کسب و کار فروش و بازاریابی

جایگاه یابی – Positioning Trout

94-Positioning-Trout

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جایگاه یابی – Positioning Trout”

جایگاه یابی – Positioning Trout

اسلاید 1: جایگاه یابیPositioning TroutMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانجایگاه یابینوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعبازاریابی، فروش و تبلیغات / زنجیره تامین سطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که محصول یا خدمتی که به بازار ارائه می‌دهید، در قیاس با رقبا در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟ در حالی که بسیاری از کارشناسان بازاریابی از جایگاه‌یابی به عنوان یکی از اجزای مهم در ادبیات بازاریابی یاد می‌کنند، اما بسیاری از مدیران ایرانی از این مسئله غافل هستند.اصطـــلاح جایگــاه‌یابی Positioning» « از سال 1982 وارد ادبیات بازاریابی شد. این کلمه، در ابتدا به معنای مشخص کردن محل قرار گرفتن محصول در فروشگاه‌ها بود، اما اندکی بعد، درک جدیدی از آن ایجاد شد؛ جایگاه‌یابی اقدامی نیست که شما در رابطه با محصول خود به انجام می‌رسانید بلکه تصمیمی است که باید در رابطه با ایجاد ذهنیت در مشتریان بالقوه خود، اتخاذ کنید، به‌گونه‌ای که با بهره‌گیری از مجموعه اقدامات خلاقانه بتوان ذهن مشتریان را دستکاری کرد، و در نهایت فضایی را در ذهن آنها اشغال نمود. موفقیت یک محصول عرضه شده در یک بازار خاص، به این مسئله بستگی دارد که این محصول چقدر خوب در بازار هدف جا بیفتد و یا به عبارت دیگر، چه مکان و جایگاهی را به خود اختصاص دهد. موضع یا جایگاه محصول، بیانگر نوع نگرش مصرف‌کننده در رابطه با ویژگی‌های مهم و اساسی یک محصول است. اغلب مصرف‌کنندگان، به منظور سهولت در فرآیند خرید، محصولات را در ذهن خود طبقه‌بندی کرده و به هر کدام از آنها جایگاهی را اختصاص می‌دهند. دغدغه اصلی صاحبان شرکت‌ها و بازاریابان این است که مشتری را در تعیین جایگاه محصول عرضه شده آزاد نگذاشته و با طراحی استراتژی‌ها و سیاست‌هایی هوشمندانه، مصرف‌کننده را به سمت جایگاهی که خود تعیین کرده‌اند، هدایت کنند. زمانی‌که یک محصول یا برند، در ذهن مشتریان جای گرفت، رقابت برای سایر رقبا بسیار سخت می‌گردد و این جایگاه از طریق طراحی مناسب استراتژی‌های آمیخته بازاریابی: محصول، قیمت، مکان، و فعالیت‌های ترفیعی قابل نگه‌داری است.مثلاً شعار شرکت ولوو این است که «ما ایمن‌ترین خودرو را تولید می‌کنیم» و شعار شرکت بی‌ام‌دبلیو این است که «ما در به‌روزترین جایگاه در صنعت اتومبیل جهان ایستاده‌ایم» و شعار شرکت پورشه این است؛ «خودرویی کوچک و اسپرت». ویلیام روتسچیلد؛ مدیر بخش استراتژی و توسعه شركت جنرال الكتریك ادعا می‌كند كه هرشركت برای ایجاد توانمندی رقابتی در بازار، نیازمند آن است كه جایگاه محصول خود را در بازار مشخص كند.جایگاه‌یابی می‌تواند برای مخاطبان عمومی یک بازار انبوه باشد یا برای موقعیتی مانند بازارهای کوچک، و همچنین تمرکز بر روی یک بازار خاص، منطقه ای یا جهانی، که می‌تواند در طول زمان تکامل و گسترش پیدا کند.استراتژی جایگاه‌یابیبرای تدوین یک استراتژی جایگاه‌یابی مناسب باید دو گام بزرگ را طی کنید:در گام اول باید ترکیب‌های مختلف ویژگی‌های مناسب را از دید مشتریان پیدا کنید.در گام بعد باید بر روی این نقاط ارزش از دید مشتری تمرکز کرده و برای تامین آن برنامه‌ریزی کرده و وجوه متمایز را برجسته نمایید. در این بررسی سه استراتژی اساسی در دستور کار قرار می‌گیرد: جایگاه‌یابی تک‌مزیتی، جایگاه‌یابی چندمزیتی و جایگاه‌یابی کل‌گرا.

اسلاید 4: انواع استراتژی‌های جایگاه‌یابیجایگاه‌یابی از طریق هویت شرکت: برای شرکت‌هایی که دارای هویت و پیشینه پرافتخار هستند و برندهای مقبولی را ایجاد نموده اند، استفاده می‌شود.جایگاه‌یابی از طریق پشت‌نویسی (تایید) برند: شرکت‌هایی که برای توسعه محصول خود در یک بازار جدید، برندهای جدیدی را با تکیه بر برندهای معروف قدیمی ایجاد می‌کنند، تا همان ذهنیت مشتری نسبت به برند قدیم در برند جدید شکل گیرد.جایگاه‌یابی کلان: استفاده برای گروه‌های کلان مشتریان که بصورت خاص بخش‌بندی نشده‌اند، برای برقراری ارتباط با بازار جدید و انجام تغییرات و اصلاحات کلان در وجوه کارکردی محصول، شیوه‌های قیمت‌گذاری و نحوه توزیع برای پوشش بازار جدید.جایگاه‌یابی از طریق مزایا: زمانی که ویژگی‌های یک برند برای یک کلاس محصول مشخص یکسان است (تفاوت بین ویژگی‌های کارکردی محصولات وجود ندارد)، این نوع جایگاه‌یابی از طریق ارائه ترکیب منحصر به فردی از مزایا امکان‌پذیر است.جایگاه‌یابی از طریق موقعیت کاربرد (زمان به کارگیری یا زمان مصرف): زمانی‌که یک برند قصد گسترش بازار خود را از طریق ایجاد و توسعه دیگر کاربردهای یک محصول دارد، استراتژی جذابی به شمار می‌رود، گرچه اعتبار پیشین برند نیز در ذهن مشتریان بسیار مهم است.جایگاه‌یابی کیفیت-قیمت: مشتریان برای سطوح مختلف قیمت، انتظار کیفیت‌های متفاوت دارند که این موضوع برای بازاریابان موقعیت مناسبی است که با ایجاد سطوح مختلف قیمت-کیفیت مشتریان متنوع را جذب کنند.جایگاه‌یابی از طریق ارزش‌های ذهنی: در برخی بازارها تفاوت معناداری بین واقعیت‌های محصولات و خدمات وجود ندارد، در این نوع بازار برای موفقیت باید تصویرهای ذهنی مختلفی را بوجود آورد تا بتوان رابطه ذهنی بهتری با مصرف‌کننده برقرار کرد، در این وضعیت ایجاد ترکیب‌های مناسب از ویژگی‌های کارکردی و ذهنی مناسب است. این‌جاست که تبلیغات و نمادگرایی برند یا تصویری که از آن در ذهن نقش می‌بندد بسیار مهم است.

اسلاید 5: جایگاه‌یابی بر اساس یک ویژگی منحصر به فرد و رقیب: این استراتژی یک استراتژی تهاجمی است که شامل رقابت یک برند با دیگر برندهاست و نشان می‌دهد که چرا یک برند ترجیح داده می‌شود. خصوصیات و ویژگی‌های منصر به فرد یک برند باید تفاوت‌های برجسته‌ای را نسبت به دیگر برندها نشان بدهد.جایگاه‌یابی از طریق بازار هدف: در این رویکرد جایگاه‌یابی برند بر اساس مجموعه‌ای از نیازها و انتظارات شبیه به هم مشتریان انجام می‌گیرد و مشتریان بر اساس متغیرهای دموگرافی مانند سن، درآمد، شغل، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و یا متغیرهای رفتاری از قبیل حجم مصرف، مزایا و رضایت مورد انتظار و متغیرهای روان‌شناختی مانند سبک زندگی و طبقه اجتماعی تقسیم‌بندی شده و با تمرکز بر یک یا چند حوزه هدف از مشتریان، تمایل قوی‌تری را برای مصرف در آنان ایجاد کرده و خود را با دیگر برندها متمایز می‌سازد.مراحل جایگاه‌یابی1- شناسایی محصولات رقیب2- شناسایی فضای محصول (ویژگی ها و ابعاد)3- جمع‌آوری اطلاعات نمونه مشتریان در مورد برداشت خود از هر محصول در مورد ویژگی های مربوطه4- تعیین سهم ذهن مشتری از هر محصول5- تعیین محل فعلی هر محصول در فضای محصولات 6- تعیین ترکیب ارجح بازار هدف از ویژگی ها 7- بررسی تناسب بین مواضع محصولات رقیب، و موقعیت محصول خود و موقعیت ایده آل8- انتخاب موقعیت مطلوب

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطمزیت رقابتی پایدار Sustainable Competitive Advantageچرخه عمر محصول Product Life Cycle(PLC) مزایامقابله با تغییرات بازارترویج حسن نیت مصرف کننده و وفاداری آنطراحی استراتژی های تبلیغاتیجذب انواع مختلف مصرف کنندگانمعرفی محصول جدید با موفقیتکاربردهایکی از روش‌های ساده برای افزایش تعداد مشتریان، تدوین یک استراتژی جایگاه‌یابی مناسب برای محصول یا خدمت استمعایب

اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 8: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان