کسب و کار مدیریت و رهبری

پیش‌بینی فناورانه – Technological Forecasting

155-Technological-Forecasting

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پیش‌بینی فناورانه – Technological Forecasting”

پیش‌بینی فناورانه – Technological Forecasting

اسلاید 1: پیش‌بینی فناورانهTechnological ForecastingMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانپیش‌بینی فناورانهنوعابزارمراحل استفادهبرنامه ریزیموضوعتصمیم گیری و حل مساله / رهبری و مدیریتسطحسازمانی / فراسازمانی پیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: پيش بيني فناوري به عنوان نقطه شروع برنامه ريزي فناوري، اطلاعات لازم براي انتخاب فناوري هاي مناسب را در برآورده كردن نيازهاي فناوران فراهم آورده و با در نظر گرفتن تغييرات محيطي، فناورانه، چرخه عمر و محدوديت هاي طبيعي، آينده روشني را براي جهت گيري هاي فناورانه سازمان فراهم مي كند. برای اینکه یک پیش‌بینی در فرآیند تصمیم‌گیری سودمند باشد باید شامل چهار عنصر کیفی، کمی، زمان و احتمال باشد. منظور از عنصر کیفی این است که در پیش‌بینی تکنولوژی چه باید پیش‌بینی شود. به عبارت دیگر باید اتفاقات و پدیده‌ای را که می‌خواهد پیش‌بینی شود، مشخص کرد. عنصر کمی به مفهوم توسعه کمی سطحی از عملکرد مورد انتظار است که به صورت عدد و رقم بیان می‌شود. عنصر زمان بیان‌کننده این است که پدیده مورد نظر در چه زمانی اتفاق می‌افتد و عنصر احتمال، میزان قطعیت در پیش‌بینی را نشان می‌دهد. چهار روش پایه برای پیش‏بینی وجود دارد كه در پیش‏بینی‏های فناورانه از تركیب آن‏ها استفاده می‏شود. این چهار روش عبارتند از: ۱) برون یابی در این روش، پیش‏بینی كننده از الگویی كه در گذشته به دست آمده، استفاده می‏كند. پیش‏بینی كننده كار را با سری‏های زمانی داده‏های گذشته درباره‏ی هستاری كه هدف، پیش‏بینی آینده‏ی آن است، آغاز می‏كند. به عنوان نمونه، پیش‏بینی كننده‏ای كه به دنبال پیش‏بینی آینده‏ی سرعت هواپیما است، با استفاده از اطلاعات مربوط به سرعت هواپیما در طول دوران تكامل آن، الگویی را برای افزایش سرعت هواپیما در طول زمان استخراج می‏كند. الگوهایی كه با این روش به دست می‏آیند، ممكن است روند (داده‏های فناورانه و اقتصادی) یا حلقه (داده‏های آب و هوا) باشند. الگوی به دست آمده، برای پیش‏بینی آینده به كار گرفته می‏شود. ۲) شاخص‏های راهنما كاهش فشار هوا مربوط به دوره‏های زمانی خاص، برای پیش‏بینی‏ فشار هوا و میزان بارندگی در آینده استفاده می‏كنند. استفاده از داده‏های مربوط به زمانی خاص برای دستیابی به داده‏های مربوط به زمانی دیگر“. پیش‏فرض اساسی این روش آن است كه رفتار مجموعه‏ای از داده‏ها كه قصد پیش‏بینی آن‏ها را داریم، با رفتار داده‏های مربوط به زمان‏های دیگر (شاخص‏های راهنما) یكسان است، جز آن كه تاخیر زمانی مشخص دارند. ۳) مدل‏های انگیزشی در هر دو روش برون‏یابی و شاخص‏های راهنما، تنها به یافتن هم‏بستگی میان گذشته و آینده نیاز است و به دانستن دلیل آن نیاز نیست. پیش‏بینی كننده‏ای كه از روش‏ شاخص‏های راهنما استفاده می‎كند. به دانستن دلیل رفتار ویژه‏ی راهنما و پیرو نیاز ندارد. به عكس، در مدل‏های انگیزشی از اطلاعات مربوط به علت و معلول استفاده می‏شود. به عنوان نمونه، پیش‏بینی خورشید گرفتگی، بر روابط علی منبعث از قوانین بنیادی فیزیك استوار است. ۴) روش‏های احتمالی در این روش‎ها برخلاف روش‏های پیشین، یك توزیع احتمالی در محدوده‏ی مقدارهای ممكن وجود دارد.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبططوفان فکریBrainstorming روش دلفیDelphi method نقشه ذهنی (مغزنگاری) Mind mapping تکنیک TRIZ TRIZمزایاپیش‌بینی تكنولوژی در فرایند تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی تكنولوژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از پیش‌بینی تكنولوژی به عنوان اولین گام برنامه‌ریزی تكنولوژی به منزله ابزاری برای درك بهتر فرصتها و تهدیدات و آگاهی از تحولات تكنولوژیك آینده و وضعیت كنونی دارایی‌های تكنولوژیك سازمان استفاده می‌شود. بنابراین پیش‌بینی تكنولوژی این امكان را برای سازمانها (به ویژه سازمانهای تكنولوژی محور) فراهم می‌آورد كه به صورتی هدفمند در مسیر آینده گام بردارند و اسیر حوادث آینده نشوند.کاربردهاپیش بینی فناوری به عنوان نخستین گام در فرایند برنامه‌ریزی فناوری، به پایش مستمر پیشرفت‌های فناورانه به منظور ارزیابی توانایی بالقوه و شناسایی زودهنگام کاربردهای آتی آن‌ها اطلاق میگردد. پیش‌بینی تکنولوژی به مدیران کمک می‌کند که تشخیص دهند چگونه قابلیت تکنولوژیک در طول زمان رشد می‌کند و چگونه تکنولوژی رقیب ظاهر شده، رشد و انتشار می‌یابد و جایگزین تکنولوژی قدیمی می‌گردد.معایبمهمترین منابع خطا در پیش بینی عبارتند از: _ در نظر نگرفتن پارامترهایی در فرایند پیش بینی _ کمبود اطلاعات در دسترس هنگام پیش‌‌بینی _ فرضیات نامناسب _ انتخاب روش نامناسب پیش بینی

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان