مسئولیت سازمانی – Corporate Responsibility
اسلاید 1: مسئولیت سازمانیCorporate ResponsibilityMGTools.ir
اسلاید 2: عنوانمسئولیت سازمانینوعابزارمراحل استفادهطراحی / اجراموضوعتغییرات و سازمان / اخلاق و مسئولیتسطحسازمانی / فراسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: کارشناسان علوم رفتارشناسی انسانها را در ارتباط با مسئولیتپذیری به دو گروه تقسیم مینمایند: انسانهای مسئولیت پذیر که مسئولیت آنچه را انجام میدهند، بر عهده میگیرند و انسانهایی که تحت هر شرایطی از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند. از این رو، به هنگام انتخاب مدیران عنصر مسئولیتپذیری را به عنوان اساسیترین ملاک انتخاب باید در مدنظر قرار داد. از سوی دیگر سیستمهای کنترل در یک سازمان باید به گونه ای شکلگیرد که کارکنان ناگزیر به مسئولیتپذیری باشند. به بیان دیگر سیستمهای نظارتی باید به گونهای باشند که مدیران و کارکنان نتوانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. برای رسیدن به این هدف باید شرط اول دستیابی به یک پست مدیریتی مسئولیتپذیری باشد. مسئولیت سازمانی یک نوع از خودتنظیمی شرکتها است که با مدل کسبوکار آنها ادغام و یکپارچه میشود. مسئولیتهای اجتماعی سازمانی، به عنوان عملکردهای سیاستی، میزان انطباق فعالیت شرکت با روح قانون و استانداردهای اخلاقی و همچنین هنجارهای بینالمللی را نمایش میدهد. هدف CSR مسئولیتپذیری توسط شرکتها در مورد اقداماتشان و همچنین تشویق فعالیتهای مثبت آنان در زمینه محیط زیست، مصرفکنندگان، کارمندان، جوامع و سایر اعضای حوزهی عمومی است. علاوه بر این CSR بر تشویق کسبوکارهایی متمرکز میشود که به صورت فعالانه و داوطلبانه کارهایی را که به حوزهی عمومی آسیب وارد میکند، کاهش میدهند. مسئوليت اجتماعي را ميتوان « انجام عملي با بهترين توان موجود » تعريف كرد. در اين صورت زماني كه دولتها و شركتها، وظايف خود را به بهترين شكل انجام دهند، ميتوان به برقراري رفاه اميدوار بود. در اینجا سه ادعاي اصلي در مورد مسئوليت اجتماعي به بحث گذاشته است: اول: مسئوليت اجتماعي در صورتي باعث افزايش سود ميشود كه از قوانين اجتماعي نوشته و نانوشته پيروي كنند. دوم: افزايش رقابت، باعث تمركز مديران بر فعاليت هاي اجتماعي مي شود؛ چون آنها در مقابل سهامداران شركت، مسئول به حداكثر رساندن سود هستند. سوم اينكه، مسئوليت اجتماعي متوجه افراد و نه سازمانها است.
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطشفافیت سازمان Corporate Transparency سه جنبه اصلی Triple Bottom Line Elkingtonحاکمیت شرکتی Corporate Governance پایداری سازمانی Corporate Sustainabilityبیمه محیطی Environmental Insurance مزایا▪ نداشتن قوانین سرسختانه و داوطلبانه بودن اجرای این سیاستها ▪ بهبود تصویر سازمان در جامعه ▪ افزایش ارزش نام تجاری ▪ دسترسی بیشتر به منابع تامین مالی▪ محیط کار ایمنتر و بهداشتیتر▪ مدیریت ریسک و ساختار حاکمیتی قویتر ▪ کارکنان باانگیزهتر ▪ وفاداری مشتری ▪ افزایش اعتماد ذینفعان به سازمانمعایباین ابزار با هدف سودآوری شرکت در بسیاری از موارد به تناقض بر میخورد.
اسلاید 5: کاربردهاتاثیر بالا بر بهبود برند بهبود نقش اجتماعی شرکتها و اخلاق و مسئولیت آنها سنجش تصویر کلی سازمان نزد جامعه: سازمانها باید تصویر عمومی خود نزد جامعه و ذینفعان نزدیک را بسنجند، پایش کنند و بهبود دهند. هر سازمان، باید تعریفی مشخص از جامعه نزدیک خود ارائه کرده و آن را شناسایی کند و خطمشی خود را درخصوص هریک از اجزای آن تعریف کند. مانند: پاسخگویی به تماسهای بیرونی، یک استخدامکننده مسئول و عادل، عضوی مسئول در جامعه ▪ عملکرد به عنوان شهروند مسئول مانند انتشار اطلاعات مرتبط با جامعه، ایجاد موقعیتهای برابر، تاثیر بر اقتصاد محلی، ملی و جهانی، ارتباط با مسئولین و سازمانهای مرتبط، رعایت رفتار اخلاقی. ▪ همکاری با انجمنها و گروههای محلی مانند همکاری در آموزشهای رسمی و حین کار، مشارکت دادن بخشهایی از جامعه در فعالیتهای مرتبط، پشتیبانی از خدمات رفاهی و پزشکی، پشتیبانی از فعالیتهای ورزشی و امور تفریحی، تلاشهای داوطلبانه و بشردوستانه. کاهش و جلوگیری از آسیبها و صدمات ناشی از فعالیتهای سازمانی یا ناشی از محصولات سازمان در تمامی چرخه عمر محصول مانند کاهش خطرات مرتبط با سلامتی و حوادث، کاهش سروصدا و بوی نامطبوع، کنترل خطرات (ایمنی)، کاهش آلودگی و گازهای سمی، تجزیه و تحلیل زنجیره تأمین بهینه، ارزیابی عملکرد محیطی و ارزیابی چرخه عمر. این شاخص، مهمترین شاخصی است که باید پایش شود. ارائه گزارش در مورد فعالیتهایی که به نگهداری و پایداری منابع، کمک میکنند مانند انتخاب روش حمل و نقل، تاثیرات زیستمحیطی، کاهش و حذف ضایعات و بستهبندی، جایگزینی مواداولیه و دیگر ورودیها، استفاده مناسب از تسهیلاتی مانند گاز، آب و برق، استفاده از مواد قابل بازیافت. سنجش شاخصهای عملکردی: این شاخصها، معیارهایی داخلی هستند که سازمان از آنها برای نمایش، درک، پیشبینی و بهبود عملکرد خود نسبت به جامعه و تصورات جامعه نسبت به سازمان، استفاده میکند. شاخصهای عملکردی جامعه، براساس هدف سازمان میتوانند شامل موارد قید شده در شاخصهای ادراکی و یا موارد زیر باشد: ▪ کنترل تغییرات در سطح استخدامی ▪ استخدام افراد محلی، سیاست عدم اخراج کارکنان و ... مراودت با مسئولین و سازمانها درخصوص: دریافت تاییدیه یا گواهینامه اخذ مجوزه واردات و صادرات برنامهریزی ترخیص محصولات تقدیرنامهها و جوایز دریافتی مانند تبادل اطلاعات مرتبط با تجارب موفق در زمینه مسئولیتهای اجتماعی، ممیزی وگزارش به جامعه.
اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.