مدیریت و رهبری

انسجام گروهی Group cohesiveness

Group-cohesiveness

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انسجام گروهی Group cohesiveness”

انسجام گروهی Group cohesiveness

اسلاید 1: انسجام گروهیGroup cohesiveness

اسلاید 2: عنوانانسجام گروهینوعابزارمراحل استفادهطراحی / اجراموضوعتغییرات و سازمانسطحگروهیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: انسجام گروهی جایگاه خاصی در نظریه های پویاییهای گروهی دارد. انسجام گروهی درجه تمایل اعضای گروه به ماندن در گروه است. در گروههای منسجم افراد تعصب و تعلق خاصی به گروه دارند. به نظر سامر گروه وقتی از انسجام برخوردار است كه اعضای آن حس كنند به گروه تعلق دارند. فرد در گروههای منسجمتر، نسبت به پیشرفت گروه بسیار حساس است ؛ اهداف گروه همچنین فعالیتها و ابزارهای رسیدن به اهداف برای فرد اهمیت دارد ؛ عضویت در گروه جذابیت خاصی برای اعضا دارد و جذابیت گروهای جایگزین كمتر است ؛ وفاداری اعضا به گروه بیشتر است ؛ گروه در تأمین اهداف و ارضای نیازهای اعضا قوی عمل می كند؛ به دلیل یگانگی بین اهداف گروه و اهداف افراد، وحدت و انسجام زیاد است (هرچقدر گروه بتواند این یگانگی اهداف را بیشتر كند، انسجام گروهی افزایش می یابد)؛ افراد منافع گروهی را بر منافع فردی ترجیح می دهند؛ صداقت و اعتماد بین اعضای گروه زیاد است ؛ فرد احساس امنیت بیشتری می كند؛ فشارهای گروهی و سازگاری با گروه شدیدتر است و گروه قدرت زیادی روی افراد دارد ؛ فرصت مشاركت در تصمیم گیری برای اعضا وجود دارد ؛ جو گروهی، مثبت و سازنده و روحیه افراد بالاست.عواملی وجود دارد كه می تواند انسجام گروهی را تضعیف یا تقویت كند :1. شدت رابطه. هرچقدر رابطه بین اعضای گروه بیشتر باشد، گروه منسجمتر خواهد بود. مدت زمانی كه اعضای گروه با هم هستند بر شدت رابطه اثر می گذارد. هرچه قدر افراد زمان بیشتری را در كنار هم سپری كنند، رابطه قویتر و گروه منسجمتر می شود. روابط معمولاَ مبتنی بر عواطف و احساسات شدید است و افراد براحتی از منافع شخصی خود می گذرند. البته نباید از نظر دور داشت كه اگر تضاد درون گروهی وجود داشته باشد، شدت رابطه و تعدد آن موجب كاهش انسجام خواهد شد.2. موفقیت گروه. هرچقدر گروه موفقتر باشد، انسجام بیشتر است. در شرایطی كه گروه پی در پی شكست می خورد، انسجام گروه كاهش می یابد.

اسلاید 4: 3. اندازه گروه. هرچه اندازه گروه كوچكتر باشد، انسجام و یكپارچگی گروه بیشتر خواهد بود. بزرگی از جذابیت گروه می كاهد. در گروه های كوچك افراد نسبت به همدیگر شناخت متقابل دارند ؛ ولی در گروههای بزرگ شناخت اعضا از همدیگر كمتر است و افراد فرصت كمی برای تعامل با همدیگر دارند. همچنین تنوع نقطه نظرات بیشتر و رضایت كمتر است. البته در گروههای بزرگ نیز می توان انسجام ایجاد كرد ولی در گروههای كوچك به دلیل نبود خرده گروهها، ایجاد انسجام راحت تر است. در گروههای بزرگ «طفره رفتن اجتماعی» بیشتر اتفاق می افتد ؛ زیرا از همه تواناییهای افراد استفاده نمیشود و نبود فرصت كافی برای مشاركت در فعالیتهای گروهی موجب كاهش رضایت شغلی و كاهش بازدهی می شود.هرچند با قاطعیت نمی توان در مورد اندازه مناسب و مطلوب گروه نظر دارد ولی گروه های پنج تا هفت نفره از اندازه مناسبی برخوردارند (در گروه هایی كه تعداد اعضای آنها فرد است هنگام رأی گیری، توافق راحت تر صورت می گیرد ). به نظر «آزبورن»، مبتكر هم اندیشی «تحرك یا طوفان مغزی»، اندازه مناسب برا ی گروههایی كه كار فكری انجام می دهند، بین پنج تا ده نفر است.4. تركیب گروه : هرچقدر اعضای گروه اشتراكات بیشتری با هم داشته باشند انسجام گروهی بیشتر خواهد بود. تركیب جمعیت شناختی( سن، جنسیت، تحصیلات و...)، سابقه خدمت، توانایی، مهارت، طبقه اجتماعی، زبان، فرهنگ، شغل و مذهب در انسجام گروهها تأثیر دارند. در گروههایی كه این عوامل سنخیت بیشتری با هم دارند انسجام بیشتر است. گروههای نامتجانس دارای مهارتها و تخصصهای متنوعی هستند و به طور بالقوه می توانند اثر بخشتر عمل كنند، ولی تضاد درون گروهی این اثربخشی را تحت الشعاع قرار می دهد، به طوری كه می توان گفت رابطه تضاد و انسجام معكوس است و تضاد زیاد موجب انسجام كمتر می شود ؛ از این رو گروههای متجانس به مراتب منسجمتر از گروههای نامتجانس هستند و اثر بخشی بیشتری دارند.5. شرایط داخلی و خارجی. هرچقدر شرایط كار گروهی سخت تر باشد، انسجام گروهی بیشتر خواهد شد. همچنین تهدیدات بیرونی و وجود دشمن مشترك موجب افزایش انسجام و اتحاد گروه می شود.6. محیط فیزیكی. در محیط فیزیكی كوچك كه افراد در كنار هم كار می كنند، انسجام گروهی زیاد است ؛ به عبارت دیگر در محیطهای كوچكتر فرصت تعامل و ایجاد روابط دوستانه بیشتر است.

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطارزیابی اثربخشی گروه Team Effectiveness Assessmentمزایابهره وری در گروه منسجم بالاست. حكم متعارف این است كه گروه منسجمتر، اثر بخشی، موفقیت، بازدهی و بهره وری بیشتری داشته باشد. زیرا رضایت شغلی بیشتر است و در نتیجه افراد انرژی بیشتری صرف تحقق اهداف می كنند و مشكلات بین شخصی كمتر است. همچنین اضطراب و تنیدگی كاری و غیبت و ترك گروه كم است و از منابع به صورت كارا استفاده می شود ؛ زیرا منابع و انرژی صرف انجام وظایف و تحقق اهداف شده، به فرایندهای داخلی غیر مؤثر و جدال برانگیز اختصاص نمی یابد. فرضیه مقابلی نیز وجود دارد كه مطرح می كند انسجام معلول بهره وری است نه علت آن ؛ یعنی گروههای بهره ور دارای انسجام بیشتری هستند. باید در نظر داشت كه انسجام گروهی باعث افزایش بهره وری می شود به شرطی كه هدف گروه افزایش بهره وری باشد. اگر گروهها، هنجارهایی را برای ثابت نگه داشتن میزان كار یا كاهش میزان عملكرد وضع كنند، در این حالت گروههای منسجمتر بسیار موفقیت آمیز عمل می كنند و می توانند بهره وری را در حدی كه خود می خواهند كاهش دهند؛ بنابراین انسجام گروهی باعث احساس تعلق به گروه می شود و موضوع درون گروه و برون گروه پیش می آید. اعضای یك گروه به مقابله و خنثی كردن توطئه های اعضای گروه دیگر می پردازند و منابع سازمان صرف خنثی كردن تضاد بین گروهها می شود.کاربردهامدیر سازمان باید تلاش كند كه انسجام گروهی را افزایش دهد، ولی باید در نظر داشته باشد كه تغییر در گروههای منسجمتر، سخت تر است. معایبآفت انسجام گروهی این است كه خیلی سریع تصمیم می گیرند.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان