کسب و کار فروش و بازاریابی

ابعاد فرهنگی هافستد Hofstede’s Cultural Dimensions

Hofstedes-Cultural-Dimensions

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ابعاد فرهنگی هافستد Hofstede’s Cultural Dimensions”

ابعاد فرهنگی هافستد Hofstede’s Cultural Dimensions

اسلاید 1: ابعاد فرهنگی هافستدHofstedes Cultural Dimensions

اسلاید 2: عنوانابعاد فرهنگی هافستدنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / برنامه ریزی / اجراموضوعتغییرات و سازمان / بازاریابی، فروش و تبلیغاتسطحسازمانی / فراسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: مي دانيم که ما در عصر جهاني شدن زندگي مي کنيم. فن آوری مرزها را از میان برداشته است. اين بدان معناست که افرادی با فرهنگ های گوناگون، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به همکاری های شغلی می پردازند.شاید این مساله جذاب بنظر می آید؛ اما در عین حال مي تواند سرشار از عدم اطمینان بوده و مشکلاتی را در پی داشته باشد. شما چگونه با فردي از فرهنگ ديگر ارتباط برقرار مي کنيد؟ برای آغاز یک گفتگوی موفق، چه چیزی می گویید یا از گفتن چه چیزی خودداری می کنید؟ آیا تابوی خاصی در فرهنگ آن فرد وجود دارد که باید از آن آگاه باشید؟ايجاد ارتباط بين افرادی از نقاط مختلف جهان، تنها يکي از ابعاد تنوع فرهنگي است. اما با مسايل ديگري نظير انگیزش افراد، سازماندهی پروژه ها و تدوین استراتژي نیز مواجه خواهید شد. چيزي که در يک مکان، کاربرد فرآوانی دارد ممکن است در مکانی ديگر، به آن اندازه موثر نباشد. سوال اينجاست؛ چگونه بايد اين تفاوت هاي فرهنگي را درک کرد؟ آيا بايد با آزمون و خطا و از اشتباهات خود یاد بگیریم و يا یک دستورالعمل کلی در اين خصوص وجود دارد؟ خوشبختانه روانشناسي به نام دکتر گريت هافستد در سال 1970 اين سوال را از خود پرسيد. حاصل یک دهه پژوهش در این حوزه و هزاران بار مصاحبه؛ مدل ابعاد فرهنگي هافستد است که اکنون بصورت يک استاندارد بين المللي شناخته می شود. این پژوهش بر روی کارکنان یک سازمان که در 40 کشور دنیا فعال است؛ انجام شد. وی در این مطالعات داده هاي فرهنگي مورد نیاز را جمع آوري کرده و سپس به تحلیل یافته ها پرداخت. در این پژوهش، چهار بُعد فرهنگي مجزا، شناسايي شد که براي تفکيک و تميز يک فرهنگ از فرهنگ ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد. بعدها وی، پنجمین بُعد را نیز به مدل خود اضافه کرد تا مدل امروزی پدید آید. هر کشور در تک تک ابعاد شناسایی شده و براساس اختصاص نمره اي بين 0 تا 100 ارزیابی می شود. هرچه امتياز بالاتر باشد به اين مفهوم است که آن بُعد فرهنگي در کشور موردنظر برجسته تر است. پنج بُعد فرهنگ با استفاده از یک بانک اطلاعاتی بزرگ و قوی درمورد آمارهای فرهنگی، هافستد نتايج را تحليل کرده و براساس پاسخ های ارائه شده؛ الگوی روشنی از شباهت ها و تفاوت ها را بین این 5 بُعد، ترسیم نمود.

اسلاید 4: از آنجاییکه پژوهش او تنها روي کارمندان شرکت IBM انجام شده بود، الگوهاي شناسايي شده را به تفاوت فرهنگ ملی افراد نسبت داد و مشکل تفاوت فرهنگ سازمانی را برطرف کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این 5 بعد فرهنگی می پردازیم:1. قدرت/ فاصله اين بعد نشاندهنده میزان نابرابري پذیرفته شده- موجود بين افراد صاحب قدرت و فاقد آن، است. امتیاز بالا در این بُعد به این معناست:•پذیرش توزیع نابرابر قدرت، از جانب اعضای جامعه•اعضای جامعه، جایگاه خود را در سیستم موجود، پذیرفته اند.و امتیاز پایین در این بُعد نیز به این معناست:•توزیع مناسب و متعادل قدرت در جامعه•اعضای جامعه، همه را برابر می دانند.نمونه: براساس مدل هافستد در کشوری نظیر مالزی که امتیاز بالایی کسب کرده است(104)؛ گزارشات تنها باید به مدیران سطح بالا ارائه شود. جلسات اغلب در پشت دربهای بسته و با حضور تعداد اندکی از رهبران قدرتمند برگزار می شود.2. فردگرایی اين بعد به میزان ارتباط افراد یک جامعه با يکديگر اشاره دارد. امتياز بالاي اين بعد به معناي ارتباطات ضعيف بين افراد است. در کشورهايي که در اين بعد، امتياز بالايي دارند؛ فقدان روابط بين فردي وجود داشته و مسئوليت پذیری فرد تنها به خانواده و چند دوست صميمي، محدود می شود. اما در جوامعی با امتیاز پايين، همبستگی گروهی قوی بوده و وفاداری و احترام بسيار بالايي بين اعضاي گروه دیده می شود. در این کشورها، گروه های دوستی بزرگترند و افراد براي آسایش يکديگر، مسئوليت بيشتري را می پذیرند. نمونه: تحليل هافستد حاكي از آن است که در کشورهاي آمريکاي مرکزي نظیر: پاناما و گواتمالا، با نمره فردگرایی خيلي پايين (به ترتيب 11 و 6)، احتمالا برنامه های بازاريابي که بر منافع جامعه تاکید می کنند يا به یک جنبش سیاسی مردمی وابسته است، بیشتر مورد پذیرش قرار گرفته و درک می شود

اسلاید 5: 3. تبعیض جنسی این بُعد نشان می دهد که یک جامعه تا چه میزان برای نقش های سنتی زن و مرد ارزش قائل شده و بر آن ها تاکید می کند. امتياز بالاي تبعیض جنسی در کشورهايي ديده مي شود که در آن ها مردها بايد خشن و محکم، مدعي، توليدکننده و قوي باشند. اگر زن ها در خارج از خانه کار مي کنند حرفه آن ها از حرفه مردان متفاوت است. امتياز پايين تبعیض جنسی، نشان از عدم تفاوت میان نقش زن و مرد دارد. درواقع، در جوامعی با امتياز پايين، نقش معنا ندارد. زنان و مردان در کنار هم و در يک شغل کار ميکنند. مردها اجازه دارند که حساس باشند و زنان مي توانند براي موفقيت حرفه اي خود سخت کار کنند. نمونه: در اين شاخص، ژاپن بالاترين امتياز(95) و سوئد پايين ترين امتياز(5) را کسب کرده است. طبق تحليل هافستد، اگر شما در ژاپن شرکتی تاسيس کنيد درصورت استفاده بیشتر از مردان در تشکیل تیم های کاری و هدایت تیم توسط یک مرد، موفقيت بيشتري کسب خواهيدکرد. اما در سوئد براي ايجاد تيم بیشتر بايد به توازن مهارت ها اهمیت بدهید نه جنسیت افراد.4. شاخص عدم اطمینان/ اجتناب اين شاخص به میزان استرس اعضای جامعه هنگام رویارویی با شرایط نامطمئن و ناشناخته اشاره دارد. امتياز بالاي این شاخص بدين معناست که افراد تا جاي ممکن از رویارویی با شرایط استرس زا و ناشناخته اجتناب مي کنند. آن ها بر اساس قوانين و دستورالعمل ها عمل کرده و در جستجوي حقايق جمعی هستند. امتياز پايين این شاخص نیز بدان معناست که جامعه از رخدادهای جديد لذت برده و برای تفاوت ها ارزش قائل می¬شود. دستورالعمل های کمي وجود دارد و افراد را تشویق می کنند تا به کشف حقایق فردی بپردازند.نمونه: مدل هافستد بر اين دلالت دارد که وقتی با مردم بلژیک- که امتياز شاخص عدم اطمینان/اجتناب آن، 94 است- پیرامون انجام یک پروژه گفتگو می کنید؛ بايد گزینه های گوناگون را ارزیابی کرده و سپس تعداد اندکی را به آن ها ارائه کنید. البته بايد جزئی ترین اطلاعات را در مورد برنامه های اقتضایی و مدیریت ریسک را نیز ارائه کنید(توجه داشته باشيد که حتی ممکن است بين فرانسوي زبان ها و آلماني زبان هاي بلژيک نیز تفاوت های فرهنگی بسیاری وجود داشته باشد!).

اسلاید 6: 5. جهت گیری های بلندمدت این بعد نشان می دهد که یک جامعه چقدر برای ارزش ها و هنجارهای بلندمدت خود- درمقابل ارزش ها و هنجارهای کوتاه مدت- ارزش قائل می شود. اين همان بعد پنجمي است که هافستد در دهه 90 به ابعاد قبلي اضافه کرد. او این کار را پس از مشاهده کشورهاي آسيايي و کشف ارتباط قوي آن ها با فلسفه کنفوسيوس- که کاملا برخلاف کشورهاي غربي عمل مي کند انجام داد. در کشورهایی که در این بُعد امتیاز بالایی کسب کرده اند، پيروي از الزامات اجتماعي و حفظ وجهه و اعتبار افراد، بسيار مهم است. نمونه: براساس تحليل هاي هافستد، شهروندان آمریکایی و انگلیسی نمره پاييني در این شاخص کسب مي کنند. اين بدين معناست که در اين کشورها مي توانيد انتظار هرگونه خلاقيت و ايده هاي جديد را داشته باشيد. درواقع مردم اين دو کشور براي سنت ها خيلي ارزش قائل نيستند. آنها بيشتر تمايل دارند تا با مشارکت و همکاری هرچه بیشتر خود، به اجرایی شدن برنامه های نوآورانه کمک کنند. (شايد این نتایج در مورد مردم انگلستان- با توجه به نگرش سنتی که به این کشور وجود دارد- عجيب به نظر برسد!)هنجارهاي فرهنگي بخش مهمي از عملکرد و روابط بین فردی ما را در محيط کار تشکیل می دهند. وقتی فردی در یک فرهنگ خاص تربیت می شود، یکسری از هنجارهای رفتاری آن محیط در فرد ایجاد نهادینه می گردد. بنابراین بسیاری از واکنش¬ها، ترجيحات و احساسات آن ها، بدون فکر قبلی و به نوعی کاملا ناخودآگاه، بروز می کند.وقتي وارد جامعه ای با يک فرهنگ بیگانه می شوید، ناگهان همه چيز متفاوت به نظر می رسد. شما نمي-دانيد چه بايد بگوييد و چه بايد بکنيد. شما مي توانيد از مدل افعاد فرهنگی هافستد بعنوان نقطه شروع، استفاده کرده و نگرش، تصميمات و اقدامات خود را بر اساس یک درک کلي از آن جامعه و واکنش آن نسبت به رفتار شما، ارزيابي کنيد.

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطهفت بعد فرهنگ Seven Dimensions Of Cultureسطوح فرهنگی Culture Levelsمزایاهافستد دريافت که هيچ اجتماعي کاملا يکدست و هماهنگ نيست و هميشه انحراف از هنجارها وجود دارد. به هر حال با استفاده از این مدل بعنوان یک راهنمای کلی، مسیر برای شما روشن خواهد شد. همچنین احساس ترس و اضطراب کمتری نسبت به ناشناخته های جامعه خواهیدداشت و سطح اعتمادبنفس و احساس امنیت شما، بسیار افزایش خواهدیافت.کاربردهابا استفاده از این مدل بعنوان یک راهنمای کلی، مسیر برای شما روشن خواهد شد. همچنین احساس ترس و اضطراب کمتری نسبت به ناشناخته های جامعه خواهیدداشت و سطح اعتمادبنفس و احساس امنیت شما، بسیار افزایش خواهدیافت.معایبتحليل هافستد در گستره ی کشورها انجام شده است. گرچه ممکن است در بسياري از کشورها اين تحليل درست باشد اما در کشورهايي که خرده فرهنگ هايي قوي با خاستگاه نژادي و يا جغرافيايي متعدد دارند، صادق نيست. براي نمونه؛ در کشور کانادا، فرهنگ کانادايي- فرانسوي وجود دارد که کاملا متفاوت از هنجارهاي انگليسي زبان هاي کاناداست و يا در کشور ايتاليا نمره تبعیض جنسی بين شمال و جنوب اين کشور متفاوت خواهدبود.

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان