اندازهگیری و حسابرسی سرمایه فکری – MAGIC
اسلاید 1: اندازه گیری و حسابرسی سرمایه فکریMAGICMGTools.ir
اسلاید 2: عنواناندازه گیری و حسابرسی سرمایه فکرینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل/ اجراموضوعمدیریت دانش و اطلاعاتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: سنجش کمی سرمایه فکری سازمانها به معنای میزان منابع ارزش آفرین در سازمان است و این خود نشاندهنده ی ارزش سازمان می باشد لذا ضرورت اندازه گیری سرمایه فکری برای سازمان و گزارشگری آن برای ذینفعان بر اندیشمندان عرصه مالی پوشیده نیست .MAGIC (اندازه گیری و حسابرسی سرمایه فکری ) پروژه تحقیق و توسعه اروپایی که تا حدودی توسط کمیسیون اروپا تامین میگردد. نتیج این پروژه عبارتند از : بدست آمدن روش عملی برای اندازه گیری سرمایه فکری و یک سیستم نرم افزاری برای حمایت از اجرای سیستم اندازه گیری برای دارایی های نامشهود. شرکت های مهم اروپایی نظیر زیمنس و فولکس واگن در این پروژه شرکت کرده اند. چهار دسته از سرمایه های فکری عبارتند از : سرمایه انسانی : شامل تمام مهارت ها، تخصص و شایستگی از شرکت که به تقاضاهای بازار و نیازهای مشتری واکنش نشان میدهد سرمایه سازمانی : نشان دهند قابلیت های شرکت، زیرساختهای آن و فرایندهای سازمانی برای ایجاد محصولات و خدمات برای بازار بازار سرمایه : نشاندهنده قابلیت های یک شرکت برای تعامل با محیط و رابط خارجی مانند مشتری، تامین کنندگان، شرکا و سایر ذینفعان نوآوری سرمایه : توانایی شرکت برای نوآوری، بهبود و توسعه بالقوه بلااستفاده و همچنین تولید ثروت طولانی مدت اهداف اندازه گیری سرمایه فکری : 1- کمک به سازمان ها در جهت فرموله کردن استراتژی هایشان 2- ارزیابی نحوه اجرای استراتژی ها 3- کمک به گسترش و تنوع تصمیم گیری های شرکت 4- ارزیابی سرمایه های فکری می تواند به طرحهای بازپرداخت و پاداشهای مدیران ارتباط داده شود 5- جهت ایجاد رابطه با سهامداران خارج از شرکت که سرمایه فکری را در اختیار دارن 6- گزارشگری شاخص های مرتبط با سرمایه های فکری روشهای اندازه گیری سرمایه فکری عبارتند از : الف ) روشهاي بازده دارایي ها ب ) روشهاي سرمايه گذاري بازار ج ) روشهاي سرمايه فكري مستقیم د ) روشهاي كارت امتيازي دلايل اندازه گيري سرمايه فكري توسط شركتها شركت ها به دلايل متعددي تمايل به اندازه گيري سرمايه هاي فكري دارند. در يك مطالعه پنج دليل اصلي را به گونه زير بيان شده است: 1. اندازه گيري سرمايه فكري مي تواند به تدوين استراتژي تجاري براي يك سازمان كمك كند. 2. سازمان با شناسايي و توسعه سرمايه فكري اش مي تواند يك مزيت رقابتي را به دست آورد. 3. ايجاد شاخص هاي كليدي عملكرد كه به ارزيابي اجراي استراتژي كمك خواهد كرد. 4. استفاده از ارزيابي هاي غير مالي سرمايه فكري مي تواند به طرح هاي باز پرداخت و پاداش شركت ارتباط داده شود. 5. ارتباط با سهامداران خارجي كه دارايي هاي فكري شركت ها را در اختيار دارند
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطرتبهبندی سرمایه فکری Intellectual Capital Rating مزایامزایای اندازه گیری سرمایه فکری:1.شناسایی کلیه عوامل نامشهود موجود در سازمان2.کنترل مستمر عوامل نامشهود و شناسایی نیاز های تجدید آن ها3.شناسایی راهکارهای بهبود کارایی عوامل نامشهود در کلیه فرآیند های سازمانی4.تسریع سازوکارهای یادگیری سازمانی5.افزایش قدرت خلاقیت و نو آوری6.افزایش روحیه همکاری و تعامل میان منابع انسانی 7.تحمل کمتر هزینه مالی و سرمایه ای8.بهبود فرآیند بودجه بندی و برنامه ریزی های راهبردی و اجرایی9.ارائه ی اطلاعات مربوط و به موقع به استفاده کنندگان و حرکت به سوی ایجاد بازارهای مالی کارا10.افزایش انعطاف پذیری تولید به دلیل کاهش وابستگی به دارایی های مشهود و استفاده از عوامل نامشهود در فرآیند تولید
اسلاید 5: کاربردهاتوجه و تمرکز بر سرمایه های فکری در سازمان ها و شرکتها یکی از حلقه های اساسی زنجیره ارزش در راستای خلق ارزش می باشد ، اندازه گیری و افشای صحیح سرمایه های فکری مدیران و ذینفعان را نسبت هدایت سازمان موفق می نماید .سرمایه های فکری و اعتلای آن در سازمان می تواند خلق ارزش را در راستای استراتژی های رقابتی شرکت قرار داده و مزیت رقابتی خاص را برای سازمانها و ارگانها فراهم آورد .معایبمهمترین مشکلات سنجش سرمایه فکری به صورت زیر بیان می میشود:1) تاخیر زمانی : از آنجا که جریان سرمایه گذاری در جنبه خاص سرمایه فکری ممکن است پس از گذشت مدت زمان زیادی اثرات خود را نشان دهد، لذا ممکن است سنجیدن اثر آن بسیار دشوار باشد. به عنوان نمونه، سرمایه گذاری هایی که در تولید دانش و آموزش صورت می گیرد اغلب مشمول این موضوع می گردند. 2) سرمایه گذاری در موضوع سرمایه فکری از قاعده جمع- صفر تبعیت نمی کند. بدین معنی که سرمایه گذاری کوچک ممکن است اثر بزرگی داشته و بالعکس سرمایه گذاری وسیع با شکست مواجه گردد. 3) نمی توان سرمایه گذاری در حوزه سرمایه فکری را با واژه های مالی سنجید، بلکه بیشتر این سرمایه گذاری ها در واحد زمان یا به صورت نسبت سنجیده می شوند. 4) در اقتصاد دانشی رابطه بین هزینه و جریانات نقدی آینده همیشه واضح و روشن نیست
اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.