کسب و کارمدیریت و رهبری

مدل‌های مدیریت دانش

صفحه 1:
0۵9 دانشكاه صنعتى امي ركبير دانشكده مهندسى صنايع مد ل هاى مدیریت دانش دكتر عباس افرازه نیمسال اول ۱۳۸۹-۹۰

صفحه 2:
کلیات * از آنجا که تاکنون مدل مدیریت دانشی که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد. لذا لازم است تا ضمن آشنایی با مدل‌های ارایه شده در این زمینه بر حسب مورد و متناسب با موضوع مورد نظر آنها را یکپارچه نموده و برحسب مورد از آنها پبهره جست.

صفحه 3:
دسته‌بندی مدل‌ها * دسته‌بندی مدل‌ها می‌تواند به دو صورت انجام پذیرد؛ ‎٠‏ یکی از نظر دیدگاهی که زمینه‌ساز مدل‌هاست * و دیگری با توجه به مراحل فرایندی مدل‌های ارایه شده است.

صفحه 4:
مدل‌های شیکه ای * در این نوع از مدل‌ها تمرکز بر روی ارتباطات» کسب. تسهیم و انتقال ‎oy‏ طریق تبادل اطلاعات افقی می‌باشد. دانش‌های مهم در شبکه‌ای متشکل از افراد که بوسیله ابزار مختلف ارتباطدهنده به هم می‌پیوندند نهفته است. آگاهی از این بینش‌ها و اطلاعات؛ خارج از گروهها و تیم‌های رسمی. عاملی کلیدی به شمار می‌رود. در این نگرش ساختن روابط اجتماعی. سرمایه اجتماعی و قایل بودن روابط متقابل بعنوان کار و فعالیت اصلی دانشی مورد توجه قرار گرفته است.

صفحه 5:
مدل‌های شناختی دانش به عنوان یک دارایی سازمانی است که نیازمند دستیابی دقیق. بیان. ذخیره. اندازه‌گیری, نگهداری و اتتشار کنترل شده دارد. ایجادارزش از طریق کاربرد متوالی بهترین روش‌های حاصل و نیز پرهیز از خطاهای غیرآشکار ریشه‌یابی شده و کتبی و نیز بهره بردن از درس‌های آموخته شده به دست می‌آید. در اين نگرش بر روی استفاده مجدد. تکثیر. استانداردسازی و حذف روش‌های قدیمی که کارآیی خود را از دست داده‌اند. تمرکز می شود.

صفحه 6:
مدل‌های انجمنی/ ارتباطی: دراين نوع از مدل ها در باره ویژگیهای گروه ‎GIS Glo‏ که می بایستی قابلیت های ‎jah‏ خود - سازماندهی. فراگیری مستمر و تبادلات غیر رسمی را داشته باشند. بحث می شود. برای مدیریت دانش را مشخص می‌کند. دانش در تفکری پیدا می‌گردد که در یک انجمن گردش می‌کند؛ جایی که یک زبان مشترک وجود دارد اعتماد اجازه بهره‌یرداری از مکاشفه‌ها را می‌دهد. آرایه‌های نهفته ممکن است بصورت خلاقانه برنامه‌ریژی شود و نشانه‌های مهم و راه‌حل‌های کاری متوالی بوسیله بیان داستان‌های ‎GIS‏ ‏منتشرمی‌شوند.

صفحه 7:
مدل‌های فلسفی > | اين مدل ها بر پایه گفتگوی دوطرفه در : یک زمینه استراتژیک» پرسش در مورد فرضیات و کندوکاو مداوم در باره رفتار رقباء بازارها و فرایندهای داخلی مورد توجه قرار می گیرد. این دیدگاه. شخصی‌سازی را مقدم بر کد کردن می‌شمارد و تکنولوژی کمی را مورد استفاده قرار می‌دهد. محرک‌های فرهنگی اصلی برای اين کار حفظ ارتباط آزاد (تبادل نظر). د تشویق انعکاس و فراگیری عمیق. کنکاش خلاقانه و اثبات عقیده و نظر ات

صفحه 8:
ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش زياد سیستم محور پویا ‎se‏ ‎ced‏ ‎fare‏ انسان محور دق ‎Ss‏ ‏# ‎ES‏ "کم تمرکز برسطح غیر آشکاری

صفحه 9:
روش منفعل تمایل کمی به مدیریت دانش دارند و به صورت یک روش سیستماتیک اداره نمی شوند. در اين نوع ار سازرمان‌ها تعریف مناسبی از دانش وجود ندارد. از اینرو اتربخشی در سازمان‌های فوق در طول مدت زمان کاهش می‌یابد.

صفحه 10:
* * روش سيستم معور سازمان‌هایی که از روش سیستم محور استفاده می‌کنند. تأکید بیشتری بر کدگذاری و استفاده دوباره از دانش (آشکار) دارند و از طریق فناوری, اطلاعات تأثیر پذیری خود را افزایش می‌دهند و در مقابل» پیچیدگی‌های دسترسی به اطلاعات و استفاده از آن را کاهش می‌دهند. جواب سریع‌تر به مشتری و هزینه اندک تبادل اطلاعات در این روش امکانپذیرت است. در این روش معمولا دانش آشکار بهتر تقسیم می‌شود و از استفاده مجدد اطلاعات کدگذاری شده, می‌توان به سطح مناسب‌تری از دانش دست یافت. برنامه‌های آموزشی استاندارد و گروهی اين روش توانائی‌های سازمان‌ها را بالا برده, نیاز به داشتن اطلاعات گسترده را درمیان اعضای یک سازمان کاهش می‌دهد.

صفحه 11:
روش انسان محور تأکیدی که بر روش انسان محور می‌شود. برپایه تقسیم دانش های ضمنی است. در این روش اطلاعات از راه شبکه‌های فردی غیررسمی توزیع می‌شود و افراد خود می‌توانند روش‌های مناسب‌تری را شناسایی کنند. چرا که در این روش رابطه میان اعضای یک سازمان. بسیار با ارزش در نظر گرفته شده است.

صفحه 12:
So روش يويا سازمان‌هایی که از روش دینامیک استفاده می‌کنند. از هر دو نوع دانش ضمنی و آشکار بهره می‌گیرند و آتها را به بهترین نحوء مورد توجه و استفاده قرار می‌دهند.

صفحه 13:
نگاهی دیگر به روشها ی مدیریت دانش * روش‌های مبتنی بر رمزگذاری: استفاده دوباره از دانش‌ها. تبادل مستندات دانش بر پایه ت تکنولوژی > تمرکز بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات * روش‌های مبتنی بر مبنای فرد: بر پایه کار فردی- تبادل دانش بین فردی > تمرکز بر مدیریت منابع انسانی * روش‌های مبتنی بر اجتماعی نمودن: بر پایه سازمان. تبادل و تولید دانش از طریق ارتباطات. سازماندهی مجدد ‏ >نمرکز بر ساختار

صفحه 14:
گروه‌بندی مد لها بر مبنای فرایندهای دانش * الف) فرایند تبدیل/تولید دانش ضمنی/ آشکار در سطوح مختلف (فرد. گروه و سازمان). * ب) فرایند مراحل انجام مدیریت دانش از قبيل كشف. كسبء توسعه.,

صفحه 15:
مروری کلی بر مدل‌های اصلی * شامل ۳ تا ۸ مرحله هستند. * از نظر محتوایی مشابه هستند ولی دارای واژه ها و فار هایی متفاوت هستند * فرض می شود که فعالیت ها همزمان و پی در یی رخ می دهد *تاکید بر استفاده از دانش است

صفحه 16:
مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش ۳7 3 وفك 1 تيش كبرت ‎ais‏ موی نبیر ۱75 مت سای نبیر ار

صفحه 17:
مدل هیسیگ ‎sn‏ :ابن امر به توانايي يادگيري و ارتباط برمی‌گردد. ‎ial‏ د و تجزله تسهيم ‎ag‏ يجان توسعه آين كابليت. دانش موجود و تجربه ‎Oe) eae‏ ‏موضوعات از اهمیت کليدي برخوردار" متقاطع ‏عنصر مورد نیاز مدیریت دا ستيه ال ميق ايت ذخيره سازمان بافتداى كه أمكان ‎ ‏ار تاد سي به ا ات براي ‏كارمندان ديكر بكر و تسهيم موثر داش ‎Bait soe pals‏ يوجود آید. در آين سامانه, می‌بایست, دانش‌های لازم به آساني برآي استفاده همه ذخيره شود. کن: ۱ فرايند به توا کیت وح جمعي, کم در آن افراد بعنوان همكاران در جهت دنبال کرون اعدف مشترك» احسيانين ‏پیور بو هم مي وارند. و در لیت‌هایشان به یکد ‏وابستهاند. کمک می‌کند ‏بکارببر: :چهارمییر ایند از اين ‎oul‏ شروع مسرت دم دانش بیشتر توا برد غيني دا جدید حصي ‎oat‏ رید مرگري مد ‎a‏ ‏مي

صفحه 18:
مدل مارک م . مک الروی * دانش تنها پس از آن که تو لید شد وجود دارد و يس از آن می توان آن را مهار کرد و تسهیم نمود * تولید دانش: فرایند خلق دانش سازمانی جدید است. این امر توسط یادگیری گروهی. کسب دانش و اطلاعات و ارزیابی دانش انجام می‌گیرد. این فرایند مترادف یادگیری سازمانی است[ * پیوسته کردن دانش: از طریق برخی فعالیت‌ها که پخش و تسهیم دانش را تجویز می‌کنند انجام می‌گیرد. این عمل, کارهایی از قبیل پخش دانش (از طریق برنامه و غیره)؛ جستجو, تدریس, تسهیم و دیگر فعالیت‌های اجتماعی که موجب برقراری ارتباط می‌گردد. را شامل می شود.

صفحه 19:
همچنین مک‌الروی به دو موضوع عرضه و تقاضا توجه دارد در هر صورت برای افز ایش عرضه دانش موجود به همکاران یک شرکت طراحی می‌شود. ۴ سمت تقاضا: بر روی عرضه دانش موجود به عده‌ای از نیروی کار متمرکز شده و سعی در افز ايش ظرفیت آنان جهت تولید دارد.

صفحه 20:
مدل یک ‎et‏ ‏بک من )9.99 ۳ بو یف رآیند مدیریت دانق پيشنهاد داده است: شناسایی: تعیین صلاحیت‌های درونی. منبع استر اتژی, قلمرو دانش. تسخیر پا گر رسمی کردن دانش موجود. انتخاب کردن: تعيين ارتباط دانش, ارزش و دقت. رفع دانش‌های ناسازگار. ذخیرهکردن: معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوها: دانش. پخش کردن: توزیع دانش برای استفاده کنندگان بطور خودکار برپایه عغلاقه و کار و تشریک مساعی دانش در میان گروه های واقعی. به کار بردن: بازیافتن و استفاده دانش در تصمیم‌گیری‌ها؛ حل مسائل خودکار گردن و پیشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش. ایجاد: تولید دانش جدید در حین تحقیقات. تجربه کردن کار و فکر خلا اق- تجارت: فروش و معامله. توسعه و به بازار عرضه کردن دانش جدید در محصولات و خدمات.

صفحه 21:
بسط - در دام انداختن خلق - ایجاد 00 مقيد كردن ‎Create‏ ‎Capture oe‏ آیجاد و تفاهم جدید ايده‌هاي خود عیین ايده‌هاي بهتر و نا کار با همکاران | مستند نمودن مشتریان - و 8ات بيرو | همكارى ‎Collaborate‏ ‏تبادل دانش در سطح عمومي صرف كردن ‎Consume‏ ‏استفاده تمامي دانش جمعي براي آنچه که باید انجام دهیم ‎as‏ - ارتباط ‎Communicate‏ ‏8 ب دیگران جهت ۳۳ لاش و فایده دانش خار ۳ بيروتي که ارزش فراگيري دارد

صفحه 22:
ساختار اصلي چرخه دانش [800122000 امن بو

صفحه 23:

صفحه 24:
مدل بكو ويتزو ويليامز * اجزاى فرآيند مديريت دانش ارايه شده توسط بكوويتزو ويليامزء شامل هفت عامل؛ یافتن. بکارگیری, یادگیری؛ تسهیم. ارزیابی. ایجاد. نگهداری و حذف. است. این عوامل می‌بایست. برای ایجاد سرمایه بر پایه دانش به صورت یکپارچه مدیریت شوند.

صفحه 25:
مدل ۴سی دانش, به شکلهای پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است. دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ریشه می‌گیرند. تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است. تبدیل ها از طیف واه های زیر — که در انگلیسی همگی با حروف () شروع می شوند - صورت می پذیرند: مقایسه: اطلاعاتی که در مورد شرایطی خاص داریم. چه تفاوتی با اطلاعات مربوط به شرایط دیگر دارد؟ عواقب: از اطلاعات موجود. چه استنباطی می توان برای تصمیم گیری و اقدام کرد ؟ ارتباطات این بخش از دانش چه ارتباطی با دیگر بخشها دارد ؟ گفت و گو(تبادل و انتقال): واضح است که این عملیات دانش آفرین: بین انسانهاً صورت می گیرد. ما معمولا داده‌ها را در پرونده های آماری داده ها و مبادلات و اطلاعات را در ييام ها مى يابيم؛ اما دانش را از افراد يا كّروه هاى آكَاه و حتى از روندهاى سازمانى به دست مى آوريم. از طریق رسانه‌ای ساختمند (مثل کتاب و مدارک) و يا از شخصی به شخص دیگر (چه بصورت گفت‌وگو و چه شیوه مثلا شاگردی و استادی)

صفحه 26:

صفحه 27:
از طریق توزیع وظایف عملي ‎elaine‏ | دانش ‎Leu‏ 1 ایجاد = اختصاص ‎me |‏ فعالیت ‎aoe ae‏ ارائه ‎opto‏ ‏.۲.۰ اقدام ‎yy‏ ‏فرموله كردن ‏7 پذیرش ‏تاق عمليات 0 ‎ie‏ ‏مدل مديريت دانش در سا زمان(618565,2002) ‎

صفحه 28:
تعاعلات اجتعاعی استقرار در سازعان جحح بعد حاختاری ۳ بعد فرهنگی a ee ee ee et ‏رابطه اجت اعی‎ ‏ارتباط‎ رگیزاب‎ فرد فرم. شكل كروه ‏ رضايت اا بت ایزار مورد استفاده برای ارتباطات اجتهاعی ‎plans‏ ‏ابزار سازعاتی قیکه ابزار اطلاعاتی و ارتباطات کاری دانق Pa ee

صفحه 29:
مدل نونا كا و تا كوجى آشکار سازی

صفحه 30:
نمايي از فرایند تبدیل دانش(افرازه- (1381, 1 > يادگيري ‎١‏ دروني ‎ia‏ ‎(۱ ۵ ‎ ‎

صفحه 31:
‎ule‏ به نهان (اجتماعی کردن) متل نشست‌ها و میاحثات یک گروه ‏آشکار به نهان (درونی‌سازی) مثل آموختن ازخواندن/ شنیدن یک گزارش ‎ ‏نهان به آشکار (بیرونی‌سازی) مثل گفتگوی درون گروه. پاسخ سئوالات ‏آشکار به آشکار (ترکیب) ‏مثل ارسال یک گزارش از طریق پست الکترونیکی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
syle دانش بعد شناختي- آنتولوگي دسترسي سازماني سازمان گروه فرد فرآیند مدیریت دانش حرکت حلزوني دانش(60612,2000)

صفحه 33:
مدل پایه‌های ساختمان دانش این مدل توسط پروبست. روب و رمهاردت(۲۰۰۲) به نام دانشنامگذاری شده است. طراحان این مدل. مدیریت دانش را به صورت یک سیکل دینامیکی می‌بینند که در چرخش دایم است. مراحل ‎«yl‏ شامل ۸ جزء می‌باشد که دو سیکل را تشکیل می‌دهند؛ یکی سیکل درونی و دیگری سیکل بیرونی. سیکل درونی: توسط بلوک‌های ساختمانی کاربرد(بهره‌برداری) و نگهداری از دانش ساخته می‌شود. سیکل بیرونی: شامل بلوک‌های دانش و ارزیابی اهداف دانش که سیکل مدیریت دانش را مشخص می‌نمایند. کامل کننده این دو سیکل بازخور است.

صفحه 34:
5 استفاد. 1 ۱ ‎ef‏ ‎i‏ ‏۱ ‏تیم t fa \ مدل پایه‌های‌ساختمان مدیریت دانش

صفحه 35:
تعیین هدفهای دانش هدفهای مدیریت دانش می‌باید از هدفهای امسلی سازمان نشئت گرفته باشد و در دو سطح استراتژیک و عملیاتی مشخص شوند. در سطح استراتژیک تبدیل و نگهداری سازمان بر مبنای مدیریت دانش و ایجاد فرهنگ و سیاستهای لازم در اين زمینه انجام می شود . در سطح عملیاتی می بایست با توجه به هدفها : نحوه شناسایی . استفاده . توزیع» کاربرد و نگهداری دانش مشخص شود. برنامه‌های لازم بر دست یابی به آنها در زمان تعیین شده ريخته شده و به مرحله اجرا درآید.

صفحه 36:
شناسايي دانش ‎٠‏ با طرح این سوال * آیا مي‌دانيم که ‎az‏ مي‌دانيم ؟ ‏انجام این ‎eres‏ مدیریت دانش يعني ‏سس باری ‎ps Teton‏ 5 رح ساز به عدم تصميم ها ‏هدف گزاری هالاجار ماتکل ‎EPO‏ 2 ‏۶ البته شناسايي منابع دانش درون و بیرون سازمان به صورت توام انجام مي‌شود.

صفحه 37:
‎٠‏ بايد دانش ها را در بازار داخلي و خارجي دانش بدست آورد. و از منابع شناس‌ايي شده دانش‌هاي مربوط به مشتري , تولید, همکاران » رقباو ... را کسب نمود و نیز آنکه چه ‏قابليت‌هاي را مي‌توان از خارج خريداري نمود .

صفحه 38:
توسعه دانش * باید با توجه به پایه هاي موجود دانش خود را توسعه داد که این امر شامل توسعه قابلیت؛ محصولء؛ ‎oul‏ هاي جدید؛ فرآیندها و .... مي‌باشد.

صفحه 39:
طِ ۲ دا: 3 -مسائلي مثل چگونگي تسهیم دانش موجود و انتقال آن به محل مناسب و مورد نیاز و چگونگي انتقال دانش به گونه‌اي که در سازمان قابل دسترسي و استفاده باشد, و همچنین چگونگي انتقال دانش از سطح فردي به سطح دانش گروهي و بالاخره شطع دانش سازماني. از جمله مواردي است که در دستور کار اين بعد از مدیریت دانش قرار مي‌گیرد.

صفحه 40:
استفاده از دانش * اطمینان به استفاده مفید از دانش در سازمان» مربوط به این قسمت است. در این بخش, موانعی بر سر راه استفاده مفید از دانش جدید است ‎Sub oS‏ شناسایی و رفع شوند تا از آن بتوان, به طور عملی در ارایه خدمات و محصولات (دانش) استفاده کرد.

صفحه 41:
‎٠‏ ذخیره و حفظ و روزآمد کردن دانش به این بخش مربوط مي‌شود. این کار از بین رفتن دانش جلوگيري مي‌کند و به آتن اجازه مورد استفاده قرار گرفتن را مي‌دهد.

صفحه 42:
* ارزيابي نحوه رسیدن به هدفهاي تعیین شده و استفاده از نیایج آتن به عنوان بازخور, جهت تعیین یا اصلاح هدف به این قسمت مربوط مي‌شود. باید توجه ذانفت که‌نتایج این قزآنند تعضا" كيفي نوده:و تباید آنها را با توجه به نتایج كمي و هزينه هاي انجام شده در اين ارتباط مورد نظر و ارزيابي قرار داد .

صفحه 43:
ابزار استفاده از فرآیند دانش ابزار استراتژي دانش‌هاء آرمان‌هاي دانش, مدیریت بر مبناي هدف‌هاي دانش نقشه‌هاي دانش, ‎(BUJY>) slealuuly (Knowledge Broker)‏ انتقال دانش, آشكارسازي دروني دانش در سازمان ویزیتورها (واسطه‌ها), مسسات عرضه دانش, خرید مشاوره, استراتژي نسخه‌برداري ‎Loy (Links)‏ کننده‌هاي دانش, سناریو,. سمت‌گيري به سوي مراکز شايستگي ‎(Competence center)‏ ‏فنون حل مسئله جمعي, مدیریت فضاسازي ‎Space‏ ‎management‏ ‏مهندسي و چینش کاربردي اسناد. ‎Action) Jes 5 Gujgel‏ ‎(Data Mining) lnools ua» » (Training ‏يادگيري از اتفاقات (1027060 1655025) , حا فظه الكترونيکي ‏(560۲۵6۵۲0 660ظ3۵1۵) ترازنامه دارايي ناملموس, ارزشيابي/ اندازه‌گیری چند بعدی دانش ‎ ‏مرحله ‏هدف‌هاي دانش ‏شناسايي دانش ‏کسب دانش ‏توسعه دانش ‏تسهیم دانش ‏استفاده از دانش ‏نگهداري دانش ‏ارزيابي دانش ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
حوره‌هاي کار و سطوح مختلف مدیریت دانش ی و بزادی ترا لمات رای ریم ‎Scanning Tools‏ ‎Datawarehouse‏ ‎ae‏ خيوتاه هلى الكترونيكى بای شترا ای بلا ‎ted‏ مجازی بای ادا و ارات اما Wiese ee eight ‏صدا الترويكي‎ oo ‘Tel, Fax, e-mail ‘Groupware یه اجه سار - فر لز ماسب ous ۳7 ‎Sy‏ یت شود he ee fel ‏اتاد از وصتهاى مشاركت‎ یج ققالى امتاد و رغنك هيم ‎‘Sharing cultur)‏ ‎I ald‏ رای اد اش ماگ رای تا قوم قريههاى كارى مشتوك أماكي و العاف يذيرى برا جيزهاى تو ‎oe ge Soe‏ مربوط ی ات ری گرا رو ری ‎AE‏ کار کرو ‎(Hypertext‏ رها الصالات ارجامات) دی دای ‎‘Links)‏ ‎eon ‎۳ ‏اه ری‎ ‎ ‏مورتیدی بان 0 ‏ار و تاج آن ‎ ‎ ‎ ‎tps ety ‏مربط رها‎ ngs oe identification ‎ ‎ ‎ ‎sped‏ مد ‎Genertion‏ ‏چگونه میا بل و سیم ‎Diffusion‏ ‎ ‎ ‎integration ‎ ‎“Ketion ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشکده مهندسی صنایع مد ل های مدیریت دانش دکتر عباس افرازه نیمسال اول 1389-9 0 کلیات • از آنجا که تاکنون مدل مديريت دانشی که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد ،لذا الزم است مدلهاي ارايه شده در این ‌ تا ضمن آشنایی با زمینه بر حسب مورد و متناسب با موضوع مورد نظر آنها را یکپارچه نموده و برحسب مورد از آنها بهره جست. دستهبندي مدل‌ها ‌ • مدلها مي‌تواند به دو صورت انجام ‌ دستهبندي ‌ پذيرد؛ هاست • يكي از نظر ديدگاهي كه زمينه‌ساز مدل‌ ‌ مدلهاي ‌ • و ديگري با توجه به مراحل فرايندي ارايه شده است. مدل‌هاي شبكه ای مدلها تمركز بر روي ارتباطات ،كسب، ‌ • در این نوع از تسهيم و انتقال به طريق تبادل اطالعات افقي مي‌باشد .دانش‌های مهم در شبكه‌اي متشکل از افراد ارتباطدهنده به هم ‌ كه بوسيله ابزار مختلف مي‌پيوندند نهفته است .آگاهي از اين بينش‌ها و اطالعات ،خارج از گروهها و تيم‌هاي رسمي ،عاملي كليدي به شمار مي‌رود .در این نگرش ساختن روابط اجتماعي ،سرمايه اجتماعي و قايل بودن روابط متقابل بعنوان كار و فعاليت اصلی دانشی مورد توجه قرار گرفته است. مدلهاي شناختي ‌ دانش به عنوان يك دارايي سازمانی است كه نيازمند دستيابي دقيق ،بيان ،ذخيره ،اندازه‌گيري ،نگهداری و انتشار كنترل‌شده دارد .ایجادارزش از طريق كاربرد متوالي بهترين روش‌هاي حاصل و نيز پرهيز از خطاهاي غيرآشكار ريشه‌يابي شTده و كتبي و نيز بهره‌بردن از درس‌هاي آموخته شده به دست می‌آید .در اين نگرش بر روي استفاده مجدد ،تكثير ،استانداردسازي و حذف روش‌هاي قديمي که کارآيی خود را از دست داده‌اند، تمركز می شود. مدل‌هاي انجمني /ارتباطی: دراين نوع از مدل ها در باره ویژگیهای گروه های کاری که می بایستی قابلیت های نظیر ،خود -سازماندهي، فراگيري مستمر و تبادالت غير رسمي را داشته باشند ،بحث می شود .براي مدیریت دانش را مشخص مي‌كند .دانش در تفكري پيدا مي‌گردد كه در يك انجمن گردش مي‌كند؛ جايي كه يك زبان مشترك وجود دارد ،اعتماد اجازه بهره‌برداري از مكاشفه‌ها را ميدهد ،آرايه‌هاي نهفته ممكن است بصورت خالقانه ‌ نشانههاي مهم و راه‌حل‌هاي كاري ‌ برنامهريزي شTود و ‌ متوالي بوسيله بيان داستان‌هاي كاري منتشرميشوند. ‌ مدلهاي فلسفي ‌ ‏در اين مدل ها بر پايه گفتگوي دوطرفه در يك زمينه استراتژيك ،پرسش در مورد فرضيات و كندوكاو مداوم در باره رفتار رقبا ،بازارها و فرايندهاي داخلي مورد توجه قرار می گیرد .اين ديدگاه ،شخصي‌سازي را مقدم بر كد كردن مي‌شمارد و تكنولوژي كمي را مورد استفاده قرار مي‌دهد .محرك‌هاي فرهنگي اصلي براي اين كار، حفظ ارتباط آزاد (تبادل نظر) ،تشويق انعكاس و فراگيري عميق ،کنکاش خالقانه و اثبات عقيده و نظر است. ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش زیاد سیستم محور پويا منفعل انسان محور زیاد تمرکز برسطح غیر آشکاری کم تمرکز برسطح آشکاری کم روش منفعل سازمانهایی كه داراي روش منفعل هستند، ‌ تمايل كمي به مدیریت دانش دارند و به صورت يك روش سيستماتيك اداره نمي شوند. در اين نوع از سازمان‌ها تعريف مناسبي از دانش وجود ندارد ،از اینرو اثربخشی در سازمانهای فوق در طول مدت زمان کاهش ‌ مییابد. ‌ روش سيستم محور سازمانهایی كه از روش سيستم محور استفاده مي‌كنند ،تأكيد ‌ بيشتري بر كدگذاري و استفاده دوباره از دانش (آشکار) دارند و از طريق فناوری ،اطالعات تأثير پذيري خود را افزايش مي‌دهند و در مقابل ،پيچيدگي‌هاي دسترسي به اطالعات و استفاده از آن را كاهش مي‌دهند .جواب سريع‌تر به مشتري و هزينه اندك تبادل اطالعات در اين روش امكانپذيرت است .در اين روش ،معموال دانش آشکار بهتر تقسيم مي‌شود و از استفاده مجدد اطالعات مناسبتری از دانش دست ‌ كدگذاري شده ،مي‌توان به سطح برنامههاي آموزشي استاندارد و گروهي اين روش، ‌ يافت. سازمانها را باال برده ،نياز به داشتن اطالعات گسترده ‌ توانائيهاي ‌ را درميان اعضاي يك سازمان كاهش مي‌دهد. روش انسان محور تأكيدي كه بر روش انسان محور مي‌شود، برپايه تقسيم دانش هاي ضمنی است .در اين روش اطالعات از راه شبكه‌هاي فردي غيررسمي توزيع مي‌شود و افراد خود روشهاي مناسب‌تري را شناسايي ‌ ميتوانند ‌ كنند .چرا كه در اين روش رابطه ميان اعضاي يك سازمان ،بسيار با ارزش در نظر گرفته شده است. روش پویا سازمانهايي كه از روش ديناميك ‌ استفاده مي‌كنند ،از هر دو نوع دانش ضمنی و آشکار بهره ميگيرند و آنها را به بهترين نحو، ‌ مورد توجه و استفاده قرار ميدهند. ‌ نگاهی دیگر به روشها ی مدیریت دانش • روشهاي مبتني بر رمزگذاري :استفاده دوباره از ‌ دانش‌ها ،تبادل مستندات دانش بر پايه تكنولوژي تمرکز بر فنآوری اطالعات و ارتباطات • روشهاي مبتني بر مبناي فرد :بر پايه كار فردي- ‌ تبادل دانش بين فردي تمرکز بر مديريت منابع انساني • روشهاي مبتني بر اجتماعي نمودن :بر پايه سازمان، ‌ تبادل و توليد دانش از طريق ارتباطات ،سازماندهي مجدد تمرکز بر ساختار گروهبندی مد لها بر مبنای فرايندهاي دانش ‌ • الف) فرایند تبدیل/تولید دانش ‌ ضمنی/آشکار در سطوح مختلف (فرد، گروه و سازمان). • ب) فرایند مراحل انجام مدیریت دانش از قبیل کشف ،کسب ،توسعه، تسهیم و... مروري كلي بر مدل‌هاي اصلي • • • • شامل 3تا 8مرحله هستند. از نظر محتوایی مشابه هستند ولی دارای واژه ها و فاز هایی متفاوت هستند فرض می شود که فعالیت ها همزمان و پی در پی رخ می دهد تا کید بر استفاده از دانش است مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش • • • • مدل هیسیگ برميگردد. ‌ خلقكن :این امر به توانايي يادگيري و ارتباط ‌ توسعه اين قابليت ،دانش موجود و تجربه تسهيم دانش ،ايجاد ارتباطهاي متقاطع با ديگر ‌ ارتباط بين ايده‌ها و ساختن موضوعات از اهميت كليدي برخوردار است. ذخيرهكن :به عنوان دومين عنصر مورد نیاز مدیریت دانش ‌ يافتهای كه امکان ‌ است که از طریق آن ،قابليت ذخيره سازمان جستجوي سريع اطالعات ،دسترسي به اطالعات براي كارمندان ديگر و تسهيم موثر دانش فراهم می شود ،بوجود دانشهای الزم به آساني ‌ میبایست، ميآيد .در این سامانه‌ ، ‌ براي استفاده همه ذخيره ‌شود. نشر كن :اين فرايند به توسعه يك روح جمعي ،كه در آن افراد بعنوان همكاران در جهت دنبال كردن اهداف مشترك ،احساس ميدارند .و در فعاليت‌هايشان به يكديگر پيوستگي به هم ‌ میکند. وابستهاند ،کمک ‌ ‌ ميشود كه ايجاد بكارببر:چهارمين فرايند از اين ايده شروع ‌ دانش بيشتر توسط كاربرد عيني دانش جديد ميسر است .اين عنصر ،دايره فرايند مركزي مديريت دانش متحد را تكميل ميكند. ‌ مدل مارک م .مک الروی • دانش تنها پس از آن که تو لید شد وجود دارد و پس از آ ن می توان آن را مهار کرد و تسهیم نمود • توليد دانش :فرايند خلق دانش سازماني جديد است .اين امر توسط یادگيري گروهي ،کسب دانش و اطالعات و ارزيابي دانش انجام مي‌گيرد .اين فرايند مترادف يادگيري سازماني است[ • پيوسته كردن دانش :از طريق برخي فعاليت‌ها كه پخش و تسهيم دانش را تجويز مي‌كنند انجام مي‌گيرد .اين عمل، كارهايي از قبيل پخش دانش (از طريق برنامه و غيره)، جستجو ،تدريس ،تسهيم و ديگر فعاليت‌هاي اجتماعي كه موجب برقراری ارتباط مي‌گردد ،را شامل می شود. مكالروي به دو موضوع عرضه و همچنین ‌ تقاضا توجه دارد • سمت عرضه :عمل مديريت دانشي است كه در هر صورت براي افزايش عرضه دانش موجود به همكاران يك شركت طراحي ميشود. ‌ • سمت تقاضا :بر روي عرضه دانش موجود به عده‌ای از نيروي كار متمركز شده و سعي در افزايش ظرفيت آنان جهت توليد دارد. • • • • • • • • • من بک مدل بك من ( )1999هشت مرحله زیر را براي فرآيند مدیریت دانش پيشنهاد داده است: صالحيتهاي دروني ،منبع استراتژي ،قلمرو دانش. ‌ شناسايي :تعيين تسخير يا گرفتن :رسمي كردن دانش موجود. دانشهاي ‌ انتخاب كردن :تعيين ارتباط دانش ،ارزش و دقت ،رفع ناسازگار. ذخيرهكردن :معرفي حافظه يكي شده در مخزن دانش با انواع الگوهاي دانش. پخش كردن :توزيع دانش براي استفاده كنندگان بطور خودکار برپايه عالقه و كار و تشريك مساعي دانش در ميان گروه هاي واقعي. گيريها ،حل مسائل ‌ تصميم ‌ به كار بردن :بازيافتن و استفاده دانش در خودکار كردن و پيشتيباني كار و مددكاري شغل و آموزش. ايجاد :تولید دانش جديد در حين تحقيقات ،تجربه كردن کار و فكر خالق. تجارت :فروش و معامله ،توسعه و به بازار عرضه كردن دانش جديد در محصوالت و خدمات. بسط – تسهيم ‏Contribute تسهيم ايده‌هاي خود براي كمك به ديگران در دام انداختن مقيد كردن ‏Capture تعيين ايده‌هاي بهتر و مستند نمودن آنان همکاری ‏Collaborate تبادل دانش در سطح عمومي خلق -ايجاد خلق/ ‏Create ايجاد و تفاهم جديد با كار با همكاران مشتريان – و مؤسسات بيروني صرف كردن ‏Consume استفاده تمامي دانش جمعي براي آنچه كه بايد انجام دهيم مبادله – ارتباط ‏Communicate /هت توج/ه به كمك /به ديگران ج جهت دانش و فايده دانش خارجي و بيروني كه ارزش فراگيري دارد فرهنگ ‏Culture بسط فرهنگ تسهيم دانش در /ازمان تمامي س سازمان مدل هفت سی ساختار اصلي چرخه دانش چه چيزي؟ براي چه؟ بازنگري توليد كردن بروز كردن تعميم دادن استفاده تسهيم عمومي نمودن چه كسي؟ چگونه؟ )( Boetz,2000مدل بوتز استراتژي و رهبري ‌كارگيري به‌كارگeيري توليد فرهنگ شناسايي دانش سازماني جمع‌آوري انطباق جرح – تعديل تسهي م نظام مند نمودن سازماندهي تكنولوژي اندازه‌گير ي مدل بکو ویتزو ویلیامز • اجزاي فرآيند مديريت دانش ارايTه شده توسط بكوويتزو ويليامز ،شامل هفت عامل؛ يافتن ،بكارگيري ،يادگيري، تسهيم ،ارزيابي ،ايجاد ،نگهداري و حذف ،است .این عوامل مي‌بايست ،براي ‏Tه بر پايه دانش به صورت ايجاد سرماي ‌ يكپارچه مديريت شوند. مدل 4سي • • • • • دانش ،به شكلهاي پويا و نيز انباشته و ايستا قابل تصور است .دانش از دادهها ريشه مي‌گيرند .تبديل اطالعات به دانش ‌ اطالعات و اطالعات از در عمل بر عهده خود بشر است .اين تبديل ها از طيف واژه هاي زير – كه در انگليسي همگي با حروف Cشروع مي شوند – صورت مي پذيرند: مقايسه :اطالعاتي كه در مورد شرايطي خاص داريم ،چه تفاوتي با اطالعات مربوط به شرايط ديگر دارد؟ عواقب :از اطالعات موجود ،چه استنباطي مي توان براي تصميم گيري و اقدام كرد ؟ ارتباطات اين بخش از دانش چه ارتباطي با ديگر بخشها دارد ؟ گفت و گو(تبادل و انتقال) :واضح است كه اين عمليات دانش آفرين، بين انسانها صورت مي گيرد .ما معموال داده‌ها را در پرونده هاي آماري داده ها و مبادالت و اطالعات را در پيام ها مي يابيم ،اما دانش را از افراد يا گروه هاي آگاه و حتي از روندهاي سازماني به دست مي آوريم. دانش از طريق رسانه‌اي ساختمند (مثل كتاب و مدارك) و يا از شخصي به شخص ديگر (چه بصورت گفت‌ ‌وگو و چه شيوه مثال شاگردي و استادي) گسترش مي‌يابد. مقايسه اطالعات دانش تبادل و انتقال /اتص/ال ما‌حصل/ نتيجه فرآيند فرآوري دانش اطالعات اطالعات پويايي از طريق توزيع وظايف عملي سيستم اجتماعي ايجاد انگيزه دانش فعاليت اختصاص داشتن منظور تفسير كردن ارائه هدفها اقدام معني فرموله كردن پذيرش شرايط عمليات مدل مديريت دانش در سيگنال سا زمان()Clases,2002 مدل سطو ح شبكه مدل نونا کا و تا کوچی آشكار سازي دانش پنهان فرد دانش آشكار فرد اجتماعي كردن تبديل كردن دانش آشكار جمع دانش پنهان جمعي دروني كردن گروه سازمان بيروني گفتمان اجتماعي آمو زش تعام ل ارتبا ط اتصال فرد دروني يادگيري در عمل نمايي از فرايند تبديل دانش(افرازه)1381- نهان به نهان (اجتماعي كردن) مثل نشست‌ها و مباحثات يك گروه نهان به آشكار (بيروني‌سازي) مثل گفتگوي درون گروه ،پاسخ سئواالت آشكار به آشكار (تركيب) آشكار به نهان (دروني‌سازي) مثل آموختن ازخواندن /شنيدن مثل ارسال يك گزارش از طريق پست الكترونيكي يك گزارش دروني كردن مارپي چ دانش آشكار اتصال بيروني اجتماعي بعد مكتو بسا ‌ زي ضمني بعد شناختي -آنتولوگي دسترسي سازماني سازمان گروه فرد فرآيند مديريت دانش حركت حeلزوني دانش()Goetz,2000 • • • • مدل پایه‌های ساختمان دانش اين مدل توسط پروبست ،روب و رمهاردت( )2002به نام مدل پایه های (سنگ‌بناي) ساختمان مديريت دانشنامگذاری شده است .طراحان این مدل ،مديريت دانش را به صورت يك سيكل ديناميكي مي‌بينند كه در چرخش دايم است .مراحل آن ،شامل 8جزء مي‌باشد كه دو سيكل را تشكيل مي‌دهند؛ يكي سيكل دروني و ديگري سيكل بيروني. سيكل دروني :توسط بلوك‌هاي ساختماني کشف(شناسايي) ،كسب توسعه ،تسهیم، کاربرد(بهرهبرداري) و نگهداری از دانش ساخته مي‌شود. ‌ سيكل بيروني :شامل بلوک‌های دانش و ارزيابي اهداف دانش كه سيكل مديريت دانش را مشخص می‌نمایند. کامل کننده این دو سیکل بازخور است. مدل پایه‌های‌ساختمان مديريت دانش ارزيابي استفاده بازخورد هدفهاي دانشی شناسايي نگهداری كسب دانش تسهيم توسعه تعيين هدفهاي دانش • هدفهاي مديريTTTت دانTTTش مي‌بايTTTد از هدفهاي اصTTTلي سTازمان نشئTت گرفتTه باشTد و در دو سTطح اسTتراتژيك و عملياتي مشخص شوند. • در سTTTطح اسTTTتراتژيك تبديTTل و نگهداري سTTازمان بر مبناي مديريTت دانTش و ايجاد فرهنTگ و سTياستهاي الزم در اين زمينه انجام مي شود . • در سTطح عملياتTي مTي بايسTت بTا توجTه بTه هدفهTا :نحوه شناسTايي ،اسTتفاده ،توزيTع ،كاربرد و نگهداري دانTش برنامههاي الزم بر دسTت يابTي بTه آنهTا در ‌ مشخTص شود. زمان تعيين شده ريخته شده و به مرحله اجرا درآيد. شناسايي دانش • • • • • با طرح اين سؤال آيا مي‌دانيم كه چه مي‌دانيم؟ انجام ايeeن وظيفeeه مديريeeت دانeeش يعنeeي شناسايي دانش آغاز مي شود. بسeeeياري از سeeeازمانها بeeeه خاطeeeر عدم آشنايeي بeا دانeش خود در تصeميم‌گيري‌ها و هدف گزاري ها دچار مشكل مي گردند . البتeه شناسايي منابع دانeش درون و بيرون سازمان به صورت توأم انجام مي‌شود. كسب دانش • باي/د دان/ش ه/ا را در بازار داخل/ي و خارج/ي دان/ش بدس/////ت آورد .و از مناب/////ع شناس/////ايي شده دانش‌هاي مربوط ب/ه مشتري ،تولي/د ،همكاران ، رقب///ا و … را كس///ب نمود و ني///ز آنك///ه چ///ه قابليت‌هاي را مي‌توان از خارج خريداري نمود . توسعه دانش • باي/د ب/ا توج/ه ب/ه پاي/ه هاي موجود دان/ش خود را توس//عه داد ك//ه اي//ن ام//ر شام//ل توس///عه قابلي///ت ،محص///ول ،ايده هاي جديد ،فرآيندها و … .مي‌باشد. تسهيم دانش – مسائلي مثل چگونگي تسهيم دانش موجود و انتقال آن به محل مناسب و مورد نياز و چگونگي انتقال دانش به گونه‌اي كه در سازمان قابل دسترسي و استفاده باشد ،و همچنين چگونگي انتقال دانش از سطح فردي به سطح دانش گروهي و باالخره سطح دانش سازماني. از جمله مواردي است كه در دستور كار اين بعد از مديريت دانش قرار مي‌گيرد. استفاده از دانش • اطمينان به استفاده مفيد از دانش در سازمان ،مربوط به اين قسمت است .در اين بخش ،موانعي بر سر راه استفاده مفيد از دانش جديد اسTت که بايد شناسايي و رفع شوند تا از آن بتوان ،به طور عملي در ارايه خدمات و محصوالت (دانش) استفاده کرد. نگهداري دانش • ذخيره و حفeeظ و روزآمeeد كردن دانeeش بeeه ايeeن بخeeش مربوط مي‌‌شود .ايeeن كار از بيeeن رفتeeن دانeeش جلوگيري مي‌كنeeد و بeeه آeeن اجازه مورد استفاده قرار گرفتن را مي‌دهد. ارزيابي دانش • ارزيابeي نحوه رسeيدن بeه هدفهاي تعييeن شده و اسeتفاده از نيايeeج آeeن بeeه عنوان بازخور ،جهeeت تعييeeن يeeا اصeeالح هدف بeeه ايeeن قسeeمت مربوط مي‌شود .بايeeد توجeeه داشeت كeه نتايeج ايeن فرآينeد بعضeا” كيفeي بوده و بايeد آنهeا را بeا توجeه بeه نتايeج كمeي و هزينeه هاي انجام شده در اين ارتباط مورد نظر و ارزيابي قرار داد . ابزار استفاده از فرآيند دانش ابزار مرحله هدفهاي ‌ استراتژي دانش‌ها ،آرمان‌هاي دانش ،مديريت بر مبناي دانش هدفهاي دانش ‌ واسطههاي (دالل‌ها)‌ ‌ نقشههاي دانش)Knowledge Broker( ، ‌ انتقال دانش ،آشكارسازي دروني دانش در سازمان شناسايي دانش (واسطهها) ،مؤسسات عرضه دانش ،خريد مشاوره، ‌ ويزيتورها نسخهبرداري ‌ استراتژي كسب دانش سمتگيري به سوي مراكز ‌ ( )Linksوصل ‌كننده‌هاي دانش ،سناريو، شايستگي ()Competence center توسعه دانش فنون حل مسئله جمعي ،مديريت فضاسازي Space ‏management تسهيم دانش مهندسي و چينش كاربردي اسناد ،آموزش در عمل (Action ، )Trainingمديريت داده‌ها ()Data Mining استفاده از دانش يادگيري از اتفاقات ( ، )Lessons Learnedحا فظه الكترونيكي نگهداري دانش ( )Balanced scorecardترازنامه دارايي ناملموس ،ارزشيابي/ اندازهگيري چند بعدي دانش ‌ ارزيابي دانش حوزه‌هاي كار و سطوح مختلف مديريت دانش مربوط به: فني و ابزاري انسان) ساختار استخراج اطالعات فرآيندهاي كاري مهم ابزارهاي پويشي ‏Scanning Tools انباره‌هاي داده ‏Datawarehouse سناريو ،خبرنامه هاي الكترونيكي برای مشتريان درك شايستگي‌ها شبكه‌هاي غيررسمي از نقش‌ها ،وظايف محوله نمايش فرآيندهاي كاري استراتژي‌ها حس‌‌گرهاي بيروني و دروني فاكتورهاي موفقيت و شايستگي حمايت كامپيوتري از سيستم‌هاي كاري مشاركتي پالت فرمهاي مجازي براي ايده‌ها و ارتباطات ()Platform آمادگي براي نوآوري ابزارسازي ايده‌ها و خالقيت استفاده از فرصت‌هاي مشاركت ساختار سازماني كار گروهي سازماندهي ( )Hypertextابرمتن‌ها ساختارهاي شبكه‌اي اتصاالت (ارجاعات) آدرس‌دهي دانشي ()Links ساختارهاي زيربناي ارتباطات رسانه‌‌ها و كانالها تلفن ،فاكس ،شبكه داخلي ،ابزار گروهي، پست ،صدا الكترونيكي ( Tel, Fax , e-mail )Groupware ايجاد فضاي اعتماد و فرهنگ تسهيم ()Sharing cultur ايجاد ابزار براي تبادل دانش آمادگي براي انتقال دانش غيرآشكار ساختارهاي ارتباطي استفاده از پتانسيل‌ها كارايي ارايه گزارش ايجاد مكانهاي توزيع دانش انتخاب ذخيره سازي به روز‌آوري پااليش – اصالح تهيه – ايجاد سخت‌افزار – نرم‌افزار مناسب قوام نظريه‌هاي كاري مشترك آمادگي و انعطاف‌پذيري براي چيزهاي نو نقشه‌هاي دانش موضوعي ايجاد حوزه‌هايي براي تحقيق در مورد كارهاي جديد آزمايشگاه آموزشي شبيه سازي ادراك موانع فردي و ساختاري انتقال تحمل خطا محركهاي ايجاد و نگهداري و تبديل نوآوري مديريت اسناد ذخيره سازي ذخيره نمودن مستمر و به روز شرح كاري صورت‌بندي دانش فني ()Profile مشاوره قابليت آموزشي بالقوه در محل كار ايجاد حلقه مابين رفتار و نتايج آن بازخورد شناسايي دانش چگونه دانش‌هاي مرتبط با فرآيندهاي كاري را شناسايي كنيم؟ ‏Identification تولید دانش چگونه نوآوري دانش مورد حمايت قرار مي‌گيرد؟ ‏Genertion اشاعه دانش چگونه مي‌توان تبادل و تسهيم دانش را به صورت موفقيت‌آميز انجام داد؟ ‏Diffusion استقرار دانش چگونه ميتوان دانش را در سازمان دروني و آشكار نمود؟ ‏Integration انتقال دانش به كسب و كار چگونه مي‌توان از دانش اكتسابي ،در كار بهره جست؟ چگونه مي‌توان از آن چيزي آموخت؟ ‏Action

51,000 تومان