معنای تحقیق
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: 2معناي تحقيقتحقيق در لغت به معنای درست و راست گردانيدن،پيدا کردن ، يافتن يا جستجوی حقيقت آورده شده است تعاريف بعمل آمده از تحقيق و پژوهش فراوانند تحقيق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته اند که چگونگی جستجو برای يافتن حقايق مربوط به يک موضوع را نشان مي دهد در جاي ديگر آنراحقيقت پژوهی ناميده اند تحقيق عملی منظم است که در نتيجه آن پاسخ هائی برای سوالات مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد
اسلاید 3: 3آغاز تحقيقجان ديوئی معتقد است:" اولين مرحله تحقيق احساس وجود يک مشکل است؛ به اين معنی که پژوهشگر در کار خويش با مانع يا مشکلی روبرو گرديده است که در حل آن ابهام يا ترديد دارد و نمی تواند در مقابل آن ساکت بماند.”
اسلاید 4: 4آغاز تحقيق بنابراين اين نقطه آغازين در انجام هرگونه پژوهش يا تحقيقی بسيار مهم است و نقش آموزش افراد برای مسئله يابی که در برخی نظام های آموزش و پرورش برآن بسيار تاکيد می شود نيز از همين امر نشات می گيرد. هرچه ضرورت پرسش در هنگام تدريس برای فراگير بيشتر مطرح شود و از او خواسته شود تا ذهن خود را برای طرح سوالات بيشتر فعال سازد می توان انتظار داشت که در آينده نياز به تحقيق و پيشرفت در او ارتقاء يابد.
اسلاید 5: 5مساله مسأله يا مشكل پديده اي است غيرعادي ، كه در روند كار سيستم وجود دارد و چون اخلال و بي نظمي ايجاد مي كند سبب افت يا كاهش كمي و كيفي جريان كارها و بازده سيستم مي گرددمسأله يا مشكل عبارت است از شكاف بين وضعيت موجود و آنچه بايد باشد .
اسلاید 6: 6شناسايي مشکل آغاز يک تحقيق با احساس وجود يک مشکل همراه است. در اين مرحله آن احساس بايد به صورت ” يک پرسش " در آيد و بيان شود بديهی است اين پرسش از مسائل روزمره تا مباحث و فرضيات پيچيده علمی را دربرگيرد، مهم آنست که به شيوه ای علمی و صحيح بيان شودبا در نظر گرفتن دو تقسيم بندی مهم در زمينه علائق علمی و احتياج عملی شما ممکن است تحقيقی بنيادی يا کاربردی را در نظر بگيريد
اسلاید 7: 7روش هاي پيداكردن مساله روش هاي غيرفعال كنترل و ارزيابي توسط سرپرستان بازرسي واقعه بحراني بروز شكايت و انتقاد
اسلاید 8: 8 روش هاي پيداكردن مساله روش هاي فعال ساده كردن كارها كنترل آماري مقايسه آمار ادواري مقايسه با ساير سازمانها مقايسه با شاخص ها
اسلاید 9: 9روش هاي پيداكردن مساله نيازسنجي مصاحبه افراد كليدي مصاحبه گروهي مصاحبه جمعي مشاهده مستقيم
اسلاید 10: 10روش هاي پيداكردن مسالهاستفاده از تجارب استنتاج از نظريه ها و فرضيه ها استفاده از متون درسی و مجلات تخصصی دولت ها ، دانشگاه ها وموسسات پژوهشی خصوصی
اسلاید 11: 11 روش هاي پيداكردن مسالهمرور متون و اطلاعات علمي شركت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي مطالعه مورد يا موارد پايش يا كنترل گلوگاه (نقاط كليدي) کنترل مالي بررسي فرآيند زمان انتظار
اسلاید 12: 12نمونهتصور نمائيد صبح زود قصد داريد به محل کار خودعازم شويد.اتومبيل شما روشن نمی شود. (احساس وجود مشکل) . حال شما تلاش خواهيد کرد تاعلت / علتها را بيابيد.بنابراين به جستجو می پردازيد تا مشکل اصلی که همانا قطع سيم برق می باشد پيدا می کنيد و با اتصال مجدد آن به رفع مشکل پرداخته و با زدن استارت مجددو روشن شدن خودرو موضوع را پايان يافته تلقی می کنيد.
اسلاید 13: 13نمونه هامشکل :روشن نشدن خودرو به هنگام صبحپرسش : دلايل بالقوه براي روشن نشدن خودرو کدامند؟انجام بررسي عيني از موتور و تجهيزات برقي آنرفع نقص و راه اندازي خودروعنوان : بررسي علل روشن نشدن خودرو
اسلاید 14: 14نمونهتازه به سن 18 سالگی رسيده ايد . به رانندگی علاقمند بوده ايد وتصميم می گيريد با خودرو پدرتان رانندگی نمائيد.متوجه می شويد برای اين کار نياز به گواهينامه رانندگی داريد. ( احساس وجود مشکل ) راه حل چيست؟ به مطالعه و جستجو می پردازيد.از دوستان و آشنايان راه و روش اخذ گواهينامه را می پرسيد. کتاب آئين نامه راهنمائی و رانندگی را تهيه می کنيد.فهرستی از مدارک مورد لزوم برای ثبت نام واخذگواهينامه را بدست می آوريد و درنهايت با شرکت در آزمون کتبی و عملی موفق به دريافت گواهينامه رانندگی می شويد.
اسلاید 15: 15نمونه هامشکل :نداشتن گواهينامه براي رانندگيپرسش :چگونه مي توان گواهينامه رانندگي دريافت کردمدارک مورد نيازبراي دريافت آن کدامندآزمون براي دريافت گواهينامه شامل چه مراحلي استعنوان : بررسي نحوه دريافت گواهينامه رانندگي
اسلاید 16: 16نمونهمعلولان و جانبازان دريافت کننده پروتز های رو و بالای زانو از کلينيک ارتوپدی فنی شما اظهار می کنندعدم چرخش مفصل زانو در پروتز مشکلاتی را برای نشستن آنها در خانه ( عدم امکان نشستن به صورت دو يا چهار زانو) بوجود آورده است.ضمن اينکه آنهادر هنگام انجام فريضه نماز می بايد پای خود را به حالت مستقيم قرار داده و امکان چرخش آن به هنگام نشستن وجود نداردو اين باعث دغدغه خاطر آنان شده است. ( احساس وجود مشکل) شماباطراحی و آزمون يک چرخنده که برروی مفصل نصب می گردد اقدام به حل مسئله می نمائيد.
اسلاید 17: 17نمونه هامشکل :افزايش دانشجويان غير بومي در استان فارسپرسش : مشکلات دانشجويان غير بومي کدامند؟ مشکلات ايجاد شده بوسيله دانشجويان غير بومي کدامند؟ مزاياي احتمالي حضوردانشجويان غير بومي کدامند؟عنوان : بررسي چالشها و پيامدهاي افزايش دانشجويان غير بومي در فارس
اسلاید 18: 18تجزيه و تحليل مسالهروش هاي نموداري شناسايي عوامل ايجاد كننده كه مسأله عبارتند از: شبكه عليت نمودار استخوان ماهي نمودار شش كلمه اي
اسلاید 19: 19 نقش دوره تکميلي در ارتقاء کيفي کارکنانزمان آموزشفراگيران طريقه تدريسامکانات آموزشيمدرسين مدت آموزشامکانات رفاهي خوابگاه تغذيه فوق برنامه .... سن جنس رسته شغل تحصيلات.... سخنراني بحث گروهي نمايش ... کلاسها سمعي و بصريجزوات ....شبکه عليتمکان آموزش
اسلاید 20: 20 ساکنينامکلنات رفاهينحوه تغذيهعوامل جمعيت شناسيمسافت تادانشگاهنوع مديريت استخوان ماهيرضايت از خوابگاه دانشجويي
اسلاید 21: 21شش کلمه استفهامکه ؟ who?کي ؟ when? کجا ؟ where?چگونه؟ How?چي؟ what?چرا ؟ why?
اسلاید 22: 22معيارها براي اولويت بندي معيارهاي اولويت مسأله عبارتند از : مناسبت اجتناب از دوباره کاري ارتباط مستقيم مقبوليت اهميت زماني توانايي هزينه – فايده
اسلاید 23: 23عنوان تحقيقدر هنگام نوشتن عنوان بايد خصوصياتی که برای يک عنوان خوب برشمرده می شونددر نظر گرفت . اين موارد عبارتند از:از کلمات کوتاه ، رسا ودر حد امکان از يک زبان استفاده شودعبارت گويا باشد و گيج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهيز شود.در تحقيقات توصيفی بيان مکان و زمان تحقيق در عنوان ضرورت دارد.در عنوان دقيقا" آنچه محقق بدنبال تعيين آن است بيان شود.سعی شود دامنه تحقيق محدود در نظر گرفته شود.عنوان را غير سوالی مطرح نمائيد.از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود.
اسلاید 24: 24بيان مساله تحقيقدر بيان مسئله نكات زير آورده مي شود: اطلاعات زمينه اي توصيف دقيق مسأله نحوه بروز يا وقوع وسعت و شدت عوامل دخيل در بروز مسأله نحوه برخورد فعلي با مشكل فوايد پژوهش چه نتايجي از حل مشكل انتظار مي رود
اسلاید 25: 25مروری بر بررسی های قبلیبرای کسب اطلاعات در زمينه مورد تحقيق می بايد به منابع مرجع مراجعه نمود منظور از منابع مرجع هر فرد يا هر چيزی است که به عنوان ماخذ اطلاعات مورد مراجعه قرار می گیرد کتابهای مرجع معمولا به گونه ای تاليف می شوند که هر کسی می تواند اطلاعات مورد نياز خود را به راحتی و سرعت در آنها پيدا کند. مهمترين منابع دردسترس عبارتند از: نظرات افراد متخصص و صاحب نظران منابع منتشر شده
اسلاید 26: 26مروری بر بررسی های قبلی مراجع ادواری کتابشناسی های دوره اي فهرست های مندرجات کتاب نشریات ادواری مثل ژورنالها - منابع منتشر نشده پایان نامه ها گزارش های فنی و گزارش تحقیق آمارها پروانه های ثبت اختراعات صورت جلسه ها مشاهدات فردی - بانکهای اطلاعاتی همچون در اینترنت مراجع غیر ادواری کتابشناسی ها دانشنامه ها فرهنگ ها دستنامه ها درسنامه ها دستور نامه ها سالنامه ها اطلس ها نشان نامه ها سرگذشت نامه ها
اسلاید 27: 27اهداف ، فرضیات
اسلاید 28: 28اهداف بررسي هدف پژوهش به ما مي گويد به كجا مي خواهيم برسيم اهداف پژوهش بايد : - از بطن مسأله استخراج شده باشند - واقع بينانه باشند - قابل دسترس باشند - قابل اندازه گيري يا سنجش باشند
اسلاید 29: 29انواع اهدافهدف كلياهداف ويژه (هدف كلي پژوهش را مي توان به اهداف كوچكتر (ويژه - اختصاصي) تقسيم كرد )هدف كاربردي( هدف كاربردي به ما مي گويد، فايده حاصل از پژوهش براي چيست؟)
اسلاید 30: 30اهميت اهداف ويژهمتمركز ساختن مطالعه برآورد بودجه و زمان لازم براي اجراي طرحارزيابي طرحانتخاب متغيرها و شيوه آناليز دادهها
اسلاید 31: 31خصوصيات و نگارش اهداف ويژه صريح، روشن و بدون ابهام قابل اندازهگيريداراي زبان علمياستفاده از افعال عملي مانند تعيين، مقايسه، محاسبه و...
اسلاید 32: 32تهرانگرمسارسمناندامغانشاهرودسبزوارنيشابورمشهدپاکدشتايوانکيسرخهميامي
اسلاید 33: 33فرضيه فرضيه حدسي است علمي كه محقق براي نتيجه تحقيق خود مي زند. فرضيه نشان مي دهد كه چرا يك يا چند عامل ، عوامل ديگر را تحت تأثير قرار مي دهند.فرضيه تحقيق را يک حدس علمی يا پيش داوری دانست که بوسيله ی جمع آوری حقايقی که منجر به قبولی يا رد آن فرضيه می شود مورد آزمايش قرار می گيرد به عبارت ديگر فرضيه را راه حل پيشنهادی محقق برای مسئله تحقيق و يا نتيجه تحقيق دانسته اند.
اسلاید 34: 34بيان فرضيهگاهی اوقات از يک فرمول برای بيان فرضيه استفاده می شود، بدين شکل که:" اگر چنين و چنان رخ دهد چنين و چنان خواهد شد" محقق صرفا" قصد آزمايش فرضيه را دارد نه اثبات آن
اسلاید 35: 35بيان فرضيهدر هنگام بيان فرضيه محقق به بررسی روابط بين متغيرها می پردازد. به طور متداول اين بيان به سه شکل صورت خواهد گرفت بررسی رابطه علت و معلولی بين دو يا چند متغير بررسی همبستگی و شدت آن بين دو يا چند متغير بررسی و مقايسه ميزان تفاوت تاثير يک يا چند متغير بر يک يا چند متغير
اسلاید 36: 36 سوالات راهنمادر تحقيقات توصيفي كه صرفا“ به بيان آنچه در جامعه مي گذرد پرداخته مي شود نيازي به ارائه فرضيات نسبت و از سؤالات مهم براي رسيدن به اهداف استفاده مي شود. معمولاً می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد مطالعه وصف کنیم، مثل اینکه آنها چقدر آگاهی دارند؟ چگونه فکر یا عمل می کنند؟ممکن است فقط یک و یا چند متغیر داشته باشیم.اطلاعات ما به حدی نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و در مورد ارتباط دو متغیر اظهار نظر کنیم.
اسلاید 37: 37فرضیات در مطالعات تحلیلی ما فرضیه داریم: فرضیه عبارتی است که ارتباط دو متغیر را بیان می کند و ممکن است به یکی از صورت های زیر بیان شود:فرضیه دوطرفه (nondirectional): در صورتی که ما جهت ارتباط دو متغیر را نمی دانیم یا نمی توانیم آن را حدس بزنیم.فرضیه یک طرفه (directional): جهت ارتباط دو متغیر را بیان می کنیم.فرضیه صفر (null): معمولاً در آزمون فرضیه در آمار این فرض را استفاده می کنیم. در طرح پژوهشی ما معمولاً وقتی فرضیه ای را مطرح می کنیم منظورمان این است که دو متغیر با هم ارتباط دارند نه اینکه هیچ ارتباطی با هم ندارند.
اسلاید 38: 38سئوالات اما در مطالعات توصیفی:ممکن است فقط یک و یا چند متغیر داشته باشیم.اطلاعات ما به حدی نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و در مورد ارتباط دو متغیر اظهار نظر کنیم.معمولاً می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد مطالعه وصف کنیم، مثل اینکه آنها چقدر آگاهی دارند؟ چگونه فکر یا عمل می کنند؟ در اینجا برای بیان منظور از سئوالات پژوهشی استفاده می کنیم.
اسلاید 39: 39سؤالات و فرضياتهدف توصيفي سؤالهدف تحليلي فرضيه تعيين ميانگين فشار خون در افراد بالاي 30 سال تهراني ميانگين فشار خون در افراد بالاي 30 سال تهراني چقدر است؟ تعيين ارتباط پرفشاري خون با ميزان درآمد در افراد بالاي 30 سال تهراني پرفشاري خون با ميزان درآمد در افراد بالاي 30 سال تهراني ارتباط دارد. پرفشاري خون در افراد پردرآمد بالاي 30 سال تهراني بيشتر است.
اسلاید 40: 40
اسلاید 41: 41انواع مطالعه انواع روش هاي بررسي عبارتند از: مطالعه توصيفي: جمع آوري و ارائه تنظيم داده هاست براي ارائه تصوير روشني از يك موقعيت خاص مطالعه تحليلي : علل يا عوامل خطر در ايجاد يك مسئله خاص را با بررسي و مقايسه دو گروه يا بيشتر بر اساس متغيرهاي مورد مطالعه نشان مي دهد و به دو گونه است ، کوهورت ، مورد مشاهدي مطالعه تجربي : تأثير مداخله بر روي يك گروه در مقايسه با گروه شاهد اندازه گيري مي شود.
اسلاید 42: 42 روش بررسي متغيرها
اسلاید 43: 43متغيرها متغيرها ، عامل يا عواملي هستند كه مورد اندازه گيري يا سنجش قرار مي گيرند به عبارت ديگر متغير مشخصه يك فرد، چيز، پديده مورد نظراست كه :قابل اندازه گيري بودهو مي تواند مقادير مختلفي بپذيرد
اسلاید 44: 44 تعريف متغير تعاریف شرحی عمدتا از لغت نامه ها ، دائره المعارف ها ، کتاب های مرجع و کتب درسی و... اقتباس می شود و تنها عنصر مورد نظر را تعریف نظری یا تئوری می نماید. به عبارت دیگر تعریف یک مفهوم بوسیله مفاهیم دیگر که معمولا از مطالعات و نظریه های موجود نشات می گیرد و با بیانی علمی ارائه می شود. درهنگام تعریف ذکر منبع مورد استفاده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
اسلاید 45: 45 تعريف متغير تعاریف عملی که به طور مشخص بر عهده محقق قرار دارد محقق آنچه را که از این عنصر در این تحقیق خاص مد نظر دارد بیان می کند. در اينجا محقق به مشخص ساختن و تعریف نمودن آن متغیر و تعيین کردن عملیات و معیارهای تجربی که برای اندازه گیری و سنجش آن لازم است می پردازد.
اسلاید 46: 46تعريف متغير تعريف عملی بايد بر اساس ملاکهايی صورت بگيرد که مهمترين آنها عبارتند از: قابليت انجام داشته باشند دقيق و مشخص باشند قابليت اندازه گيری داشته باشند
اسلاید 47: 47انواع متغير هامتغير کمی: و آن متغيری است که با عدد نمايش داده می شود. بديهی است اين متغير همچون تقسيم بندی معمول در اعداد به دو دسته متغير گسسته و پيوسته تقسيم خواهد شد که متغير پيوسته مقادير کسری را هم می پذيرد ولی گسسته اين امکان را ندارد. متغير کيفی: اين متغيری است که کيفيت صفات با آن معرفی می شود. متغیر مرکب: متغیری را که از ترکیب دو یا چند متغیر به وجود می آید می نامند.
اسلاید 48: 48انواع متغير ها ( از لحاظ نقش ) متغیر مستقل : آن متغیری است که محقق تاثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد. به بياني ديگرعوامل احتمالي ايجاد آن را متغير مستقل مي گويند. متغیر وابسته : آن متغیری است که متغیر مستقل بر روی آن اثر می کنند. به عبارت ديگر مساله همان متغير وابسته است زيرا بر اثر يك يا چند عامل بوجود آمده است .
اسلاید 49: 49انواع متغير هامتغیر زمینه ای (جمعیت شناسی یا دموگرافیک):در مطالعات بر روی جوامع انسانی برخی متغیرهای وابسته به جمعیت حضور دارند که سنجش آنها به نحوی مورد استفاده ما خواهد بود. این متغیرها خصوصیات جامعه مورد مطالعه را به نحوه مطلوبی توصیف می کنند وبه شناخت بهتر موضوع كمك مي كنند. متغیر مداخله گر(مخدوش كننده ) : آن متغییری است که بر روی رابطه علت معلولی بین دو یا چند متغیر تاثیر می گذارد و باعث قوی یا ضعیف شدن رابطه بین متغیرها از حد واقعی آنها می شود.
اسلاید 50: 50مقياس اندازه گيری مقياس اسمی: اين مقياس شامل يک يا چند گروه با طبقه است که از نظر کيفی با هم متفاوتند اما بين گروهها هيچگونه ارجحيتی وجود ندارد. ممکن است برای هر گروه يا طبقه شماره ای در نظر گرفته شود که ارزش ندارد بلکه جنبه" کد" يا شناسائی دارند. مقياس رتبه ای: اين مقياس نسبت به مقياس اسمی خصوصيت اضافه ای دارد که در بين گروهها از نظر متغير مورد نظر برتری وجود دارد اما اين برتری قابل سنجش و مقايسه با ساير گروهها نيست . گروهها هم يکسان نيستند. گروهها نسبت به هم روی پله های يک نردبان قرار گرفته اند.
اسلاید 51: 51مقياس اندازه گيری مقياس فاصله ای: در اين مقياس فاصله بين گروهها با هم مساوی در نظر گرفته شده است. اما صفر در اين مقياس فقدان خاصيت مورد نظر اندازه گيری نيست. اختلاف مساوی بين هرجفت از اعداد نمايانگر اختلاف مشابه در خصوصیت مورد اندازه گيری است. مقياس نسبتی: در اين مقياس خصوصيت اضافی آن است که صفر دليلی برای فقدان خاصيت مورد اندازه گيری است و در نتيجه نسبت بين اعداد در اين مقياس همان نسبت مقدار خاصيت مورد اندازه گيری است.
اسلاید 52: 52مقياس خوبيک مقياس خوب بايد دارای ويژگيهای زير باشد علمی : بر گرفته ومتناسب با اصول علمی باشدجامع : بتواند تمام موارد متغيررا شامل شودمناسب : برای اندازه گيری آن متغير باشدقوی : تلاش شود قويترين مقياس باشدغير قابل جمع : رده های مشترک نداشته باشد رده های کافی : موردی را فراموش نکرده باشيم رده های تعريف شده : گروهها و رده های آن تعريف شده باشندعملی : قابليت انجام داشته باشد
اسلاید 53: 53 جامعه مورد مطالعه
اسلاید 54: 54جامعه مورد مطالعه جامعه مورد مطالعه ، جمعيتي است كه مطالعه بر روي آن انجام مي شود لزوما“ اين جامعه انسانها نيستند بلكه مي تواند پديده ها ، اشيا و موجودات زنده باشند.
اسلاید 55: 55نمونه گيريمحدوديت ها ي زماني و اعتباري (هزينه ها) ، دقت در گردآوري داده ها و كنترل آن، سبب استفاده از نمونه گيري براي سرشماري است. متداول ترين روش هاي نمونه گيري عبارتند از:نمونه گيري احتمالي و غير احتمالي
اسلاید 56: 56نمونه گيري احتمالينمونه گيري ساده تصادفي نمونه گيري منظم نمونه گيري طبقه اي نمونه گيري خوشه اي نمونه گيري چند مرحله اي
اسلاید 57: 57نمونه گيري غير احتمالينمونه گيري آسوده ( لقمه اي)نمونه گيري سهميه اينمونه گيري قضاوتيمهمترين مشکل : جمع آوري اطلاعات است
اسلاید 58: 58 جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات
اسلاید 59: 59روش هاي جمع آوري اطلاعات استفاده از آمار و مدارك مستند و موجودمشاهده مصاحبه پرسشنامه
اسلاید 60: 60روش هاي پردازش اطلاعات پردازش داده ها مي تواند دستي يا رايانه باشد. سه فراواني مورد نياز براي تغيير داده ها، فراواني مطلق ، نسبي و تجمعي هستند. شاخص هاي مركزي ، ميانگين ، ميانه و شاخص هاي پراكندگي ، دامنه تغييرات و انحراف معيار هستند براي نمايش و تغيير مهمتر داده ها از نمودارهاي سه بعدي ، دايره اي ، مكعبي ، خطي استفاده مي كند داده هايي كه به روش كيفي گردآوري مي شود به دسته بندي ، خلاصه شده و سپس از آنها نتيجه گيري مي شود.
اسلاید 61: 61آزمونهاي آماريشاخص هاي تمايل مرکزيشاخص هاي پراکندگيجداول و نمودارهاآزمونهاي کاي اسکوئر، تي ، آناليز واريانس و رگرسيون
اسلاید 62: 62ملاحظات اخلاقي ملاحظات اخلاقي به مجموعه قواعد و دستورالعمل هايي اطلاق مي شود كه به منظور جلوگيري از امكان بروز آسيب به ديگران بايد مورد توجه قرار گيرد. ملاحظات اخلاقي از انتخاب موضوع تحقيق آغاز و تا نوشتن گزارش تحقيق ادامه مي يابد.
اسلاید 63: 63گستره اخلاق در پژوهشحقوق مولفينرضايت آگاهانهرازداريطراحي مطالعهكارآزمايي بالينيكارآمدي و استفاده از تحقيقاتدسترسي اطلاعات (مالكيت داده ها)انتشار نتايجداوطلبين سالمكودكانبيماري شديدژن درمانيجنينپيوند
اسلاید 64: 64اصول چهارگانه اخلاقچهار اصل كليدي براي راهنمايي در تصميمگيريهاي اخلاقي:احترام به فرد و اختياراو«autonomy» سودمندي «beneficience» عدم ضرررساني «non-maleficience» عدالت «justice»
اسلاید 65: 65محدوديت هاي تحقيق محدوديت هاي تحقيق آن دسته از عواملي هتسند كه در مسيرجمع آوري اطلاعات و كسب نتايج مطلوب مانع ايجاد مي كند. - محدوديت هاي در اختيار محقق - محدوديت هاي خارج از اختيار تحقيق
اسلاید 66: 66 نوشتن گزارش تحقيق
اسلاید 67: 67گزارش تحقيقاجزاي اصلي يك گزارش تحقيق عبارتند از: صفحه اول ( روي جلد) شامل : نام ، عنوان تحقيق ، مجري يا مجريان ، تاريخ اجرا فهرست خلاصه يا چكيده ( بين 150 تا 200 كلمه )، شامل : مقدمه،هدف، روش كارو نتيجه مقدمه شامل : بيان مسئله ، اطلاعات زمينه اي ، تحليل مسئله ، مرروبررسي هاي قبلي ، اهداف
اسلاید 68: 68 گزارش تحقيق روش گرد آوري اطلاعات يافته ها شامل : آنچه از اجراي طرح تحقيقي بدست آمده است. بحث ، نتيجه گيري شامل : مهمترين يافته ها ، نقاط قوت و ضعف تحقيق ، محدوديت هاو مشكلاتي كه در گردآوري وجود داشته است ، اشاره كردن يا مقايسه نتيجه اين تحقيق با مطالعات ديگران و نتيجه گيري نهائي
اسلاید 69: 69 گزارش تحقيق پيشنهادات فهرست مراجع ضمائم قدرداني
اسلاید 70: 70 گزارش تحقيقاجزاي اصلي يك مقاله تحقيقي عبارتند از: چكيده مقدمه مواد وروشها يافته ها بحث و نتيجه گيري فهرست مراجع
اسلاید 71: 71HAVE A GOOD TIME
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.