کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

یادگیری دو حلقه‌ای – double loop learning

85-double-loop-learning

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “یادگیری دو حلقه‌ای – double loop learning”

یادگیری دو حلقه‌ای – double loop learning

اسلاید 1: یادگیری دو حلقه‌ایdouble loop learningMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانیادگیری دو حلقه‌اینوعنظریهمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / بازنگریموضوعتصمیم گیری و حل مساله / منابع انسانیسطحسازمانیپیچیدگیکم

اسلاید 3: کریس آرگریس و دونالد شاون بر روی روش‌هایی که سازمان‌ها بتوانند ظرفیت خود را برای یادگیری دومرحله‌ای افزایش دهند، تمرکز کرده‌اند. آنها استدلال کرده‌اند که یادگیری دومرحله‌ای بسیار ضروری است اگر سازمان‌ها و اعضای آنها بتوانند بصورت موثری مشکلاتی را که ریشه در تغییرات سریع و زمینه‌های نامشخص دارند، مدیریت کنند. آرگریس و شاون یادگیری را در سه گروه طبقه‌بندی کرده‌اند: 1-یادگیری یک حلقه‎ای این نوع یادگیری سعی در حل مشکلات موجود و رفع عدم تطابق و هماهنگی کارها و نتایج آنها به صورت ساده از طریق تغییر در کارها دارد. از مشکلات بنیادین چشم پوشی می‎کند و اهداف، استراتژی‎ها و ارزش‎ها را صحیح نموده و سعی در حفظ وضع موجود می‎نماید. در نهایت افراد و سازمان‎ها یاد می‎گیرند که چگونه وضع موجود و استاندارد‎های پذیرفته شده را حفظ و با شرایط خود تطبیق دهند. 2-یادگیری دو حلقه‎ای در این نوع یادگیری، افراد علاوه بر کشف و اصلاح خطاها، هنجارها، فرایندها، سیاست‌ها و اهداف را نیز مورد سوال قرار داده و به اصلاح آن می‎پردازند. این نوع یادگیری نه تنها واقعیت‌های قابل مشاهده بلکه علت آنها و حقایق در پس آنها را نیز مورد سوال قرار می‎دهد. 3-یادگیری سه حلقه‎ای این نوع یادگیری زمانی اتفاق می‌افتدکه سازمان‌ها به خوبی یاد بگیرند چگونه یادگیری یک حلقه‌ای و دو حلقه‌ای را اجرا کنند. این نوع یادگیری را می‌توان یادگیری یادگرفتن نامید. در واقع این نوع یادگیری در ارتباط باتوسعه ظرفیت سازمان برای حل مشکلات، طراحی مجدد سیاست‌ها، ساختارها، سیستم‌ها وتکنیک‌ها در مواجهه با تغییر مداوم فرض‌ها در مورد خود و محیط قرار داشته و قادر است که سیستم‌های سنتی ریشه دوانده را که مبنای ارزش‌ها هستند، تغییر دهد. مفهوم این نظریه در عمل مطابق با آنچه این دو محقق اظهار نموده‌اند، فاصله‌ای میان آنچه که افراد می‌گویند می‌خواهند انجام دهند (نظریه منعقدشده) و آنچه که در واقع انجام می‌دهند (نظریه مورد استفاده) وجود دارد. مردم همیشه به طور مداوم مطابق با مدل‌های ذهنی خود رفتار می‌کنند (نظریه مورد استفاده) اگرچه آنها اغلب مطابق آنچه می‌گویند، عمل نمی‌کنند (نظریه منعقدشده). این مفهوم برای درک رفتار سازمانی و فرآیندهای تغییر قابل استفاده است. صدور دستورات، یادداشت‌ها و رهنمودها توسط مدیریت ارشد به تنهایی برای تغییر رفتار کارکنان کافی نیست. یادگیری تک حلقه اغلب به ضعف سازمانی و در نتیجه علائمی مانند حالت تدافعی، بدبینی، ناامیدی، فرار، فاصله، سرزنش، و رقابت منجر می شود. به منظور مقابله موثر در موقعیت‌های جدید، نیاز است تا نظریه منعقدشده هم‌طراز نظریه مورد استفاده شود. تکنیک‌های یادگیری دوحلقه‌ای به یادگیری اعضای سازمان و تغییر سازمان کمک می‌کند.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطیادگیری عملی (Action Learning (Revansیادگیری سازمانی Learning Organization Argyris Schönسبک‌های یادگیری Learning Stylesمزایامدل به مفهوم‌پردازی یادگیری سازمانی بوسیله غلبه بر مفروضات موجود در سازمان‌ها و یافتن و حل مشکلات ساختاری کمک می‌کند. آرگریس و شاون روشی برای یادگیری فعالانه بوسیله بررسی مفروضات اساسی رفتاری ارائه می‌دهند. چرخه‌های یادگیری نخستین مانند کلب، از آزمون و خطا به عنوان سازوکار یادگیری اساسی استفاده می‌کرد که تنها پس از اقدام اجازه تفکر و تامل را می‌داد. یادگیری دوحلقه‌ای تاکید نموده است که ایده‌ها، حتی از جانب متخصصات ارزش‌مدار، نباید به عنوان ارزش اسمی پذیرفته شوند. تجربه کارکنان درون و خاص در سازمان، تغییرات واقعی را ایجاد می‌کنند.معایبآرگریس و شاون بدون اثبات فرضیه خود نتیجه گرفتند که اکثر مردم گرایش به یادگیری دوحلقه دارند اما در عمل بصورت تک حلقه عمل می‌کنند. نظریه «عقلانیت محدود» سایمون بیان می‌کند که انتخاب انسان‌ها محدود است و آنها به جای انتخاب بهترین گزینه، گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند که برایشان رضایت‌بخش باشد. تغییرات سازمانی هنگامی بوجود می‌آیند که دفاع رفتاری بوسیله افراد و گروه‌ها غلبه نمایند و فعل و انفعلات جدید بوجود آیند. این چشم‌انداز مشرف به نقشی است که سیستم‌ها و ساختارها در روندهای تغییر بازی می‌کنند. آرگریس و شاون فرض نمودند که بهترین یادگیری در شرایط آزاد و غیرسیاسی اتفاق می‌افتد. آنها تضاد را به عنوان یک اهرم قدرتمند برای تغییر حذف نمودند و نقش سیاست را در سازمان‌ها در نظر نگرفتند.کاربرد اصلی این نظریه برای ریشه‌یابی و حل ساختاری مسائل و مشکلات سازمانی و تغییرات مثبت در سازمان با ارائه یادگیری دوحلقه‌ای توسط کارکنان استکاربردها

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان