کسب و کار مدیریت و رهبری

تمرکز و عدم‌تمرکز – Centralization and Decentralization

35-Centralization-and-Decentralization

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تمرکز و عدم‌تمرکز – Centralization and Decentralization”

تمرکز و عدم‌تمرکز – Centralization and Decentralization

اسلاید 1: تمرکز و عدم تمرکزCentralization and DecentralizationMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانتمرکز و عدم تمرکزنوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعتغییرات و سازمان / تصمیم گیری و حل مساله / رهبری و مدیریتسطحسازمانی / فراسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: امروزه در علوم سياسي و اداري مفاهيم تمركز و عدم تمركز در موارد گوناگون به صورت مبهم و پيچيده به كار مي‌رود. ريشه اين ابهام در نظريات و عقايد سياسي و اجتماعي حاكم بر جامعه است ، به طوري كه در هر نوع نظام سياسي و اجتماعي حدودي از افراط و تفريط در تمركز قدرت و تصميم گيري به چشم مي‌خورد . تمركز و عدم تمركز به هر شكل و صورتي كه باشد مظهر ساختار قدرت در تصميم گيري است . نكته‌اي كه مي‌بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه مفهوم تمركز و يا عدم تمركز در عمل به صورتي مطلق تجلي و ظهور نمي‌يابد بلكه تصور آن امري است كه نسبي با درجات متفاوتي از تمركز .این موضوع را باید دانست سبك و روشي كه دولت‌ها براي ادارة امور عمومي اتخاذ نموده‌اند يكسان نيست بلكه سبك اداره هر كشور عمدتاً تابع اوضاع سياسي ، اقتصادي ، جغرافيايي ، مقتضيات زمان و مكان ، عقايد و آراء فائق بر جامعه و يا به طور كلي تابع رشد سياسي و اجتماعي و فرهنگي افراد آن جامعه است . در تمركز سازماني روابط ميان ساختارهاي مختلف حكومتي مطرح نيست بلكه تمركز سازماني امري مربوط به نحوه مديريت مقام مسئول يك دستگاه می باشد لذا نظارت بر روابط مقامات مركزي يك دستگاه توسط رييس و يا احياناً معاونان او اتخاذ مي‌گردد. حال آنكه عدم تمركز سازماني وقتي است كه مديران ، رؤسا و هر عضو سازمان بتواند در حدود وظايف و مسئوليت‌ها نسبت به امور محوله اتخاذ تصميم نمايد و از اختيارات كافي و متناسب با مسئولين برخوردار باشد. بنابراين مبناي عدم تمركز سازماني تفويض اختيار يا واگذاري اختيارات بيشتر و متناسب با مسئوليت‌ها به مديران و مسئولين سطوح مختلف سلسله مراتب سازماني از سوي مقام مسئول دستگاه ( وزير يا رييس ) است. بطور خلاصه تعریف تمرکز و عدم تمرکز را میتوان به صورت زیر آورد : تمرکز : روند انتقال و اختصاص اختیار تصمیم گیری به سطوح بالاتر سلسله مراتب سازمانی را تمرکز گویند.تمركز ، به ميزاني كه افراد، واحدها و يا سطوح سازماني براي انتخاب راه كارهاي تصميم گيري خود داراي اختيار رسمي بوده و از حداقل اعمال رأي و نظر خود برخوردارند، تشريح شده است . عدم تمرکز : روند انتقال و اختصاص اختیار تصمیم گیری به سطوح پایینتر سلسله مراتب سازمانی را عدم تمرکز گویند. سياست و روشي است كه در آن صلاحيت اتخاذ تصميمات لازم الاجرا درباره امور به مقاماتي كه نسبتاً مستقل از قوه مركزي هستند به موجب قانون تفويض گرديده است .

اسلاید 4: ابزارهای مرتبط تجزیه و تحلیل استراتژی Strategy Analysisپیاده‌سازی استراتژی Strategy Execution مزایامزایای تمرکز : تاکید بر کنترل از بالا به پایین، استراتژی، رهبری تصمیم گیری قوی و کاریزماتیک تغییر سازمانی بر اساس چشم اندازهای رهبر پاسخ سریع به مسائل عمده و تغییرات محاسن عدم تمرکز نیز عبارتند از : تصمیم گیری دموکراتیک و مشارکتی امکان استفاده از سیستمهای کنترلی راکه می توانند ایجاد انگیزه کند به وجود می آورد. امکان مقایسه عملکرد واحدهای مختلف سازمان را به وجود می آورد. قابلیت تطبیق با محیط و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی را افزایش می دهد.کاربردهادر تصمیم گیری های استراتژیک میتواند کمک نماید.معایبمعایب تمرکز : چون تصمیم گیری ها غالبأ توسط کسانی انجام می گیرد که عملاً از محیط آموزشی بدورند و با نیازها و شرایط و امکانات موجود در محیط آموزشی آشنایی ندارند بیشتر تصمیم هایشان با نیازها شرایط و امکانات موجود محلی و منطقه ای مطابقت نمی کند. در صورت وجود هر گونه نقص یا نقائصی در برنامه آموزشی یا محتوایی و یا ماهیت مواد آموزشی ضرر و زیان حاصله متوجه تمام افراد می شود. معایب عدم تمرکز 1.اعمال هماهنگ مشی ها را مشکل می سازد. 2. ایجاد کردن هماهنگی در سازمان غیر متمرکز بسیار پیچیده و دشوار می شود. 3. ممکن است تسلط و کنترل مدیران رده بالا را بکاهد. 4. ممکن است عدم تمرکز به دلیل اعمال شدن کنترلهای خاص دچار محدودیت شود. 5. ممکن است در اثر اجرای برخی طرحها و برنامه ها کم اثر شود. 6. ممکن است در اثر نداشتن مدیران قابل در سطوح پایین بی خاصیت گردد.

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان