کسب و کار مدیریت و رهبری

نقشه دانش و ابزارهای لازم برای خلق آن در شرکت های هلدینگ

danesh_va_abzarhaye_lazem_baraye_khalghe_an_dar_sherkat_haye_holding

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نقشه دانش و ابزارهای لازم برای خلق آن در شرکت های هلدینگ”

نقشه دانش و ابزارهای لازم برای خلق آن در شرکت های هلدینگ

اسلاید 1: نقشه دانش و ابزارهاي لازم براي خلق آن در شرکت های هلدینگدكتر جيران خوانساري مرضيه سيامك علی اصغرمحمودی کوچکسرایی1

اسلاید 2: فهرست مطالبتعاریفنقشه دانش، فرایند و کاربردهای آنروش اجرایی ساختن نقشه دانشویژگی های شرکت مادر ونقشه های فکری و چرایی استفاده از آنچارچوب پیشنهادی2

اسلاید 3: تعریف شرکت هولدینگدرقانون برنامه سوم توسعه ازشرکت های هلدینگ با عنوان شرکت های مادر تخصصی یاد شده است. این شرکتها محصول توسعه اقتصادی در کشورهای سرمایه داری هستند.شرکت مادر تخصصی، شخصیتی حقوقی است که در جهت رسیدن به مجموعه اهداف خود، تمام یا بخشی از سهام شرکت هایی که در یک رشته فعالیت دارند را در اختیار خود می گیرد و با استفاده از مدیریت راهبردی، مجموعه شرکت های تحت پوشش خود را اداره می کند(مهدوی، 1383).3

اسلاید 4: ادامهنقش اصلی شرکت های مادر ، اثرگذاری بر کسب و کار ها، محصولات و خدمات است به نحوی که عملکرد گروهی افزایش یافته و هزینه ها بهبود یابد.بر این اساس ، توسعه شرکت های مادر دانش محور ، لازم است برای رشد اقتصادی و شفاف سازی با استفاده از ابزارهای بهبود ، به این امر بپردازنديكي از اين ابزارها براي شفاف­سازي دانش، نقشه دانش است. در اين مقاله، سعي بر آن است تا با معرفي نقشه دانش و ابزارهاي لازم براي خلق يك نقشه دانش، به عنوان ابزاري از مديريت دانش در سطح سازمان­ها، نقش مؤثر طراحي و به­كارگيري اين ابزار در سازمان­ها پرداخته شود.4

اسلاید 5: ادامهدانش مجموعه ای از نگرش ها و تجربیات و آموزه های فراگیری شده حین کار است که دانستن آن توسط دیگران می تواند ایجاد ارزش افزوده کند و راهنمای مناسبی برای افکار، رفتار و ارتباطات می باشد.مديريت دانش،‌ فرآيند استفاده خلاق، مؤثر و كارآمد از دانش­ و اطلاعات ودیدگاه های خبرگان و متخصصین سازمان، به نفع مشتري و در نتيجه به سود خود سازمان است (امامي و كيهاني، 1386). به طوركلي مي­توان فرايند مديريت دانش را شامل: شناسايي دانش، تحصيل دانش، توسعه دانش، به اشتراك­گـــــــذاري دانش، بهره­برداري دانش و حفاظت از دانش دانست. 5

اسلاید 6: ادامهمديريت دانش براي انجام فرآيندهاي خود از ابزارهاي متعددي سود مي­جويد از جمله اين ابزارها،‌ مي­توان به موارد زير اشاره كرد:نقشه دانش،انجمن های تخصصی،درس­هاي آموخته شده،آنتولوژي­ها و طبقه­بندي­ها،مديريت مستندات،مديريت محتوا،نظام­هاي خبره و غيره (امامي و كيهاني، 1386).در حال حاضر، دو روند عمده در مديريت دانش وجود دارد: 1. سنجش سرمايه نامشهود يك سازمان: تهيه و توسعه نسبت‌ها، شاخص‌ها و الگوهاي ارزيابي و سنجش 2. تهيه نقشه دانش: دريافت دانش افراد و گسترش آن در سازمان، از طريق فناوري اطلاعات (IT) 6

اسلاید 7: نقشه دانش نقشه دانش شامل 2 جزء میباشد(کیم،2004):1- دیاگرام شامل گره ها و اشیاء مستطیلی مشخص کننده دانش کسب شده از فرایند کسب و کار و پیوند میان گره ها است که به ارتباط میان دانش ها اشاره دارد. 2- مشخصات نمایش توصیفی دانش 7

اسلاید 8: 8

اسلاید 9: گام های تدوین نقشه دانشتجزيه و تحليل زيرساخت­هاي موجود همسوسازي مديريت دانش با راهبردهاي سازمانتعيين نيازمندي­هاشناسايي و تدوين پروفايل­هاي افراد و كارشناسانطراحي و توسعه زيرساخت­هاي لازم شناسايي منابع اطلاعاتي9

اسلاید 10: يافتن منابع اصلي، فرصت­ها و محدوديت­ها براي خلق دانش و روندهاي آن،تشويق به استفاده مجدد و ممانعت از دوباره­كاري و صرفه­جويي در زمان و هزينه­ها، ايجاد پل ارتباطي بيشتر در زمينه تسهيم، تبادل دانش و تجارب (مؤثر يا ناموفق)، نمايان­تر كردن فرصت­هاي يادگيري،حمايت از ابتكارات و تحقيقات، تهيه فهرست و امكان ارزيابي سرمايه­هاي ناملموس و مزيت­هاي رقابتي، دسترسي و كاربرد مؤثر اطلاعات از طريق شناسايي كارشناسان داخل و خارج از سازمان، اشاعه محصولات، خدمات و فرآيندها،‌ ترسيم و بازنمايي شبكه­هاي خبره، پي­گيري اهداف تعيين شده،برجسته سازي و فرصت­هاي مناسب در قدرت نفوذ دانش،توليد و استخراج پايگاه­هاي اطلاعاتي براي مشتريان، و غيره (دنهام، 1386).كاربردهاي نقشه دانش10

اسلاید 11: فرايند خلق يك نقشه دانش 11

اسلاید 12: 12

اسلاید 13: ویژگی های شرکت مادر و نقشه های فکری ویژگی های شرکت های مادر را میتوان در پنج بعد برشمرد: نقشه های فکری،ساختارها، سیستم ها و فرایندهای مادری،وظایف، خدمات مرکزی، منابع، افراد و مهارت ها،عدم تمرکزگرایی در روابط 13

اسلاید 14: چرا از نقشه دانش در شرکت های مادر استفاده می شود؟یافتن فرصت ها، منابع کلیدی و موانع خلق و جریان دانشاستفاده مجدد و جلوگیری از اختراع دوباره، کاهش زمان جستجو کشف تخصص ها و تبادل دانش بهبود پاسخگویی به مشتری، تصمیم گیری و حل مسئله بوسیله دسترسی به اطلاعات قابل استفاده و متخصصین داخلی و خارجی.ایجاد فرصت های یادگیری و بهره گیری از دانش ایجاد مخزنی از ابتکارات دانشی 14

اسلاید 15: چارجوب پیشنهادی و روش اجرایی نقشه دانش در یک مطالعه موردیروش اجرایی 6 مرحله ای برای تهیه نقشه دانش یک شرکت تولیدی که دانش ساخت تولیدات خود را در مدت 30 سال جمع آوری کرده است، به شرح زیر ارائه میگردد:تعریف دانش سازمانی الف . ابتدا دانشی که در یک بخش تخصصی ، اتفاق میافتد تعریف میشود . ب . یک کارگاه دانش هستی شناسی به منظور تعیین نیازهای دانشی ، تحلیل منابع ورودی ، توسعه تاکسونومی و طبقه بندی دانش پایه برگزار میگردد. 2 - تحلیل نقشه دانش دراین مرحله نقشه های فرایند دانش بر اساس جریان کار تهیه میگردد. 3- استخراج دانشدانش براساس هر فرایند تعریف شده در نقشه فرایند استخراج می شود.استخراج دانش از طریق مصاحبه و پرسشنامه با خبرگانی که حداقل 20 سال سابقه میدانی دارند، تهیه میشود.حداقل 5 مورد دانش خبرگان به همراه مشخصه های دانش و ارزیابی دانش تشریح میشود. 4- پروفایل سازی دانش15

اسلاید 16: نمونه ای از یک پروفایل دانش شناسه دانشعنواننويسندهسازمانتاريخ تهيهآخرين بازنگريكلمات كليديتاريخ انقضاءاهميتدرجهنوعامتياز دسترسيفرمتمكانپيش نيازخبرهتوصيف16

اسلاید 17: نتیجه گیریتوسعه شرکت های مادر دانش محور، علاوه بر رشد اقتصادی مستلزم توسعه انسانی، فرهنگی و اجتماعی میباشد.هدف اصلی مدیریت دانش در سازمان، تبدیل دانش ضمنی کارکنان به عنوان منبع مهمی در تصمیم گیری و اقدامات عملی به دانش صریح و مدون برای رسیدن به اهداف آن است. مدیریت سرمایه های فکری در شرکت های مادر، می توانند عملکرد کسب وکار را با انجام مراحل زیر توسعه دهد:1استخراج دانشاشتراک دانش استفاده دوباره از تجربیات واستفاده از دانش Know-how 17

اسلاید 18: از توجه شما متشکرم18

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید