گندم از گندم بروید جو ز جو (اعجاز قرآن)
اسلاید 1: گندم از گندم بروید جو از جو
اسلاید 2: مقدمهاعجاز از مهمترین ویژگی های قرآن کریم که معجزه پیامبر است یک دلیل اعجاز قرآن تحدی (مبارزه طلبی ) کفار ادعا نموده بودند که قرآن قول خدا و وحیانی نیست بلکه ساخته پیامبر و چیزی افسانه پیشینیان است.وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَاء لَقُلْنَا مِثْلَ هَذَا إِنْ هَذَا إِلاَّ أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ و هنگامی که آیات بر آنها خوانده می شود می گویند شنیدیم اگر بخواهیم مثل آنها را میگییم اینها همان افسانه پیشینیان است.خداوند متعال در مقابله آنها میگوید اگر شما بر ادعای خود صادقید شما نیز همانند این قرآن بیاورید .سوره انفال آیه 31
اسلاید 3: فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ اگر راست میگویید سخنی مانند آن بیاوریدسوره طور آیه 34اعراب آن زمان فصیح و بلیغ بودند اما نتوانستند مثل آن را بیاورند.خداوند متعال چون در هیچ یک از مراحل تحدی یک سوره و آیه مانند قرآن نتوانستند بیاورند فرمود:قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًاسوره اسرا آیه 88بگو اگر جن و انس گرد آیند تا همانند این قرآن را بیاورند نمی توانند آن را بیاورند هرچند که یکدیگر را یاری دهند.
اسلاید 4: اعجاز قرآن :1- اعجاز بیانی ( فصاحت و بلاغت ) 2- اعجاز در نظم و آهنگ قرآن 3- اعجاز عودی 4- اعجاز علمی 5- اعجاز غیبی ( اخبار گذشتگان - اخبار زمان نرول - پیش گوئی ها ) 6- اعجاز در معارف والای قرآن ( وسعت معارف - عقلانی و فطرتی بودن )این اعجاز نشان دهنده این است که قرآن از طرف خداوند عظیم و رحیم که سرچشمه همه قدرتها و رحمت هاست میباشد
اسلاید 5: گندم از گندم بروید مقدمه 1یکی از حقایق مهم قرآن این است که آنچه در نهایت به انسان می رسد نتیجه عمل و کردار اوست گروهی را خداوند هدایت چون خوددر جست و جوی هدایت بوده اند و گروهی سزاوار گمراهی و عذاب هستند زیرا خود با پیروی از شیاطین و دوستی با آنها زمینه ساز این گمراهی و عذاب شده ا ند .إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا همانا ما راه راست را به او (انسان ) نشان دادیم یا شاکر و سپاسگزار خواهد بود یا ناسپاسی خواهد کرد. سوره انسان آیه 3این آیه بیانگر اختیار دار انسان است.
اسلاید 6: قَدْ جَاءكُم بَصَآئِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍبه راستی آمده است نزد شما رهنمودهایی از پروردگارتان پس هرکه بینا گشت به سود خودش و هرکه کوری پیشه کرد به زیان خودش و من بر شما نگبان نیستم.طبق این آیه نیز انسان موجودی مختار شناخته شده که درستی یا نادرستی عملش نتیجه مستقیم برای خودش است سوره انعام آیه 104
اسلاید 7: اختیار حقیقی وجدانی و مشهود هیچ یک از مخلوقات قدرت انتخاب یک عمل خاص از میان چندین رفتار ممکن را ندارند و این فقط انسان است که همواره در برابر چندین کار و چندین راه مختلف قرار می گیرد واز آنها یکی را بر میگزیند.مولوی این حقیقت را در قالب یک مثال اینگونه یادآوری میکند:آن یکی برفت بالای درخت میفشاند او میوه را دزدانه سختصاحب باغ آمد و گفت ای دنی از خدا شرمت بگو چه میکنی؟گفت از باغ خدا بنده خدا میخورد خرما که حق کردش عطاپس ببستش سخت آن دم بر درخت میزدش بر پشت و پهلو چوب سختگفت آخر از خدا شرمی بدار می کشی این بنده را زارزار گفت کز چوب این بنده اش میزند بر پشت دیگر بنده اشچوب حق و پشت و پهلو آن او من غلام و آلت او گفت توبه کردم از جبر ای عیار اختیر است اختیار است اختیار
اسلاید 8: نشانه های فراوان در زندگی روز مره خود با وجود روشن بود اختیار:1- تفکر و تصمیم : در ساعات و مراحل مختلف زندگی وقتی در مورد چند راه و چند مسئله تفکر و تصمیم میگیریم نشان دهنده اختیار است.2- احساس رضایت یا پشیمانی: وقتی در کاری موفق می شویم و احساس رضایتی که داریم نشان دهنده آن است که آن کار را از خود و نتیجه اراده و تصمیم عاقلانه خود می دانیم و احساس پشیمانی هم در اثر اشتباه نشان دهنده اختیار خودمان است.مثنوی مولوی گر نبودی اختیار این شرم چیست ؟ این دریغ وخجلت وآرزم چیستوآن پشیمانی که خوردیزان بدی زاختیار خویش گشتی مهتدی
اسلاید 9: فواید توجه به اختیار :پندار سازنده به اختیار :مانند داشتن استعداد فکری کسی دارد ولی بدان توجه نکرده و مدفون می سازد. .اختیار هم همانطور است میان کسی که نعمت اختیار آزادی خود را شناخته و آن را باور دارد و کمی که شخصیت خود را حقیر و اختیار خود را به تاراج رفته می پندارد تفاوت بسیار است انسانی که اختیار خود را باور کرده و به آن معتقد است احساس هویت و از خود باوری بالا و در قبال کارهای خود احساس مسئولیت می کند تصمیم های اشتباه خود را می پذیرد و درصدد جبران بر می آید. در نقطه مقابل برخی اندیشه های باطل رواج جبرگرایی :رواج جبر گرایی مانند ویروس فلج ، تحرک ، سازندگی و نشاط را از خود و جامعه میگیرد و فرصت را برای زورگویان فراهم میسازد.پندار و یرانگر دیگر:کسانی که اختیار را به معنای آزادی مطلق میدانند و با نادیده گرفتن قانون مندیهای حاکم بر جهان دنبال ارضای میل و هوسهای خود هستند.
اسلاید 10: محدوده اختیار انسان :شاید در نگاه اول انسان تصور کند که این قانون مندیها مانع تحرک و پویایی اوست و با نگاهی عمیق تر میبیند که خداوند با چه زیبایی رابطه میان قدرت اختیار انسان و نظام جهان سامان داده به گونه ای که نه تنها این نظام سد راه او نشود بلکه زمینه سازعروج و صعود وی به قله های کمال گردد.تاریخ علم نشان میدهد که همین نظام قانونمند به انسان امکان داده تا دروازه های علم را بگشاید.پهنه دریا را بشکافد ، اعماق اقیانوس را بجوید و فضای کهکشان را در نوردد.توجه کنیم که ما در چهار چوب قوانین حاکم بر هستی حق انتخاب داریم مثلا آسمان در هر شرایطی رام انسان نیست فقط در صورتی رام و مسخر انسان می شود که آدم ویژگیها و قانونمندیهای آنها را بشناسد و متناسب با آن ویژگیها ایزارهایی مانند هواپیما و کشتی تهیه کند و بتواند در آسمانها و دریا ها سیر کند.قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانْظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذَّبِينَبدرستیکه بر پیشینیان شما سنت ها گذشت پس در زمین حرکت کنید و ببینید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه است سوره آل عمران آیه 137
اسلاید 11: وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِينٌآنان که کفر پیشه کردند تصور نکنند اگر به آنها مهلت (بدکاری) میدهیم به نفع آنهاست فقط به این خاطر به آنها مهلت می دهیم که بر گناهان خود بیفزایند در حالی که عذابی خوارکننده برای آنهاست.تفسیر آیه :آنان که راه باطل را بر میگزینند و با حق عناد و دشمنی میکنند خداوند به آنها مهلت و فرصت زندگی میدهد ولی آنها این فرصت را بوسیله غوطه ور شدن در تاریکیها قرار می دهد به طوری که اگر در اندک امیدی وجود داشت که نور حقی در دل آنها بتابد به تدریج چنین امیدی بر باد رفته و به شقاوت ابدی گرفتار خواهد شد.در حقیقت مهلت ها و امکانات با اختیار و اراده خودشان به صورت بلای الهی جلوه گر شده و با اصرار خود بیشتر در فساد فرو میرود و قدم به قدم از انسانیت فاصله میگیرند و به سوی هلاکت ابدی نزدیک تر میشوند.سوره آل عران آیه 178
اسلاید 12: مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلاَ يُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَکسی که کار نیک انجام میدهد پس برای او ده برابر پاداش داده میشود و کسی که کار بدی انجام میدهد جزا داده نمیشود مگر به اندازه آن به آنها ظلم نمیشود.سوره انعام آیه 160تفسیر آیه :با انکه بر اساس عدل ، خداوند باید به همه بندگان بر اساس میزان اعمالشان پاداش یا جزا دهند اما از انجا که خداوند با فضل خود با بندگان رفتار میکنند کار نیک را چند برابر و کار بد را فقط به اندازه خودش جزا و پاداش میدهد.
اسلاید 13: خلاصه و نتیجه گیری :از هردستی بدهی از همان دست میگیریتاثیر نیکی یا بدی در سرنوشت :رهنمودهای پیشوایان دین به ما می آموزد که زندگی ما به شدت تحت تاثیر رفتارهای ماست . هر کاری انجام دهیم مثل کشاورزی است که از کشتی در زمین خود بکارد اگر کندم بکارد گندم برداشت می کند نه جو و اگر جو بکارد جو برداشت می کند نه گندم اگر خوبی کنیم خوبی و نیکی و خوشحالی و خوشبختی و موفقیت برداشت می کنیم خیلی از موارد تاثیر و برذاشتش در همین دنیاست مثل یک دانش آموز اگر درس بخواند و خوب بخواند درآینده به موفقیت می رسد یک شغل خوب ، یک زندگی خوب در همین دنیا نصیبش می شود و یا کسی که اخلاق خوب داشته باشد افراد بیشتری با او خوب هستند در مقابل فرد بد اخلاق اگر بدی و بد اخلاقی بکاریم همان را برداشت می کنیم و به هیچ کس هیچ ظلم و ستمی نمیشود و خداوند برای کار خوب چندین برابر پاداش میدهد.به طور مثال نیکو کاری یا گناه از جمله عوامل موثر در طول عمر یا کوتاهی آن است.
اسلاید 14: امام صادق می فرمایند : من یموت باذنوب اکثر ممن یموت بالاجال و من عیش بالاحسان اکثر ممن بالاعمار کسانی که به واسطه گناه میمیرند از کسانی که به واسطه سرآمد عمرشان میمیرند بیشترند و کسانیکهبه سبب نیکوکاری زندگی دراز دارند از کسانی که به عمر اصلی زندگی میکنند بیشتراند.متنی زیبا :انتخاب دشوارترین لحظات برای انسان
اسلاید 15: وقتی(لحظه انتخاب )فرا میرسد وسوسه ها و تردید ها هم به سراغ تو می ایند .و آن جلوه ای را که در یک برق معنویت دیده ای از نظر و نگاهت محو می سازد چگونه بودن یکی از همین انتخابهای دشوار است .شخصیت تو در گرو همین تصمیم ها و برگزیدن هاست این تویی که خمیر مایه (هستی)خود را با دوست (انتخاب) خویش شکل می دهی و می سازی.یک شب در خلوت خویش رو به آیینه حقیقت بنشین و با خودت بی واسطه و بی ریا حرف بزن ، تو کیستی ؟ چیستی؟ کجایی؟ چه میکنی؟ تو مختاری پس ناچار باید انتخاب کنی بزرگی آدم ها به بزرگی انتخاب آنهاست تو می خواهی بزرگ باشی یا کوچک ؟این دیگر با خود توست اما این را هم بدان که انتخاب تو همواره با توست تا ابد تا همیشه
اسلاید 16: با سپاس از توجه شما پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.