کسب و کار مدیریت و رهبری

هوش استراتژیک

hushe_strategic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “هوش استراتژیک”

هوش استراتژیک

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم1

اسلاید 2: هوش استراتژیک 2هوش مصنوعی ،هوش تجاری ، هوش رقابتی ،مدیریت دانش

اسلاید 3: نام درس : مدیریت استراتژیکتهیه کننده:محمد صادق منتخبی3دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

اسلاید 4: مقدمه:اهداف هر سازمان فلسفه وجودي آن سازمان محسوب مي شود. اثر بخشي و كارايي به عنوان دو هدف مهم در همه سازمانها نيازمند تدابيري است كه مديران آنها را اتخاذ مي كنند، از طرفي محدوديت منابع و تغييرات محيطي در عرصه هاي مختلف داخلي و خارجي اهميت مديريت را بيش از پيش مشخص مي نمايد. مديريت برون نگر امروز مديران را از ميان اعداد و ارقام درون سازمان بيرون كشيده و روانه بازار نموده چرا كه ديگر دغدغه او بودن يا4

اسلاید 5: نبودن در اين بازار رقابتي و جهاني است. رفتار موفق مديران استراتژيك سرشار از توجه به محيط، تشخيص به موقع فرصت ها و جهت گيري در راستاي بهره گيري از آن است. امروزه ديگر براي باقي ماندن در چرخه رقابت وجود مديراني با قدرت خلق استراتژي هاي اثر بخش از ضروريات است. مديراني كه داراي هوش استراتژيك باشند تا از اين عنصر براي ايجاد5

اسلاید 6: استراتژي هاي مناسب بهره برده و موجبات رشد و توسعه سازمان را فراهم نمايند. در اين مقاله سعي بر آن است تا ضمن پرداختن به مفاهيم مديريت استراتژيك و هوش استراتژيك به فرآيندها، و اهميت ساختار هوش استراتژيك در بهبود فرآيند مديريت استراتژيك، اشاره مي شود و در نهايت راهكارهايي براي توسعه آن ارائه مي شود.6

اسلاید 7: مفهوم اوليه كلمه استراتژياولين بار يونانيها از اين كلمه استفاده كردند تدوين برنامه جنگي توسط ژنرالها صحيح عمل كردن در زمان و مكان مناسب دست يافتن به نتايج مطلوب و مورد نظراستراتژی هنر جنگ

اسلاید 8: Where were we ?Where are we ?Where are we going ?Past Present Future

اسلاید 9: تعريف استراتژي راهي است كه رسيدن به هدف را تضمين نموده و جهت‌گيري سازماني را براي بكارگيري توانمندي سازماني و بهره‌گيري از فرصتها فراهم مي‌سازد.

اسلاید 10: مديريت استراتژيك چيست ؟مديريت استراتژيك عبارت است از : مديريت، هدايت و كنترل سازمان به‌نحوي كه بتواند واكنش مناسب و سريع در برابرتغييرات محيط دروني و بروني سازمان نشان داده و درشرايط ايده‌آل تغييردهنده محيط دروني و يا بروني باشد مديريت استراتژيك: از 1)تدوين ، 2)اجراء و 3)ارزشيابي استراتژيها تشكيل شده است

اسلاید 11: منظور از هوش در سازمان چیست ؟11

اسلاید 12: هوش سازمانی (OI) به معنای کسب دانش و اطلاعات جامع از همه عواملی که بر سازمان تاثیر می گذارد. منظور از همه عوامل یعنی اطلاعاتی که از مشتریان، ارباب رجوع ، رقبا، محیط اقتصادی ، محیط فرهنگی ، فرایندهای سازمانی (مالی ، اداری ، حفاظتی ، تولیدی ، منابع انسانی ، بودجه و...) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد هوش سازمانی است. هوش سازمانی شما را برای تصمیم‌گیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکت‌ها توانمندمی‌سازد. 12

اسلاید 13: 13

اسلاید 14: در طی سالیان اخیر ، هوش مصنوعی ، هوش تجاری ، هوش رقابتی و مدیریت دانش برای تشکیل و توسعه هوش استراتژیک مشارکت داشته اند.بنابراین به بررسی این مولفه های مهم می پردازیم.14

اسلاید 15: هوش مصنوعی چیست ؟15

اسلاید 16: هوش مصنوعي (Artificial Intelligence) که به اختصار AIخوانده مي شود ، يکي از جذاب ترين شاخه هاي تحقيقاتي فلسفي است. پيدايش رايانه در صحنه زندگي بشر تحولات عمده اي را به وجود آورد ، حوزه فلسفه نيز از اين تحولات بي نصيب نبوده است. فلاسفه پرسشهاي فلسفي زيادي راجع به تفاوت هاي ذهن انسان با رايانه مطرح کرده اند که همه آنها به طرح بحث هوش مصنوعي انجاميد. هدف هوش مصنوعي فهم سرشت هوش بشري از راه بررسي ساختار برنامه هاي رايانه اي و نحوه حل مسائل با رايانه است. به اعتقاد متخصصان اين رشته ، اين بررسي مي تواند نحوه عمل و جزييات هوش بشر را نشان دهد.16

اسلاید 17: نخست بايد مقصود متخصصان هوش مصنوعي را از اصطلاح هوش Intelligence روشن کنيم ؛ چراکه نگاه آنان نسبت به مقوله هوش و مفاهيم مرتبط مانند عقل ، ذهن و غيره کاملا متفاوت است. امروزه در ميان دانشهاي موجود ، اصطلاح هوش در روان شناسي بسيار کاربرد دارد و روان شناسان از بهره هوشي افراد و امور مرتبط با آن بحث مي کنند. ولي در هوش مصنوعي اين اصطلاح کاربردي کاملا متفاوت دارد. 17

اسلاید 18: در هوش مصنوعي براي شروع کار ، تعريفي عملي از هوش ارائه مي شود. معمولا فلاسفه به تعاريف مفهومي بيشتر رغبت دارند و دوست دارند مفهوم هوش و عقل و غيره را روشن کنند. اما بنا به دلايلي ، متخصصان هوش مصنوعي تعريف عملي را برگزيده اند. يک دليل اين گزينش به اين نکته برمي گردد که نزاعهاي مفهومي ؛ يا نزاع براي تعريف مفاهيم فايده چنداني ندارد و غالبا بي نتيجه پايان مي يابد. اگر بخواهيم با تعريف مفاهيم هوش و تفکر رابطه آنها را بيابيم و ببينيم آيا هوش همان تفکر است يا نه ، بيشتر در نزاعي لفظي درگير خواهيم شد. زيرا بي ترديد دو واژه مذکور از لحاظ مفهومي تفاوت دارند و يک چيز را نمي رسانند و ادعاي آنان ، تساوي مفهومي اين دو واژه نيست. 18

اسلاید 19: ويژگي هاي هوش مصنوعي هوش مصنوعي براي حل مساله برنامه خاصي را دنبال مي کند. توجه به ويژگي هاي هوش مصنوعي در مقام استفاده از اين نوع برنامه ها سودمند است. 5 ويژگي از ميان آنها اهميت خاصي دارند: 19

اسلاید 20: بازنمايي نمادين: ويژگي اول اين است که هوش مصنوعي از نمادهاي عددي در حل مسائل استفاده مي کند. هوش مصنوعي بر پايه دستگاه دوگاني ؛ صفر و يک مسائل را حل مي کند. از اين رو برخي مخالفان گفته اند مهمترين نقص هوش مصنوعي آن است که غير از عدد صفر و يک را نمي فهمد. به تعبير ديگر ، رايانه فقط بله يا نه را مي فهمد و نمي تواند حالات واسطه بين آن دو را بفهمد.در مقابل طرفداران هوش مصنوعي گفته اند هوش طبيعي (هوش انسان) هم بر پايه دستگاه دوگاني پديده ها و امور مختلف را مي فهمد؛ اگر سلولهاي عصبي انسان را بررسي کنيم ، درمي يابيم فهم بشري بر حالت دوگاني استوار شده است و دستگاه عصبي مفاهيم و تصورات را به صورت حالات دوگاني تبديل مي کند. البته نشان دادن نحوه اين تبديل در مفاهيم و ادراکات پيچيده دشوار است. اما بررسي برنامه هاي هوش مصنوعي فهم اين امر دشوار را آسان کرده است. 20

اسلاید 21: روش اکتشافي: ويژگي دوم هوش مصنوعي به نوع مسائلي که حل مي کند ، مربوط مي شود. اين مسائل معمولا راه حل الگوريتمي ندارند. مراد از الگوريتم سلسله اي از مراحل منطقي است که به حل مساله مي انجامد. هوش اين مراحل را گام به گام طي مي کند تا به حل مساله دست مي يابد. به عبارت ديگر ، در الگوريتم پيمودن اين مراحل به طور طبيعي رسيدن به نتيجه را تضمين مي کند. مسائلي که هوش مصنوعي حل مي کند ، معمولا راه حل الگوريتمي ندارند ؛ به اين معنا که معمولا نمي توانيم براي حل اين مسائل الگوريتمي يا به عبارت ديگر ، سلسله اي از مراحل منطقي را بيابيم که پيمودن آنها رسيدن به نتيجه را تضمين کند. از اين رو، هوش مصنوعي در حل مسائل به روش اکتشافي ؛ يعني به روشي که پيمودن آن رسيدن به نتيجه را تضمين نمي کند ، روي مي آورد.  21

اسلاید 22: بازنمايي معرفت: برنامه هاي هوش مصنوعي با برنامه هاي آماري در بازنمايي معرفت تفاوت دارند ؛ به اين معنا که برنامه هاي نخست از تطابق عمليات استدلالي نمادين رايانه با عالم خارج حکايت مي کنند. مي توانيم اين نکته را با مثال ساده اي توضيح دهيم. بازنمايي معرفت عنواني براي مجموعه اي از مسائل راجع به معرفت است از قبيل: 1- معرفت مورد نظر در هوش مصنوعي چيست ، چه انواعي و چه ساختاري دارد؟ 2- چگونه بايد معرفت را در رايانه بازنمايي کرد؟ 3- بازنمايي چه نوع معرفتي را آشکار مي سازد؟ و چه چيزي مورد تاکيد قرار مي گيرد؟ 4- معرفت را بايدچگونه به دست آوردوچگونه بايدتغييرداد؟22

اسلاید 23: اطلاعات ناقص: هوش مصنوعي مي تواند در حالتي که همه اطلاعات مورد نياز در دسترس نيستند ، به حل مساله دست بيابد. اين حالت در بسياري از موارد پزشکي رخ مي دهد اطلاعاتي که پزشک براي تشخيص بيماري در دست دارد ، تشخيص بيماري را ممکن نمي کند و او هم فرصت زيادي براي درمان ندارد. از اين رو بايد سريعا تصميمي بگيرد. نبود اطلاعات لازم موجب مي شود نتيجه به دست آمده غيريقيني باشد و يا احتمال خطا در آن باشد. معمولا ما در زندگي عملي با فقدان اطلاعات لازم تصميماتي را مي گيريم و همواره احتمال خطا در اين تصميمات وجود دارد. 23

اسلاید 24: اطلاعات متناقض: هوش مصنوعي مي تواند درصورتي که با اطلاعات متناقض روبه رو شود حل مناسبي براي مساله پيدا کند. هوش مصنوعي در چنين موردي بهترين راه را براي حل مساله و رفع تناقض انتخاب کند. 24

اسلاید 25: دو فرضيه در هوش مصنوعيدر هوش مصنوعي فرضيه هاي بسياري مورد بحث قرار مي گيرد. در ميان اين فرضيه 2 فرضيه در مقايسه با بقيه کليدي ترند. فرضيه نخست نسبت به فرضيه دوم معتدل تر و ادعايي حداقلي دربر دارد. اين دو فرضيه به ترتيب عبارتند از: 1- فرضيه دستگاه نمادها: مفاد اين فرضيه اين است که: «رايانه را مي توانيم به نحوي برنامه ريزي کنيم که بينديشد». تقرير ديگر از فرضيه فوق اين است که: «رايانه مي تواند بينديشد.» 2- فرضيه قوي دستگاه نمادها: مفاد اين فرضيه هم چنين است :«تنها رايانه مي تواند فکر کند» پيداست که فرضيه دوم در مقايسه با فرضيه نخست افراطي تر است و ادعايي حداکثري دربر دارد. چرا که بر طبق آن ، هر چيزي که فکر مي کند ، حتي موجودات طبيعي ، بايد رايانه باشد. از اين رو ذهن بشر هم دستگاهي جامع از نمادهاست و تفکر بشر هم از لحاظ ماهيت با تفکري که درخصوص رايانه به کار مي رود ، تفاوت ندارد. در هر دو مورد تفکر همان توانايي دستکاري و جابه جا کردن نمادهاست. 25

اسلاید 26: هوش تجاری چیست؟هوشمندی کسب و کار به اکتساب،تفسیر، مقایسه، ارزیابی و بهره برداری از اطلاعات مرتبط با کسب و کار گفته می شود. هدف اصلی یک سیستم هوش تجاری پشتیبانی از تصمیم درست است.26

اسلاید 27: 27اجزاء bi به عنوان زیر ساخت تکنولوژی اطلاعات برای پشتیبانی تصمیم گیریتدوین اجزاء کلیدی، بهبود در کیفیت تصمیم گیری

اسلاید 28: 28ضرورت

اسلاید 29: 29اهداف

اسلاید 30: 30معماری هوش تجاریانتظار دارم به اطلاعاتی جهت درک مشکل و فرصت ها از منابع داده داخلی و خارجی دسترسی داشته باشم.شناسایی معیار های تصمیم گیری و داده های مورد نیاز آنشناسایی داده های غیر نامرتبط در دسترسابزار GSS و OLAP و داده کاوی و KMS

اسلاید 31: 31معماری هوش تجاریانتظار دارم به داده، مدل ها و تجارب برای شناسایی راه حل دسترسی داشته باشم.ابزار GSS و OLAP و KMS

اسلاید 32: 32معماری هوش تجاریبه بررسی ابعاد مختلف راه حل های پیشنهادی می پردازم و میزان قابلیت پذیرش آن را اندازه گیری می کنمابزار GSS و KMSابزارهای مدلسازی مبتنی بر تکنیک های هیوریستیک

اسلاید 33: 33معماری هوش تجارینتایج اجرای تصمیم بر متغیر ها و معیار های کلیدی تعریف شده در موفقیت سازمانی را مشاهده و بررسی نمایم و از تغییرات ناشی از آن در سازمان آگاهی یابم.تحلیل توسط OLAP و داده کاوی مبتنی بر اطلاعات استخراجی از SCM، ERP، CRMو KMSباز هم همه چیز به طراحی مناسب انبار داده باز می گردد.

اسلاید 34: 34خلاصه و نتیجههوش تجاری

اسلاید 35: هوش رقابتی چیست؟

اسلاید 36: هوش رقابتي فرايندي است كه ضمن آن تيم مديريتي وضعيت صنعت خود و قابليت‌ها و رفتار رقباي فعلي و بالقوه را به منظور كمك به حفظ يا توسعة مزيت رقابتي خود مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. هوش رقابتي به معناي نظارت هدفمند و هماهنگ بر رقباي خود و شناسايي آنها در چارچوب يك بازار مشخص است. هوش رقابتي دربرگيرندة فرايند جمع‌آوري و استفاده از داده‌ها توسط يك شركت با هدف يادگيري از رقبا، در يك بازار مشخص است. هوش رقابتي هم يك محصول است و هم يك فرايند. محصول به معناي اطلاعات قابل استفاده‌اي است كه بتوان از آن براي انجام فعاليت‌هاي خاصي بهره‌ گرفت. فرايند هم دربرگيرندة شيوه‌هاي منظم جمع‌آوري، تحليل و ارزيابي آن اطلاعات است. هوش رقابتي فرايند بكارگيري شيوه‌هاي قانوني و اخلاقي براي كشف، تهيه و تحويل به موقع اطلاعات مورد نياز به تصميم‌گيرندگاني است كه مي‌خواهند توان رقابتي كسب‌وكار خود را افزايش دهند. هوش رقابتي همان فرايند نظارت بر محيط رقابتي است.

اسلاید 37: اهميت و كاربرد هوش رقابتي :  امروزه داشتن توان رقابتي اساس بقاي شركت‌ها است. از طرف ديگر، برخورداري و حفظ توان رقابتي بيش از هر چيزي نيازمند اطلاعات است. هوش رقابتي به شركت‌ها كمك مي‌كند تا تصميمات آگاهانه‌اي پيرامون همة امور خود از قبيل بازاريابي، تحقيق و توسعه، سرمايه‌گذاري و راهبرد‌هاي كسب‌وكار اتخاذ كنند. هوش رقابتي فرايند مداومي است كه اطلاعات قابل استفاده‌اي در اختيار تصميم‌گيرندگان مي‌گذارد. هدف اصلي هوش رقابتي دستيابي به داده‌ها و اطلاعاتي در مورد محيط، رقبا و بازار است. از اين رو هوش رقابتي مؤثر نه تنها نيازمند اطلاعاتي پيرامون رقبا است، بلكه همچنين نيازمند اطلاعاتي دربارة ساير تمايلات محيطي از قبيل تمايلات صنعت، تمايلات قانوني و نظارتي، تمايلات بين‌المللي، تحولات فناوري، تحولات سياسي و شرايط اقتصادي است.37

اسلاید 38: اگرچه تمركز هوش رقابتي بر تصميم‌گيري است، ولي قلمرو آن گسترده است و در برگيرندة پژوهش پيرامون موضوعاتي از قبيل قابليت‌هاي رقبا، تحليل اتحاد و يا سرمايه‌گذاري مشترك با رقبا، برنامه‌هاي آتي رقبا، راهبرد‌هاي بازار يا خطوط توليد خاص، دلايل دگرگوني در شركت‌ها يا راهبرد واحدهاي كسب‌وكار و غيره است. در حال حاضر نه تنها شركت‌هاي بزرگ بلكه بسياري از كسب‌وكارهاي كوچك نيز از مزاياي حاصل از هوش رقابتي بهره مي‌گيرند. بسياري از اين شركت‌ها از هوش رقابتي براي دستيابي به سهمي از بازار و به دست آوردن سهم رقباي ناشناخته استفاده مي‌كنند. آنها از هوش رقابتي بيشتر براي مقاصد زير بهره مي‌برند:

اسلاید 39: شناخت محيط فعلي بازار  ـ پيش‌بيني محيط آتي بازار  ـ تحليل عوامل اقتصادي،‌ سياسي و فناورانه مرتبط با كسب‌وكار خود  ـ شناسايي نقاط ضعف و يافتن راه‌حل براي آنها  ـ تغيير در راهبرد فعلي يا تعديل آن

اسلاید 40: فرآیند دستیابی به هوش رقابتی :دستيابي به هوش رقابتي طي فرايندي صورت مي‌گيرد كه ضمن آن تصميم گرفته مي‌شود تا چه اطلاعاتي جمع‌آوري، تحليل، ارزيابي و انتقال داده شود. از اين رو انجام اين فرايند در گام‌هاي زير صورت مي‌گيرد: ـ برنامه‌ريزي و جهت‌گيري ـ جمع‌آوري و پژوهش ـ پردازش و ذخيره‌سازي ـ ارزيابي و توليد ـ ترويج و تحويل لازم است كه هنگام جمع‌آوري اطلاعاتي پيرامون حوزه‌هاي پنج‌گانة فوق سؤالات زير را از خود بپرسيم: چه چيزي را بايد بدانيم؟ چه چيزي را از قبل مي‌دانيم؟ چرا بايد آن را بدانيم؟ چه زماني به آن اطلاعات نياز داريم؟ با اطلاعاتي كه به دست آورده‌ايم چكار بايد بكنيم؟ دستيابي به آن اطلاعات چقدر هزينه دارد؟ نداشتن آن اطلاعات چه پيامدي در پي خواهد داشت؟

اسلاید 41: همچنين در طي مراحل فوق بايد تمام تلاش‌ها بر كسب اطلاعاتي پيرامون حوزه‌هاي اصلي زير متمركز شوند: ـ ارزيابي راهبرد‌ها ـ شناخت نگرش رقبا ـ كارايي فعاليت‌هاي فعلي ـ قابليت‌هاي رقبا ـ چشم‌اندازهاي بلندمدت بازار

اسلاید 42: لازم است كه هنگام جمع‌آوري اطلاعاتي پيرامون حوزه‌هاي پنج‌گانة فوق سؤالات زير را از خود بپرسيم: چه چيزي را بايد بدانيم؟ چه چيزي را از قبل مي‌دانيم؟ چرا بايد آن را بدانيم؟ چه زماني به آن اطلاعات نياز داريم؟ با اطلاعاتي كه به دست آورده‌ايم چكار بايد بكنيم؟ دستيابي به آن اطلاعات چقدر هزينه دارد؟ نداشتن آن اطلاعات چه پيامدي در پي خواهد داشت؟

اسلاید 43:  به طور كلي لازم است كه داده‌هاي جمع‌آوري شده در طي مراحل مختلفي به اطلاعات قابل استفاده‌اي تبديل شوند تا بتوان از آنها در تصميم‌گيري بهره‌ گرفت. از اين رو در چنين فرايندي برخورداري از قابليت‌هاي تحليلي نقش بسيار مهمي در دستيابي به هوش رقابتي دارد. مهم‌ترين قابليت‌هاي تحليلي عبارتند از: تحليل نقاط قوت و نقاط ضعف، تحليل گزارش‌ها و اخبار مالي، تحليل صنعت، تحليل فناوري، تحليل ادغام و اكتساب، تحليل مسائل حقوقي، محك‌زني، مهندسي معكوس و غيره است.مهارت‌هاي مورد نياز براي دستيابي به هوش رقابتي

اسلاید 44: مدیریت دانش چیست ؟ 44

اسلاید 45: 2- كلياتحركت به سوي جامعه هاي مبتني بر دانشواژه مديريت دانش در دنياي مديريت موضوعات مختلفي را در بر مي گيرد . علت ايجاد اين نگرش به دليل انتقال و حركت سيستم هاي اقتصادي مبتني بر صنعت به سوي جامعه هاي مبتني بر دانش است .دانش به عنوان يك منبع ارزشمنددر اين نگرش دانش به عنوان يك منبع ارزشمند در كنار منابعي كه قبلا” در اقتصاد مورد توجه قرار داشت (كار- زمين – سرمايه) به عنوان يك دارايي پر مايه مطرح مي گردد.در چنين ساختارهايي ديگر صنعت محور نيست بلكه محور دانش است و در آن دانشكاران (Knowledge Worker ) به كار مشغول هستند .

اسلاید 46: روند تعميق منابع سازمان در بستر زمانسرمايهدانشزمينكارجامعه صنعتيجامعه كشاورزيجامعه دانشي

اسلاید 47: چرا مديريت دانش حائز اهميت است؟ برخورد هوشمندانه با منبع دانش يك عامل مؤثر و مهم براي موفقيت دانش موتور توليد كنندة درآمددانش يك دارايي مهم و استراتژيكي سازماني رشد روز افزون مشاغلي كه بر پاية ايجاد و استفاده از دانش قرار دارندهمگرايي تكنولوژيهاي اطلاعات و مخابرات و آمدن ابزارهاي جديد در اين ارتباط اگر كشورهاي در حال توسعه به دانش همچون كشورهاي توسعه يافته توجه نكند فاصله علمي-اقتصادي و.. بين كشورهاي ثروتمند و فقير افزايش مي‌يابد.اشتغال‌زايي: در سال 2002 در كارهاي خدماتي در سازمان هاي پيشرفته 85% از - 80% شاغلين در پست‌هاي مرتبط با دانش مشغول به كار بوده‌اند. اقتصادي: دانش قريب به 60% ارزش افزوده ايجاد شده در سازمانها را به خود اختصاص داده است.اجتماعي: در هر پنج سال دانش دو برابر مي‌شود و اين در حالي است كه تقريباً نيمي از آن در هر سه سال كهنه مي‌شوند.تحقيقات: هريك دقيقه يك فرمول شيمي، در هر سه دقيقه كشف يك رابطه فيزيكي و در هر پنج دقيقه يك موضوع جديد در علم پزشكي كشف، ايجاد و ابداع مي‌شود.

اسلاید 48: ويژگيهاي سازمانهاي (جامعه) مبتني بردانش نوع جامعهويژگيمهم‌ترين عواملزيرساختهاپيامدها/مهم‌ترين مشكلاتمهم‌ترين عامل توليدمهم‌ترين بخش محصولاتجامعهكشاورزيخانهانظاميانبر پايه قدرتزورزمين / كارمحصولات كشاورزيجامعه صنعتيكارخانه‌داربورستأمين اجتماعيبر پايه سرمايهفقرسرمايه / كارمحصولات صنعتيجامعه دانشيمؤسسات تحقيقاتي و مشاوره‌ايبر پايه دانشنادانيدانشخدمات

اسلاید 49: تشبيه دانش به كوه يخ شناوراجزاء و عناصر قابل مشاهدهدانش آشكاراجزاء و عناصرنا مرئيدانش غير مشهودقابل ضبط/ذخيرهبازيابي انتقالدانش عميقي كه به آساني در قالب كلمات قابل ابراز نيستمديريت دانش تلا ش مي كند تا با استفاده از ابزار گوناگون كوه دانش را توسعه و به با لا هدايت نماييد

اسلاید 50: پله‌هاي دانشدانش :اطلاعات، تجربه ، كارايي و آمادگيي است كه فرد درز مان مناسب در اختيار قرار مي‌دهد.اطلاعات: اطلاعات زماني ايجاد مي‌شوند كه انسان به داده‌ها معني مي‌بخشد د.داده‌ها: سمبل‌هايي (نشانه‌هاي) از چگونگي و كميت واقعيت هستند دانش اطلاعات داده

اسلاید 51: روند تاريخي مديريت داده تا مديريت دانش Jugen / Treffert 2000) ) مديريت دانشاندازه‌هاي داده‌هاجريان كارسيستم مديريت اسنادبايگاني الكترونيكيلجستيك دانشلجستيك اطلاعاتلجستيكدادهمستنداتاز سال 1999از سال 1998از سال 1992از سال 1990از سال 1988

اسلاید 52: زنجيره مديريت: داده، اطلاعات و دانش و ملزومات آن (افرازه، 1383)مديريت اطلاعاتتحليل نيازهاتفسيرتأمينسازماندهيدقت / صحتطراحي/آماده سازي /انتقال/نمایشمدیریت دادهسخت افزار / نرم افزاركسب داده‌‌هاترابري داده‌هاامنيت داده‌هارفع خطاهامديريت دانشكشفكسبتوسعه / توليدتسهيمكاربردنگهداريارزيابي

اسلاید 53: دانش دانش، مخلوط سيالي از تجربيات، ارزشها، اطلاعات جديد به دست مي دهد. دانش، در ذهن دانشور (Knowledge worker) به وجود آمده و به كار مي رود. دانش در سازمانها نه تنها در مدارك و ذخاير دانش، بلكه در رويه هاي كاري، فرآيندهايي سازماني، اعمال و هنجارها مجسم مي‌شود. مدارك و ذخاير دانش، بلكه در رويه هاي كاري، فرآيندهايي سازماني، اعمال و هنجارها مجسم مي‌شود. دانش، به شكلهاي پويا و نيز انباشته و ايستا قابل تصور است. دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ريشه مي‌گيرند.تبديل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر استدانش، ساده و روشن نيست، مخلوطي از چند عامل متفاوت است. سيالي است كه در عين حال ساختهاي مشخصي دارد و نهايت اينكه مجازي( Implicit, Tacit) و شهودي( Explicit) است.

اسلاید 54: هرم دانشدادهارتباطاتمنظر اجتماعيفرهنگيتكنيكفرآينددستورالعمل دانش نهادينه سازمانيجمع نمودن تجربه + تسهيم دانشانتخاب + پيونداطلاعات ساخت مند

اسلاید 55: دو وظیفه و بعد در مدیریت دانش مديريت بر دانش[1 Managing of Knowledge]: آماده سازي و تبادل دانشي كه در سازمان موجود است، منتها به صورت اثربخش و كارا.مديريت براي دانش[2 Managing for Knowledge]: گسترش دانشهاي جديد و يادگيري تجربيات ديگران، منتها به صورت سريع و هدفمند (ايجاد شبكه كاري دانش).

اسلاید 56: سطوح مدیریت دانشبايد به مديريت دانش به عنوان يك طرح مديريتي يكپارچه نگريسته شود كه؛ بر هدف‌هاي استراتژي تمركز دارد (بنا شده)، بر محور فرايندهاي كسب و كار حركت مي‌كند و از فناوري اطلاعات كمك مي‌گيرد ((Nohr, 2002. مديريت استراتژيك دانش: قابليت‌هاي اساسي و فرايندهاي مركزي يك سازمان را شناسايي و از طريق آنها، هدف‌هاي دانش مورد نياز را تعيين يا هدايت مي‌کند. مديريت دانش بر مبناي فرايندهاي كسب و كار و دانشهاي مورد نياز، فرايندهای كاري را شناسايي كرده و براي آنها ساختارهاي مناسب دانش را پايه‌گذاری می‌کند و همچنين فصول مشترك مابين فرايندهاي كسب و كار و فرايندهاي دانش را مشخص مي‌نمايد. فرايندهاي دانش از طريق ساختارهاي دانش و ايجاد وظايف مناسب انساني در سازمان نهادينه مي‌شوند.

اسلاید 57: مديريت دانش؛ كسب دانش درست، براي افراد مناسب، در زمان صحيح و مکان مناسب است ( پت رش)، به گونه‌اي که آنان بتوانند براي دستيابي به هدف‌هاي سازمان، بهترين استفاده را از دانش ببرند زمان مناسبدانش مناسبدرجاي مناسبفرد مناسبمديريت دانشهدف‌های سازمانیتعریف مديريت دانش ازمنظر به موقع بودن

اسلاید 58: تعریف مديريت دانش جمع بندی مديريت دانش، فرايند كشف، كسب، توسعه و ايجاد، تسهيم، نگهداري، ارزيابي و بكارگيري دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند مناسب بين منابع انساني، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاری مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت مي‌پذيرد.

اسلاید 59: ارکان مدیریت دانش انسان – ساختار – تكنولوژيانسان، سازمان و فن‌‌آوري ابعاد اصلي مديريت دانش را تشكيل مي‌دهند كه به صورت يكپارچه و توامان مي‌بايست مورد توجه قرار گيرند.مديريت دانشسازمانتكنولوژي انسان ساختارها و فرآيندهافن‌آوري اطلاعات و ارتباطاتمنابع انساني توجه به ابعاد روحي / فرهنگي / رفتاري، تخصصي … انسان

اسلاید 60: هوش استراتژیکهوش استراتژیک ترکیب انواع دیگری از هوش برای ایجاد ارزش افزوده اطلاعات و دانش در راستای تصمیم گیری استراتژیک سازمانی است هوش استراتژیک اغلب در ارتش یا جهان دفاعی برای بزرگ جلوه دادن اطلاعات و دانش که می تواند در سطوح بالای تصمیم گیری مفید باشد استفاده می شود و اغلب از هوش تاکتیکی یا عملیاتی که بیان کننده سطح پایین تری از هوشمندی است قابل تفکیک می باشد.

اسلاید 61: در موفقیت کسب و کار هوش استراتژیک همان معنی را دارد که در ابزار هوشمند ارتش متعارف است اما نقش اصلی آن تأکید در چگونگی بهتر بودن موقعیت سازمانی برای کنترل آینده چالش ها و فرصت هایی است که موفقیت سازمان را افزایش می دهد. 61

اسلاید 62: هوش استراتژیک یکی از موارد بهینه سازی تصمیم گیری رهبران ارشد است در خلال هم افزایی مدیریت دانش هوش رقابتی و هوش تجاری از هوش استراتژیک به عنوان یکی از تعیین کنندگان کلیدی تصمیم گیری موفق یاد می شود. 62

اسلاید 63: پاسخ کلیدی در برابر این پرسش که چرا گذر سازمانی مهم است در افزایش هوش سازمانی می باشد هوش سازمانی اجتماع سودآوریهای ارزش افزوده از محل اموال غیر منقول سازمانی است(دانش استخدام شدگان،مدیران، ذینفعان، و مشتریان) برای افزایش IQ سازمان، در ابتدا باید یک سلسله مراتب از اجزایی که برای هوشمندی سازمان توزیع شده اند بسازیم. 63

اسلاید 64: داده، به عناصر تشخیص داده شده مربوط می شود. هرگاه داده به طریقی دارای شکل و الگو شود به اطلاعات تبدیل می شود اطلاعات به همراه بینش و تجربه به دانش تبدیل می شود دانش در حوزه های تخصصی به خبرگی می انجامد لغت خبرگی نیز پس از کسب سالها تجربه و فراگیری نکات به خرد تبدیل می شود. دانش و تجربه در کنار هم به ویژه در تنظیمات سازمانی موجب توسعه هوش می شوند.64

اسلاید 65: هوش سازمانی داراری پنج لایه است هوش مصنوئی، مدیریت دانش، هوش تجاری، هوش رقابتی، هوش استراتژیک. حال باید دید که چگونه هر کدام از این طبقه بندی هوشمند با دیگری در ارتباط است. داخلی ترین لایه مربوط به هوش مصنوعی است این موضوع به سیستم های هوشمند توسعه یافته برای پشتیبانی و در برخی مواقع تصمیم گیرنده مربوط می شوند هوش مصنوعی چگونگی ساخت قدرت کامپیوتری هوشمند برای پشتیبانی از قدرت مغز انسان را یادآور می شود.65

اسلاید 66: همچنین به چگونگی یادگیری فکر کردن، توضیح دادن و سایر فرآیندهای وابسته نیز نگاهی دارد.مدیریت دانش لایه بعدی از پیاز هوشمند می باشد مدیریت دانش با این موارد که چگونه یک سازمان می تواند دانش خود را برای نوآوری قدرتمند کند، نگهداری دانش باریسک بحرانی، ایجاد همراهی، تعلق و بهبود بهره وری نیروی کار سرو کار دارد. در کنار دانش یک سازمان باید به طور موثر با اطلاعات سرو کار داشته باشد.66

اسلاید 67: . در لایه بعدی هوش تجاری در واقع با مدیریت کارایی یکپارچه شده cpm در راستای بهبود تصمیم گیری سازمانی سرو کار دارد. هوش رقابتی لایه بعدی است که از اطلاعات و دانش داخلی و خارجی برای توسعه برنامه سیستماتیک جهت مدیریت تحلیل و اجرای این اطلاعات و دانش در جهت بهبود تصمیم گیری سازمانی استفاده می کند. در نهایت تجمع تمام این لایه های هوشمند مختلف تشکیل هوش استراتژیک می دهد که برای تصمیم استراتژیک بهتر به کار می رود.67

اسلاید 68: هوش استراتژیک در ابتدا با اجرای مفاهیم مدیریت دانش، هوش رقابتی و هوش تجاری باعث می گردد تا ریسک استراتژیک باید به طور قابل توجهی کاهش یابد. هوش رقابتی به ارزیابی رقابت و شرایط بازار کمک خواهد کرد مدیریت دانش می تواند به قدرت نفوذ دانش در داخل و خارج سازمان کمک کرده و باعث دستیابی به مشتریان و ذینفعان شود هوش تجاری می تواند به اجرای تکنیکهای انبار داده و کاوش داده برای عدم الگوهای مخفی بدون پوشش و روابط در حجم زیادی از داده ها تمرکز داخلی داشته باشد راهکارهای مدیریت دانش هوش رقابتی و هوش تجاری می توانند به تصمیم گیرندگان برای بدست آوردن بینش راجع به محیط بیرون کسب و کار ایجاد کنند . 68

اسلاید 69: هوش استراتژیک در ابتدا با اجرای مفاهیم مدیریت دانش، هوش رقابتی و هوش تجاری باعث می گردد تا ریسک استراتژیک باید به طور قابل توجهی کاهش یابد. هوش رقابتی به ارزیابی رقابت و شرایط بازار کمک خواهد کرد مدیریت دانش می تواند به قدرت نفوذ دانش در داخل و خارج سازمان کمک کرده و باعث دستیابی به مشتریان و ذینفعان شود هوش تجاری می تواند به اجرای تکنیکهای انبار داده و کاوش داده برای عدم الگوهای مخفی بدون پوشش و روابط در حجم زیادی از داده ها تمرکز داخلی داشته باشد راهکارهای مدیریت دانش هوش رقابتی و هوش تجاری می توانند به تصمیم گیرندگان برای بدست آوردن بینش راجع به محیط بیرون کسب و کار ایجاد کنند . 69

اسلاید 70: مدیریت دانش یک کلید تعیین کننده از هوش استراتژیک است و در نهایت می تواند به سازمانها برای گرفتن تصمیمات سریع و بهتر یاری رساند. به نقل از کتاب راب کراس قدرت نهفته شبکه های اجتماعی شبکه هایی از ارتباطات غیر رسمی تاثیر بحرانی روی کار و نوآوری دارند تحقیقات نشان می دهد که اتصال نامناسب در شبکه هایی با مدیریت خوب در سازمانها می توانند تأثیر شگرفی بر کارایی فراگیری و نوآوری داشته باشند. 70

اسلاید 71: نتیجه گیری :هوش استراتژیک توانایی سازگارپذیری با شرایط دائماً متغیر امروزی می باشد که با گام برداشتن در یک مسیر ثابت و هموار مغایرت دارد. زیرا تمامی سیگنال ها و نشانه های رقابتی امروزی، ما را به سازگاری با شرایط متغیر فرا می خوانند. هنگامیکه دقت بیشتری به دلیل ورشکستگی شرکت ها پرداخته شود، متوجه می شوید که اکثر آنها وجود مشکل را دریافته بودند، اما نتوانسته اند استراتژی حل مسئله را تشخیص دهند. 71

اسلاید 72: نتیجه گیریاغلب آنها حاضر به تغییر در راستای شرایط جدید نبوده اند، زیرا پیش از آن سرمایه های انسانی و مالی زیادی را برای ایجاد ساختار خود هزینه نموده و تغییر این جبر ساختاری برایشان امر دشواری محسوب شده است. و در نهایت، کارمندان یک شرکت یا سازمان هستند که تحت اثرات استراتژی توسعه یافته و مناسب قرار می گیرند. از این رو، من هوش استراتژیک را قابلیتی نام نهاده ام که از طریق آن و با توجه به رفتارهای فردی و اجتماعی خود می توانیم روش صحیح سازگارپذیری با شرایط جدید را بیاموزیم.72

اسلاید 73: منابع :73هوش استراتژیک : Jay liebowitz ترجمه : دکتر محمد جعفر تارخو مهندس فردوس حاتمی لنکرانی منابع اينترنتي مورد استفاده:www.brint.com/papers/ciover.htm aurorawdc.com/whatisci.htm www.montague.com/lelle5934.html www.intellpros.com/lib/what.html www.worksys.com/ci101.htmwww.modiriran.ir

اسلاید 74: 74با تشکر از صبر و حوصله شما

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید