آموزشسایرتحقیق و پژوهش

پروپوزال نویسی

صفحه 1:
مدرس: نیما محبوبی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحه 2:
# مطالعات مشاهده ای: # توصیفی (065۲01/۷6): جمع آوری اطلاعات در مورد یه موضوع خاصه که تصویر روشنی از اونو نشون بده. مثل نگرش مردم به تنطیم خانواده, مسواک زدن... # تحلیلی (2۳0۱۷۲): این مطالعه علل خطر برای ایجاد یه مسئله ی خاص رو با دقت بیشتری از یه مطالعه ی توصیفی بیان می کنه. اين کار اغلب از مقایسه دو گروه (یا بیشتر) بر اساس متفیرهای مورد علاقه انجام میشه.

صفحه 3:
هدف از مطالعات توصیفی: 1 تعیین وضعیت و میزان صفات کمی و کیفی 2) تعیین روابط بين صفات مختلف و نوع این روابط

صفحه 4:
# مطالعات توصیفی دو نوعند: * 1) يزوهش های کیفی: شامل تعدادی از متفیرهاست که غالبا بهم مرتبطن و منجر به نعتناخت, وضفیتت ,با موقعیتت. خاض نو یة.مستله‌ای خاص میشن. *2) پژوهش های کمی: توزیع متفیرهای خاصی رو تو جمعیت مورد مطالعه بررسی میکنن و معمولا خیلی,راحت قابل انجاهن.

صفحه 5:
مراحل اساسی برای انجام یه مطالعه ی کیفی: 1) جستجو و پیدا کردن صفات مورد مطالعه و روش تعیین و اندازه گیریش به کمک علم روش تحقية 2 تعیین مقدار يا وضعیت این صفات و شکل رابطه شون با استفاده ار روش تحقیق 3) نتیجه گیری

صفحه 6:
* در مورد تحقیقات کیفی در صورت امکان بهتره جمعیت مورد مطالعه تمام و کمال وارد طرح ما بشه. اما اگه نشد نمونه ی تصادفی با حجم کافی می گيریم. بازم اگه نشد میریم سراغ نمونه گیری غير تصادفى. تو انتخاب نمونه های غیر تصادفی باید مواظب باشیم ‎bias‏ رو به حداقل برسونیم. استفاده از یه روش اندازه گیری پایا و روا شديداً توصیه میشه! اگه بعضی اصطلاحات این قسمتو نفهمیدین تگرخین! از پای گیرنده هاتون تکون نخورین که به زودی همه شو از بر میشین!

صفحه 7:
زمان انجام مطالعه: ‎(prospective) 4S oaul (all &‏ 3 ب) گدشته نگر ‎(retrospective)‏ # جهت مطالعه: الف) جلونگر (0۳/3۳0) (backward) 4% gw (U8 (non-direction) ag> ugu (y #

صفحه 8:
انواع مطالعات تحلیلی: 1) همكروهى ‎(cohort)‏ ‎(case-control) sambi-2,90 (2‏ 3) مقطعی ‎(cross-sectional)‏

صفحه 9:
* یک گروه از افراد رو داریم. دو دسته میشن: در معرض خطر قرار دارن (۴+) و ندارن (8-). در طول زمان پیگیری شده و بروز بیماری یا هر اتفاق مورد نظر دیگه ای درشون بررسی میشه. ۴ پس اين نوع مطالعه ها از عامل خطر شروع و به بيمارى ختم ميشن.

صفحه 10:
© اين نوع تحقيق ها معمولاً آينده نكر هستن. © هر وقتى مطالعه ى هم كروهى بر اساس اطلاعات و مواد موجود از گذشته انجام بشه, همگروهی تاریخی یا گذشته نگر نام میگیره. تو اين سیک از پژوهش ها با وجود اينکه وقابع مورد بررسی قبل از شروع مطالعه افتاده, جهت تحقیق به سمت أينده ست.

صفحه 11:
5 دقت بالا 2 اشراف محقق رو مطالعه ثبت تقدم و تأخر حوادث ۴ تو مواردی که عامل خطر کمیاب باشه خیلی ارزشمنده 8 اثرات مختلف یه عامل خطر رو ارزیابی میکنه 8 8۱25 کمتر ميشه, چون‌که اول‌مطا له هنوز پیامد مورد نظر رخ نداده

صفحه 12:
* خرج زياد * زمان طولانی * کم شدن نمونه ها ‎٠‏ كارآيى نداشتن برای ارزشیابی بیماری های نادر ‏* در مورد انواع كذشته نكرش نيازمند دسترسى به مدارك فراوانه ‎

صفحه 13:
* اين مطالعه ها از معلول به علت میرسن. پس دو گروه داریم: مبتلا به بیماری خاص (يا نتیجه ی دیگه ای) در برابر غیر مبتلا. اين دو گروه از نظر تماس با ریسک فاکتورها بررسی میشن. ۱ * این سبک مطالعه ها پس نگر, بی جهت یا اجبارا ‎ *‏ بزرگترین مشکل اين نوع مطالعه ها انتخاب ناصحیح گروه شاهده.

صفحه 14:
ارزان 8 سريع مفید برای بیماری های نادر بدست آوردن عوامل خطر مختلف واسه ‎as‏ ‏معلول خاص

صفحه 15:
* این گروه از پژوهش ها میتونند توصيفي یا تحلیلی باشن. تو این سبک از مطالعه ها جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری علت و معلول تو یک بازه ازقاتى كوتاه انجام :ی گيرت. اگزچة این قطالعه ها آسونتر و کم هزینه تر از مطالعه های تحلیلی دیگه هستن, اما کاربرد تحلیلی اونا منحصر به علل یا مشخصات دائمی یا تفریباً دائمی شخص هستش. مث رابطه ی بین گروه خونی و یک بیماری خاص.

صفحه 16:
* مطالعات مقطعی اطلاعات مربوط یه فراوانی یا خصوصیت یه بیماری رو مثل یه عکس فوری از وضعیت سلامتی گروه نشون میدن. مثل معاینه ی پزشکی قبل از استخدام بعضی شرکت ها. ‎sly @‏ بدست آوردن اطلاعات در مورد شیوع بیماری یا سایر پیامدهای بهداشتی بعضی شغل ها هم ميشه از اين نوع يزوهش ها استفاده كرد.

صفحه 17:
+ ارزان + سريع + راهگشا واسه مطالعه های بعدی

صفحه 18:
بزرگترین مشکل: ضعف در تعیین رابطه ی علت و معلول قا وجود مداخله گرها که باید سعی کنیم گروه های مطالعه بجز فاکتور مورد مقایسه همسان باشن

صفحه 19:
قویترین مدرک رو در مورد روابط علت و معلولی قرار میده. کارازمایی های بالینی که از تصادفی کردن مثل تصادفی کردن بیماران برای مطالعه, انتساب دادن تصادفی بیماران به روش درمانی و ... استفاده می کنن قویترین نوع مطالعات هستن. مهمترین مشکل این پژوهش ها هزینه ی زیاد و دوره ی زمانی طولانیه.

صفحه 20:
* مهمترین فرق پژوهش های کارازمایی بالینی با انواع دیگه ی مطالعه های مقایسه ای مثل مورد- شاهدی یا کوهورت اینه که نحوه ی تقسیم افراد بين كروهها رو ابتلا به بيمارى يا وجود د ريسك فاکتور نعیین می کنه که از اختیار پژوهشگر خارجه. اما تو کارازمایی بالینی گروهها بر اساس بر اساس روش های درمانی تقسیم میشن. پس محقق میتونه نحوه ی نقسیم افراد رو کنترل کنه.

صفحه 21:
مطالعه های کارازمایی بالینی میتونن رو هر روش درمانی خاصی آزمایش بشن, اما بیشترین کاربردشون کارازمایی های بالینی داروییه.

صفحه 22:
1 استفاده از اطلاعات موجود 2( مشاهده 3) مصاحبه الف: رو در رو ب: پرسشنامه ی کتبی

صفحه 23:
* تو پژوهش هایی که تعداد افراد مورد مطالعه کم هستن, ميشه از همه شون استفاده کرد, اما معمولا چیزایی که ما روشون کار می کنیم بیشتر از حدی هستن که بشه رو تمام واحدها کار کرد. پس مجبوریم از نمونه ای از جمعیت استفاده کنیم. این «نمونه» باید تا جایی که ممکنه تمام خصوصیات کل جامعه ای که ازش نمونه گیری شده رو داشته باشه.

صفحه 24:
* نمونه گیری تصادفی ساده: ساده ترین شکل نمونه گیری احتمالیه. تو اون هر کدوم از واحدها شانس مساوی واسه انتخاب شدن دارن. تو این نوع نمونه گیری از جدول اعداد تصادفی یا قرعه کشی استفاده میشه. * اگه متغفیرهامون کم و زیاد نشه و جامعه ی هدف کوچیک باشه اين روش, روش خوبیه.

صفحه 25:
‎awl giro (14‏ همه ی افراد جامعه رو باید داشته 0 ‏۶ 2) ممکنه تو یه گوشه شهر يا واحد نمونه ها شانس مساوی برای ورود نداشته باشن ‏@ 3) تو این نمونه گیری مطمئن نیستیم نسبت کسایی که ویژگی خاصی رو تو حجم نمونه دارن برابر همین نسبت تو جامعه هستش

صفحه 26:
© تو این سبک نمونه گیری اگه وجود زیرگروه هایی از افراد اهمیت داشته باشه چارچوب نمونه گیری با توجه به این ویژگی ها به طبقاتی تقسیم میشه. اونوقت از هر طبقه حجم نمونه ای از پیش تعیین شده بر پایه ی روش تصادفی ساده انتخا

صفحه 27:
* 1) می تونیم نمونه های نسبتاً بزرگتری را از گروه های کوچیکتر داشته باشیم ِ 8 2) مخصوصاً اگه حجم نمونه کم باشه نمونه نسبتاً به جامعه شبیه تره. ۶ 3) دقت بالا

صفحه 28:
* 1) تعداد لایه هایی که میتونیم انتخاب کنیم محدوده * 2) تقسیم افراد به گروه های مختلف باید بر جسب مهمترین خصوصیتی که تو مطالعه ی ما تأثیر می ذاره انجام شه.

صفحه 29:
انتخاب گروه هایی از اقراد به جای انتخاب تک تک اون ها نمونه كيرى خوشه اى نام داره. ‎giles an‏ روش وهم تو روش قبلى جامعه رو قسمت قسمت می کنیم اما فرقشون اینه که تو نمونه گیری طبقه ای. نمونه های هر طبقه خیلی شبیه هم و طبقه های مختلف با هم مختلفن. اما تو نمونه گیری خوشه ای تو هر خوشه همه چی عست ‎WS Lol‏ ابن خوشه با خوشه ى ديكه خيلى فرق نداره.

صفحه 30:
© 1( نیاز به داشتن چارچوب نمونه گیری قبلی رو نداریم. مثلاً بچای داشتن اسم همه ی افراد جامعه از محله ها, روستاها و ... هستن. * 2) کم هزینه س!

صفحه 31:
8 1) ممکنه خوشه ها کاملاً شبیه نباشن 8 2) دقت برآورد نمونه ها پایینه

صفحه 32:
8 تو این نمونه گیری از افراد, فهرست و چارچوب نمونه گیری تهیه میشه. بهتره برای شروع کار از جدول اعداد تصادفی استفاده شه. # ممکنه چند مرحله نمونه گیری با هم انجام بدیم. مثلا اولش نمونه گیری خوشه ای انجام بدیم بعد داخل هر خوشه طبقه بندی کنیم. به این نمونه گیری چند مرحله ای ‎(multiple sampling)‏

صفحه 33:
* تو اين روش نمونه گیری باید لیست همه ی افراد رو داشته باشیم. پس این شیوه مزیت مهمی نسبت به روش های قبلی نداره. مزایای مختصر این روش: الف: وقتی نفر اول انتخاب شد انتخاب بقیه ی نمونه ها ساده س. ب: گاهی این نمونه گیری باعث ميشه نمونه ی خیلی خوبی از اجتماع داشته باشیم.

صفحه 34:
* تو این نوع نمونه گیری احتمال انتخاب اجزای مختلف جمعیت نامعلومه. پس ممكنه بعضى اجزار زیاد و بعضی کم انتخاب بشن. این روش اختصاصا جهت پیش آزمایی طرحهای مربوط به رفتار و نظرات, اونم بعضی جاها که هدف فقط نصوری از پراکندگی متغفیرهای اصلی جامعه س می تونه مفید باشه.

صفحه 35:
‎‘A 0945 0‏ ساده: جمع آوری مطالب بر اساس افراد مراجغة كنتدة س, افقط یه ضایطهدازه ‎gral‏ ایته که نصف ‎Cure?‏ مرد و نصف دیگه باید زن باشن. تنها خوبیش اینه که آسونه و بدیش اینه كه نمونه می تونه معرف جامعه نباشه. ‏9 گروه 8؛ سهمیه ای: تو این سبک نمونه گیری از حضور کلیه ی اجزای شناخته شده جامعه و نمونه اطمینان ‎wl jo Cow‏ محقق در اين روش تا جایی جمع آوری اطلاعات رو تو هر کدوم از اجزا ادامه مى ده که سهمیه ای از اون گروه برای نمونه ‎OM‏ ‏بشه و حجم نمونه ش هم تابع شرایط خاصیه.

صفحه 36:
8 چه پژوهشی «بهتر»ه؟ 8 اگه ما عضو یه شورای پژوهشی می بودیم چه طرح هایی رو تصویب می کردیم؟ ..

صفحه 37:
* 1) مناسبت + 2( اجتناب از دوباره کاری 4 3) قابلیت اجرا ۶ 4) مقبولیت سیاسی © 5) هزینه-اثربخشی 4 6) فوریت نیاز به داده ها

صفحه 38:
* اولین آشنایی فرد پا پژوهش مورد نظر از طریق عنوان صورت می گیره.

صفحه 39:
1) دقیقی باشه و از استفاده از اصطلاحات نا آشنا و کلمات اختصاری جلوگیری بشه 2( خلاصه نویسی * 3) با توجه به نوع مطالعه مواردی مثل افرادی که مورد بررسی قرار می گیرن, متغیر های مطالعه و زمان و مکان انجام پژوهش رو باید شامل بشه 4) پیش داوری نداشته باشه * 5) حتی الامکان فارسی باشه 6( نکته ی عنوان های انگلیسی

صفحه 40:
* واژه های کلیدی کلماتی هستن که ميشه باهاشون کارتون رو به تنهایی توصیف کنین.

صفحه 41:
* عنوان پروپوزال * نوع طرح * روش نمونه تب * کلید واژه

صفحه 42:
* این بخش اولین قسمت یه پروپوزاله که ما رو با کل مسئله ی مورد تحقیق, چطور مطرح شدنش, و همینطور چطور بررسی شدنش آشنا می کنه * از طرف دیگه, یه جورایی مهمترین قسمت پروپوزاله. تو همین قسمته که مشخص می کنیم «چرا بايد اين مطالعه انجام بشه».

صفحه 43:
1 اول عللی که ارتباط مستقیم دارن رو مطرح می كنيم, بعد عوامل غير :مستقيم ۱ 7 2. عوامل مرتبط به هم رو به شكل يه مجمو درمى اريم 3. اينكه جطور از نتايج تحقيقمون استفاده مى كنيم

صفحه 44:
) تعریف مشکل 2 اهمیت مشکل با ارائه ی آمار در دسترس 3( نحوه ی برخورد با مشکل, راه حل ها و خدمات موجود 4( عوارض ناشی از تداوم این مشکل ها 5( معرفی عوامل موّثر بر موضوع 6( تناقض های موجود 77 توضیح اینکه تو این پژوهش چه کاری قراره انجام شه 8 فواید اجرای طرح

صفحه 45:
مراحل 1 تا 6 تو اسلاید قبلی باید بر مبنای مطالعات گذشته و با ذکر مرجع باشن اما واسه قسمت های 7 و 8 نیازی به رفرنس نیست.

صفحه 46:
© ترتیب و نوع اطلاعات موجود تو بیان مسئله به موضوع بستگی دارن و ممکنه متناسب با مطالعه ی خاصی عوض بشن اما اين موارد رو باید شامل & ماهیت مشکل چیه # میزان و شدت مشکل چطوره © توزيع مشکل © بررسى علل احتمالى

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:
* محقق اینجا نشون میده تو زمینه ی مورد نظرش از پیشرفت ها و مطالعات خبر داره * لازم نیس همه ی مطالعه ‎sla‏ انجام شده به تفصیل پشت هم ردیف شن. فقط کافیه روش تحقیق چند تا پژوهش شبیه به موضوع مورد نظرمون و مهمترین نتایجشون بازنگری بشن.

صفحه 50:
+ کمک به فهم بیشتر موضوع تحقیق + اطلاع از کارهای قبلی و در نتیجه الگو گرفتن واسه کار خودمون + جلوگیری از دوباره کاری ‎wir +‏ کمک به نوشتن مقاله ی کارمون! ‎

صفحه 51:
د بررسی متون ما باید وسیع و همه جانبه باشه د از پایگاه های معتبر برای بدست آوردن اطلاعات استفاده کنیم « نظر خودمونو نباید داخل کنیما! د هوای 8125 رو داشته باشیم!

صفحه 52:

صفحه 53:
* هر تحقیقی که انجام ميشه هدف های خاصی پشتش بوده و برای جواب دادن به سوالای مشخصی اجرا شده.

صفحه 54:
هر مطالعه ای یه هدف کلی داره که یه جورایی همون عنوان پرویوزالن. حالا چه جورایی؟! از افعال عملی (۷6۲05 201100) استفاده بشه: تعیین کردن, مقایسه کردن, اثبات کردن. شرح دادن, محاسبه کردن, توصیف کردن, برقرار کردن. * بیخیال افعال مبهم مثل اعتقاد داشتن, درک کردن. گمان کردن, فهمیدن و ...

صفحه 55:
بر حسب اینکه مطا جح چه جوری قراره می خواد تعییر شه. ‎Idi‏ می خوام یه کار خفن از بو یا ر خفن انجام بدم! هدفامو زیاد کنم

صفحه 56:
‎Wyo =‏ روشن و بدون ابهام باشن (افزو۱0) ‏* قابل اندازه گیری و در دسترس ‎{feasible)‏ ‏* در جهت منظور مطالعه باشن و با بخشای دیگه ی طرح ارتباط نزدیک داشته باشن ‏© واقع بینانه باشن و تو هر شرایطی بشه بهشون دست بيدا كرد ‏*" به زبان عملى باشن ‏© روشن و بدون شک باشن؛ معلوم باشه چی قراره اندازه گیری بشه

صفحه 57:
SMART ¥ Specific y Measurable v Attainable Y Reliable ¥ Timingness

صفحه 58:
* پایه هدف نوشتن هستین؟!

صفحه 59:
# فرضیات پژوهش همون قضاوت های ذهنی در مورد روابط بين عوامل مختلفه که عینی نیستن و فقط حالت نطری دارن. رید زا چور ‎Sam sree‏ نهد جتطیر رد عامل میتونه عامل دیگه ای رو تحت تأثیر قرار بده. = خیلی وقتا فرضیه ها آغاز کننده ی یه پژوهشن. پس کم الکی نیستن!

صفحه 60:
* دور از ذهن نباشن * با موازین علمی مطابقت کنن * بايد مث اهداف در جهت مقصود و منظور مطالعه باشن * با بخشای دیگه ی پروپوزال هماهنگ باشن * روشن و واضح باشن * با آزمونای آماری قابل ارزیابی باشن

صفحه 61:
* ميشه به ازای هر فرضیه چن تا سوالم مطرح کنیم مجبور نیستیم واسه هر مطالعه ای فرضیه داشته باشیم. فرضیه مخصوص تحقیقای علی و معلولیه. ۳ کیک طرقه یا یک دافنه* ۷5" "دوظزقه با دو دامند* * تو پزشکی "اثبات" نداریم! فقط میتونیم "ارتباط" رو نشون بدیم

صفحه 62:

صفحه 63:
مشخصات یه نفر, چیز يا پدیده ای که قابل اندازه گیری باشه و میتونه مقادیر مختلفی بگیره. متغیرهای مطالعه از اهداف اختصاصی پژوهش و با توجه به تعاریف علمی و امکانات محقق باشد.

صفحه 64:
متغیر های اسمی يا اعتباری: این متغیر ها شامل دو یا چند طبقه یا گروه هستند که از نظر کیفی با هم تفاوت دارند اما اين تفاوت نشونه ی برتری هیچ گروهی به اون یکی نیست. داده های اسمی يا کیفی معمولاً به صورت درصد, نسبت, يا میزان ارائه می شود. متل جنس, ماههای سال, نوع گروه خونی متغیر های ترتیبی يا رتبه ای: اگه بین دسته ها ترتیب ذاتی وجود داشته باشه, برای اندازه گیری مشاهده ها از مقیاس ترتیبی استفاده ميشه که برتریش به اسمی هااینه که طبقه ها تو اون درچه بندی شدن و هر طبقه نسبت به طبقه ی بعدی خود ارتباط خاصی دارد. داده های رتبه ای هم معمولاً به صورت درصد یا نسبت ارائه ‎wo‏ شن. مثل 562۱6 درد.

صفحه 65:
۸ متغير كمّى يا عددى: تو اين مقياس فاصله بين طبقه ها مساويه و در مقياس عددى معنى داره. اين نوع متغير ميتونه كسسته باشه (مث تعداد دندان های فرد, تعداد شکستگی های استخوانی بدن) يا پیوسته باشه (مث قد و وزن) متغیر نسبی: خصوصیت اضافی این متغیر نسبت به گروه بالا اینه که صفر این گروه نشونه ی فقدان هاصیت مورد نظره. پس نسبت بین اعداد تو اين مقياس, همون نسبت مقدار خاصیت مورد اندازه كيريه. مث سطح درآمد

صفحه 66:
* نکته: حالت:خاضیاز مقناین رتبد ا عقيانين «ردیف-رتبه ای» نام داره که تو اين حالت متغیر ها رو به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب می کنن. مثلاً مدت زمان انجام اعمال جراحی مختلفی رو با استفاده از مقیاس رتبه ای مرتب میکنن تا بشه با توجه به اون به مشکل بودن روش های جراحی

صفحه 67:
* متغیر مستقل: متغیری هستش که رفتارش مطالعه ميشه یا دستکاری میشه, تا اثر یا اثراتش مشخص بشه. # متعیر وابسته: متفیری هستش که تغيرش در نتيجه "" پس. متغیر مستقل علت و وابسته معلول هستند. * تعداد متغیرهای مستقل هميشه باید بیشتر متغیرهای وابسته باشد.

صفحه 68:
* متغیر مخدوش کننده یا مداخله گر: هم روی متغیر مستقل اثر می ذاره. هم رو وابسته * در مورد اين متغير محقق بايد تو مرحله ى اول اونو بشناسه و تو مرحله ى دوم اثر اونو تعديل كنه يا مورد مطالعه قرار بده يا لا اقل تو گزارش نهایی خودش واردش كنه. + كرفتارى اصلى كه متغير مخدوش كننده ايجاد میکنه اونه که با تأثیر گذاشتن رو نتیجه ی مطالعه, ما رو به اين سمت می بره که فک کنیم متغیر مستقلمون بوده که مسبب این تغییر شده

صفحه 69:
۴ متغیر زمینه ای ‎la usio yl (background)‏ معمولاً در همه ی مطالعه ها ارزیابی میشن تا خصوصیات گروهها یا جامعه ها بدست بیاد. مث سن, جنس, وضیت تأهل... مسئلة: تعداد متغیرها خلاصه چقد باید باشه؟

صفحه 70:

صفحه 71:
* در مورد روش اجرا قبل از اين خود به خود یه سری توضیحاتی دادیم... چطور؟! * تو روش اجرا تک تک مراحل انجام کارمون رو ‎ub‏ ‏ذکر كنيم. ذكر كردن نوع مطالعه, حجم نمونه, زمان انجام کار, روش های بدست آوردن اطلاعات, روش های انالیز اماری, خلاصه هر چی که به فکرتون برسه نه تنها ‎Ode aims GEL‏ خواننده نميشه, بلکه خواننده رو متقاعد میکنه که شما چه اندازه نسبت به انجام کارتون جهت دهی ‎requ‏

صفحه 72:
2 جامعه ی آماری گروهی فرد یا جزء هستن که یه سری خاصیت يا ویژگی مشترک دارن و با هدف و موضوع تحقیق ارتباط دارن. 9 برای ریختن طرح تحقیق؛ 8 1) اول جامعه رو باید درست مشخص کنیم و اگه بیشتر از یه جامعه واسه تحقیقمون وجود داره 8 ) جامعه ی مورد نظرمون تعریف بشه و قلمروهاش رو مشخص کنیم.

صفحه 73:
* این یادمون باشه که حجم نمونه باید با دلیل انتخاب شده باشه. * حجم نمونه متناسب با نوع مطالعه باید باشه. مثلاً تو پژوهش های توصیفی, همبستگی و زمینه یابی معمولاً حجم نمونه بیشتره, درحالیکه تو تحقیقات آزمایشی این رقم کمتر میتونه باشه. * حجم نمونه باید با ویژگی های جامعه تناسب داشته باشه. مثلاً اگه یه جامعه ای طبقات مختلفی داشته باشه بايد از هر كدوم از گروه ها اونقدر نمونه باشه که اون گروه تأثیر خودش رو اعمال کنه * دلیل انتخاب یه سبک خاص تو حجم نمونه باید واسه محقق روشن باشه.

صفحه 74:
۴ از اسمش نترسین! ‎obs‏ هم بی آزاره! شاید یکی از آسونترین و سریعترین مراحل نوشتن پرویوزال باشه. فقط بستگی به اين داره که شما چقدر تونستین کارتون رو لمس کنین. * نکته ی کنکوری: اینکه زمان اجرای کارتون رو کم تخمین بزنین هیچ هنری نیست! بعدش که کار انجام نشد رو هوا می مونین! بناربراین کاملاً منطقی تا جایی که می تونین زمان اجرا رو زیاد کنین!

صفحه 75:
* روش اجرا + ضمایم و د

صفحه 76:
۸برای نوشتن رفرنس ها دو راه کلی وجود داره. لا اقل یکی این دو روش کلی تو شورای پژوهشی مجله های مختلف يا دانشگاه ها قابل قبول هستند. ۲ تو این روش بعد از نوشته شدن هر قسمت از یه متن خاص شماره ی منبع اورده ميشه. تو قسمت رفرنس های متن منابع با شماره شون قرار می گیرن. 2) 0ع30036: تو اين روش بعد از نوشته شدن هر قسمت از یه متن خاص اسم نویسنده ی منبع همراه سال انتشار آورده میشه. ممکنه اطلاعات کاملتری متناسب با مجله ذکر بشه. منابع بر طبق الفبای اسم نویسنده ی ‎Jol‏ مرتب میشن.

صفحه 77:
ل مقاله: اسم نویسنده (ها), عنوان مقاله, مجله, سال انتشارء ‎volume. issue‏ صفحات لا كتاب: اسم نويسنده (ها)ء عنوان كتاب, جاب چندم, اتشاراتى. محل انتشار. سال انتشارء صفحات

صفحه 78:
تا مقاله: اسم نویسنده (ها), سال انتشار, عنوان مقاله, ‎.volume. issue salro‏ صفحات کتاب: اسم نویسنده (ها), سال انتشار, عنوان کتاب. چاپ چندم, انشاراتی, محل انتشار. صفحات

صفحه 79:
@1. The Global Burden of Hepatitis C Working Group. Global burden of disease (GBD) for hepatitis C. J Clin Pharmacol 2004; 44: 20-29. @2. Lavanchy D. Hepatitis B virus epidemiology, disease burden, treatment, and current and emerging prevention and control measures. J Viral Hepat 2004; 11: 97-107. 3. Shepard CW, Finelli L, Alter MJ. Global epidemiology of hepatitis C virus infection. Lancet Infect Dis 2005; 5: 558- 567. @4. Amin J, Dore GJ, OConnell DL et al. Cancer incidence in people with hepatitis B or C infection: a large communitybased linkage study. | Hepatol 2006; 45: 197-203. @5. Amin J, Law MG, Bartlett M, Kaldor JM, Dore GJ. Causes of death after diagnosis of hepatitis B or hepatitis C infection: a large community-based linkage study. Lancet 2006; 368: 938-945.

صفحه 80:
@Alter, M.J., Margolis, H.S., 1990. The emergence of hepatitis B as a sexually transmitted disease. Med. Clin. North Am. 74, 1529- 1541. @Alter, M,., Holland, PV., Morrow, A.G., Purcell, R.H., Feinstone, S.M., Moritsugu, Y., 1975. Clinical and serological analysis of transfusion-associated hepatitis. Lancet 2, 838-841. @Alter, M.)., Purcell, R.H., Gerin, J.L., London, W.T., Kaplan, P.M., McAuliffe, VJ., Wagner, J., Holland, PV., 1977. Transmission of hepatitis B to chimpanzees by hepatitis B surface antigen- positive saliva and semen. Infect. Immun. 16, 928-933 @Andre, E., 2000. Hepatitis B epidemiology in Asia, the Middle East and Africa. Vaccine 18, S20-S22. @Beasley, R.P., Hwang, L-., 1983. Postnatal infectivity of hepatitis B surface antigen-carrier mothers. J. Infect. Dis. 147, 185-190. @Benvegnu, L., Gios, M., Boccato, S., Alberti, A., 2004. Natural history of compensated viral cirrhosis: a prospective study on the incidence

صفحه 81:
What Is Six Thinking Hat: @ The Six Thinking Hats proposal a tool invented by Edward d 1 particularly useful for evaluating innovative and provocative ideas. While most of our thinking is adversarial, the six thinking hats technique overcomes these difficulties by forcing everyone to think in parallel. As participants wear each hat - white, red, yellow, black, green, or blue - they all must think a certain way at the same time.

صفحه 82:
5 Six Thinking Hats, mihe White Hat is the information hateThis covers, facts, figures, 1nformationneeds. ‘and gaps. People can ask for more proposal. ‏از‎ chalet miffhe Red Hat represents emotions. nd emotions. People have to say how this prop. threatened, excited, energized, e as they can be hidden reasons w! mifhe Hats the hat of opti will work and why it will offer ben ay what is g about the proposal. Even if you think nd so points and redeeming qualities abs mmihe Black Hat 1 tand caution. Everyone has to find fault with the 0 proud of it you have to point out st (۹ ‎Hat is the hat of growth and possibilities. This is the hat of creativity,‏ ممعت ع ميم ‎alternatives, proposals, what is interesting, provocations and changes. Everyone‏ ‎has to suggest ways in which the idea could be adapted or improved to make it‏ ‎work better.‏ ‎he Bivve Hat is the process hat. This is the overview or process control hat. It looks not at the subject itself but at the ‘thinking’ about the subject. It is used to check if the process is working well. When you wear it, you discuss whether you are using the method in the most effective way. ‎

صفحه 83:
۱۳۱۵۸5 ۲۴۶ ۳۲ «4 NIMA_4144@YAHOO.COM NIMA.MAHBOOBI@GMAIL.COM

پروپوزال نویسی مدرس :نیما محبوبی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انواع مطالعات مطالعات مشاهده ای: توصیفی ( :)descriptiveجمع آوری اطالعات در مورد یه موضوع خاصه که تصویر روشنی از اونو نشون بده .مثل نگرش مردم به تنطیم خانواده، مسواک زدن... تحلیلی ( :)analyticاین مطالعه علل خطر برای ایجاد یه مسئله ی خاص رو با دقت بیشتری از یه مطالعه ی توصیفی بیان می کنه .این کار اغلب از مقایسه دو گروه (یا بیشتر) بر اساس متغیرهای مورد عالقه انجام میشه. مطالعات توصیفی هدف از مطالعات توصیفی: ) 1تعیین وضعیت و میزان صفات کمی و کیفی ) 2تعیین روابط بین صفات مختلف و نوع این روابط مطالعات توصیفی دو نوعند: ) 1پژوهش های کیفی :شامل تعدادی از متغیرهاست که غالبًا بهم مرتبطن و منجر به شناخت وضعیت یا موقعیت خاص تو یه مسئله ی خاص میشن. ) 2پژوهش های کمی :توزیع متغیرهای خاصی رو تو جمعیت مورد مطالعه بررسی میکنن و معموًال خیلی راحت قابل انجامن. مراحل اساسی برای انجام یه مطالعه ی کیفی: ) 1جستجو و پیدا کردن صفات مورد مطالعه و روش تعیین و اندازه گیریش به کمک علم روش تحقیق ) 2تعیین مقدار یا وضعیت این صفات و شکل رابطه شون با استفاده ار روش تحقیق )3نتیجه گیری  ‏ در مورد تحقیقات کیفی در صورت امکان بهتره جمعیت مورد مطالعه تمام و کمال وارد طرح ما بشه .اما اگه نشد نمونه ی تصادفی با حجم کافی می گیریم .بازم اگه نشد میریم سراغ نمونه گیری غیر تصادفی .تو انتخاب نمونه های غیر تصادفی باید مواظب باشیم biasرو به حداقل برسونیم. استفاده از یه روش اندازه گیری پایا و روا شدیدًا توصیه میشه! اگه بعضی اصطالحات این قسمتو نفهمیدین َنُگرخین! از پای گیرنده هاتون تکون نخورین که به زودی همه شو از بر میشین! نکته! زمان انجام مطالعه: الف) آینده نگر ()prospective ب) گدشته نگر ()retrospective جهت مطالعه: الف) جلونگر ()forward ب) پس نگر ()backward پ) بدون جهت ()non-direction مطالعات تحلیلی انواع مطالعات تحلیلی: )1همگروهی ()cohort )2مورد-شاهدی ()case-control )3مقطعی ()cross-sectional مطالعات همگروهی (COHORT, )LONGITUDINAL, FOLLOW-UP یک گروه از افراد رو داریم .دو دسته میشن :در معرض خطر قرار دارن ( )+Rو ندارن ( .)-Rدر طول زمان پیگیری شده و بروز بیماری یا هر اتفاق مورد نظر دیگه ای درشون بررسی میشه. پس این نوع مطالعه ها از عامل خطر شروع و به بیماری ختم میشن. این نوع تحقیق ها معموًال آینده نگر هستن. هر وقتی مطالعه ی هم گروهی بر اساس اطالعات و مواد موجود از گذشته انجام بشه، همگروهی تاریخی یا گذشته نگر نام میگیره .تو این سبک از پژوهش ها با وجود اینکه وقایع مورد بررسی قبل از شروع مطالعه افتاده ،جهت تحقیق به سمت آینده ست. مزایای مطالعه های همگروهی دقت باال اشراف محقق رو مطالعه ثبت تقدم و تأخر حوادث تو مواردی که عامل خطر کمیاب باشه خیلی ارزشمنده اثرات مختلف یه عامل خطر رو ارزیابی میکنه Biasکمتر میشه ،چون که اول مطالعه هنوز پیامد مورد نظر رخ نداده معایب مطالعه های همگروهی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خرج زیاد زمان طوالنی کم شدن نمونه ها کارآیی نداشتن برای ارزشیابی بیماری های نادر در مورد انواع گذشته نگرش نیازمند دسترسی به مدارک فراوانه مطالعات مورد-شاهدی (CASE- ‏CONTROL, CASE-REFERRENT )STUDY, RETROSPECTIVE STUDY ‏ ‏ ‏ این مطالعه ها از معلول به علت میرسن .پس دو گروه داریم :مبتال به بیماری خاص (یا نتیجه ی دیگه ای) در برابر غیر مبتال .این دو گروه از نظر تماس با ریسک فاکتورها بررسی میشن. این سبک مطالعه ها پس نگر ،بی جهت یا اجبارًا گذشته نگر هستن. بزرگترین مشکل این نوع مطالعه ها انتخاب ناصحیح گروه شاهده. مزایای مطالعه های مورد- شاهدی ارزان سریع مفید برای بیماری های نادر بدست آوردن عوامل خطر مختلف واسه ی یه معلول خاص مطالعات مقطعی (CROSS- )SECTIONAL ‏ این گروه از پژوهش ها میتونند توصیفی یا تحلیلی باشن .تو این سبک از مطالعه ها جمع آوری اطالعات و اندازه گیری علت و معلول تو یک بازه ی زمانی کوتاه انجام می گیره .اگرچه این مطالعه ها آسونتر و کم هزینه تر از مطالعه های تحلیلی دیگه هستن ،اما کاربرد تحلیلی اونا منحصر به علل یا مشخصات دائمی یا تفریبًا دائمی شخص هستش .مث رابطه ی بین گروه خونی و یک بیماری خاص. مطالعات مقطعی اطالعات مربوط به فراوانی یا خصوصیت یه بیماری رو مثل یه عکس فوری از وضعیت سالمتی گروه نشون میدن .مثل معاینه ی پزشکی قبل از استخدام بعضی شرکت ها. برای بدست آوردن اطالعات در مورد شیوع بیماری یا سایر پیامدهای بهداشتی بعضی شغل ها هم میشه از این نوع پژوهش ها استفاده کرد. مزایای مطالعه های مقطعی ارزان سریع راهگشا واسه مطالعه های بعدی مشکالت مطالعه های مقطعی بزرگترین مشکل :ضعف در تعیین رابطه ی علت و معلول وجود مداخله گرها که باید سعی کنیم گروه های مطالعه بجز فاکتور مورد مقایسه همسان باشن مطالعات کارازمایی بالینی ()CLINICAL TRIAL قویترین مدرک رو در مورد روابط علت و معلولی قرار میده. کارازمایی های بالینی که از تصادفی کردن مثل تصادفی کردن بیماران برای مطالعه ،انتساب دادن تصادفی بیماران به روش درمانی و ...استفاده می کنن قویترین نوع مطالعات هستن. مهمترین مشکل این پژوهش ها هزینه ی زیاد و دوره ی زمانی طوالنیه.  مهمترین فرق پژوهش های کارازمایی بالینی با انواع دیگه ی مطالعه های مقایسه ای مثل مورد- شاهدی یا کوهورت اینه که نحوه ی تقسیم افراد بین گروهها رو ابتال به بیماری یا وجود ریسک فاکتور تعیین می کنه که از اختیار پژوهشگر خارجه .اما تو کارازمایی بالینی گروهها بر اساس بر اساس روش های درمانی تقسیم میشن .پس محقق میتونه نحوه ی تقسیم افراد رو کنترل کنه. مطالعه های کارازمایی بالینی میتونن رو هر روش درمانی خاصی آزمایش بشن ،اما بیشترین کاربردشون کارازمایی های بالینی داروییه. روش های جمع آوری اطالعات )1استفاده از اطالعات موجود )2مشاهده )3مصاحبه الف :رو در رو ب :پرسشنامه ی کتبی نمونه گیری ‏ تو پژوهش هایی که تعداد افراد مورد مطالعه کم هستن ،میشه از همه شون استفاده کرد ،اما معموًال چیزایی که ما روشون کار می کنیم بیشتر از حدی هستن که بشه رو تمام واحدها کار کرد. پس مجبوریم از نمونه ای از جمعیت استفاده کنیم. این «نمونه» باید تا جایی که ممکنه تمام خصوصیات کل جامعه ای که ازش نمونه گیری شده رو داشته باشه. نمونه گیری احتمالی ‏ ‏ ‏ نمونه گیری تصادفی ساده :ساده ترین شکل نمونه گیری احتمالیه .تو اون هر کدوم از واحدها شانس مساوی واسه انتخاب شدن دارن. تو این نوع نمونه گیری از جدول اعداد تصادفی یا قرعه کشی استفاده میشه. اگه متغیرهامون کم و زیاد نشه و جامعه ی هدف کوچیک باشه این روش ،روش خوبیه. مشکالت نمونه گیری تصادفی ) 1محقق اسم همه ی افراد جامعه رو باید داشته باشد ) 2ممکنه تو یه گوشه شهر یا واحد نمونه ها شانس مساوی برای ورود نداشته باشن ) 3تو این نمونه گیری مطمئن نیستیم نسبت کسایی که ویژگی خاصی رو تو حجم نمونه دارن برابر همین نسبت تو جامعه هستش نمونه گیری طبقه ای یا تصادفی الیه ای ()STRATIFIED-RANDOM SAMPLING تو این سبک نمونه گیری اگه وجود زیرگروه هایی از افراد اهمیت داشته باشه چارچوب نمونه گیری با توجه به این ویژگی ها به طبقاتی تقسیم میشه. اونوقت از هر طبقه حجم نمونه ای از پیش تعیین شده بر پایه ی روش تصادفی ساده انتخاب میشه. مزایای نمونه گیری طبقه ای )1می تونیم نمونه های نسبتًا بزرگتری را از گروه های کوچیکتر داشته باشیم )2مخصوصًا اگه حجم نمونه کم باشه نمونه نسبتًا به جامعه شبیه تره. )3دقت باال معایب نمونه گیری طبقه ای )1تعداد الیه هایی که میتونیم انتخاب کنیم محدوده ) 2تقسیم افراد به گروه های مختلف باید بر حسب مهمترین خصوصیتی که تو مطالعه ی ما تأثیر می ذاره انجام شه. نمونه گیری خوشه ای ()CLUSTER SAMPLING انتخاب گروه هایی از افراد به جای انتخاب تک تک اون ها نمونه گیری خوشه ای نام داره .هم تو این روش و هم تو روش قبلی جامعه رو قسمت قسمت می کنیم اما فرقشون اینه که تو نمونه گیری طبقه ای ،نمونه های هر طبقه خیلی شبیه هم و طبقه های مختلف با هم مختلفن ،اما تو نمونه گیری خوشه ای تو هر خوشه همه چی هست ،اما کًال این خوشه با خوشه ی دیگه خیلی فرق نداره. مزایای نمونه گیری خوشه ای ) 1نیاز به داشتن چارچوب نمونه گیری قبلی رو نداریم .مثًال بجای داشتن اسم همه ی افراد جامعه از محله ها ،روستاها و ...هستن. )2کم هزینه س! معایب نمونه گیری خوشه ای )1ممکنه خوشه ها کامًال شبیه نباشن )2دقت برآورد نمونه ها پایینه نمونه گیری منظم، سیستماتیک ()SYSTEMATIC تو این نمونه گیری از افراد ،فهرست و چارچوب نمونه گیری تهیه میشه. بهتره برای شروع کار از جدول اعداد تصادفی استفاده شه. ممکنه چند مرحله نمونه گیری با هم انجام بدیم. مثًال اولش نمونه گیری خوشه ای انجام بدیم بعد داخل هر خوشه طبقه بندی کنیم .به این نمونه گیری چند مرحله ای ()multiple sampling میگیم. نکته هایی از نمونه گیری منظم ‏ ‏ ‏ ‏ تو این روش نمونه گیری باید لیست همه ی افراد رو داشته باشیم .پس این شیوه مزیت مهمی نسبت به روش های قبلی نداره. مزایای مختصر این روش: الف :وقتی نفر اول انتخاب شد انتخاب بقیه ی نمونه ها ساده س. ب :گاهی این نمونه گیری باعث میشه نمونه ی خیلی خوبی از اجتماع داشته باشیم. نمونه گیری غیر احتمالی ‏ تو این نوع نمونه گیری احتمال انتخاب اجزای مختلف جمعیت نامعلومه .پس ممکنه بعضی اجزا زیاد و بعضی کم انتخاب بشن .این روش اختصاصًا جهت پیش آزمایی طرحهای مربوط به رفتار و نظرات ،اونم بعضی جاها که هدف فقط تصوری از پراکندگی متغیرهای اصلی جامعه س می تونه مفید باشه. نمونه گیری غیر احتمالی گروه A؛ ساده :جمع آوری مطالب بر اساس افراد مراجعه کننده س .فقط یه ضابطه داره اونم اینه که نصف جمعیت مرد و نصف دیگه باید زن باشن. تنها خوبیش اینه که آسونه و بدیش اینه که نمونه می تونه معرف جامعه نباشه. گروه B؛ سهمیه ای :تو این سبک نمونه گیری از حضور کلیه ی اجزای شناخته شده جامعه و نمونه اطمینان بدست می آد .محقق در این روش تا جایی جمع آوری اطالعات رو تو هر کدوم از اجزا ادامه می ده که سهمیه ای از اون گروه برای نمونه تعیین بشه و حجم نمونه ش هم تابع شرایط خاصیه. انتخاب موضوع چه پژوهشی «بهتر»ه؟ اگه ما عضو یه شورای پژوهشی می بودیم چه طرح هایی رو تصویب می کردیم؟ ... معیارهای WHOدر انتخاب یک طرح تحقیقاتی )1 )2 )3 )4 )5 )6 مناسبت اجتناب از دوباره کاری قابلیت اجرا مقبولیت سیاسی هزینه-اثربخشی فوریت نیاز به داده ها عنوان ‏ اولین آشنایی فرد با پژوهش مورد نظر از طریق عنوان صورت می گیره. مشخصات یک عنوان شاِد خوشحال! ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ) 1دقیقی باشه و از استفاده از اصطالحات نا آشنا و کلمات اختصاری جلوگیری بشه )2خالصه نویسی ) 3با توجه به نوع مطالعه مواردی مثل افرادی که مورد بررسی قرار می گیرن ،متغیر های مطالعه و زمان و مکان انجام پژوهش رو باید شامل بشه )4پیش داوری نداشته باشه )5حتی االمکان فارسی باشه )6نکته ی عنوان های انگلیسی کلید واژه ها ‏ واژه های کلیدی کلماتی هستن که میشه باهاشون کارتون رو به تنهایی توصیف کنین. ‏ مثًال... کار گروهی عنوان پروپوزال نوع طرح روش نمونه گیری کلید واژه بیان مسئله ‏ این بخش اولین قسمت یه پروپوزاله که ما رو با کل مسئله ی مورد تحقیق ،چطور مطرح شدنش، و همینطور چطور بررسی شدنش آشنا می کنه ‏ از طرف دیگه ،یه جورایی مهمترین قسمت پروپوزاله .تو همین قسمته که مشخص می کنیم «چرا باید این مطالعه انجام بشه». نکات بیان مسئله ای! .1 .2 .3 اول عللی که ارتباط مستقیم دارن رو مطرح می کنیم ،بعد عوامل غیر مستقیم عوامل مرتبط به هم رو به شکل یه مجموعه درمی آریم اینکه چطور از نتایج تحقیقمون استفاده می کنیم مطالبی که باید تو بیان مسئله مطرح بشن )1 )2 )3 )4 )5 )6 )7 )8 تعریف مشکل اهمیت مشکل با ارائه ی آمار در دسترس نحوه ی برخورد با مشکل ،راه حل ها و خدمات موجود عوارض ناشی از تداوم این مشکل ها معرفی عوامل مؤثر بر موضوع تناقض های موجود توضیح اینکه تو این پژوهش چه کاری قراره انجام شه فواید اجرای طرح مراحل 1تا 6تو اسالید قبلی باید بر مبنای مطالعات گذشته و با ذکر مرجع باشن اما واسه قسمت های 7و 8نیازی به رفرنس نیست. ترتیب و نوع اطالعات موجود تو بیان مسئله به موضوع بستگی دارن و ممکنه متناسب با مطالعه ی خاصی عوض بشن اما این موارد رو باید شامل شن ماهیت مشکل چیه میزان و شدت مشکل چطوره توزیع مشکل بررسی علل احتمالی کار گروهی ‏ بیان مسئله میییینویییسیییمممم!  بررسی متون اهمیت این بخش تا حدیه که خیلی از پژوهشگرها اونو مقدم به بیان مسئله و حتی انتخاب موضوع طرح می دونن چند نکته در مورد بررسی متون محقق اینجا نشون میده تو زمینه ی مورد نظرش از پیشرفت ها و مطالعات خبر داره الزم نیس همه ی مطالعه های انجام شده به تفصیل پشت هم ردیف شن .فقط کافیه روش تحقیق چند تا پژوهش شبیه به موضوع مورد نظرمون و مهمترین نتایجشون بازنگری بشن. اهمیت بررسی متون کمک به فهم بیشتر موضوع تحقیق اطالع از کارهای قبلی و در نتیجه الگو گرفتن واسه کار خودمون جلوگیری از دوباره کاری حتی کمک به نوشتن مقاله ی کارمون! نکات مهم در بررسی متون بررسی متون ما باید وسیع و همه جانبه باشه از پایگاه های معتبر برای بدست آوردن اطالعات استفاده کنیم نظر خودمونو نباید داخل کنیما! هوای Biasرو داشته باشیم! کار گروهی ‏ بررسی متون! همین! اهداف ‏ هر تحقیقی که انجام میشه هدف های خاصی پشتش بوده و برای جواب دادن به سؤاالی مشخصی اجرا شده. هدف کلی ‏ ‏ ‏ هر مطالعه ای یه هدف کلی داره که یه جورایی همون عنوان پروپوزالن .حاال چه جورایی؟! از افعال عملی ( )action verbsاستفاده بشه: تعیین کردن ،مقایسه کردن ،اثبات کردن ،شرح دادن ،محاسبه کردن ،توصیف کردن ،برقرار کردن. بیخیال افعال مبهم مثل اعتقاد داشتن ،درک کردن، گمان کردن ،فهمیدن و ... اهداف جزیی ،اختصاصی ()SPECIFIC بر حسب اینکه مطالعه چه جوری قراره می خواد انحام بشه تعیین می شه. مسئلٌة ! می خوام یه کار خفن انجام بدم! هدفامو زیاد کنم بهتره یا نه؟ خصوصیات اهداف پژوهش صریح ،روشن و بدون ابهام باشن ()logical قابل اندازه گیری و در دسترس ()feasible در جهت منظور مطالعه باشن و با بخشای دیگه ی طرح ارتباط نزدیک داشته باشن واقع بینانه باشن و تو هر شرایطی بشه بهشون دست پیدا کرد به زبان عملی باشن روشن و بدون شک باشن؛ معلوم باشه چی قراره اندازه گیری بشه !اهدافففف SMART  Specific  Measurable  Attainable  Reliable  Timingness کار گروهی ‏ پایه هدف نوشتن هستین؟! سؤاالت و فرضیات فرضیات پژوهش همون قضاوت های ذهنی در مورد روابط بین عوامل مختلفه که عینی نیستن و فقط حالت نطری دارن. فرضیه یه جور پیشگویی در مورد اینه که چطور یه عامل میتونه عامل دیگه ای رو تحت تأثیر قرار بده. خیلی وقتا فرضیه ها آغاز کننده ی یه پژوهشن. پس کم الکی نیستن! خصوصیات فرضیات دور از ذهن نباشن با موازین علمی مطابقت کنن باید مث اهداف در جهت مقصود و منظور مطالعه باشن با بخشای دیگه ی پروپوزال هماهنگ باشن روشن و واضح باشن با آزمونای آماری قابل ارزیابی باشن نکات باقیمونده ‏ ‏ ‏ ‏ میشه به ازای هر فرضیه چن تا سؤالم مطرح کنیم مجبور نیستیم واسه هر مطالعه ای فرضیه داشته باشیم .فرضیه مخصوص تحقیقای عّلی و معلولیه. “یک طرفه یا یک دامنه” “ Vsدوطرفه یا دو دامنه” تو پزشکی “اثبات” نداریم! فقط میتونیم “ارتباط” رو نشون بدیم کار گروهی ‏ تا حاال فرضیه نوشتین؟! متغیرها مشخصات یه نفر ،چیز یا پدیده ای که قابل اندازه گیری باشه و میتونه مقادیر مختلفی بگیره .متغیرهای مطالعه از اهداف اختصاصی پژوهش و با توجه به تعاریف علمی و امکانات محقق باشد. انواع متغیرها .A .B متغیر های اسمی یا اعتباری :این متغیر ها شامل دو یا چند طبقه یا گروه هستند که از نظر کیفی با هم تفاوت دارند اما این تفاوت نشونه ی برتری هیچ گروهی به اون یکی نیست .داده های اسمی یا کیفی معموًال به صورت درصد ،نسبت ،یا میزان ارائه می شود .مثل جنس ،ماههای سال ،نوع گروه خونی متغیر های ترتیبی یا رتبه ای :اگه بین دسته ها ترتیب ذاتی وجود داشته باشه ،برای اندازه گیری مشاهده ها از مقیاس ترتیبی استفاده میشه که برتریش به اسمی هااینه که طبقه ها تو اون درجه بندی شدن و هر طبقه نسبت به طبقه ی بعدی خود ارتباط خاصی دارد .داده های رتبه ای هم معموًال به صورت درصد یا نسبت ارائه می شن .مثل scaleدرد. انواع متغیرها .A .B متغیر کّم ی یا عددی :تو این مقیاس فاصله بین طبقه ها مساویه و در مقیاس عددی معنی داره. این نوع متغیر میتونه گسسته باشه (مث تعداد دندان های فرد ،تعداد شکستگی های استخوانی بدن) یا پیوسته باشه (مث قد و وزن) متغیر نسبی :خصوصیت اضافی این متغیر نسبت به گروه باال اینه که صفر این گروه نشونه ی فقدان هاصیت مورد نظره .پس نسبت بین اعداد تو این مقیاس ،همون نسبت مقدار خاصیت مورد اندازه گیریه .مث سطح درآمد  نکته :حالت خاصی از مقیاس رتبه ای مقیاس «ردیف-رتبه ای» نام داره که تو این حالت متغیر ها رو به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب می کنن. مثًال مدت زمان انجام اعمال جراحی مختلفی رو با استفاده از مقیاس رتبه ای مرتب میکنن تا بشه با توجه به اون به مشکل بودن روش های جراحی مختلف رسید. نقش متغیرها متغیر مستقل :متغیری هستش که رفتارش مطالعه میشه یا دستکاری میشه ،تا اثر یا اثراتش مشخص بشه. متعیر وابسته :متغیری هستش که تغیرش در نتیجه ی تغییر یا تغییرات متغیر مستقل باشه. پس متغیر مستقل علت و وابسته معلول هستند. تعداد متغیرهای مستقل همیشه باید بیشتر متغیرهای وابسته باشد. متغیر مخدوش کننده یا مداخله گر :هم روی متغیر مستقل اثر می ذاره ،هم رو وابسته. در مورد این متغیر محقق باید تو مرحله ی اول اونو بشناسه و تو مرحله ی دوم اثر اونو تعدیل کنه یا مورد مطالعه قرار بده یا ال اقل تو گزارش نهایی خودش واردش کنه. گرفتاری اصلی که متغیر مخدوش کننده ایجاد میکنه اونه که با تأثیر گذاشتن رو نتیجه ی مطالعه، ما رو به این سمت می بره که فک کنیم متغیر مستقلمون بوده که مسبب این تغییر شده. متغیر زمینه ای ( :)backgroundاین متغیرها معموًال در همه ی مطالعه ها ارزیابی میشن تا خصوصیات گروهها یا جامعه ها بدست بیاد .مث سن ،جنس ،وضیت تأهل... مسئلٌة :تعداد متغیرها خالصه چقد باید باشه؟ کار گروهی ‏ جدددول متغیییرهاااا! روش اجرا ‏ در مورد روش اجرا قبل از این خود به خود یه سری توضیحاتی دادیم ...چطور؟! ‏ تو روش اجرا تک تک مراحل انجام کارمون رو باید ذکر کنیم .ذکر کردن نوع مطالعه ،حجم نمونه، زمان انجام کار ،روش های بدست آوردن اطالعات ،روش های آنالیز آماری ،خالصه هر چی که به فکرتون برسه نه تنها باعث خسته شدن خواننده نمیشه ،بلکه خواننده رو متقاعد میکنه که شما چه اندازه نسبت به انجام کارتون جهت دهی شدین. جامعه ی آماری جامعه ی آماری گروهی فرد یا جزء هستن که یه سری خاصیت یا ویژگی مشترک دارن و با هدف و موضوع تحقیق ارتباط دارن. برای ریختن طرح تحقیق؛ ) 1اول جامعه رو باید درست مشخص کنیم و اگه بیشتر از یه جامعه واسه تحقیقمون وجود داره لحاظش کنیم. ) 2جامعه ی مورد نظرمون تعریف بشه و قلمروهاش رو مشخص کنیم. حجم نمونه این یادمون باشه که حجم نمونه باید با دلیل انتخاب شده باشه. حجم نمونه متناسب با نوع مطالعه باید باشه .مثًال تو پژوهش های توصیفی ،همبستگی و زمینه یابی معموًال حجم نمونه بیشتره ،درحالیکه تو تحقیقات آزمایشی این رقم کمتر میتونه باشه. حجم نمونه باید با ویژگی های جامعه تناسب داشته باشه .مثًال اگه یه جامعه ای طبقات مختلفی داشته باشه باید از هر کدوم از گروه ها اونقدر نمونه باشه که اون گروه تأثیر خودش رو اعمال کنه. دلیل انتخاب یه سبک خاص تو حجم نمونه باید واسه محقق روشن باشه. زمان بندی (جدول گانت) از اسمش نترسین! خیلی هم بی آزاره! شاید یکی از آسونترین و سریعترین مراحل نوشتن پروپوزال باشه .فقط بستگی به این داره که شما چقدر تونستین کارتون رو لمس کنین. نکته ی کنکوری :اینکه زمان اجرای کارتون رو کم تخمین بزنین هیچ هنری نیست! بعدش که کار انجام نشد رو هوا می مونین! بناربراین کامًال منطقی تا جایی که می تونین زمان اجرا رو زیاد کنین! کار گروهی ‏ روش اجرا +ضمایم و تعلیقات! رفرنس نویسی برای نوشتن رفرنس ها دو راه کلی وجود داره .ال اقل یکی این دو روش کلی تو شورای پژوهشی مجله های مختلف یا دانشگاه ها قابل قبول هستند. : numbered)1تو این روش بعد از نوشته شدن هر قسمت از یه متن خاص شماره ی منبع آورده میشه .تو قسمت رفرنس های متن منابع با شماره شون قرار می گیرن. : annotated )2تو این روش بعد از نوشته شدن هر قسمت از یه متن خاص اسم نویسنده ی منبع همراه سال انتشار آورده میشه .ممکنه اطالعات کاملتری متناسب با مجله ذکر بشه .منابع بر طبق الفبای اسم نویسنده ی اول مرتب میشن. فرمت رفرنس نویسی عددی مقاله :اسم نویسنده (ها) ،عنوان مقاله ،مجله، سال انتشار ،volume، issue ،صفحات کتاب :اسم نویسنده (ها) ،عنوان کتاب ،چاپ چندم ،اتشاراتی ،محل انتشار ،سال انتشار، صفحات فرمت رفرنس نویسی اسمی مقاله :اسم نویسنده (ها) ،سال انتشار ،عنوان مقاله ،مجله ،volume، issue ،صفحات کتاب :اسم نویسنده (ها) ،سال انتشار ،عنوان کتاب ،چاپ چندم ،اتشاراتی ،محل انتشار ،صفحات مثال 1. The Global Burden of Hepatitis C Working Group. Global burden of disease (GBD) for hepatitis C. J Clin Pharmacol 2004; 44: 20–29. 2. Lavanchy D. Hepatitis B virus epidemiology, disease burden, treatment, and current and emerging prevention and control measures. J Viral Hepat 2004; 11: 97–107. 3. Shepard CW, Finelli L, Alter MJ. Global epidemiology of hepatitis C virus infection. Lancet Infect Dis 2005; 5: 558–567. 4. Amin J, Dore GJ, OConnell DL et al. Cancer incidence in people with hepatitis B or C infection: a large communitybased linkage study. J Hepatol 2006; 45: 197–203. 5. Amin J, Law MG, Bartlett M, Kaldor JM, Dore GJ. Causes of death after diagnosis of hepatitis B or hepatitis C infection: a large community-based linkage study. Lancet 2006; 368: 938–945. مثال Alter, M.J., Margolis, H.S., 1990. The emergence of hepatitis B as a sexually transmitted disease. Med. Clin. North Am. 74, 1529–1541. Alter, M.J., Holland, P.V., Morrow, A.G., Purcell, R.H., Feinstone, S.M., Moritsugu, Y., 1975. Clinical and serological analysis of transfusion-associated hepatitis. Lancet 2, 838–841. Alter, M.J., Purcell, R.H., Gerin, J.L., London, W.T., Kaplan, P.M., McAuliffe, V.J., Wagner, J., Holland, P.V., 1977. Transmission of hepatitis B to chimpanzees by hepatitis B surface antigen-positive saliva and semen. Infect. Immun. 16, 928–933. Andre, E., 2000. Hepatitis B epidemiology in Asia, the Middle East and Africa. Vaccine 18, S20–S22. Beasley, R.P., Hwang, L-Y., 1983. Postnatal infectivity of hepatitis B surface antigen-carrier mothers. J. Infect. Dis. 147, 185–190. Benvegnu, L., Gios, M., Boccato, S., Alberti, A., 2004. Natural history of compensated viral cirrhosis: a prospective study on the incidence SIX THINKING HATS What Is Six Thinking Hats? The Six Thinking Hats proposal analysis tool invented by Edward de Bono is particularly useful for evaluating innovative and provocative ideas. While most of our thinking is adversarial, the six thinking hats technique overcomes these difficulties by forcing everyone to think in parallel. As participants wear each hat – white, red, yellow, black, green, or blue – they all must think a certain way at the same time. SIX HATS FOR THINKING The White Hat is the information hat. This covers facts, figures, information needs and gaps. People can ask for more information or data to help analyze the proposal. The Red Hat represents emotions. This covers intuition, feelings and emotions. People have to say how this proposal makes them feel emotionally: scared, threatened, excited, energized, etc. It is important to get the feelings expressed, as they can be hidden reasons why people would oppose or support a proposal. The Yellow Hat is the hat of optimism. This is the logical positive: why something will work and why it will offer benefits. Everyone in turn has to say what is good about the proposal. Even if you think the idea stinks you have to find some good points and redeeming qualities about it. The Black Hat is the pessimism hat. This is the hat of judgment and caution. Everyone has to find fault with the idea. Even if it was your idea and you are very proud of it you have to point out some drawbacks and disadvantages. The Green Hat is the hat of growth and possibilities. This is the hat of creativity, alternatives, proposals, what is interesting, provocations and changes. Everyone has to suggest ways in which the idea could be adapted or improved to make it work better. The Blue Hat is the process hat. This is the overview or process control hat. It looks not at the subject itself but at the 'thinking' about the subject. It is used to check if the process is working well. When you wear it, you discuss whether you are using the method in the most effective way. KHASTE NABAWSHITTT! NIMA_4144@YAHOO.COM NIMA.MAHBOOBI@GMAIL.COM

51,000 تومان