سایر وسایل نقلیه

کریدورهای ارتباط ریلی چین – اروپا و نقش کشور ایران

koridorhaye_ertebati_chin_oropa

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کریدورهای ارتباط ریلی چین – اروپا و نقش کشور ایران”

کریدورهای ارتباط ریلی چین – اروپا و نقش کشور ایران

اسلاید 1: 1بررسي اجمالي كريدور هاي ارتباط ريلي چين- اروپا و نقش كشور ايرانوزارت راه وترابريشركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور تيرماه 1389معاونت ساخت و توسعه راه آهن، فرودگاه و بنادراداره كل طراحي و مهندسي راه آهنمهندس سيدمرتضي ناصريان – مهندس مرتضي نوروزي

اسلاید 2: 2فهرست مطالب1- شناخت كريدور فعلي ارتباط ريلي چين- اروپا2- مقايسه مسير عبوري از ايران در مقايسه با مسيرهاي رقيب3- وضعيت آتي كريدور ارتباط ريلي چين – اروپا (طرحهاي مرتبط)

اسلاید 3: - بازدهي مناسب و طولاني مدت سرمايه گذاري - درآمد ارزي و كمك به موازنه تجاري كشورها و تنوع درآمدهاي ملي - افزايش فرصتهاي تعامل اقتصادي و فرهنگي بين مناطق مختلف - ارتقاء كيفي بخش حمل ونقل با تعامل و كسب تجارب بين المللي - كاهش نياز بخش حمل ونقل به حمايت مالي دولتي - تقويت روابط سياسي و امنيتي بين المللياهميت ترانزيت براي كشورها :

اسلاید 4: 4شناخت كريدور فعلي ارتباط ريلي چين- اروپا

اسلاید 5: مسيرهاي ريلي فعال چين – اروپا (سياه و زرد رنگ):ارتباط ريلي كشور چين با كشورهاي اروپاي مركزي و شرقي از طريق كريدور ترانزيت بين المللي شرق- غرب صورت مي پذيرد.

اسلاید 6: 6 كريدور شرق – غرب Trans-Asian Railway كريدور شمال– جنوب Nostracشاخه شمالي TAR-N شاخه مركزي TAR-C شاخه جنوبي TAR-S عبور از ايرانكريدورهاي تاثير گذار بر ايرانTAR-S1مسير TAR-S2مسير TAR-S3 مسير Caucasus-Persian Gulf Central Asia-Persian Gulf َAcross The Caspian Sea-Iran-Persian Gulf

اسلاید 7: 7مسيرهاي شاخه جنوبي كريدور شرق-غرب East-west TAR-S3TAR-S2 , TAR-S1

اسلاید 8: 8سرخسمشهدسمنانتهرانزنجانتبریزرازیآنکارااستانبولکویتهزکرمانزاهدانیزدقمكريدور شرق-غرب عبوري از ايران East-west

اسلاید 9: 9شاخه مركزي كريدور شرق-غرب East-west شاخه جنوبيشاخه مركزي

اسلاید 10: 10شاخه شمالي كريدور شرق-غربEast-west شاخه جنوبيشاخه مركزيشاخه شمالي

اسلاید 11: 111- كشور پهناور چين از طريق كريدور ترانزيت بين المللي شرق- غرب به كشورهاي آسياي ميانه، ناحيه قفقاز و كشورهاي اروپاي شرقي و مركزي متصل مي گردد.2- مسيرهاي واقع در شاخه هاي شمالي، مركزي و جنوبي كريدور ترانزيت تراسيكا( شرق- غرب ) حدفاصل دو كشور چين و قزاقستان مشترك بوده و از كشور قزاقستان از يكديگر جدا مي شوند.3-از بين مسيرهاي ذكر شده در كريدور ترانزيت شرق- غرب تنها شاخه جنوبي اين كريدور از كشور ايران مي گذرد.

اسلاید 12: 12مقايسه شاخه هاي شمالي، جنوبي و مركزي جهت حمل بار از چين به اروپا ( با توجه به تعدد مسيرهاي واقع در شاخه شمالي و مركزي، كوتاهترين مسير موجود در اين دو شاخه جهت مقايسه درنظر گرفته شده است) ماخذ: مطالعات طرح جامع حمل و نقل

اسلاید 13: 13بر اساس جدول مذكور :1- عبوري از ايران جهت ارتباط چين با اروپاي شرقي در مقايسه با شاخه شمالي 30% افزايش طول سير و 40% افزايش هزينه سير دارد.2- عبوري از ايران جهت ارتباط چين با اروپاي مركزي در مقايسه با شاخه مركزي 20% افزايش طول سير و 27% افزايش هزينه سير دارد.لذادر وضعيت فعلي مسيرهاي عبوري از ايران جهت حمل بار بين كشور چين با اروپاي شرقي و مركزي در مقايسه با مسيرهاي واقع در شاخه شمالي و مركزي داراي جذابيت حمل بار نمي باشد.

اسلاید 14: - بهبود شبكه ترابري در مناطق شرقي (سين كيانگ) و رشد اقتصادي آن. - دسترسي به اروپاي جنوبي و كشورهاي حاشيه مديترانه. - دسترسي به كشورهاي جديد در طول مسير. - دسترسي به حوزه خليج فارس. - كاهش وابستگي به كشورهاي خاص (قزاقستان و روسيه) .اهميت عبور از ايران در مسير ريلي چين– اروپا (از منظر كشور چين):

اسلاید 15: 15وضعيت آتي كريدور ترانزيت ريلي چين- اروپاطرحهاي توسعه واقع در كريدور ترانزيت بين المللي شرق- غرب كه ارتباط ريلي بين چين- اروپا را از طريق ايران تقويت مينمايد عبارتند از:1- طرحهاي توسعه ريلي در كشور ايران و تركيه2- ايجاد مسير ريلي جديد بين كشورهاي چين- تاجيكستان- افغانستان و ايران3- راه آهن سريع السير مسافري چين- اروپا

اسلاید 16: مهمترين طرحهاي در دست اقدام جهت ارتقاء كريدور ريلي عبوري از ايران - تركيهداخل تركيهمشترك بين دو كشورداخل ايرانوضعيتتونل مرمره در استانبول-----راه آهن دوخطه ميانه –تبريزاجراييتونل مرمره در استانبول-----دوخطه كردن تهران- ميانهاجرايي----------تراك بندر و برقي كردن محور تهران- مشهداجراييايجاد خط دور درياچه وان ارتباط جديد از مرز بازرگان-----مطالعاتي

اسلاید 17: 17طرحهاي توسعه ريلي در كشور ايراناز جمله محورهاي اجرايي ريلي واقع در شاخه جنوبي كريدور ترانزيت شرق- غرب عبارتند از:1- راه آهن دوخطه ميانه- بستان آباد- تبريز به طول 205 كيلومتربا احداث اين محور علاوه بر اينكه مسير موجود سرخس- رازي به ميزان 100 كيلومتر و معادل 5 ساعت كوتاهتر مي گردد و بعلت دوخطه نمودن و ارتقاء مشخصات هندسي، ظرفيت محور افزايش مي يابد. در حال حاضر عمليات زيرسازي اين محور حدود 50% پيشرفت داشته است.

اسلاید 18: 18طرحهاي توسعه ريلي در كشور ايران2- دوخطه كردن محور تهران- ميانه به طول 440 كيلومتراين محور در سال 1389 مجوز اجرا را دريافت نموده و در قانون بودجه سالجاري اعتباري بالغ بر 36 ميليارد تومان به آن اختصاص داده شده است. با دوخطه نمودن اين محور تمامي مسير از مشهد تا تبريز دوخطه گرديده و مسير عبوري از ايران جوابگوي بارهاي بين المللي خواهد بود.

اسلاید 19: 19طرحهاي توسعه ريلي در كشور ايران3- تراك بندي و برقي نمودن محور تهران- مشهدمحور تهران- مشهد به طول 926 كيلومتر پرتردد ترين محور در شبكه ريلي كشور ايران مي باشد لذا تراك بندي و برقي نمودن اين محور (عمليات اجرايي آن به زودي آغاز مي گردد) در راستاي افزايش قابليت عبوردهي خط مي باشد.

اسلاید 20: 20طرحهاي توسعه ريلي در كشور ايرانجمع بندي و نتيجه گيري 1- با بهره برداري از طرحهاي مذكور مسير شاخه جنوبي كريدور شرقي- غربي در داخل كشور ايران (سرخس- رازي) قابليت جوابگويي به تقاضاي ترانزيت انبوه با سرعت بالا را دارد.2- جهت ارتباط ريلي از مسير ايران به اروپا راه آهن تركيه نقش كليدي دارد.

اسلاید 21: - تبادل بارهاي صادراتي و وارداتي كشورمان با اروپا، تركيه و سوريه - عبور بارهاي ترانزيتي در كريدور شرقي- غربي از چين و آسياي ميانه به سمت تركيه و اروپا - عبور بارهاي ترانزيتي در كريدور راه‌آهن‌هاي آسيايي از شبه‌قاره هند و آسياي جنوب‌شرقي به سمت تركيه و اروپا - تبادل مسافر فيمابين بين دو كشور و همچنين زائران اماكن متبركه در سوريه اهميت ارتباط ريلي با تركيه (از منظر ايران)

اسلاید 22: مرز با ايرانمرز با گرجستانمرز با سوريهدرياي سياهدرياي مديترانهتونل مرمرهمرز با بلغارستانمرز با عراقدرياچه وانطرحهاي توسعه ريلي در كشور تركيه نقشه راه آهن تركيه

اسلاید 23: تونل ارتباطي زير درياي مرمره (در دست اجرا) اجراي طرح رو به خاتمه است و با بهره برداري از اين مسير ارتباط تمام ريلي سرزمين تركيه با اروپا برقرار مي گردد

اسلاید 24: - كاهش جذب بارهاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي - تراكم ترافيك در جاده‌هاي استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و نياز به اجراي طرحهاي جديد جاده‌اي - افزايش سوانح جاده‌اي و تلفات ناشي از آن - استهلاك شبكه جاده‌اي و افزايش هزينه نگهداري جاده‌ها - افزايش هزينه هاي حمل‌ونقل و در نتيجه افزايش قيمت محصولات صادراتي و وارداتي - كاهش بهره‌وري خطوط ريلي موجود در منطقه 2- مشكل ارتباط ريلي موجود بين دو كشور ايران و تركيه (انفصال در محدوده درياچه وان = عدم امكان سير بار بصورت مستقيم به تركيه و اروپا ) تبعات منفي حمل تركيبي با سرعت و ظرفيت اندك:

اسلاید 25: 1- ايجاد خط ريلي دور درياچه وان 2- ايجاد ارتباط ريلي جديد از مرز بازرگان 3- ارتباط ريلي از طريق نخجوان (اين گزينه به دلايل فني، اقتصادي و سياسي مردود است.)2-1- روشهاي تكميل ارتباط ريلي بين دو كشور (حل مشكل ارتباط ريلي موجود)

اسلاید 26: 1- تركيه از دهها سال قبل اين پروژه را مطرح ولي تاكنون آن را اجرايي ننموده است. 2- مسير اين خط در دو گزينه شمال و جنوب درياچه و براي سرعت 120 يا 200 كيلومتر بر ساعت طراحي شده است. 3- عليرغم توافقات قبلي مطالعات ترافيكي، ارزيابي فني و اقتصادي از طرح مزبور تاكنون به طرف ايراني واصل نشده است. (مطالعات فني مسير و طراحي ايستگاهها ارائه شده است). ايجاد خط ريلي دور درياچه وانبقيه در صفحه بعد

اسلاید 27: 4 - ايران براي ترغيب طرف ترك به اجراي پروژه قول مساعدت در تامين مالي طرح داده است. 5 - طرف ترك اخيرا ، اين طرح را به دلايلي همچون اجراي احتمالي برخي پروژه هاي سدسازي زير سوال برده و ايجاد خط جديد بين دو كشور را پيشنهاد نموده است. ايجاد خط ريلي دور درياچه وان

اسلاید 28: ايجاد ارتباط ريلي از مرز بازرگان (مطالعاتي)طول 190 كيلومترطرف ترك ظاهرا امتداد مسير از مرز بازرگان را نيز مطالعه نموده است.

اسلاید 29: 29

اسلاید 30: الف- راه‌آهن ايران و تركيه هر دو داراي عرض نرمال (1435 ميليمتر) مي‌باشند و عرض راه‌آهن نخجوان 1520 ميليمتر است كه براي عبور از نخجوان نياز به دوبار تعويض بوژي و افزايش هزينه‌هاي عملياتي دارد. ب: تشريفات گمركي مضاعف نسبت به مسير مستقيم موجب افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل و افزايش زمان حمل مي‌شود. ج: وابسته شدن مسير بين دو كشور تركيه و ايران به كشور ثالث از حيث سياسي مطلوبيت طرح را كاهش مي‌دهد. د: از منظر صاحبنظران سياسي، مسير عبوري از نخجوان از حيث ژئوپلتيك منطقه برخلاف مصالح ملي تشخيص داده شده است. با در نظر داشتن حجم مبادلات محتمل بين دو كشور و ضرورت آينده‌نگري، ارتباط مستقيم راه‌آهن دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه توجيه فني و اقتصادي بيشتري دارد.دلايل مردود بودن ارتباط ريلي بين ايران و تركيه از طريق نخجوان

اسلاید 31: مقايسه روشهاي تكميل ارتباط ريلي بين دو كشور (ايجاد خط ريلي دور درياچه وان يا ايجاد ارتباط ريلي جديد از مرز بازرگان)- حدود ترافيك محتمل ريلي بين دو كشور ، نوع كالاها و مبادي و مقاصد عمده بارها، برآورد مقدار بار و مسافر در هر سال - حدود هزينه‌هاي اجرايي در هر كشور در هر يك از حالتهاي ارتباط ريلي - مناسب و هماهنگ بودن مشخصات فني مسيرهاي پيشنهاد شده براي انتخاب مناسبترين گزينه مطالعات امكانسنجي با همكاري دو كشور براي روشن شدن نكات ذيل ضرورت دارد:بقيه در صفحه بعد

اسلاید 32: - مشخصات و ظرفيت خطوط ريلي موجود در دو كشور تا مبادي و مقاصد اصلي بار و مسافر - وضعيت رقابت مسير با مسيرهاي رقيب اعم از ريلي، جاده‌اي و دريايي - حدود منافع مستقيم و غيرمستقيم ايجاد خطوط جديد براي هر دو كشوراين مطالعه هزينه بالايي ندارد (سقف 5 ميليارد ريال) و به هزينه دو كشور و يا هزينه طرف ايراني قابل پيگيري است.

اسلاید 33: 33مسير جديد ريلي بين كشورهاي چين- تاجيكستان- افغانستان- ايرانHiratSherkhan BanderkhafUrumchi

اسلاید 34: 34HaratRaziشاخه جنوبيبه سمت كشورهاي تاجيكستان و چينشاخه جنوبي كريدور ترانزيت شرقي- غربي از مسير چين- تاجيكستان- افغانستان- ايران- تركيه

اسلاید 35: 1- تاكيد بر مطالعه طرح در موافقتنامه سال 2003 مسيرهاي حمل و نقل بين المللي بين كشورهاي ايران، افغانستان و تاجيكستان2- تاكيد بر پيگيري طرح در اجلاس معاونين وزراي خارجه سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان در كابل در سال 20083- تاكيد بر پيگيري اجراي محور در توافقنامه سال 2009 بين روساي محترم جمهور سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان در حاشيه اجلاس سران شانگهايسابقه مطرح شدن طرح در توافقنامه هاي بين المللي35

اسلاید 36: اهداف و مزاياي طرح1- توسعه و تقويت روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشورهاي ايران،افغانستان، تاجيكستان، قرقيزستان و چين2- دسترسي مناسب ريلي كشورهاي افغانستان،تاجيكستان و قرقيزستان (محصور در خشكي) از طريق ايران به آبهاي آزاد جنوب ، منطقه قفقاز ، تركيه و عراق3- توسعه مناطق غربي (توسعه نيافته و محصور در خشكي) چين و دسترسي مناسب اين كشور به آبهاي آزاد جنوب ، منطقه خاورميانه و حوزه مديترانه36

اسلاید 37: 371- مسير مذكور در تبادلات باري بين چين- اروپا تاثير مثبتي ندارد و منجر به افزايش جذابيت سير بار در شاخه جنوبي كريدور شرقي- غربي نمي‌گردد. 2- ايجاد اين مسير در راستاي ايجاد شبكه هاي ريلي و بهبود ترابري منطقه‌اي مي باشد و دسترسي كشورهاي چين، تاجيكستان و افغانستان را به شبكه ريلي كشورهاي ايران، حوزه خليج فارس، عراق ، خاورميانه و مديترانه برقرار مي نمايد.تاثير محور بر مسير ارتباطي چين- اروپا

اسلاید 38: - با توسعه تقاضاي سفرهاي بين المللي و بنا به ملاحظات اقتصادي و زيست محيطي توجه روز افزون به نقش شبكه راه آهن سريع در مسافرت بين المللي در اروپا مشاهده مي شود. - كشور چين ايجاد راه آهن سريع السير مسافربري به اروپا را در دست مطالعه دارد. - يكي از گزينه ها اين ايده عبور از ايران و تركيه مي باشد.راه آهن سريع السير مسافربري چين– اروپا بقيه در صفحه بعد

اسلاید 39: - عبور از ايران اين مزيت را دارد كه از كلان شهرهاي مشهد، تهران، كرج و تبريز و شهرهاي متعدد و پر مسافرت و مناطق مستعد در بين مسير عبور مي نمايد. - طرحهاي توسعه راه آهن سريع مسافري در كشور تركيه با اين كريدور همسو مي باشد. - ايران مي تواند براي اين منظور همكاري مشتركي را با كشور چين در تامين مالي و اجراي طرح در ايران و كشورهاي همجوار تعريف نمايد.راه آهن سريع السير مسافربري چين– اروپا

اسلاید 40: 40باتشكر از صبر و توجه شما

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید