مراحل توسعه تیم Stages of Team Development Tuckman
اسلاید 1: مراحل توسعه تیمStages of Team Development Tuckman
اسلاید 2: عنوانمراحل توسعه تیمنوعابزارمراحل استفادهطراحی / اجراموضوعتغییرات و سازمان / مدیریت پروژهسطحگروهی / سازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: یکی از مواردی که مدیر پروژه در این فرایند باید به آن توجه داشته باشد مراحل رشد یک تیم است. رشد یک تیم معمولاً از یک فرایند گام به گام تبعیت کرده و بیشتر تیمها کم و بیش این مراحل را طی می کنند. اجماع نظر ميان نظريه پردازان مبني بر اينكه فرآيند توسعه گروه در مسير مشخصي رخ ميدهد وجود دارد. از مشهورترين اين مدلها مدل 5 مرحلهای تاكمن است.در سال 1965، تاکمن مدلی از مراحل توسعه و رفتار تیم ارائه داد. این مدل شامل چهار مرحله بود، که از تشکیل و شکل گیری تیم شروع می شد. و تا زمانیکه تیم به بالاترین مرحله بازدهی خود می رسید ادامه داشت. اما شایان ذکر است که تاکمن در 1970 این مدل را گسترش داد و یک مرحله دیگر به آن افزود. این مرحله، مرحله ای است که پروژه به اتمام رسیده است و اعضای تیم باید از هم جدا شوند. در ادامه به بررسی این 5 گام خواهیم پرداخت:مرحله اول Forming یا شکل گیری: تصور کنید که شما برای انجام یک پروژه انتخاب شده اید. شما و افراد دیگر تیم شناخت زیادی از یکدیگر ندارند. بی شک شما می خواهید با افراد تیم آشنا شود، می خواهید بدانید قرار است چه کاری انجام شود و چگونه، برای انجام کار نیاز است چه اطلاعاتی داشته باشید یا به دست آورید. بدون شک چون شما شناختی از افراد ندارد، رفتارتان بسیار مودبانه و شاید بتوان گفت محتاط تر خواهد بود. اختلاف نظرتان را درباره مسائل مختلف به ندرت بیان می کنید و می خواهید کسی را از دست خود آزارده نکنید و به کل تابع مدیر پروژه هستید. کارهای را اغلب به صورت انفرادی انجام می دهید. و شاید خیلی نکته های مثل نکات بالا را می توان شمرد که ویژگیهای این مرحله می باشند. این مرحله مسئله و دشواری خاصی ندارد و تیم ها به سرعت به مرحله بعدی که کاملا برعکس این مرحله می باشد منتقل می شوند. خصوصیات تیم در این مرحله به شرح زیر می باشد:• پنهان ماندن احساسات، نقاط ضعف و اشتباهات• انجام وظيفه مطابق با معيارهاي تعيينشده• عدم توجه چندان به ارزشها و نظرهاي ديگران• فقدان ادراك مشتركي از آنچه بايد انجام شود• افزايش ديوانسالاري و كاغذبازي• محدود شدن افراد به انجام كارهاي مشخص• حاكميت و فرماندهي مديران
اسلاید 4: مرحله دوم Storming یا درگیری: این مرحله بر خلاف مرحله قبل که جو مثبتی وجود داشت، مرحله جر و بحث، گفتکو و اختلاف نظر بین اعضای تیم می باشد. سخت ترین مرحله بین 5 مرحله، این مرحله می باشد و اگر تیم بتواند از این مرحله با موفقیت عبور کند، اعضاء می توانند امیدوار باشند که تیم به احتمال زیاد می تواند به مرحله چهارم نیز برسد. در غیر اینصورت تیم به احتمال زیاد از هم خواهد پاشید. خصوصیات تیم در این مرحله به شرح زیر می باشد:• مطرح شدن مقولههاي شخصي و اختلافبرانگيز• گرايش به سمت فردگرايي• افزايش توجه نسبت به ارزشها، ديدگاهها و مشكلات ساير اعضاي تيم• افزايش اختيار تيم، ولي هنوز نه به حدي كه به طور يكپارچه و كارآمد عمل كند مرحله سوم Normingیا انسجام: اگر تیم بتواند از طوفانی که در مرحله قبل او را تا حد نابودی تهدید می کرد، به سلامت عبور کند. می تواند در این مرحله روح و شخصیت خود را بدست آورد. به این صورت که اعضاء دیگر خود را به عنوان عضوی از تیم قبول می کنند. خواسته ها و نظرات شخصی خود را بالاتر از هدف تیم نمی دانند. قدرت نقدپذیری خود را بالا می بردند و البته نقدی که ارائه می شود از روی حسادت و غیر واقعی نیست. وظایف و نقش افراد به طور دقیق مشخص می شود و هر فرد برای رسیدن به هدف مشترک تیم تلاش می کند.نکته قابل توجهی که در این مرحله وجود دارد و می تواند زنگ خطری برای آن باشد، برگشت به مرحله قبل در اثر تغییراتی که می تواند در تیم رخ بدهد هست. شاید تیم بارها بین این دو مرحله حرکت کند. ولی بعد از اینکه تیم به حدی از بلوغ و پختگی برسد می توان مطمئن بود که تعداد این تکرار خیلی کم شود و تیم بتواند به سرعت شکل واقعی خود را بیابد. خصوصیات تیم در این مرحله به شرح زیر می باشد:• افزايش اعتماد و اطمينان• افزايش تفاهم و درك متقابل نسبت به وجود اختلافات• مشخصتر شدن اهداف و مقاصد• جمعآوري منظم اطلاعات و تهيه طرحهاي كاري
اسلاید 5: مرحله چهارم Performin یا اجرا: این مرحله، مرحله ای است که تیم به بالاترین میزان کارائی و بازدهی خود می رسد. تیم برای حرکت خود به سمت هدف دارای استراتژی مشخص شده است. افراد دارای مسئولیت پذیری بالایی هستند و برای انجام کارها نیازی به مداخله مستقیم مدیریت ندارند. تصمیم ها به صورت جمعی و در یک محیط کاملاً دوستانه و اکنده از احترام گرفته می شود. می توان خصوصیات مثبت دیگری را برای این مرحله شمرد. خصوصیات تیم در این مرحله به شرح زیر می باشد:• افزايش انعطافپذيري• درك بهتر اهداف و انتظارات و وظايف• بهكارگيري انرژي همة افراد• افزايش اثربخشي كار گروهي• حل و رفع اختلافات و تضادها مرحله ی پنجم Adjourning: در اين مرحله کارهای پروژه به اتمام رسیده و گروه آماده ميشود كه پايان موجوديت خود را اعلام كند. در این مرحله کارهای زیر باید انجام شود:• تحقق هدف های تيم• ارزیابی عملکرد تیم و اعضاء آن• ثبت و انتقال درس آموخته های پروژه و تیم • توجه اصلی معطوف به تحویل صحیح نتایج نهایی به مرجع مافوق• این 5 مرحله معمولاً به ترتیب اتفاق می افتند. • ماندن یک تیم در یکی از مراحل اولیه غیر معمول نیست.• تیم های کاری که سابقه همکاری با یکدیگر را در پروژه های دیگر داشته اند، می توانند مراحل اولیه را تجربه نکنند و یا با سرعت بیشتری از آنها عبور کنند.• مدت زمان هر یک از مراحل کار تیمی، بستگی به پویایی تیم، اندازه تیم و رهبری تیم دارد
اسلاید 6: ابزارهای مرتبطتیم کارکردی متقابل Cross-Functional Teamمزایا بیش از 40 سال است که مدل کلاسیک تاکمن افق جدیدی را پیش روی مدیرانی گشوده است که بدنیال ایجاد و هدایت گروهی از افراد برای اجرای کارهایشان بوده و با ایجاد حس آرامش در مدیران ناشی از القای این باور که بسیاری از تضادها تعارضات دورن گروهی بخش طبیعی و ذاتی از مراحل پیشبرد کار گروهی هستند آنها را به برنامه ریزی قاعده مند تمام کنش ها و واکنش ها ترغیب نموده است.کاربردهامدل تاکمن برای مدیران و رهبران تیم کمک می کند تا با حصول قدرت تشخیص سطح توسعه یافتگی و بلوغ تیم شان بتوانند با تمایز بین رخدادهای ذاتی و غیر ذاتی جهت حرکت رو به جلوی تیم شان و عبور مطمئن از هر فاز برنامه ریزی کنند.معایب
اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.