کسب و کار اقتصاد و مالی

سود هر سهم – Earnings Per Share EPS

87-Earnings-Per-Share-EPS

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سود هر سهم – Earnings Per Share EPS”

سود هر سهم – Earnings Per Share EPS

اسلاید 1: سود هر سهمEarnings Per Share EPSMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانسود هر سهمنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / اجراموضوعمالی و سرمایه گذاریسطحسازمانیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: سود هر سهم (EPS) یکی از آماره‌های مالی بسیار مهم است که مورد توجه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مالی می‌باشد. EPSاز تقسیم سود پس از کسر مالیات شرکت، بر تعداد کل سهام، محاسبه می‌شود. که نشان‌دهنده سودی است که شرکت در یک دوره مشخص به ازای یک سهم عادی بدست آورده است. اولین جزء محاسبه‌ی EPSدرآمد (درآمد اختصاصی سهامداران عمومی) است. در واقع درآمد سهامداران عمومی، باقی مانده سود، پس از توزیع سهم کارفرمایان، عرضه‌کنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات، صاحبان سهام ممتاز و بستانکاران می‌باشد. دومین جزء EPS تعداد سهم منتشر شده در بازار توسط شرکت است. لازم به ذکر است، تعداد سهام موجود بازار را به عنوان جزئی از EPSشرکت تلقی می‌شود تا بتوان میزان مطالبات سهامداران عمومی را نسبت به درآمد در هر واحد اندازه‌گیری نمود به عبارت دیگر EPS مقدار سودی است که به هر سهم اختصاص می‌یابد. با محاسبه سطح درآمد شرکت از این روش می‌توان به میزان درآمدی که هر فرد کسب می‌کند، دست یافت. با اینکه اجزای EPSظاهرا ساده به نظر می‌رسد اما در واقعیت این طور نیست و این عناصر کاملا پیچیده‌اند. به‌عبارت دیگر، این نسبت بوسیله تقسیم سود موجود برای سهامداران، بر تعداد سهام منتشر شده، محاسبه می‌شود. منظور از سود قابل تقسیم برای سهامداران عادی، سود خالص بعد از کسر مالیات و کسر سود سهم ممتاز می‌باشد. پیش‌بینی EPS های آینده و نرخ رشد آن بر قیمت سهام تأثیر دارد. سهامداران و تحلیلگران، EPS های گزارش‌شده را برای بر آورد EPS های آینده و برآورد نرخ رشد آتی به کار می‌برند و در واقع توان زایش ثروت شرکت را ارزیابی می‌کنند.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطصورت‌حساب سود و زیانProfit and Loss Statement مزایاسود منبع اصلی تأمین جریان نقد و زایش ثروت است. تعیین سطح سود که برای مقاصد تجزیه و تحلیل مالی مربوط باشد یک فرآیند تحلیلی پیچیده می‌باشد. با توجه به تفاوت ارقام سود شرکتهای مختلف و نیز تغییر ارقام سود یک شرکت در طی دوره‌های زمانی مختلف، مقایسه‌پذیری این ارقام تا حدودی مشکل می‌باشد. یکی از روش‌های استاندارد نمودن رقم سود، تبدیل آن به یک مبلغ سود هر سهم می‌باشد. این اهمیت و حساسیت EPSباعث شده است که اولاً محاسبه و گزارش EPSواقعی و پیش‌بینی طبق قوانین بازار سرمایه بسیاری از کشورها الزامی گردد، ثانیاً مراجع تدوین استانداردهای حسابداری نیز الزامات معینی را جهت نحوه محاسبه و افشاء آن وضع نمایند تا سودمندی EPSرا از طریق افزایش قابلیت مقایسه (بین شرکتها و طی دوره‌های مختلف) و کاهش صلاحدید مدیریت ارتقاء دهند. همچنین از دیگر مزیت اصلی سود هر سهم اینست که به شما اجازه می‌دهد که محاسبه کنید که چقدر از طرف شرکت شما درآمد کسب شده است.معایبمحدودیت‌های EPSشامل موارد زیر می‌شود: EPSمبتنی بر سود تاریخی است. مدیریت ممکن است در گذشته تصمیماتی گرفته باشد که سود جاری را افزایش دهد، ولی در آینده رشد سود کاهش یابد. بنابراین رشد EPS نمی‌تواند پیش‌بینی‌کننده قابل اتکایی برای نرخ رشد آتی باشد. به عبارت دیگر به کیفیت سود نیز باید توجه شود. EPSبدون توجه به تورم محاسبه می‌شود. نرخ رشد واقعی EPSممکن است متفاوت از نرخ رشد اسمی آن باشد. EPSمتأثر از انتخاب روش‌های حسابداری و زمان‌بندی معاملات توسط مدیریت است و این امر بر مقایسه بین شرکتها تأثیر می‌گذارد. با توجه به این که تغییرپذیری سود، نشانه‌ای از ریسک شرکت می‌باشد و باعث نوسان قیمت بازار سهام می‌گردد، مدیران تمایل به هموارسازی سود از طریق انتخاب روش‌های حسابداری و زمانبندی معاملات دارند. بنابراین EPSممکن است متأثر از صلاحدید مدیران باشد.EPS متأثر از ساختار سرمایه است. مثلاً تغییرات در تعداد سهام ناشی از صدور سهام جایزه (سود سهمی) بر مبلغ EPS دوره‌های جاری و گذشته تأثیر می‌گذارد و این مسئله مقایسه بین شرکتها را مشکل می‌نماید.

اسلاید 5: کاربردهای :EPSارزیابی، تعیین و قضاوت در خصوص قیمت سهام. تحلیلگران مالی با ضرب EPS در رقم P/E درخصوص پایین یا بالا بودن قیمت سهام قضاوت می‌کنند. این دو رقم به طور گسترده در تصمیمات سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و حتی بورس اوراق بهادار نیز بر همین مبنا در خصوص معقول بودن قیمت، قضاوت می‌کند. به دلیل اهمیت EPS، ضروری است رویکردی یکنواخت برای محاسبه آن وجود داشته باشد. پیش‌بینی EPS های آینده و نرخ رشد آن بر قیمت سهام تأثیر دارد. سهامداران و تحلیلگران، EPSهای گزارش شده را برای بر آورد EPS های آینده و برآورد نرخ رشد آتی به کار می‌برند و در واقع توان زایش ثروت شرکت را ارزیابی می‌کنند. ارزیابی پوشش سود نقدی و توانایی پرداخت سود سهام. یکی از معیارهای قضاوت درخصوص توان پرداخت سود سهام در زمان حال و آینده، مبلغ EPS می‌باشد. اگر چه سایر ملاحظات مالی و سرمایه‌گذاری، در تعیین خط مشی تقسیم سود مؤثر است ولی مسلم است که بدون وجود سود، امکان پرداخت سود سهام نمی‌باشد. قضاوت درخصوص وضعیت شرکت و عملکرد مدیریت و نیز ترسیم تصویری از آینده. رقم EPSنسبت به بازدهی نقدی (سود سهام) مبنای قابل قبول‌تری برای مقایسه عملکرد شرکت و مدیریت می‌باشد. اگر چه جریان‌های نقدی عامل مهم در ارزیابی ارزش شرکت است ولی اعتقاد بر این است که EPS معیار بهتری برای مقایسه عملکرد شرکت طی سالهای مختلف و نیز با رقبا می‌باشد. برآورد قدرت سودآوری و ارزیابی سطح و روند سود. بهترین برآورد ممکن از متوسط سود یک شرکت که انتظار حفظ و یا تکرار آن با درجه‌ای از نظم در یک محدوده زمانی آتی می‌رود را قدرت سودآوری می‌گویند. بیشتر مدلهای ارزیابی به نحوی قدرت سودآوری را از طریق یک عامل یا ضریب که هزینه سرمایه و نیز ریسک و بازده‌های مورد انتظار آتی را در بر می‌گیرد، سرمایه‌ای می‌کنند. EPS در صورتی برای ارزیابی قدرت سودآوری مناسب است که با تأکید بر اقلام مستمر سود و زیان محاسبه شده باشد. تحلیل گران بر شناسایی اجزائی از جریان درآمد و هزینه تمرکز می‌کنند که با ثبات و قابل پیش‌بینی باشند. نسبت P/E یا قیمت به سود یکی از خلاصه‌های مهم مالی است که براساس سود هر سهم محاسبه می‌شود و دوره مورد انتظار برگشت سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد و معکوس آن را نیز نرخ بازده مورد توقع حسابداری را نشان می‌دهد.کاربردها

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان