سایر تحقیق و پژوهش

ارتباطات موثر

ertebate_moaser

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارتباطات موثر”

ارتباطات موثر

اسلاید 1: به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین

اسلاید 2: کارگاهارتباطات موثر مدرس: منصور ساعی سنندج- 25 اردیبهشت 1390

اسلاید 3: در کلاس با دانشجویان صحبت می کنیدبه کسی تلفن می زنیدبه مسجد می رویدبه اخبار تلویزیون نگاه می کنید و مطبوعات را مطالعه می کنیدبرای خرید یک جفت کفش نو به بازار می رویداز مغازه میوه وسبزی می خریدبه همراه دوستانتان در قهوه خانه می نشینید و رهگذران را تماشا می کنیدبه جلسه سخنرانی می روید به دوست خود که با ماشین از کنار شما می گذرد، دست تکان می دهیدو...هریک از این فعالیت های شما ارتباط محسوب می شود.شما در هر یک از این برخوردهای ارتباطی رفتار خاصی را در پیش می گیرید.این انتخاب شما اتفاقی و تصادفی نیست، یعنی ارتباط شما هدفی را دنبال می کند. شما در دنیای ارتباطات زندگی می کنید

اسلاید 4: تا خود را بهتر بشناسید و خود را کشف کنید.مهمترین مرکز توجه در ارتباط شما هستید و باید باشید و باید از این بودن احساس لذت کردتا دیگران را بهتر بشناسید و از شک و تردید دربارۀ اطرافیانتان بکاهید.برای پی بردن به احساس، افکار و یا مطلع شدن از چگونگی رفتار دیگران ارتباط برقرار می کنید.ارتباط برقرار می کنید تا جهان پیرامون را بشناسید.تا دنیا و افکارتان را با دیگران تسهیم کنید و آنها را یاری رسانید و یا یاری جویید(اطلاع یابی و اطلاع رسانی).تا مهر و علاقه خود را ابراز دارید، به شما توجه شود،از شما قدردانی شود و....تا آنها را مجاب کنید و تحت تاثیر قرار دهید و یا در برابر نفوذ دیگران ایستادگی کنید.تا تفریح کنید و لذت ببرید چرا ارتباط برقرار می کنید تا ...

اسلاید 5: ارتباطات انسانیارتباطات به معنای انتقال مفاهیم، انتقال معانی، انتقال و مبادله پیام ها، تسهیم تجارب بین فرستنده و گیرنده به کار رفته است.هر انسانی برای برقراری ارتباط با دیگران نمادهایی را خلق و مورد استفاده قرار می دهد.یعنی با استفاده ازنمادها پیام ها خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.

اسلاید 6: بنابراین ارتباطات فرآیند ایجاد معنی است. ما از نمادها برای ارتباط با دیگری و فهماندن منظور خود استفاده می کنیم. ارتباط هنگامی اتفاق می افتد که این نمادها بتوانند معنی مورد نظر ما را در ذهن طرف مقابل ایجادکنند.لازمه این کار وجود کدهای مشترک بین ما و طرف ارتباط است.ارتباطات تنها انتقال پیام و نمادها نیست، بلکه سهیم شدن در معنا با دیگران است از طریق تولید کلمات و نشانه هایی که معانی آن با مفاهیم ذهنی شما مشابهت دارد.ارتباط شکل گیری معنی در ذهن است.بنابراین ارتباطات فرآیند انتقال پیام از یک فرستنده به گیرنده به شرط آنکه معنای متجلی شده در ذهن گیرنده همان معنای مورد نظر فرستنده پیام باشد. ارتباطات انسانی

اسلاید 7: انواع ارتباطات انسانی* ارتباط دورن فردی: ارتباط درونی با خودمان، نگرش و برداشت از خودمان،توانایی حل تعارضات دورنی، عملکرد عاطفی مطلوب، خودارزیابی ، اعتمادبه نفس، اجتماعی بودن ، عشق ها ، نفرت ها،تعصبات، تجارب، احساسات، برداشت ها، استنباط ها، نگرش ها، عقاید، تصورات، و...ارتباط میان فردی:ارتباط بین یک شخص با یک نفر دیگر.این نوع ارتباط بیشتر بر روی ارتباط تعاملی افراد و دیگران تکیه دارد.شامل دوستان، اعضای خانواده، همکاران و حتی غریبه ها می شود.رفتار افراد آشکارترین بخش ارتباط میان فردی است.شما باید بر روی عادات رفتاری و ارتباطی افراد و نیز کلمات و واژه هایی که به کار می برند، دقیق باشید.

اسلاید 8: * ارتباط گروهی کوچک:ارتباط بین یک شخص با یک گروه از افراد مانند کلاس درس و سخنرانی در مجامع عمومی و جلسه اداری در یک سازمان.با توجه به بالا رفتن شرکت کنندگان، از پیچیدگی های بیشتری نسبت به ارتباط میان فردی برخوردار است.* ارتباط جمعی:ارتباطی که از طریق وسایل ارتباط جمعی به صورت غیر مستقیم با تعداد زیادی از افراد برقرار می شود.مانند پخش رادیو و تلویزیون، انتشار روزنامه، نمایش فیلم و...بازخور فوری و بلاواسطه وجود ندارد.ارتباطات انسانی

اسلاید 9: یک مدل ارتباطات انسانی پیام رمزخوانی رمزگذاری پیامایجاد ارتباط با وجود پارازیت،به عوامل درونی منبع و مقصد که در انتقال پیام و درک معنی می توانند اثر بگذارند، بستگی دارد.منبعوسیله انتقالوسیله دریافتیمقصداختلال یا پارازیت

اسلاید 10: 1-ارتباطات با رمز سروکاردارد: رمزهای کلامی(کلمات و الفاظ و... ترتیب دستوری آنها) و غیر کلامی(حرکات بدنی،لباس، آرایش و لحن کلام...). مثال:با سر فرو بردن در کتاب به دیگران نشان می دهید که نمی خواهید کسی مزاحم شما بشود. سکوت یک نماد ارتباطات غیر کلامی است.2- شما نمی توانید ارتباط برقرار نکنید. شما هر جا باشید، ارتباط هم وجود دارد.3- ارتباطات امری تصادفی نیست، بلکه هدفمند است: مثال اگر در خیابان به کسی تنه بزنید، دستگاه ارتباطی شما همانند رادار شما را به سمت دیگر هدایت می کند و شما رفتار خاصی انجام می دهید. این حرکت تصادفی نیست،زیرا شما به نشانه ها توجه دارید.ارتباطات میان فردی

اسلاید 11: 4-ارتباطات قابل پیش بینی است: هدف عمده ارتباطات پیش بینی رفتارهای اطرافیان و اثرات پیام است. 5- ارتباطات یک فراگرد یا یک فرآیند برگشت ناپذیر است.6- ارتباط، فرایندی پویاست، دیدگاه ها، احساسات و عواطف افراد مدام در حال تغییر هستند.هراکلیتوس می گوید: انسان هر گز نمی تواند دوبار پایش را در یک رودخانه بگذارد زیرا هم او تغییر کرده هم رودخانه.7- انسان ها پیام ها را بر اساس منافع خود نشانه گذاری رمزگذاری و رمز خوانی می کنند. 8- معنا در درون افرادی که با هم ارتباط برقرار می کنند تولید می شود و محصول مشترک دوطرف ارتباط است.معنا در دورن افراد است نه در کلمات.ارتباطات میان فردی

اسلاید 12: عوامل بیرونی:شدت:صدای بلند در فضای ساکت یا نور شدید در خیابانی تاریکاندازه: یک اگهی تبلیغاتی بزرگ در یک صفحه روزنامه به نسبت دیگر آگهی های کوچک.تقابل و تباین:تابلوهای هشدار دهنده با حروف سیاه در زمینه زرد و یا سفید در زمینه قرمزتکرار: خواندن چندباره یک شعر و داستان باعث حفظ آن می شود.حرکت: اجسام متحرک بیش از اجسام ساکن و ثابت توجه را جلب می کنند.آمبولانس هاو ماشین های پلیس برای جلب توجه مردم به چراغ های گردان و چشمک زن مجهز هستند.آشنایی و تازگی: اشیای جدید در محیط آشنا و اشیای آشنا در محیط جدید توجه را به خود جلب می کنند. عوامل موثر بر ادراک

اسلاید 13: - عوامل دورنی: حواس پنج گانه: برخی ازافراد محدودیت های حسی دارند، همه خوب نمی شنوند و...- عومل روانشناختی: نیازها، انگیزه ها، علائق و تمایلاتتجربیات و آموخته های گذشته:عوامل آشنا و مورد انتظار خودصافی های ذهنی : وضع بدنی، انگیزه ها، آروزها، نیازها، تمایلات، دغدغه ها،علائق، یادگیری ها و تجارب گذشته و... صافی های ذهنی هستند که واقعیت های بیرونی از این صافی ها عبورمی کنند، برای همین است که ادراک متفاوتی خواهند داشت.برای همین وقتی درباره شیئی یا کسی اظهار نظرمی کنید،شما آنهارا توضیح نمی دهید، بلکه صافی های خود و نظام ارزش گذاری خود را توصیف می کنید.

اسلاید 14: خودپنداره و یا تصور شما در باره خود نیاز به تایید و حمایت دیگران دارد.درا کثر ارتباطات خود غیرمستقیم و زیرکانه از دیگران می خواهید که نظرتان را تایید کنند.درهر پیامی یک درخواست را مطرح می کنید:«مرا تایید کنید».از دیگران می خواهید تا نه شیوه نگرش به خود را بلکه شیوه نگرش شما به دیگران و جهان را نیز تصدیق کنند.تایید و عدم تایید در فرآیند ارتباط

اسلاید 15: 1- درک پیام(کلامی و غیر کلامی)2- احساس لذت و مسرت3- توانایی نفوذ در نگرش فرد4- فضای روانی مناسب و مثبت شرایط موثر بودن ارتباطات

اسلاید 16: نقش بازخور در ارتباطات*بازخور باعث تقویت برخی از رفتارها و خاموشی بعضی دیگر از رفتارها می شود:1- بی توجهی مخاطب به رفتارهای فرستنده پیام پس از مدت کوتاهی او را به سمت خاموشی سوق می دهد.2-در ارتباطات میان فردی و دوستانه،با نشان دادن بازخور مثبت با ذکر کلماتی مانند، «خب»، «درست» و نیز نشانه های غیرکلامی مانند تکان دادن سر و ادای آواهایی همچون « اوهوم» یا «آها» می توان به میزان زیادی طرق مقابل را برانگیخت و ترغیب کرد.3- بازخور منبع مهمی از اطلاعات در مورد خود است. زیرا بخشی از برداشت ما از خودمان، از طریق بازخور دیگران شکل می گیرد.بازخور تاثیر عظیمی بر عزت نفس و حرمت طرفین ارتباط دارد.4- وقنی بازخور منفی از افراد اطراف خود دریافت می کنیم،این بازخور ما را مضطرب،سراسیمه، دستپاچه و دچار به هم ریختگی می کند.5- بازخور منفی اگرچه در ابتدا ناراحت کننده است اما می تواند به اصلاح ارتباطات و روابط بین اشخاص هم کمک کند.

اسلاید 17: انواع ارتباطاتارتباطات انسان با انسان به طور کلی بر دو نوع است:1- کلامی2- غیر کلامی

اسلاید 18: ارتباطات کلامیزبان مهمترین وسیله ارتباط انسان هاست.زبان یک سیستم ارتباط انسانی است مبتنی بر اصوات گفتاری که ازنمادهایی قراردادی برای رمزگذاری کلمات، مفاهیم و پیام ها استفاده می کند.مهم نیست با چه زبان یا گویشی سخن می گویید.زبان ابزاری است که با آن جهان را معنا می بخشید و در تماس با دیگران قرار می گیریدزبان تصویر کننده جهان تجربی و واقعیات تجربی در قالب کلام نمادین است.واژه ها معنی ندارند بلکه فرستنده و گیرنده بدان معنی می بخشند.واژه ها به راحتی استفاه می شوند تا معانی را در شما و دیگران تداعی کند.یک واژه می تواند معانی زیادی را تداعی کند.میهن پرستی، صداقت، احترام،زیبایی،عشق،موفقیت، دوستی،گرانی و...هر واژه ای معنا، احساسات، عواطف خاص و عملكرد متفاوتي را در افراد برمي انگيزد.افراد تا آن میزان که تجارب مشابه دارند، معانی مشابه را دارا هستد.

اسلاید 19: مهارتهای ارتباطیبراي درك ارتباط كلامي با مهارتهاي چهارگانه ارتباط كلامي آشنا مي شويم: 1- گفتن- دوسالگی2- شنیدن-چهار سالگی3- خواندن- شش سالگی4- نوشتن- هشت سالگیآدميان به طور طبيعي به ترتيب زير آنها را آغاز مي‌كنند

اسلاید 20: سخن گفتنسخن گفتن فن يا هنري است كه آدمي به وسيله آن بر ديگران تأثير مي‌گذارد. ديگران را ترغيب و اقناع مي‌كند و همواره در مراودات اجتماعي كاربرد دارد.در اولين لحظه برقراري ارتباط شما با سلام و يا احوال پرسي قدرت بيان خود را نشان مي‌دهيد. اينكه چقدر با صلابت سلام كنيد يا از روي ترس يا ناراحتي و يا چيز ديگري، وضعيت روحي شما را نشان مي‌دهد. گفتن در بين مهارتهاي چهارگانه بيشترين كاربرد را دارد و براي برقراري ارتباط مهم تلقي مي‌شود. لذا بايستي در هنگام سخن گفتن و يا سخنراني نكاتي را رعايت كنيم:1.خوب گوش كردن ما را براي بهتر گفتن آماده مي‌كند. 2. مطالعه كردن به ما فرصت مي‌دهد تا حرفي براي گفتن داشته باشيم.

اسلاید 21: 3. در سخن گفتن شتاب نکنید. موضوع بحث و گفتگو را چندین بار قبلاً با خود با صدای بلند تکرار کنید تا هنگام ادای آنها دچار فراموشی یا لکنت زبان نشوید4. جملات ساده، کوتاه و رسا بکار ببرید و شیوه خلاصه گویی را در پیش بگیریدگفته های خویش را با اطمینان و اعتماد به نفس ادا کنید و انتظار نداشته باشید دیگران آنچه را که شما با شک و تردید بر زبان می آورید، باور کنند.6.در برابر ترش روترین و عبوس ترین اشخاص هرگز بشاشیت خود را از دست ندهید و هنگام گفتگو نیز تمام قوایتان را برای کسب کامیابی متمرکز سازید سخن گفتن

اسلاید 22: 7. از به كار بردن كلماتي كه معناي آن را نمي‌دانيم خودداري كنيم. 8. به جز آغاز ارتباط سعي كنيد اگر از شما پرسش نشد درباره خودتان سخن نگوييد. 9. هنگام گفتگو به ديگران نيز فرصت گفتن بدهيد. 10. درباره آنچه علاقمند هستيد و اطلاعات داريد صحبت كنيد. 11. سعي كنيد از نظرات بزرگان هنگام سخن گفتن نقل قول كنيد. 12. در سخن گفتن از ديگران تقليد نكنيد. 13. شايسته است در هنگام مواجهه با مخاطب از بكارگيري كلمات منفي همچون : نمي توانم ، غيرممكن است ، امكان ندارد، هرگز و ... پرهيز شود. سخن گفتن

اسلاید 23: مهارتهای ارتباط کلامی14.فراموش نكنيد كه فرمان دادن يكي از برخورد هاي محكوم به شكست است .15.بيان الفاظي دلپذير و موزون موجب مي شود كه شخص مقابل با متانت گوش فرا دهد ، حقايق را جمع بندي كند و به فكر حل مساله باشد.16.مطلب را مختصر و مفيد بيان كنيد تا مخاطبين شوق شنيدن را از دست ندهند . تحقيقات نشان مي دهد كه آدمي تنها قادر است بين 5 تا 9 نكته را در آن واحد به ذهن بسپارد.17. عبارات مغرضانه و كينه جويانه اغلب خشم فرد ديگر رابرمي انگيزد و او را به جبهه گيري دعوت مي كند و در نهايت روابط ، را به دشمني و تعارض و نبرد مي كشاند .

اسلاید 24: يك كلمه بايد دقيقا مفهوم مورد نظر ما را در بر داشته باشد ، نه كمتر و نه بيشتر . به طور كلي كلماتي را انتخاب كنيد كه در الگوي زير بگنجد : «صريح ، كوتاه ، دقيق ، مودبانه ، صــحيح و پر محتوا »كلمات بايد روشن و صريح باشند ، يعني بتوانند به درستي درونيات شما را به ديگران منتقل كنند.مهارتهای ارتباط کلامی

اسلاید 25: * سرچشمه بسياري از مشكلات روزمره، عدم توجه به سخنان ديگران است. چرا كه بسياري اوقات بدون اينكه بدانيم ديگري درباره چه چيزي سخن خواهد گفت فكر مي‌كنيم همه چيز را مي‌دانيم.*صاحب نظران بر این باورند که در حدود 70درصد از زمان بیداری افرادی که درباره آنان مطالعه(جامعه ای که 90درصد مردم آن باسواد بودند) کرده اند، درارتباطات می گذرد.* این زمان بخش هایی به گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن می گذرد که نسبت هر یک درصد از آنها به درصد به قرار زیر بوده است:شنیدن

اسلاید 26: شنیدنگوش دادن 42%سخن گفتن 32%خواندن 15%نوشتن 11%* تنها با گوش دادن است که «همدلی» ایجاد می شود.همدلی زمانی است که به نگرش فرد مقابل خودمان پی می بریم و دنیا را از دریچه چشم او می نگریم.*انديشمندان بزرگ بر اين باورند كه (دو بايد شنيد و يكي بايد گفت) از طرفي كساني كه خودشان را علم كل مي‌دانند، اهميت و ارزشي براي شنيدن قائل نيستند. در حاليكه «شنيدن، بهره‌مندي از دانايي تمامي افرادي است كه با آنان زندگي مي‌كنيم».

اسلاید 27: حال چگونه از اين مهارت بهتر و بيشتر بهره‌مند شويم : * بپذيريم كه ديگران حق حرف زدن و حرفي براي گفتن دارند. * از قطع كردن حرف ديگران خودداري كنيم. * همواره سعي كنيد فقط به حرف يك گوينده گوش فرا دهيد. * شنونده فعالي باشيد يعني آنچه را كه گوينده درست مي‌گويد تأييد نماييد.* اگر ابهامي درباره سخنان گوينده داريد سئوال كنيد. * براي كودكان و نوجوانان خيلي مهم است كه بزرگترها به سخنانشان گوش دهند. شنیدن

اسلاید 28: گوش دادن انعکاسی: واکنش سطحی و اتفاقی به صداهایی است که ناخواسته به سوی شما می آیند. مثلاً شما دارید با شخصی که در یک مهمانی، تازه با او آشنا شده اید، صحبت می کنید، و دوستی از کنار اتاق شما را بهنام صدا می زند.گوش دادن محتوایی: رابج ترین نوع گوش دادن ومبتنی بردریافت و نگهداری داده هاست.مثل یادگیری در مدرسه،دستوالعمل های اداری وشغلی.گوش دادن رابطه ای: پیچیده ترین نوع گوش دادن همان گوش دادن فعال، همدلانه و تاملی است.مثلاً کسی می گوید: از این کلاس متنفرم، تکالیف کلاسی احمقانه هستن.شما هم می گویید: حدس می زنم که ازاین کلاس ناراحت هستید؟کسی به شما می گوید: من از اینکه امسال پیشرفتی نمی کنم نگران هستم.؟شما می توانید بگویید که چیزی موقع کار اتفاق افتاده که شما را ناراحت کرده است؟* گوش دادن دورن نگری:به چیزهایی گوش می کنیم که برای ما لذت درونی ایجاد کند.حرف هایی که باورهای ما را حمایت و تایید کند،نه چیزهایی که مخالف باورهای ما است.در واقع در شنونده خود درگیری ایجاد می کند.چهارنوع گوش دادن در ارتباط میان فردی

اسلاید 29: خواندن* خواندن سومين مهارت ارتباطي است كه به طور طبيعي آدميان از 6 سالگي آن را شروع مي‌كنندبراي مطالعه فعال، نوشتن نكات مهم در حين خواندن ضروري است. خواندن بدون يادداشت برداري علت مهم فراموشي است. خواندن با خط كشيدن زير نكات مهم، حاشيه نوشتن، خلاصه‌نويسي و يادآوري دوام مي‌يابد. حتما بايد در حال مطالعه خلاصه برداري كنيدپيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. حداكثر زماني كه افراد مي‌توانند فكر خود را براي مطالعه روي موضوعي متمركز كنند 30 دقيقه است پس ازمطالعه 10 دقيقه استراحت كنيدپژوهشگران ثابت كرده‌اند اگر 30 درصد وقت خود را به خواندن و 70 درصد ديگر را به يادآوري اختصاص دهيد، بسيار مفيدتر از آن است كه تمام وقت خود را به خواندن بگذرانيد. بهتر است پس از مطالعه، مطالب را به زبان خودتان بازگو نماييد

اسلاید 30: زبان و خط عمده‌ترين شيوه‌هاي ارتباط كلامي است و انسانها براي بيان احساسات بيشتر از زبان و براي ابراز افكار عمدتا از خط ياري مي‌طلبند.اگرچه خوب نوشتن كار دشواري است و نوشتن سخت ترين مهارت ارتباطي است اما چگونه بهتر بنويسيم: 1. مدت كوتاهي قبل از آغاز نوشتن، درباره موضوع فكر كنيد. 2. نوشته كوتاه حداقل باید از 3 بخش «مقدمه، متن و نتيجه» تشكيل شود. 3. نوشته بلند حداقل بايستي داراي پنج بخش «تيتر، مقدمه، متن، نتيجه و منابع» باشد. 4. براي خوب نوشتن به طور گسترده مطالعه كنيد. 5. غلط انشايي و يا املايي در نوشته تأثير شگرف بر خواننده دارد. 6. از نوشتن كلماتي كه معناي آن را نمي‌دانيد، خودداري كنيد. 7. دقت كنيد نوشته‌ها از گفته‌ها تأثير جدي‌تر و ماندگارتري بر ديگران مي‌گذارد. 8. هميشه بايستي متن نوشته پس از اتمام نوشتن و قبل از ارسال به گيرنده يك بار خوانده شود.نوشتن

اسلاید 31: ارتباطات غیر کلامیارتباطات غير كلامي عبارتست از كليه پيام هايي كه افراد علاوه بر خود كلام ، آنها را نيز مبادله مي كنند . طرز قرار گرفتن ، راه رفتن ، ايستادن ،حركات ، چهره و چشم ها ، لحن صدا ، طرزلباس پوشيدن، لبخند زدن، گریه کردن، اشاره کردن، نوازش کردن، خیره شدن و...جملگي نشانه هاي ارتباطات غير كلامي هستند. در طول روز93 درصد پیام های ما از طریق ارتباطات غیرکلامی منتقل می شوند و تنها 7 درصد ارتباطات ما از طریق کلامی برقرار می شود.بسياري بر اين باورند كه همواره ارتباطات غير كلامي بر ارتباطات كلامي از نظر صحيح بودن ارجحيت دارد . چرا كه علامات غير كلامي از درون انسان نشات گرفته و اغلب نمي توان آنها را كنترل كرد و اكثر انسانها از مهار كردن هيجانات خود عاجزاند ، ناكامي را نمي توانند ناديده بگيرند و نشان ندهند و شعف را دير يا زود با حركات خود به ديگري انتقال مي دهند.

اسلاید 32: ارتباطات غیر کلامی* مشتري در بدو ورود به محل كار شما با ديدن نشانه هاي غير كلامي در مورد شخصيت شما قضاوت مي كند . لذا بايد تلاش نماييم تا شخصيت مثبتي در ذهن مشتري از خود به جا بگذاريم تا در موردشما قضاوت خوبي داشته باشد . اصولا در مراودات اجتماعي بيشتر به نشانه هاي غير كلامي اعتماد مي كنند تا بر نشانه هاي كلامي.پـــس نشانه هاي غير كلامي را تقويت كنيد . نخستين برخورد و نخستين تاثيري كه برمردم مي گذاريد بسيار اهميت دارد . صاحب نظران برآنندكه كلام 7درصد ، لحن و طنين 38درصد و حركات 55درصد اطلاعات را منتقل مي كنند .

اسلاید 33: خاستگاه ارتباطات غیرکلامیدو خاستگاه اساسی برای نشانه های غیرکلامی وجود دارد:1- واکنش های عصبی غیرارادی- هنگام ترس عضلات شکم منقبض می شوند و دستان ما عرق می کنند2- زبان بدنی معمول و مورد قبول یک فرهنگ،یک جامعه و یا یک خانواده- تکان دادن دست ها

اسلاید 34: انواع ارتباطات غیر کلامی1- زبان بدن(حرکت گفتاری)2- صداهای آوایی(شبه صوتی)3-مشخصات فیزیکی(شکل بدن،اندازه،رنگ پوست ولباس، عینک..)4- زیبایی شناسی(موزیک و رنگ)5-فضا(مجاورت)7- زمان7- شامه(بو)

اسلاید 35: زبان بدنزبان بدن شامل: * طرز راه رفتن و ایستادن: طرز راه رفتن افرادمشکوک، مضطرب، هیجانی،آرام * بيان چهره: خشم ، ناامیدی،تسلیم،موافقت، بی علاقگی، احساس غمگيني، شـــادي، خشم، تعجب و سردردگمي.مثال:با آن حالت خصمانه به من نگاه نکن.به من نگاه کن و حقیقت را بگو.*ژست های وابسته به گفتار: چشمک زدن، اخم کردن، دست دادن، تکان دادن دستها، خیره شدن

اسلاید 36: به کلیه جلوه های صوتی که همراه کلمات ایجاد می شود:*تن صدا*مکث*سرعت وشدت صدا*قدرت صدا* روانشناسان و متخصصان ارتباطات معتقدند : افرادي كه داراي ويژگي شخصيتي تهاجمي هستند با بلنداي صداي بيشتري نسبت به كسي كه در نقطه مقابل است و در ويژگي شخصيتي خجالتي قرار گرفته است سخن مي گويد.*كيفيت صدا نيز بايد مطلوب و خوش طنين باشد . لذا ناخوشي هاي مربوط به بيني ، بيني گرفتگي، گرفتگي صدا ، خشونت صدا و نفس زني(دشواريهاي تنفسي) موجب اختلال در ارتباط و ناراحتي مشتريان مشتريان خواهد شد.صداهای آوایی

اسلاید 37: صداهای آواییمردمان كوهستان ها و دشت هاي فراخ به نسبت شهرنشينان از بلندي بيشتري در سخنگويي و محاوره استفاده مي كنند . حرفه نيز در بلندي صدا موثر است كارگران و كاركنان سازمان هاي صنعتي كه با سر و صداي بيشتري سرو كار دارند از كارمندان اداري كه در دفاتر تميز و بي سر و صدا كار مي كنند بلندتر صحبت مي كنند . معماران عمدتاً نسبت به ديگر حرفه ها مثل پزشكان يا كارمندان دفتري و حسابداران از بلندي صداي بيشتري در محاوره با ديگران استفاده مي كنند

اسلاید 38: فضا یا حریمچگونگی استفاده از قلمرو ونحوه نگرش به فضای شخصی و اجتماعی یکی از مهمترین نشانه های ارتباطات غیرکلامی است.هرشخصی توسط قلمرو خاص خود احاطه شده است.این قلمرو براساس زمینه فرهنگی،وضعیت، حالت و احساس شخص و فعالیتی که درآن مشارکت دارد، کوچک و بزرگ می شود.شناختن فضاهای های شخصی و اجتماعی و رعایت اصول و فاصله در آن اهمیت دارد. مثلا فضای شخصی برای ما مهم است و بسیاری از ما دوست نداریم که لمس شویم و این شاید ریشه در اموخته های فرهنگی ویا ذاتی انسان دارد.

اسلاید 39: حریم ها و فاصله هاوضعیت و موقعیتویژگی های آوایینوع فاصلهفاصلهلمس کردن،بغل کردن، بوسیدن یا درگوشی صحبت کردن نجوای ملایم و محرمانهحریم خصوصی45 سانتی مترگفتگوی عادی، مصاحبه، جلسه صمیمانه مدیران و کارکنان صدای رساحریم شخصی و حریم آسایش45- 120 سانتی مترمراودات و مذاکرات اجتماعی یا کلاس درسصدای رساحریم اجتماعی120 -360 سانتی مترسالن های سخنرانی، کنفرانس هاصدای رسا نسبتا بلند برای شنیدن گروهیحریم عمومی360-600 سانتی متر

اسلاید 40: زمانبخشی از ارتباط غیرکلامی ما دیگران براساس، زمان بندی و وقت شناسی است.مردم آمریکا- اروپایی، امریکای شمالی و اروپای غربی مقید به زمان هستند.روابطشان، قول و قرارشان، مناسبات اجتماعی و شغلی شان و... را سر وقت تنظیم می کنند و بدان متعهد هستند.آفریقایی ها، امریکای لاتین و مردم خاورمیانه به ویژه ایرانیان مقید به زمان نیستند. برای مثال بسیاری تورها با تاخیر انجام می شود،پروژه ها با تاخیر اجرا می شود،دیر رسیدن به قرار ملاقات دور از انتظار نیست و....

اسلاید 41: شامه(بو)* شامه سنجی مطالعه درباره بو است.حس بویایی ما فوق العاده است.* تحقیقات نشان داده که ما آنچه را که می بوییم درمقایسه با آنچه می بینیم یا می شنویم، مدت زمان بیشتری به خاطر می سپاریم.* ما جذب رایحه عطر ها وادکلن های خاصی می شویم و ازرایحه های دیگر فرار می کنیم.* در اکثر فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما بوی طبیعی بدن افراد، آزاردهنده است.* بو یک نماد غیرکلامی مهم در ایجاد و ادامه و یا قطع ارتباط است.* افرادی که مدام درم عرض ارتباط با مردم هستند باید از عطرها و ادکلن هایی استفاده کنند که مخاطبان را جذب کند و به ادامه ارتباط تشویق نماید.* بوی مطبوع و خوش رایحه نشانه احترم به طرف مقابل ارتباط است و نماد پرستیز برقرارکننده ارتباط است.

اسلاید 42: زیبایی شناسی*انتقال یک پیام یا حالت از طریق رنگ یا موسیقی، زیبایی شناسی نامیده می شود*وقتی دریک فروشگاه قدم می زنید،این اصل به طور ناخودآگاه عمل می کند.*تحقیقات نشان داده است که در روزهایی که در یک فروشگاه بزرگ موسیقی با ضرب آهنگ اهسته نواخته می شد، دریافتی خالص فروشگاه بیشتر از روزهایی بود که موسیقی با ضرب آهنگ تند پخش می شد.*براساس مطالعات گوش دادن زیاد به موسیقی راک موجب ضعیف شدن کلیه ماهیجه های بدن می شود.لذا افراد شرکت کننده درکنسرت های راک، پس از پایان برنامه، کسل و خواب آلود می شوند.*رنگ ها نیز بر افراد اثر می گذارند.مثلاً در بیمارستانها از رنگ های ملایمی مانند صورتی،آبی و رنگ های روشن به جای رنگ سفید سرد و بی روح استفاده می کنند. در زندان ها نیز از سایه های صورتی کم رنگ استفاده می شود.زیرا این رنگ ها آرامش بخش ترین رنگ ها هستند.

اسلاید 43: مشخصات فیزیکی* آنچه كه يك فرد را در برخورد اول جذاب يا غير جذاب مي سازد جنس، قد، وزن ، قيافه فرد و طرز لباس پوشيدن اوست.* لباس، احتمالا شخصيت ما را شكل نمي دهد اما لباس و وضع ظاهر ، اغلب پايه اي براي قضاوت اوليه در مورد افراد است و تاثير شگرفي بر قضاوتهاي ديگران نسبت به ما دارد. بنابراين بهتر است در هنگام مواجه و روبرو شدن با مردم به بهترين وضع وحالت، ظاهر شد.

اسلاید 44: *اصولا تميزي و آراستگي ظاهر به ويژه در لباس هاي شما نشانگر شخصيت و ارزشي است كه شما به خود و حتي به ديگران قائل هستيد.*بنابراين در هنگام انجام وظيفه پوشيدن لباسي كه نشانگر شغل شما باشداز يك طرف و تميزي و آراستگي آن از طرف ديگر موجب موفقيت شما در كار و ارتباط صميمانه شما با ديگران خواهد بود.مشخصات فیزیکی

اسلاید 45: مشخصات فیزیکی*لباس، عینک، آرایش و جواهرات هر یک پیام های مشخصی را منتقل می کنند. * پوشاک از میان تمام مصنوعات بیشتر خودش را نشان می دهد. پوشاک مانند بدنی دیگر است که به بیننده می گوید شما چه کسی هستید.*از آنجا که شما در انتخاب نوع پوشش، مختار هستید،این انتخاب بیانگر ذهنیتی است که می خواهید در مورد خود در دیگران ایجاد کنید.*پوشیدن یونیفرم، کت و شلوار یک رنگ در محل کار، جاذبه شغلی نیرومندی را ایجاد می کند.به افراد هویت گروهی می بخشد.*وکلا و قضات، خبرنگاران و... به خوبی می دانند که نوع پوشش آنها در موفقیتشان موثر است.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید