علوم انسانی و علوم اجتماعی

مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش شناختی فصل ۱۰

fasle_dahom_amoozesh_va_parvaresh_shenakhti_va_madares

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش شناختی فصل ۱۰”

مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش شناختی فصل ۱۰

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: کتاب مقدمه ای بر آموزش و پرورش شناختینظریه و کاربردآدریان .اف.اشمنروبرت.ان.اف.کانویترجمه:دکتر کمال خرازی

اسلاید 3: فصل دهم آموزش و پرورش شناختی و مدارس

اسلاید 4: ارزیابی پژوهش شناختی و کاربرد آنپژوهش فعالیتی است که هدف آن کشف حقیقت است و بخشی از حوزه کاوش علمی است.آنچه در تاریخ پژوهش درباره شناخت می خوانیم ،به راحتی با تعریف اقدامات پژوهشی مجزا و مستقل و انتقادات مربوط به نتایج غیرکاربردی که در بالا بدان اشاره شد تطبیق می کند.حجم غالب ادبیات پژوهشی شکل تجربی دارد:

اسلاید 5: اغلب در آزمایشگاهها یا موقعیت های بالینی قرار گرفته است که در آن یک محقق یا اندازه گیرنده و یک یا شاید دو دانشجو حضور دارند.چنانچه هدف تحقیق طراحی راهکارهای آموزشی یا جبرانی باشد که بتوان آنها را در شرایط متنوع یادگیری مانند کلاسهای معمولی بکار برد، این واقعیت که تعداد قابل توجهی از مطالعات مداخله ای هنوز در موقعیت های منزوی و آزمایشگاهی انجام میگیرد مایه نگرانی است.

اسلاید 6: در سال 1983 پرسلی و همکاران او توجه همه را به مشکلی که در انتقال فنون آموزش راهبرد تولید شده در آزمایشگاه به کلاسهای دبیرستانی وجود دارد جلب کردند.آنها به این نتیجه دست یافتند که دانش آموزان از روی قصد نسبت به تلاشهای آموزشی آنها بی توجه بودند و جلوگیری از رفتار کلاس موجب جلوگیری از پیشرفت آرام تحصیلی آنها گردید.

اسلاید 7: جستجوی پیوندهای سنجش تدریس و یادگیریاگر پیکره تحقیقات پایه را که نشانه هایی از روابط بین مفاهیم مانند حافظه و فراحافظه ارائه داده اند کنار بگذاریم ، پیکره تحقیقات مستند شده ی آموزش و پرورش شناختی وسیع نیست .

اسلاید 8: به هر حال می توانیم نکاتی را ارائه دهیم که چند موضوعی را که در ادبیات ظهور یافته است با هم جمع می کند .این نکات به باورهای عمومی درباره نحوه انجام تفکر و حل مسئله و رابطه بین سنجش و آموزش مربوط است.

اسلاید 9: اول ، عموما پذیرفته شده است که عوامل بسیاری بر عملکرد فرد در یک زمینه یادگیری تاثیر دارند.ما آنها را در 4 عامل خلاصه کرده ایم: یادگیرنده،معلم،مکان و موقعیت آموزشی و برنامه درسی.اینها شامل مشخصات ذهنی،شخصیت، حالت هیجانی،تاریخچه یادگیری یادگیرنده و تاثیرات فرهنگی و خانوادگی او،مشخصات قردی و حرفه ای معلم که بر شیوه آموزشی او تاثیر دارد و یا یادگیری را تسهیل می کند ،محیطی (کلاس و گروه کاری) که در آن یادگیری انجام میگیرد و اطلاعاتی که باید فراگرفته شود یا برنامه درسی در دید وسیع یا محدود آن ،میباشد .

اسلاید 10: دوم،آموزش و پرورش شناختی رویکردی یادگیرنده – محور را بجای معلم – محور نسبت به آموزش و پرورش نشان می دهد.سوم،سنجش و آموزش باید به عنوان بخشی از چرخه آموزشی که شامل سنجش ،آمادگی،آموزش و ارزیابی است،پیوند نزدیک داشته باشند.بنابراین سنجش باید طبیعتا چند بعدی باشد تا اطلاعات مربوط به هر یک از 4 عامل را عرضه کند نه آن که فقط آنچه دانش آموز می داند یا موثرترین نحوه یادگیری دانش آموز را مشخص سازد.

اسلاید 11: بدین ترتیب سنجش باید ما را درباره هر یک از 5 حوزه زیر مطلع کند .

اسلاید 12: پایگاه دانش کنونی یادگیرندهسنجش پایگاه دانش کنونی یادگیرنده ،برای مثال ،به معنای دانستن اطلاعات واقعی تحصیلی فرد است .معلمان،متخصصان بالینی و ناشران آزمونها بر تعداد کمی از حوزه ها و نیز بر چند حوزه دیگر در نظامهای وسیع تر آزمونی مانند آزمون سنجش طیف گسترده و وودکاک – جانسون تمرکز داشته اند.

اسلاید 13: سنجش باید توصیفی از آنچه دانش آموز می داند ارائه دهد تا آموزش بر اساس آن دانش بنیان نهاده شود.در اصطلاح رفتارگرایی ،این را می توان به عنوان مهارتهای پیش نیاز و گام مناسب بعدی در تحلیل یک تکلیف مشخص ساخت.این همچنین به مشخص ساختن هر خلایی در مهارتهای پیش نیاز که ممکن است بازآموزی آن ضروری باشد کمک می کند.

اسلاید 14: دانش یادگیرنده درباره نحوه یادگیری اغلب روشهای سنجش در سنجش نحوه اقدام دانش آموزان برای انجام یک تکلیف ، نحوه برخورد با یک مسئله و یافتن راه حل آن ناکام هستند.سنجش تعاملی می تواند اطلاعات مفیدی عرضه کند ولی این که تا چه حدی لتوان این اطلاعات را در طراحی آموزشی بکار برد بستگی به مهارتهای برگزار کننده آزمون دارد.

اسلاید 15: به هر صورت، باید از ابتدا با دقت هدف سنجش روشن شود تا مرحله تدریس علت وجودی سنجش نباشد بلکه سنجش به تدریس کیفی بر اساس نیازهای مشخص شده بیانجامد .آنچه سنجش تعاملی باید نشان دهد چگونگی یادگیری یادگیرنده و فرایند حل مسئله است تا معلم را قادر سازد که آموزش موثری را برنامه ریزی و اجرا نماید.

اسلاید 16: تواناییهای پردازشی یادگیرندهدشوار است که بدانیم تواناییهای پردازشی یادگیرنده مربوط به ابعاد سخت افزاری (ساختاری) یا نرم افزاری(دانش و تجربه ) تواناییهای شناختی اوست.مجموعه آزمونهای پردازش اطلاعات مانند سیستم سنجش شناختی داس-ناگلیری و مجموعه سنجش کافمن برای کودکان می توانند در تفسیر سبک پردازشی غالب یادگیرنده همراه با نقاط قوت و ضعف پردازشی او نقش ایفا کنند.

اسلاید 17: رویکردهای متنوعی به عنوان بهترین روش تدریس مهارتهای پردازشی پیشنهاد شده است مانند :علاج مجدد ضعف های پردازشی به عنوان یک اولویت (پیشنهاد کربی و ویلیامز،1991) و ....آخرین رویکرد (گنجاندن آموزش فرایند ،در بستر برنامه درسی(تاکید پرسلی،1994) تنها رویکردی است که به دلیل اهمیت برقراری پیوند بر اساس نیاز بین مهارتهای پردازشی و مهارتهای محتوایی از حمایت گسترده ای در ادبیات برخوردار بوده است.

13,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید