کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت مشارکتی با رویکرد استقرار نظام پیشنهادها

Modiriyat_mosharekati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت مشارکتی با رویکرد استقرار نظام پیشنهادها”

مدیریت مشارکتی با رویکرد استقرار نظام پیشنهادها

اسلاید 1: سازمان مديريت صنعتي واحد آذربايجان

اسلاید 2: مديريت مشاركتي با رويكرد استقرار نظام پيشنهادهادرس مهارتهاي عمومي مديريتياستاد مربوطه: جناب آقاي دكتر خديويارائه كنندگان:يدالله حبيب زاده و سعيد عزيزخواه

اسلاید 3: فهرست:1ـ تاريخچه مشاركت 2 ـ مديريت مشاركتي 3 ـ نظام پيشنهادها (اهداف، ويژگيها، شاخصها، موانع و ...)4 ـ مهندسي مجدد نظام پيشنهادها5 ـ تحليل روند اجراي نظام پيشنهادها

اسلاید 4: تاريخچه مشاركت:1 ـ تاريخ بشر آغاز نظام مشاركتي را به نظام مردم سالار يونان باستان و تا حدودي روم باستان نسبت مي‌دهد كه كنسول يا نمايندگان مردم در مجلس سنا به صورت فردي يا گروهي پيشنهادهايي را براي اداره حكومت ارائه داده و پس از بررسي و شور به تصميم‌گيري گروهي مي‌پرداختند. 2 ـ در سال 1867 (آلفرد كروپ) در كارخانه فولادسازي كروپ، اولين قدم را در راستاي تشويق كاركنان جهت ارائه پيشنهاد برداشت و ايده‌پردازي و نوآوري را در شرح وظايف كارگران قرار داد.

اسلاید 5: تاريخچه مشاركت (ادامه)3 ـ در سال 1880 در انگلستان و در كارخانه كشتي‌سازي (ويليام دني و برادران) برنامه تشويق كارگران در مقابل ارائه پيشنهاد پياده شد. 4 ـ در اوايل قرن بيستم نظام پشنهادها در صنايع آمريكا آغاز و به سرعت گسترش يافت كه تأكيد آنها بر پاداشهاي مالي بود و كمتر به انگيزه‌هاي دروني توجه داشتند. 5 ـ پس از جنگ جهاني دوم ، مسئولين اجرايي ژاپن در هنگام بازديد خود از آمريكا با اين شيوه آشنا شده و آن را به ژاپن انتقال دادند. اما اين سرايت بسيار هوشمندانه بود زيرا ژاپني‌ها بر عكس آمريكاييها به جاي تأكيد بر انگيزه‌هاي مادي صرف به انگيزه دروني و معنوي در ارائه پيشنهاد اولويت دادند. (ماتسوشيتا، 1985، 6 ميليون، رتبه اول ، يك نفر با 17000 پيشنهاد)

اسلاید 6: تاريخچه مشاركت (ادامه)6 ـ تاريخ درخشان اسلام نيز شاهد مشاركت‌پذيري و مشورت خواهي امامان بزرگوار و پيامبر اكرم (ص) در زمينه‌هاي مختلف است كه مهمترين آن پيشنهاد حفر خندق توسط سلمان فارسي در جنگ خندق مي‌باشد كه به نام روز پيشنهاد در ايران پيشنهاد شده است. 7 ـ نظام پيشنهادها در ايران از سال 1365 و در كارخانه رادياتورسازي ايران آغاز گرديد و به سرعت در كارخانه‌هاي وابسته به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، بنياد مستضعفان و صنايع ملي ايران گسترش يافت كه از جمله مي‌توان به شركت‌هاي نورد و توليد قطعات فولادي، آكام فلز، سوليران، نورد آلومينيوم اراك و كنتورسازي اشاره نمود.

اسلاید 7: تاريخچه مشاركت (ادامه)شركت ايران خودرو در سال 1370 نظام پيشنهادها را آغاز نمود، شركت ملي صنايع پتروشيمي 1375، شركت سايپا 1375، دانشگاه فردوسي 1379 و به تدريج در اكثريت صنايع و سازمانهاي دولتي و خصوصي گسترش يافت. 8 ـ در حال حاضر نظام پيشنهادها در اكثر سازمانها و شركتهاي معتبر جهاني و ايراني با استفاده از فناوري اطلاعات فعاليت مي‌نمايد، مانند شركت ايران خودرو كه با نصب ايستگاههاي متعدد دريافت پيشنهاد در سالنهاي شركت، ساليانه بالغ بر يكصد هزار پيشنهاد دريافت نموده و در مدت كمتر از يك هفته به آن رسيدگي مي‌نمايد.

اسلاید 8: انواع سبك رهبري:سبك رهبري در هر سازماني مي‌تواند يك نقطه از يك طيف باشد كه يك سرآن استبداد و سر ديگر آن مشاركت كامل است. S1 : سبك رهبري استبدادي يا استثماري است كه سازمان فقط بر اساس رأي مدير كار مي‌كند. به اين سبك اصطلاحاً دستوري يا (Telling) نيز گفته مي‌شود. S2 : سبك آمرانه اما خيرخواهانه است كه مدير با كاركنان خود برخوردي پدرانه دارد كه اصصلاحاً به آن سبك معامله‌اي يا (Selling) مي‌گويند. S3 : سبك رهبري مشاوره‌اي و مشاركتي است كه اصطلاحاً به آن سبك حمايتي يا (Supportive) مي‌گويند.

اسلاید 9: انواع سبك رهبري (ادامه)S4 : سبك رهبري مشاركت جويانه‌ است كه مدير به طور كامل به كاركنان در همه امور اعتماد و اطمينان دارد و كليه كارها را به آنها تفويض مي‌نمايد. در اين سبك مشاركت گروهي و دخالت فعالانه كاركنان در تصميم‌گيريها مورد تاكيد است كه اصطلاحاً به آن سبك تفويضي يا (Deligating) مي‌گويند.

اسلاید 10: مهارتهاي مورد نياز جهت استقرار مديريت مشاركتي:1 ـ مهارتهاي ارتباطي كلامي و شنيداري (گوش دادن به جاي شنيدن ، بحث به جاي سخنراني) . 2 ـ شناسايي نقاط ضعف و قوت كاركنان. 3 ـ مهارت حل تعارض (بخشش به جاي عناد و يك دندگي) . 4 ـ مهارت خود كنترلي (كنترل خشم، عادات، تمايلات) . 5 ـ مهارت مذاكره و مباحثه (بحث بدون تعصب كور) . 6 ـ مهارت سازش (توافق و همراهي كاركنان با يگديگر) . 7 ـ مهارت آموزش‌پذيري :(يادگرفتن چگونه يادگرفتن Self Learning)

اسلاید 11: مهارتهاي مورد نياز جهت استقرار مديريت مشاركتي:8 ـ مهارت انعطاف‌پذيري (جايگزيني متغيرها).9 ـ مهارت قبول واقعيت (پذيرش قصور و خطا) . 10 ـ مهارت كار تيمي به جاي تلاش فردي. 11 ـ مهارت الگوسازي و آموزش (بهترين آموزش الگو بودن است) . 12 ـ مهارت دستيابي به تفاهم به جاي تخاصم

اسلاید 12: تعريف مشاركت:1 ـ سازمان مللدخالت و درگير شدن مردم در فراگردهاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي كه بر سرنوشت آنها اثر مي‌گذارند. 2 ـ مك كارتي (1989)مشاركت روشي است براي كاهش واقعي هزينه‌ها، كارشكني‌ها و نيز پيامدهاي ناشي از نارضايتي در محيط كار. 3 ـ مشاركت فراگردي است كه بر سه ارزش بنيادي تأكيد دارد، سهيم كردن نيروهاي انساني در قدرت و اختيار، راه دادن مردم به نظارت برسرنوشت خويش، باز گشودن فرصت‌هاي پيشرفت بر روي مردم.

اسلاید 13: تعريف مشاركت (ادامه):4 ـ مشاركت من فعال است. (آلپرت، 1945)5 ـ مشاركت فرآيند درگيري كاركنان در تصميم‌گيريهاي استراتژيك ـ تاكتيكي سازمان است كه به صورت رسمي و غير رسمي و در اشكال مستقيم و غير مستقيم و با درجه، سطح و حدود مشخصي اتفاق مي‌افتد (رهنورد، 1998)

اسلاید 14: تعريف مديريت مشاركتي:1 ـ به وجود آوردن فضا و نظامي توسط مديريت كه تمام كاركنان، مشتريان و پيمانكاران يك سازمان در روند تصميم‌گيري، تصميم سازي و حل مسايل و مشكلات سازمان همكاري و مشاركت نمايند . (شيخ محمدي، ايزايران) . 2 ـ مديريتي است كه به كارمندان راه مي‌دهد تا بتوانند بر پايه توان ظرفيت خود به تحقق هدفهاي همگاني ياري دهند (ماتسوشيتا) . 3 ـ مديريتي است كه در آن عامل اصلي بهبود مستمر در جهت كسب رضايت مشتريان، مشاركت كاركنان (فكري و عملي) مي‌باشد.

اسلاید 15: تعر يف مديريت مشاركتي (ادامه):4 ـ نوعي سبك رهبري است كه معتقد است از طريق توانمندسازي كاركنان مي‌توان موجبات بهبود عملكرد كاركنان و سازمان را فراهم نمود. 5 ـ مديريت مشاركتي تغيير تفكر من به تفكر ما و ترويج تصميم‌گيري گروهي است.

اسلاید 16: پيش نيازهاي مشاركت (مشاركت در تبين):1 ـ بسترسازي فرهنگي و ايجاد آمادگي ذهني (رفع عادت‌ها، امر و نهي‌ها، الگوبرداري، ايجاد اعتماد به نفس، تقويت كنجكاوي و انگيزه). 2 ـ اعتقاد مديران ارشد به مشاركت . 3 ـ آشنايي كاركنان با مديريت مشاركتي.4 ـ ايجاد سيستمهاي برقراري ارتباط كاركنان با يكديگر و تبادل نظر فكري.5 ـ از بين بردن ترس و بيم از اظهار عقيده و نظر (شكستن فرهنگ سكوت)

اسلاید 17: پيش نيازهاي مشاركت (مشاركت در تبين):6 ـ شفافيت سازماني. 7 ـ شايسته سالاري در عزل و نصب‌ها. 8 ـ پروردن و اختيار دادن (پرورش استعدادها و تفويض اختيار) .9 ـ از ميان بردن حاشيه‌نشيني (هم‌انديشي همه كاركنان) .10 ـ رفت و آمد مديران با كاركنان و گوش‌دادن به صحبتهاي آنها

اسلاید 18: مشكلات و عوامل بازدارنده مديريت مشاركتي:1 ـ اعتقاد به تقسيم كار بين كاركنان. شرح وظايف مدون، ديوار كشي بين واحدها، كنترل و نظارت، گزارش‌خواهي از عملكرد بر مبناي شرح وظايف از تبعات اين اعتقاد هستند كه مانع توسعه مديريت مشاركتي هستند. 2 ـ مشاركت فقط در محدوده تصميم‌گيريهاي بي‌اهميت و كوچك . 3 ـ ايجاد خط قرمز در مشاركت و همفكري كاركنان . 4 ـ استقلال كاري كاركنان كه مانع تفكر گروهي و كار تيمي مي‌شود. 5 ـ تفويض اختيار بدون حساب پس‌دهي دوره‌اي . 6 ـ عدم تشويق لياقت‌ها و عدم تغيير بي‌لياقتي‌ها . 7 ـ ايجاد و تقويت فرهنگ سكوت و حاشيه‌نشيني.8 ـ يكنواختي روشها و سياستها كه تقويت كننده عادتها و مقاومت در برابر تغيير است

اسلاید 19: نتايج مشاركت:1 ـ افزايش تحول و دگرگوني (كاهش مقاومت در برابر تغيير) . 2 ـ افزايش روحيه وفاداري سازماني (شايسته سالاري) . 3 ـ بالا بردن درجه بردباري و شكيبايي در برابر ديگران (مفاهمه زنجيره‌اي) . 4 ـ كاهش فضاي عصبي و تنش در كار (ايجاد فرصت بيان و آزادي عقيده) . 5 ـ افزايش انگيزه‌هاي كاري و كم شدن غيبتها و ترك خدمتها . 6 ـ ايجاد پيوندهاي دوستانه و مصلحانه (كار تيمي) . 7 ـ افزايش بهره‌وري 8- فراهم آوردن احساس مالكيت در كاركنان

اسلاید 20: نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها:تعريف:اين نظام يكي از اصلي‌ترين پايه‌هاي كايزن (بهبود مستمر) در نظام مديريت كيفيت جامع مي باشد و در حقيقت يك نظام مديريتي است كه به منظور ايجاد و تقويت روحيه مشاركت فردي و گروهي كاركنان در تصميم‌گيريها و امور اجرايي و در راستاي بهبود فرآيندها و افزايش بهره‌وري سازماني استقرار مي‌يابد.

اسلاید 21: نتايج استقرار نظام پيشنهادها:1 ـ كاهش وابستگي به دانش فني خارج از سازمان . 2 ـ كاهش اوقات غير مفيد كاركنان از طريق ايجاد اشتغال فكري در آنها . 3 ـ ايجاد و تقويت حسن تعلق سازماني در ميان كاركنان . 4 ـ ايجاد و تقويت ارتباطهاي تخصصي و حلقه‌هاي كاري منسجم و هدفمند .5 ـ بهبود مستمر خدمات و فعاليتها بر اساس مشاركت گسترده و دائم كاركنان در امور . 6 ـ تقويت فرهنگ نظارتي 360 درجه . 7 ـ تقويت تفكر انتقادي و نقدپذيري در كاركنان سازمان.....

اسلاید 22: شرايط و زمينه هاي ارائه پيشنهاد در سازمان:1 ـ اصلاح شرايط كاري و محيط (اداري، آموزشي، رفاهي ...)2 ـ نوآوري در طراحي محصولات جديد، تجهيزات نرم‌افزارها و روشها3 ـ صرفه‌جويي در مواد، انرژي و ساير منابع4ـ افزايش حسن اعتبار و مشتري مداري سازمان 5 ـ بهبود كيفيت محصول يا خدمات در راستاي نياز بازار و مشتريان6 ـ بهبود ايمني كار7 ـ كاهش زمان خدمات8 ـ افزايش توليد و كارايي9 ـ ارتقاء و بهبود روابط انساني در سازمان10ـ بهينه‌سازي دستورالعملها و قوانين

اسلاید 23: ويژگيهاي يك پيشنهاد خوب:1 ـ پيشنهاد در راستاي بهبود عملكرد خود فرد يا واحد مربوطه باشد (تخصصي).2 ـ در متن پيشنهاد به مشكلات موجود به عنوان دلايل ارائه پيشنهاد اشاره گردد. 3 ـ پيشنهاد همراه با ارائه راهكار منطقي، علمي و قابل اجرا باشد. 4 ـ راه‌حل پيشنهادي جنبه ابتكاري و تازگي داشته باشد (كپي از ديگر سازمانها نباشد) . 5 ـ متن پيشنهاد ساده ، دقيق و صريح باشد. 6 ـ در پايان متن به نتايج احتمالي اجراي آن اشاره گردد7ـ راه حل پيشنهادي مبتني بر نتايج تحقيقات علمي و پژوهشهاي عملي باشد.

اسلاید 24: مشكلات و معضلات موجود در نظام پيشنهادها:1 ـ نقدناپذيري و نقدگريزي افراد كه موجب پيشنهادهاي غير تخصصي مي‌گردد در حاليكه اولويت ارائه پيشنهاد بايد مربوط به كار خود افراد باشد. 2 ـ عادت به قضاوت سطحي و ناآگاهانه در ارائه پيشنهاد (پيشنهادي ساده، تكراري و غير خلاق يا غير قابل اجرا) . 3 ـ عدم اطلاع از نحوه شناخت و پردازش مشكل. 4 ـ كبيره‌نگري و قائل بودن به پيشنهادهاي بزرگ و اساسي، در حاليكه نظام پيشنهادها در راستاي بهبود مستمر و اندك است نه پلكاني (آمريكايي) . 5 ـ روزمرگي و عادت به روشها و عملكردها. 6 ـ حاكميت رقابت در سازمانها كه منجر به عدم ارائه پيشنهادهاي گروهي و تيمي تخصصي مي‌گردد

اسلاید 25: موانع كارايي و اثربخشي نظام پيشنهادها:1 ـ عدم اعتقاد و حمايت مدير ارشد سازمان از نظام 2 ـ عدم شايسته سالاري در عزل و نصبهاي سازمان3 ـ ناشكيبايي مديران سازمان به دليل تعداد كم و بدون كيفيت پيشنهادها4 ـ احساس به خطر افتادن موقعيت در بعضي از مديران مياني5 ـ عدم قبول ضعفها و مشكلات مطرح شده در پيشنهاد توسط مديران6 ـ عدم كارشناسي دقيق و كامل پيشنهادها7 ـ عدم همكاري امور مالي در پرداخت اسناد مالي نظام8 ـ برخوردهاي جناحي و سياسي با پيشنهاد دهندگان

اسلاید 26: موانع كارايي و اثربخشي نظام پيشنهادها:9 ـ عدم فرصت كافي به معترضين جهت بيان نظرات10 ـ پائين بودن ميزان پاداش‌ها و امتيازها و يكنواختي آن11 ـ عدم حضور مدير ارشد سازمان در جلسات شورا12 ـ عدم ارزيابي فصلي و ساليانه عملكرد شوراي نظام13 ـ فقدان پست سازماني مصوب جهت دبير شورا ويا چند شغلي بودن وي14 ـ عدم اختصاص نيروي كارآمد، توانمند و علاقه‌مند به دبيري شورا 15 ـ عدم آموزشهاي مناسب و مستمر 16 ـ تأخير يا عدم اجراي پيشنهادهاي مصوب17 ـ پايين بودن سطح آگاهيها و اطلاعات علمي كاركنان

اسلاید 27: مواردي كه در نظام پيشنهادها قابل قبول و پيگيري نمي باشند:1 ـ شكايت از افراد و عملكرد آنها2 ـ پيشنهاد مربوط به عزل و نصب كاركنان3 ـ پيشنهادي تكراري و غير خلاق4 ـ پيشنهاديي كه جنبه قانوني داشته و فقط از باب تذكر و يادآوري است5 ـ پيشنهادهايي كه بدون ارائه راهكار اجرايي، صرفاً به طرح مشكل پرداخته است6 ـ درخواست‌هاي اداري و ملزومات7 ـ پيشنهادهايي كه در برنامه‌هاي آتي سازمان پيش‌بيني گرديده است

اسلاید 28: مواردي كه در نظام پيشنهادها قابل قبول و پيگيري نمي باشند:8 ـ پيشنهادهايي كه خارج از حيطه اختيارات سازمان است.9 ـ پيشنهادهايي كه در شرح وظايف جاري و يا تقليل مسئوليت پيشنهاد دهنده باشد . 10ـ پيشنهادهاي مبهم و يا غير قابل اجرا. 11ـ پيشنهادهايي پرهزينه و كم فايده . 12 ـ پيشنهادهايي كه با اصول، سياستها و اهداف سازمان مغاير باشد (حافظه‌پروري)

اسلاید 29: مشكلات موجود در فاز كارشناسي پيشنهادها:1ـ‌ ايده ‌آل ‌نگري ‌كارشناسان به پيشنهادهاي ارائه شده . 2 ـ دارا نبودن تخصص لازم در پست كارشناسي (عدم شايستگي در انتصابها)3 ـ عدم قبول قصورات و اشتباهات خود و واحد مربوطه . 4 ـ عدم مشورت و مطالعه در انجام كارشناسي. 5 ـ انعطاف‌ناپذيري و عادت به روند عادي فعاليتها . 6 ـ نگاه رقابتي به پيشنهاد دهندگان . 7 ـ منفي‌نگري به پيشنهادها (عدم توجه به نكات اثربخش)9 ـ عدم ارائه مستندات لازم در جهت رد پيشنهاد10ـ طولاني شدن زمان پاسخ به پيشنهاد

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید