کسب و کار مدیریت و رهبری

عقلانیت محدود – bounded rationality

26-bounded-rationality

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عقلانیت محدود – bounded rationality”

عقلانیت محدود – bounded rationality

اسلاید 1: عقلانیت محدودbounded rationalityMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانعقلانیت محدودنوعنظریهمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردیپیچیدگیکم

اسلاید 3: هربرت سایمون در طول عمر خود، مرزهای تصمیم‌سازی انسانی را در محیط‌های پویا در نوردیده و به طور قابل توجهی به ادبیات مدیریت، اقتصاد، روانشناسی شناختی و هوش مصنوعی کمک کرده است. او مفروضات گذشته در مورد فرآیند تصمیم‌سازی منطقی را مورد سوال قرار داد، در جایی که افراد به وضوح مشکلات را تعریف می‌کنند، همه گزینه‌های پاسخ را تولید و ارزیابی می‌کنند، و بهترین رویکرد را قبل از پیاده‌سازی انتخاب می‌کنند. او به این نکته اشاره کرد که مردم به صورت منطقی تنها در تعداد محدودی از شرایط تصمیم می‌گیرند. آنها با توجه به تفسیر خود از وضعیت که اغلب ساده‌سازی شده است، انتخاب می‌کنند. عقلانیت «محدود» است، به عنوان مثال مدیران به ندرت به تمام اطلاعات مربوطه دسترسی دارند و باید به یک «استراتژی رضایت‌بخش» تکیه کنند، که حاصل بهترین تصمیم در اطلاعات محدود است. آنها اولین فرصتی را که به نظر رضایت‌بخش برسد برمی‌گزینند، بیشتر از آنکه به دنبال بهترین راه‌حل باشند. عقلانیت انسان محدود است: 1-اطلاعات ناکافی، ناقص و حتی گمراه‌کننده است؛ 2- مشکلات پیچیده هستند؛ 3-پردازش اطلاعات انسان محدود است؛ 4-زمان صرف‌شده برای تصمیم‌گیری محدود است؛ 5-تصمیم‌گیرندگان اغلب اولویت‌های متضادی برای برخی از اهداف سازمانی دارند. علاوه بر این، سازمان‌ها، خودبخود، به عنوان «مرز» عمل می‌کنند. مرزهای سازمانی به اعضای سازمان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تفکر یا بازنگری نسبت به هر اقدام، عمل کنند. اطلاعات موجود در هر سازمان مشتمل بر دو نوع است: 1-حقایقی که می‌توانند بوسیله داده‌ها صحت‌سنجی شوند؛ 2-ارزش‌هایی که از ذهنیت‌های جاافتاده در فرهنگ سازمان و رویکردهای مشترک بوجود آمده است. سایمون اعتقاد دارد که انسان به عنوان یک نهاد پردازشی به دلیل فقدان اطلاعات کافی دارای عدم قطعیت است. یک محیط پیچیده همراه با تغییرات سریع، مشکلات پیچیده‌ای را به وجود می‌آورد که به نوبه خود، سازمان و اعضای آن را نیازمند صرف تلاش‌های بیشتر برای یافتن راه‌حل می‌کند. بسته به شرایط یعنی پیچیدگی مساله، ابهام در فرآیند تصمیم‌گیری و تعداد تصمیم‌گیرندگان، تصمیم‌گیرندگان نیاز به اتخاذ روند تصمیم‌گیری رفتاری بیشتری در مقابل روند منطقی‌تر پیدا می‌کنند.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطدیاگرام درخت تصمیم Decision Tree Diagram تصمیم‌گیری و پاسخگویی سریع و دقیق Thinking On Your Feetمزایادر مفهوم عقلانیت محدود، سازمان به عنوان یک ساختار منطقی و تفکر رفتاری به عنوان بخش مرکزی تصمیم‌گیری سازمانی معرفی شده است. عقلانیت دکترین سازمانی غالب پس از جنگ جهانی دوم شده است. موفقیت بوروکراسی متمرکز در آموزش کارآمد و تجهیز تعداد زیاد سربازان در طول جنگ ثابت شده است. عقلانیت محدود بیشتر تاکید به تولید گزینه مناسب از طریق روندی خلاق و سریع به نسبت انتخاب بهترین گزینه دارد. دیدگاه سایمون سیاست‌های داخلی سازمان‌ها در معادله تصمیم‌گیری را در بر می‌گیرد. تصمیم‌گیرندگان اغلب در مورد چگونه رسیدن به اهداف و یا حتی چگونگی تعریف آنها با هم اختلاف نظر دارند. اجماع کمتر در اهداف و ارزش‌های سازمانی، روند را مبهم‌تر می‌کند. در یک روند مبهم، اطلاعات بیشتر حتی منجر به ابهام بیشتر از طریق ایجاد نقاط اضافی اختلاف نظر می‌شود. این مدل مفهوم اصول مدیریت مناسب جهانی را تغییر داده، از آن رو که تصمیم‌گیرندگان با دسترسی به اطلاعات یکسان اغلب نتیجه‌گیری‌های متفاوت داشته اند. به نظر می‌رسد آنها در اولین فرصت پاسخ رضایت‌بخش را بیشتر از بهترین راه‌حل انتخاب می‌کنند.معایباین نظریه در تصمیم‌گیری‌های فردی و سازمانی که شرایط زیر را دارند، به کار می‌رود: •اطلاعات ناکافی، ناقص و حتی گمراه‌کننده است؛ • مشکلات پیچیده هستند؛ •پردازش اطلاعات انسان محدود باشد؛ •زمان صرف‌شده برای تصمیم‌گیری محدود باشد؛ •تصمیم‌گیرندگان اغلب اولویت‌های متضادی برای برخی از اهداف سازمانی دارند. این نظریه به انتخاب تصمیمات رضایت‌بخش بر مبنای ذهنیت‌های رفتاری نسبت به انتخاب تصمیمات بهینه و ایده‌آل بر مبنای الگوی منطقی تاکید دارد.کاربردها

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان