کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

سمینار آشنایی با کارآفرینی در سازمان‌های پیشرو

صفحه 1:
بنام آنکه جان را فکرت آموخت سمینار آشنایی با کارآفرینی در سازمان های بيسرو 1381 ‏تیرماه‎ ‎July 2002 تالیف : دکتر کامبیزطالبی استادیار دانشگاه و مدیرتوسعه منابع اتسانی و کارآفرینی سازمان صنایع کوچک ایران ‎Dr. Talebi‏ = = =_ = = = = = = > = = = << 5 = = = ه 7 = = = = << 2

صفحه 2:
3 5 ‏بح‎ ‎fs ‎8 ‎¢ 000000010١ SPINA AA ae ey

صفحه 3:
آشتایی ‎tas‏ كار فردنى درسال 2000 در دنیا بیش از 62 درصد از جمعیت دنیا اظهار داشتند که می خواهند دارای شغل مستقل ( فعالیت .خوداشتغالی ) داشته باشند دیصد از کل جمعیتب الا مادم پبذیرش پیسکبه 34 منظور مستيابىبه رضايمتشغلىمتكىبر فعا يتهاى فرد ای لخم آندسته از افرادی که در آمریکا دوره های حداقل یک دوره ای ) کارآفرینی گذراندند بیش از 798 بیشتر از افرادی که دوره یا دوره های ویژه کارآفرینی را 3\ نگرفتند موفق بودند Dr. Talebi ۱۱۱۱ ۷۷ "۰*۰" ۷

صفحه 4:
براساس آخرین نظرسنجی که تحت عنوان فرهنگ کار و نگاه ایرانیان به آن انجام شده است . فقط 642 از جمعيت ایران خواهان شغلهای ابت اداری و یا در چارچوب شغلهای وظیفه گرائی هستند روحیه کارآفرینی بشدت درمیان جمعیت جوان ایران درحل گیترش است = = = = = = = = = = > = = = = = = = = ه 7 = = = = << 2 Dr. Talebi

صفحه 5:
تعاریف کارآفرینی ‎Entrepreneurship‏ روه شکل گیری تعکرات. تولیدآرزش ‎Gus Gb loons‏ خدمات و پا هرگونه خروجی اقتصادی که به همراه خود ایده سازی و لاه ما ذه ‎ye ee ١‏ ی )تکار عمل . پشتکار و سخت کوشی را کارآفرینی می گویند "۰*۰۱ ۸ Dr. Talebi

صفحه 6:
تعاریف کارآفربنی ‎Entrepreneurship‏ ‏كارافر يني : قرا يتدى كه بتوائد با استقاده ار خلاقيت . هبر نوئى رآ همراه با ارزش جديد با استفاده از شناخت زمان ‎٠‏ منابع و بكاركيرى ریسک و همراه کردن" همراهان" بوجود آورد . کارآفرینی نامیده می شود = = ” = = = = = = = > = = = = << 3 = = = هه 7 = = = = << 2 = Dr. Talebi

صفحه 7:
تعاریف کارآفرینی ‎Entrepreneurship‏ هرانسانی که در زندگی اقتصادی خود بتواند مسئولیت اجراء یک پروژه اقتصادی (طرح درآمدزا) را ضمن ساماندهی مجموعه خلافیتها و فرصتها را همراه با سازماندهی منایع ضمن تقبل ریسک و .شکست را بعهده بگیرد کارآفرین خطاب می شود ۰*۰۱ ۸ Dr. Talebi

صفحه 8:
تعاريف كار آفرينى ‎Entrepreneurship‏ ‏: عوامل کلیدی 1- شناخت هدف 6031 2- داشتن افق ‎Vision‏ ‏3- بکارگیری خلاقیتهای ذهنی Opportunities Creative 4- واقع بینانه برخورد کردن با تفاوت بین خلاقیت ها و فرصت ها 5- جامعه گرا و جامعه پذیر بودن ‎Social Acceptance‏ 6- شهامت . ابتکار. امیدوار و ریسک پذیربودن ‎Active , Brave , Risk Taking‏ ‎Dr. Talebi‏ "۰*"۰۱۱ ۸

صفحه 9:
ابعاد کار آفرینی حال می توانیم بگویم که ابعاد کارآفرینی از 5 عامل (شاخص) :تشکیل می گردد خاقیکچیز نو بااریش‌نو 17 ساماد مي نه لساري مسار عليه لكر 1 پذیرش‌دیسک‌در رله کسمموفقیت3 برخوردار از هدف‌یشد " بعنلنيكمولفه -4 توآوریدر مقابلت غییرلتآزاردهنده -5 = = = = = = = = = = > = = = = << 5 = = = هه 7 = = = = << 2 =

صفحه 10:
فرایند کار آفرینی از هیچ فرمول جادوئی برخوردار ee be = 2 ۰*۰۱ ۸ بلکه ملشت كيده و شناخنفرصت1 دیسانملنهای کارآفرینی90 دیصد از لیدد های‌لاقو فرصتهای‌شاخته) (شده حاصل کارگروهی است .قديتسانماندهىمنبع ولميجاد يكس نكاملقتصادود تولیدی2 خدماتى و....) كه محيط را براى شكل كيرى خلاقيتها فراهم مى .سازد بيلىشروع. حتماً نيز به بولمىباشد. ولىبا بولكمهم-3 .مى شود شروع كرد Dr. Talebi

صفحه 11:
عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات کار آفرینانه اینطورفکرنکنید نگذارید فکرشما با عوامل زیرمشفول اینطورفک رکنید فکرخودتان را معطوف به عوامل زیرکنید با دید سازنده ولمینواییس تنل[ كسسولو تاميرمتبع بسولیعملی .كرص يده خود باشيد ولقع كرا باشيدو سعی‌کنید 2 خودتازيكقكيه كادو يى پسشت پسشتولنه دستک‌نید ‎mle‏ یش زدیکترییفراد 37 .خانوادم را دیفکر خود دلشته باشید سعی‌کسنید بسه تسجربه خود -4 لمیدوار بساشید و نسسبنبسه لفزلیش‌لن ۱۱۱۱۰۷۱۱۱۱۱۱۱۱۷۷ ۷۰/۰/۳۴۰7

صفحه 12:
ویژگی های شخصیتی کارآفربنان لفراد مصمم. جستجوكر و ييسكيذير -1 دارلیروحیه نياز به موفقيت2 فاص 3 اقتصادی برخورداریاز قدرستخود کنترلیو پرهیز از 4 پراکندگی ذهن ( میدانم به دنبال چه چیز هستم ) بردبار و تحملاکامیابیو شکست5 شيفت آنچه را تضویمیک ند ( مصمم‌لس که -6 بايد انجام دهد خودارء إنمقبوليتخو باجتما خودايى-7 برخودارءازم قولیتخوبلجتماعی هب خوداری ‎Dr. Talebi‏ 7

صفحه 13:
آنچه را که باید کارآفرینان موفق بدانند(انجام دهند) شاختف هد یدلتو تنگاهاییقابتو روشهایمقلبله بان[ شناسلیی! ک‌شف) فرصتها -2 مشاهده و درکعمیقاز ن بازها و خولسته های‌مشتری 3 به خللن درد حرکنیسه طرفهدف) -4 یهبریتسازمان5 تسکمیل‌حلقه هایآگاهی‌در زمینه لقتصاد و بازار جلقتصاد -6 (کسب و کار آشنیی‌با دا نشف نی وفر] ویی‌حرفه لیکه لنتخابک رمصلست 7 دخلاقک‌سو کار -8 ادبیانک‌سو کار -و برخوردایواز قدینچانه ینی 10 Dr. Talebi ‏لمنعطافيذيرى-11‎ الا

صفحه 14:
شاخص های کیفی کار آفرینان آموزش دیده ‎(Learned Entrepreneurial)‏ .ک املامصممو با هدفتجزیه و تحلیل‌شده حرکشیک نند -1 برخوردار از ارادم لام و تاکتیکهاماجرلیی کاملاخسا شم یه -2 «جهنک سب موفقینو وشد هستند حر کب رلساس فرصتهای‌شناخته شده وهدفهای‌تعیین‌شده -3 مبتنیسر فرصتها است ( برخلاف سازمانهای غیر کار آفرینی که براساس منابسع (و یک استراتژی ثابت حرکت می کنند لیجاد شوروشوق‌دومیان‌همکرل نو نقسیم ب ندیم سئولیل ک ارآفرینان 4 .(بسیار مسئولیت پذیر هستند برخوردایعاز عزم و جزم للم بسولیحلم شکلاتل كارآفرينانت بحر -5 (فراوان در مقابله با مشکلات دارند ‎Dr. Talebi‏ ۱

صفحه 15:
شاخص های کیفی کا رآفرینان آموزش دیده(دنباله) ‎(Learned Entrepreneurial)‏ تصمیم گیری‌عاقلله و مبتنیبر تجزیه و تحلیلبقیقم سایل تسصمیم گیریسولساس‌دید ننقاط قونو ضعفا: تصمی مگیریولساس‌میزلرق دوتنعطافپ ذیری* تصمیمگیری ی رلساس‌پیسکهلییکه موفقیتوا تا حدودی * کی مى كلد تجزیه و تتحلیلب ازخوردها بولیت صمیماتلینده -7 سس سس سس دس سس م درونی ‎Loi eb eas susan‏ تب لمات بر ‎Lalebj 5 ١ 2 :‏ , = 2 = = = . = = = = = = = _= - = . = = _= = = = = = = =

صفحه 16:
شاخص های کیفی کار آفرینان آموزش دیده(دنباله) ‎(Learned Entrepreneurial)‏ عدم برخورداریازلحساس‌فرور ک بو پا ذوقزدگی‌لنی! 1 واستفاده از قدرت کسب شده برای طراحی کارهای بزرگتر لهلم شاویتدر تصمیم گبری‌ها و تتصمیم سازی‌ها -12 هنوتبدیلت فکرلتوریسکهایف ردیبه تفکرلتو ریسکهای13 گروهی شبناساییمبع در جزبیتریننسیازها -14 تساط برسامانو وهیرینف عا لیتهایانجام گرفته درایتباط -15 با پروژه تعيين شده "۰*۰۱ ۸

صفحه 17:
شاخص های کیفی کارآفرینان آموزش دیده(دنباله) ‎(Learned Entrepreneurial)‏ برخوردارانقدستن وآوریو اغزلیش لنش لام در همین16 خصوص لیجادتحر کف راولن‌درهمکرلن_ لعف زلیش‌خافیتها و -17 نوآوری های فردی و تبدیل آن به نوآوری سازمانی بکرگیری مهندسی|رزش در فرآیند تکمیلو لجرلی18 نوآوری ها در سازمان = = = = = = = = = Ze [= = = _= - = 5 << = = _= = = = = _= == =

صفحه 18:
: تعاریف انط ابس كاملا اا 1 ‎٠‏ رأه حل هاى كوناكون ذهنى ميباشد بدون اينكه مشكل يا مسئله را بشناسد ( با بداند) فرصتها: مجموعه از عقاید و ایده های میباشند که قادربه حل مسا ‎i ee‏ "۰*"۰۱۱ ۸ Dr. Talebi

صفحه 19:
ابده و خلاقبت (دنباله ) خلاقیت: برون داد ايده از مغز به روی واقعیتها و جهت دهی ماس ری ما ‎hee. Pl‏ و يا هردو = = = = = = = = = = > = = = = = = = = = = = = = 2 << Dr. Talebi

صفحه 20:
هفت عامل مهم در موفقیت کا رآفرین برخودارعاز ليدم و خافيتهاىة حولساز -1 سای مها ۵ شناختو كرداويىمنابع -3 ریسکپذیری4 برنامه پیزیو لجرلییک ردن‌طرح نو 5 قدرتولهیریو ساژماندهی‌ستبع 6 نوآورعو بسرخورداوعاز مدیرینلسترتژیک 7 "۰*"۰۱۱ ۸

صفحه 21:
خلاقیت و ايده سازی پنج فاکتور ثروتمندشدن الف: متولد در یک خانواده ثروتمند ب : ازدواج با یک فرد تروتمند AAA ۱۰۱۰۱۱۱۸۱۸۱۱۷ ۷ ۷۸/۱/۱ ۷/۸ ج : برنده شدن در یک قرعه کشی د : شروع یک کسب و کار شخصی ‎ev"‏ ‏= در آمریکا دو میلیون نفر از درآمد ماهیانه 1 میلیون دلاری برخوردار ,هستند که 690 از آنها دارای شرکتهای تولید خدماتی که با شروع فعالیتهای کارآفرینی همراه بود » میباشند ‎Dr. Talebi‏

صفحه 22:
فرصت ها ‎Opportunities‏ فرصت ها در حقیقت عواملی هستند که ایجاد ارزش برای ذینفعان .سازمان هاى كارافرين فى كنتد ان ذينفعان عبارتتد از مشتروو بازايهاىوجديد -1 ار با 2 کارلفرین3 فرصت ها درحقیقت ریسکهای مدیریت شده ای است که توسط = 2 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = .كارآفرين بكار مى رود ‎Dr. Talebi‏

صفحه 23:
فرصت ها ‎Opportunities‏ فرصت ها در حقیقت عواملی هستند که ایجاد ارزش برای ذینفعان .سازمان های کارآفرین می کنند این ذینفعان عبارتند از مشتریو بازارهای‌جدید 17 2 (line) Pa کرلفرین3 ۱۱۱ ۷ ۸ فرصت ها درحقیقت ریسکهای مدیریت شده ای است که توسط لوفو .كارآفرين بكار مى رود ‎Dr. Talebi‏

صفحه 24:
فرصت ها (دنباله) قرضتها مجموعه لى از أن رای اس کد یک كارا فرين براق حيات اقتضادى خود شناخته و انجام ميدهد . حيات سازمانهاى .کارآفرین بستگی به استفاده و مدپریت فرصت ها دارد : ویژه گیهای فرصت . فرصت شناسی ورزر[ جذلب جالو قابل_قدیر * نه خيلى_زوك- نه خیلیک وچک؟ باينار و دارلىيتانسيزلاهم برل زمانهاىطولانى* يمان ينجره فرصتها مىباشد * عامللیجلارزش رای ولیدکنده وارزشمد ب رای ‎ie‏ Dr. Talebi OOOH D DODO OOD

صفحه 25:
فرصت ها (دنباله) آن چیزی راکه .برداخت آن می باشد فرمول بالا را بخاطر بسیارید فرصت یعنی آن چیزی را که مشتری بدنبال خرید آن است و باید توسط کارآفرین شکار شده باشد = = ” = = = = = = = > = = = = = = = = هه 7 = = = = << 2

صفحه 26:
فرصت ها مشتری را میتوان دنیای واقعی کارآفرین نامید. مشتری حاظر است :پول برای كلاؤباكيفيت * ‎jal s‏ مینک نده نیز او * كلافزيباو جتلب * كلافبا مقومتة كلفد ارات ‎ey‏ ۷ a 00009 00009 Dr. Talebi

صفحه 27:
: فرصت ها درحوزه های زیر را باید اینطور شناخت فرصتها در بازار :۳۵۲۱۵6 صا ات ممووه بازار هنوز وسعوبادیدارد و مبتونیم چنگيبياندازيم. میتولنیم-1 از تقاضاهای جدید بهترین استفاده را ببریم و یا با کمی خردمندی تقاضاهای جدید را بوجود آوریم . مشتریاردر فاصله کموپبا" ما" قرار دایند.یصتمکاردر بازار -2 دسترسی جغرافیائی . بازارهایبرمشتری خوش‌پرداخت لهل‌خر بد لهل‌خر پدلنبوه -3 ‎Jal‏ خرید متنوع بازایهای‌که مشتربابا "شاخص‌قیمت محصول را لنتخاب4 بلکه کالای نو و جذاب را با هرقیمتی میخرند مثال:فروش تلویزیونهای دیجیتالی بالامپ تصویرپلاسما (کربستال ‎Dr. Talebi‏ = 2 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = ae = =

صفحه 28:
: فرصت در حوزه اقتصاد ‎De‏ ‎TR‏ © tc boo ‏را‎ F QB تولید(حجم کمی) 2- بازگشت سریع ریسک سرمایه گذاری ازنقطهن) به نقطه 1 وجود سرمایه . بازارسرمایه. مشارکندر سرمایه گناری3 با لإومنحاشيه سود باتوجه به يائين ومن نرخ بهره -4 ‎Dr. Talebi aS‏ = = = = = هه 7 = = = = << 2 =

صفحه 29:
: فرصت ها درجوزه های دیگر فرصتهایزبادیولی‌سرملیه گناییلوجود فرصتهای1 بازارولقتصاد) درفعاليتهاى متنوع وجود دارد ‎Harvesting‏ ‎Oppprtunity‏ 2-شناسائی فرصت درحوزه "رقابت " در زمانیکه از قدرت رقابت گری و رقابت پذیری خود مطمثمن هستیم ‎Dr. Talebi‏ = 2 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

صفحه 30:
: فرصت ها درحوزه های دیگر "زمان. دوراندیشی . اطلاعات جامع . روحیه کارآفرینی برنامه ریزی * حلقه های : شناخت فرصت واستفاده موثرازآن جهت نیل به هدف می = 2 = = = . = = = = => = = _= - = 35 << = = = 7 ‏هه‎ ‎= ‎= ‎= ‎a ‎= ‎= Dr. Talebi

صفحه 31:
استراتژی در سازمان های کارآفرین ‎Entrepreneurial Strategy‏ ارت را ضمن برنامه ريزى و زمانبدى جهت كسب فرصت هاى شناخته شده كه بعنوان افق “ ‎"vision‏ ‏سازمان درنظر گرفته شده در قالب اهداف کوچکتر (اهداف اجراتی ) ما را سریعتر » کاملتر و باخطاء کمتر به آینده می رساند. = 2 = = = 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 a4 = = = = = = = Dr. Talebi

صفحه 32:
ابزارهای استراتژی در سازمانهای کارآفرین وجود مدیر کارآفرین1 وجود عفاید هطرحهای 2 کارآفرین وج ود دل شرفت یو -3 تخصص لازم وجود لطافات4 وجودمنابع لنسانىيويا -5 و ساير منابع وجود مشتریو بازار -6 وجود برنامه -7 وجود لعتقد و لعتمد -8 دسته جمعی وجود بقبه و فضای:و رقابت آمیز وجود ف ضاء با محیط -10 : حمايت كننده(قوانين (......مقررات و 77777777۵

صفحه 33:
مبحث استراتژی ( دنباله) es ReneS ee Cnr ماموریت و اهداف ‎Mission &‏ ‎Ggals‏ ارزیایی خارج بنگاه محیط دورتر, بازارهای صادراتی و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏فللا ووو ووو ‎Dr. Talebi ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
چهارعامل محیطی تاثیرگذاربرشکل استراتژی یک سازمان کارآفرین = ۰ 5 ~~ = = = = = = = = = = i= 5 << = = 7 ‏ه‎ ‎= ‎= ‎= ‎= ‎2 << =

صفحه 35:
چهارعامل محیطی تاثیرگذاربر شکل استراتژی یک سازمان کارآفرین :فرصت ها: قوت ها وجودفر صتهائ_كرديبازايها - قديتكلازيقابتهذيرى- وجود تنوع ديبازار له وجود تكولوييهاوارزلزقيمت2 - دلشتنرنامه هاىكاربردى- و مکمل کننده فرآیند نوآوری - برخورداری از نیروی انسانی نباز به محصولاتف وآویی‌شدد و مدپریتماهر - :نهد بدها: ضعف ها وجود یقبای‌جدید - ولندما نی لنینتولیدی- بللافتنسطح نیاز و نوقع‌مشتریان -عدم برخوردایواز قدیت- 3 وجود قولنین دون‌خاصیت ‎a et‏ مونع‌و چلش‌هاو‌قانینی - مدیریتضعیظلستاد -شاگردی - ندلشتربرنامه و یابرخوردایی . - ‎Dr. Talebi‏ = 2 = = = = = = = 2 = = = = = = = = = = = = = = = = اه ۱1 ‎OR‏ اا ‎

صفحه 36:
مدل استراتژی مبتنی بر برتری دررقابت نتایج : 1- سودآوری 2- برخورداری از سهم بازار در بازارها 3 رضایت مشتریان 4-ادامه حیات شرکت | استراتژی ها استراتژی مبتنی بر سایر مولفه ها- استراتزی مبتنی بر قیمت (...نوآوییو) ا ا ‎ff ay‏ بنيادى ارزیایی شرکت (بنگاه). مس وزیابی عواملی محیطی ‎۰*۰۱ ۸ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
مبحث استراتژی ( دنباله) حال رسيديم به طراحى یک مدل استراتژی برتری در رقابت دوستان باید ابتداء به سوالات زير پاسخ دهند جه عولملىدرطرلحإسترلتزوه ركته ما مهم لسك -1 تفليتهاءإسترلتزىب امعطفرا بكويد؟ -2 لاه اف دی با ی شا و آیالمطلفهم‌قابل غییر و معطفمی اشد؟ -4 خودتان | درکدلم لستراتزیم وفقمیداند؟ -5 الف: استراتزى مبتنى بر عرضه كالا با قبيمت رقا ب: استراتزى مبتنى بر تولي د كالإى نواورى شده باقيمت رقابتى ار او ار ا ‎ee‏ ۱۱۱۱۱۱۷۱۱۱۱۱۸۱۱۱ ۷/ (۸/۱/۱۱

صفحه 38:
مبحث استراتژی ( دنباله) نگاه به فرصت ها در بازارهای دور و نزدیک . این الزام را برای کارآفرینان و سازمان های کارآفریتی بوجود می آورد که له موه دروسی ‎er re‏ دسته از مشتریان را درمقیاسی که درهنگام تولید با قیمت ارزان از ظرفیت ولید را بنوعىييشرفروشكند و يالمينكه در 7546 كمتر از 2 ماه قابليت جذب مشتری برای فروش حدافل 6045 از ظرفيت توليد خود كه داراى ويزكى هاى جديد با ارزش افزوده .جديد ( نه براساس يائين ترين قيمت ) را داشته باشد للا Dr. Talebi

صفحه 39:
مبحث استراتژی ( دنباله) دستپاپی به استراتژی برتری دررقابت ۱۱۱۵۵ ۱ ۱ ۱ ۱۷۱۷ (۱۷۱ ۱(۱۷۱(۱(۷(۸۸

صفحه 40:
مبحث استراتژی ( دنباله) بنابراین بدین نتیجه رسیدم که بايد از استراتؤى برترى دررقابت برخوردار باشيم برخوردارى از قدرت خدمات پس از فروش با کیفیت استراتژی برتری در رقابت دارای برتری در حلقه ‎ole‏ )1.2.3.4.5( تجارب شناخ نیازهای مشتری 3 = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

صفحه 41:
مبحث استراتژی ( دنباله) بدانیم که برجورداربودن از استراتژی. باعث پایداری برتری دررقابت .خواهد بود ts ‏رقابت‎ : مها درلمد شرکتهایرقیب مخارج (جمع هزینه ها) مخارج(جمع هزینه ها) = پرابراست با سود خالصس GH) = = = = = = = = = = > = = = = = = = = = = = = = 2 << = Dr. Talebi

صفحه 42:
j ‏د‎ ‎3 Dr. Talebi ١ ‏م‎ 0000000111606

صفحه 43:
= = = = = = = = = = > = = = حرکتچرخه نطفه بسه شکرجهی‌ظاهری‌موجود زندم) (در تسولید؛ شروع مقدماتتولید کللا ری ره مر ویر eeepeeenone

صفحه 44:
:جواب سوال :بلی» شما تولید کننده محصول پا محصولات هستید بنابراین؛ فرصت برای تولید محصولات مشتریپذیر هدف می باشد استراتژی برمنبای کشف بازار *لستراتژی برتری دررقابت درموردچرخه عمر( سیکل عمر) محصول خود فکرکرده اید؟ - = = = = = = = = Ze [= = = _= = = = = = هه 7 = = = _= 2 << =

صفحه 45:
مبحث استرا تژی (دنباله ) انتخاب استراتژی مناسب كه بتواند فرصتهارا شکارنموده و آنرابه واقعيت تبديل كند +o ‏ستوال از کارآفرینان حاضر درجلسه‎ ‏مر تا كام ترم ها؟‎ للا ۳9 چه مدل استراتزی؟

صفحه 46:
نوآوری در سازمان های کارآفرینی ‎Innovation In SMEs‏ : تعاریف نوآویی فرلیندی‌که کرآفرینا ی کلیده خالقو برخودار 17 ازجوانب کاربردی قابلیت ایجا د یک ارزش جدید را از طریق تولید یک کالا ویژه و یا از طریق متابع نو کالای قبلی را بدست می آورد » توآوری می نامند = = = = = = = = = 2 > = = = = 3 << = = 7 = = = = = 1 =

صفحه 47:
نوآوری در سازمان های کارآفرینی لستفاده آزپنانسیل‌های‌جدید که توسط ک ارآفریا ‎hoes‏ = و می تواند با ساخت يك کلای جدند و با تک اروش نو 25 از طریق تغییر فرآیند تولید و متابع متفاوت بوجود می آید. را نوآوری می نامند ( پیتر دراکر) = = = = = = = = = = > = = = = Ss = = = 7 ‏هه‎ ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= Dr. Talebi

صفحه 48:
چرا نوآوری ؟ قبل ازپاسخ نظر خودتان را(مخالف یا موافق) درمورد سوالات زیراعلام بفرمائید : سوالات آبا فسکرمی‌کنید کسه هميشه کل لی‌شما دارلی‌مشتری:1 لس یا فسکومی‌کسنید کسه تسغییر با نسوآوویتسفاوتیندارد؟ -2 یا تسغییر روند تسولید شسما و با تسغییر در شکلنلاهریو -3 حتی ساختار اصلی کالای شما مشتری را قانع می کند؟ لیا ما باید زودتر از مشتریپیبه ‎Lok‏ | تقاضاهای4 a Dr. Talebi = = = = = = = = = = = = = = = = = = _= = = = = = = =

صفحه 49:
شکل گیری تقاضا براساس رولك تكنولوزيهاى يايد تغييردرذائقه مشترى ازطریق تکنولوزیهای پیشرفته شاخص قیمت هرواحد کالای فروخته شده حجم يا تعداد توليدات عرضه شده منبع : مقاله دكتر كلوس در سمينار جهانى شدن نوآورى - آلمان 2000 ‎Dr. Talebi‏ [۱ ۱۱۱ ۸

صفحه 50:
نوآوری (دنباله) استراتژی برتری در ‎a oe‏ دهنده شاخص قرارگرفتن (موردهدف بودن ) مشتری بعنوان محورحرکنها و برنامه برامه ریزی ها در ساومان های کرآفرت می باشد بلراین ازنجائیکه تفیبرات گوناگون درفاکتورهای مهم مانند تکنولوژی دانش فنی اطلاعات. دائقه . نیازهای جدید و زمان مستقیماً بر ‎ieee ee es a,‏ توا بل مان که میتواند از این تغییرات درجهت مثبت استفاده کند. نوآوری است .شكل و مدل نوآورى را براساس بازارهاى هدف بايد مشخص کرد اللا Dr. Talebi

صفحه 51:
پیام (هشدار. ایده سازی 7 خلاقیتهای فردی و 0 لمحققین, اندیشمندان, امس | طراحی اولیه حرکت نوآوری و دانشگاه, مراک تحقیقاتی مشاوران خبره و.... لسس» | کسب کمک و حمایت وسایرمراکزخدمات رسانی 2 1 + 1 4 | طراحى و اجراى بابلوت : ا !ا اقتصادى كردن طرح نوآوری شروع به فروش حا نوآورشده با هشداربه کار ۲ 00 و ۱/۱1۱۱ ۱۷ لا

صفحه 52:
2 لطفا براى اطلاع بيشتر از جزئيات اجراء فرآيند نوآورى در سازمان هاى كارآفرينى مقاله در شماره نشريه مسيريتى تدبير را .مطالعه فرمائيد = = = = = = = = = = > = = = = << 5 = = = هه 7 = = = = << 2 =

صفحه 53:
بازار ‎Market‏ ‏تلاش شما برای کسب موقعیت ثابت ‏ روبه رشد و انحصار در بازارها هدف می باشد. ولی هشدارهای زیر درمورد شناخت خود و هدف قراردادن بازار خود را قبل از طراحی استراتژی جدی بگیرید !اااهشدارها هشداراولانستراتزی را محدودبه یک بازرویایک طیف ازمشتریان تکنید مارد صارداشته پاش ‎ist sce ps ES‏ حفط كنيد هشدارسوم:بازارهدف با هدف بازار بسيارمتفاوت است هشذارجهارم أرامش ‎Les‏ 00 زيادجدى نكيريدازنيتها و ‎Dr. Talebi‏ = = = = = = = = = = > = = = = = = = = = = = = = = =

صفحه 54:
دسته بندی بازارها دسته اول: بازارهای مکاره درا بازار شها يا ظيف هاى محتليي از مشتريان يا ذائقة مختلف و قدرت برداخت متفاوت برخوردارهستيد. ريسك سرمايه كذارى ‎lo.‏ رها 50-30 سسؤت عير لسرا تزيم دسته دوم: بازارهای ثابت دراين بازارها شما با طيفى ازمشتریان که تفاوت ناهنجار و گسترده ای با هم درقدرت خرید و ذاتقه ندارند. روند تغییر دراین بزرها کند می باشد. ولی چنالچه تشبیری رح دهد بشدتت رویکرد و وضعیت بازارها تغییر می کند. رپسک دراین بازارها 70 درصد مثبت و 30 درصد خطر دربردارد. بنابراین توصیه میشود را اراس با تا روا خواهید کرد . فراموش نکنید که خود را آماده مقابله و تچووی ره گوزور 0 ١11111 ‏1م‎

صفحه 55:
بازار(دنباله) ‎a‏ : بازارهایی که دا ای لیف منود ازمة ‎Cho‏ ن ميناشند ولى ‏بت تنوع پذیر و نودوست هستند . قب ‎٠»‏ كيفيت . جد ‎Sa‏ بودن کاربرد. شکیل بودن. برخوردار بودن از تکنولوژی پشرفته بات کاربرد ساده سریع ازجمله شاخصهای ‏انتخاب محصول مى باشد ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎=> ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎=! ‎= ‎= ‎of ‎= ‎= ‎= ‎= ‎= ‎5 ‎Dr. Talebi ‎ ‎

صفحه 56:
نوآور باشید » نوآور بیاندیشید . نوآور عمل كنيد و نوآور برنامه ريزى كنيد تا نه تنها سه مدل بازار بلکه بازارهای .جهانى را بتوانید فتح كنيد ع = 5 = 5 ‎<١ ><‏ د => ‎i‏ ‎as‏ ‏> 53 سس - 5 >= - ‎te‏ ‏= ‏= ‏> ‏هه ‏> ۰ > > = ‎ts‏ ‎ts‏ ‏= Dr. Talebi”

صفحه 57:
تست درجه کارآفربنی حال با پاسخ به سوالات طرح شده خود را از لحاظ درجه اه با کی نتایج آزمون تست درجه کارآفربنی خود را میتوانید با ‎E-mail jul‏ به آدرس زیر دریافت نماید. Talebi@mind. gov.ir Kambeizt@yahoo.com ‏لطفاً به جهت دریافت جواب صحیح » صادقانه به سوالات‎ ‏پاسخ دهید.‎ "۰*۰۱ ۸

صفحه 58:
3, 4 5 2 3 93 a as ی شر وع کارآفربنی

صفحه 59:
تقدیر و تشکر تقدیر و تشکر از شم عزیزلنو سرورلنگ رلمی‌که درلینسمیتر حضور 17 «رخورتحسین داشتید oS ee eS ee ‏علمی 7 صنعتی استان فارس جهت برنامه ریزی مناسب‎ 3- ‏سرك خانم جعفرخان كايشناسمحترم مديريتقوسعه‎ ‏منابع انسانى و كارآفرينى سازمان صنايع كوجك ايران‎ 4 ‏سایر دوستانو همکرلن‌تاش‌گر‎ ۱۱۱۱ /(۸/۷/۷(// ۰۹ (0 Dr. Talebi

بنام آنکه جان را فکرت آموخت سمینار آشنایئ با کارآفرینی در سازمان های پیشرو تیرماه 1381 ‏July 2002 تالیف :دکتر کامبیزطالبی استادیار دانشگاه و مدیرتوسعه منابع انسانی و کارآفرینی سازمان صنایع کوچک ایران ‏Dr. Talebi Dr. Talebi آشنایئ با ابعاد کارآفرینی درسال 2000در دنیا بیش از 62درصد از جمعیت دنیا اظهار داشتند که می خواهند دارای شغل مستقل ( فعالیت .خوداشتغالی ) داشته باشند در3صد از ک33ل ج3معیتب33ا3ال آ3ماد3ه 3پ33ذیرش ر3ی3سکب33ه 34 م3نظور د3س3تیاب3یب33ه ر3ضای3تش33غلیم3تکیب33ر ف33عا33لیته3ای ف33رد .ت33اک3ید دا3ش3تند آندسته از افرادی که در آمریکا دوره های ( حداقل یک دوره ای ) کارآفرینی گذراندند بیش از %798بیشتر از افرادی که دوره یا دوره های ویژه کارآفرینی را فرا نگرفتند موفق .بودند ‏Dr. Talebi براساس آخرین نظرسنجی که تحت عنوان فرهنگ کار و نگاه ایرانیان به آن انجام شده است ،فقط %42از جمعیت ایران خواهان شغلهای ثابت اداری و یا در چارچوب .شغلهای وظیفه گرائی هستند روحیه کارآفرینی بشدت درمیان جمعیت جوان ایران .درحال گسترش است ‏Dr. Talebi تعاریف کارآفرینی ‏Entrepreneurship روند شکل گیری تفکرات تولید ارزش افزوده از طریق تولید، خدمات و یا هرگونه خروجی اقتصادی که به همراه خود ایده سازی و خالقیت های ذهنی ،فرصت شناسی (فرصت طلبی) ،ابتکار .عمل ،پشتکار و سخت کوشی را کارآفرینی می گویند ‏Dr. Talebi تعاریف کارآفرینی ‏Entrepreneurship کارآفرینی :فرآیندی که بتواند با استفاده از خالقیت ،چیز نوئی را همراه با ارزش جدید با استفاده از شناخت زمان ،منابع و بکارگیری ریسک و همراه کردن ً همراهان ً بوجود آورد ،کارآفرینی نامیده می .شود ‏Dr. Talebi تعاریف کارآفرینی ‏Entrepreneurship هرانسانی که در زندگی اقتصادی خود بتواند مسئولیت اجراء یک پروژه اقتصادی (طرح درآمدزا) را ضمن ساماندهی مجموعه خالقیتها و فرصتها را همراه با سازماندهی منابع ضمن تقبل ریسک و .شکست را بعهده بگیرد کارآفرین خطاب می شود ‏Dr. Talebi تعاریف کارآفرینی ‏Entrepreneurship :عوامل کلیدی -1شناخت هدف Goal -2داشتن افقVision -3بکارگیری خالقیتهای ذهنی ‏Opportunities Creative -4واقع بینانه برخورد کردن با تفاوت بین خالقیت ها و فرصت ها -5جامعه گرا و جامعه پذیر بودن ‏Social Acceptance -6شهامت ،ابتکار ،امیدوار و ریسک پذیربودن ‏Active , Brave , Risk Taking ‏Dr. Talebi ابعاد کارآفرینی حال می توانیم بگویم که ابعاد کارآفرینی از 5عامل (شاخص) :تشکیل می گردد خ3القی33کچ3یز ن33و ب33ا ارز3شن33و 1- س33از3ماندهیم3ناب3عا3ن3سان3یو س33ایر م3ناب3ع د3ی3گر 2- ک33سب3وف3قیت3- م پ33ذیرشد3ی3سکدر را3ه3 هدف ر3شد ً ب33عنوا3نی33کم3ول3فه 4- ب33رخوردار از ً همیشگی ن33وآور3یدر م3قاب3لت33غییرا3تآزارد3هنده5- 3 ‏Dr. Talebi فرآیند کارآفرینی فرایند کارآفرینی از هیچ فرمول جادوئی برخوردار نیست بلکه ‏KتنKیده Kو شKناخKتفKرصKت1- داKش ا درKسازKمانKها ی کKKارآKفریKنی 90درKصد از اKیده KهایخKالقو فKرصKتهایشKناخKته( ).شده حاصل کارگروهی است ،قKدرKتسKازKماندهKیمKنابKع و اKیKجاد یKکبKKنگاه KاKقKتصادKی( تKKولKیدی2- خدماتی و )....که محیط را برای شکل گیری خالقیتها فراهم می .سازد بKKراKیشKروKع ،حKتمًا نKKیاز بKKه پKKولمKیبKKاشد ،وKلKیبKKا پKKولکKKمهKم3- .می شود شروع کرد ‏Dr. Talebi عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات کارآفرینانه اینطورفکرنکنید نگذارید فکرشما با عوامل زیرمشغول .شود عKذر و بKKهانKه بKKیپKKولKیو 1- .نKداKشKتنمKنابKع مKاKلیرا نKKیاورKید بKKدنKباKلیKکپKKشتواKنKه قKرصو 2- مKحکمنKKباشKید .بKKدنKباKلیKکتKKکیه .گKKاه KنKKباشKید بKKه دKنKباKلمKسایKلخKانوادKگKیو 3- ‏KیKKباشKید .مKعKذورKیKتهایخKانوادKگ ن ‏KگیKKکنید 4- .اKحKساسبKKیتKKجرب ن اینطورفکرکنید فکرخودتان را معطوف به عوامل زیرکنید بKKا دKید سKازKنده Kو اKمKیدوارKیبKKدنKباKل1- ‏KسبKKولو تKKامKینمKنابKع بKKراKیعKملی ک Kپ ‏KنKیده KخKود بKKاشKید .کKKرد ا واKقKع گKKرا بKKاشKید و سKعیکKKنید 2- خKودKتانیKکتKKکیه گKKاه Kو یKک .پKKشتواKنKه دKسKتکKKنید ‏KنKفراد 3- جKلبحKمایKتنKزدKیKکتری ا .خKانوادKه Kرا درKفKکر خKود داKشKته بKKاشKید سKعیکKKنید بKKه تKKجربKه خKود 4- اKمKیدوار بKKاشKید و نKKسبتبKKهاKفزاKیKشآKن .فKKکر کKKنید ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ا3فراد م3صمم ،ج3ستجوگر و ر3ی3سکپ33ذیر 1- دارا3یرو3ح3یه ن33یاز ب33ه م3وف3قیت2- دا3ش3تنش33عور ا3س3تقال3لط3لبی( از ن33ظرش3خصیتیو 3- ) اقتصادی ب33رخوردار3یاز ق33در3تخ3ود ک33نترل3یو پ33رهیز از 4- پراکندگی ذهن ( میدانم به دنبال چه چیز هستم ) ت33حمل33اکام3یاب3یو ش33کست5- ن ب33رد3بار و 3ت ک33ه 6- ش33یفته آ3ن3چه را ت33صور3م3یک33ند ( م3صمما3س ) باید انجام دهد 3وبج3تماعیو3برخودار3ی7- 3یز3م3قبول3یتخ ا3 ب33رخودار ا ‏Dr. Talebi از شخصیت جامع پذیر آنچه را که باید کارآفرینان موفق بدانند(انجام دهند) شKناخKتتKKهدیداKتو تKKنگناهایرKقابKتو روKشKهایمKقابKله بKKاآKن1- شKناسایKی( کKKشف) فKرصKتها 2- مKشاهده Kو درKکعKمیقاز نKKیازKها و خKواKسKته هایمKشتری3- بKKه خKاKلزدKن( حKرکKتبKKه طKرفهدف) 4- رKهKبریKتسKازKمان5- تKKکمیلحKلقه هایآKگاهKیدر زKمKینهاKقKتصاد و بKKازار ( اKقKتصاد 6- )کسب و کار آKشKنایKیبKKا داKنKشفKKنیوKفKنآورKیحKرفKهاKیکKKهاKنKتخابکKKردKه KاKسKت7- ‏Kسب کKKار 8- اKخKالقک Kو ‏Kسب کKKار 9- ادKبKیاتک Kو بKKرخوردارKیاز قKدرKتچKانKه زKنKی10- اKنKعطافپKKذیری11- ‏Dr. Talebi شاخص های کیفی کارآفرینان آموزش دیده )(Learned Entrepreneurial .کKKام ً ‏KتKیکKKنند 1- ‏KالمKصممو بKKا هدفتKKجزیKه و تKKحلیلشKده KحKرک م ‏KتیکهایKجراKیKیکKKام ً ‏KالحKسابشKده KبKKه 2- ا بKKرخوردار از ارادKه KالKزKم و تKKاک .جKهتکKKسبمKوفKقیتو رKشد هKستند حKرکKتبKKراKساسفKرصKتهایشKناخKته شKده KوKهدفKهایتKKعیینشKده3- K مKبتنیبKKر فرصتها است ( برخالف سازمانهای غیرکارآفرینی که براساس منابـــع ).و یک استراتژی ثابت حرکت می کنند ‏KیتکKKارآKفریKنان4- اKیKجاد شKوروKشوقدرKمKیانهKمکاراKنوKتKقسیمبKKندیمKسئول ( ).بسیار مسئولیت پذیر هستند بKKرخوردارKیاز عKزم و جKزم الKزKم بKKراKیحKلمKشکالت( کKKارآKفریKنانتKKبحر 5- ).فراوان در مقابله با مشکالت دارند ‏Dr. Talebi شاخص های کیفی کارآفرینان آموزش دیده(دنباله) )(Learned Entrepreneurial ت33صمیم گ33یریع3اق3الن3ه و م3بتنیب33ر ت33جزی3ه و ت33حلیلد3ق3یقم3سای3ل- ‏KیدنKKقاط قKوتو ضKعف* تKKصمیمگKKیریبKKراKساسد ن ‏KتKنKعطافپKKذیری* تKKصمیمگKKیریبKKراKساسمKیزاKنقKدر ا تKKصمیمگKKیریبKKراKساسرKیKسکهایKیکKKه مKوفKقیترا تKKا حKدودKی* تKKضمین می کند تKKجزیKه و تKKحلیلبKKازKخوردKها بKKراKیتKKصمیماتآKیKنده7- K بKKرخوردارKیازاKعتماد بKKه نKKفسکKKامKلو کKKنترلهKیجاناتواKحKساسات8- خKام درونی ‏Kمات شKکستها ،طKوالنKیشKدنفKرآKیKند مKوفKقیتو اKبKهامات9- تKKحملنKامKالی ، ‏Dr. Talebi ‏KکKKردKنهKمکاراKندر 10- بKKرخودارKیاز رKیKسکهایمKحاسKبه شKده Kو شKری ک شاخص های کیفی کارآفرینان آموزش دیده(دنباله) )(Learned Entrepreneurial ع3دم ب33رخوردار3یازا3ح3ساسغ3رور ک33اذ3بو ی33ا ذو3قزد3گ3یآ3ن3ی11- واستفاده از قدرت کسب شده برای طراحی کارهای بزرگتر ا3هلم3شاور3تدر ت33صمیم گ33یریها و ت33صمیم س33از3یها 12- ه3نرت3بدی3لت33فکرا3تور3ی3سکهایف33رد3یب33ه ت33فکرا3تو ر3ی3سکه3ای13- گروهی ش33ناسای3یم3ناب3ع در ج3زی3یت33ری3نن33یاز3ها 14- 3لیتهای3ن3جام گ33رف3ته درار3ت3باط 15- ا ت33سلط ب33رساز3مانو ر3هبری3تف33عا3 با پروژه تعیین شده ‏Dr. Talebi شاخص های کیفی کارآفرینان آموزش دیده(دنباله) )(Learned Entrepreneurial 3ت33وآور3یو ا3فزا3ی3شدا3ن3شال3ز3م در ه3مین16- ب33رخور3داراز3قدر ن خصوص 3ی3فزا3ی3شخ3الق3یته3ا و 17- ا3ی3جاد3ت3حرکف33راوا3ندر3همکارا3نب33را ا نوآوری های فردی و تبدیل آن به نوآوری سازمانی 3ش در ف33رآ3ی3ند ت33کمیل و ا3ج3ـرا3ی18- ب33کار3گ3یری“م3هندس3یارز ” نوآوری ها در سازمان ‏Dr. Talebi ایده و خالقیت :تعاریف ،ایده :ایده کام ٌ ال با شناخت فرصت متفاوت میباشد ،بلکه ایده راه حل های گوناگون ذهنی میباشد بدون اینکه مشکل یا مسئله را بشناسد ( یا بداند) فرصتها :مجموعه از عقاید و ایده های میباشند که قادربه حل مسائل و مشکالت مییباشند ‏Dr. Talebi ایده و خالقیت (دنباله ) :فرصتها :پاالیش ایده خالقیتهایی که با منشاء خالقیت : تقابل ایده با واقعیتهاو ایده ها توانسته است راه حل منطقی را بوجود آورد شناخت روشنتر ایده : طوفانهای ذهنی که بدون شناخت مسایل بوجود میایند خالقیت :برون داد ایده از مغز به روی واقعیتها و جهت دهی مناسب برای شناخت مسائل ،مشکالت و یا هردو ‏Dr. Talebi هفت عامل مهم در موفقیت کارآفرین ب33رخودار3یاز ا3یده 3و خ3الق3یتهایت33حولس33از 1- ش33ناخ3تف33رص3تها 2- ش33ناخ3تو گ33ردآور3یم3ناب3ع 3- ر3ی3سکپ33ذیری4- ب33رنام3ه ر3یزیو ا3جرا3ی3یک33رد3نط3رح ن33و 5- ق33در3ترا3هبریو س33از3ماندهیم3ناب3ع 6- 3تس3ترا3تژی3ک7- ن33وآور3یو ب33رخوردار3یاز م3دیری ا3 ‏Dr. Talebi خالقیت و ایده سازی پنج فاکتور ثروتمندشدن الف :متولد در یک خانواده ثروتمند ب :ازدواج با یک فرد ثروتمند ج :برنده شدن در یک قرعه کشی د :شروع یک کسب و کار شخصی در آمریکا دو میلیون نفر از درآمد ماهیانه 1میلیون دالری برخوردار ،هستند که %90از آنها دارای شرکتهای تولید .خدماتی که با شروع فعالیتهای کارآفرینی همراه بود ،میباشند ‏Dr. Talebi فرصت ها ‏Opportunities فرصت ها در حقیقت عواملی هستند که ایجاد ارزش برای ذینفعان .سازمان های کارآفرین می کنند این ذینفعان عبارتند از م3شتریو ب33ازار3هایج3دید 1- س33رمای3ه گ33ذار ( س33ه3امدارا) 3ن 2- ک33ارآ3فری3ن3- فرصت ها درحقیقت ریسکهای مدیریت شده ای است که توسط .کارآفرین بکار می رود ‏Dr. Talebi فرصت ها ‏Opportunities فرصت ها در حقیقت عواملی هستند که ایجاد ارزش برای ذینفعان .سازمان های کارآفرین می کنند این ذینفعان عبارتند از م3شتریو ب33ازار3هایج3دید 1- س33رمای3ه گ33ذار ( س33ه3امدارا) 3ن 2- ک33ارآ3فری3ن3- فرصت ها درحقیقت ریسکهای مدیریت شده ای است که توسط .کارآفرین بکار می رود ‏Dr. Talebi فرصت ها (دنباله) فرصتها مجموعه ای از آن چیزهایی است که یک کارآفرین برای حیـات اقتصـادی خود شناختـه و انجام میدهـد .حیـات سازمانهای .کارآفرین بستگی به استفاده و مدیریت فرصت ها دارد :ویژه گیهای فرصـت ،فرصت شناسی 3لب ق33اب3لت33قدیر * 3ب ج3ا 3و ج3ذا ، ن33ه خ3یلیب33زر3گ– ن33ه خ3یلیک33وچ3ک* پ33ایدار و دارا3یپ33تان3سیلال3ز3م ب33را3یز3مان3هایط3والن3ی* ز3مان ،پ33نجره 3ف33رص3ته3ا م3یب33اشد * ع3ام3ل3ی3جادارز3شب33را3یت33ول3یدک3ننده 3وارز3ش3مند ب33را3یم3شتریان* ا ‏Dr. Talebi فرصت ها (دنباله) فرصتها +منابع +تیم کاری= آن چیزی راکه مشتری حاظر به .پرداخت آن می باشد فرمول باال را بخاطر بسپارید فرصت یعنی آن چیزی را که مشتری بدنبال خرید آن است و باید .قب ً ال توسط کارآفرین شکار شده باشد ‏Dr. Talebi فرصت ها مشتری را میتوان دنیای واقعی کارآفرین نامید .مشتری حاظر است :پول برای * ک33ا3الیت33ام3ینک33ننده 3ن33یاز او * ک33ا3الیب33اک3یفیت * ک33ا3الیب33ا م3قاو3م3ت* ک33ا3الیز3ی3با و ج3ذا3ب ک33ا3الین33ه خ3یلیارزا3نو ن33ه خ3یلیگ33را3نب33پردازد * ‏Dr. Talebi :فرصت ها درحوزه های زیر را باید اینطور شناخت فرصتها در بازار Opportunity in Markets: بKKازار هKنوز وKسKعتزKیادKیدارد و مKیتواKنKیمچKنگیبKKیاندازKیKم .مKیتواKنKیم1- از تقاضاهای جدید بهترین استفاده را ببریم و یا با کمی خردمندی تقاضاهای جدید را بوجود آوریم ‏KتKکاندر بKKازار 2- ،مKشتریاندر فKاصKله کKKمیبKKا” مKا” قKرار دارKند،.رKص م دسترسی جغرافیائی ‏KتاKهKلخKرید ،اKهKلخKریداKنKبوه3- K ،بKKازارKهایپKKرمKشتری ،خKوشپKKرداKخ ، اهل خرید متنوع بKKازارKهایکKKه مKشتریانبKKا”شKاخKصقKیمت“ مKحصولرا اKنKتخاب4- نKKمیکنند بلکه کاالی نو و جذاب را با هرقیمتی میخرند مثال:فروش تلویزیونهای دیجیتالی باالمپ تصویرپالسما (کریستال ‏Dr. Talebi مایع) :فرصت در حوزه اقتصاد م3ی3ف3تد 1- د3س3ترس3یب33ه ن33قطه س33رب3سر خ3یلیس33ری3عا3ت3فاق ا ‏TR ‏TC ‏C ‏F تولید(حجم کمی) ‏M زمان ‏QB -2بازگشت سریع ریسک سرمایه گذاری ازنقطه Cبه نقطه M و3جود س33رمای3ه ،ب33ازار3سرمای3ه ،م3شار3ک3تدر س33رمای3ه گ33ذار3ی3- ب33ا3البود3نح3اش3یه س33ود ب33اتوج3ه ب33ه پ33ائ3ینب33ود3نن33رخ ب33ه3ره4- 3 ،ب33ان3کی ‏Dr. Talebi :فرصت ها درحوزه های دیگر فKرصKتهایزKیادKیبKKراKیسKرمایKه گKذارKی(وKجود فKرصKتهای1- بKKازارواKقKتصاد) درفعالیتهای متنوع وجود داردHarvesting ‏Oppprtunity “فعالیت خود را محدود به یک کاال نگاه نکنیم بلکه درشاخه صنعتی سایر فعالیتهای دیگر را هم دنبال کنیم” -2شناسائی فرصت درحوزه “رقابت “ در زمانیکه از قدرت رقابت گری و رقابت پذیری خود مطمئمن هستیم ‏Dr. Talebi :فرصت ها درحوزه های دیگر ”زمان ،دوراندیشی ،اطالعات جامع ،روحیه کارآفرینی برنامه ریزی “ حلقه های : شناخت فرصت واستفاده موثرازآن جهت نیل به هدف می باشد ‏Dr. Talebi استراتژی در سازمان های کارآفرین ‏Entrepreneurial Strategy :استراتژی یعنی فرآیندی که با بکارگیری منابع مختلف ،ماموریت های الزم را ضمن برنامه ریزی و زمانبــدی جهت کســـــب فرصت های شناخته شده که بعنوان افق “ ”vision سازمان درنظر گرفته شده در قالـب اهداف کوچکتـر (اهداف اجرائی ) ما را سریعتر ،کاملتر و باخطاء کمتر به آینده می رساند. ‏Dr. Talebi ابزارهای استراتژی در سازمانهای کارآفرین و3جود م3دیر ک33ارآ3فری3ن1- و3جود ع3قاید و3طرح3ه3ای2- کارآفرین و3ج3ــود دا3ن3ــشف33ـنـــیو 3- تخصص الزم و3جود ا3ط3العات4- و3جود3م3ناب3عا3ن3سان3یپ33ویا 5- و سایر منابع و3جود م3شتریو ب33ازار 6- و3جود ب33رنام3ه 7- و3جود ا3عتقاد و ا3عتماد 8- دسته جمعی و3جود ر3ق3باء و ف33ضــای9- رقابت آمیز و3جود ف33ضاء ی33ا م3حیط 10- ،حمایت کننده(قوانین )......مقررات و مبحث استراتژی ( دنباله) استراتژی در سازمان های کارآفرین یک الزام است ماموریت و اهداف ارزیابی داخل سازمان، بنگاه و موقعیت محیط اطراف & Mission ‏Goals ارزیابی خارج بنگاه ،محیط دورتر، ...بازارهای صادراتی و انتخاب استراتژی کارآمد و کاربردی مطالعات برای تعیین استراتژی توسط کارآفرین و گروه همراه سازماندهی منابع مختلف برای اجرای طرح تدوین استراتژی ‏Dr. Talebi چهارعامل محیطی تاثیرگذاربرشکل استراتژی یک سازمان کارآفرین ‏Opportunities ‏Strength فرصت ها قوت ‏SWOT قضفت ‏Threats تهدیدها ‏Weakness ضعف ها ‏Dr. Talebi چهارعامل محیطی تاثیرگذاربر شکل استراتژی یک سازمان کارآفرین :فرصت ها: قوت ها :تهدیدها: ضعف ها ‏KتKKذیری- قKدرKتکKKالنرKقاب پوKجودKفرصKتهایبKKکردرKبازارKها ‏Kب قKدرKتمKاKلیمKناس -وKجود تKKنوع درKبازار داKشKتنبKKرنامKه هایکKKارKبردKی-وKجود تKKکنولوژKیKهایارزاKنقKیمت برخورداری از نیروی انسانیو مکمل کننده فرآیند نوآوری ‏KتKاهر - و مKدیری م نKKیاز بKKه مKحصوالتنKوآورKیشKدهK ‏KینKKولKیدی- راKندمانپKKائ توKجود رKقKبایجKدید بKKاKالرKفKتنسKطح نKKیاز و تKKوقKع مKشتریان -عKدم بKKرخوردارKیاز قKدرKت- و مKنابKع کKKافKیمKاKلی- وKجود قKواKنKینبKKدوKنخKاصKیت ی- ضKعیفاKسKتاد-شKاگرد) K ( مKدیریKتمKواKنKع و چKاKلشهایقKانونKی نKداKشKتنبKKرنامKه و یKا بKKرخوردارKی ‏Dr. Talebi از بKKرنامKه هایضKعیفو نKاکارآKمد مدل استراتژی مبتنی بر برتری دررقابت نتایج : -1سودآوری -2برخورداری از سهم بازار( در بازارها -3رضایت مشتریان -4ادامه حیات شرکت استراتژی ها استراتژی مبتنی بر سایر مولفه ها -استراتزی مبتنی بر قیمت ).....نKوآورKیو( پایه های بنیادی ارزیابی شرکت (بنگاه) ارزیابی عواملی محیطی ‏Dr. Talebi مبحث استراتژی ( دنباله) حال رسیدیم به طراحی یک مدل استراتژی برتری در رقابت !!! ...ولی دوستان باید ابتداء به سواالت زیر پاسخ دهند 3ت 1- 3ی3س3ترا3تژیش33رک3تش33ما م3هما3س ؟ چ3ه ع3وا3م3لیدر3طرا3ح ا 3های3س3ترا3تژیب33ا ا3هدا3فرا ب33گوید؟ 2- ت33فاو3ت ا 3تژی3ن3عطافپ33ذیر و ق33اب3لت33غییر م3یب33اشد؟ 3- آ3یا ا3س3ترا ا آ3یا ا3هدا3فه3م ق33اب3لت33غییر و م3نعطفم3یب33اش3ند؟ 4- خ3ود3تانرا در3کدا3م ا3س3ترا3تژیم3وف3قم3یدا3ن3ند؟ 5- الف :استراتژی مبتنی بر عرضه کاال با قیمت رقابتی ب :استراتژی مبتنی بر تولیدکاالی نوآوری شده باقیمت رقابتی ج :استراتژی مبتنی برتولیدکاالی منحصربه فرد بدون استراتژی ‏Dr. Talebi مبحث استراتژی ( دنباله) نگاه به فرصت ها در بازارهای دور و نزدیک ،این الزام را برای کارآفرینان و سازمان های کارآفرینی بوجـود می آورد کـه باید مجموعه خروجی سازمان یعنی تولید (یاخدمات) بتواند اولین دسته از مشتریان را درمقیاسی که درهنگام تولید با قیمت ارزان از ظ3رف3یتت33ول3ید را ب33نوعیپ33یشف33رو3شک33ند و ی33ا ا3ی3نکه در 75% کمتر از 2ماه قابلیت جذب مشتری برای فروش حداقل %45از ظرفیت تولید خود که دارای ویژگی های جدید با ارزش افزوده .جدید ( نه براساس پائین ترین قیمت ) را داشته باشد ‏Dr. Talebi مبحث استراتژی ( دنباله) دستیابی به استراتژی برتری دررقابت مسئولیت درمقابل مشتری ( نیازها وخواسته) قیمت باالتردرمحصوالت جدید با فرآیند نوآوری کیفیت نوآوری قیمت پائین تر یا قدرت درعرضه محصوالت با پائین ترین قیمت ‏Dr. Talebi مبحث استراتژی ( دنباله) بنابراین بدین نتیجه رسیدم که باید از استراتژی برتری دررقابت برخوردار باشیم قیمت / ارزش افزوده 1 استراتژی برتری در رقابت دارای برتری در حلقه های ()1،2،3،4،5 میباشند رضایت مشتری 2 برخورداری از تجارب شناخت نیازهای مشتری 3 برخورداری از قدرت خدمات پس از فروش با کیفیت 5 قدرت در نوآوری محصوالت جدید و مشتری پسند 4 ‏Dr. Talebi مبحث استراتژی ( دنباله) بدانیم که برخورداربودن از استراتژی ،باعث پایداری برتری دررقابت .خواهد بود :رقابت یعنی شرکت شما شرکتهای رقیب درآ3مدشرک3تش33ما -درآ3مد ش33رک3تهایر3ق3یب مخارج(جمع هزینه ها) مخارج (جمع هزینه ها) _____________ _______________ برابراست با برابراست با = = سود ناخالص سود خالص )(++ )(+++ ‏Dr. Talebi مبحث استراتژی ( دنباله) !! موفقیت ‏Dr. Talebi چرخه عمرمحصول دوره نزول تقاضا دوره بلوغ دوره شتاب شKدن )کKKامKل ( بسته شدن نطفه دوره رشد زمان حKرکKتچKرخKه نKKطفه بKKه شKکلدKهKیظKاهریمKوجود زKنده(K ‏KقدماتKKولKید کKKاKال ت )در تKKولKید؛ شKروKع م ‏Dr. Talebi :جواب سوال :بلی ،شما تولید کننده محصول یا محصوالت هستید بنابراین؛ فرصت برای تولید محصوالت مشتریپذیر هدف می باشد استراتژی برمنبای کشف بازار استراتژی برتری دررقابت !!!....ولی درموردچرخه عمر( سیکل عمر) محصول خود فکرکرده اید؟ ‏Dr. Talebi مبحث استرا تژی (دنباله ) مدیریت برنتایج بدست آمده از استرایژیهای تدوین شده که براساس عینیت دادن به فرصتها می باشد انتخاب استراتژی مناسب که بتواند فرصتهارا شکارنموده و آنرابه واقعیت تبدیل کند سئوال از کارآفرینان حاضر درجلسه به نظر شما :کدام فرصت ها ؟ و....... چه مدل استراتژی؟ شناسایی فرصت ها براساس عقاید و طرحهای کارآفرینی ‏Dr. Talebi نوآوری در سازمان های کارآفرینی ‏Innovation In SMEs :تعاریف 3ک3یده 3خ3القو ب33رخودار 1- 3ی ف33رآ3ی3ندیک33ه ک33ارآ3فری3نب33ا ی 3ا ن33وآور : ازجوانب کاربردی قابلیت ایجا د یک ارزش جدید را از طریق تولید یک کاال ویژه و یا از طریق منابع نو کاالی قبـلـی را بدست می آورد ،نوآوری می نامند ‏Dr. Talebi نوآوری در سازمان های کارآفرینی ا3س3تفاد3ه 3از3پ3تان3سیلهایج3دید ک33ه ت33وس3ط ک33ارآ3فری3نانک33شفم3یشود 2- و می تواند با ساخت یک کاالی جدید و یا یک ارزش نو کــه از طریق تغییر فرآیند تولید و منابع متفاوت بوجود می آید ،را نوآوری می نامند ( پیتر دراکر) ‏Dr. Talebi چرا نوآوری ؟ قبل ازپاسخ نظر خودتان را(مخالف یا موافق) درمورد سواالت .زیراعالم بفرمائید :سواالت آKیا فKKکرمKیکKKنید کKKه هKمیشه کKKاKالیشKما داراKیمKشتری1- ‏Kت اKس ؟ آKیا فKKکرمKیکKKنید کKKه تKKغییر بKKا نKوآورKیتKKفاوKتKینKدارد؟ 2- آKیا تKKغییر روKند تKKولKید شKما و یKا تKKغییر در شKکلظKاهریو 3- حKتی ساختار اصلی کاالی شما مشتری را قانع می کند؟ آKیا مKا بKKاید زودKتر از مKشتریپKKیبKKه تKKقاضا /تKKقاضاهای4- جKدید ‏Dr. Talebi ببریم؟ تقاضا شاخص قیمت هرواحدکاالی فروخته شده تغییردرذائقه مشتری ازطریق تکنولوژیهای پیشرفته شکل گیری تقاضا براساس روند تکنولوژیهای پایه رضایت مشتریا ن حجم یا تعداد تولیدات عرضه شده منبع :مقاله دکتر کلوس در سمینار جهانی شدن نوآوری – آلمان 2000 ‏Dr. Talebi نوآوری (دنباله) استراتژی برتری در رقابت نشان دهنده شاخص قرارگرفتن (موردهدف بودن ) “مشتری” بعنوان محورحرکتها و برنامـه برنامه ریزی ها در سازمان های کارآفرینی می باشـد بنابراین ،ازآنجائیکه تغییرات گوناگون درفاکتورهای مهم مانند تکنولوژی دانش فنی ،اطالعات ،دائقه ،نیازهای جدید و زمان مستقیماً بـر روی ذائقه و نیاز مشتریان تاثیر میگذارد ،تنها عامل مهمی که .میتواند از این تغییرات درجهت مثبت استفاده کند ،نوآوری است .شکل و مدل نوآوری را براساس بازارهای هدف باید مشخص کرد ‏Dr. Talebi دریافت پیام (هشدار) ایده سازی – خالقیتهای فردی و گروهی محققین ،اندیشمندان، مشاوران خبره و.... دانشگاه ،مراکزتحقیقاتی وسایرمراکزخدمات رسانی ویژه طراحی اولیه حرکت نوآوری و کسب کمک و حمایت طراحی و اجرای پایلوت اقتصادی کردن طرح نوآوری شروع به فروش محصول نوآورشده عرضه بازخورد نیازهای جدید ،تکنولوژی جدید ،منابع جدید ،دانش فنی جدید ،سیستمهای .....مهندسی جدید و بازارها ‏Kشتریان ( )م انتقال پیام یا هشداربه کارآفرین ‏Dr. Talebi لطف ًا برای اطالع بیشتر از جزئیات اجراء فرآیند نوآوری در سازمان های کارآفرینی مقاله نشریه مدیKریتی تدبیر را در شماره .مطالعه فرمائید ‏Dr. Talebi بازار Market تالش شما برای کسب موقعیت ثابت ،روبه رشد و انحصار در بازارها هدف می باشد .ولی هشدارهای زیر درمورد شناخت خود و هدف قراردادن بازار خود را قبل از طراحی استراتژی جدی .بگیرید !!!!هشدارها هشداراول:استراتژی را محدودبه یک بازارویایک طیف ازمشتریان نکنید هشداردوم:اصرارنداشته باشید که فقط سهم خود را دربازارفعلی حفظ کنید هشدار3سوم:بازارهدف با هدف بازار بسیارمتفاوت است هشدارچهارم:آرامش نسبی را دربازار زیادجدی نگیرید.ازنیتها و ‏Dr. Talebi پشت پرده ها رقباء هراس داشته باشید دسته بندی بازارها دسته اول :بازارهای مکاره دراین بازار شما با طیف های مختلفی از مشتریان با ذائقه مختلف و قدرت پرداخت متفاوت برخوردارهستید .ریسک سرمایه گذاری 3تژی )ت33عین3س3ترا ( ا .درا3ی3نب33ازار3ها 50-50ا3س3ت دسته دوم :بازارهای ثابت دراین بازارها شمـا با طیفی ازمشتریـان که تفـاوت ناهنجـار و گسترده ای با هم درقدرت خرید و ذائقه ندارند .روند تغییر دراین بازارها کند می باشد .ولی چنانچه تغییری رخ دهد بشدت رویکرد و وضعیت بازارها تغییر می کند .ریسک دراین بازارها 70درصد مثبت و 30درصد خطر دربردارد .بنابراین توصیـه میشود اگراستراتژی خود را براساس این بازار طراحی کرده ویا خواهید کرد ،فراموش نکنید که خود را آماده مقابله و تحمل هرگونه ‏Dr. Talebi بازار(دنباله) دسته سوم :بازارهایی که دارای طیف محدود ازمشتریان میباشند ولـی بشـدت تنـوع پذیـر و نودوسـت هستنــد .قیمـت ،کیفیـت ،چند منظوره بودن کاربرد ،شکیل بودن ،برخوردار بودن از تکنولوژی پیشرفته ونهایتاً کاربرد ساده سریع ازجمله شاخصهای .انتخاب محصول می باشد ‏Dr. Talebi نوآور باشید ،نوآور بیاندیشید ،نوآور عمل کنید و نوآور برنامه ریزی کنید تا نه تنها سه مدل بازار بلکه بازارهای .جهانی را بتوانید فتح کنید ‏Dr. Talebi تست درجه کارآفرینی حال با پاسخ به سواالت طرح شده خود را از لحاظ درجه .کارآفرینی تست کنید نتایــج آزمون تست درجه کارآفرینی خود را میتوانیــد با ارسال E-mailبه آدرس زیر دریافت نماید. ‏Talebi@mind.gov.ir ‏Kambeizt@yahoo.com لطفاً به جهت دریافت جواب صحیح ،صادقانه به سواالت پاسخ دهید. ‏Dr. Talebi سن عامل بازدارنده برای شروع کارآفرینی نمیباشد ‏Dr. Talebi تقدیر و تشکر تقدیر و تشکر از ش33ما ع3زیزا3نو س33رورا3نگ33را3م3یک33ه درا3ی3نس33مینار ح3ضور 1- .درخورتحسین داشتید م3دیری3تم3حترم و س33ایر ه3مکارا3ن گ33را3م3یش33رک3تخ3دمات2- علمی – صنعتی استان فارس جهت برنامه ریزی مناسـب س33رکار خ3ان3م ج3عفرخان ک33ار3ش3ناسم3حترم م3دیری3تت33وس3عه 3- منابع انسانی و کارآفرینی سازمان صنایع کوچک ایران س33ایر دو3س3تانو ه3مکارا3نت33الشگ33ر 4- ‏Dr. Talebi

51,000 تومان