معکوسسازی Reversal
اسلاید 1: معکوسسازیReversal
اسلاید 2: عنوانمعکوسسازینوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعزنجیره تامینسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: این تکنیک ابزار مناسبی برای ارتقاء و بهبود یک خدمت یا محصول به شمار می آید. برای استفاده از آن، تنها کافیست معکوس سوالی را که در نظر دارید، بپرسید؛ سپس نتایج حاصل شده را پیاده سازی کنید.در این تکنیک مساله به شکل وارونه مطرح می شود . مثل این است که به مساله از اطراف نگاه کنیم یا از درون یا از بیرون یا از آخر و در مجموع ، شرایط را نامتعارف و معکوس می سازیم و این وارونه سازی را با حالت ها و از طرق مختلف می توانیم انجام بدهیم . هیچ فرمولی برای این کار وجود ندارد به طور مثال یک موقعیت را در نظر بگیرید : یک معلم به دانش آموزانش آموزش می دهد . این موقعیت می تواند معکوس و وارونه هم بشود که دانش آموزان به معلم آموزش می دهند . این موقعیت به حالت های دیگری هم می تواند تغییر یابد – معلم به دانش آموزان خود آموزش می دهد – دانش آموزان به معلم آموزش نمی دهند . حالا به یک مساله توجه کنیم : یک اتومبیل ران با یک دسته از گوسفندان در وسط جاده مواجه می شود و به چوپان می گوید که گوسفندان را به کنار جاده ببرد به طوری که او بتواند از بین آن ها عبور کند . چوپان نگاهی می کند و می بیند که در چنین جاده ی باریکی او نمی تواند به راحتی تمام گوسفندانش را کنار جاده ببرد و یک لحظه فکر می کند . در عوض این که او گوسفندان را کنار جاده ببرد ، آن ها را اطراف ماشین هدایت می کند تا گوسفندان د راطراف و در پشت سر ماشین پراکنده شوند و او بتواند رد شود. در یک مثال دیگر بحث تعطیلات آخر هفته و کار پیش می آید .به مرخصی رفتن یک فرد و استراحت در تعطیلات – تعطیلات را به خانه بیاورد – او بیشتر سال را استراحت کند و فقط دو هفته به سرکار برود – به تعطیلات برود در تعطیلات کار کند – فرد دیگری را به تعطیلات و مرخصی بفرستد و او برایش سوغات و یادگاریو عکس و... بیاورد و غیره یک مثال دیگر : ما چگونه می توانیم یک فروشگاه را به نحو مطلوب مدیریت کنیم و باعث ترقی آن جا شویم ؟ حالت وارونه : چگونه فروشگاه می تواند مدیریت ر بهبود ببخشد؟ فروشگاه چگونه می تواند خودش موجب ترقی رشد و بهبود خودش بشود ؟ مدیریت چگونه می تواند فروشگاه را به صورت بدی اداره کند و آنجا را او ورشکسته کند؟ فروشگاه چگونه می تواند موجب نابودی و ورشکستگی خودش بشود؟ ... به یاد داشته باشید کهد ربرخی از حالت های وارونه و معکوس ، ایده هایی خلق می شوند که ممکن است به صورت عملیاتی موجی حل مساله اصلی بشود به طور مثال در بحث وارونه سازی گفتیم که : چگونه می توانیم مدیریتی داشته باشیم تا به فروشگاه آسیب برسد؟ از طرق مختلفی می توان آن کار را انجام داد .قیمت ها را آنقدرپایین بیاوریم که شکست بخورد – کف فروشگاه را کثیف کنیم – با مشتریان رفتار بی ادبانه و گستاخانه ای داشته باشیم – فروشندگان بی ادب و حواس پرت را استخدام کنیم – دزدهای مشتری نما را تشویق کنیم که به فروشگاه بیایند – کالاها را برچسب قیمت نزنیم – کارت اعتباری مشتریان را قبول نکنیم و اگر چیزی خریدند از آن ها بخواهیم که پول نقد بدهند – این امور بد و نامطلوب را می توان بعداً به صورت وارونه درآوریم و به نتایجی مطلوب دست پیدا کنیم . گاهی وقت ها فکر کردن منفی از فکر کردن مثبت راحت تر است و بعد از آن است که از تکنیک وارونه سازی استفاده می کنیم و به نتیجه می رسیم . در یک مثال دیگر می بینیم که :من برای این که روابط ام را با کارفرما یا معلم یا ... بهتر کنم چه کاری می توانم انجام دهم ؟
اسلاید 4: حالت وارونه : من چه کاری می توانم انجام دهم که بدترین نوع رابطه را داشته باشم ؟ .. کج خلق باشم ... توهین و بی احترامی کنم . ..وانمود کنم که حرف هایش را نشنیده ام و غیره .وارونه سازی مثبت : باید خلق خودم را کنترل کنم ... باید احوال پرسی کنم ... باید نگران باشم و خواهان رابطه باشم و... در یک مثال دیگر ، یک فروشگاه زنجیره ای در رقابت دچار آسیب شده است . بعضی از ایده های وارونه می توانند شامل این موارد باشند: -فروشگاه چگونه می تواند به رقابت آسیب بزند؟ -رقابت چگونه می تواند به فروشگاه آسیب برساند ؟ -رقابت چگونه می تواند به خودش آسیب بزند؟ -فروشگاه چگونه می تواند به خودش کمک کند؟ در مورد گزینه ی دوم که می گوید رقابت چگونه می تواند به فروشگاه کمک کند را انتخاب می کنیم و افرادی را استخدام می کنیم و آن ها را به فروشگاه هایی که با آن ها رقابت داریم می فرستیم که هر هفته به آنجا ها بروند و وضع آنجا را ببینند و فروش آنها، کیفیت خوب و سایر موارد آن مکان ها را وموارد سودمند و مفید آن ها را به کار می بندیم . طبعاً این افکار و روش ها و ایده های آن مکان های موفق مورد مقایسه قرار می گیرند و در آنجاست که به این نتیجه می رسیم که : رقابت به فروشگاه کمک کرد به هر حال ارزش تکنیک وارونه سازی این است که به ما کمک می کند تا اطلاعات را دوباره سازمان دهی کنیم . اکنون خودتان تلاش کنید و یکی از موقعیت های ذیل را انتخاب کنید و دست کم 5 پاسخ معکوس برای آن بنویسید : 1-ماموران شهرداری خیابان ها را تمیز می کنند 2-کارگران علیه شرکت خود اعتصاب می کنند 3-کارمند فروش به مشتری کمک می کند 4-یک دانش آموز چگونه م یتواند توانایی خود را برای نوشتن بهبود ببخشد 5-جامعه چگونه می تواند مشکل اعتیاد را حل کند؟
اسلاید 5: ابزارهای مرتبط طوفان فکری معکوسReverse Brainstorming استدلال معکوس Abductive Reasoning (Pierce)مزایاارتقای محصولات و خدمات از مهمترین مزیت های این تکنیک می باشدکاربردهافرض کنید؛ قصد دارید سطح پاسخگویی یک مرکز خدمات مشتری را ارتقاء دهید. با استفاده از تکنیک معکوس سازی باید این سوال را بپرسید: چطور می توانم رضایت مشتریان را کاهش دهم؟. حال باید این پاسخ ها را در نظر بگیرید:•هنگام تماس مشتریان، به تلفن جواب ندهیم.•تلفن ها را به افراد مورد نظر ارجاع ندهیم.•کارکنانی را با کمترین دانش ممکن نسبت به محصولات در قسمت پاسخگویی تلفنی بهکار بگیریم.•مشتریان را به اشتباه راهنمایی کنیم.•از افرادی بی ادب برای پاسخگویی استفاده کنیم.براساس این معکوس سازی، شما متوجه شدید که کارکنان مناسب می توانند با سطح کارآیی و رضایتبخشی بالا، پاسخگوی تماس ها باشند. همچنین دریافتید که با برپایی دوره های آموزشی مناسب و کارآمد می توانید سطح دانش و تجربه کارمندان را برای پاسخگویی و ارائه راهنمایی دقیق، بالا ببرید.معایب
اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 7: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.