مدیریت و رهبری

شرح شغل Job description

Job-description

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شرح شغل Job description”

شرح شغل Job description

اسلاید 1: شرح شغلJob description

اسلاید 2: عنوانشرح شغلنوعابزارمراحل استفادهطراحیموضوعاخلاق و مسئولیتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: شرح شغل عبارت است از یک فهرست جامع و بیان واقع از کیفیت وظایف و مسئولیت‌های یک شغل به نحوی که ویژگی‌های شغل در آن مشخص می‌شود. در شرح شغل روشن می‌شود که شاغل آن چه وظایفی را با چه اختیارات و امکانات‌، در ارتباط با چه مشاغلی و زیر نظر چه کسی باید انجام دهد. به بیان دیگر، به وسیله شرح شغل، شاغل نقش و جایگاه خود را در میان مجموعه مشاغل دیگر درک کرده و وظیفه‌اش را به درستی انجام می‌دهد. معمولا هر شرح شغل از عنوان و کد شغل، شرح و وظایف، و مسئولیت‌ها تشکیل می‌شود.تجزیه و تحلیل شغل زمینه‌ای برای تهیه شرح شغلکلیه اقدامات پرسنلی و بسیاری اقدامات در سازماندهی، براساس اطلاعاتی انجام می‌پذیرد که از تجزیه و تحلیل شغل به دست می‌آید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که تجزیه و تحلیل شغل عبارت است از جمع‌آوری اطلاعات به منظور پی‌بردن به ماهیت مشاغل در یک سازمان که نتایج حاصل از آن فرم‌های «شرح شغل» و «شرایط احراز مشاغل» است. شغل و شاغل دو روی یک سکه و لازم و ملزوم یکدیگرند و هر کدام بدون دیگری مفهوم ندارد. اصولا هدف از انجام تجزیه شغل عبارت است از تهیه و تنظیم دو فرم اساسی «شرح شغل» و «شرایط احراز مشاغل». در حقیقت اطلاعاتی که در بررسی و مطالعه یک شغل به دست می‌آید، از لحاظ نوع به دو قسمت تقسیم می‌شود: 1- یک بخش از اطلاعات جمع آوری شده مربوط به شغل است؛ بنابراین از اطلاعاتی که شغل و چگونگی آن را بیان می‌کند (یعنی پس از تجزیه و تحلیل شغل)، استفاده می‌شود و فرم «شرح شغل» تهیه و تنظیم می گردد؛2- در بخش دیگر، اطلاعاتی را که در مورد شاغل و ویژگی‌های لازم برای انجام موفقیت آمیز یک شغل به دست می‌آید، فرم «شرایط احراز مشاغل» تهیه و تنظیم می‌شود. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد هر شغل و تجزیه و تحلیل آنها، به منظور حصول اطمینان کامل از اظهارنظرهای شاغلین در زمینه وظایف شرح داده‌شده، لازم است نظر سرپرستان بلاواسطه هر شغل و مدیران اجرایی گرفته شود و سپس با اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق مشاهدات عینی مقایسه گردد. سپس از تلفیق این سه منبع، ویژگی هر شغل تحت عنوان شرح شغل و مشخصات شاغل تهیه می‌شود. اصولا منظور از تهیه شرح شغل و شرایط احراز شغل عبارت است از تنظیم یک فهرست منظم و جامع از کلیه مشاغل در سازمان. سپس در این فهرست کلیه مشاغلی که از حیث اهمیت، کیفیت و مشخصات مشابه هستند، تحت عناوین یکسانی طبقه‌بندی می‌شوند.

اسلاید 4: چگونگی تنظیم شرح شغلشرح شغل باید به صورت جملات ساده و با رعایت نکات زیر تهیه شود:الف) کننده کار چه می‌کند؟ این موضوع باید با استفاده از فعل اجرایی خاصی که کار مورد نظر را تشریح می‌کند و توضیح می‌دهد، بیان شود.ب) کننده کار برای «که» یا برای «چه» کار مورد نظر را انجام می‌دهد؟ این منظور باید با ذکر مفعول فعل بیان شود.پ) مواد، ابزار و روش‌ها یا دستگاه‌های مورد استفاده کدامند؟ این جزئیات باید در شرح شغل مشخص شود.ت) برای انجام کار چه مدت زمان لازم است که باید به صورت ساعت، روز، هفته و... مشخص شود.به طور دقیق‌تر و مفصل‌تر نکاتی که باید در ماهیت و نوع شغل درج شوند، عبارتند از: 1- عنوان شغل؛ 2- شماره ردیف؛ 3- تعداد کارکنان لازم برای انجام وظایف و مسئولیت‌های شغل؛ 4- شرح خلاصه‌ای از وظایف و مسئولیت‌های شغل در چند سطر شامل ذکر ابزار و ماشین‌آلات و وسایلی که باید در اجرای وظایف شغل مورد استفاده قرار گیرند؛ 5- شرح موادی که باید برای اجرای وظایف شغل بکار روند؛ 6- شرح روابط شغل با مشاغل دیگر سازمان؛ 7- ذکر مشاغلی که نسبت به شغل مورد نظر جنبه ترفیع دارند؛ 8- آموزش و کارآموزی لازم برای اجرای شغل؛ 9- میزان دستمزد و حقوق؛ 10- میزان ساعات عادی کار؛ 11- شرایط محیط کار شامل کار در سرما یا در گرما، در هوای مرطوب یا هوای خشک، استفاده یا عدم استفاده از تهویه و غیره.

اسلاید 5: شرایط احراز شغلشرایط احراز شغل یا مشخصات شاغل در واقع پاسخ به این سوال است که برای انجام دادن هر کار یا فعالیت چه خصوصیاتی لازم است؟ به عبارت دیگر شرایط احراز شغل یا مشخصات شاغل عبارت است از حداقل شرایط و خصوصیات لازم برای فردی که باید وظایف شغل را به طور موفقیت آمیزی به انجام رساند. در واقع در شرایط احراز شغل توجه می‌شود که چه کسی قادر است وظایف و مسئولیت‌های شغل مزبور را به انجام رساند، و لازم است برای انجام آن دارای چه قدرت جسمانی و چه مهارت و اطلاعات و چه ویژگی‌های تخصصی، تحصیلی و تجربی باشد.در شرایط احراز شغل‌، معلومات و مهارت‌های لازم و سایر خصوصیات مربوط به نحوه انجام شغل تشریح می‌شود.اول- معلومات مورد لزوم: چه نوع مطالبی و تا چه میزان برای انجام کار لازم است؟دوم- مهارت‌های لازم: کننده کار چه فعالیت‌هایی را باید به سهولت و با دقت انجام دهد؟ چه مهارت‌های دستی و جسمانی برای به کار انداختن ماشین‌ها، وسایل نقلیه، دستگاه‌ها یا استفاده از ابزارها لازم است.سوم- توانایی‌های لازم:الف) برای کننده کار، در شغل مورد نظر چه اندازه تسلط به زبان (اعم از زبان اصلی و مادری و زبان خارجی) از لحاظ نوشتن، خواندن یا حرف زدن لازم است؟ب) کننده کار تا چه میزان باید به اصول ریاضیات و یا سایر اصول علمی آشنایی یا تسلط داشته باشد؟ آیا عملیات ریاضی ساده مورد نیاز است یا پیشرفته؟ در چه حد؟پ) کننده کار چه نوع دستورالعمل‌هایی را باید مراعات کند؟ آیا این دستورالعمل‌ها ساده، مفصل یا پیچیده هستند؟ت) چه میزان ایجاد رابطه بین شاغل و سایر مشاغل لازم است؟ در کار مورد نظر تا چه میزان قدرت سرپرستی یا مدیریت لازم است؟ث) کننده کار باید چه توانایی‌های بدنی و ذهنی از قبیل : قدرت کلامی، قدرت هماهنگی، حافظه، تمرکز حواس و... داشته باشد؟ و در صورت لزوم کدام یک از حواس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

اسلاید 6: در تعیین شرایط احراز شغل یا مشخصات شاغل به طور دقیق‌تر و مفصل‌تر، موارد زیر می‌تواند مطرح شود:1- تعیین سن و جنس کارمند؛2- مشخصات دقیق فیزیولوژیکی و شرایط جسمانی شامل قد، وزن، نیروی جسمانی، درجه حساسیت حواس مختلف پنجگانه و غیره؛3- چالاکی و مهارت لازم در انجام کار؛4- مشخصات روانی و رفتاری نظیر خلق و خو، حالات درون‌گرایی ، برون‌گرایی ، خصوصیات اجتماعی و غیره؛5- توانایی‌های فکری و نیروی ذهنی مانند هوش، ابتکار، سرعت انتقال، دقت نظر و امثالهم؛6- مشخصات تحصیلی و تجربی و مهارت‌های حرفه‌ای مانند معلومات علمی و عملی‌، آشنایی با زبان‌های بیگانه، دوره‌های تخصصی مورد نیاز، تجربه و ... که این موارد عمدتا با مشخص کردن مدارک تحصیلی مطرح می‌شود.

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطتجریه و تحلیل شغل Job Analysisمزایاارزیابی عملکرد کارکنان: تجزیه و تحلیل شغل مکمل دستورالعمل ارزیابی عملکرد و سنجش فعالیت‌های کارکنان است که از این طریق می توان با احتیاجات شغلی افراد آشنا شد. روش رضایت بخش کار مشخص می‌شود و روش‌های استخدامی اصلاح می‌گردد. نقاط قوت و ضعف در محیط کار مشخص می‌شود. امکان تعیین درست ارزش پولی هر شغل با تجزیه و تحلیل شغل قابل ارزیابی می‌باشد.تجزیه و تحلیل شغل در زمینه ایمنی و بهداشت، می‌تواند در کاهش نرخ حوادث و افزایش ایمنی شرایط کاری دارای کاربرد باشد. فراهم‌شدن زمینه برای برنامه‌ریزی و تنظیم جدول پیشرفت کارکنان در طول خدمت و مشخص‌شدن آینده شغلی پرسنل، از دیگر مزایای تجزیه و تحلیل شغل می‌باشد.کاربردهاشرح شغل نویسی بیشتر برای مشاغل سازمانی و مشاغلی که دارای حدود معینی از انجام وظایف، ویژگی‌ها و توانمندی‌ها هستند به کار می‌رود. و برای مشاغلی که ماهیتا دارای تغییرات زیادی هستند و یا ابتکار و نوآوری در آنها برجسته است، مناسب نمی‌باشد.معایبشرح شغل نویسی ممکن است در برخی شرایط خاص ایجاد مزاحمت نماید.شرح شغل ممکن است برای برخی از مدیران ارشد که باید برای ایجاد ابتکار و یافتن راه‌های جدید سودمند آزادی عمل داشته باشند، مناسب نباشد.شرح شغل ممکن است در تغییرات سریع سازمانی انعطاف‌ناپذیر باشد، برای مثال در یک موضوع محیطی که تغییر فناوری سریع اتفاق می‌افتد.تغییرات دیگر در محتوای شغل منجر می‌شود که شرح شغل تاریخ مصرفش بگذرد.فرآیندی که یک سازمان برای ایجاد شرح شغل استفاده می‌کند، ممکن است بهینه نباشد.

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان