گانه برای موفقیت در تجزیه وتحلیل قضیه ) ارائه گزارش تنظیمی از تجزیه وتحلیل قضیه مورد نظر چند روز قبل از کلاس جهت مطالعه و نقد وبررسی توسط افراد دیگر آداب سخن گفتن با استاد را رعایت فرمایید و ضمن کسب اطلاع از ارزشها وانتظارات وی ، موجبات رنجش او را فراهم نکنیدخلاق ونو آور بودن در تمام مراحل مورد کاوی ارائه مطالب مربوط به قضیه در یک فضای رقابتی و روحیه همکاری با توجه به نکات قوت وضعف افراد به عنوان مکمل یکدیگر نگرش مثبت به اعضای کلاس (با مسائل ومشکلات مربوط به قضیه کار داشته باشیم به جای ایستادن در مقابل دیگران )عدم طولانی شدن زمان برگزاری جلسه (2 ساعت )، یاداشت برداری در طول فرآیند مورد کاوی ، ارائه مطالب با استفاده از فن آوری های آموزشی ، پرسش وپاسخ در انتهای مطالب.....
اسلاید 21: پايان بعون الله الملک المنان با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.