SMAR معیار SMART criteria
اسلاید 1: SMAR معیارSMART criteria
اسلاید 2: عنوانمعیار SMARنوعابزارمراحل استفادهطراحیموضوعمنابع انسانیسطحفردی / گروهی /سازمانیپیچیدگیکم
اسلاید 3: اهداف هر شخص نمایانگر شخصیت درونی اوست. انسانهای با شخصیتی فعال و پویا براحتی به اهداف والای خود دست مییابند، شخصیتی که حالات بیرونی او را شکل میدهند. دستیابی به اهداف هر چند کوچک، باعث ایجاد تفکری مثبت نسبت به خود و در نتیجه بالا بردن ضریب اعتماد بنفس و در نهایت آسان جلوه نمودن همۀ امور میشود. اما بی مقدمه، چگونه هدفی دست یافتنی است؟ یا به زبانی دیگر اهداف چگونه باید انتخاب شوند تا سریعتر به آنها نائل شده و نتیجۀ بهتری بگیریم ؟این بحث که چگونه هدف خود را برگزینیم رابطۀ مستقیم با دستیابی به آن دارد. هدفی که از اعتبار کمی برخوردار باشد به زودی کمرنگ شده و در میان راه رسیدن به آن متوقف میشویم. بعضی اوقات ما هدفهایمان را با ارزشهایمان اشتباه گرفته و به دنبال ارزشهایمان روز و شب میدویم ولی ابتدا باید بدانیم که تعاریف هدف و ارزش هر کدام بطور جداگانه چیست.ارزش : همان چیزی است که ما برای رسیدن نهایی به آنها تلاش کرده و هدفهایمان را در مسیر کامل شدن ارزشهایمان انتخاب میکنیم. ما هم اکنون بسیاری از ارزشهایمان را میدانیم مثلا : کمال، رشد، خوشبختی، سعادت و …هدف : خواستهای دقیق، ملموس، دست یافتنی، دارای اندازه و مختصات دقیق، کاملا روشن و مشخص است.مثلا هدف در زمینۀ مالی: خواهید ۱۰ میلیون تومان پول به صورت نقد داشته باشید.هدف در زمینۀ شغلی: میخواهید یک فروشگاه لوازم خانگی در میدان...شهر با وسایل … داشته باشید.هدف در زمینۀ اخلاقی: میخواهید دروغ نگویید.یکی از مدل های هدف گذاری،SMART است. SMART بودن هدفها میتواند در بهتر به ثمر رسیدن آنها بسیار موثر باشد.هدف SMART از مؤثرترین و در عین حال پر کاربردترین ابزار تعیین اهداف است. هنگامی که خروجی پروژه خود را مشخص کردید، نوبت به تعیین اهداف میانی می باشد که با استفاده از چک لیستهای SMART می توانید اهداف خود را ارزیابی کنید. SMART همچنین شفافیت را در سراسر سازمان ایجاد می کند، روشن می کند که اهداف از چه روشی ایجاد شده و معیار تحقق آنرا نیز مشخص میکند. SMART بر چه مبنایی عمل می کند؟همین الان به هدفی که می خواهید به آن دست پیدا کنید فکر کنید، چه شخصی و چه سازمانی. برای اینکه هدفتان را S.M.A.R.T کنید نیاز دارید معیارهای مشخص بودن، قابل اندازهگیری، دستیافتنی، مرتبط و بهنگام بودن را در آن تصدیق کنید.
اسلاید 4: مشخص بودن:دقیقا چه چیز می خواهید به دست آورید؟ هر چه بیشتر توضیح دهید شانس بیشتری برای بدست آوردن آن دارید. در اهداف SMART بین «می خواهم میلیاردر شوم» و « میخواهم تا ده سال آینده به درآمد ماهیانه 50 میلیون تومان در ماه با تولید و فورش نرم افزار دست پیدا کنم» تفاوت زیادی وجود دارد.سوالاتی که باید در هنگام تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت از خود بپرسید:• من دقیقا چه چیز می خواهم بدست بیاورم؟• کجا؟• چطور؟• چه وقت؟• با چه کسی؟• موانع و محدودیتهای سر راه من چیست؟• برای اینکه به این هدف برسم دقیقا باید چه کار کنم؟ راههای جایگزین برای دستیابی به این هدف چیست؟قابل اندازهگیری:اهدف قابل اندازه گیری به این معنی است که دقیقا بدانید در زمان دستیابی به هدف چه چیزی خواهید دید، شنید و احساس خواهید کرد، به این معنا که اهدافتان را به عناصر قابل اندازه گیری بشکنید. به شواهد واقعی نیاز دارید. خوشحالتر بودن شاخص مناسبی نیست.اندازه گیری اهداف همچنین به شما این امکان را می دهد که ببینید این آنچیزی بوده که دقیقا میخواستید یا نه. تعیین و تعریف ابزار فیزیکی اندازه گیری رسیدن به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را واضحتر و ساده تر می کند.
اسلاید 5: دستیافتنی:هدف شما دستیافتنی است؟ منظور این است که بررسی کنید و دریابید که آیا هدف مورد نظرتان برای شما واقعا قابل دستیابی باشد. سبک و سنگین کنید و ببینید تلاش، زمان و دیگر هزینه هایی که برای رسیدن به هدفتان در مقابل فواید، تعهدات و دیگر اولویتهای زندگیتان صرف می کنید ارزش داشته باشد.اگر زمان، پول و استعداد رسیدن به هدفی را نداشته باشید قطعاً شکست خواهید خورد و متضرر می شوید. اما به این معنی نیست که شما نمیتوانید چیزی را که غیر ممکن به نظر می رسد انتخاب کنید، هوشمندانه برای آن برنامه ریزی کنید و به آن جامه عمل بپوشانید. ستاره ها در نشانه گیری و زدن به هدف هیچ مشکلی ندارند. شما تصمیم گرفتید که امسال اثربخشی واحدتان را بدون جذب کارمندی جدید دو برابر کنید و اکنون به 8/1 برابر رسیدید، نرسیدن به 2 برابر چقدر بد شده است؟ اما واقعا خیلی بد نشده…مرتبط بودن:آیا هدفتان به شما مرتبط هست؟ شما میخواهید فرد معروف و مشهوری در سراسر جهان شوید، یا شرکتی چند ملیتی داشته باشید، و یا حتی شغلی پر مشغله داشته باشید؟ برای تصمیمی که گرفته اید خصوصیات فردی را در نظر گرفته اید، یا گروهتان به آن اندازه بزرگ هست و قابلیتهای گروهی رسیدن به آن هدف را دارد؟اگر کمبود مهارتهای مشخصی را برای رسیدن به هدف را دارید می توانید برای آموزش خود برنامه ریزی کنید. اگر در منابع مورد نیاز رسیدن به هدف کمبود دارید می توانید راهی برای تأمین آنها پیدا کنید.اما سوال اصلی این است که چرا میخواهید به آن هدف برسید؟ چه قصدی پشت آن هدف است و واقعا با رسیدن به آن هدف مقصود برآورده می شود؟شاید شما به این فکر کنید که اگر گروه بزرگتری داشته باشید میتوانید بهتر هدفتان را برآورده کنید، اما واقعا اینطور خواهد بود؟
اسلاید 6: بهنگام بودن:زمان پول است! برای انجام هر کاری برنامه ریزی عملی داشته باشید. همه می دانند که جدول زمانی بیشتر افراد را به فعالیت وا می دارد. پس جدول زمانی را برای خودتان و تیمتان تنظیم کنید و مطابق آن عمل کنید. جدول زمانی را واقعی و منعطف نگه دارید، با این روش می توانید روحیه بالایی بدست آورید. اگر در جنبه های زمانی رسیدن به هدفتان خیلی سختگیر باشید، مسابقه شما با زمان می تواند اثر منفی بر یادگیری در دستیابی به اهداف کوتاه و بلند مدت شما داشته باشد. +SMARTهدفچیز دیگری که در این میان مهم می باشد این است که، وقتی اهداف بصورت SMART تعیین شوند، بصورت مثبت فرموله شده اند. به خاطر داشته باشید که بر افزایش و صعود تمرکز کنید. بنابراین وقتی به انجام ندادن کاری فکر میکنید همه افکار شما به سمت انجام ندادن پیش می رود و این انجام ندادن است که افزایش می یابد و صعود می کند. پس «خیال پردازی» را متوقف نکنید و در عین حال به «نظم روزانه» برسید.
اسلاید 7: ابزارهای مرتبطدرخت تحلیل هدف Objective Analysis Treeقوانین طلائی هدف گذاری Golden Rules Of Goal Settingمزایااهداف SMART به جای نتیجهای مبهم، مسیری قابل بازبینی، با علائم روشن و تخمین میزان دست یافتنی بودن اهداف را برای تعیین اهدافتان در اختیار شما قرار می دهد. هر هدف کوتاه مدت یا بلند مدتی میتواند با گامهای S.M.A.R.T ایجاد شود و بنابراین به واقعیت نزدیک شود.کاربردهاSMART این امکان را به شما میدهد تا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را بصورت ساخت یافته و قابل پیگیری تعیین کنید.معایب
اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.