مهارت خود آگاهی
اسلاید 1: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی1مهارت خود آگاهی
اسلاید 2: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی2
اسلاید 3: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی3قرآن مجيد «سنریهم آیاتنا فی الآفاق وفی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق»نشانه های ما را در كائنات و نفس های خودتان بيابيد تا بر شما معلوم شود كه خدا حق است(سوره فصلت آيه 53)
اسلاید 4: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی4پيامبر اكرم (ص)«اعلمكم بنفسه اعلمكم بربه» داناترین شما به خویشتن، داناترین شما به پروردگار است «من عرف نفسه فقد عرف ربه» هر كه خود را شناخت پس به تحقیق خدای خود را شناخته است
اسلاید 5: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی5حضرت علی (ع)«معرفت النفس انفع المعارف»خويشتن شناسي، سودمندترين دانش هاست
اسلاید 6: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی6خودت را بشناس سقراط
اسلاید 7: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی7دو سئوال اساسی بشر در طول تاریخ که همواره موجب الهام و اضطراب وی گردیده:من کیستم/ من چیستم؟ من چه کسی هستم؟من برای کی /چی هستم؟
اسلاید 8: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی8دو سئوال اساسی بشر در طول تاریخ که همواره موجب الهام و اضطراب وی گردیده:من کیستم/ من چیستم؟ من چه کسی هستم؟من برای کی /چی هستم؟
اسلاید 9: 9وجه ممیزه انسان از سایر موجوداتانسان تنها موجودی است که از وجود خویشتن آگاه است.
اسلاید 10: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی10همه ما از وجود کانونی نسبتاَََََََ ثابت در درون خودمان آگاه هستیم.
اسلاید 11: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی11خود مرکز اصلی و هسته شخصیت محسوب می شود.
اسلاید 12: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی12پیچیده ترین شناختها ، شناخت انسان نسبت به خویشتن است.چرا که انسان خود موضوع شناخت خود قرار می گیرد.
اسلاید 13: 13خود آگاهی self awarenessآگاهی فرد از بودن ، چگونه بودنش و چگونه عمل کردنش است.
اسلاید 14: 14چرا خودآگاهی یک مهارت است؟ما با کسب یک مهارت بر انجام آن تسلط پیدا می کنیم ، پس به میزان شناخت از ابعاد وجودی مان به زندگی خود و روابط مان با دیگران کنترل و تسلط می یابیم آگاهی استفاده از خود (CONSCIOUS USE OF SELF).خود آگاهی پیش شرط برقراری ارتباط ما با خودمان و دیگران است.
اسلاید 15: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی15خود آگاهی فرایند خود کاوی است . به میزانی که به تلاش برای کشف معدن درون تان می پردازید به عمق خودتان و گوهر وجودتان پی خواهید برد.
اسلاید 16: 16خود آگاهی یعنی : توانایی شناخت خود آگاهی از خصوصیات و ویژگی های منحصر بفرد خویشتن پی بردن به تفاوتها و شباهتهای خود با دیگران شناخت نقاط قوت و ضعف، استعداد ها، انگیزه ها،خواسته ها و نیازها، علایق، آرزوها، ترس ها ، انزجارها، تواناییها، محدودیتها معرفت فرد نسبت به سلوک و رفتارها یش
اسلاید 17: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی17اهداف خود آگاهیتشخیص خصوصیات فردی و اجتماعی شخص در مقایسه با دیگرانتشخیص و پذیرش ضعفها، نقایص، و محدودیتها و تلاش برای رفع آنهاشناخت ارزشها ، هنجارها و اصول و باورها، نیازها و خواسته ها، اهداف وبرنامه هاتشخیص،ابراز و کنترل عواطف و احساسات مثبت ومنفی(آگاهی هیجانی)رسیدن به نگرشی مثبت نسبت به خود و دیگراندستیابی به تصویری نسبتاً کامل و منسجم و یکپارچه از خودرسیدن به هویتی مستقل از دیگران بدست آوردن احساس کنترل درونی و آمادگی در مواجهه با عوامل بیرونی وموقعیتهای دشوار
اسلاید 18: 18خصوصیات فرد خود آگاهاز خصوصیات مثبت خود آگاه بوده وبه آن افتخار می کند. به خصوصیات منفی خود واقف بوده ، آنرا پذیرفته و برای رفع آن تلاش می کند.احساسات خود را شناخته ، قادر به ابراز و کنترل آن متناسب با موقعیتها می باشد.دید واقع بینانه ای نسبت به تواناییهایش دارد.به تصویری کامل و منسجم از خویشتن دست یافته است.(هویت یافته) احساس ارزشمندی کرده وبرای خود و دیگران احترام قایل است.اهداف خود را مشخص کرده و برای آن می کوشد .مسئولیت رفتار و اعمال خود را می پذیرد. موفقیتهایش او را غره نکرده و شکستهایش را تجربه قلمداد می کند.به یک احساس کنترل درونی نسبت به خویش رسیده و عوامل بیرونی او رامتزلزل نمی سازد.
اسلاید 19: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی19خود آگاهی چگونه شکل می گیرد؟ مشاهده و تامل در خویشتنمقایسه خودمان با دیگرانارزیابی ها و بازخوردهای دیگران تجارب حاصل از موفقیتها و شکستهاخود ارزیابی ها
اسلاید 20: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی20آگاهی از خود روندی مستمر و استنتاجی است که طی آن متوجه می شویم که هستیم
اسلاید 21: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی21سیرشکل گیری ابعاد خود آگاهی ایجاد اجزای خودتمایز و بررسی این اجزاء(تنظیم احساس ارزش به خویشتن SELF ESTEEM REGULATION) ارزشگذاری برخی اجزاء-توسعه بخشهای ارزشمند)نفی ارزشهای برخی دیگر(رها کردن بخشهای نامطلوب)تلفیق و هماهنگ کردن تصاویر خود(رفع تناقض و ادغام اجزاءخود)
اسلاید 22: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی22سیر رشدی خود آگاهیکودکی شکل گیری تصورات ذهنی راجع به اجزاءخودنوجوانی رسیدن به توصیفی نسبتاً انتزاعی از خوداواخر نوجوانی رسیدن به تلفیقی از باورها ،احساسات، تمایلات، آرزوها، نگرشهاجوانی رشد تفکیکی اجزاء خودبزرگسالیرشد کیفی و ادغام اجزای خود
اسلاید 23: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی23محیط های شکل گیری خودلوپهای پیش فرونتال مغزمحیط درونی شامل تصویرهای ذهنی ،گفتارهای درونی،تخیلمحیط اجتماعی شامل بازخورد مرتبط با خود(ارزیابی انعکاسی )- مکانیسم مقایسه اجتماعیمحیط فیزیکی: آینه ها- دوربین- ضبط صوت و...
اسلاید 24: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی24مراتب خود آگاهیخود ارزیابی صحیحآگاهی هیجانیاعتماد به نفسدرک هویتاستقلال هویتهدفمندی
اسلاید 25: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی25ابعاد خودخود به عنوان نظرات و اعتقادات و احساسات ورفتارها گاهی ما خودمان را بر اساس نظریات و اندیشه ها و باور هایمان می شناسیم . دید ما از دنیا و اطرافیانمان ما را منحصر به فرد ساخته و و بیانگر شخص من است .خود جسمانی BODY IMAGE تصویرو احساسی که هر شخص از تن و اندام خود در ذهن دارد.شکل اندام ، نحوه نشستن،ایستادن ،راه رفتن،صداو... این تصویرو ارزیابی دیگران از وضعیت فیزیکی شخص می تواند بسیار مهم باشد. خود در رابطه با دیگران (نقشهای خود) ما در ارتباط با افراد مختلف دارای الگوهای ارتباطی متعددی هستیمکه متناسب با هر کدام نقشهایی را پذیرفته و رفتارهایی را به نمایش می گذاریم از جمله پدر ، مادر ، همسر، دوست ، کارفرما و...
اسلاید 26: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی26نظریات خود SELF THEORISجان کولی و هربرت میدخود فاعلی خودی که کنشهای خود انگیخته فرد را هدایت می کند.خود مفعولی خودی که به کنشهای دیگران واکنش نشان می دهد. در دیدگاه ایشان خود اساساً در تعامل دیگران تکامل یافته و دستخوش تغییر می شود.از اینرو خود آگاهی و رشد اجتماعی به یکدیگر وابسته اند. LOOKING GLASS SELF
اسلاید 27: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی27کدام بخش (فاعلی یا مفعولی) بیشتر بر شما حاکم است؟
اسلاید 28: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی28تصور شما از خویشتن تا چه اندازه با تصور دیگران در مورد شما تطابق دارد؟
اسلاید 29: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی29اغلب نظرات دیگران درباره ما با نظرات خودمان درباره خودمان متفاوت است. فکر می کنید چرا؟
اسلاید 30: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی30تصورتان از ارزیابی و برداشت دیگران در مورد شما چیست؟
اسلاید 31: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی31همراه با اجتماعی شدن، ما میزانی از فردیت خویش را از دست می دهیم
اسلاید 32: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی32ما همانی هستیم که وانمود می کنیم، پس مراقب باشید چگونه خود را وانمود می کنید. کرت ونگوت
اسلاید 33: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی334 بخش آگاهی از خودبخشهایی که هم خودمان از آن آگاهیم و هم دیگران (منطقه باز)بخشهایی که خودمان از آن آگاهیم ولی دیگران از آن آگاه نیستند (منطقه مخفی)بخشهایی که دیگران از آن آگاهند ولی خودمان نا آگاه (منطقه کور)بخشهایی که نه خود و نه دیگران از آن آگاه نیستیم (منطقه ناشناخته)
اسلاید 34: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی34زیگموند فروید(نظریه اولیه)سطوح آگاهیخودآگاهی CONSCIOUSNESS مجموعه چیزهایی که فرد در لحظه معینی از زمان از آن آگاه است اعم از تصورات ،افکار ، احساسات، خاطراتنیمه آگاهی CONSCIOUSNESS SUB ادراکاتی که در خودآگاهی قرار ندارند ولی با کمی تلاش می توان آنها را به سطح خودآگاهی آورد.ناخودآگاهی UNCONSCIOUSNESS غرایز، آرزوها ، خواستها ، افکار و اندیشه هایی که در حالت معمول دسترس ذهن آگاه ما نیستند.به قوانین منطقی، زمان ، مکان محدود نمی شودو با گذشت زمان نیز از بین نمی رود.
اسلاید 35: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی35راه های رسیدن به خودآگاهی از دید فروید خواب مصنوعی- پی بردن به معانی نهفته در رویاها- لغزشهای زبانی- اعمال سهوی- تجلی ناگهانی افکار در ناخودآگاه- شرح حال نویسی- سئوال کردن از خود- در دل با دیگران-
اسلاید 36: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی36دیدگاه تعدیلی فرویدسه ساخت بنیادی خودنهاد ID مخزن غرایز و سوائق که هدفش بر طرف ساختن فوری هیجانهایی است که بر اثر تحریکات درونی و بیرونی در ارگانیسم بروز کرده اند، از این رو تامین کننده اصل لذت است.خود EGO بخش سازنده شخصیت فرد که با توجه به واقعیات دنیای خارج عمل می کند و تمایلات نهاد و محدودیتهای اعمال شده توسط فراخود را تعدیل می کند لذا تابع اصل واقعیت است.خود سازمان پیچیده ای از فرایندهای روانی اعم از تفکر- حافظه- قضاوت و یادگیری است.فراخود SUPER EGO درباره درست بودن اعمال فرد به قضاوت می نشیند و فرد را به کوشش در جهت رسیدن به تعالی سوق می دهد.رشد فراخود با درونی کردن ارزشهای والدین در کودکی آغاز می شود. فراخودشامل دو بخش وجدان اخلاقی و خود آرمانی می گردد.
اسلاید 37: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی37نظریه راجرز SELF PSYCHOLOGYادراک فرد از خویش و جهان پیرامون تعیین کننده رفتار است.فرد همواره در تلاش برای تحقق خویشتن است.یک زمینه ادراکی( مرجع قیاس درونی) در فردهست که شامل تمام احساسات،ادراکات،معانی و خاطرات فرد می شود.در ارگانیزم تمایلی به تمییز و تفکیک اجزاء وجود دارد.از کل زمینه ادراکی بخشی به نام خود بتدریج در جریان رشد متمایز می گردد.بر اثر تعامل فرد با محیط و بخصوص در سایه ارزشیابی فرد از تعامل خود با دیگران سازمان خود شکل می گیرد.خود ترکیبی سازمان یافته از من فاعلی و من مفعولی و ارزشهای منضم به آن است که درونی شده اند.
اسلاید 38: 38ساختار خودخود دارای ساختی است که متناسب با تجارب و دریافتهای بیرونی از خود واکنش نشان می دهد آنچه که با ماهیت این ساختار هماهنگ باشد جذب و درونی ساخته و به موارد ناهماهنگ مقاومت نشان می دهد تا این ساخت حفظ شود و نوعی جزمیت اتفاق می افتد. گاهی نیز آن را به مثابه تهدیدی می نگرد و از خود واکنش نشان می دهد که معمولاً آن را به صورت اضظراب و تنش احساس می کنیم که در این صورت مکانیزمهای دفاعی به کار می افتند و به تحریف یا انکار محرک یا واقعیت موجود می پردازیم.
اسلاید 39: 39خودپنداره SELF CONCEPT هسته اصلی خودآگاهیتصوری که هر فرد نسبت به خویشتن دارد
اسلاید 40: 40اهمیت خود پنداره تصور هر شخص از خویشتن بر چگونگی احساس و رفتارش تاثیر می گذارد.
اسلاید 41: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی41تقویت خودپندارهشناخت واقعی ازویژگیها و وجوه مثبت و منفی خویشتلاش برای ارتقاء واصلاح این ویژگیهاداشتن اهداف روشن و قابل وصول و تلاش برای آندادن پیام مثبت به خود و جلوگیری از ورود پیام های منفی به ذهن در مواقع دشوارو هنگام مواجهه با مشکلات
اسلاید 42: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی42خود از نقشهای گوناگونی تشکیل شده است که بازیگرش ما هستیم. در درون ما متن نمایشنامه هایی هست که به ما این توان را می دهد تا بفهمیم در هر موقعیتی از ما چه انتظاری می رود.در هر موقعیتی ما از واژه ها، حالتها و نقشهایی استفاده می کنیم که بیانگر شخصیت ماست. جهان برای هر فرد صحنه ای است که بر آن خود را به دیگران می شناساند. فلیپ برنارد
اسلاید 43: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی43 فاصله و شکاف بین خود واقعی و خود ایده آل را چه چیز پر می کند؟چنانچه فاصله بین آن دو کمتر یا بیشتر باشد چه اتفاقی می افتد؟
اسلاید 44: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی44ادراکاتدریافت های حسی حاصل از حواس پنجگانهما از طریق حواس خود بین دنیای درون و بیرون ارتباط برقرلر می کنیم.شهود دریافت و دانشی ورای حواس ماست. فکر کردن به یک دوست و همزمان تماس تلفنی -پیش بینی و وقوع چیزی – مشغله ذهنی ومواجه شدن با یک فرد یا کتاب مربوط به آن. زنان از مردان شهودی ترند.- نگرانی و پریشانی مانع کشف و دریافت شهودی می گردد. آیا به آن باور دارید؟ تجارب شما چیست؟
اسلاید 45: 45احساساتواکنشهای هیجانی همراه با پاسخهای فیزیولوژیک برای ایجاد هماهنگی بین ادراکات،افکار ،خواسته ها،در یک موقعیت
اسلاید 46: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی46افکارعقاید،باورها،اصول،ارزشها ،بایدها ،قواعد و نگرشهاتفسیرها،ارزیابی ها، قضاوتها،استنتاجهاتوقعات وانتظاراتتفکر :فرایند منطقی وزن دادن به اطلاعات برای رسیدن به نتیجه گیری .
اسلاید 47: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی47خود فیزیکی یا تصویر تن: آیا تصویر مناسب و صحیحی از اندام و بدن خود دارید؟از چه ویژگی های فیزیکی خودتان خوشتان نمی آید ؟این ویژگی چه احساسی به شما می دهد ؟ با آن چه می توان کرد ؟
اسلاید 48: 48خواسته ها (اهداف)کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی
اسلاید 49: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی494دسته اشخاصآنهایی که دایم در خیالبافی و رویا پردازی هستند.آنهایی که به زندگی بی تفاوت هستند و باید از آنان خواست که کاری انجام دهند.افرادی که واکنشی هستند یعنی تا اتفاقی نیافتد اقدامی نمی کنند.آنهایی که برای هر موضوع زندگی هدفی دارند.
اسلاید 50: 50خواسته هاآنچه که ما را بر می انگیزدبودن ها: سالم بودن-موفق بودن- مفید بودن-مورد علاقه بودن –مورد احترام بودنداشتن ها: درآمد-شغل-امکانات –تحصیلات- خانواده- دوستان- اهدافانجام دادن: تمام کردن- کامل کردن- حمایت کردن- درک کردن
اسلاید 51: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی51انواع خواستهاز خودمانبرای خودماناز دیگرانبرای دیگرانبرای ارتباط خودمان با دیگران
اسلاید 52: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی52خصوصیات فرد فاقد هدفوقت گذرانیکلافگی و بی حوصلگی دائمیبی ثباتی در انجام کارها
اسلاید 53: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی53رفتار و اعمال ما مبنای اطلاعات ، ادراکات و ذهنیتی است که ما از خودمان و دیگران از ما پیدا می کننند.
اسلاید 54: مدرس : داوود بهزادمهارت خود آگاهی54راه های شناخت خود خود آشکارسازیگزارش افراد دیگریادداشتهای روزانهتمرین و فعالیت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.