پنج چرا five Whys
اسلاید 1: پنج چراfive Whys
اسلاید 2: عنوانپنج چرانوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردیپیچیدگیکم
اسلاید 3: ساکیچی تویودا یکی از پیشگامان انقلاب صنعتی در ژاپن است که تکنیک 5 چرا را در سال 1930 ابداع نمود. او از صاحبان صنایع، مخترع و بنیانگذار شرکت تویوتا به شمار می رود. تکنیک وی در دهه 1970 بسیار شهرت یافت و حتی امروزه نیز تویوتا در حل مسائل از آن استفاده می کند.فلسفه روش تویودا بر پایه مشاهده (برو و ببین) است. به این معنی که تصمیم گیری بیشتر بر مبنای فهم عمیقی است که از فرایندها و شرایط موجود در عمل حاصل می شود؛ تا اینکه مبتنی بر افکار و فرضایت افراد در اتاق هیات مدیره در رابطه با آنچه اتفاق خواهد افتاد، باشد. تکنیک فوق زمانی بیشترین تاثیر را دارد که پاسخ سوالات از افرادی که محصولات را لمس و تجربه کرده اند، پرسیده شود. این تکنیک بسیار ساده است. زمانی که مشکلی رخ می دهد ماهیت و منشا آن تنها با پرسیدن 5چرا و نه کمتر روشن می شود.5 چرا از پرسشنامه اي براي جستجوي ريشه مشكل استفاده مي كند. از شركت كنندگان سوال مي شود كه چرا؟ (در 5 سطح جزئيات) . وقتي جواب دادن به چرا مشكل مي شود ممكن است كه علت مشخص شده باشد.شما می توانید از این تکنیک برای شناسایی مشکلات، بهبود کیفیت و حل مساله استفاده کنید، اما این روش برای مسائل متوسط و نسبتا سخت کاربرد بهتری دارد. برای مسائل پیچیده و دشوار، شما باید روند مربوط به آن را بررسی کنید تا بتوانید به منشا و علت های آن پی ببرید.تکنیک 5 چرا می تواند شما را برای رسیدن به ریشه مسائل کمک کند. در نتیجه، هر زمان که سیستم یا فرآیند به طور مناسب عمل نکند، قبل از این که مجبور به استفاده از راهکار سخت تری شوید، می توانید از این روش استفاده کنید. سادگی این تکنیک باعث انعطاف آن شده، به نحوی که می توان آن را با روش های دیگری نیز ترکیب کرد. به عنوان مثال در مرحله روش بهبود کیفیت شش سیگما نیز می توان از این تکنیک استفاده کرد.استراتژی 5 چرا روشی آسان و موثر برای شناسایی ریشه مسائل است. این روش را می توانید در شناسایی و حل مسائل و بهبود کیفیت استفاده کنید. این تکنیک با پرسش چرا شروع می شود. فقط باید اطمینان حاصل کنید که پاسخ ها کاملا با واقعیت منطبق باشد، در غیر این صورت دوباره باید سوال چرا را بپرسید. این روش را تا رسیدن به علت مساله ادامه دهید، سپس می توانید ارزیابی- پیشگیری را نیز ارائه دهید تا از تکرار دوباره آن جلوگیری شود.به خاطر داشته باشید که این روش تنها برای مشکلات ساده و نسبتا مشکل مناسب است. برای حل مشکلات دشوار و سخت تر از روش های جزیی تر باید استفاده کنید.
اسلاید 4: ابزارهای مرتبطبرنامه عملیاتی Action Planنقشه عیوب Defect Mapدیاگرام علت و معلول Caues and Effect Diagram (CED)برگ ثبت داده ها Check Sheetچرخه دمینگ Deming Pdsa Cycleدیاگرام درخت تصمیم Decision Tree Diagramآنالیز شکاف Gap Analysisمزایاساده و قابل اجراامکان ترکیب با سایر تکنیک های تصمیم گیریکاربردها•براي تعيين دلايل شرايط يا موقعيت غيرنرمال•براي تعيين علت هاي ريشه اي مسئله•براي شروع فرآيند جمع آوري دادهمعایب
اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 6: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت امجیتولز مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.