کسب و کار مدیریت و رهبری

مقدمه ای بر مدیریت پروژه

Modiriyat_poroje

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقدمه ای بر مدیریت پروژه”

مقدمه ای بر مدیریت پروژه

اسلاید 1: 1ساختار سيستمي مديريت پروژهبهرام امامي زادهمقدمه اي بر مديريت پروژهS11A--

اسلاید 2: 2ContractsDeliverablesPROJECTPROJECTS11A-A

اسلاید 3: 3تعاريفهدف سمينار سيستم : مجموعه اي از اجزا است كه در راستاي هدفي مشخص با يكديگر در ارتباطند. مديريت : برنامه ريزي و هدايت برنامه به سوي هدف پروژه : كاري جديد كه در چارچـوب زمـان ، هزينـه و كيفيـتي مشخـص بايد انجام شود.ارائه اجزاء برنامه ريزي و روشهاي هدايت برنامه پروژه ، و ارتباط آنها با يكديگر به گونه اي كه اهداف پروژه حاصل گردد.S11A-B

اسلاید 4: 4اسـتراتژي انتخاب استاندارد (PMBOK) بررسي چرخه عمر پروژه تعيين نقاط تصميم گيري در هر مرحله از عمر پروژه ارائه روشهاي تصميم گيري يكپارچه سازي روشهاS11A-C

اسلاید 5: 5چرخه عمر پروژه بر اساس استاندارد PMBOK فرايندهاي آغازينفرايندهاي برنامه ريزيفرايندهاي كنترليفرايندهاي اجرائيفرايندهاي اختتاميS11A-C1

اسلاید 6: 6برنامه ريزي (Planning) : تصميم گيري در مورد آنچه بايد انجام شود.زمانبندي (Scheduling) : تخصيص منابع جهت انجام فعاليتها در يك مقياس زمانينظارت (Monitoring) : جمع آوري داده ها و ارائه گزارشات درباره وضع موجودكنترل (Control) : تجزيه و تحليل وضع موجود ، مقايسه با برنامه و تصميم گيري در مورد كارهاي بعديS11A-C2

اسلاید 7: 7 داراي هدفي معين است كه در چارچوب مشخصاتي بايد به آن رسيد. زمان شروع و ختم آن تعريف شده است. بودجه آن محدود است. منابع دردست را مصرف مي كند. جديد است.مشخصات پروژهمديريت پروژه شامل برنامه ريزي ، نظارت بر پيشرفت و هدايت پروژه مي شود.S11A-D

اسلاید 8: 8منافعي كه از اجراي سيستم مديريت پروژه انتظار مي رود : تعيين مسئوليتهاي اجرائي در قبال فعاليتهاي تعريف شده طبقه بندي گزارشها تعيين محدوديتهاي زماني براي تهيه برنامه پيداكردن گلوگاهها و مشكلات پيش از وقوع آنان بهبود تخمين ها براي پروژه هاي بعدي دانستن اينكه در چه زماني به اهداف پروژه نميتوان دست يافتS11A-F

اسلاید 9: 9مشكلات اجراي سيستم مديريت پروژه پيچيدگي پروژه مشخصات درخواستي مشتري تغييرات سازماني ريسك پروژه تغييرات تكنولوژي برنامه ريزي و بودجه بندي پروژهS11A-G

اسلاید 10: 10ويژگيهاي يك مدير پروژهمدير پروژه مسئول هماهنگي و ايجاد ارتباط بين واحدهاي عملياتي شركت مي باشد. ريسك پذير آگاه به موضوع پروژه آشنا به مباحث مديريت داشتن ظرفيت اقتصادي آگاه به مسائل سياسي و اجتماعي داراي دانش كارشناسي بالاS11A-H

اسلاید 11: 11نقش مدير عملياتيمشكلات مدير واحد عملياتي تعريف محل و نحوه انجام كار تامين منابع لازم جهت رسيدن به زمانهاي تعريف شده توسط مدير پروژه تقاضاهاي بي پايان زمانهاي تحويل از قبل تعيين شده محدوديت منابع تغييرات غيرقابل پيش بيني در برنامه ريزي مشكلات نيروي انسانيS11A-I

اسلاید 12: 12سيستم مديريت پروژه موقعي موفق است كه : ارتباط روزمره خوبي بين مديران پروژه و مديران واحدهاي عملياتي برقرار نمايد. پرسنل واحدهاي عملياتي قابليت ارائه گزارش به مديران خود و مديران پروژه را داشته باشند.سيستم مديريت پروژه بايد نحوه تقسيم وظايف و اختيارات را بين مدير پروژه و مديران واحدهاي عملياتي تعيين نمايد.مشكلات ناشي از مبهم بودن اختيارات و روشها ويرايشهاي پيوسته در سياستها و روشهاي شركت تغييرات پيوسته مسئوليتها در ساختار سازماني نياز پرسنل براي يادگيري دانش جديدS11A-J

اسلاید 13: 13نقش مديريت عالي شركت تعيين هدف پروژه رفع اختلافات تعيين الويتها تهيه كننده و حامي پروژهS11A-K

اسلاید 14: 14ساختار دانش مديريت پروژهمديريت پروژهمديريت يكپارچگي پروژهمديريت محدوده پروژهمديريت زمان پروژهمديريت هزينهپروژهمديريت كيفيتپروژهمديريت منابع انساني پروژهمديريت ارتباطاتپروژهمديريت ريسكپروژهمديريت كالا و موادپروژهتهيه برنامه پروژهاجراي برنامه پروژهكنترل كلي و جامع تغييراتتعيين مباني آعاز كاربرنامه ريزي محدودهتعريف محدودهمميزي دوره اي محدودهكنترل تغييرات محدودهتعريف فعاليتهاتوالي فعاليتهابرآورد مدت زمان فعاليتهاتهيه زمانبندي پروژهكنترل زمانبنديبرنامه ريزي منابع كاريبرآورد هزينهبرنامه ريزي بودجهكنترل هزينهبرنامه ريزي كيفيتتعيين مباني اطمينان كيفيتكنترل كيفيتبرنامه ريزي سازمانيجذب نيروتكميل و بهبود سازمانبرنامه ريزي ارتباطاتتوزيع اطلاعاتتهيه گزارشات عملكردخاتمه اجراتعيين مشخصات ريسكتجزيه و تحليل ريسكواكنش به ريسككنترل واكنش هاي به ريسكبرنامه ريزي تداركات برنامه ريزي درخواستهادرخواستهاانتخاب منابع تامين كالا و موادخاتمه پيمان ، قراردادS11A-M

اسلاید 15: 15برنامه ريزي پروژههدف : تعيين آنچه بايد حاصل شود، چگونگي حصول و مسئوليتهانتايج مورد انتظار : ساختار كاري پروژه (PCWBS,FWBS,RWBS) فهرست فعاليتهاي پروژه شبكه فعاليتهاي پروژه زمانبندي پروژه بودجه ريزي پروژه

اسلاید 16: 16متدولوژيهاي برنامه ريزي محدوده كار شبكه اجراي فعاليتها برنامه زمانبندي بودجهS14P4--

اسلاید 17: 17درك مشترك از فعاليتهايي كه بايد انجام پذيرند.تدوين نگرش اوليه از كار در دستپايه گذاري اصول مورد نياز تخصيص و تعهد منابعقابليت دسته بندي مناسب كارتعريف برنامه نظارت و كنترلاهداف برنامه ريزيS14P4-B

اسلاید 18: 18قدمهاي برنامه ريزي1- تعريف خروجيها و اقلام قابل تحويل (Deliverables)2- تعريف عمليات مورد نياز پروژه3- تعيين مسئولين پروژه4- تعريف فعاليتها و مراحل (Activity List )5- زمانبندي (Scheduling )6- بودجه ريزي (Budgeting )S14P4-F

اسلاید 19: 19مشخصات گامهاي برنامه ريزي در هر نوع كار ، هرنوع سازمان و هر محلي قابل استفاده هستند. نميتوان ترتيب انجام كارها را تغيير داد. زمان مورد نياز در گامهاي اوليه بيشتر از گامهاي آخر است. تكنيكهاي اجراي گامهاي برنامه ريزي WBS براي گام هاي اول، دوم، سوم شبكه براي گام چهارم نمودار ميله اي براي گام پنجم فهرست هزينه ها براي گام ششم S14P4-G

اسلاید 20: 20شبكهخريدپمپ11خريد پمپتعريف اقلام قابل تحويلتعريف فعاليتها و مراحلزمانبنديبودجه ريزيPCWBSفهرست هزينه هاS14P4-Hتعريف عمليات پروژهنمودار ميله ايFWBSRWBSتعيين مسئولين پروژهشبكه

اسلاید 21: 21مشخصات تكنيكهاي برنامه ريزي تكنيكهاي چهارگام نخست تنها توسط انسانها قابل اجرا هستند. فرايند“ تائيد كردن” شش تكنيك را به يكديگر پيوند مي زند. “تكـرار” در تكنيكها مجاز نيست. مزيت هاي تكنيكهاي برنامه ريزي كتبي هستند و منجر به تهيه مستندات ميشوند. ميتوان نتايج را به صورت گرافيك نمايش داد. ساده و قابل فهم هستند. مجموع تمامي تلاش مورد نياز پروژه را نمايش ميدهند. ابزار مناسبي جهت ايجاد همزباني بين مجريان هستند. استفاده از نتايج آنها باعث بهبود بهره وري جلسات پيگيري ميشود. قابليت تجزيه و تحليل پروژه هاي پيچيده را فراهم مي سازد.S14P4-I

اسلاید 22: 22الف - تهيه PCWBS ب - تهيه FWBS ج - تهيه RWBS د - تهيه فهرست فعاليتها (Activity List)مراحل اجراي فرايند تعيين فعاليتهاي پروژه(Project Control Work Breakdown Structure)(Functional Work Breakdown Structure)(Responsibility Work Breakdown Structure)

اسلاید 23: 23PCWBS ( Project Control Work Breakdown Structure )ساختـار تقسـيم كـارPCWBS ، تكنيك تعريف اقلام قابل تحويل و محدوده كار پروژهS14P1--

اسلاید 24: 24PCWBS تجزيه سلسله مراتبي سطح به سطح يك پروژه به اقلام قابل تحويل است (End- Deliverables).تعريف :اقلام قابل تحويل : محصولات تجهيزات ماشين آلات تسهيلات نرم افزار و سخت افزار دستورالعملها عناصر PCWBS را هميشه با اسم تعريف مي كنيم ، نه با فعل. در تعريف اقلام قابل تحويل توجه به چيزهاست (Things)، نه به فعاليتها (Actions)S14P1-A

اسلاید 25: 25چرخهااقلام سازهترمزهاملحقاتاقلام حركتياقلام سازهاقلام باديصندلياجزاء فرمانزنجيراقلام كنترلياقلام دندهاجزاء بدنهلنت ترمزكابلهاي ترمزاهرمهاي ترمزپروژه دوچرخه ده دندهبدنه اصليدوشاخهلاستيك هالاستيك توئيزه هاپره هاتوئي چرخدسته دنده عقبدسته دندهدسته محوركابلهاي دندهاهرمهاي كنترلي(سطح 1 )(سطح 2 )(سطح 3 )(سطح 4 )نمودار يك13-15-14-12-11-11-1-12-1-11-2-12-2-13-2-11-5-12-5-13-5-13-3-12-3-11-3-11-1-2-12-1-2-11-2-1-12-2-1-11-1-1-12-1-1-13-1-1-11-2-5-12-2-5-11-3-5-12-3-5-13-3-5-1S14W2-B

اسلاید 26: 26هدف از PCWBSاحراز اطمينان از بررسي تمامي اقلامي كه بدون تكرار شدن ، در انتهاي پروژه بايد تحويل داده شوند. به حداقل رساندن احتمال ناديده گرفتن بخشي از پروژهگروه بندي منطقي اقلام قابل تحويل پروژه : گروه بندي افقي ، اقلام را از يكديگر مجزا مي سازد. گروه بندي عمودي ، اندازه ها و سايز اقلام را مشخص مي كند.ايجاد هم زباني بين صاحبان ، پيمانكاران ، مشاوران و دست اندركاران پروژه ايجاد بستر مناسب براي توليد برنامه اي يكپارچهايجاد نظام مناسب گزارش دهيتعيين مسئوليتها و مسئولين كارها به گونه اي كه براي هركار يك مسئول شناخته شود. S14P1-C

اسلاید 27: 27مشخصات / قابليتهاي PCWBSجمع پذيري بررسي از بالا به پايين كمك مي كند كه قسمتي از قلم نيفتد.هدايت طبيعي برنامه ريزي از قدم اول به قدم دومايجاد زمينه نظارت بر پروژهروشن ساختن مسئوليتها در قبال نتايج ( از طريق ماتريس LRM)تأكيد بر چيزها نه فعاليتهاS14P1-D

اسلاید 28: 28امتيازات PCWBS محيط بهتري را براي كنترل پروژه فراهم مي سازد . باعث مي شود كه كار در قالبهـاي شناخته شده و همگـون براي اجرا آماده شود. باعث مي شود كه كار در سطح مناسب براي تخمين (زمان و هزينه ) و كنترل تعريف شود. ميتوان ريسك پروژه را در چارچوب PCWBS كنترل نمود.S14P3-D

اسلاید 29: 29تدوين PCWBSنوشتن نام پروژه در مربع اول تقسيم مربع اول به سطح دوممعيار تقسيم WBS 1) واحدهاي فيزيكي 2) سلسله مراتب زماني 3) تقسيمات جغرافيائي 4) ساختار سازمانيتقسيم عناصر سطح دو به عناصر در سطح سه تقسيم كارها تا سطحي كه كار قابل مديريت كردن باشد دنبال مي شود. لازم نيست كه تمامي شاخه ها تا يك سطح تجزيه شوند. اقلام “دور ريختني “به شرط استفاده از منابع قابل توجه درج مي شوند.معيار تقسيم درهر سطح ميتواند متفاوت باشد.S14P1-F

اسلاید 30: 30ساختار مطلوب PCWBS ، هرمي شكل هرمي براي PCWBS مطلوب است. تبديل يك عنصر ، تنها به يك عنصر در سطح پائين تر ، غلط است. در صورت وسيع بودن PCWBS : تشخيص نقاط اشتراك بين اقلام و دسته بندي آنها تشكيل يك سطح مياني تكرار عمل دسته بنديS14P1-G

اسلاید 31: 31كدبندي PCWBSكد PCWBS را در داخل مربع عناصر قرار دهيد. شماره پروژه براساس سيستم كدينگ شركت مشخص مي شود. عناصر در سطح بعد ، با پيشوند كد سطح بالاتر ، كدگذاري مي شوند.مشخصات سيستم كدينگعناصر نه تنها در يك پروژه ، بلكه دربين تمامي پروژه ها منحصربه فرد ميشوند. امكان دسترسي سريع به اطلاعات يك عنصر فراهم مي شود. تشخيص سطح عنصر از طريق كد آن امكان پذير است. ميتوان عناصر جديد را به PCWBS اضافه و يا عناصري را از آن حذف كرد.S14P1-H

اسلاید 32: 32آزمون PCWBS صحت كامل بودن تكرارصحتكامل بودنتكرارآيا عنواني استفاده شده است كه داراي فعل باشد؟آيا عنواني استفاده شده است كه نامفهوم و يا كلي باشد؟آيا تمامي گروههاي اقلام قابل تحويل درج شده اند؟آيا گروه بندي منطقي ديگري بهتر مي بود؟آيا قلمي (Item) در جاهاي مختلف ساختار تكرار شده است؟بررسي PCWBS علاوه بر مسئول اصلي ، توسط افراد ديگر تيم نيز انجام مي شود. PCWBS نهائي منعكس كننده بهترين تفكر يك گروه است.S14P1-S

اسلاید 33: 33GAS WELLSOFFSHOREJACKETSTOPSIDESSUBMARINE PIPELINEProjectSPD103221222331ONSHORE1SPD232REFINERYOFFPLANTSSale Gas PIPELINE111312Drilling Platform jackets & cellar decks211212Offshore product, living & Flare platform jacketsProcess AreaUtilities AreaTanks Area111112115Operating Base & FacilitiesSmall boat harbor ,sea water intake122123124Land preparation & Roads121Residential Camp TelecommunicationAir Port125126127Export & Loading FacilitiesPCWBSمثال از پروژه پارس جنوبيS14P1-X

اسلاید 34: 34ساختمان دو طبقهجانبيمحوطهتاسيساتمسكونيفونداسيونطبقه اولطبقه دومواحد 1واحد 2واحد 2واحد 1آرماتوربتوناسكلتسقفديوارهااسكلتسقفديوارهااسكلتسقفديوارهااسكلتسقفديوارهاديوار آب نما فضاي سبز سوناجكوزياستخرپاركينگPCWBSمثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 35: 35ساختارهاي تقسيم كار پروژه OBS/PCWBS FWBS RWBS فهرست فعاليتها

اسلاید 36: 36ماتريس PCWBS/OBS PCWBS با تدوين نظام كدينگ آن كامل ميشود. ماتريس PCWBS / OBS علاوه بر نمايش اقلام قابل تحويل ، مسئوليتها را نيز نمايش مي دهد.ماتريس PCWBS / OBS مشخص مي نمايد كه در پروژه چه كسي مسئول چه چيزي است.نمونه ماتريس PCWBS/ OBS:S14P3-E

اسلاید 37: 37ماتريس PCWBS/ سازمانمثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 38: 38طراحي FWBS FWBS ساختار تقسيمات عمليات يك پروژه است. شبيه به PCWBS و بصورت درختي است.عمليات مديريتي را نيز مي توان در اين ساختار نمايش داد.تاكيد بر نوع عمليات است ، نه ساختار سازماني شركت.S14P1-T

اسلاید 39: 39FinanceEngineeringManagementProcurementDrillingConstructionQuality ManagementCommissioningGeneralBidding & ContractingTrainingPlanning & ControlAdministrationQuality AssuranceEngineering SupervisionConstruction SupervisionFabrication InspectionBasic EndorsementDetail EngineeringPurchasingManufacturingMaterial HandlingShipmentConstruction & ErectionInstallation & Hook upTransportationFabricationCommissioning & Start upPre commissioningProjectFWBSمثال از پروژه پارس جنوبيS14P1-Y

اسلاید 40: 40ساختمان دوطبقهطراحيساختنصبجوشكاريسفت كارينازك كارياجراي نماFWBSمثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 41: 41تعريف RWBS RWBS ساختار تقسيم مسئوليتها در پروژه است.اين ساختار در قالب يك ماتريس كه سطرهاي آن PCWBS و ستونهاي آن FWBS هستند, نمايش داده مي شود.در هر سلول از اين ماتريس كد مسئول انجام عمليات در مورد خروجيهاي پروژه تعيين مي شود. RWBS منعطف بوده و مسئوليتها را مي توان از كلي ترين تا جزئي ترين سطح تعريف نمود.بسته هاي كاري پس از تكميل ماتريس RWBS شناخته مي شوند.ابزار مناسبي جهت تعيين استراتژي اجراي پروژه است.Responsibility Work Breakdown Structure

اسلاید 42: 42Commissioning & start upPre CommissioningInstallation & Hook upTransportationFabricationConstruction & ErectionDrillingMaterial HandlingShipmentManufacturingPurchasingDetail EngineeringBasic EndorsementFabrication InspectionConstruction SupervisionEngineering SupervisionQuality AssuranceFinance Arrangement Administration Planning & Control Training Bidding & Contracting General Unit Area Sub ProjectMain areaComplex Code 1 12 123 12345 123456789Project Onshore RefineryOffplantsProcess Area Utilities Area Tanks Area Land Preparation and Roads Operating Base and Facilities Export and loading facilities for condensate Export and loading facilities for condensate Condensate metering & onshore pipe line SBM & Submarine pipe lineSmall boat Harbor , Sea Water Intake & Sulfur Export Small boat Harbor , Sea Water Intake & Sulfur Export Small boat HarborSulfur loadingSea Water IntakeFire Water IntakeResidential Camp Telecommunication Onshore Offshore Air portSale Gas Pipeline to IGAT No.3 Sale Gas Pipeline to IGAT No.3 Offshore Jackets Topsides Submarine Pipeline Drilling Platform Jackets & Cellar Decks Offshore Production ,Living quarters & Flare Platform Jackets Offshore Platforms Topsides & Facilities Submarine Pipeline Gas Wells SPD1 Gas Wells SPD2 Gas Wells Gas Wells Drilling Platform Gas Wells Remote Drilling Platform Management Finance Quality Management Engineering Procurement Drilling ConstructionCommissioning 82817473727161545352514241343332312115141312111111111211512121122123123 01123 01 8300123 01 8400125 01 6600125 01 6605125 01 9115125 01 9125125125 01127128128 01128 0212913130221211212222202323033131032320P P P P PC*C*P1112PCPPP1 1 11 1 12 2 211 11 1112 12 1213 13 1311 11 1112 12 1213 13 1311121311 1112 1213 13C*14 1411 1118 18C*C*C*12 1212 1215 1516 16C*C*C*17 1716 1618 1814111812121516 16 1616 16 1617 17 1718 18 18CP1118PP1212PP1516P171618PPPPPPPPPPPPPPP2 2 21 1 11 1 11 1 11 1 11 1 13 3 33 3 33 3 34 4 414 14 1414 14 1411 11 1118 18 1811 11 1118 18 1812 12 1212 12 1212 12 1212 12 1215 15 1516 16 1615 15 1516 16 1617 17 1717 17 1716 16 1616 16 1618 18 PP P 1801FWBS PCWBS

اسلاید 43: 43RWBSCASE 1مثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 44: 44RWBSCASE 2مثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 45: 45RWBSCASE 3مثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 46: 46تدوين فهرست فعاليتهاتعريف: تعيين فعاليتهائي كه جهت تامين خروجيهاي پروژه بايد انجام شوند.تهيه ‍‍PCWBSتهيه FWBSتهيه فهرست فعاليتهاتدوين ماتريس RWBS

اسلاید 47: 47تعريف فعاليتها و نحوه استخراج آنها از RWBS فعاليت عبارت است از عملياتي كه در راستاي يكي از خروجيهاي پروژه صورت مي پذيرد.فعاليت از دو جزء تشكيل مي شود: عمليات (Function ) خروجي (Deliverable)طراحي پايه پروژه = طراحي پايه ( عمليات) + پروژه (خروجي)ساخت اسكلت = ساخت ( عمليات) + اسكلت (خروجي)خريد پمپ = خريد (عمليات) + پمپ (خروجي)از روي ماتريس RWBS مي توان فهرست فعاليتها را تهيه نمود: براي سلولهايي كه كد مسئول دارند, عمليات ستون با خروجي سطر متناظر جمع مي شوند.فعاليت = عمليات + خروجيخريدپمپ11خريد پمپ

اسلاید 48: 48Bidding & Contracting of Process AreaTraining of Process AreaFinance arrangement of Process AreaEngineering Supervision of Process AreaConstruction Supervision of Process AreaFabrication inspection of Process AreaBasic Endorsement of Process AreaDetail Engineering of Process AreaPurchasing of Process AreaManufacturing of Process AreaShipment of Process AreaMaterial Handling of Process AreaConstruction & Erection of Process AreaPre commissioning of Process AreaCommissioning & Start up of Process AreaBidding & Contracting of Utilities AreaTraining of Utilities AreaFinance arrangement of Utilities AreaEngineering Supervision of Utilities AreaConstruction Supervision of Utilities AreaFabrication inspection of Utilities AreaBasic Endorsement of Utilities Area Detail Engineering of Utilities AreaPurchasing of Utilities AreaManufacturing of Utilities AreaShipment of Utilities AreaMaterial Handling of Utilities AreaConstruction & Erection of Utilities AreaPre commissioning of Utilities AreaCommissioning & Start up of Utilities AreaBidding & Contracting of Tanks AreaFinance arrangement of Tanks AreaEngineering Supervision of Tanks AreaConstruction Supervision of Tanks AreaFabrication inspection of Tanks AreaBasic Endorsement of Tanks Area Detail Engineering of Tanks AreaPurchasing of Tanks AreaManufacturing of Tanks AreaShipment of Tanks AreaMaterial Handling of Tanks AreaConstruction & Erection of Tanks AreaPre commissioning of Tanks AreaCommissioning & Start up of Tanks AreaContract of Land Preparation & RoadsBidding & Contracting of Operating Base & FacilitiesFinance arrangement of Operating Base & FacilitiesEngineering Supervision of Operating Base & FacilitiesConstruction Supervision of Operating Base & FacilitiesFabrication inspection of Operating Base & FacilitiesBasic Endorsement of Operating Base & FacilitiesDetail Engineering of Operating Base & FacilitiesPurchasing of Operating Base & FacilitiesManufacturing of Operating Base & FacilitiesShipment of Operating Base & FacilitiesMaterial Handling of Operating Base & FacilitiesConstruction & Erection of Operating Base & FacilitiesPre commissioning of Operating Base & FacilitiesCommissioning & Start up of Operating Base & FacilitiesBidding & Contracting of Condensate Metering & Onshore PipelineFinance arrangement of Condensate Metering & Onshore PipelineEngineering Supervision of Condensate Metering & Onshore PipelineConstruction Supervision of Condensate Metering & Onshore PipelineFabrication inspection of Condensate Metering & Onshore PipelineBasic Endorsement of Condensate Metering & Onshore PipelineDetail Engineering of Condensate Metering & Onshore PipelinePurchasing of Condensate Metering & Onshore PipelineManufacturing of Condensate Metering & Onshore PipelineShipment of Condensate Metering & Onshore PipelineMaterial Handling of Condensate Metering & Onshore PipelineConstruction & Erection of Condensate Metering & Onshore PipelinePre commissioning of Condensate Metering & Onshore PipelineCommissioning & Start up of Condensate Metering & Onshore PipelineBidding & Contracting of SBM & Submarine PipelineFinance arrangement of SBM & Submarine PipelineEngineering Supervision of SBM & Submarine PipelineConstruction Supervision of SBM & Submarine PipelineFabrication inspection of SBM & Submarine PipelineBasic Endorsement of SBM & Submarine PipelineDetail Engineering of SBM & Submarine PipelineActivity DescriptionActivity Descriptionمثال از پروژه پارس جنوبيActivity ListS14P1-Z

اسلاید 49: 49CASE 3مثال از پروژه ساختمان دو طبقهActivity List

اسلاید 50: 50مزيت تعريف فعاليتها از ماتريس RWBS 1- فعاليتها را مي توان بصورت كلي و يا تفصيلي تعريف كرد.2- فعاليتها را مي توان در سطح مورد نظر عمليات و يا اقلام قابل تحويل تعريف كرد.3- قابليت دسته بندي متنوع فعاليتها فراهم مي شود.

اسلاید 51: 51كد گذاري فعاليتهاكد فعاليتها بايد نمايانگر جايگاه آنها در ساختارهاي PCWBSو FWBS و RWBS باشد.PCWBSFWBSRWBS‘‘

اسلاید 52: 52CASE 3مثال از پروژه ساختمان دو طبقهActivity Codes

اسلاید 53: 53قابليتهاي سيستم كدينگ فعاليتها : كد فعاليتها منحصر بفرد است.با افزايش يا كاهش فعاليتها, كد فعاليتهاي باقيمانده تغيير نمي‌كند.دستورهاي كاري بانكهاي اطلاعاتي, مانند SELECT و همچنين اعمال فيلتركردن قابل انجام است.دسته بندي فعاليتها, با توجه به نياز مديران امكان‌پذير است.

اسلاید 54: 54شبكه پيش نيازي پروژه

اسلاید 55: 55شبكهنوعي گراف است كه به منظور نمايش روابط استفاده مي شود.رسم شبكه ، براساس ارتباطات پيش نيازي تعريف شده ، توسط نرم افزارها انجام مي شود. S14P3-Mعلامات شبكه : گرهشاخه

اسلاید 56: 56منطق پيشنيازي1- كدام كارها درست پس از اتمام كار فعلي ميتوانند شروع شوند ؟2- كدام كارها را ميتوان همزمان با كار فعلي انجام داد ؟3- كدام كارها بايد قبل از شروع كارفعلي به اتمام رسيده باشند ؟S14P3-L

اسلاید 57: 57روشهاي معمول براي رسم شبكه1- روش AON: گره ها معرف فعاليتها و شاخه ها نشان دهنده ارتباطات پيشنيازي هستند.2- روش AOA: شاخه ها معرف فعاليتها و گره ها معرف مراحل پيشرفت كار هستند.3- روش شبكه هاي پيشنيازي:خاكبرداريفونداسيون123خاكبرداريفونداسيون ارتباط FS ارتباط FF ارتباط SF ارتباط SS 12S14P3-N

اسلاید 58: 58فهرست فعاليتها و پيش نياز آنهاCASE 3مثال از پروژه ساختمان دو طبقه

اسلاید 59: 59CASE 3مثال از پروژه ساختمان دو طبقهشبكه گانت فعاليتهاGantt Chart

اسلاید 60: 60آزمون صحت شبكهشبكه در مقابل ‍PCWBS تست مي شود. آيا براي هر قلم قابل تحويل، حداقل يك فعاليت در شبكه تعريف شده است ؟آيا شرح فعاليتها با “ فعل “ شروع مي شوند ؟آيا شبكه از نظر ظاهري قابل پيگيري است ؟اين سوالات حتما بايد توسط افراد ديگر نيز پاسخ داده شوند.آيا فعاليتي بدون پيشنياز تعريف شده است؟آيا فعاليتي هست كه پيشنياز فعاليت ديگري نباشد؟آيا رابطه‌ تكراري در شبكه تعريف شده است؟آيا شبكه داراي سيكل است؟S14P3-S1

اسلاید 61: 61تدوين رويه هاي هماهنگيماتريس مسئوليت - سازمان ( Linear Responsibility Matrix ( LRMOBSActivity. . .. . .. . .طراحي پايهمحاسبه سازهمدير پروژهپشتيبان پروژهكارفرمامشاورمهندسيS15P1-E

اسلاید 62: 62XDdICOBSIXII , Dعلامتمسئوليتمسئوليتعلامتاجراي كاراتخاذ تصميم نهائياتخاذ تصميم مشاركتيدريافت اطلاعاتنظارت و كنترلطراحي پايهمدير پروژهپشتيبلن پروژهI,dC,dكارفرمامشاورمدير مهندسيمدير تداركاتمدير ساختخدمات پروژهS15P1-F

اسلاید 63: 63S14P3-HPeriod Length 1 Week123WeekStart DateCompl DateDaysNo.Activities123456789101112VersionWork content194.01.01.01.00.50.52.03.013.004/0108/0109/0104/0112/0117/0112/0116/0106/0110/0111/0110/0112/0117/0119/0120/01Draw up draft of a questionnaireGather views on the questionnaireDetermine final form questionnaireSet up mailing listSend out the questionnaireSend out remindersProcess the repliesDraw up the reportEstimated time (days)Karyn - project managerAlan - managing directorMary - head productionPaul - head salesLouise - head personnelBarry - personnel cons.Rose - Work Env. Comm.Arnold - consultantX - executes the workD - takes decision solelyd - takes decisions jointlyp - manages progressT - provides aution on the jobC - must be consultedI - must be informedA - available to adviseM1When there is a description of the present situationX/PPX/PACCCXXTX/PX/PX/PXXAAX/PX/PACTIVITY SCHEDULEAction plan for better work environmentماتريس مسئوليت

اسلاید 64: 64يافته هاي سيستم تا اين مرحله : تعيين مسئوليت اقلام قابل تحويلتعيين مسئوليت اجراي فعاليتهاتعيين همكاريها و هماهنگي ها زمان هزينه كيفيت

اسلاید 65: 65زمانبندي پروژهProject SchedulingS14P7--

اسلاید 66: 66زمانبندي Schedulingتعريف : تخصيـص منـابع به فعـاليتها و تعييـن زمـان شروع و ختـم آنها را زمانبندي مي نامند.تخمين زمانتهيه زمانبنديتدوين زمانبنديآيا مناسب استخيربلهS14P7-A

اسلاید 67: 671- نمودار شبكه اي پروژه 2- برآوردهاي مدت زمان انجام فعاليتهاوروديهاي مورد نياز زمانبندياستعلام از افرادي كه مجري فعاليتها خواهند بود.اخذ نظر كارشناسي از اشخاصي كه در پروژه درگير نيستند.يافتن فعاليتهاي مشابه در پروژه اي كه به اتمام رسيده است.زمان سنجي فعاليت در صورت امكاناستفاده از بهترين حدس تخصصي3- برآورد منابع مورد نياز 4- وضعيت منابع در اختيار5- تقويم كاري6- محدوديتهاتاريخهاي از قبل تعيين شدهمراحل مهم و عمده7- فرضيات8- تاخيرهاS14P7-B

اسلاید 68: 68بهبود برآوردها، روش علامت پيگيري Tracking Signalهدف : بهبود مستمر برآوردها و كنترل عملكرد هنگام برآوردها: ESt: At: Etبرآوردهاواقعيتهاخطاي برآوردEt= At- EStCEE = S EtMAD= S Etn TS= MADCEE: nتعداد مشاهدات

اسلاید 69: 69تعداد MADتعداد sدرصد ساعت در محدوده كنترل+1.0+1.5+2.0+2.5+3.0+3.5+4.0+8.0+1.2+1.6+2.0+2.4+2.8+3.257.6276.9889.0495.4498.3699.4899.86--------------2.01.51.00.50-0.5-1.0-1.5-2.0خارج از كنترل

اسلاید 70: 70منحني هاي يادگيريتحقيقات نشان داده اند كه كارايي انسان در اثر تكرار يك كار بهتر مي شود.Tn=T1 nrTn : زمان مورد نياز اجراي فعاليت براي n امين دفعهT1 : زمان مورد نياز اجراي فعاليت براي اولين دفعه r : لگاريتم درصد نرخ يادگيري / لگاريتم 2چنانچه فعاليتي را در يك پروژه به دفعات انجام مي دهيم, آنگاه : ‏Total Time = T1  nrn=1N

اسلاید 71: 71مثال :يك فعاليت پروژه شامل توليد 25 واحد از يك قطعه الكترونيكي مي شود. فرض كنيد پس از توليد بيستمين قطعه, انتظار بهبودي در كارايي نمي رود. در عين حال نرخ يادگيري 85 درصد در نظر گرفته شده است. براساس مطالعه زمان سنجي, برآورد شده است زمان نرمال توليد اين قطعه 70 ساعت است, T20=70

اسلاید 72: 72بدون احتساب منحني يادگيري : 25 (70) = 1750 با احتساب منحني يادگيري : r =Log 0.85log 2= -0.23570 = T1 (20) rT1 = 141.3 تفاوت بين دو زمان حدود 17 درصد است.Total Time = [ 141.3  n (-0.235) ] + 5(70) = 2102.1220n=1

اسلاید 73: 731501251007050255 10 15 20 25زمان بدون احتساب نرخ يادگيريزمان اضافه شدهمنحني يادگيري

اسلاید 74: 741- تجزيه و تحليل رياضي ابزار و تكنيكهاي تدوين زمانبنديروش CPM روش GERT روش PERT 3- شبيه سازي (Monte Carlo)4- روشهاي ابتكاري هموارسازي منابع (Resource Leveling)5- نرم افزارهاي مديريت پروژه (PMIS )2- فشرده كردن زمانها انجام ضربتي فعاليتها (Crashing)انجام موازي فعاليتها(Fast Tracking) S14P7-C

اسلاید 75: 75CPM , PERTروشهاي نمايش پروژه به شكل شبكه هاي منطبق بر منطق پيشنيازيتفاوت دو روش1- زمانها در CPM قطعي و در PERT احتمالي هستند.2- بررسي زمان - هزينه در CPM متداول تر است.S14P3-K

اسلاید 76: 76مسير بحرانيتعاريف كلاسيكمجموعه كارهائي كه انجام دير هنگام و يا طولاني شدن مدت آنها منجر به افزايش زمان انجام پروژه گردد.1- مسير بحراني طولاني ترين مسير شبكه عمليات پروژه است.2- مسير بحراني از كارهايي تشكيل مي شود كه در صورت تأخير انجام آنها، پروژه نيز با تأخير مواجه مي شود.1234565447835S14P3-P

اسلاید 77: 77روش محاسبه مسير بحراني :1- محاسبه زودترين زمان شروع مراحل2- محاسبه ديرترين زمان شروع مراحل3- محاسبه زودترين زمان شروع فعاليتها4- محاسبه ديرترين زمان شروع فعاليتها5- محاسبه زمان فرجه

اسلاید 78: 7812345791211131086

اسلاید 79: 79زودترين زمان شروع مرحله = ديرترين زمان شروع مرحله =زودترين زمان شروع مرحله =ديرترين زمان شروع مرحله =ديرترين زمان شروع مرحله بعد ـ طول مدت فعاليت بين دو مرحله در صورتيكه چندين فعاليت به يك مرحله ختم شوند : حداكثر ( زودترين زمان شروع مرحله قبل + طول مدت فعاليت بين دو مرحله) در صورتيكه از يك مرحله چندين فعاليت شروع شوند : حداقل ( ديرترين زمان شروع مرحله بعد ـ طول مدت فعاليت بين دو مرحله )زودترين زمان شروع مرحله قبل + طول مدت فعاليت بين دو مرحلهزودترين زمان شروع فعاليت = ديرترين زمان شروع فعاليت =زمان فرجه ( شناوري ) = زودترين زمان شروع مرحله بعدديرترين زمان شروع مرحله بعد – طول مدت فعاليتديرترين زمان شروع فعاليت – زودترين زمان شروع فعاليت

اسلاید 80: 80مثال :12345791211131086(0,0)(2,2)(5,5)(11,11)(8,8)(12,22 )(16,16)2333553464220406(15,25)(17,27)(31,31)(25,25)(24,25)(21,21)

اسلاید 81: 81 مسير بحراني زمان فرجه ديرترين زمان شروع زودترين زمان شروع فعاليت0000102014100101010100258181011252216252221272525025888111112161521211724252-13-24-35-46-47-47-58-58-69-710-811-912-913-1012-1113-12

اسلاید 82: 82برآورد زمان كارها1- در روش CPM زمان كارها قطعي است و بر اساس زمان سنجي با استانداردها بدست مي آيد.2- در روش PERT برآورد زمان بر اساس تخمين سه زمانه انجام مي شود. خوشبينانه ترين زمان (a) محتمل ترين زمان (m) بدبينانه ترين زمان (b)Te=b + 4 m + a6s2=b - a6]2[S14P3-Oamb

اسلاید 83: 83Z =X - Ts2برآورد زمان احتمالي تكميل پروژه1- محاسبه مسير بحراني ، مدت مورد انتظار تكميل پروژه و واريانس مربوط به آن2- تبديل زمان مورد ارزيابي ، به زمان نرمال استاندارد با استفاده از رابطه زير :3- با استفاده از جدول احتمالات ، احتمال تكميل پروژه در زمان كمتر از X محاسبه مي شود.X :T :s2زمان مورد ارزيابيزمان مورد انتظار مسير بحرانيواريانس زمان مسير بحراني:S14P1-Q

اسلاید 84: 84مثال :طول مدت انجام پروژه اي ، انتظار ميرود 40 هفته باشد . واريانس اين زمان برابر با 36 هفته است . احتمال اينكه اين پروژه در كمتر از 52 هفته به پايان برسد ، چقدر است ؟ از روي جدول احتمالات مشخص است كه احتمال تكميل پروژه در كمتر از 52 هفته برابر با 0.95 يا 95 درصد است . Z =52 - 4036 =126 =2S14P1-R

اسلاید 85: 85خروجيهاي زمانبندي1- زمانبندي پروژه ( حداقل شامل زمان شروع و ختم فعاليتها مي شود) نمودار شبكه اي پروژه همراه با اطلاعات مربوط به زمان شروع و ختم - نمودار 1نمودارهاي ميله اي ، گانت چارت - نمودار 2 چارت مراحل ( Milestone Chart ) - نمودار 3نمودار شبكه اي با مقياس زمان - نمودار 42- جزئيات جانبي زمانبندي منابع مورد نياززمانبندي هاي جايگزين ( با هموارسازي و يا بدون هموارسازي، با يا بدون محدوديتها ) برآورد ريسك زمانبنديS14P7-D

اسلاید 86: 86DesignCode Update6-16-156-166-30Unit TestSystem Test7-17-158-18-15Code Entries6-167-15Unit Test7-167-31Code Query6-166-23Unit Test6-246-30Write Manual6-167-15نمودار يك : نمودار شبكه پروژه با تاريخهاي شروع و ختمS14P7-E

اسلاید 87: 87نمودار دو : نمودار ميله اي ( گانت چارت )JunJulAugSepOctNovActivity DActivity CActivity BActivity ATimeS14P7-F

اسلاید 88: 88نمودار سه : چارت مراحل ( Milestone Chart)EventSubcontracts SignedSpecifications FinalizedDesign Reviewed Subsystem Tested First Unit Delivered Production Plan Completed JanFebMarAprMayJunJulAugDataDateS14P7-G

اسلاید 89: 89نمودار چهار : نمودار شبكه اي با مقياس زمان137111214256913150 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 TimeABFDGECHS14P7-H

اسلاید 90: 90سطوح تخمين و كنترلتعيين پائين ترين سطوح فعاليتها كه براي تخمين وكنترل استفاده ميشود به عوامل زير بستگي دارد : نوع ، اندازه و مدت پروژه اهداف تخمين نيازمنديهاي مديريت پروژهS14P3-E

اسلاید 91: 91پائين ترين سطح تخمينتقسيم بسيار تفصيلي كار باعث بهبود تخمينها و برنامه هاي بهتر ، لزوما ، نميشود. ارتباط بين خطا در تخمينها و اندازه فعاليتها از رابطه زير پيروي مي كند : =SS+ E %+ e %+ E %+ e %SSدرصد خطاي فعاليتدرصد خطاي پروژهاندازه پروژهاندازه فعاليتS14P1-J

اسلاید 92: 92براي مثال خطاي تخمين زمان يك فعاليت 2 هفته اي در يك پروژه 52 هفته اي ، به شرط اينكه تخمين مدت پروژه شامل 10 درصد خطا شود ، داراي خطائي معادل 50 درصد است.=52210+ e %پائين ترين حد كنترلشاخص مناسب براي تعيين سطح كنترل ، تناوب تشكيل جلسات كنترلي است .S14P1-K

اسلاید 93: 93برنامه اجرايي (Action Plan ) : 1- فعاليتها ابتدا بصورت كلي تعريف مي‌شوند.2- براي افق نزديك فعاليتها تفصيلي مي‌شوند.3- براي اولين دوره, تعهدات بدست آمده و برنامه ” قفل“ (Frey) مي‌شود.4- پس از اجرا, اطلاعات از كارهاي انجام شده جمع‌آوري شده, برنامه در سطح كلي بهنگام مي‌شود.5- به قدم 2 باز مي‌گرديم.دوره قفل شدن برنامهافق نزديكبرنامه تفصيليبرنامه كلي

اسلاید 94: 94برنامه ريزي منابع1- شناسائي منابع2- برآورد منابع مورد نياز انجام فعاليتها (تهيه فرم)3- تخمين هزينه منابع4- تخصيص منابع ( خروجي Resource Management)خروجي Resource SheetS14P3-Tدر اين مرحله تخصيص پرسنل صورت نمي گيرد. تنها نيازهاي تخصصي برآورد ميگردد.

اسلاید 95: 95هموار سازي منابعروشهاي هموار سازي منابع1- كارهاي پروژه براساس زودترين زمان شروع آنها برنامه ريزي ميشود.2- نمودار منابع ترسيم مي شود.3- براي هموارسازي از روشهاي زير استفاده مي شود:S14P3-U

اسلاید 96: 96الف) طول مدت كار را ثابت نگه داشته و زمان شروع آن را ، تا حداكثر به اندازه زمان فرجه آن ، به سمت راست انتقال دهيد.ب) زمان شروع كار ثابت باقي مي ماند، ولي طول مدت آن را با كاهش منابع طولاني تر كنيد.ج) در صورت امكان، كار را به چند تكه تقسيم كرده و در زمانهاي جدا از هم انجام دهيد.S14P3-UU

اسلاید 97: 97زمانبندي تامين مواد اوليهt0t1t2t3t4 ti : زماني كه مواد اوليه انجام فعاليتها مورد نياز هستند. Dij: مقداري كه ازمواد اوليه j در زمان i مورد نياز است.

اسلاید 98: 98روشهاي سفارش دهي با توجه به زمان و مقدار مورد نياز مواد اوليه, مي توان با استفاده از تكنيكهاي سفارش دهي ميزان سفارش را تعيين نمود.روشها :1- مدل دقيق Wagner-Wittin2- روش(Period Order Quantity ) POQ 3- روش (Least Unit Cost) LUC 4- روشPart Period Balancing

اسلاید 99: 99مثال :دورهتقاضاهزينه نگهداري : دوره - واحد C1 = $1/ هزينه سفارش : سفارش C2 = $10/ روش POQ:دوره هايي كه توسط سفارش پوشش داده مي شوندm(i) – i + 11 2 3 4 5 6 7 8 9 4 0 3 1 8 3 0 6 0

اسلاید 100: 100i = 1 m*(1) = 1-1+2.68 = 3 q1 = 7i = 4 m*(4) = 4-1+2.68 = 6 q4 =12i = 7 m*(7) = 7-1+2.68 = 9 q7 = 6TC = 53ميانگين تقاضا 2AXhq = = 2(10)(2.78)1X = 1/n xi = 2.78 m(i)- i +1= q/x  m*(i) = i -1+ q/x = i -1+ = 2.682Ahx

اسلاید 101: 101روش LUC:در اين روش كمترين هزينه هر واحد از مواد اوليه را محاسبه مي كنيم.m*(i)هزينه هر واحدهزينه كلqim(i)i32.52.52.282.37101016194478123*417102222.671018242448191212184567*841.671.6710106689*8q1 = 7 q4 = 12 q8 = 6

اسلاید 102: 102محاسبات زمان - هزينه در روش CPMكدام كارها را بايد ضربتي انجام داد تا ضمن رسيدن به زمان مورد نظر پروژه، حداقل هزينه بدست آيد ؟1- برآورد زمان ها وهزينه هاي نرمال و ضربتي براي كارهاي پروژه 2- محاسبه مسير بحراني بر اساس زمانهاي نرمال كارها. چنانچه زمان بدست آمده مطلوب باشد، توقف مي كنيم. در غير اينصورت به مرحله 3 مي رويم. 3- محاسبه نرخ زير براي كارهايي كه بر روي مسير بحراني قرار دارند : 4- كاري كه داراي كوچكترين نرخ R باشد، ضربتي انجام مي شود. زمان ضربتي را جايگزين زمان نرمال آن كار نموده و به مرحله 2 باز مي گرديم. R =هزينه ضربتي - هزينه نرمالزمان نرمال - زمان ضربتيهزينه ضربتيهزينهزمانهزينه نرمالزمان ضربتيزمان نرمال

اسلاید 103: 103فرايندهاي كنترل پروژهفرايندهاي تسهيل كنندهكنترل تغييرات محدودهكنترل كيفيت كنترل زمانبنديكنترل علائم ريسككنترل هزينه گزارش عملكردكنترل جامع تغييرات

اسلاید 104: 104 گزارشهاي وضعيت : توضيح وضعيت فعلي پروژه گزارش پيشرفت : توضيح آنچه تيم پروژه به دست آورده است . پيش بيني : توضيح وضعيت آينده پيشرفت مورد انتظارگزارش عملكردجمع آوري اطلاعات و توزيع آنان بين ذينفعان پروژه در مورد نحوه استفاده از منابع . اين فرايند شامل اقلام ذيل ميگردد :گزارش عملكرد دربرگيرنده اطلاعات لازم در خصوص محدوده ، زمانبندي ، هزينه و كيفيت است. پروژه هائي اطلاعات ريسك را نيز نياز دارند.S17P2-A

اسلاید 105: 105ورودي ها به گزارش عملكرد1- برنامه پروژه2- نتايج كار - كدام اقلام قابل تحـويل كاملا يا تا حدودي تكميل شده اند ؟ كدام هزينه ها صرف شده يا اعتبار آنها تامين شده است ؟ اطلاعات دقيق لازمه كنترل صحيح است .3- پرونده هاي ديگر پروژه

اسلاید 106: 106ابزار و تكنيكهاي گزارش عملكرد1- مرور عملكرد (Performance Review)2- آناليز واريانس و مغايرتها3- آناليز روند4- آناليز ارزش افزوده (Earned Value Analysis)

اسلاید 107: 1071- تعيين روش اندازه گيري پيشرفت هر فعاليت بر اساس مراحل پيشرفت فعاليت (Milestones ) بر اساس زمان بر اساس هزينه ها بر اساس شاخصهاي فيزيكي فعاليت بر اساس وضعيتها (0،50،100 درصد)محاسبه پيشرفت فعاليتهاي پروژه :

اسلاید 108: 108 بر اساس نسبت حجم فعاليت محاسبه مي شود (نفر- ساعت) بر اساس نسبت هزينه فعاليت محاسبه مي شود.Wi = M1C1/C + M2C2 /C + … + MeCe/CW = W1 + W2 + W3 + W4 + … + WnW : مجموع كار پروژهWi : فعاليت i ام پروژهMj : زمان استاندارد انجام فعاليت i ام ( زمان سنجي ) توسط منبع j امCj : هزينه يك واحد منبع j امC : هزينه منبعي كه بيش از همه در پروژه استفاده مي شود.وزن فعاليت = Wi / W2- تعيين روش اندازه گيري وزن هر فعاليتوزن فعاليت : نسبت اهميت يك فعاليت به ديگر فعاليتهاي پروژه در صورتيكه نيروهاي كتنوع در يك فعاليت استفاده شوند, لازم است كه آنها همسنگ شوند.

اسلاید 109: 1092- جمع آوري داده هاي مربوط به پيشرفت فعاليتها در انتهاي دوره نظارت (آخر هفته و يا دو هفته و يا ماه )3- محاسبه پيشرفت بر اساس فرمول ذيل :4- تبديل اطلاعات بند 3 به منحني هاي S5- تهيه منحني هاي S براي عملكرد، برنامه و پيش بينيالف) شناسائي و انتخاب فعاليتهائي كه مربوط به نقطه مورد نظر در ساختارهاي سه گانه باشد.ب) نرمال كردن وزنها به شيوه ذيل:ج) Progress= S Wact * درصد پيشرفتactWact =هزينه (نفر-ساعت)مجموع هزينه ها (نفر-ساعت)

اسلاید 110: 110آناليز ارزش افزوده بودجه ، يا بودجه كارها بر اساس زمانبندي هزينه واقعي ، يا هزينه واقعي كارهائي كه انجام شده اند ارزش افزوده ، هزينه بودجه كارهائي كه انجام شده اندآناليز فوق بر اساس محاسبه 3 ارزش كليدي صورت مي پذيرد :BCWSACWPBCWP

اسلاید 111: 111BCWS : Budgeted cost for work scheduledBCWP : Budgeted cost for work performedACWP : Actual cost for work performedEAC : Estimate at completion CV = BCWP - ACWP SV = BCWP - BCWSCPI = BCWP / ACWPSPI = BCWP / BCWSCVP = CV / BCWPSVP = SV / BCWPEAC = ACWP + (بودجه باقيمانده * CPI )EAC = ACWP + براورد جديد كارهاي باقيماندهEAC = ACWP + بودجه باقيماندهEAC = BCWS - CVEAC = BCWS * ( 1- CVP )CV : Cost varianceSV : Schedule varianceCVP : Cost variance %SVP : Schedule variance %CPI : Cost Performance IndexSPI : Schedule Performance Index

اسلاید 112: 112مثالپروژه اي قرار بوده كه از 4 ماه اول ، هرماه 10 ميليون تومان مصرف كند. هزينه واقعي در انتهاي 4 ماه برابر است با 32500000 تومان در نتيجه :BCWS = 40 ميليونACWP = 32.5 ميليونچنانچه BCWP = 30 ميليوندر نتيجه پروژه از برنامه عقب بوده و هزينه ها نيز بيشتر از بودجه است .

اسلاید 113: 113CasePlanned Earned Value (BCWS)Actuals (ACWP)Actual Earned Value (BCWP)1 800 800 8002 800 600 4003 800 400 6004 800 600 6005 800 800 6006 800 800 10007 800 1000 10008 800 600 8009 800 1000 80010 800 1000 60011 800 600 100012 800 1200 100013 800 1000 1200حالتهاي مختلف در تحليل واريانس

اسلاید 114: 114خروجي گزارش عملكرد1- گزارش عملكرد گانت چارتها منحني هاي S چارتهاي عملكرد2- تقاضاي تغييرات (Change Order)

اسلاید 115: 115Data DateTimeCumulative ValuesActual CostEarned ValueBudgetنمايش گرافيكي گزارش عملكرد

اسلاید 116: 1161.0 Pre-Pilot Planning 63000 58000 62500 -4500 -7.8 -5000 -8.62.0 Draft Checklists 64000 48000 46800 1200 2.5 -16000 -33.33.0 Curriculum design 23000 20000 23500 -3500 -17.5 -3000 -15.04.0 Mid-Term evaluation 68000 68000 72500 -4500 -6.6 0 0.05.0 Implementation Support 12000 10000 10000 0 0.0 -2000 -20.06.0 Manual of Practice 7000 6200 6000 200 3.2 -800 -12.97.0 Roll-out Plan 20000 13500 18100 -4600 -34.1 -6500 -48.1 Totals 257000 223700 239400 -15700 -7.0 -33300 -14.9WBS Element Budget ($) Earned Value ($)Actual Cost ($)Cost Variance ($) (%)Schedule Variance ($) (%)نمايش جدولي گزارش عملكرد

اسلاید 117: 117منحني هاي پيشرفتDTime in monthsProgress %ActualA1009080706050403020100123456789101112CC’BEFProjectedScheduleTime nowOE - SCHEDULE PROGRESS CURVEOC - ACTUAL PROGRESS CURVECF - PROJECTED PROGRESS CURVEAD - TIME NOW LINEBC - PRESENT PROGRESS GAPCC’ - PRESENT TIME GAPEF - PROJECTED TIME GAP

اسلاید 118: 118زمان انجام مقايسهمنحني هاي S :جلوتر از برنامه و زير بودجهجلوتر از برنامه ولي بيش از بودجهعقب تر از برنامه ولي زير بودجهعقب تر از برنامه و بيش از بودجههزينه واقعيبرنامه Base LineEarned Value

اسلاید 119: 119نحوه محاسبه و ترسيم منحني S :

اسلاید 120: 120هدايت و هماهنگي فعاليتهاي پروژه تغيير ساختار سازماني شيوه هاي انگيزشي افزايش منابع پروژه جريمه هاي قراردادي تشكيل جلسات مرتب مديريت زمان بازرسي از وضعيت پروژه

اسلاید 121: 121 حفظ و نگهداري شاخصهاي اندازه گيري عملكرد احراز اطمينان از اينكه تغييرات در محدوده كار در تعيين محدوده پروژه لحاظ شده است. ايجاد هماهنگي در تمام زمينه هاي مديريت پروژه ، هنگام بروز تغييراتنظام جامع كنترلاهداف اين نظام عبارتند از :

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید